A face parte din societatea civilă în anii ’90 însemna să fii împotriva lui Iliescu
Eveniment 1 februarie 2010 Niciun comentariu la A face parte din societatea civilă în anii ’90 însemna să fii împotriva lui Iliescu 16„Noi avem un talent al renegării fenomenal”, spune Adrian Cioroianu. Recunoaște că ne lipsește exercițiul compasiunii și al solidarității și-și dă seama că nu reușim să închegăm o relație stabilă cu statul, nici după 20 de ani de la Revoluție. Venit la Iași pentru a vorbi despre „Ce-i lipsește României pentru a fi o țară perfectă”, istoricul a încercat, pe 29 ianuarie, să facă un portret țării pe care a reprezentat-o vreme de un an, în calitate de Ministru de Externe. Sîntem orfani în propria noastră țară și în Europa, concluzionează acesta. Și nu pentru că n-am avea un „tată”, ci pentru că sîntem ca un copil rîzgîiat care „în egală măsură are complexul oedipian al renegării tatălui, iar în același timp îl și cotrobăie noaptea prin buzunare să îi ia zece lei pentru o înghețată, fără să își dea seama”.
OPINIA VECHE: „Nici prea tineri, nici prea bătrîni copii ai crizei”. Așa descriați generația din care faceți parte. A mai ieșit din criză?
ADRIAN CIOROIANU: Cam așa am și rămas. Cred că este o expresie pe care am folosit-o în primul meu volum publicat „O sută una povești suprapuse” în 1999. Iată au trecut 11 ani deja. Rămîne valabilă mai ales generației mele, dumneavoastră sînteți mai tînăr și sper să nu se aplice și asupra dumneavoastră. Dar și generația mea, oameni în jur de 40 de ani, sîntem nici prea tineri, nici prea bătrîni copii ai crizei într-un fel. Iată că dintr-o criză a regimului comunist, care ne-a prins 20 de ani, acum ne-am trezit în mijlocul unei crize mondiale de ordin financiar. Criza este un cuvînt cu care noi aproape am crescut și nu sînt semne că ne-am dezbăra de el prea curînd.
Pe de altă parte, nefiind unul dintre acei pesimiști de vocație care mai există la noi, mi-e imposibil să nu observ că România anului 2010 nu mai este România anului 1990, preponderent în bine. Sigur că nu toate lucrurile au evoluat așa cum ne-am fi dorit noi, dar schimbarea este majoră, vizibilă și numai un om rău intenționat nu observă lucrurile.
O.V.: Faceți parte dintr-o generație de tranziție?
A.C.: Noi, în momentul de față, cei de 40 de ani, sîntem generația de mijloc. Între profesorii noștri, care au 60 de ani sau mai bine și studenții noștri care sînt în jur de 20 de ani. Gîndiți-vă că eu însumi în Facultatea de Istorie în care lucrez practic neîntrerupt din 1993, am ajuns astăzi să am studenți și să conduc lucrări de licență la tineri care sînt născuți în 1988, 1989, 1990. Este un tip de schimbare sesizabil, pentru că eu însumi mă consideram sau mă iluzionam multă vreme în ideea că sînt tînăr și sînt coleg de generație cu studenții.
O.V.: V-ați născut și sub auspiciile decretului 770. A schilodit în vreun fel generația dvs.?
A.C.: Nu este o generație schilodită. Este un tip de reacție destul de particulară pe care o văd la colegii mei de generație, pentru că noi înșine stăm să ne gîndim dacă sîntem sau nu produsul decretului. Eu privesc acest episod de istorie cu mai mult calm, imaginați-vă că sînt născut în ianuarie 1967, decretul este dat la 1 octombrie 1966, deci am toate motivele să cred că eram un copil dorit, măcar de părinții mei. Sigur, că dacă aș fi fost născut în toamna anului 1967, mi-aș fi pus poate aceleași întrebări pe care și le pun mulți colegi de generație. Dacă sînt rezultatul dragostei părintești sau rezultatul celebrului decret 770, din 1966. Nu este o generație schilodită, este o generație care cred că, practic, se apropie de apogeul ei și este cea care va conduce România în foarte scurt timp.
