Eu sînt un boem ratat din cauza politicii
Eveniment 28 februarie 2010 Niciun comentariu la Eu sînt un boem ratat din cauza politicii 21Interviu cu omul politic Crin Antonescu
Cartea lui preferată, „Maestrul și Margareta”, de Mihail Bulgakov se deschide cu un citat. Din Faust. Despre puterea care „veșnic răul îl voiește și veșnic face numai bine”. Despre sine, însă, crede că puterea doar l-a responsabilizat „puțin”. Îmi spune că responsabilitatea se leagă de „disciplină” și repetă cuvîntul din urmă de parcă ar vrea să se obișnuiască cu el. Dacă înainte, cînd studia Istoria și Filosofia, a fost în stare să repete doi ani de facultate din „nonconformism”, ca protest față de comunism, acum președintele Partidului Național Liberal pare, mai degrabă, să aibă „răbufniri” nonconformiste. „Boemia politică” ar trebui să i se ghicească după „nodul strîmb de la cravată” și după „fețele” pe care le face în timpul celor mai serioase întruniri. „Fiindcă mă pufnește rîsul spontan chiar în timpul discursurilor mele”. Vineri, cînd a venit în Iași, a rîs în timpul lansării volumului despre liberalismul românesc. Sîmbătă, la conferința teritorială a PNL-ului, Crin Antonescu doar a zîmbit de cîteva ori.
OPINIA VECHE: Sînteți dezamăgit?
CRIN ANTONESCU: În general mă dezamăgesc greu. Sînt dezamăgit de rezultatul alegerilor prezidențiale din România, sînt dezamăgit de faptul că pierdem cu toții cîțiva ani din viața noastră și, mi se întîmplă, să fiu dezamăgit de mine însumi. Pentru că nu găsesc întotdeauna cele mai bune soluții, că nu sînt mereu inspirat, pentru că, uneori, am momente de comoditate.
O.V: Credeți că poate exista o putere neopresivă?
C.A.: Da. Nu înseamnă neapărat că am și dreptate, dar eu cred.
O.V.: Puterea opoziției, pe de altă parte, mai păstrează ceva din ideea dizidenței, a „guerillei”, în sensul larg?
C.A.: Din păcate, la noi, opoziția a intrat și ea într-un soi de conformism. E prea puțin inventivă. Opoziția se complace de multe ori în a săvîrși ritualuri de împotrivire superficiale în politica românească. Ar fi bine dacă opoziția ar căpăta ceva din determinarea dizidentei de pe vremuri, din timpul regimului totalitar, sau din ardoarea luptei de guerillă – „guerillă” la figurat.
O.V.: Abuzurile de putere ale opoziției sînt mai acceptabile decît cele ale regimului?
C.A.: Opoziția nu abuzează. Din păcate, opoziția tocmai că nici măcar nu folosește toate mijloacele pe care le are. Nu-i ușor să faci opoziție în mod performant. Noi sîntem obișnuiți să discutăm despre performanța puterii, care se măsoară pe criterii mai precise. Dar există criterii și pentru performanța opoziției. Și pot spune că așa cum nu avem o putere de calitate, deocamdată, nu avem nici o opoziție de calitate, în măsura în care ne-am dori. Opoziția se împiedică în propria ei încapacitate. În faptul că nu sîntem tot timpul destul de bine pregătiți, suficient de bine documentați, că nu avem întotdeauna articulate variantele alternative pe diverse politici și probabil în faptul că nu sîntem destul de entuziaști. Cînd ești în opoziție trebuie să ai entuziasm, ca să te lupți la maximum. Și uneori, ne lipsește.
Îmi vorbesc mie însumi despre disciplină
O.V.: Mai este la modă ideea „revoluționării”, a „epurării”?
