Atena Elena Simionescu: Nu mi-am pus niciodată problema de a fi eu prima în toate
Eveniment 28 ianuarie 2012 Niciun comentariu la Atena Elena Simionescu: Nu mi-am pus niciodată problema de a fi eu prima în toate 76Tabloul cu pictura gravată a mentorului ei, Horvath Bugnariu, ocupă un loc de cinste în biroul modest de decan. Birou pe care în cîteva săptămîni Atena Elena Simionescu îl va schimba pentru a-și ocupa noul „cămin”, acela din care își va exercita funcția de rector a Universități de Arte „George Enescu” din Iași. Nu se simte „specială” pentru că este prima femeie de după ’90 care are acest statut, ci pentru că toată viața a „săpat” în metal și lemn pentru a picta. Iar tabloul profesorului Bugnariu merge cu ea în noul birou. Ca să nu uite de unde a început relația ei cu gravura.
Devine o responsabilitate în plus pentru dumneavoastă faptul că sînteți prima femeie care este numită rector după ’90 la Conservatorul din Iași?
Sincer, nu am dat importanță aspectului că sînt femeie și nu m-am gîndit că cineva m-ar putea dezavantaja din cauza asta. Nu mi-a trecut prin minte că asta ar fi o problemă pentru că am îndeplinit diverse funcții în cariera mea aici, în Universitate, care deja are 22 de ani și a cărei secție de grafică am luat-o de la zero; am făcut-o competitivă la nivel național, fără discuții. Și chiar dacă s-ar manifesta niște opinii misogine, nu le-aș lua în considerare, așa că situația ar fi dezamorsată de la sine.
În planul de campanie spuneați că vreți să promovați „imaginea universității în rîndul tinerilor aspiranți”. Concret, cum vreți să realizați asta?
Noi nu am avut materiale vizuale de promovare clare, deci mă gîndesc la niște reviste. Deși acum este era digitală, mă gîndesc totuși la o revistă relativ simplă, nu cu valențe extraordinare în care, într-un mod sintetic, să fie expusă fiecare facultate în parte, cu un număr de pagini echilibrat pentru fiecare direcție de studiu, ca nimeni să nu fie dezavantajat. Dacă o facultate este mai mare, va avea un număr mai mare de pagini, iar dacă una este mai mică, va avea un număr mai restrîns, tocmai pentru a fi echilibru în prezentare. Mă gîndesc ca acest material să fie distribuit în toate liceele din Moldova, cel puțin, ca fiecare tînăr aspirant să vadă, că poate nu fiecare copil are calculator. Noi am distribuit, cel puțin la Arte Plastice, DVD-uri cu imagini din atelierele noastre și le-am trimis în licee. De regulă avem concurență la concursul de admitere, nu extraordinară, dar de obicei avem 200, 250 de candidați pe cele 150 de locuri, suficient încît să ne permită să alegem.
Tinerii trebuie să conștientizeze situația lor socială
Cum plănuiți să modernizați proiectul didactic, mai exact?
Prin utilizarea mijloacelor electronice, în primul rînd. Eu chiar folosesc sistemul acesta, să spunem că, prin poziția asta administrativă mi s-a întîmplat să nu fiu la curs și atunci orice student interesat mi-a trimis temele, schițele, întrebările, pe mail, eu am răspuns și astfel s-a creat un sistem de comunicare. Noi avem o rețea de intranet în cadrul facultății și cursurile sînt la dispoziția studenților.
Vreți să extidenți sistemul și în cadrul celorlalte facultăți?
Da, sigur. Nu știu în ce măsură se găsește deja în celelalte facultăți, nu cunosc în detaliu ce se întîmplă acolo pentru că poziția mea nu mi-a permis să fac cercetări, dar în măsura posibilităților, aș încerca să distribui sistemul. Sigur că, spre exemplu, la Muzică și chiar și la Teatru, ar fi foarte dificil să fac o corectură prin intermediul calculatorului pentru că este vorba despre o abilitate directă, dobîndită de obicei în relația profesor-student, însă anumite lucruri, de planificare sau de parte tehnică, presupun că se pot lucra și în modalitatea asta. Dacă situația o impune, bineînțeles.