Nu mi-am pus problema că bunicul poate să moară în orice clipă
O.V.: Pomenind de decreței, ați fost unul dintre copiii crescuți cu cheia la gît?
A.C.: N-a fost cazul meu. Eu am fost crescut la Craiova, într-o casă mai mare. Era familia părinților mei, familia mătușii mele după mamă și sora mamei mele care la rîndul ei avea doi copii. Am avut șansa de a trăi alături de bunici. La Craiova eram cu bunicii materni, în vacanțe mă duceam pe malul Dunării, la Negoi, în județul Dolj, undeva la bunicii paterni. Pentru copilăria mea, ei au jucat un rol la fel de important ca și școala. Mi-e foarte dor de bunicii mei pentru că, între timp, i-am și pierdut.
O.V.: V-au oferit acea alternativă la învățămîntul comunist?
A.C.: Pe deoparte, sigur. Imaginați-vă că amîndoi bunicii mei făcuseră ceva închisoare, să spunem că avuseseră ceva probleme cu regimul trecut. Unul dintre ei luptase în Est, pe frontul celui de Al Doilea Război Mondial, bunicul matern. Ne povestea lucruri pe care abia acum le-aș putea fructifica mai mult. Bunicul patern a fost în închisoare în Balta Brăilei, deținut politic. Dacă am un regret în legătură cu bunicul patern, este faptul că, deși a murit prin 1994, și eu eram un tînăr de 20 și ceva de ani, nu am găsit niciodată răgazul în acei ultimi ani să stau de vorbă cu el. Terminasem deja facultatea, puteam să stau cu el de vorbă ca un istoric, să îl înregistrez eventual, era experiența lui de viață. Știți cum e, mai curînd citești o carte și este un om lîngă tine care ți-ar putea spune povestea.
Te obișnuiești cu niște oameni. Nu mi-am imaginat niciodată că acești oameni or să iasă prea ușor din viața mea. Mă gîndeam că va fi acolo pentru foarte mulți ani, chiar dacă era un om născut în 1907, se ținea bine, era verde, cum spunem noi românii. Deși avea 87 de ani, cînd a murit, mie mi se părea că este același om pe care l-am cunoscut dintotdeauna și nu mi-am pus problema că poate să moară în orice clipă. Și așa s-a întîmplat. Eram la București, în vara anului 1994 și am primit un telefon de acasă. De abia tîrziu am realizat că era omul de lîngă mine care putea să îmi spună o experiență de viață.
O.V.: Dar acum ce știți despre el?
A.C.: El a fost primar într-un sat din Oltenia, din Dolj. A fost primar în timpul lui Carol al II-lea, pentru că era inginer viticol. Era singurul intelectual din sat, nu făcea politică, el era imun la politică, habar n-avea. A fost pus primar pentru că era inginer. S-a întîmplat să cadă Carol al II-lea și să vină regimul Antonescu. L-au lăsat primar, numai că regimul Antonescu a fost la început cu legionarii. În timpul acelui regim legionar, bunicul era primar, iar nimeni nu a mai ținut cont că el fusese pus dinainte. A rămas și după ce au căzut legionarii. S-a trezit tîrziu, a fost arestat în al doilea mare val de arestări, în 1958. Ei, aceste lucruri nu le-am discutat cu el și regret foarte mult.
O.V.: Mai sînt românii „oameni pe jumătate noi”?
A.C.: Pe deoparte Ceaușescu nu a reușit să creeze omul nou, dar nici noi nu am reușit să rămînem oamenii vechi care eram. Omul clasic, omul tradiționalomul, de calitate, care a existat în această țară, ca proptotip mă refer. N-aș spune că înainte de comunism erau numai oameni de calitate, Doamne ferește, dar oricum, eu cred că preponderența oamenilor de calitate, ai oamenilor cu principii era ceva mai mare.