C.A.: Eu nu sînt partizanul revoluțiilor care epurează totul. Ele sînt periculoase și, în general, în istorie, n-au făcut prea multe lucruri bune, dar despre revoluție vorbim în continuare, inclusiv în moțiunea pe care o voi prezenta în congresul Partidului Liberal, ceea ce în campanie se va numi „Revoluția bunului simț”. Sînt încrezător și entuziast în vigoarea și eficiența ideii de „bun simț”. Nu fac lucrurile de formă și, de aceea, îmi asum riscuri pe care puțini oameni le-ar accepta. Riscul de a nu reuși – ăsta e cel mai mare, fiindcă e foarte greu să pierzi o bătălie politică, din punct de vedere psihic. Există, de asemenea, riscul de a fi pîndit mereu de diverse forme forme de agresiune – de la calomnie, la atacuri politice, în care se folosește mereu tot armamentul din dotare. E adevărat că aceste lucruri sînt universal valabile în politică. Dar cine face politică trebuie să-și asume aceste forme de agresiune.
O.V.: Pomeneați de „revoluția bunului simț”. S-a spus ca românii își îndrăgesc numai dictatorii. Vi se pare „de bun simț”?
C.A.: Eu nu cred că putem spune asta despre majoritatea electoratului românesc. E un comportament semnificativ. O doză semnificativă din vot este inerțială, în felul acesta. Dar cred că nu putem da vina pe alegători. Oamenii votează și în funcție de ceea ce sîntem și facem noi. Societatea românească a evoluat din acest punct de vedere și eu nu pot să dau vina acum, în 2010, pe inerția electoratului român pentru că Traian Băsescu a mai obținut un mandat. Asta e o nenorocire de care sînt responsabili cei care i-au fost contracandidați. Electoratul n-a fost în întregime opac.
O.V.: Și despre dumneavoastră s-a spus că urmăriți aceeași „prescripție” a mîinii de fier în cadrul partidului.
C.A.: E numai o aparență. Formulele de autoritate practicate în PDL, de domnul Băsescu, de domnul Blaga, sau în PSD, mai pe timpuri, de domnul Năstase, n-au nimic comun cu mandatul întărit și formațiunile ferme pe care eu le reclam în PNL. Nu e vorba de o mînă forte de natură administrativă, de o autoritate brutală, ci de o asumare mai pronunțată de identitate. Noi avem nevoie de personaje politice puternice, educative, care candidează la funcții importante în stat. Doar că profilul puternic poate fi văzut din multe unghiuri. Cele de tipul Băsescu sau de tipul Năstase nu sînt singurele valabile.
O.V.: Pomeniți frecvent despre nevoia de disciplină în partid.
C.A.: Da, pentru că în PNL e nevoie să facem asta. Eu însumi, alături de colegii mei, sînt foarte circumspect la ideea de „disciplină”. Noi sîntem niște oameni liberi care prețuim în primul rînd libertatea. Dar cînd vine vorba despre momentele de tip ierarhic, militar, de executare a anumitor dispoziții, avem, structural, fiecare, rețineri. Și tocmai de aceea trebuie să discutăm din cînd în cînd despre conceptul de disciplină. Nu putem cîștiga electoral fără niște formațiuni eficiente bazate pe disciplină. De aceea vorbesc acum despre disciplină. Vorbesc nu doar altora, ci și mie însumi despre disciplină. Partidul are nevoie de disciplină începînd cu președintele lui. Noi toți avem nevoie de mai multă disciplină începînd cu președintele partidului.
O.V.: Domnule Crin Antonescu, disciplina apare, în general, ca să facă ordine în haos.
C.A.: Da. Dar nu sîntem într-o fază din aceasta, de dezintegrare, fiindcă pe noi ne ține ceva împreună. Care „ceva” nu e „disciplină”. E vorba despre „partidul-conștiință”. Poate sună pompos, dar nu e. Majoritatea oamenilor care au venit la noi au făcut-o din convingere, prețuind anumite valori. Și aceste principii ne țin legați. Dar, un anumit haos, în momentul în care ar trebui să fie ordine, din păcate, există.
O.V.: Ordinea aceasta vă păzește de paradoxul „partidului apolitic”?