V-ați gîndit la modul în care studenții și-ar putea evalua anual profesorii, așa cum apare în planul dumneavoastră managerial?
Avem deja două tipuri de formulare de evaluare cu întrebări și punctaje. Deci studentul apreciază profesorul și în funcție de prezență, calitatea cursului, informațiilor sau corectitudine. Acest lucru este impus de fapt de ARACIS și noi automat l-am aplicat în toată universitatea. Pentru că atunci cînd primim vizitele de acreditare sau de verificare a calității învățămîntului, sîntem obligați să le prezentăm.
Și se ține într-adevăr cont de ele?
Rezultatul acestor fișe îl vizualizează decanul, care își poate permite într-o discuție cu cadrul didactic să facă anumite observații, dar este ceva confidențial pentru că nu putem să creăm un conflict între student și cadru didactic. Oricum, formularele sînt anonime, pentru ca nici studentul să nu simtă o presiune asupra lui.
Cît de important este ca viitorii studenți să fie absolvenți ai liceelor de arte?
Noi nu ținem cont de asta pentru că dăm examen de admitere. Deci intrarea la facultate nu se face prin dosar pentru că la un moment dat acest dosar poate crea probleme de nivel financiar. Studentul este obligat în acest caz să își creeze un portofoliu cu lucrări și depune un efort suplimentar pentru construirea mapei. Iar dacă el nu vine dintr-un liceu de artă, să aibă deja niște lucrări de studiu, atunci devine debusolat, prin urmare am renunțat la capitolul acesta. Tînărul candidat este analizat în funcție de abilitățile sale cele mai sincere pentru că, dacă are un subiect în fața sa și trebuie să îl reprezinte, normal că orice sursă de informații este de prisos. Omul ce știe, aia face.
Cum v-ați menținut pînă acum relația cu studenții?
Sper, în sufletul meu, că foarte bine. Sînt apropiată de tineri, îmi place să lucrez cu ei și cred că și ei mă mențin pe mine în formă. Îmi atrag atenția asupra anumitor aspecte, sigur că nu intenționat, dar colaborînd, lucrînd cu ei, sesisez. La un moment dat, în anumite generații, se schimbă unele puncte de vedere, unele sisteme de observație sau chiar de reprezentare a realității și atunci ca profesor înregistrezi. Ești obligat să îți schimbi și tu atitudinea. Noi lucrăm pentru ei, nu ei lucrează pentru noi.
Încerc mereu să îi fac să conștientizeze situația lor socială. Ei sînt cei care creează viitorul și vreau să îi fac să își asume lucrul acesta prin munca lor. Că uneori nu își dau seama. Fac lucruri din virtutea inerției: învață, prezintă lucrări, iau note, dar nu este chiar așa. Esența trece de lucrul acesta. Pentru că studentul lucrează pentru el, pentru personalitatea lui artistică, se va afirma pe o piață a artei care deja nu mai este națională, este în mod clar internațională. Și atunci el trebuie să fie la parametrii maximi de profesionalism pentru ca lumea să îl înregistreze ca atare.
Cum vedeți în momentul de față această piață a artei?
Știu că sună paradoxal, dar cred că studenții noștri au șanse mai mari decît absolvenții altor instituții. Pentru că la noi toate specializările folosesc calculatorul. Așa că studentul nostru are abilitate pe programele artistice: Adobe Ilustrator, Photoshop, 3Dmax, deci există o calitate în plus pe care alți studenți nu o au. Apoi, noi formăm o gîndire creativă. Deci omul are disponibilitate intelectuală să divagheze din partea teoretică strictă, care formează profesia, și atunci își găsește un loc mai ușor unde se poate capacita; prin disponibilitate intelectuală se poate dezvolta și ajută și instituția respectivă să se promoveze. Iar la capitolul acesta de promovare, care există peste tot în societate, profesia noastră este de ajutor.
