Gabriel Dimofte: O neconcordanță de păreri între rector și Senat poate produce blocaje greu de prevăzut
Eveniment 4 martie 2013 1 comentariu la Gabriel Dimofte: O neconcordanță de păreri între rector și Senat poate produce blocaje greu de prevăzut 464Din momentul aplicării Legii Educației Naționale, în universitățile din România a mai apărut un pol de putere. După ce legea a conferit din ce în ce mai multă putere de decizie Senatului fiecărei instituții de învățămînt superior în parte, prin mîinile președintelui acestui for trec toate hotărîrile importante. Redacția „Opinia veche” vă propune un serial de incursiuni prin cabinetele președinților Senatelor celor cinci universități din Iași, în încercarea de a desluși cum colaborează executivul și legislativul în mediul academic.
***
Cînd vorbește despre meseria sa, chirurgul Gabriel Dimofte recunoaște că este unul dintre acei medici care au știut de la începutul studenției ce specializare vor urma. Pe holurile spitalului, atunci cînd este oprit de pacienții care îi arată fișele cu însemnările bolii lor, își ia răgazul să le explice că negrul se poate transforma și-n gri. Pe rezidenții săi îi îndrumă în sălile de operație ale Institutului Regional de Oncologie din Iași, iar pe reprezentanții viitorilor doctori îi ascultă din scaunul președintelui de Senat al Universității de Medicină și Farmacie „Gr. T. Popa” din Iași. Și așa îi și vede, viitorii medici pentru bolnavii din toate colțurile lumii.
Este adevărat că pacienții nu au încredere în medicii tineri, fără experiență?
Da, am trăit și eu momentele astea, și sînt convins că un medic care are 25 de ani nu poate avea aceeași experiență ca un om care are 55 de ani. Însă asta nu înseamnă că un medic care are mai puțină experiență nu poate fi un doctor foarte bun. Nu înseamnă că un medic care este în vîrstă nu are entuziasmul unui tînăr. E foarte complicat să alegi un doctor. Dacă întrebați pacienții cum își aleg un doctor, modul de selecție se bazează pe ceea ce spune vecinul de lîngă el. Modul de informare nu este unul care are legătură cu logica neapărat. Pacienții aleg uneori un medic care are un nume cunoscut sau o experiență mai mare, dobîndite cu greu.
Sînt studenții mai atrași de chirurgie decît de alte specializări pentru că li se pare că oferă un plus de adrenalină?
În acest moment, chirurgia nu este o specialitate foarte dorită. Dacă vă uitați pe listele pentru ocuparea posturilor de rezidențiat, este printre ultimele locuri. O fi oferind ea adrenalină, dar durează enorm de mult pînă ajungi să termini un rezidențiat. Urmează apoi o perioadă foarte lungă în care ești un tînăr specialist de care nu a auzit nimeni și nu se știe ce vei putea face, încît aceștia nu sînt foarte încîntați. Sigur, sînt și oameni care sînt determinați să facă chirurgie, este spectaculoasă chirurgia și poți reda viața oamenilor într-o anumită măsură, dar sînt foarte mulți care se orientează spre ce pot să facă repede, se gîndesc dacă au cu ce să trăiască, pentru că dacă n-ai din ce trăi, farmecul meseriei nu prea mai există.
Orice ai face, la orice nivel, pacientul trebuie să aibă încredere în tine
Pe dumneavoastră cu ce v-a ademenit chirurgia?
Mi-am dorit să fiu chirurg de cînd aveam patru sau cinci ani. Am fost operat cînd am fost copil, am avut un respect foarte mare față de medicină, mama mea a fost medic. Asta mi-am dorit dintotdeauna. Iar chirurgie am făcut din anul I de studenție, am lucrat după-amiezile și verile în spitale și am avut șansa să o pot și practica.
De ce v-ați specializat în chirurgia oncologică?
După părerea mea, este cea mai complexă chirurgie, este o chirurgie în care ai și beneficii din punct de vedere profesional și moral, dar și nereușite. Este o chirurgie foarte grea, pe bolnavi grav. A face chirurgie oncologică este ceva deosebit, e un alt nivel în chirurgia generală.
Practicarea chirurgiei implică necesitatea de a construi un tip aparte de interacțiune și comunicare cu pacientul?
Da și nu. Orice ai face, la orice nivel, pacientul trebuie să aibă încredere în tine, trebuie să îi cîștigi încrederea, să se lase tăiat. Nu-i ușor.