C.A.: Nu cred că pe noi ne pîndește acest pericol, dar avem un caz de partid paradoxal apolitic, chiar în partidul care guvernează acum, în PDL. Eu cred că nici PSD nu stă prea bine în privința conținuturilor ideologice, dincolo de faptul că a asumat abstract stînga, și că stînga, în mintea celor mai mulți e legată de comunism. Pe noi nu ne pîndește această situație, dar nu înseamnă ca nu trebuie să ne aprofundam propria identitate, pe care ar trebui s-o etalăm foarte acurat în fața societății.
O.V.: Să etalați sau să recîștigați această identitate?
C.A.: Noi nu stăm rău aici. Noi avem undeva, ascunsă această conștiință ideologică, să-i spun. Cîteodată o avem ascunsă foarte, foarte bine, că n-o mai găsim cînd ne trebuie.
Tot mai mulți oameni din mediul rural au făcut gestul liberal, să emigreze
O.V.: Dacă ați face un sondaj în privința crezului liberal, prin ce ați recunoaște răspunsurile unui membru de partid, față de cele ale unui alt cetățean?
C.A.: În principal, cred că la nivelul larg al opiniei publice, liberalismul este asociat doar cu liberalismul economic, cu proprietatea, cu libera inițiativă, cu profitul, cîștigul și, din păcate, doar cu oamenii bogați. Ceea ce putem noi să spunem, e că doctrina liberală înseamna mult mai mult și acest „mult mai mult” se referă la fiecare dintre ei, tînăr sau bătrîn, și privește șansa și egalitatea. Nu egalitatea socialistă, ci egalitatea în libertate, aceea care îngaduie fiecărui om să construiască atît cît poate din propriul lui destin. Asta privește pe toți, chiar dacă nu au un grad de instrucție ridicat, chiar dacă sînt săraci sau trăiesc în mediul rural.
O.V.: Ați avea curajul să le vorbiți lor despre libertate?
C.A.: Da. Problema nu e de curaj, ci de inspirație și de capacitatea de a găsi limbajul în care să traduci liberatatea pentru fiecare. Eu cred că România deși are multe poveri inerțiale și conservatoare asupra ei, e totuși deschisă către spiritul liberal.
O.V.: Pentru că mulți aleg să emigreze?
C.A.: Da. Iată că vedem că foarte mulți oameni, din mediul rural, care stăteau aici și votau inerțial cu Ion Iliescu și cu statul asistențial, au făcut gestul liberal, sănătos, să emigreze ca să-și caute singuri un loc mai bun sub soare, pentru a trăi mai bine, fără să mai aștepte pe cineva să-i ajute. Asta ar trebui să ne spună ceva și să folosim asta din punct de vedere politic
Toată lumea minte și-și învață copiii să nu fure
O.V.: Ce e mai onorabil: o solidarizare cu celelalte partide ale opoziției sau cu puterea?
C.A.: În mod clar, cu celelalte partide ale opoziției. Dar și solidarizarea aceasta se face după anumite principii, nu așa, în abstract.
O.V.: Și ce-ar fi mai practic și mai puțin onorabil?
C.A.: Păi, tot asta. Depinde ce se înțelege prin practic și pragmatic. Dar a fi complice cu actuala putere e o afacere foarte proastă. Îți pierzi onorabilitatea și nu cîștigi altceva decît iluzii de putere. Eu încă mai cred că a fi onorabil e un lucru normal și pragmatic, nu un sacrificiu. Doar că trebuie să ai răbdare. Fiindcă demnitatea n-a adus niciodată rezultate peste noapte.
O.V.: Care sînt lucrurile de care demnitatea s-ar putea totuși lipsi, de dragul eficienței?