Sînt foarte severă cu ceea ce lucrez
Credeți că în relația cu studenții v-a ajutat mai mult tactul pedagogic sau faptul că sînteți un artist la rîndul dumneavoastră?
Cred că ambele. Adică, poți fi un foarte bun artist, dar dacă nu te poți apropia de student și nu îi poți transmite informații, degeaba. Și dacă ești un artist slab și ai doar calitatea de a te apropia de oameni, nici atunci nu e bine. Deci există un echilibru între cele două aspecte.
Sînteți un personaj mai degrabă laconic. Comunicați mai bine prin intermediul artei?
Sper că da. Pentru că eu lucrez, expun, dar expoziții personale fac mai rar fiindcă dacă nu consider că am foarte mult de spus de la o expoziție la alta. Sînt foarte severă cu ceea ce lucrez.
Ați lepădat vreodată straiele de artist pentru a vă îndeplini cerințele funcției?
Nu. Cred că undeva, în creierul nostru, se lucrează și, cum noi ne axăm mai mult pe vizual, tot ce observăm, tot ce ochiul înregistrează, chiar dacă nu materializăm imediat, notăm repede pe un carnețel și cînd se găsește momentul potrivit, răbufnim.
Pasiunea pentru gravură este moștenire de familie?
Nu, am dobîndit-o în facultate, la Cluj. Liceul de Artă l-am făcut la Galați, unde am primit informații foarte sumare despre gravură, deci am fost luată prin surprindere la facultate de tehnica gravurii. Oricum, destul de tîrziu am început să o pun în aplicare pentru că e foarte costisitoare. Presupune presa de gravură, plăci din diverse materiale care nu sînt chiar la îndemînă, acum se găsesc, au început să apară, dar în vremurile trecute erau foarte dificil de obținut.
Am perseverat și îmi asum cu lipsă de modestie faptul că am introdus în Moldova gravura, i-am învățat pe studenți și acum sînt foarte mulți tineri artiști, deja unii mai în vîrstă, că timpul a trecut, care lucrează gravură cu consecvență și chiar au rezultate. Am satisfacția acestui fapt.
Părinții dumneavoastră către ce vă îndrumau?
Tatăl meu era inginer mecanic, deci avea o profesie foarte reală, dar pe mine gravura m-a atras pentru că este foarte profundă. Se ajunge la o idee, la un concept care apoi trebuie transferat pe un material, pe o placă de metal, de lemn, de piatră, de plastic. Și acea placă, la rîndul ei, prin tehnica specifică, fie lucrată direct manual, fie cu acizi, este imprimată pe hîrtie. Este un procedeu care are foarte multe aspecte tehnice și atunci el devine foarte profund pentru că nu e ca la pînză, cînd ai o idee, ai pînza în față și începi să lucrezi. Aici ai ideea și felul în care ajunge pe metal, dar metalul poate fi tratat în linie, în puncte, în pete, deci sînt foarte multe variante și tehnica te obligă să lucrezi într-un anumit fel. Apoi, dacă lucrezi cu acizi, sînt diverse straturi, faci o etapă a desenului, îl ataci și mergi la acid, abia atunci se imprimă o parte a desenului. Se clătește placa, pentru ca acidul să nu lucreze în continuare și vii și desenezi pe deasupra încă un strat și încă unul, poți fac cinci, zece straturi și la final imprimi. Dacă imprimarea nu este suficient de bună, se revine. Se ia placa de metal încă o dată. De asta spun că, în sine, arta asta este destul de profundă și impactul vizual atunci cînd expui o gravură nu este destul de puternic. Nu oricine agreează gravura sau o înțelege cu adevărat. Ea este restrictivă ca receptare, pune anumite probleme, probabil pentru că nu oricine are deschidere spre zona asta, dacă nu este pregătit un pic.
Ori subiectul trebuie să fie foarte puternic.
Da, inițial gravura a apărut ca metodă de mediatizare, de difuzare a informației, ăsta a fost rolul ei primordial. La noi în Europa, Dürer (n.r.: Albrecht Dürer, creator de gravuri și pictor german influențat de ideile Renașterii și Umanismului) i-a dat rolul de artă, că asiaticii au pornit de prin secolul al V-lea, în Europa a apărut prin intermediul cruciaților, deci mult timp după.