Cum procedați cînd un pacient diagnosticat cu cancer refuză să fie tratat?
Este hotărîrea lui, noi ce trebuie să facem este să îi explicăm ce presupune un tratament, care sînt riscurile și care sînt beneficiile tratamentului. Iar dacă el, înțelegînd acest lucru dorește să aibă o altă opțiune, este întru totul dreptul lui.
Nici celor mai bogate țări din lume nu le ajung banii pentru tratamentele medicale
Ce îmbunătățiri pot fi aduse registrului național al bolnavilor de cancer pentru o monitorizare corectă a acestora?
Modul de raportare depinde de factorul uman, și sînt foarte puțini oameni implicați în asta și nu toți respectă niște reguli. Atîta timp cît nu introduci datele unui pacient, el nu există. Iar în sistemul de raportare a bolnavilor de cancer intră și chirurgi, și gastroenterologi, și interniști, și pneumologi, toți care concură la a diagnostica un cancer. De multe ori, pacienții nu sînt raportați sau nu sînt raportați corect, e adevărat. Atîta timp cît sistemul nu este funcțional și oamenii nu sînt învățați sau, printr-o metodă coercitivă, obligați să o facă, datele vor fi incomplete. Această monitorizare incompletă nu se reflectă asupra bolnavului în mod direct, ci asupra sistemului de sănătate care nu se poate dimensiona corect, nu poate să își planifice corect procedurile, achizițiile, necesarul de medicamente și așa mai departe.
Programele de cancer din România sînt cel mai slab finanțate din toată Europa.
Aceștia sînt banii pe care și-i permite țara asta. Noi încercăm să asigurăm cît mai bine tratamentul cancerului cu banii care ne sînt oferiți. Că se pot da mai mulți, noi putem cheltui oricît și capacitatea sistemului medical de a cheltui nu cred că poate fi atinsă. Nici celor mai bogate țări din lume nu le ajung banii pentru tratamentele medicale pentru că fiecare sistem medical se va dezvolta și mai mult, și mai mult, înghițind tot mai mulți bani. La acest moment se dă o sumă în care noi încercăm se ne încadrăm. Dar nu este îndeajuns. Cît își poate permite o țară în care 4 milioane plătesc asigurări de sănătate să asigure sănătatea pentru 20 de milioane? Dacă 4 milioane plătesc și 20 de milioane consumă, cine dă restul de bani?
Nu poți să îi spui unui om inteligent că îi faci chimioterapie ca să te afli în treabă
Cum reacționează pacienții cînd știu că vor fi operați de rezidenți?
Pacienții semnează un consimțămînt prin care eu am dreptul să îmi aleg o echipă cu care lucrez, și a cărei pregătire se face sub îndrumarea și răspunderea mea. Rezidenții fac anumite gesturi la început împreună cu noi. Așa se învață, altfel am termina învățămîntul medical, și dacă rezidenții nu pot decît să se uite, n-ar mai avea nici un sens învățămîntul medical chirurgical.
Cum îi învățați pe rezidenți să le comunice pacienților diagnosticul?
Acestea sînt chestiuni care nu se pot explica, se învață în viață. De cîte ori îi explic situația unui pacient, rezidenții sînt lîngă mine și văd felul în care vorbesc. Trebuie să fii capabil să înțelegi cum va reacționa un pacient și să îți adaptezi modul în care discuți cu el în funcție de tipul lui de răspuns psihologic. Nu abordăm toți pacienții la fel. Asta este o problemă care nu se poate scrie sau explica prin cuvinte. Și sînt oameni care comunică prost. Sînt medici care comunică prost cu pacienții, dar asta nu înseamnă că nu sînt chirurgi buni. Dar pot avea dificultăți în relația cu bolnavul din cauza unei comunicări deficitare. A învăța cum să vorbești cu un alt om este o artă, nu oricine este un orator. Eu nu sînt. Totdeauna le explicăm alternativele, le arătăm partea bună. N-are sens să-i spui unui pacient că totul este dezastruos și că pot apărea complicații. Șansa acelui pacient este să fie vindecat, dar există și o neșansă să facă o metastază. Nu poți să îi spui unui om inteligent, care înțelege, că îi faci chimioterapie ca să te afli în treabă. Există alternative terapeutice, încercăm să îi dăm și o șansă ca să îl echilibrăm psihologic.
