Filip Florian: Literatura e-un act de iluzionism, nu văd de ce l-am demitiza
Eveniment 12 decembrie 2012 Niciun comentariu la Filip Florian: Literatura e-un act de iluzionism, nu văd de ce l-am demitiza 22Încearcă să nu-și controleze prea mult mîna în scriitură, dar nici n-o lasă în voia sorții, ca să nu uite de lucrurile în care crede, care-i tihnesc. În cărțile lui Filip Florian se citește o bucurie temperată, care-i ia cu-adevărat foc abia în priviri, cînd își amintește de ultimul cuvînt scris în cea mai recentă carte. După zece ani de jurnalism, din 1990 pînă-n 1999, mai întîi la „Cuvîntul”, apoi la „Europa Liberă” și „Deutsche Welle”, și-a permis singur să renunțe. Nu din nostalgia vreunui cenaclu literar apus, ci ca să nu i se „năclăiască mintea”. A luat, de-atunci, Premiul pentru Debut al „României literare” cu „Degete mici” în 2005, iar „Zilele regelui” i-au fost citite din 2008 în nouă țări ale lumii, deși Germania l-a iubit probabil cel mai mult. Pînă cînd va putea să treacă la noua poveste care-i mustește în minte, Filip Florian așteaptă să-i zboare din gînduri „Toate bufnițele”.
Spuneați acum cîțiva ani că avantajul de-a fi preocupat „doar de ce crezi tu despre cartea pe care o scrii e faptul că ești imun la o catastrofă, la criticile cele mai dure”. Ați ajuns în punctul acela de imunitate?
E un soi de imunitate bună, dar niciodată totală. Le simt pe toate, însă nu fac din ele o mare suferință, deși sînt chestiuni care mă dor. E destul de răspîndită în critica literară românească un soi de manie de-a găsi o rațiune ascunsă a alegerilor făcute de un scriitor. În multe recenzii găsești oameni care pretind că știu mai bine decît tine ce e în propriul tău cap și asta e valabil și în literatură și în viață, în general. Bolnăvicioasă mi se pare și încercarea asta de „demitizare” a literaturii, care este o vrajă, un act de iluzionism prin care cititorul devine convins că lumea pe care i-o oferi în scris e vie. De ce e nevoie să deconstruim vraja și să explicăm „iată ce-a vrut autorul să facă!”? În nici una din cronicile din Germania, de exemplu, nu s-a întîmplat asta, ei luau cartea ca atare și-o tratau cu bucuria de-a vorbi despre ea. Judecățile de valoare mă ating în măsura în care mă atinge absurdul lor. Iar cînd vine vorba de premii, sînt convins că o treime din membrii juriilor nu citesc cărțile, însă îi disprețuiesc, de exemplu, pe bloggerii literari, care o fac. Prefer de o sută de ori un om simplu care a citit cartea unui critic care simte că nu are nevoie de asta ca să știe ce e bine și ce nu.
Povesteați într-un interviu că sînteți nespus de fericit cînd terminați o carte. Mai fericit decît în timpul scrierii?
E ceva inimaginabil! Nefiind femeie să știu cum e cînd naști un copil, nu pot garanta că e așa ceva, dar spre asta cred că tinde fericirea de la finalul unei cărți. Te consumă atît de tare, speri să se termine, îți întinde timpul și la un moment dat crezi că n-o să se mai încheie vreodată. Și-apoi vine ca o explozie, mai prețioasă decît orice. Viața cărții atunci se încheie.
Unele cronici spun despre volumele dumneavoastră că anunță cîte ceva. „Băiuțeii”, prin inocență, spre exemplu, ar fi intuit o evoluție, un urcuș literar alert. Cînd scrieți prevestiți ceva, involuntar?
Eu nu cred, nu văd semne în dedesubtul lor, dar cine știe ce coacere există acolo? Mă gîndesc că la un moment dat ajungi în punctul acela de pîrgă, în care te-mplinești, după care, involuntar, începi să te stafidești, să te usuci și să intri într-o conștiință colectivă.
Copilul poate să fie și-n lagăr, el se joacă
În „Băiuțeii”, poveștile comunismului, pe care istoria le accentuează cu dramă, cu tristețe, devin jocuri, culori, mici bucurii. Așa erau și-atunci sau așa le-ați văzut cînd ați scris?