Mi-am creat deja un stil propriu de a grava
Cum văd ei arta față de noi, europenii? Ați fost și premiată la un concurs din Japonia.
Eu am fost surprinsă de premiul din Japonia, de cum poți fi apreciat într-un mediu în care nu ești cunoscut. Este cel mai onest mod de a cîștiga un premiu. Și aceste bienale-trienale, sînt expoziții foarte ample, unde participă 200-300 de artiști, fiecare cu două, trei lucrări, deci volumul de selecție este enorm. Juriile de obicei sînt internaționale și atunci jurizarea este chiar onestă. Dar o diferență nu este, tocmai ăsta este avantajul acestor bienale-trienale, în felul acesta ai ocazia să vezi ce se întîmplă cu lucrări de gravură venite din toate părțile lumii. În Australia este un anumit tip de lucru, în America Latină, categoric altul, la noi în Europa deja este diferențiat. Nemții lucrează într-un fel, spaniolii în alt fel, turcii lucrează foarte poetic. Spre exemplu, pentru mine a fost o surpriză să observ arta turcă. Rușii au o școală foarte specială de gravură pentru că ei au facultate chiar de ilustrație de carte și atunci cei care provin de acolo frapează prin bogăția detaliilor. Noi sintetizăm, la ei e invers, vin și adaugă foarte mult.
Este această artă procesul unei munci asidue mai degrabă decît o muză capricioasă?
Le combină, pentru că fără o muncă asiduă nu poți face o placă de gravură, nu ai încotro. Este exact ca la sculptură, nu atît de complex, dar este clar o elaborare după un proiect, chiar dacă nu este încă pus pe hîrtie, dar în mod clar trebuie să știi ce vrei să faci. În schimb, dacă perseverezi, ajungi la soluții personale de a imprima, lucru pe care l-am trăit și eu. Cred că mi-am creionat deja un stil foarte propriu. Chiar colegi de ai mei mi-au spus: „Cum gravezi tu, eu n-am văzut pe nimeni”. A fost un timp în care m-am izolat aici, în Moldova, unde nu existau artiști care practicau în mod special gravura și atunci am lucrat de una singură în atelier și probabil că am ajuns la anumite rezultate personale ale abilității mele tehnice și ale gîndirii proprii. Bănuiesc că în felul ăsta am avut și succesul din Japonia, am ajuns la un rezultat foarte personal care probabil și pe ei i-a impresionat. Și a fost un mare succes pentru că lucrarea mea a ajuns chiar pe afișul expoziției.
Cine v-a învățat să simțiți materialul înainte de toate?
Profesorii mei, domnii Ioan Horvath Bugnariu și Ioachim Nica, personalități marcante ale învățămîntului artistic din România. Pentru mine au fost deschizători de drumuri, pot să spun cu toată sinceritatea. Eu oricum am folosit ca sursă de inspirație gravura din toate timpurile, nu am avut prejudecăți niciodată. M-am uitat, am admirat, am încercat să înțeleg, să învăț, să accept. Întotdeauna m-am gîndit că un artist a ajuns la un rezultat artistic în urma unor convingeri, chiar dacă pe moment, poate îi resping lucrarea, nu îmi spune nimic. Dar dacă mă uit mai atent și mă uit puțin și în spate, la ce a mai lucrat acel om, încep să îl înțeleg. Îi găsesc argumentele.
Lucrați cu materiale dure. Cît de maleabil este metalul comparativ cu lemnul?
Metalul este mai maleabil decît lemnul, care este mult mai cald. Spun asta pentru că noi lucrăm pe o foaie de metal de obicei moale, cupru sau zinc și ori gravezi, zgîrii suprafața prin forța mîinii, ori o acoperi cu o peliculă de grunt închisă la culoare și cu un ac desenezi, practic înlături stratul acela de ceară fină. Acidul face săparea, gravarea efectivă, este elementul de coroziune. La lemn, lucrurile stau cu totul altfel pentru că ai scîndura, matrița de lemn și cu dăltița în mînă trebuie să lucrezi line cu linie, punct cu punct.
