Tradiția cusută cu ață alb-roșie
Lumea pe jar, Subiectele săptămînii 3 martie 2014 Niciun comentariu la Tradiția cusută cu ață alb-roșie 151Ce semnifică șnurul care îmbrățișează albul cu roșul? Și de ce alegem să-l dăruim, însoțit de alte simboluri, tocmai la începutul primăverii? Fie că vedem în acest obicei un gest încărcat de semnificație, fie o tradiție preschimbată kitchos într-o afacere ori o obligație de sezon, merită să aflăm cum s-a născut tradiția mărțișorului. Contrar a ceea ce se crede, mărțișorul nu este un obicei autohton, ci mai degrabă un simbol pe care-l purtăm la piept împreună cu bulgarii, macedonenii, moldovenii de peste Prut și alții.
Și-am născut o legendă, două
Tradiția mărțișorului datează de pe vremea Imperiului Roman. Pe atunci, Anul Nou era sărbătorit la începutul lui martie, lună reprezentată de zeul Marte care prevestea venirea primăverii. Acest idol avea un statut contradictoriu, fiind perceput ca un zeu al războiului dar și ca un apărător al fertilității și al vegetației. Pentru a reda această dualitate au fost alese două culori, roșu și alb, unite printr-un șnur. Pornind de-aici, sărbătoarea a ajuns să fie integrată printre tradițiile noastre, odată cu îmbinarea culturii romane cu cea dacică.
Au fost descoperite și unele dovezi arheologice, vechi de peste 8.000 de ani, sub forma unor documente și obiecte asemănătoare mărțișorului. Acestea reprezentau niște amulete pictate în roșu și alb care se purtau la gît. Prima mențiune livrescă care atestă existența mărțișorului este făcută de cărturarul Iordache Golescu într-o lucrare în care descrie o parte din obiceiul de la începutul lunii martie. De asemenea, potrivit unei datini de prin zona Moldovei și Bucovinei, mărțișoarele erau purtate la gît de către copii și adolescente timp de 12 zile, după care și le prindeau în păr pînă cînd apăreau primele păsări și flori. Potrivit consemnărilor, acestea erau sub forma unor șiraguri din monezi de aur sau argint, prinse între ele cu ață albă și roșie.
Dochia Balaurul și Primăvara Ghiocel
Însă acestea nu sînt nici pe departe singurele datini și obiceiuri legate de mărțișor. Miturile și legendele legate de acestea sînt influențate de spațiile culturale din care provin și se împletesc cu alte tradiții.
Fiecare poveste despre podoabă se-nvîrte, de obicei, în jurul unui erou, a unei fete și a unor intervenții mistice. Dar toate au o „cheie” care transformă micul șnur colorat într-un mesager pentru viitor mai bun.
Potrivit uneia dintre povești, Soarele s-a transformat din plictiseală într-o fată și a coborît pe pămînt, dar a fost răpită de un balaur atras de frumusețea ei. Din această pricină păsările au încetat să mai cînte, copiii să se distreze iar oamenii mari au început să moară de mîhnire. Însă un fecior de teapa lui Prîslea a pornit vreme de un an în căutarea locului în care creatura a închis Soarele. După o luptă ca-n basme, eroul a salvat ziua, fata s-a întors de unde a plecat și așa a sosit și primăvara. Totul s-a terminat cu bine, cu excepția faptului că tînărul a murit, iar sîngele său s-a împrășiat peste pămîntul acoperit cu zăpadă, de unde au răsărit ghiocei. De aici și leitmotivul culorilor și simbolistica.
În folclorul românesc, mitul mărțișorului se ascunde sub cojoacele babei Dochia.
Un alt mit a izvorît tocmai de peste Prut, în Republica Moldova. Acolo basmul folosește cam aceleași simboluri regăsite mai sus, sîngele, ghiocelul cu petalele albe, nașterea și ideea că numai prin luptă îți poți dovedi măreția. În această legendă, Primăvara, reprezentată de o tînără femeie, descoperă o floare care încearcă să răsară de sub zăpada ce o acoperea. Fata îi sare în ajutor, dar asta supără Iarna, ce prin ger și vînt plănuiește să înghețe ghiocelul, ceea ce și reușește. Numai că Primăvara topește stratul ce acoperea planta și se rănește la un deget, iar un strop de sînge cade pe floare, reînviind-o. Aparent acest gest învinge Iarna iar ghiocelul devine prevestitorul salvatoarei sale.
În folclorul românesc, mitul mărțișorului se ascunde sub cojoacele babei Dochia. Potrivit legendei, femeia are o fată vitegră, un fel de Cenușăreasă pe care într-o zi a pus-o să curețe o haină neagră de murdară. Văzînd că este imposibil, fiica era cît pe ce să renunțe cînd un băiat, pe nume Mărțișor, i-a dăruit o floare roșie care, ca prin magie, a preschimbat negrul hainei într-un alb imaculat. Asta a supărat-o pe Dochia care și-a luat toate cojoacele și a plecat cu ele în lume.
Ghiocei cu vize
Pe la noi, în funcție de zonă, diferă obiceiurile legate de numărul de zile și modul în care se poartă mărțișorul. Dar, potrivit tradiției, băieții oferă fetelor darul, iar acestea le țin la piept fie pînă pe 9 martie, fie pînă cînd înflorește un copac. Dacă păstrează această datină, se spune că fata va avea noroc pentru tot restul anului. În Bulgaria sau Macedonia însă, tradiția e puțin diferită.
La bulgari, sărbătoarea se numește Martenița. Cu prilejul acesteia, oamenii poartă împletituri din ață albă și roșie aproape toată luna, sau pînă cînd se-ntoarce o pasăre călătoare, de obicei o barză sau o rîndunică.
În Republica Moldova fetele oferă cîte un șnur colorat băieților la începutul lui martie, deși pe vremuri era la fel ca la noi. De asemenea, acolo se organizează de prin 1967 un festival ce are loc în primele zile ale lunii martie și care se numește „Mărțișor”. În mare parte este un eveniment muzical, cu cîntece populare care prevestesc venirea primăverii, cu toate datinele pe care le implică.
La bulgari, sărbătoarea se numește Martenița. Cu prilejul acesteia, oamenii poartă împletituri din ață albă și roșie aproape toată luna, sau pînă cînd se-ntoarce o pasăre călătoare, de obicei o barză sau o rîndunică. Vecinii de la sud fac acest lucru pentru a o mulțumi pe Baba Marta, a cărei dispoziție este la fel de schimbătoare ca primăvara sau măcar ca primele zile ale acestui anotimp. În Macedonia copii poartă mărțișoare pînă pe 9 martie, după care le leagă de crengile copacilor pentru ca aceștia să rodească.
Deși semnificația mărțișorului s-a pierdut printre tarabele comercianților și mulți nu mai știu de unde a pornit tradiția, cine-l mai cumpără o face pentru a-l transforma în propriul său simbol.
Adaugă un comentariu