Propagandă direct din fabrică
Lumea pe jar 22 ianuarie 2018 Niciun comentariu la Propagandă direct din fabrică 33În 2018, trolii nu mai stau pitiți într-o pivniță, cu cinci taburi din browser deschise pe 4chan și cutii de pizza aruncate în colțul „o să fac curat”. O parte dintre ei sînt adunați în grupuri și nu mai încearcă să incite fanii la ultimul videoclip al lui Justin Bieber, ori să încerce să te convingă că dacă vrei să scapi de virușii din calculator trebuie să ștergi System32, ci manipulează prin știri false, încearcă să dividă oamenii pe rețelele sociale sau chiar încearcă să schimbe rezultate în alegerile prezidențiale. „Fabrica rusească de troli” nu mai este doar o enigmă a Internetului, iar anul trecut atît Twitter cît și Facebook au recunoscut că există o influență rusească care cumpără publicitate cu scopul de a manipula utilizatorii de pe rețelele sociale.
În ianuarie anul trecut, serviciile de informații americane confirmau în mod public că o grupare din Rusia a intervenit în alegerile prezidențiale din 2016 și că a încercat să-l ajute pe Donald Trump să cîștige. Deși inițial părea doar o reacție emoțională și o lovitură de imagine, autoritățile americane au pornit o investigație care vizează apropiați de-ai președintelui american în legăturile acestora cu oficiali ruși.
Tot de atunci, „Fabrica rusească de troli”, a început să apară din ce în ce mai des în lumina mediatică mainstream. Deși pe Internet și forumuri se știa de existența grupului, acesta încă era învăluit în mister și mulți se îndoiau de existența sa. Totuși, mai multe drumuri ale jurnaliștilor pînă la sediul „fabricii”, mărturii ale foștilor angajați sau chiar o carte a unui fost trol au arătat că aceasta este activă și că este o armă invizibilă a autorităților ruse.
În septembrie anul trecut, Facebook anunța într-un comunicat de presă că mai multe conturi false, originare din Rusia, au cumpărat reclame plătite care duceau către site-uri de știri false sau bloguri dubioase. Oficialii de la Facebook au concluzionat că reclamele au apărut și în Europa, chiar și în 2017 și că adesea aveau mesaje propagandiste. Twitter a făcut un anunț asemănător, iar de atunci cele două rețele sociale încearcă să închidă conturile false.
La mijlocul lui 2015, New York Times publica o investigație care arăta că în Sankt Petersburg, în spatele unor ziduri gri ale unei clădiri, ar exista „o armată de troli bine plătiți care încearcă să provoace haos pe Internet – și în comunitățile din lumea reală ale Statelor Unite”. Clădirea respectivă găzduia sediul „Agenției de Cercetare a Internetului” (n.red.: IRA) din Rusia. Oficial, IRA nu mai operează din decembrie 2016, dar potrivit unor cercetători ruși dintr-un ONG, IRA operează sub un nou nume – Glavset. În argoul internauților ruși, locul mai e recunoscut a fi drept casa „trolilor din Olgino”, „kremlebots” (n.red.: cu trimitere la ambițiile Kremlinului) sau „fabrica rusească de troli”, după cum e cunoscută în vest.
Propagandă la 140 de grade
În noiembrie anul trecut, David Patrikarakos publica „Război în 140 de caractere” (n.red.: cu trimitere la Twitter unde limita pentru un mesaj scris este de 140 de caractere), unde explică cum „homo digitalis” sînt prinși într-un război în care fiecare parte încercă să convingă lumea despre adevărul propriei narațiuni. În același volum apare detaliat și mărturia lui Vitaly Bespalov, un jurnalist rus, care ajuns să lucreze pentru „fabrica de troli” explică ce avea de făcut și cum funcționa grupul.
În aceeași clădire, pentru investigația New York Times, Vitaly mărturisește că pe interior coridoarele erau ca dintr-un spital și calculatoarele erau puse într-un unghi care să-ți permită să vezi ce scriu cei din jur. În mare marte, acesta avea de scris știri despre Ucraina, care după ce ajungea pe mîna editorilor erau corectate sau rescrise.