A fost un meci sumă nulă, nici Ceaușescu nu a cîștigat pe de-a-ntregul sau comunismul mai bine spus, dar nici noi nu am rămas teferi. Drept care, eu cred că, deși Ceaușescu n-a reușit crearea acestuia în România, mai vezi totuși în porniri de-ale noastre, anumite moravuri, anumite apucături, care îți aduc aminte de omul nou. Cu ocazia Conferinței de la Casa Pogor (n.r.: 29 ianuarie), am dat un caz real care mi s-a întîmplat mie. Un prieten a apelat la mine să-i găsesc un loc de muncă, ceea ce probabil li se întîmplă foarte multora dintre oamenii care ocupă o anumită poziție la un moment dat. Dar era o chestie benignă, întîmplarea face că un alt prieten avea o firmă. Le-am făcut legătura, s-au plăcut și s-au angajat. Ca să aflu în cele din urmă, că cel care fusese angajat vrusese să-l tragă în sfoară pe angajator.
Problema era că angajatorul nu mai era statul, era o persoană privată. Ori persoana privată, fără nici un fel de remușcare, l-a dat afară. Atunci s-a supărat cel care apelase la mine și mi-a zis că l-a dat afară. Și l-am întrebat ce-a făcut, mi-a spus că a decontat și el de cîteva ori dublu niște bonuri de benzină. Lui i se păreau că sînt niște lucruri minore. Dacă făceai așa ceva la stat, dacă te prindea șeful că te-ai dus să îți iei copilul de la părinți, de la 80 de km cu mașina, închideau ochii „hai băi, să nu mai faci așa o dată, că te dau afară”. Numai că privatul nu a avut remușcări și cînd și-a dat seama că respectivul făcuse niște drumuri cu mașina, repet, nu cine știe ce, privatul nu a avut remușcări și i-a spus că „dacă tu mă furi la prostii din astea, ce bază să am în tine? Salut, bonjour”.
Aceștia sînt oameni pe jumătate noi, nu fac diferența între stat și privat. Sau au impresia că statul poate fi furat și înșelat, iar ei încearcă același lucrur cu proprietatea privată.
Noi avem un talent al renegării fenomenal
O.V.: Pornind de la intriga iscată în jurul manualelor de istorie alternativă, cînd s-a spus că se punea accentul pe Revoluție, ați întîlnit astfel de tabu-uri în timpul cercetărilor sau studiilor?
A.C.: Sigur, ele există, să știți că nu numai în România. Am avut surpriza de a întîlni aceleași tabu-uri în state în care am studiat sau am lucrat, în Franța bunăoară. A fost o perioadă destul de frumoasă în viața mea, cînd, în vara anului 2001 am avut o bursă de cercetare la Institutul de Istorie a Timpului prezent din Paris. Acesta era condus de istoricul Henri Rousseau care are cărți scrise despre memoria regimului de la Vichy în Franța. Am avut ocazia să discut cu o serie de istorici din Paris și spuneau același lucru. Și în Franța există o reținere în a discuta anul revoluționar 1968. Se spunea că la 30 de ani diferență este prea aproape ca să ne pronunțăm. Gîndiți-vă ce s-a întîmplat la noi cu revoluția, este prea aproape, nu ne putem pronunța despre ea. Dar alții spuneau același lucru despre cel de al doilea război mondial. Recent citeam un articol despre Antonescu, în care un istoric, altfel un profesor recunoscut, și care, din punctul meu de vedere, a lăsat în urmă generații bune de studenți, totuși, spunea că regimul Antonescu. Este prea aproape. Nu putem da o judecată definitivă. Sigur că nimeni nu poate da judecăți definitive, pe de altă parte, la 60 de ani distanță este, în opinia mea, chiar sanitar să discuți.
O.V.: Vorbim despre un adevăr incontestabil?
