Ion Giurmă: Relația cu tineretul mă întinerește și pe mine
Eveniment 17 ianuarie 2012 Niciun comentariu la Ion Giurmă: Relația cu tineretul mă întinerește și pe mine 14Dacă rectorul preia și atribuțiile unui manager, universitatea devine o afacere?
Nu, universitatea este o instituție publică și ea trebuie să funcționeze ca o instituție publică. Trebuie însă să pornim de la contextul actual în care se află universitatea noastră. Este performantă, între primele 12 din țară, pe locul 6 din peste 100 de universități. Prin urmare, trebuie să pregătim specialiști în domeniul tehnic care să fie performanți și să facem și cercetare științifică performantă. Aș spune că este o universitate omogenă, care are 14 domenii de studiu. Iar pe viitor ne propunem să ne menținem acolo unde sîntem, mai multe nu putem.
Managerul trebuie să urmărească atent intrările și ieșirile din universitate
Și atunci cum priviți dumneavoastră atribuțiile unui rector-manager?
Managerul trebuie, alături de administrație, să urmărească foarte atent intrările și ieșirile din universitate, ca un gospodar acasă. Și, în privința asta, am dovedit-o în acești patru ani de criză că sîntem buni manageri pentru că ne aflăm într-o situație favorabilă. Intrările sînt mult mai mari decît ieșirile, deci noi stăm foarte bine la finanțarea de bază. Chiar dacă ne vin banii cu întîrziere, noi încărcăm cardurile, dăm banii la oameni. Nu au fost probleme niciodată și stăm foarte bine și la veniturile proprii pentru că avem foarte mulți bani care sînt împrumutați în proiectele structurale pe care le derulăm în universitate.
Într-un clasament realizat anul trecut s-a arătat că majoritatea rectorilor ieșeni au publicate un număr relativ mic de lucrări în reviste de specialitate. Cît de important este acest criteriu de „cercetător productiv”?
Este foarte important, fiindcă pe funcția asta trebuie să fie pusă o personalitate. Adică un om care este recunoscut, nu numai după lucrările ISI (Information Sciences Institute). Eu mă consider un profesor performant, fără modestie. Am o activitate științifică dezvoltată și contează acest lucru pentru că se uită la poziția recoturoului și cei din spate. Nu poți să vii la conducerea Universității Tehnice, care are mari personalități, unde sînt mulți alții cu mult mai performanți ca mine, fără a fi performant.
Conform Legii Educației, universitatea poate înființa, începînd cu anul în curs, societăți comerciale. În ce măsură este aceasta o oportunitate realizabilă în mandatul dumnevoastră?
În intrările noastre noi nu mizăm pe comerț. Sîntem o universitate performantă, deci trebuie să facem educație de înaltă calitate și să facem cercetare științifică. Nouă ne vin venituri pe studenți-echivalenți și de aceea vrem să atragem cîți mai mulți tineri. Pentru aceasta trebuie să avem toate programele de studii acreditate, ca diplomele absolvenților noștri să fie recunoscute în toată lumea așa cum sînt. Trebuie să ne vină bani și pe cercetare științifică, și ne vin de aici, din venituri proprii și nu din închirieri și din societăți comerciale că noi nu facem comerț. Cu toate că cercetarea științifică a scăzut în ultimul timp față de cînd eram eu prorector, la ora actualtă avem peste 30 de proiecte structurale în universitate cu o cifră de afaceri de peste 40 de milioane de euro. Sîntem o universitate care vrea să progreseze prin ceea ce știe cel mai bine să facă.
În mandatul viitorului rector, în 2013, se vor împlini 200 de ani de cînd Gheorghe Asachi a înființat prima școală de învățămînt tehnic din țară. Ținînd cont de preferințele noilor studenți cît și de reacțiile absolvenților veniți în contact cu piața muncii, cum arată astăzi învățămîntul tehnic?
Eu aș spune că Universitatea Tehnică din Iași este cea mai puternică din NE României, în fața noastră fiind doar Politehnica din București care este un colos în comparație cu noi. Universitatea este pentru zona Moldovei cea mai mare care pregătește specialiști în domeniul tehnic. În relațiile ei internaționale, ea are legături cu peste 60 de țări, deci diplomele noastre sînt recunoscute peste tot, în toată lumea.
Tot în 2013 se împlinesc și 20 de ani de la stabilirea domeniilor de studiu ale universității. Daca veți ajunge rector, credeți că este necesară o revizuire a ofertei educaționale sau poate chiar a facultăților în sine?
Noi avem niște domenii performante care sînt bine conturate, dar sîntem în continuă mișcare. Cum apar idei, cum trebuie acreditate specializări care sînt căutate pe piața muncii. Deci asta urmărim pas cu pas, niciodată n-am fost o universitate închisă. Și la licență și masterat și doctorat căutăm specilizări care sînt cerute de viitor.
Înainte de revoluție, inginerii erau printre primele poziții în ierarhia socială. Considerați că astăzi s-a devalorizat meseria de inginer?
Nimic nu se construiește fără ingineri. Dacă vedeți, noi am fost tot timpul constructori, pînă și Politehnica inginerii noștri au construit-o. Urmărim absolvenții cînd vin să își ia diplomele și am constatat că în jur de 90 la sută din ei își găsesc locuri de muncă în țară sau în străinătate, deci ei sînt căutați peste tot. Inginerul e creativ, el își găsește job, deci nu putem vorbi despre o supra-aglomerare a pieții muncii în prezent.
Am ținut orele la milimetru pentru că sînt un bun pedagog
Cît de mult contează cei 25% ai studenților, în materie de reprezentare în structurile de conducere?
Eu am avut și întîlniri cu studenții noștri, și cred că acum au ajuns la un grad de inteligență neimaginat, cunosc foarte bine problemele universității, sînt bucuroși că sînt într-o universitate performantă și e foarte bine că sînt implicați în viața academică pentru că mulți dintre ei ajung doctoranzii noștri și ajung cadrele didactice tinere ale noastre. Deci e foarte bine că se implică în această activitate vîrfurile studenților. Spre exemplu, eu n-am neglijat niciodată activitatea didactică, am ținut orele la milimetru pentru că eu sînt și un bun pedagog. Relația cu tineretul mă întinerește și pe mine. Și îmi fac timp pentru că cercetarea asta o mai fac și sîmbăta și duminica, sacrific pentru ea, iar restul activității didactice o desfășor în timpul săptămînii. Într-adevăr, administrația mănîncă mult timp, dar dacă ești eficient poți să te descurci.
Dacă ați avea posibilitatea, cum i-ați încadra, concret, pentru eficiență maximă, în procesul decizional al universității?
Ei sînt încadrați fiindcă foarte mulți studenți fac deja parte din consiliile facultăților și participă la deciziile acestora, putînd să își spună cuvîntul. Tot atîția sînt și în Senatul universității și ei automat își spun punctul lor de vedere și participă la factorul decizional. Procentul e bun, pentru că e nevoie ca fiecare ciclu să fie reprezentat bine.
Cătălin HOPULELE
Adaugă un comentariu