conf. univ. dr. Ligia-Magda Sficlea: Rectorul are atribuții mai diversificate, președintele Senatului are decizia finală, dar amîndoi trebuie să aibă același ritm și același pas
Eveniment 27 martie 2013 Niciun comentariu la conf. univ. dr. Ligia-Magda Sficlea: Rectorul are atribuții mai diversificate, președintele Senatului are decizia finală, dar amîndoi trebuie să aibă același ritm și același pas 215Din momentul aplicării Legii Educației Naționale, în universitățile din România a mai apărut un pol de putere. După ce legea a conferit din ce în ce mai multă putere de decizie Senatului fiecărei instituții de învățămînt superior în parte, prin mîinile președintelui acestui for trec toate hotărîrile importante. Redacția „Opinia veche” vă propune un serial de incursiuni prin cabinetele președinților Senatelor celor cinci universități din Iași, în încercarea de a desluși cum colaborează executivul și legislativul în mediul academic.
***
Anii de presă și perioada în care a muncit ca designer încă au rămas imprimați asupra conf. univ. dr. Ligia-Magda Sficlea, președintele de Senat al Universității de Arte „George Enescu” din Iași. Recunoaște că a fost greu să lase deoparte creioanele mecanice pentru catedra de profesor la Facultatea de Arte Plastice, Decorative și Design, însă a simțit că e de datoria ei să nu-și lase meseria căreia i-a pus bazele în Iași și pentru care are un respect neștirbit să moară din lipsa oamenilor care să profeseze în domeniu. Magdei Sficlea nu-i place să-și dea cu părerea despre problemele din învățămîntului superior pe care nu le cunoaște și preferă să lase „profesioniștii să vorbească”. La fel și în Senat, unde anii în care a clădit de la zero designul în Iași au învățat-o cît de important este să lucrezi în echipă, fie că o faci într-o fabrică sau în fața unei săli pline de studenți.
Cu ce ați rămas din anii în care ați lucrat la Tehnoton Iasi ca designer industrial?
Acei ani stau la baza a ceea ce predau, de fapt, eu, astăzi, pentru că am lucrat într-o fabrică ce presupunea întîlnirea designerului cu aproape 3000 de persoane. Fiindcă designerul lucrează în fiecare secție, pentru că un produs se implementează de la A la Z. El este cel care începe un produs. Iar eu eram singurul designer într-o zonă în care se numea atelierul de bunuri de larg consum și erau 60 de oameni. Însă aceștia erau de formație ingineri electroniști, ingineri mecanici, proiectanți, tehnologi, care făceau produse industriale. Eu lucram cu echipe de cîteva persoane, care erau echipe destinate unui produs însă era un singur designer peste tot, pentru că în România nu exista meseria asta. La nivel de țară se făce admiterea pe doar 16 locuri. Opt locuri București și opt la Cluj, deci erau foarte puțini repartizați pe țară, eu fiind primul designer din Iași, avînd repartiția la Tehnoton. Activitatea mea nu era numai în cadrul atelierului de proiectare, chiar dacă țineam de departamentul respectiv. Lucram în strînsă legătura cu atelierul de fabricarea sculelor și am făcut și eu peste 20 de produse industriale. Sînt foarte puțini designeri care au produse în serie în țară. De exemplu, prima oară am făcut un produs cu o vopsea care nu exista în România și am procurat-o prin faptul că am mers la Policolor, care au făcut pentru noi această vopsea. Era vorba de o nuanță argintie, care a fost pusă atunci prima oară pe produsele electronice în România. Și, datorită faptului că acest produs a avut o cerere mare, de la o singură secție de vopsitorie au devenit trei. Deci s-a dezvoltat însăși industria pe baza unor situații de design.
Dumneavoastră sînteți cea care a fondat specializarea de design la Iași. Cum era privită acestă meserie la vremea aceea?