Așa au fost! Acolo e ceva ce știu cu mîna pe inimă că am simțit, pe cînd, de exemplu, în ultima carte, fiind totul închipuit, fără nici un temei autobiografic, am simțit nevoia să construiesc lumea aceea de la zero. La căderea comunismului aveam 21 de ani, dar grosul perioadei sub regim l-am văzut-o cu ochi de copil. Și copilul poate să fie și-n lagăr, el se joacă, își găsește două bețe și-o bucățică de cîrpă și se joacă, nu trăiește tragicul celor mari. Știam și părțile rele foarte bine, că fratele bunicului fusese deținut politic, că după ce sora ei a fugit în Germania, mama n-a avut voie niciodată să iasă din țară. Știam de aberația aceea prin care, chiar și după divorțul părinților mei, tatăl meu voia să plece și i s-a spus că nu-i dau voie fiindcă ei bănuiau că s-a despărțit ca să scape de dosarul mamei. Nu eram străin de cozi, de sărăcie, de frig, dar eram copil și acel băiețel nu putea să povestească despre astea, el s-a jucat și cînd n-avea căldură-n calorifer, își construia o cazemată la lumînare, se gîndea la ce fată ar vrea să sărute a doua zi la școală, deși voia și el să scape de rău.
V-a înțeles bine presa cînd a spus că „vă cutremurați la amintirile revoluției”?
Eu încă mă cutremur! N-am crezut niciodată că o să ieșim din regim, în primul rînd. Credeam în stingerea lui biologică, că va muri Ceaușescu, nu sistemul. M-a sufocat revoluția, deși n-am fost vreun militant în mijlocul ei, dar am văzut ziua aceea de dinainte de fuga lui Ceaușescu, cînd încă nu se clintea nimic, nici nu puteai visa la vreo prăbușire. Și cu toate astea vedeai sute de oameni scandînd, în rîsul riscului, în gura mare!
Povesteați la un moment dat foarte plastic despre cum libertatea, în Piața Universității, în ’89, avea acel gust nemaipomenit, ca o dulceață. Acum ce gust are?
Aș putea să încerc să identific un iz de zacuscă stătută. E ceva profund care s-a acrit, s-a amărît, a mucegăit fiindcă a fost prea mult. Eu așa resimt acum lucrurile, ca dintr-o groapă, o mocirlă. S-a semănat, la noi, vînt și acum nu-i rost să culegem altceva decît furtună.
Tatăl dumneavoastră v-a povestit întîmplările din profunzimile comunismului sau a fost, ca personajul din „Toate bufnițele”, mut în ceea ce privește felia aceea de timp?
Tata vine dintr-o familie foarte săracă, părinții lui au divorțat cînd el avea vreo patru ani și bunicul era foarte autoritar, s-a purtat aproape despotic cu el toată copilăria. A fost un copil pe drumuri, l-a urmat pe bunicul prin toate șantierele în anii ’50. El ajunsese să creadă în sistem, pentru el faptul că a reușit să facă o facultate, să construiască tot felul de fabrici, să contribuie la clădirea lucrurilor așa cum erau atunci a însemnat enorm. Și-atunci premisa lui era de-a crede în lumea aceea ca fiind una mai bună decît cea din care venea. În schimb, familia mamei era cu totul altfel. Ei erau trei frați la care te uitai cu gura căscată cînd vorbeau, ca la cea mai bună piesă de teatru, erau sclipitori, cu o inteligență și-o poftă de-a ști și de-a rîde fenomenală. Cunoșteau, unii dintre ei, latină, greacă veche, germană, franceză, îți puteau reda fragmente de Ovidiu, Cicero, lucruri care mie mi se par încă de necrezut. De la ei am înțeles eu ce-a fost de fapt comunismul și cum puteai rămîne om, unul din ei fiind chiar deținut politic.
Ați fost și dumneavoastră fratele mai mare. A însemnat asta ceva pentru omul sau scriitorul de mai tîrziu?
Da, foarte mult. Părinții noștri au divorțat în 1982, cînd Matei avea trei ani, iar Mircea s-a născut în ’84, el avînd alt tată. Eu am fost și fratele mai mare și ceva dintr-un tată. Plus că mi se părea foarte nedrept pentru că eu știam ce înseamnă o copilărie în care ambii părinți te iubesc, te plimbă, te duc în tot felul de locuri. Or ei, deodată, nu mai aveau toate astea garantate. Și-atunci ani de zile i-am luat cu mine peste tot. Fără să vrei nu mai ești copil într-o situație din asta, nu contează că tu ai 12-13 ani, un copil trebuie hrănit, îmbrăcat, iubit.