A.C.: Eu nu cred că există judecăți definitive în istorie. Nici despre Tudor Vladimirescu nu avem o judecată definitivă, nici despre Decebal sau Traian. Cred că fiecare generație – și prin generație înțeleg intervalul de 20 de ani – trebuie să își spună părerea despre trecutul nostru într-un fel sau altul. Altfel, dacă am avea numai interpretări definitive, imaginați-vă că cineva ar scrie o carte despre Ștefan cel Mare și toți am cădea de acord că asta este cartea cu „C” despre Ștefan cel Mare. Înseamnă că nu s-ar mai scrie, dacă s-a spus adevărul. Acel fragment l-am scoate din istorie. Dacă avem acea carte despre Ștefan cel Mare, mîine ne ocupăm de Mihai Viteazul, dar nu ne mai ocupăm de Ștefan cel Mare, că nu mai avem ce spune altceva. Păi atunci ce facem? Terminăm în 50 de ani toată istoria românilor și o să avem o bibliotecă plină de cărți fundamentale și adevărate. După care desființăm facultățile de istorie și toată lumea va citi aceste cărți la infinit. Așa ceva nu se poate. Pur și simplu cred că fiecare generație trebuie să discute și despre Ștefan cel Mare, dar și despre Antonescu. Iată, sîntem la 20 de ani de la Revoluție și, vrei nu vrei, a devenit un capitol de istorie.
O.V.: De unde a apărut această renegare sau luare în derîdere a Revoluției?
A.C.: Din firea noastră. Noi avem un talent al renegării fenomenal. Ne descoperim orice om după moarte, ne descoperim orice scriitor, eventual dacă ia un premiu în străinătate. Vezi cazul Herta Müller, nu știu ce istoric literar ar fi înscris-o, ar fi trecut-o într-o istorie a literaturii române. Din păcate, nu am naivitatea că ne-am vindeca prea curînd de această descoperire a valorii unui om mereu după ce a trecut dincolo. Cît timp este în viață, este plin de păcate, dacă nu le are, i le inventăm. Cam așa este și cu momentele din istoria noastră. Chiar mi-aș dori să vină după noi o revoluție care să spună „domnilor, orice episod al istoriei mondiale are enigme, dar a fost totuși o schimbare de regim”. A apărut circulația ideilor, au apărut partide mai multe, lideri, au revenit partidele istorice, drept care nu văd de ce am avea rețineri.
O.V.: Ar fi fost mai bine dacă ar fi existat atunci o societate civilă coerentă?
A.C.: Cred că ar fi fost ideal. Eu nu mi-aș dori ca toată societatea civilă să fie aliniată neapărat în slujba unei idei. E normal ca oamenii, intelelectualii, să poarte polemici și să aibă divergențe. Problema la noi a fost că societatea civilă, practic, nu exista înainte de 1990. Era o societate civilă, fiecare familie era un soi de GDS (n.r.: Grupul de Dialog Social). Copilul auzea bancuri acasă, cum mi se întîmpla mie, iar bunicul te ruga să ai grijă să nu spui la școală. Părinții îl vorbeau de rău pe Ceaușescu, dar te rugau să nu spui nimic la școală. În rest, cel mult ne întîlneam în săli de teatru și aplaudam la poantele cu dublu înțeles sau citeam un roman cu cheie al lui Marin Preda și ne bucuram că îl vedeam acolo descris pe Antonescu, cum el nu era în manualele de istorie. Nu am avut o societate civilă înainte de 1989, am avut grupuri sau cazuri de intelectuali, dar care, izolat, s-au manifestat într-un mod admirabil, de la Paul Goma în ’77, pînă la Doina Cornea în anii ’80. Oamenii pe care îi stimez indiferent pentru de ce ar fi făcut după, dar îi stimez pentru ce au făcut atunci.
O.V.: Dar cum se vede acum?
