Povestea tenișilor, legată cu șnur
Lumea pe jar 6 iunie 2017 Niciun comentariu la Povestea tenișilor, legată cu șnur 287Tenișii sînt probabil încălțămintea cea mai comodă, aproape în toate dulapurile găsindu-se cîte o pereche care stă îmgrămădită alături de alte perechi de încălțăminte. Iar oricît de jerpeliți ar fi parcă tot îți este greu să te desparți de ei. În toate culorile, de la negru pînă la nuanțe fosforescente, cu picățele, flori sau buline, cu șireturi cît mai colorate sau așezate într-un mod cît mai original, aceștia nu reprezintă doar o pereche de pantofi. Ei sînt un simbol al tinereții, libertății, unele curente culturale fiind strîns legate de încălțămintea de pînză cu talpa albă. Pas cu pas, au ajuns în vîrful listei celor mai iubite încălțăminte, legîndu-se cu un șiret colorat de inimile tuturor celor care-i poartă.
Prima denumire pentru acest gen de încălțăminte a apărut în anul 1870 – „plimsoll”. Aceasta vine de la linia orizontală care delimitează talpa de cauciuc de pînza din care sînt făcuți pantofii și care este asemănată cu linia Pilmsoll desenată pe exteriorul vapoarelor. Aceștia erau purtați în general de turiști, dar, datorită confortului, au ajuns să fie încălțați și de sportivi, în special de jucătorii de tenis și crochet. Dar de la emblemă a tenisului, pantofii cu talpă de cauciuc au fost adaptați la noul sport numit baschetbal. Modelul de teniși All Star al companiei Converse a fost produs pentru prima dată în anul 1917, fiind prima pereche de încălțăminte pentru baschet – bascheți. Astfel, baschetbalistul Chuck Taylor a fost primul sportiv care avea un model de teniși care să-i poarte numele.
Războiul în încălțămintea de pînză
După terminarea Primului Război Mondial, tenișii sau adidașii sport, au devenit un simbol al democrației în mijlocul fascismului. Germania, Italia sau Japonia fiind unele dintre statele în care cetățenii erau încurajați să facă sport pentru a se pregăti pentru următorul război. În cadrul Jocurilor Olimpice de la Berlin din anul 1936, tenișii au devenit și un simbol al rezistenței și împotrivirii. Atletul american de culoare, Jesse Owens, care a doborît record după record, obținînd patru medalii de aur, chiar sub privirile lui Adolf Hitler, era încălțat, ironic, cu teniși produși de compania germană Dessler (aceasta a fost divizată ulterior de către cei doi frați Dessler care le-au redenumit Adidas și Puma).
După încheierea și celui de-al Doilea Război Mondial, tenișii au devenit o imagine a societății americane fiind practici și comozi. Popularitatea acestora a crescut atît pe terenul de joc, cît și în afara acestuia. În jurul anilor ’50, s-au creat două arhetipuri: cel al sportivului celebru și cel al adolescentului rebel. Imaginea papucilor Chuck Taylors a fost împrospătată de actorul american James Dean, care a făcut din aceștia „încălțămintea oficială” a tinerilor rebeli.
Pantofii din pînză cu talpă de cauciuc apar ca simbol și în cazul mișcărilor împotriva discriminării. „I spy” este primul serial american care are în rol principal un actor de culoare. Acesta joacă rolul unui agent CIA care lucrează sub acoperire ca antrenor de tenis și care poartă adidași. La Jocurile Olimpice din Mexico City din 1968, alergătorii Tommie Smith și John Carlos, medaliați cu aur și bronz, au protestat împotriva discriminării față de afro-americani, descălțîndu-se de tenișii Puma Suede, rămînînd în șosete negre.
În anii ’70, tenișii s-au transformat din echipament sportiv în emblemă a culturii suburbane. Tot mai mulți copii de culoare făceau breakdance sau jucau baschet dezvoltînd un nou stil de joc mai agresiv. Tot mai multe curente culturale au adoptat tenișii pentru că erau ieftini și comuni. Rockerii, beatnicii (n. r. intelectual american care practică o filosofie contestatară și are o ținută neîngrijită), hipsterii și skateboarderii își completează look-ul cu Converse, Vans și Keds. Pantofii de pînză sînt încălțați și de muzicieni: Kurt Cobain de la Nirvana, David Bowie, Mick Jagger, The Beatles, Ramones.
În 1984, firma Nike înregistra pierderi considerabile. Tot în același an, acesta a semnat cu baschetbalistul Michael Jordan un contract prin care sportivul se angaja să poarte pantofii Nike numiți Air Jordans – unii dintre cei mai cunoscuți teniși. Acesta încasa 5.000 de dolari pe meci. Baschetbalistul a semnat contractul nerespectînd regulile NBA. Chiar și așa, pantofii s-au vîndut la prețul de 65 de dolari perechea, iar încasările au continuat și după ce Michael s-a retras din NBA.
Casele de modă, Prada sau Gucci au început să producă propriile modele de teniși sau ediții limitate create în colaborare cu diverși artiști sau sportivi. De-a lungul timpului companii precum Nike, Reebok sau Adidas au concurat una împotriva celeilalte, astfel pantofii din pânză și-au schimbat aspectul adăugîndu-se culori cît mai stridente, iar la unele modele șireturile dispărînd cu totul. De la simbol al diverselor curente culturale, tenișii au devenit o cale de a transmite diverse mesaje sociale.
„Încălțări de sărit granița
În 2005, artistul Judi Werthein a creat pantofii Brinco. Denumirea acestora vine de la cuvîntul în spaniolă „brincar”, care înseamnă „a sări”. Acesta i-a creat cu scopul de a-i ajuta pe emigranții mexicani să treacă ilegal granița din Mexic în Statele Unite. Pantofii au fost distribuiți gratuit pentru aceștia, în timp ce, într-un magazin din San Diego prețul lor era de 215 dolari perechea. Tenișii erau echipați cu o busolă, o lanternă și un buzunar unde se puteau ascunde bani.
În 2008, designerul Jimm Lasser a reinterpretat o pereche de Air Force One, produși de Nike, redenumindu-i „Obama Force One”, pe fiecare papuc fiind desenat chipul președintelui Barack Obama.
Încălțămintea creată de arhitectul brazilian Oscar Niemeyer în anul 2013 pentru compania Converse au atras numeroase controverse. Aceștia conțineau texte în care erau ascunse sloganuri ale drepturilor omului și simboluri. Despre asta, cei de la The Guardian au spus că inițiativa arhitectului brazilian ar trebui să fie una de bun augur, dar că e potrivit contextul în care în fabricile celor de la Converse din Indonezia zeci de muncitori acuză că sînt abuzați zilnic.
Chiar și cu toate aceste controverse în jurul lor, tenișii sînt încă nelipsiți din garderoba oricui. Popularitatea lor sporită de curentele culturale sau de sportivi ori vedete cu care au fost corelați a dus la un interes cît mai mare pentru a urmări pas cu pas drumul lor prin istorie. Există pagini web dedicate în întregime istoriei tenișilor, expoziții și chiar muzee întregi în care încălțămintea cu talpă de gumă și pînză colorată sînt puse pe un piedestal cu reflectoare asupra lor.
Sursă foto cover: imageresizer.static9.net.au
Sursă foto 1: planet-aviation.com
Sursă foto 2: belnovosti.by
Adaugă un comentariu