C.A.: Marele compromis e că trebuie să iei oamenii de acolo de unde sînt. Nu de acolo de unde ai vrea tu să fie. Că nu trebuie să culpabilizezi oamenii pentru ceea ce cred sau fac ei, ci să înțelegi de ce fac și cred așa și cum poți să-i scoți de acolo, dacă tu crezi că trebuie scoși. Trebuie să te adaptezi. Gîndiți-vă că într-o societate precum cea românească, oamenii au fost crescuți sub zodia unor precepte de genul: „fă-te frate cu dracul pînă treci puntea” sau „capul plecat, sabia nu-l taie”, la care s-au adăugat experiențe care au arătat că e mai ușor dacă te bagi pe sub pielea unui șef și alte lucruri de felul acesta. Nimeni nu spune cu voce tare. Toată lumea minte și-și învață copiii să nu înjure și să nu fure. Dar copiii trăiesc în această realitate și asta, sigur că-i afectează. Trebuie să știi de unde îi ei și unde-i duci.
O.V.: Și de unde îi luați și unde îi duceți?
C.A.: De aici. Unde-i duc? Nu-i o enigmă. Eu spun mereu că societatea e înaintea instituțiilor, mai liberală, cu o conștiință a capitalismului și-a justiției mai proeminentă decît a instituțiilor însăși.
O.V.: Oamenii care fac politică s-au născut și ei sub aceeași zodie a înfrățirii cu dracul. Pe ei unde-i duceți?
C.A.: Cu ei e mai greu. Fiindcă politică fac tot felul de oameni, cu tot felul de porniri, de interese contrare. Problema cu ei, nu e de crez, ci de practică, de a avea forța necesară de a-i coagula spre un anumit scop. Politică nu poți să faci nici cu marii cărturari, nici cu călugări și călugărițe și nici cu moraliști. Politică faci cu oameni în carne și oase, cu interese imediate, capabili de compromisuri pe care tu nu le consideri de dorit. Important, cu ei, e doar să le unești energiile spre o direcție bună.
Eroii conduc după ce nu mai sînt în viață
O.V.: V-ați simți mai bine dacă n-ați avea împotriva cui să luptați?
C.A.: Nu. Dacă n-ar fi în noi acest spirit de confruntare, n-am mai face politică. Sigur, de dorit, e o viață politică în care miza să fie concentrată pe taxa cutare sau cutare, concentrată pe o lege sau un proiect de lege. Dar la noi nu-i așa, la noi sînt lupte „pe viață și pe moarte”, de multe ori, personale și probabil că, în aceste bătălii n-ai ce să cauți dacă ceva din tine nu aparține unei conformații și unui caracter de luptător.
O.V.: Oamenilor le plac luptătorii care se sacrifică.
C.A.: Sacrificiul total bineînțeles că nu poate fi făcut de către cei în viață sau de cei care n-au plecat la mînăstire. Să sacrifici cîte puțin, în mai multe planuri, e firesc, dar lupta în care intrăm nu e una de sacrificiu, ci de afirmare a identității.
O.V.: Eroii au capacitatea de a conduce?
C.A.: Da, deși fac asta abia după ce nu mai sînt în viață. Putem vorbi greu sau deloc în politica românească de după ’90 despre eroi. Un fel de erou e Corneliu Coposu. În sensul de model, de om care a rezistat, care n-a făcut compromisuri, de om care purta prin pușcărie, în comunism, în tranziție, cît a apucat-o, aceleași valori neclintite. în sensul de luptător. El a adus la putere Convenția Democratică și a generat prima alternativă de putere esențială în România, la un an și ceva după moartea sa.
O.V.: V-ați explicat cum de ați ajuns un soi de erou jusțiar în ochii opiniei publice?
C.A.: Nu cred că sînt așa ceva și nici nu vreau. Justiția se face nu de eroi sau indivizi, ci de instituții care funcționează în virtutea principiilor. Cred că această construcție a fost dată de o anumită sinceritate percepută ca atare în discursul meu și de consecvența mea legată de principii stabile.
O.V.: Domnul Adrian Năstase spunea la un moment dat că la noi toate partidele sînt de stînga, mai ales cele de dreapta.