Uneori ne abatem de la regulă și criticii ne combat
Cînd ne gîndim la artă, ne gîndim la pictură sau muzică. Cum rămîne cu gravura?
Gravura este mai specială. Spunea chiar domnul Ciucă la mai multe vernisaje despre Salonul de Gravură de la Londra unde, cînd se hotărăsc să arate stampe (n.r.: imagine imprimată după o placă de gravură), vizitatorii primesc mănuși ca să răsfoiască gravurile adunate într-un caiet, pentru a nu le deteriora. De obicei nu se expune neapărat, ca pictura, ci sînt colecționari de stampe. Pictura probabil este o artă mai mult de ambient, nu oricine își expune o gravură în casă. Dar în foarte multe filme s-au putut observa picturi care aveau o margine albă, ei bine, acelea erau gravuri. În Occident deja este dezvoltat gustul pentru gravură. Mai puțin la noi, în Moldova, pentru că în Ardeal este foarte puternic gustul ăsta, probabil se simte altfel influența occidentală.
Ai voie să mai și „bați cîmpii” atunci cînd gravezi?
Spre exemplu, o lucrare poate avea 15, 20 de componente, care intră într-o ediție. În cadrul acestei ediții, am voie să creez un procent destul de limitat de evadări de la regulă, cam 5%, în care eu intervin cu elemente care creează „ediția de artist” sau „printul de artist”. Este o lucrare care nu mai are repetiție, este personală. Are inclusă în ea niște elemente care nu pot fi repetate. Uneori ne abatem și ne combat criticii spunîndu-ne că am depășit limita, dar te fură posibilitățile, nu te poți abține. Mai incluzi o placă cu un fundal și mai șablonezi ceva, vezi că a ieșit ceva interesant, mai încerci una și încă una și uneori depășești acel procent impus. Și normal că dacă lucrările sînt bune, le și arăți, nu le ții ascunse.
Cîte plăci poate avea o lucrare?
În gravură, cîte culori vedem, atîtea plăci sînt. Atunci cînd o lucrare are foarte multe culori, înseamnă că are trei, patru, cinci plăci. Este dificil. Exact ca în Photoshop, cînd se despart layer-ele, fiecare layer este o placă de gravură lucrată separat.
A pierdut deci arta bătălia cu kitsch-ul?
Am sentimentul că au mai dispărut din operele acestea de pe piață, kitschoase, la care facem noi aluzie prin tradiție. Parcă nu am mai văzut. Au mai rămas prin Parcul Teatrului, dar deja sînt restrînse, mai vedeam pe la tîrguri, dar și aici s-au mai diminuat. Și oricum, intră în joc arta populară deja, care este foarte frumoasă, onestă, sinceră și atunci poate creează un balans.
Reușesc să echilibrez situațiile cu care mă confrunt
Ați întîlnit vreodată în viață oameni a căror muncă să vă facă să vă întrebați: „Eu de ce nu m-am gîndit la asta înainte?”?
Nu mi-am pus niciodată problema de a fi eu prima în toate. Nu am avut în vedere aspectul acesta. Am fost în urmă cu cinci ani și am văzut „Bienala de Artă” de la Veneția și acolo mi s-au deschis foarte multe drumuri, în sufletul meu, ca artist. Am văzut cu adevărat cîte idei și direcții poate lua arta contemporană. Pînă la acea confruntare nu mi-am imaginat că sînt chiar atîtea posibilități. Nu neapărat le-am agreat pe toate, dar le-am apreciat ca variantă de a creea. Nu cu valența „oare cum de eu nu m-am gîndit?”. Le-am acceptat și am avut un elan nou, mi-am zis: „uite că se poate lucra și în felul ăsta și sînt și alte căi de abordare”.
Spuneați despre dumneavoastră că sînteți o persoană echilibrată. Este aceasta o cale de a obține mulțumirea, cum spunea Democrit?
