Regii armatelor digitale
Lumea pe jar 7 decembrie 2015 Niciun comentariu la Regii armatelor digitale 34Cu timpul, a devenit tot mai clar că rețelele sociale s-au transformat în ceva mai mult decît un simplu instrument de comunicare. Cu ajutorul lor, persoanele cu influență pot să-și creeze comunități de la zero, să capete noi simpatizanți, ori să pornească adevărate mișcări sociale prin simpla distribuire a unui mesaj. Însă, ca să poți face asta, trebuie să fii online 24/24 și să ai grijă de oamenii care te urmăresc. Cum asta e aproape imposibil, în spate la mai toate conturile sociale, stau, de fapt, alți oameni decît cei care te-ai aștepta să scrie. De aceea, se mai întîmplă ca părerile date de un actor celebru la o conferință de presă să fie contradictorii cu ce scrie acesta pe Facebook.
Această strategie de a avea grijă cît mai îndeaproape de conturile de social media a fost împrumutată de la brand-uri, primele care să se prindă de importanța prezenței pe rețelele sociale fiind Playstation, Nike, Pepsi sau Coca-Cola. Acestea trasmiteau primul „tweet” încă de prin 2008, atunci cînd Facebook abia începea să crească, iar Twitter era printre actorii principali.
Astfel, n-ar trebui să mire pe nimeni faptul că în spatele conturilor sociale de pe Internet ale persoanelor influente și cu mulți fani, stă de fapt un grup de oameni care de dimineață pînă seară (uneori chiar și mai mult), au grijă să crească comunitatea respectivă. Asta de obicei se realizează prin mai multe strategii, în funcție de platformă și urmează o anumită linie editorială pentru a nu-și pierde din consistență și pentru a maximiza valoarea conținutului scris. Deci, un text sau o părere scrisă pentru Twitter, va fi rescrisă și mărită pentru Facebook, sau transformată într-un articol pe LinkedIn.
Un aspect important al persoanelor influente în relația cu social media este publicul lor țintă. De regulă, Facebook este cel mai bun pentru a atrage atenția, a menține o relație cu fanii sau de a porni campanii de conștientizare. În principal, asta se datorează numărului foarte mare de utilizatori, doar în România potrivit Facebrands.ro, aceștia depășind 8 milioane. La fel de popular este și în America, unde o treime din populația adultă are un cont.
Conform „Time”, cea mai influentă persoană din social media este Felix Arvid Ulf Kjellberg, cunoscut mai bine printre fani drept „PewDiePie”. Acesta din urmă este un gamer din Suedia, care pe canalul său de Youtube are peste 35 de milioane de abonați, videoclipurile sale avînd în total peste opt miliarde de vizualizări.
Deși la noi nu a prins foarte bine, peste ocean Twitter este aproape la fel de popular precum fratele său albastru, fiind de multe ori chiar preferat de unele vedete pentru că e mai simplu de folosit, iar limita de 140 de caractere a mesajelor asigură că acestea înseamnă ceva și că transmit un mesaj care merită a fi citit.
Instagram și Pinterest sînt destul de noi în peisaj, însă cel puțin în România, acestea prind foarte bine printre tineri, care nu mai stau să citească mesaje cu text ci se uită doar la poze. Aceste rețele sînt preferate de vedetele pop care au priză la adolescenți, dar și de designeri care-și scot în evidență ultimele creații.
Spirala conținutului
După ce au o anumită bază de fani, următorul pas al brandurilor personale pe rețelele sociale este de a crea resurse valoroase pentru urmăritori, pe care aceștia să vrea singuri să le împartă prietenilor ori să intre în interacțiune cu persoana respectivă. Astfel, managerii de social media fac de regulă un calendar editorial în fiecare săptămînă, în care aleg cele mai interesante articole ori poze pe care contul respectiv să-l împartă cu fanii. De aceea poate să ni se pară că o persoană care dă share la un articol nu e la curent cu ce se întîmplă în lume publicînd știri vechi de cîteva săptămîni, cînd de fapt, aceea nu era decît o postare programată cu mult timp înainte.
Totodată, e important ca persoanele care se ocupă de astfel de conturi să fie mereu la curent cu ce se întîmplă în domeniul celebrității respective, să distribuie doar lucruri pe care persoana respectivă le-ar distribui, în același limbaj pe care aceasta l-ar folosi și să n-o facă prea tîrziu.