A.C.: La noi, societatea civilă încă e în prag de coagulare și astăzi este una care se comportă uneori politic, uneori partizan. Va veni vremea să recunoaștem că societatea civilă în anii ’90 era de fapt una profund partizană, eu făceam parte din ea. A face parte din societatea civilă în anii ’90 însemna a fi împotriva lui Iliescu. Să acceptăm că era normal sau nu, nu contează, dar să acceptăm că nu era o autentică dezbatere pro și contra în interiorul ei. Societatea civilă însemna a fi împotriva cuiva. Nici astăzi nu văd dezbateri despre ce idei sau persoane anume trebuie să susținem în societate, dar nu sînt foarte pesimist. Ce știu, este că în istorie, din păcate, timpul le vindecă nu de la sine pe toate, dar timpul presupune o maturizare. Noi sîntem, ca tip de societate democratică, încă într-o fază a tinereții, a adolescenței.
La români, nimeni nu merită nimic în ochii celuilalt
O.V.: A avut România timp să învețe să fie mare?
A.C.: În perioada interbelică, România nu a avut timp să învețe să fie mare, drept care, la 20 de ani, s-a și destrămat. Sigur, nu din vina României, dar ea încă nu învățase să fie mare și nu avea conștiință deplină, nu se unificase pe deplin. Mă gîndeam să vă dau un exemplu care pleacă din experiența pe care o am ca un om care a umblat în România în ultimii ani, de la un capăt la altul.
Mie nu îmi displace faptul că Iașul nu se asemănă cu Timișoara, mie nu îmi displace faptul că Oradea este profund diferită de Constanța. În același timp, nu pot să neg că există pe tot spațiul locuit de români anumite trăsături. Timișorenii nu sînt mai solidari unul cu altul decît sînt ieșenii. Craiovenii nu sînt mai solidari decît sînt cei din Bacău, în plus, orașele noastre arată diferit și e foarte bine că arată așa. Numai Ceaușescu a avut în cap ideea utopică – o Românie care să semene de la un capăt la altul, centrele civice să fie la fel, de aceeași arhitecți. Asta este o aberație. În schimb, ceea ce mă deranjează este că, indiferent de generația lor, fie că e vorba de studenți de 20 de ani, fie că este vorba de pensionari care sînt în vizită la fii lor, românii nu au pic de solidaritate în afara țării. Dezbinarea din interior se regăsește și afară.
O.V.: Este un lucru „genetic” ?
A.C.: De asta vă ziceam, că poate există o matrice la care este bine să reflectăm din cînd în cînd, și mă rog ca în durata lungă a istoriei aceste trăsături ale noastre să se mai schimbe pentru că ar fi păcat. Sîntem un neam cu prea multe calități, dar francezii au o expresie: „avem defectele calităților noastre”. Calitățile vin la pachet cu defectele lor. Or noi sîntem un neam inventiv care ne regenerăm repede, probabil că defectele acestor calități constau într-un individualism pe care nu l-am mai întîlnit la alte nații. Grecii, cînd se întîlnesc într-un colț al lumii, se interesează unul de altul. Am întîlnit evrei care se văd într-un colț de lume și se ajută unul pe altul. Dar am întîlnit nenumărați români care, dacă află unul de altul într-un colț de lume, se evită. Or asta spune ceva și trebuie să ne gîndim. Indiferent de vîrstă, asta mă surprinde.
O.V.: Acest individualism nu este o moștenire din comunism?
A.C.: Nu cred că derivă din comunism, ar fi simplu dacă toate aceste trăsături ar veni de acolo. Din păcate mă tem că, citind literatura noastră clasică, citind memorialistica, românul nu are nici un fel de bucurie pentru victoria unuia dintre concetățenii săi. Bun, nu mă refer dacă copilul tău cîștigă o mașină la un loz în plic. Dacă vecinul tău cîștigă o mașină la loz în plic, parcă nu te mai bucuri atît de mult. Ce se întîmplă dacă ești intelectual și afli că un alt intelectual a luat nu știu ce premiu, tendința este de a spune „a, dar nu merita”. La români, nimeni nu merită nimic în ochii celuilalt. Dacă ai un coleg de generație și tu ai o reușită sau el are o reușită, devii parcă puțin invidios pe el. Te întrebi „merita mai mult decît mine?” și ajungi inevitabil la concluzia că nu merita mai mult decît tine. Românii se comportă ca și cum ar alerga pentru aceleași lucruri. Trebuie să învățăm ceva din filosofia anglo-saxonă a lumii, care spune că e loc pentru fiecare, dar noi alergăm toți pentru același lucru. Nu alergăm toți pentru a lua premiul Nobel pentru medicină sau pentru un scaun de primar și mai știu eu ce. Fiecare poate să aibă victoria lui, fără să îl deranjeze pe celălalt.