În prezent, în spitalele din România lucrează aproximativ 14.000 de rezidenți, cu un salariu, de aproximatv 800 de lei. Cum poate fi soluționată problema migrării acestora în țări precum Germania, Anglia sau înspre Europa de Vest, unde salariile încep de la 2000 de euro?
Cu suma aceea rezidenții nu se pot descurca, nu pot locui într-o gazdă sau într-un cămin, iar dacă au și un copil este imposibil să trăiască. Pe de altă parte, sistemul de sănătate românesc, în ultimii 15 ani de zile, a oferit foarte puține locuri specialiștilor în anumite domenii. Ei pleacă și datorită dificultăților de practică a medicinei în România, uitați-vă la modul în care se iau posturile la rezidențiat. Se iau primele, cele la care se poate pleca din țară, practici care sînt căutate și foarte bine plătite cum ar fi terapia intensivă sau oftalmologia, meserii care se găsesc ușor în Europa și sînt discipline la care se poate face ușor o practică privată și de pe urma cărora se poate cîștiga altfel decît în sistemul sanitar în care nu se plătește bine. Nu poți să-i ceri unui doctor să fie permanent prezent, să vină la orice oră la un pacient și să fie plătit mult mai prost decît ar trebui. Dacă România nu va face ceva în acest sens, va ajunge să aibă niște spitale ultramoderne în care nu se vor găsi oameni să lucreze.
Și ce măsuri ar trebui luate?
Trebuie luată o decizie rapidă de a crește salariile doctorilor, nu neapărat să ajungă la nivelul Europei de Vest, dar să fie competitive, să asigure o viață decentă. România a devenit deficitară major la medici. Dacă nu se va găsi o soluție financiară pentru ca acești doctori să lucreze în niște condiții decente, România va pierde în continuare medici. Că spitalele din țară poate n-au același nivel de prestare a serviciilor medicale ca cele mai puternice spitale din Austria, spre exemplu, nu-i relevant pentru omul de rînd pentru că el nu are alternative. Trebuie ca acestui om să i se spună că poate beneficia de servicii.
În 2012, și secretarul de stat al Ministerului Sănătății, Raed Arafat, a apreciat că un alt motiv pentru care medicii rezidenți aleg să facă practică în alte țări este dat și de lipsa posibilităților autentice de a evolua în profesie.
Nu pot să neg chestiunea aceasta, în condițiile în care, într-un spital în care au 100 de paturi se operează 20 de pacienți pe zi, dacă ai numai trei rezidenți, ei vor munci de dimineață pînă seara, dar vor avea o expunere mult mai mare și vor beneficia de o pregătire mult mai intensă.
Dacă aloci un număr mare de rezidenți unui cadru care îi învață și care trebuie să se împartă între mai mulți oameni, într-adevăr pregătirea este mai proastă, iar ei muncesc mult mai puțin. Rezidentul, oriunde ar ajunge el, este un om care intră într-o structură și în care lucrează. El prestează un serviciu și în același timp învață de la cineva mai pregătit decît el și cu mai multă experiență. Cu siguranță în orice țară din lume, ca și în România, vom găsi locuri în care treaba se face mai bine sau mai prost. Dar contează și cu cine lucrezi, dacă ai un rezident care este foarte bun și foarte interesat, vei lucra altfel și tu cu el.
Dacă locuiești și înveți într-un singur mediu, n-ai nici o șansă să te dezvolți
Ați participat în perioada 1991-2007 la cursuri de pregătire profesională în țări precum Canada, Anglia, Austria sau Italia. Ce diferențe ați sesizat între cursurile de acolo și cele din România?
Nu e deosebire majoră între ceea ce facem noi și ei, ca organizare, contează ce putere financiară au universitățile respective, ca să aduci niște oameni care sînt nume internaționale. Ei își pot permite financiar să aducă primele zece nume din lume pe domeniul pe care se desfășoară cursul respectiv. Un asemenea curs este foarte scump, taxa de participare poate ajunge și la 500 de euro de persoană, și revenind la salariul doctorului, din ce bani să plătească o asemenea taxă? Și intervine o problemă, cărțile sînt scumpe, congresele sînt foarte scumpe, vrem ca medicii noștri să fie pregătiți, dar ce acces le oferim? Acces la literatura științifică există în universități prin programele ANELIS, dar pînă acum nu exista. România a fost înțepenită din ’65 pînă în ’90, n-am avut acces la multe informații din afară, nu puteai să vezi ce face altcineva. Oamenii din țările Europei de Vest, spre exemplu, au avut o altă deschidere, au alt mod de-a face training-uri. Experiența multiplă este importantă, mai ales în mediul academic. Dacă locuiești și înveți într-un singur mediu, n-ai nici o șansă să te dezvolți, nu vei ajunge decît să repeți ce au făcut înaintașii sau profesorii tăi. Dacă poți să aduci ceva nou, trebuie să circuli. Este o cerință obligatorie în toate mediile academice internaționale, dacă noi nu încercăm să găsim finanțare pentru asta, să trimitem oamenii să vadă și altceva n-au nici o șansă.