C.A.: E un joc de cuvinte nu lipsit de adevăr pentru că, din motive electorale, mai toate guvernele au avut acțiuni mai populiste, mai de stînga și, mai ales, au în momente critice, o retorică de stînga. Dar PNL-ul a susținut niște valori de dreapta și cînd avea doar trei la sută din electorat. În ’90, ’92 și de atunci încoace. Eu am alergie la populism. E marele rău al politicii românești, nu stînga sau dreapta. Băsescu și PDL-ul fac mai rău decît PSD-ul și PNL-ul, fiindcă sînt populiști în cel mai dezgustător grad.
Politicenii buni păstrează curățenia, lucrînd cu lucrurile murdare
O.V.: Pomeniți des despre principii. Nu vă e frică că asta ar putea să vă facă să păreți mai degrabă un romantic?
C.A.: Există riscuri, dar cineva trebuie să spună că politica nu se face doar, sau în primul rînd pentru a te îmbogăți. Trebuie să fie niște lucruri pe care le susții mereu, nu le schimbi dupa cum bate vîntul. Că e romantic? Foarte bine! Idealismul poate fi realizabil și cred că, pînă la urmă, oamenii au nevoie și de puțin romantism.
O.V.:Dar lumea îi crede pe romantici?
C.A.: Asta e dovedit! Problema e că politicianul acesta etalează niște valori, oamenii îl cred și el trebuie să nu-i înșele. Numai că de aceea el este politician, și nu cei care-l votează. El face politică și-și asumă ca netrădînd aceste principii, să le pună în practică. Adică, el trebuie, ca politician să facă fără îndoială și în fiecare zi, compromisuri. E alegerea lui. Și el își joacă, în fond, soarta și autenticitatea, calculînd și alegînd compromisul acceptabil de cel inacceptabil. E alegerea lui. Alegătorului, firește că nu-i plac compromisurile și vrea o poezie frumoasă. Dar politica nu-i poezie, ci calcul. Machiavelli a fost tratat pe nedrept de cîteva sute de ani. Politicianul își asumă să împlinească, prin calcul matematic, dorințele poetice ale compatrioților. Eu am spus cînd eram mai tînăr, că politicenii buni sînt un fel de vidanjori în societate. Adică ei cară, păstrează curățenia, lucrînd cu lucrurile murdare.
Singurătatea e antecamera iadului
O.V.: V-a neliniștit vreodată că nu sînteți bine „echipat”, că nu aveți „mijloace” de manifestare?
C.A.: Sigur că a trebuit cel puțin să observ, chiar acum, în cursa electorală, ca eu mă lupt cu arcul împotriva tancurilor. Dar nu e o surpriză. Că sînt situații în care ieși și cu mîinile goale, că asta e, să înfrunți artileria. Nu e nici eroism, nici inconștiență în asta. E ca și cum tu stai în casă, ai un topor pe-acolo și ești atacat cu mitralierele. Cît timp sînt afară, te mai pitești pe după mobile, pe unde poți. Cînd îți intră în casă, pui mîna pe topor, că altceva n-ai de făcut. E simplu. E un act elementar. Nu sînt inconștient niciodată, dar nici nu sînt prea calculat, să mă gîndesc de o sută de ori înainte de fiecare pas. Merg mult și pe instinct și pe intuiție.
O.V.: Credeți că ați fi putut ajunge un boem?
C.A.: Da! Asta și trebuia să ajung! Eu sînt un boem ratat din cauza politicii.
O.V.:Cînd erați mai tînăr, vă închipuiați că veți putea merge pînă-n pînzele albe?
C.A.: Dar eu cred și acum. Pe măsură ce înaintez în vîrstă, îmi doresc tot mai mult să ating pînzele albe. N-am nici un fel de tocire a instinctelor. Cumva, oamenii politici importanți sînt cel mai puțin liberi. Dar noi sîntem ca niște scafandri, care înoată înăuntru dar păstrează un pai care ajunge pînă la suprafață și prin care respiră. Există ceva dinainte de a ajunge politician care nu poate fi uitat. Eu caut doar o formulă prin care să fac asta împreună cu alții. Politica nu se poate face niciodată singur. Singur poți doar dacă ești artist sau explorator. Și, desigur, că în politică se ajunge mai lent la ele, iar drumul e mai riscant.