În 1999 simțeam că sînt prins într-un ciclu al nimicului
Ați spune ca ați „răzbit” după ’89, că v-ați salvat cu greu după perioada aceea a istoriei României?
Aș spune că „a răzbi” e un cuvînt foarte frumos, pot să spun că-l iubesc. Însă nu mă gîndesc așa la mine. Marea mea bucurie, dacă e să o numim o formă de-a răzbi, a fost și este încă faptul că am reușit să termin prima carte, fiindcă la un moment dat am crezut că n-o să izbutesc. Și cînd am trecut de acel final am simțit că mai mult de-atît nu vreau pe lumea asta. Se adunase în mine această mică dramă, aceea că, pentru a trăi din ceva, am lucrat ca ziarist politic. Nu-mi plăcea ce făceam, dar știam că aș fi murit de foame altfel. Și cînd am rupt totul cu gazetăria, am riscat. Se punea problema dacă într-adevăr pot și un an întreg n-am făcut nimic, aveam mintea prea contaminată de limba aceea schimonosită.
Spuneți foarte apăsat că v-ați rupt total total de gazetărie. Se întîmplase ceva atunci, în 1999?
Nu, nu se-ntîmplase nimic, doar că probabil atunci s-a umplut paharul, n-a mai funcționat sentimentul ăsta de conservare, întrebarea „din ce-o să trăiesc?”. Aveam o soție, urma să am și un copil, n-avea nici un sens decizia aceea atunci. Ar fi fost momentul ca pînă și ea să-mi spună să continui, să-mi bag mințile în cap. Dar ea m-a susținut pentru o dambla a mea, pentru că nu concepeam oricum să cîștig bani din cărțile mele. În ’99 simțeam că sînt prins într-un ciclu al nimicului, al „hai să facem ca să trăim”.
Al compromisului?
Nu cred, fiindcă la început mi-a plăcut mult, scriam reportaje care băteau foarte tare înspre proză. Atunci scăpasem de un comunism și ne încălțaserăm cu un altul, așa că tuturor ni se părea că literatura e un fel de „țara arde, baba se piaptănă”, că nu era un moment pentru ea. După care au apărut dezamăgirile, adevărurile jurnalismului așa cum nu le înțelesesem. Am început să văd fața politicii altfel, am ajuns să mă simt ca un mercenar în raport cu meseria de jurnalist. Nu că ar fi fost o ciumă, dar ajunsese prea mult pentru mine cînd lucram doar pentru salariu. Ori eu cred că dacă nu ești genul de om care să se scufunde în nu știu ce dramă pentru că n-ai băut cafeaua ta preferată, cea mai scumpă dintre toate, atunci poți risca. Eu asta am făcut.
După ce v-ați lăsat de gazetărie și v-ati curățat de „zgura” aceea adunată în cei zece ani de jurnalism, ați spus că mintea a început să vă funcționeze din nou în sensul literar în care funcționa cînd erați copil. N-ați avut nevoia să cultivați simțul acela din tinerețe sau nu l-ați sesizat atunci?
Eu n-am venit dinspre jurnalism înspre literatură, ci invers. Primele povestiri le-am scris pe la 17-18 ani, mergeam pe la cenacluri, mi se părea cu totul fabulos, mă fascina ideea de a crea o lume vie, fie ea una minusculă, în proză scurtă. Și din postura aceea, jurnalismul mi-a părut foarte apropiat de literatură, însă simplul fapt că amîndouă se fac din cuvinte nu înseamnă că seamănă. Nu se publica atît de ușor, existau foarte puține reviste literare unde scriau doar numele deja acceptate de regim, în nici un caz niște tineri neștiuți de nimeni. Trebuia să fi avut un debut colectiv și-abia apoi puteai să propui o carte. E o mare diferență față de cum stau lucrurile azi, cînd, cred eu, avantajul cel mai mare e faptul că există voci atît de diferite în literatură, voci tihnite care-și văd de ele, care nu urmează niște principii care nu li se potrivesc.
Dedicația de pe „Zilele regelui” spune „Lui Luca, băiatul meu, care știe ce e bucuria”. Dar dumneavoastră n-o știți?
După vreo patru ani, încă mai cred în cuvintele acelea. La copilul ăsta e ceva extraordinar și constant, pe cînd eu pot să mai cad în niște stări cenușii. Nu în hăuri, nu în depresii, dar totuși tristețe, fiindcă lumea duce prea multe în spate ca să te faci că nu le vezi. Eu nu reușesc să smulg, așa cum face el, bucuriile din tot ce-nseamnă viață.
Anca TOMA
Adaugă un comentariu