Operațiunea se desfășura pe patru etaje. La primul nivel, unde se afla și Vitaly, trolii aveau de scris știri pentru mai multe site-uri care se dădeau a fi ucrainene. Al doilea etaj era destinat rețelelor sociale, iar cei de aici veneau cu caricaturi sau meme-uri care sprijineau într-un fel sau altul politica rusească. De exemplu, într-o poză trucată apar Barack Obama și Vladimir Putin într-un ring de box, președintele rus surprinzîndu-l pe fostul lider de la Casa Albă cu un uppercut.
Conform lui Vitaly, etajul al treilea era destinat bloggerilor care se prefăceau că sînt ucrainieni și „scriau povești despre cît de oribilă era viața lor, fără mîncare, încălzire sau electricitate”. Pe lîngă acestea, existau și bloguri scrise în limba engleză unde trolii se prefăceau că sînt americani care îl critcă pe Obama. Pentru ca cercul să fie complet, aceste bloguri deveneau apoi „surse” pentru articolele false. Ultimul etaj, al patrulea, era dedicat celor care trebuiau să comenteze pe Facebook, Twitter și Youtube.
Lecții din House of Cards
Ludmila Savchuk, o jurnalistă din Rusia care a lucrat de asemenea la „fabrica de troli” a spus într-un interviu pentru Abc News că primea cartele SIM cu care trebuia să inventeze oameni ficționali și să comenteze pe diferite subiecte, alese atent de șefii ei, precum arme, imigrație sau homosexualitate. „Genul de subiecte care ar atrage emoții oarbe și negative”, mărturisește Ludmila. Aceasta din urmă a mai precizat că o parte dintre colegii ei au fost plătiți să meargă în Statele Unite pentru „inspirație și cercetare”, în timp ce restul erau instruiți să urmărească „House of Cards” pentru a-și îmbunătăți limba engleză și a înțelege politica din SUA.
Deși „fabrica” rusească a devenit din ce în ce mai mediatizată, ea nu este singura. Jurnaliștii din țările nordice ale Europei scriu despre „fabrica suedeză”, în care membrii acesteia sînt sprijiniți de organizații rasiste și de extremă dreaptă.
De data aceasta, trolii nu doar că încearcă să manipuleze folosindu-se de rețelele sociale ci încearcă să se folosească de jurnaliști sau să-i amenințe. De exemplu, mulți jurnaliși au relatat că au primit telefoane de la oameni care au încercat să-i convingă să modifice articolele astfel încît acestea să capete o nuanță rasistă sau politică și că mai apoi trolii au editat conversațiile cu jurnaliștii pentru a denatura mesajul și le-au publicat pe rețelele sociale. Potrivit investigației publicației suedeze Ekuriren, trolii au un manual de conversație pe care trebuie să-l urmeze, o agendă cu numere de telefon ale jurnaliștilor și noțiuni de editare audio.
Dezbinarea începe de pe net
BBC scrie că şi în prezent ucrainienii primesc reclame care conduc către site-uri de știri false sau bloguri dubioase și că sursa lor este în continuare „fabrica rusească de troli”. Totodată, mai mulți oficiali europeni au comentat că trolii au avut și încă au activitate și în spațiul european, ultimul exemplu fiind situația din Catalonia. O Europă dezbinată ar fi mai ușor de manevrat.
Kremlinul a respins oficial de mai multe ori acuzațiile și neagă existența unei asemenea fabrici. Totuși, foști troli precum Vitaly spun că ea există cu adevărat și că „e un fel de corupție legalizată”, în care guvernul și angajatii cred că fac o muncă patriotică.
Un studiu publicat anul trecut de Universitatea „Oxford” arată că rețelele sociale au devenit un cîmp de luptă internațional al politicii și propagandei. Profesorul Samuel Woolley, coordonatorul cercetării, subliniază că propaganda ajunge să între în opinia publică datorită algoritmilor de la Facebook și Twitter, creînd astfel o iluzie a popularității, care în ochii unora dă validitate și greutate informațiilor.
Din păcate, Internetul a evoluat într-un loc plin de capcane toxice iar rețelele sociale au deveni platforma cea mai eficientă și mai ieftină pentru a manipula. În 2018, o parte dintre troli nu se mai întrec în mesaje deștepte și creativitate ci în propagandă, înlocuind troll-face-ul cu secera și ciocanul.
Adaugă un comentariu