O.V.: Ați avut astfel de cazuri?
A.C.: Vorbeam cu un om pe care îl stimez, un filosof cu care stăteam de vorbă în această toamnă, un profesionist al filosofiei românești și din vorbă în vorbă se anunțase premiile Nobel. S-a ajuns să spună că „nu cred că merita premiul Nobel, că e tînără, că ce a scris?”. Sigur, la rigoare, orice om este liber să vină cu opinii. Dar pe urmă stai și te întrebi, domnule ce îl deranjează pe un filosof român faptul că o scriitoare româncă a luat premiul? Ei nu au nici în clin, nici în mînecă. Nici filosoful n-ar fi scris niciodată roman, nici Herta Müller n-o să scrie niciodată filosofie. De ce noi nu putem să ne bucurăm și să spunem: Este foarte bine! Să-i trimitem un coș de flori, să o felicităm. La noi s-a pus problema dacă este româncă sau nu? Și întrebarea jenantă care i s-a pus: ce vă considerați? Cum să întrebi pe un om „ce vă considerați”? Româncă sau nemțoaică? Cred că este o întrebare de o teribilă lipsă de eleganță. În primul rînd, trebuia să îi trmiți un buchet de flori și să o feliciți și în rest fiecare om simte ce vrea el. Poate eu am poftă să mă consider locuitor din Patagonia, dar eu scriu într-o limbă, gîndesc într-o limbă, visez într-o limbă. Bănuiesc că ea, în sinea ei, își vorbește în germană, dar asta nu o face mai lipsită de simpatie în ochii mei. Faptul că s-a născut într-un sat de lîngă România, a învățat aici, nu îmi pun problema dacă visează în limba română sau nu.
Puteam să umplu toate consulatele din lume cu prieteni recomandați
O.V.: Sentimentul orfelinului pe care-l au românii din străinătate nu s-ar aplica la fel de bine și la românii din țară?
A.C.: Cînd spun acest lucru, mă refer la românii care trăiesc în România, noi înșine avem obsesia că sîntem neglijați de rudele noastre din Occident, de rudele noastre latine. Vezi faptul că nu ne cunosc, că francezii ne prezintă sub masca lui Dracula, fie sub masca unui violonist țigan, vezi maniera în care scriu ziarele italiene despre noi și spaniolii care ne pun la muncile cele mai modest plătite. Dar în același timp, românii care ies afară au același sentiment că sînt părăsiți. Atît de statul român, de familiile pe care le lasă în țară, cît și de autoritățile statului gazdă.
Am întîlnit nenumărați români, mai ales în perioada în care eram ministru, dar nu numai, pentru că veneau zeci sau sute de plîngeri în fiecare săptămînă cu tot felul de mai mici sau mai mari neplăceri pe care le trăiau. Multe erau neîndreptățite, dar ce să îi spui unui om cînd se întreabă ce poate face statul român pentru mine că sînt angajată de un fermier spaniol și nu mi-a dat banii pe prima săptămînă? Sigur că în sinea lui aștepată un sprijin român? Cine să îl dea? Statul român, angajatorul de acolo?
Același sentiment al orfanului l-am văzut și la foarte mulți cetățeni din Republica Moldova, care, în opinia mea, și ei sînt români. Ori am văzut acest sentiment al orfanului, mai ales acum, că este evident că România e cu mulți pași în față. Într-un fel, pentru românii din Republica Moldova, sînt în egală măsură orfanii Occidentului din care fac parte prin cultură, sînt și orfanii României, care aparent nu au făcut mare lucruri pentru statul vecin după 1990. Mulți se consideră și orfanii URSS, că au rămas fără fostul tătuc. Este un sentiment foarte interesant, poate că istoricul are mijloace limitate de a studia, mă gîndesc că un psiholog ne-ar putea da interpretări foarte valabile.