Specialitatea de designer nu era cunoscută. Cei de la fabrică au învățat împreună cu mine ce înseamnă un designer și pot să spun că au învățat extrem de bine acest lucru și mi-au oferit tot sprijinul. Bineînțeles, nu de la început, ci abia după ce am reușit să le demonstrez ce înseamnă meseria. Asta le spun și studenților mei, că nimeni nu te recunoaște decît după rezultate. Nu ai rezultate, nu ai nici respectul celor din jur. Iar rezultatele vin numai prin muncă. La acea vreme, nici nu era acceptat în România termenul de designer, titulatura noastră, a celor care terminam această facultate fiind de „desenator artistic cu studii superiorare”, cu toate că făceam graphic design pentru orice produs în serie. Tehnoton a înțeles lucrul acesta și chiar am făcut, prin resursele umane de la companie, ca măcar să se cheme altfel decît desenator. Acesta din urmă însemna copierea unui desen deja conceput, ori designul înseamnă concept, nu desen.
Și nu a este vorba de o sursă de inspirație. Un designer este cel care face o prognoză a tendințelor și a stilului. Prognoza se face pe baza unei documentări extrem de vastă, ce presupune atît ceea ce înseamnă produsul în sine, dar înseamnă și piața concurențială. În perioada mea s-au dezvoltat tot felul de noi produse, cum ar fi cele de înaltă fidelitate, casetofoane și alte lucruri. Am avut documentare foarte diversă, dar insuficientă. Și atunci ceream materiale de peste tot, pentru că trebuie să vezi foarte mult ca să poți face o prognoză de stil. Un designer lucrează pentru viitor, cu un an sau doi înainte, pentru că un produs se lucrează și se implementează în timpul acesta. Bineînțeles că mergeam și la tîrgurile locale pentru că în perioada respectivă, eu nefiind căsătorită, nu aveam dreptul să plec în străinătate. Și cei din conducere care puteau să plece știau că am nevoie și îmi aduceau diverse documentate, modele. Prognoza era făcută personal mai mult decît strategic, iar fabrica a înțeles acest lucru și îmi aducea prospecte de unde reușea. Iar un designer trebuie să aibă o comunicare verbală foarte bună. Eu am introdus și un curs la noi, la specializarea design, ținut de către un actor, care prezintă comunicarea verbală și nonverbală. În momentul în care tu trebui să-ți faci o prezentare de proiect în fața unui client, trebuie să ai o înlesnire de a vorbi atît vizual, cît și verbal. În plus, ca profesor, trebuie să știi să vorbești în fața studenților.
Realizarea unui cotidian este cea mai grozavă lucrare care se poate face
Ați lucrat ca art director la „Observatorul de Iași”, iar lucrarea dumneavoastră de doctorat se numește „Elemene estetice de graphic design în presa scrisă”.
După Tehnoton, fiind specializată și pe graphic design, mi-a făcut o mare plăcere să lucrez în domeniul presei, care în 1990 era o presă izvorîtă din dorința de comunicare, pentru că înainte de acest moment era tributară anumitor direcții prescrise de partid. Iar sistemul de comunicare prin presa scrisă este unul colosal de frumos. E ca în designul de produs, pentru că are foarte multe etape. În momentul în care am ajuns în acest domeniu nu erau designeri de presă, ziarul făcîndu-se în tipografii. Dar așa am descoperit tipografia chiar culeasă literă cu literă, în plumb, cu linotipuri și rotative pe bază de calandrarea formei. Iar ziarul este un produs care se face într-o singură zi. Dar bineînțeles că tot conceptul nu se face tot într-o singură zi. Se lucrează tot în echipă, cu cea editorială de data aceasta și nu cu ingineri sau tehnicieni, dar ei gîndesc cum se face comunicarea, conținutul. Iar forma conținutului este foarte importantă, pentru că un conținut prost pus nu este citit corect și atunci nu ajunge la cititor cum trebuie. În plus, am avut și ocazia inedită să văd cum se face presa scrisă în Anglia, la ziare mari cum este The Guardian. Am fost și la Reuters, la BBC, și acest cumul de informație a fost extraordinar pentru mine pentru că am văzut cum se face presa de calitate, care are o grijă deosebită asupra designului. Și eu cred că realizarea unui cotidian este cea mai grozavă lucrare în graphic design care se poate face.
Cît de mult s-au schimbat astăzi ziarele față de cele cînd ați intrat în meserie?
