Vindecă-ţi lepra cu ficat de unicorn!
Lumea pe jar 9 mai 2017 Niciun comentariu la Vindecă-ţi lepra cu ficat de unicorn! 197Unicornul, cunoscut și ca inorog sau licorn, a ajuns, de-a lungul timpului, subiectul a numeroase legende. În jurul său roiesc scrieri din care reiese faptul că acesta trecea drept o creatură reală și nicidecum mitologică. În folclorul tuturor popoarelor există trimiteri spre acesta, fiind întîlnit sub următoarele denumiri: Ekasringa, Kirtnasari, Cartazon, Kirin, Wahid și Karn, Abou Quarn, Kartkdann. Mare parte dintre denumirile sale au aceeași rădăcină – „krn”, șirul consonantic fiind legat de ApollonKarneiros, zeul luminii, și de Kronos, zeul timpului. În continuare însă, vechiul dicționar Webster definește unicornul ca „un animal mitic în general descris ca avînd corpul și capul unui cal, picioarele din spate ale unui cerb, coada unui leu, cu un corn în mijlocul frunții”.
Se știe că, după ce a creat lumea, Dumnezeu i-a cerut lui Adam să numească tot ceea ce vede în jurul său. Prima vietate care s-ar fi ales cu un nume a fost un unicorn – unicornul Edenului – cel care ar fi primit și supremația în rîndul animalelor. Mai apoi, cînd Adam și Eva au fost izgoniți din Rai, unicornul a coborît pe Pămînt, unde a trecut drept imagine-simbol a castității.
Psalmi cu inorogi
Referințe la acest animal se găsesc și în Cartea Cărților, deși acest lucru e mai degrabă pus pe seama unei confuzii sau erori de traducere. În „Versiunea regelui Iacob”, Biblia cunoscută și sub denumirea de „Versiunea autorizată” și care a fost publicată în anul 1611, există nouă mențiuni, în cinci cărți diferite, despre acesta. Îl pomenesc Moise, Isaac, Balaam, David, dar și Dumnezeu. Așa se face că, în Psalmul 91:10, găsim următorul verset, în care cel care se roagă, orantul, își spune crezul – „Şi se va înălţa puterea mea ca a inorogului şi bătrîneţile mele unse din belşug”. De menționat că inorogul este cunoscut ca fiind versiunea slavonă a unicornului.
Poate că traducătorii Septuagintei (n.r. cea mai veche versiune greacă a „Vechiului Testament”) citiseră și ei relatările despre fiinţele extraordinare pe care le-a observat Ctesias din Cnidus, medicul grec al regelui persan Artaxerxes 2 Mnemon, se gîndesc specialiștii în traducerile sfinte. Altfel ar fi trecut la traducerea termenului ebraic „re’em” din inorog, în „taur”, „bivol” sau „gazelă”, cum se găsesc acum în Cartea Sfîntă. Ctesias, sau prima persoană care a scris vreodată despre unicorni, include în scrierile sale o descriere a creaturii. „Există în India nişte măgari sălbatici care sînt la fel de mari ca şi caii, unii chiar şi mai mari. Corpul lor este alb, capul este roşu închis, iar ochii albaştri. Ei au un corn în frunte cam de lungimea unui picior şi jumătate. Baza acestui corn este lată de două palme deasupra sprîncenelor şi de un alb pur, iar partea de sus este ascuţită, de un purpuriu intens; partea din mijloc este neagră”. De asemenea, el mai adăuga că unicul mod prin care pot fi prinși este cînd își duc puii la pășune; atunci trebuie încercuiţi de oameni şi cai. Nu se vor îndepărta de puii lor și vor lupta cu cornul, cu dinţii şi cu copitele. Ei vor putea fi doborîţi de săgeţi şi suliţe, dar în niciun caz nu vor putea fi prinşi de vii. Și, deși însemnările datează din secolul al IV-lea î.Hr., trebuie ținut cont de faptul că populația educată a Greciei din acea perioadă nu considera India drept un tărîm mitic, chiar dacă nu știa prea multe lucruri despre această regiune.