Mi-e greu să cred că se pot coordona cu ușurință mai mult de opt doctoranzi
În Legea Educației Naționale (LEN) 1/2011 se menționa că un conducător de doctorat poate îndruma simultan opt doctoranzi, însă prin Ordonanța de Urgență (OUG) 92/2012 s-a stabilit ca numărul limită de doctoranzi să fie propus de Senatul Universității.
Universitatea de Medicină și Farmacie „Gr. T. Popa” din Iași (UMF) nu a aprobat această decizie pentru că Senatul nici n-a luat în discuție creșterea numărului de doctoranzi. La UMF, numărul maxim de doctoranzi îndrumați simultan de un conducător este opt.
Este acesta un număr optim?
Mi-e greu să cred că se pot coordona cu ușurință mai mult de opt doctoranzi. Este adevărat că numărul de îndrumători de doctoranzi la momentul actual este foarte mic, fiindcă sistemul de acreditare a îndrumătorilor s-a schimbat și este puțin mai complicat, iar mulți dintre aceștia au ieșit la pensie. Cred că de asta s-a propus creșterea numărului de doctoranzi pentru un îndrumător. În anumite situații, cînd este o persoană care are foarte multe proiecte de cercetare, spre exemplu, s-ar putea să-i poată îndruma, dar există în UMF un curent important care nu dorește creșterea acestui număr. S-a complicat puțin sistemul și există o proporție mare de profesori universitari care nu au această abilitare și nici nu sînt foarte entuziasmați să o facă pentu că este un efort important, îndrumarea doctoranzilor nu este simplă.
O altă modificare adusă LEN prin OUG 92/2012, prevede că Senatul universitar stabilește dacă profesorii de peste 65 de ani își pot continua cariera didactică și dacă rectorul poate rămîne în funcție și candida pentru un nou mandat, inclusiv după vîrsta de pensionare. Considerați această reglementare benefică?
UMF a stabilit această vîrstă de pensionare și criteriile selective de prelungire a activității unui cadru didactic cu mulți ani înainte. Dar universitatea a fost foarte restrictivă, adică noi am preferat să păstrăm vîrsta de pensionare la 65 de ani, nu credem că o prelungire este o măsură care ar trebui aplicată extrem de frecvent. Beneficiul trebuie să fie al universității, adică încercăm să creăm pentru instituție un avantaj. Sînt niște punctaje care se fac, spre exempu, în funcție de numărul de lucrări publicate. În esență, teoretic vrei să prelungești activitatea unei persoane care este extrem de activă științific, crește foarte mult vizibilitatea universității, este un om care are o prezență internațională puternică, vine cu granturi de cercetare. Noi nu încercăm să menținem neapărat pe toată lumea pînă la 70-80 de ani, este o procedură pentru o persoană care aduce beneficii universității.
De asemenea, aceeași ordonanță înlătură necesitatea obținerii atestatului pentru ca un cadru didactic să primească titlul de profesor universitar. Ce efecte a avut introducerea acelei reglementări prin LEN 1/2011?
Acea procedură era un criteriu ușor anormal. Riscam ca în doi, trei sau cinci ani de zile să avem un sistem academic fără conferențiari și profesori universitari. Nu este un sistem care există în toate țările europene. Este o chestiune pe care un ministru al învățămîntului a introdus-o în plus pentru a cerne mai mult cine ajunge conferențiar și profesor. Scoaterea acestui criteriu este, după părerea mea un lucru bun. S-au oprit promovările cîțiva ani de zile, normele n-au fost clare și timp de trei ani n-a fost nici un concurs de abilitare. În momentul în care faci o chestie nouă, și oprești totul, nu cred că e un lucru bun, mai ales că a coincis cu ieșirile la pensie obligatorii. S-a pensionat o generație de profesori și conferențiari universitari, și ceea ce s-a realizat a fost o depopulare a universităților la nivel de vîrf. Cred că intenția a fost bună, nu cred că a fost una de a distruge, dar efectul pe termen scurt acesta a fost.