Nu seamănă. Ele s-au dezvoltat atunci pentru prima oară, cînd a apărut presa scrisă liberă, etapă în care am participat și eu. Nu era o punere în pagină corectă a informației. După aceea și formatele erau prost făcute, nu era un layout corect realizat. Toate aceste lucruri m-au preocupat foarte mult și în momentul acela nu era nimic făcut în acest sens. Atunci am început această cercetare privind ziarele și cum se realizează ele. De aceea am avut această teză de doctorat, care a fost unică în România, și pe care am făcut-o pentru că mi se părea foarte utilă, mai ales după ce am văzut eficiența unui dialog bun pentru o publicație.
Internetul este un flux pe care nu-l poți stăpîni
Ce impact credeți că a avut apariția Internetului asupra designului grafic?
Cred că putem să-i spunem galaxia Internet, pentru că una a fost galaxia Gutenberg, care a dat tiparului ce este al tiparului, iar Internetul presupune o schimbare de optică și o schimbare de consum al informației. Faptul că Internetul facilitează și ușurează accesul la informație nu înseamnă că informația este și cea care trebuie să ajungă la consumator. Vor veni generații care vor consuma mai multe date pe online decît scrise. De altfel, toate cotidianele lumii știu acest lucru, de aceea au și o variantă pe site. Însă presa tipărită este cea pe care poți să o reiei, să o recitești. Poți să o lași deoparte și să o reiei din aceeași poziție, pe cînd Internetul este un flux pe care nu-l poți stăpîni, iar informația nu-ți rămîne la fel de bine implementată ca partea scrisă. Asta pentru că ceea ce este scris se organizează într-un alt fel din punct de vedere vizual decît ceea ce este văzut pe calculator. Cu toate astea, cred că se va trece greu numai la partea online, pentru că, de exemplu, cărțile presupun o informație foarte bine structurată, informație sigură. Pe Internet, această informație vine oricum, iar un student, să zicem, nu poate să o certifice ca fiind bună. Tiparul este un document.
Nu ați fost tentată să rămîneți în această lume a designului grafic?
Eu am venit cu mare greu în universitate, recunosc cinstit acest lucru. Chiar am avut o sincopă. Mi-am dat demisia vreo doi ani din învățămînt, pentru că eu eram un practician în design, iar această meserie îmi place foarte mult. O consider una dintre cele mai frumoase meserii din lume, pentru că este o meserie diversă și întotdeauna în contact cu noul. Dar am avut și responsabilitatea că cineva trebui să împărtășească designul. De aceea am revenit în învățămînt și am mers cu tot sufletul în această direcție și consider că acest învățămînt este benefic pentru calitatea vieții umane, pentru că designerul face lucrurile mai compatibile cu ființa umană. Și atunci e normal să fie acești specialiști. Dacă nu insistam și nu făceam și partea de profesorat, fiindcă erau foarte puțini specialiști la momentul în care s-a inițiat secția, poate că aceasta nu mergea mai departe.
Automatizarea proceselor și apariția noilor tehnologii au condus și către o diminuare a creativității?
Nu cred asta. În design este certificat faptul că creația se bazează pe apariția noilor tehnologii. Vă dau cîteva exemple. Primul obiect în design despre care poate fi spus că este un concept a fost realizat înainte de 1900, de cel care a făcut scaunele tone, făcute din lemn curbat. Scaunele obișnuite la noi astăzi, însă care atunci au născut un concept. Iar modularea unor părți a scaunului a fost realizată printr-o translare de tehnologie. Aceasta pornea de la metoda de realizare a bărcilor, prin curbarea lemnului la cald, care a fost atunci translată la mobilier. Și atunci, normal, s-a format o altă viziune asupra mobilierului. Sau în cazul radioului de exemplu. A trecut de la diodă la circuit integrat. Vă dați seama ce diferență vizuală a fost? De la radiourile care erau cît o cutie la cel portabil? Deci pentru design schimbarea tehnologiei este un avantaj și un instrument de lucru, cum este în cazul unui pictor o altă culoare sau un alt pigment.
Poate un designer să meargă după o idee îndrăzneată, sau trebuie să lucreze conform cerințelor clientului?