O.V.: Ce importanță are pentru dumneavoastră singurătatea?
C.A.: E antecamera iadului. Nimic nu-i mai înspăimîntător decît singurătatea, lăsînd politica la o parte. E cumva, ca moartea. N-ai experimentat-o niciodată, nu ești niciodată perfect singur, dar e ca o umbră care apasă și amenință.
Din politică nu se iese de bună voie. E mai greu decît să te lași de țigări sau de alcool
O.V.: Nu v-a tentat niciodată să îmbrăcați rolul politicianului nonconformist?
C.A.: Au fost momente cînd am avut un comportament exagerat sau inadecvat în raport cu o anumită situație. Mi s-a întîmplat, sigur, să-mi dau foc valizei sau, cum se spune, să fac pipi contra vîntului. Asta foarte des. Dar nonconformismul, politica arată, că e fertil. Dar nu foarte frecvent. Mari oameni politici au momente decisive de nonconformism, dar o dată la zece ani, timp în care sînt perfect conformiști. Pe mine m-a interesat să le arăt oamenilor altceva: că poți să îți găsești forța în altă parte decît în cercul intereselor financiare. Există un anumit tip de forță interioară, personală, care te poate potența.
O.V.: Dumneavoastră în ce anume vă găsiți forța?
C.A.: În libertate. În faptul că nu sînt dependent de nimeni și ca în orice zi pot să joc tot ce am în politică. Nu am nici cea mai mică ezitare ca mîine să nu mai fiu nici președinte al partidului, nici parlamentar, nici, nici.
O.V.: Ați fost vreodată un pacifist?
C.A.: Nu. Nu sînt pacifist. Am și eu, dorința, ca orice om normal, să nu fie cataclisme, războaie, dar pacifist nu sînt și am o mică obidă pe termenul de împăciuitorism. Eu sînt mai radical. Sînt adeptul soluțiilor rapide, dacă ele îmi stau la îndemîna, chiar dacă presupun mai multe riscuri. În politică, eu cred că trebuie să sari și gardul, dacă poți. Nu să înșeli, să furi. Dar tot ce-i mai direct, chiar dacă mai riscant, e preferabil.
O.V.: Ce garduri săriți acum?
C.A.: Nu intrăm la guvernare, acum cînd ne cheamă Băsescu. Păi, se poate așa ceva? Sau să spunem că e incorect ce face, chiar dacă are 75% popularitate. E riscant. Nu știu. Simplu spus: e riscant să nu intri la guvernare cînd îți oferă și să-i dai jos partidul, ca să intri.
O.V.: Vă e vreodată frică să nu încălcați limitele?
C.A.: Da. Am o preocupare pentru a respecta regulile. Chiar cele simple, de circulație, de pildă. Și am o preocupare specială pentru a nu leza, a nu jigni. Sînt un om delicat. Nu-mi iese întotdeauna, dar mă preocupă. Am un fel de solidaritate chiar cu oameni pe care-i detest, fiindcă sîntem și unii și alții părtași ai aceleiași pățanii de a exista și noi pe pămînt și sîntem niște ființe tare fragile. Iar în politică o solidaritate și cu adversarii mei, chiar cu Băsescu, fiindcă noi, care facem politică, avem o mică boală, un soi de microb comun. Și asta te face solidar. Din politică nu se iese de bună voie. Să te lași de politică e foarte greu, mai greu decît de țigări sau de alcool.
O.V.: Nu spuneați că ați putea renunța oricînd la orice funcție politică?
C.A.: Ba da. Dar am o doză de compasiune. Am avut-o pentru Geoană. Aș fi avut-o și pentru Băsescu, fiindcă înțeleg ce se întîmplă în sufletul unui om cînd pierde.
Puterea poate face destul de puțin pentru viața omului
O.V.: Dar lumea ați vrut vreodată s-o schimbați?
C.A.: Nu. De așa ceva nu vreau să aud de la bolșevici încoace. Nu doresc decît să trăim un pic mai civilizat, mai bine. Dar schimbarea lumii s-o facă altcineva, eu nu pot.