În Regulamentul de organizare și funcționare a Senatului universității este specificat că între președintele Senatului și rector nu există raporturi de subordonare, ci de colaborare. Însă în situația în care apar păreri divergente, cine are cuvîntul final?
Din acest punct de vedere, consider că legea e proastă pentru că apare o structură bicefalică care poate crea, la un moment dat, niște disfuncționalități. Președintele Senatului este o instituție nu neapărat semnificativă, este Senatul în spatele lui și dacă apar divergențe apar între Senat și rector. Legislativ Senatul hotărăște, iar administrativ rectorul este suveran. Din punct de vedere funcțional, o neconcordanță de păreri între rector și Senat poate produce blocaje greu de prevăzut. Ar trebui schimbată legea învățămîntului care prevede această structură și îndeplinirile Senatului. Nu putem trece dincolo de lege și să creăm o Cartă prin care Senatul are altceva de făcut, dar atîta timp cît legea nu ne dă voie, lucrăm în această structură legislativă și încercăm să păstrăm un echilibru și să discutăm orice probleme. Trebuie să existe un schimb de păreri astfel încît lucrurile să se amortizeze înainte de a fi necesară luarea unei decizii care să creeze o prăpastie între noi.
Vrem ca Iașul să perceapă Universitatea ca fiind a lui
Comisia Europeană a inițiat o nouă procedură de ierarhizare internațională a universităților, U-Multirank. Printre criteriile de evaluare sînt luate în considerare și „aranjamentele regionale” ale instituțiilor de învățămînt superior. Care sînt strategiile prin care UMF devine parte integrantă a societății?
De exemplu, sîntem implicați în relații contractuale de cercetare cu multe alte structuri din zona noastră, inclusiv cu industriile de meicamente și sîntem centrul de coordonare a medicinei din zona Moldovei. De asemenea, a avut loc deschiderea anului universitar. Au fost spectacole de balet, de operă, în afara universității, în aer liber. Ne-am dorit ca aceste activități să fie ceva pentru ieșeni și vrem ca Iașul să perceapă universitatea ca fiind a lui.
Actvitățile inițiate de asociațiile studențești contribuie și ele la implicarea socială?
Desigur, este o implicare socială în diverse proiecte. Ei lucrează cu copiii, lucrează în orfelinate, în case de bătrîni. Acestea au un impact ușor mai mic pentru că sînt mai puțin finanțate și n-au aceeași putere, dar la nivel local există un impact. Implicîndu-se în aceste proiecte caritabile, ei arată că se poate face ceva. Dacă pe un om îl convingi că medicii aceștia sînt buni, e un pas înainte, este un folos pentru toată lumea.
Medicii chirurgi din România sînt căutați și recunoscuți în străinătate. Sînt ei mai bine pregătiți sau există o lipsă mare de chirurgi astfel că integrarea lor pe piața europeană devine necesară?
Sînt amîndouă lucrurile. Pe de o parte, medicii pe care noi îi producem sînt medici care au un nivel de pregătire competitiv cu ceea ce este în Europa. Geniile nu le producem noi, geniile există. Noi încercăm în sistemul de învățămînt să ajungem la un anumit nivel de pregătire. Pe de altă parte, există o lipsă acută de doctori în sistemul medical european. Este o lipsă mare de anesteziști, de chirurgi și așa mai departe. Ceea ce este important este că oamenii noștri, de toate nivelurile, cînd pleacă în afară intră într-un sistem normal, în care doctorul nu este văzut ca un criminal, este binevenit într-o comunitate și atunci oamenii se simt bine. Sînt plătiți bine, sînt acceptați în societate și au un statut normal. Că ei sînt și buni, da! Școala românească creează medici de mulți ani de zile, nu numai pentru România. Noi creăm doctori buni, iar după ce termină Medicina începe rafinarea. Nu sîntem noi cel mai bun sistem de creare de chirurgi din Europa, dar chirurgii din România sînt acceptați și bineveniți în țările europene, unde se descurcă bine.
Cătălina DOBROVICEANU
Un comentariu
Admitere, admitere, admitere!