Aici este o problemă. Designerul este legat de o temă impusă. Asta e greu să înțeleagă studenții noștri. Nu o idee ci o temă. Însă este o diferență mare între tema care i se dă designerului și tema pe care el o oferă clientului. De ce? Clientul trebuie ajutat. El este cel care vine să-ți ceară ajutorul pentru punerea în pagină a unei probleme pe care o are. Bineînțeles, acestă punere în pagină este grea dacă clientul are o idee fixă. Și, de multe ori, marii designeri își consiliază clientul să-și aleagă cea mai bună variantă pentru ideea lui. Deci nu ar trebui ca un designer să fie manipulat de către client, ci el să știe să manipuleze clientul, să știe să găsească cea mai bună soluție pentru ideea sa.
Cum este și în presă.
Este foarte mare similitudinea între presă și design. Sistemul de manipulare există, dar la designeri, sistemul de manipulare este în bine. În presă s-ar putea să fie și în rău.
Trei ani de studii pun în pagină o meserie dar nu îi dau și strălucirea
Aveți o clădire în Copou, una pe strada Horia și una pe Cuzavodă. Nu-și pierde Universitatea de Arte din identitate prin această împărțire?
Nu a fost o împărțire și nici o opțiune. Foarte mult timp noi nu am avut o clădire proprie. Construcția din Horia este prima clădire care are acest statut, cu act de proprietate al Universității „George Enescu” și este practic corpul central. Casa Balș este concesionată pe cîțiva ani de la comunitatea catolică, ea fiind o clădire care necesita reabilitarea. Plus că este utilă pentru Facultatea de Interpretare, Compoziție și Studii Muzicale Teoretice apropierea de Filarmonică, fiind un contact deosebit cu aceasta. Mai grav este cazul celor de la Arte Vizuale, care stau în niște clădiri ce nu sînt proprietatea universității, sînt concesionate de primărie pe un număr de ani. Acestea nu pot să beneficieze transformări în folosul comunității academice, ci doar de reparații. Ele sînt fostele grajduri regale care au fost reamenajate și a fost o fericire atunci cînd primarul ne-a dat aceste locuri, pentru că nu aveam unde să ne ținem cursurile. Sperăm însă, în timp, ca ele să devină proprietatea noastră, pentru a putea face îmbunătățiri și poate chiar extinderi, pentru că spațiul de învățămînt încă nu este cel suficient.
Mai aveți vreun alt plan pentru a remedia problema spațiului?
Urmează o soluție poate, însă trebuie să vedem cum o să ne ajute ministerul în această situație, pentru că de la ei vin fondurile noastre. Pentru reabilitări avem o clădire dată de tot de către catolici, unul dintre grajdurile alăturate grajdurilor noastre, dar încă nu avem bani să refacem această clădire. Fondurile ne-ar ajuta și pentru terminarea unui corp alături de Casa Balș, care ar putea rezolva încă un spațiu. Secția de design este într-o singură încăpere și este una care se dezvoltă și care are o mare căutare la admitere. Terminarea clădirii de lîngă noi ar putea fi o soluție de extindere a acestei secții, care are nevoie obligatorie de un spațiu mai mare.
Sistemul Bologna a însemnat în multe cazuri tăierea unui an de studiu, rezultînd scoaterea din programă a mai multor discipline. Cum arată astăzi universitatea și studenții în comparație cu acum cinci ani, cînd sistemul nu era în viguare?
Noi am reeșalonat programele și am făcut o analiză a acestor programe din Europa și nu numai. Cei trei ani de licență trebuie condensați, pentru că, la Arte, cei trei ani sînt minimi. Am discutat și cu ceilalți specialiști din țară și am fi dorit să mergem toate universitățile de profil pe un sistem de patru ani, pentru că obținerea abilităților se face în timp. Deci este vorba de abilitate, care este foarte condensată pentru trei ani. Dar cu această ocazie considerăm că sînt utile ambele cicluri, iar cei care sînt foarte buni în primul, obligatoriu trec în ciclul al doilea, de masterat. Și studentul poate să devină în cinci ani un specialist integral format. Pentru că cei trei ani doar pun în pagină o meserie, dar nu îi dau și strălucirea. Dar se poate face și așa, însă cu foarte mult efort. De exemplu, acum, am obținut aceeași calitate la licență cum obțineam înainte cînd erau patru sau cinci ani, dar este o dopare a studenților. Însă dacă omul vrea să fie bun el urmează și masteratul și studiile doctorale. Nu toți cei care intră sînt și datori să iasă din această universitate, iar mulți nici nu ies. Această cernere la aproape jumătate de la licență la masterat, este cumva un act normal, pentru că nu toți doresc performanță, ci doar să învețe o meserie. Pot să nu fie performeri, ci doar angajați undeva și să fie simpli executanți. Pentru ei trei ani sînt buni, dar pentru a fi un performer și un creator, trebuie să ai cinci și chiar mai mulți ani.