O.V.: Ați avut tendința – măcar interioară – de a spune public oamenilor să nu se bazeze pe dumneavoastră?
C.A.: Parțial am și făcut-o. În general, vorbesc despre ceea ce pot face, nu despre ceea ce nu pot. Recunosc că puterea e incomodă fiindcă nu poți face ce vrei și oamenii te observă, au așteptări. Dar s-a ajuns la un prag în care se crede că politica poate face totul. Ori ea nu poate. Într-o societate sănătoasă rezolvă doar o parte dintre lucruri. La noi s-a ajuns, din pricina unei frustrări, că dacă aleg un președinte, ăla poate face tot, poate schimba tot. De fapt, el și puterea pot face destul de puțin pentru viața omului, iar puținul ăsta trebuie delimitat.
O.V.: Ați fi sfătuitorul președintelui?
C.A.: Nu. Nu cred că sînt un foarte bun sfătuitor. Și apoi, un președinte care să asculte de sfaturile mele, ar fi deja suficient de bun ca să nu-l mai sfătuiesc eu. Un om care și-ar dori pe cineva ca mine ca sfătuitor înseamnă c-ar prețui cîte ceva din mine și valorile mele și-ar fi deja chiar prin asta un om bun.
***
N-am beneficiat de suficientă severitate
O.V.: Sînteți inerțial?
C.A.: N-aș spune că sînt inerțial, dar sînt mult mai conservator decît ar crede unii. Sînt cîteva lucruri care nu trebuie să aibă nimic comun cu democrația: școala, biserica, armata. Ele n-au treabă cu democrația. La școală faci ce spune profesorul. Chiar dacă există o relație de respect reciproc între maestru și ucenic, ea nu-i democratică. Nu stau toți, cot la cot: maeștii și ucenicii, preoții și enoriașii, comandanții și soldații. Nu. Profesorii, preoții și comandanții trebuie respectați și atît. Nu cum e școala acum. Nu am pus niciodată bețe în roate profesorilor. Mi-am pus mie nefiind un elev suficient de conștiincios și serios.
O.V.:V-au înțeles rebeliunea?
C.A.: Asta le reproșez. Că au fost prea toleranți. Că n-am beneficiat de suficientă severitate. Asta m-a făcut să fiu prea puțin riguros, prea puțin disciplinat.
O.V.: Vă amintiți cu ce atitudine ați intrat la început în politică?
C.A.: Aveam o atitudine soldățească, ca și cum m-ar fi luat la armată. Așa ca atunci cînd sînt războaie, apar voluntari care se înrolează. „Dom’le, vreau să lupt, că nu se poate! Vreau să lupt! Mă duc în front!”. N-am crezut niciodată pînă de curînd că o să rămîn aici. Eu nu mă simt ca peștele-n apa în politică. E ceva, o parte din mine, care îmi stă în gît. Un fel de „ce caut eu în toată socoteala asta?”, pentru că firea mea, gusturile mele nu se prea potrivesc cu disciplina, cu rigoarea, cu plictiseala politicii. Politica n-are o activitate prea spectaculoasă decît arareori. De asta și am accente de boemie în politică.
O.V.: Ce înseamnă boemia în politică?
C.A.: Că nu mă uit cum îmi stă cravata, că nu sînt tuns cum trebuie, că uneori nu folosesc mesajele și cuvintele chiar atunci cînd trebuie. Că mă pufnește rîsul cînd vorbesc alții și chiar cînd vorbesc eu, fiindcă sînt destul de autoironic. Că răspund inacceptabil de personal la unele întrebări, că lipsesc de la Parlament.
O.V.: Nu vă calculați chiulul?
C.A.: Păi dacă-i vorba de lipsit, cum să lipsesc calculat? Doar n-am o stategie în a lipsi. Cînd lipsesc e pur și simplu fiindcă mi se pare nesemnificativ ce se întîmplă acolo sau se întîmplă ceva semnificativ în altă parte.
Oana OLARIU
Adaugă un comentariu