Tămăduiri medievale
Hildegard von Bingen, o călugăriță din Evul Mediu, reprezentantă importantă a misticismului german, a vorbit în acea vreme despre puterea de tămăduire a unicornului. Conform spuselor ei, care au fost crezute pînă în secolul al XVIII-lea, forța vindecătoare a animalului vine ca urmare a faptului că, o dată pe an, acesta se întoarce să bea apă și să mănînce din grădina paradisului. O perioadă îndelungată de timp s-a crezut că ficatul de inorog vindecă lepra, că pantofii din piele de unicorn mențineau picioarele sănătoase sau că pudra făcută din cornul unicornului vindecă febra sau turbarea.
O serie de „tips&tricks” te ajutau să faci diferența dintre un corn real de unicorn și unul fals. Ele sunau cam așa – hrănește porumbeii cu arsenic și apoi cu un vîrf din praful de unicorn; dacă porumbeii supraviețuiesc, atunci cornul e real. De asemenea, puteai să desenezi un inel cu ajutorul cornului pe podea, iar dacă un păianjen nu reușea să treacă de inel, cornul era adevărat. O metodă mai simplă ar fi fost să bagi cornul într-o apă rece; dacă apa începea să facă bule și rămînea, în continuare, rece, atunci provenea de la un unicorn.
Unul dintre cele mai cunoscute exemple de licorni, în arta medievală, este reprezentat de tapiseriile de la Verteuil (n.r. sat din Franţa), des-pre care se spune că au fost țesute în jurul anilor 1500. Acestea vin sub forma unei serii de şapte panouri care închipuie o mînă de vînători ocupați cu capturarea și uciderea unui licorn și care, într-un final, învie. El apare aşezat într-un mic ţarc care reprezintă raiul, tapiseriile respective fiind făcute într-o vreme în care creştinii credeau că licornul îl reprezintă pe Iisus Hristos.
Licornul modern
Oamenii sînt încă entuziaști la ideea lui Ctesius din urmă cu 2.300 de ani, motiv pentru care îi continuă, într-un anume fel, jocul. Obsesia, fascinația sau încăpățînarea de-a ști dacă magica creatură a fost cîndva reală a împins diverse personaje spre anumite experimente, care ar putea trece drept bizare. Prin anii ʼ30, un anume doctor W. Franklin Dove de la University of Maine a ajuns să facă modificări la nivelul cornițelor unui vițel, reușind să creeze un mascul bovin cu un singur corn în frunte – un „unicorn” care a iscat numeroase controverse. Jumătate de secol mai tîrziu, circul Ringling Bros dădea spectacole în care apărea Lancelot, o capră albă devenită, subit, unicorn. Ulterior s-a aflat că și ea a suferit același gen de modificări ca vițelul lui Dove. Interpretarea medievală a animalului, care îl asociază cu virginitatea feminină, rămîne în picioare chiar și după anii 2000. Inorogi cu steluțe care țîșnesc din curcubeie umplu vitrinele magazinelor pentru fetițe, iar romanele fantasy despre femeia tînără și puternică fac din inorog un protagonist fascinant. Pe Internet, dacă nu se referă la puterea inocenței, e un emoji isteric care face haz de ea. Iar pentru hazul erorilor de traducere din Biblie, cîrcotașii pot vizita inorogul modern la Unicorn Museum, un loc de protest-manifest la adresa interpretărilor mot-à-mot din Biblie.
Dincolo de contradicții și ipoteze, unicornul rămîne creatura magică care a trecut de marginile fiecărui continent și care, făcînd ocol prin basme și mituri, a ajuns să se piardă în traduceri. De dispărut, nu a dispărut, încă poate tocmai din nevoia omului de real magic. Iar pentru acest lucru, se recomandă citirea poveștii lui Lewis Caroll, „Alice în Țara Oglinzilor”, pecetluită cu o promisiune –„«Well, now that we have seen each other», said the Unicorn, «if you believe in me, Iʼll believe in you»”.
Adaugă un comentariu