O altă abordare în ce privesc conturile sociale ale oamenilor influenți este ca persoana în cauză să scrie diferite mesaje pentru fanii săi, însă înainte ca acestea să fie distribuite pe canale, ele să treacă pe la departamentul de PR. Aceștia din urmă au grijă să „curețe” mesajele de eventualele greșeli gramaticale, să rescrie unele porțiuni ca să sune mai bine ori să fie sigure că merg în direcția strategiei pe care și-au propus-o. Acest gen de tratament este cel mai des întîlnit la politicieni, unde cineva trebuie să se asigure întotdeauna că cel de care se ocupă „n-o dă în bară”. De aceea, o să fie foarte rare cazurile în care Victor Ponta ori Klaus Iohannis vor da share la poze cu pisici ori vor pune virgulă între subiect și predicat.
Ce se întîmplă pe social media..află toată lumea
Chiar dacă în spatele conturilor sociale stau oameni special instruiți, aceștia sînt pînă la urmă umani și fac greșeli. Mai rău e atunci cînd fac greșeli în numele unor brand-uri celebre și oricît de mult ar încerca să șteargă cu buretele, boacăna n-o să dispară niciodată, ci va rămîne acolo precum o pată încăpățînată.
De exemplu, după ce a donat 1 milion de lire sterline pentru o campanie de promovare a independenței Scoției, JK Rowling, autoarea seriei Harry Potter a fost atenționată pe Twitter de către „The Dignity Project”, un proiect umanitar de ajutorare a copiilor din Africa. Aceștia au înjurat-o, supărați fiind pentru că nu au primit niciun ajutor „după ce i-am oferit adăpost în orașul nostru atunci cînd era o mamă singură”. Cîteva zile mai tîrziu, „The Dignity Project” și-au cerut scuze spunînd că contul lor de Twitter a fost compromis de către hackeri.
Și mai rău au comis-o cei de la LG, cînd în 2014, odată cu lansarea iPhone 6, toată lumea pe rețelele sociale se plîngea de faptul că noul telefon se îndoaie foarte ușor în pantaloni și a luat naștere curentul #bendgate. Vrînd să pară deștepți, cei de la LG au distribuit o poză pe Twitter cu unul dintre modele lor împreună cu mesajul „Telefoanele noastre nu se îndoaie, ci au forme naturale #bendgate”. Problema a fost că pe respectiva imagine apărea un watermark pe care scria „trimis de pe iPhone”.
Reacții negative a avut și Pepsi, cînd în 2013, aceștia au distribuit pe pagina suedeză de Facebook mai multe reclame cu o păpușă voodoo a lui Christiano Ronaldo. Aceasta apărea în tot felul de poziții care nu-i aduceau onoare jucătorului, cum ar fi întînsă pe o șină de tren sau înțepată de zeci de ace. După ce a doua zi s-a format un grup de Facebook numit „anti-Pepsi”, aceștia au scos reclama și și-au cerut scuze.
Cei mai influenți
Deși pe Internet toată lumea poate să-și creeze o comunitate, e nevoie de mult efort pînă să devii o persoană influentă. Însă unele astfel de persoane au reușit, și comandă acum pe Internet, mici armate care rivalizează cu cele ale liderilor mondiali. Conform „Time”, cea mai influentă persoană din social media este Felix Arvid Ulf Kjellberg, cunoscut mai bine printre fani drept „PewDiePie”. Acesta din urmă este un gamer din Suedia, care pe canalul său de Youtube are peste 35 de milioane de abonați, videoclipurile sale avînd în total peste opt miliarde de vizualizări. Acestea din urmă sînt clipuri cu el însuși în timp ce joacă jocuri video, fanii apreciindu-i personalitatea carismatică. De-a lungul vremii, acesta a realizat și numeroase acțiuni de caritate, strîngînd cu ajutorul „Bro Army” (n.r.: fanii săi) sute de mii de dolari pentru organizații precum „Save the Children”.
Pe același top se mai regăsesc persoane precum Taylor Swift, The Jester, Barack Obama, Justin Bieber, Beyonce, sau JK Rowling, aceștia demonstrînd că nu contează lumea din care vii, ci doar că trebuie să vorbești cît mai des cu prietenii tăi.
Adaugă un comentariu