Nu orice bun practician e și un bun profesor
Anul acesta au fost deblocate posturile din învățămîntul superior. Ați avut multe cadre didactice care îndeplineau condițiile de promovare dar erau oprite de blocajul legislativ?
Erau foarte multe persoane care trebuiau să acceadă la funcția de conferențiar și acest lucru s-a întîmplat în sesiunea trecută, iar acum sperăm ca profesorii să treacă mai departe. Universitatea noastră, fiind una tînără, avem puțini profesori. Bine, este adevărat că universitatea e înființată de foarte mult timp, de 150 de ani, dar în perioada comunismului, partea de arte plastice și teatru s-a mutat la București, ceea ce a fost o pierdere imensă. Cei de la muzică au continuat să funcționeze și, pe lîngă aceștia, a rămas și un institut de trei ani pentru arte vizuale, care a dus mai departe sămînța. După ’90 au revenit și a fost o revendicare practic a locului pe care îl avea UAGE, fiind prima din țară și din punct de vedere vizual, dar și al dramaturgiei.
Și cum s-a adaptat universitatea după această revenire?
A fost greu, pentru că la Iași erau profesori mari, personalități ale artei vizuale, precum Gheorghe Șaru, Corneliu Baba, care au trebuit să plece la București. Au îmbogățit facultatea din București cu prezența lor acolo. Acum, după douăzeci și ceva de ani, putem spune că am ajuns la un învățămînt de calitate, dar el s-a sedimentat an de an. Nu este ușor să realizezei un învățămînt de calitate chiar din primii ani, pentru că presupune cercetare a anumitor domenii și oamenii sînt practicieni cei care pornesc, nu sînt teoreticieni, nu sînt profesori. Eu, de exemplu, nu eram profesor. Și a trebuit să-mi dau studiile pedagogice la Universitatea „Cuza”. Și, sincer vorbind, primele dăți mi-am dat seama că poate făceam niște greșeli din punct de vedere pedagogic, chiar dacă eram un bun practician, nu eram un bun profesor.
Cît de importantă este cercetarea științifică la o universitate care se axează mai mult pe competențe practice?
La termenul de cercetare științifică trebuie adăugat termenul de creație artistică. Este un specific al nostru. Față de restul universităților noi sîntem în principal axați pe creația artistică, dar asta nu exclude cercetarea științifică pe care se bazează demersul didactic. Ea este cea care pune în pagină obiectul realizat de către student și nu numai obiectul, ci și prestația studentului. Cum ar fi în cazul interpretării în muzică sau teatru. Și această creație artistică se regăsește în expozițiile pe care le facem, în ieșirile în public, și fiecare dintre specializările noastre a avut pînă acum astfel de ieșiri.
Conform Ordonanței 92/2012 de cînd ministru al educației era Ecaterina Andronescu, vîrsta de pensionare a profesorilor și conducătorilor de doctorate nu mai este cea de 65 de ani, aceștia putînd, în urma deciziei Senatului universitar, să-și continue activitatea. Credeți că aceștia se vor înghesui înapoi la catedre?
Noi am făcut deja niște decizii pentru revenirea unor profesori și nu toți s-au înghesuit, unii au preferat să rămînă la pensie. Unii au dorit să-și continue activitatea, în timp ce alții nu. Sînt unii profesori valoroși care merită să rămînă mai departe și poate că ar fi chiar o pierdere dacă ei nu ar mai fi.
Mai mult, aceeași modificare prevede că și rectorii trecuți de 65 de ani, pot, dacă beneficiază de sprijinul Senatului, să candideze la un nou mandat pentru următoarele alegeri.
Dacă comunitatea îi alege, noi nu avem ce face. Iarăși, pot să fie oameni benefici pentru instituție și care poate au început niște lucruri care trebui terminate și numai ei le pot termina. În cazul acesta este benefic să lași omul să termine lucrul început. Cîteodată vîrsta îi împiedică, pentru că este un regres fiziologic normal, dar unii oameni, chiar și la o vîrstă înaintată pot face lucruri deosebite și merită apreciați.