Cred că da. Dar nu mă gîndesc la echilibrul meu, ci la faptul că reușesc să echilibrez situațiile cu care mă confrunt, situații în care mă străduiesc să induc această stare. Și am constatat în timp că reușesc să aplanez anumite conflicte, deși nu întotdeauna. Și cred că ăsta e echilibrul, momentul în care înțelegi ce se întîmplă, poate nu în totalitate, dar în mare parte. Că dacă ai înțelege tot, ți s-ar deschide alte necunoscute, ca la Socrate, „cu cît avansez într-o profunzime, îmi dau seama că nu cunosc despre ea”. Revenind, la asta mă refeream, să încercăm să echilibrăm situațiile făcîndu-le transparente, să le înțelegem și, înțelegîndu-le, să ne dăm seama, într-o oarecare măsură, care este dreptatea fiecăruia. Pentru că fiecare om are dreptatea lui.
Și atunci cum stabilim care este adevărul?
Undeva trebuie să existe niște puncte comune pe care toți le putem accepta. Eu sînt convinsă de dreptatea mea, dar cînd mă confrunt cu cealaltă persoană și îmi explică raționamentul ei, eu o pot înțelege. Și atunci poate că dreptatea mea se modifică un pic pentru că acceptă ce mi-a spus cel de alături. Cunoscînd situația, lucrurile se așază altfel sau se demontează.
Cum arată lumea privită din „Fereastra sufletului” dumneavoastră?
Eu m-am apropiat foarte mult de natură, observ plantele, animalele. Și cred că cel mai cinstit sentiment este să privesc cu atenție natura de unde trebuie să luăm exemplu. A fost o lecție și pentru mine pentru că, mutîndu-mă la țară, mi-am permis să plantez flori, legume și să văd cum din nimic crește o plăntuță, care ajunge să facă și un fruct folositor ție. Chiar cred în natură și încerc să învăț de la ea.
Cîtă artă vedeți într-o operă concepută prost, dar care are un mesaj pregnant?
Dacă are mesajul puternic și se lansează, înseamnă că nu e proastă, devine artă conceptuală. Dar publicul se poate manifesta cum dorește, este problema de gust. Și nu presupune neapărat educație, pentru că se pune și problema asta. Dacă ai suficientă educație ca să accepți arta conceptuală, ready-made sau pop-art, sau ai educație și accepți arta clasică, cultă, făcută de profesioniști. Este o problemă de disponibilitate personală și de gust strict.
Revenind puțin la catedră, le spun și studenților mei, este posibil ca eu personal să nu agreez o operă prezentată, dar nu pot să nu îi recunosc calitățile. Dacă lucrarea aceea are concept, respectă regulile compoziționale, are un anumit statut și îl impune foarte bine, chiar dacă eu nu o simpatizez, nu înseamnă că ea își pierde calitatea. Și atunci, apare problema de gusturi, de publicuri mai mult sau mai puțin educate. Cînd mă refer la educație, fac paralela cu „lucrarea de piață”, cum îi spunem noi, sau kitsch-ul și lucrarea de galerie, care se vinde mai greu.
Eu am avut ocazia, fiind cu o bursă de cercetare în Madrid timp de trei luni, în 1993, să vizitez Muzeul Prado pe care aproape îl învățasem pe de rost. Și ori de cîte ori intram în muzeu, găseam grupuri de copii cu profesorul sau educatorul în cîte o sală care vorbeau despre lucrarea din sala respectivă. Asta înseamnă educația. Acel copil, în timp, devine o persoană educată fără să își dea seama. El discerne între ceea ce este frumos și ce nu. Se creează un bun gust natural. Aceasta este o latură a educației pe care și noi ar trebui să o implementăm la copii, de la clasele mici. Nu neg importanța limbii române sau a matematicii, dar este foarte important să educ și spiritual acel copil, care apoi ar avea disponibilitate să se achite și de sarcinile de la obiectele dificile. Pentru că ar fi mai relaxat, ar avea altă deschidere mentală. Creativitatea te ajută în tot, în toate.
Cristina BABII
Adaugă un comentariu