O.V.: Nu ne considerăm orfani și pentru că avem la rîndul nostru o imagine negativă despre statul nostru?
A.C.: Am impresia că foarte mulți români sînt în postura unui copil care, în egală măsură are complexul oedipian al renegării tatălui, iar în același timp îl și cotrobăie noaptea prin buzunare să îi ia zece lei pentru o înghețată, fără să își dea seama. E o relație destul de ciudată a românului cu statului și am încercat să o aduc în discuție ieri la Casa Pogor. Am rămas surprins cît de mulți dintre colegii mei din PNL îmi cereau la un moment dat, cînd eu reprezentam statul român, să le angajez tot felul de copii sau rude în diverse posturi care erau de stat. Erau oameni care, teoretic, ca liberali, nu așteaptă mari salvări de la stat. Dimpotrivă, cer diluarea autorității lui. Dacă ar fi venit mai mulți PSD-iști la mine, aș fi zis „domnule, poate e normal să își pună speranța în stat”. Dar nefiind la PSD, ci la PNL, veneau colegi care spuneau „că uite, am un om foarte bun pentru consulatul din cutare, din cutare”. Puteam să umplu toate consulatele din lume cu prieteni recomandați.
Educatoarea și educatorul nostru sînt micul ecran
O.V.: Televizorul a devenit acum etalonul prin care stabilim valorile societății?
A.C.: Eu cred că în momentul de față sînt două lucruri clare. Pe de o parte, școala a cedat locul televiziunii ca educator. Ea este prezentă trei sau patru ore pe zi în viața unui tînăr, la vîrsta cea mai bună de formare pentru el. După aceea este televizorul care poate să meargă la infinit, indiferent că tu citești, că tu ești la calculator, te joci sau scrii. Televizorul merge într-un colț al camerei, în cele mai multe case de români. Ei bine, școala este pe locul doi în rîndul „educatorilor” și cum să spun, nu văd nici un beneficiu nici în prezent, nici pe termen mediu. Dacă în anii ’70, de multe ori, cu excepția activiștilor care apăreau și ne îndoctrinau, a fost totuși o perioadă în care aveai speranța că, dacă apari la televizor, dacă erai un om cît de cît recunoscut, erai bun într-un domeniu sau altul. Acum este invers, ești bun într-un domeniu, dacă lumea te vede la televizor.
Mi se pare o răsturnare de paradigmă absolut teribilă și terifiantă, televizorul te face bun, indiferent dacă ești actor, politician, cîntăreț de muzică populară sau de muzică de cameră. Este o impresie despre realitate în funcție de televizor. Notorietatea se construiește prin televizor, mulți români nu fac diferența între notorietate și credibilitate. Uitați că noi avem primari care sînt băgați în procese și asta le crește numărul de voturi, pentru că pur și simplu se vorbește mai mult despre ei. Dar nimeni nu stă să se întrebe ce fel de credibilitate mai are un astfel de om. La noi, în topurile de personalități sînt persoane cu notorietate mare și nu cu credibilitate.
O.V.: Românii trăiesc atunci două realități?
A.C.: Da. Este realitatea creată de media, de televiziuni în special. Și mai este o realitate oarecum camuflată a lumii, care nu apare la televizor și care își face o imagine fie idilică, fie mai proastă decît ar trebui despre ce apar la televizor. Sînt două Românii, una care apare pe sticlă și una care nu apare pe sticlă, dar probabil și-ar dori să apară pe sticlă. Cert este că televizorul ține locul profesorului de astăzi. Educatorul nu mai este doamna de la clasa de preșcolari care spune „creionașul în mînă” și te învață să desenezi un măr sau o portocală. Educatoarea și educatorul nostru sînt micul ecran.
George GURESCU
Adaugă un comentariu