De asemenea, în urma ordonanței s-a decis ca de acum înainte Senatul să decidă numărul de doctoranzi pe care îi poate îndruma un conducător, după ce, în trecut, limita era de opt studenți. Dumneavoastră care credeți că este numărul ideal de tineri ce pot fi îndrumați de către un singur cadru didactic?
În domeniul nostru, benefic ar fi să fie mai mulți, pentru că la noi sînt foarte puțini conducători de doctorat și școala doctorală trebuie să fie întreținută mai departe. Într-adevăr, un doctorat este o lucrare care trebuie făcută cu multă responsabilitate, trebuie ghidată atent, dar depinde de domeniu. Și aici, noi avem de a face cu trei domenii diferite: muzică, arte vizuale și teatru. Bineînțeles că fiecare dintre aceste domenii au punctele lor de vedere și eu prefer să las profesioniștii să răspundă în cazul acesta. Și chiar Senatul se bazează pe aceste lucruri, pe informațiile primite de la profesioniști. E ca în presă. Nu putem lua o informație greșită sau să ne facem că putem comenta o informație fără să o cunoaștem.
Conform aceleași ordonanțe, printr-o altă modificare adusă LEN reiese că o parte din puterea de decizie a rectorului a fost mutată înspre Senat, iar președintele acestuia deține, în teorie, o putere decizională cel puțin egală cu cea a rectorului. Cum s-a adaptat universitatea de Arte în fața unor posibile conflicte?
Noi am privit cu foarte multă seriozitate acest lucru și, timp de un an de zile, am făcut o strategie de comunicare între Senat și Consiliul de Administrație. Am stabilit sistemul de documentație și mișcarea hîrtiilor, am stabilit termenii noștri de comunicare, pentru că dacă este o bună comunicare, este și o bună înțelegere. Consiliul de Administrație și Senatul sînt două entități care trebuie să lucreze împreună pentru succesul universității. Noi nu avem nici conflicte și nici puncte de vedere diferite asupra strategiei universității. Că lucrăm diferit, asta este alt lucru, și consider că este benefică această diferențiere. De ce? Pentru că înainte totul era cumulat. Rectorul făcea parte din Senat și din Biroul Senat, decanii la fel, deci ceea ce propuneau ajungeau să și valideze automat. Acum, acest lucru trece prin filtrul a două entități și atunci normal că se îmbunătățeșe și desfășurarea lucrurilor. Cred că atribuțiile rectorului sînt mai diversificate decît ale președintelui Senatului și au o arie mult mai mare de implicare. Dar asta nu înseamnă că președintele Senatului nu are o responsabilitate atît de mare, pentru că este decizia finală. De asta vă spun că lucrurile sînt diferite, dar mersul trebuie să fie același. Deci ei trebuie să aibă același ritm și același pas.
Și dacă pe parcurs apare vreo neînțelegere?
Se rezolvă printr-o comunicare foarte bună. Tot ceea ce lucrează consiliul profesoral, consiliul pe facultate, este trimis la Senat care verifică, valideză, aduce eventuale amendamente și trimite feedback consiliului profesoral. Sînt discuții. Întotdeauna sînt invitați prorectorii care au un document care trebuie validat, împreună cu specialiști din universitate la ședințele Senatului. Noi nu lucrăm fără specialiști. Fără juriști sau partea financiară. Sînt invitați permanent și membri din sindicat și secretara șef, pentru că aceste probleme sînt legate de toate departamentele universității. Eu compar Senatul cu sfatul bătrînilor de la vatra satului. Sînt oameni aleși din cadrul comunității, care gîndesc ce este mai bine pentru comunitatea respectivă. Că există opinii diferite, asta este perfect. Pentru că din democrație se cîștigă. Asta trebuie să învătăm noi, că opiniile diferite duc la calitatea deciziei. Dacă acestea nu sînt diferite, atunci ceva este putred. Este ca în comunism. O unică părere s-ar putea să fie greșită. Un sistem democratic funcționează prin puterea opozițiilor. Deci dacă cele două opoziții sînt puternice și egale, atunci democrația se realizează.
Iulian BÎRZOI
Adaugă un comentariu