Niciodată un film de ficțiune nu va ajunge să egaleze absurditatea realității
Eveniment 29 noiembrie 2009 Niciun comentariu la Niciodată un film de ficțiune nu va ajunge să egaleze absurditatea realității 24Interviu cu regizorul Mihai Bauman
Din căsuța de plastic, cîmpul e larg și poveștile mai frumoase. Pentru că regizorul se ascunde, devine invizibil, își apropie personajul și apoi îl îndepărtează pentru a nu-l deforma. Mihai Bauman nu poate sta închis multă vreme. După nouă luni de serial, imaginația începe să îl doară și se apucă de făcut film. Unul scurt de cîteva minute. Despre îngeri și cît de ignoranți pot fi unii. Nu i-a citit nimeni povești la lumina lumînării, dar a știut să intre într-o „Groapă” și să facă urîtul frumos, pentru că personajele l-au învățat „Tatăl Nostru”. Nu îi este frică de „păsărele”, pe el îl va salva spiritul pragmatic. „Sînt prea lucid, și asta e și bine și rău”, într-o Românie în care totul ar trebui să ardă pentru a o lua de la capăt. Poate mai bine, de data aceasta.
OPINIA VECHE: Crezi că aripile unui înger pot fi tăiate?
MIHAI BAUMAN: Da. Acum, să îți zic ideea filmului de la care a pornit ideea cu aripile tăiate, că e foarte interesantă. Eu am făcut foarte multe seriale de episoade la viața mea, seriale documentare, filme. Îmi fac meseria. Dar pe vremea aia făceam un serial pe Antena 1 care avea 160 de episoade. Am stat închis nouă luni de zile într-un platou, zi de zi și simțeam nevoie să fac altceva. Și atunci, filmul „The sentiment in between” (n.r.: „Sentimentul din mijloc”) de care zici tu, l-am făcut într-o singură zi, în șase ore. A fost doar un exercițiu. Povestea este, de fapt, finalul unui film de lung metraj, în care personajul care trebuia să fie în rolul principal al filmului moare, este dus la morgă și îi cresc aripi de înger. Iar legistul, care nu înțelege ce se întîmplă, i le taie de frică, ca să taie orice problemă de la rădăcină. Filmul în sine nu e o realizare fantastică, că a fost făcut și așa în foarte scurt timp, dar se lega oarecum cu povestea de dinainte. Practic este vorba de ignoranța lumii și de cît de ușor pot fi frînte visele cuiva.
O.V.: Există îngeri păzitori?
M.B.: Da, cred că există. Nu sînt un om religios, am credința mea, dar nu pot spune că mă rog foarte des. Aș fi fățarnic dacă m-aș ruga doar atunci cînd am nevoie, deși cred că toți o facem. Dar nu știu nici o rugăciune. Știu doar „Tatăl Nostru” pentru că l-am avut în filmul meu, de asta.
Numele meu e evreiesc și, deși eu sînt neamț de origine, toată lumea crede că sînt evreu. Am început să mă dau și eu evreu, pentru că funcționează. Știi foarte bine că industria de film este dominată de producători evrei. Mai mult, eu am lucrat foarte mult pentru producători străini, am făcut casting la producții străine filmate în România și multă vreme am lucrat pentru producții venite din Israel. Ei sînt niște oameni extrem de talentați. Foarte vizuali, foarte talentați, și regizorii și directorii de imagine. Am văzut la ei niște reclame absolut senzaționale pe cele mai banale subiecte, hîrtie igienică sau haine. Le făceau senzațional. Dincolo de asta, au și spiritul acela de afaceri foarte bun. Nu degeaba cei mai mari producători și regizori de la Hollywood sînt evrei. Asta spune foarte mult despre o nație care reușește să îmbine spiritul de afaceri cu spiritul creativ. Așa că mi-a fi dorit să fiu din popor ales. Din păcate, nu sînt.
Noi sîntem o nație care nu știe să comunice, parcă sîntem handicapați
O.V.: Ai denumit filmul „Sentimentul din mijloc”. Din mijlocul cui sau a ce?
M.B.: Este un proverb olandez, „Life is about the sublime moments and the sentiment in between”, „Viața este despre momentele sublime și de sentimentele pe care le trăiești între aceste momente sublime”.
O.V.: Care sînt aceste momente sublime?
M.B.: În viața mea? Cred foarte mult în munca mea și cred că o meserie de genul ăsta nu se face decît din pasiune. Sînt și regizori care au ajuns să aibă un soi de standard de viață ridicat sau au bani sau au afacerile lor. Dar, în marea lor majoritate, trăiesc o viața absolut normală. Vreau să zic că nu te îmbogățești din această meserie. O faci doar din pasiune, e o muncă foarte stresantă. Eu aproape m-am îmbolnăvit de nervi în facultate pentru că e multă presiune, cariera ta poate să se termine în urma unei singure greșeli. Deci dacă nu o faci din pasiune, nu o faci deloc, pentru că se simte, se vede pe ecran. Momentul în care eu mă simt cel mai bine este la montajul unui film. Și la filmare, evident, dar cel mai bine la montaj, pentru că un film se face la montaj cel mai mult. Atunci poți să-l recreezi, poți să-l schimbi, poți să-l faci în cu totul și cu totul altfel.
O.V.: Îți spunea cineva povești cînd erai mic?
M.B.: Mai puțin, nu mai știu exact. Taică-miu îmi citea foarte mult și ne uitam la diafilme îmi plăcea foarte mult „Puișorul Moțat”. Eu am citit foarte mult și, din păcate, am citit mult numai pînă la 20 de ani. În timpul facultății n-am mai citit, pentru că am învățat foarte mult și am și lucrat. Acum mereu am cărți pe noptieră, dar citesc cîte puțin și uneori durează foarte mult. Le mai schimb între ele. Cea mai constantă perioadă de formare a mea a fost pînă la 20 de ani. Atunci am citit foarte mult și de multe ori am zis, pentru că am avut ocazia citesc în fața tinerilor sau copiilor cu diverse ocazii, că e important să citești. În momentul în care nu citești, se vede. Noi sîntem o nație care nu știe să comunice, parcă sîntem handicapați.
Dacă nu citești, nu știi să visezi, nu știi să îți faci planuri, sînt o grămadă de lucruri pe care nu le știi. Nu ai cum, pentru că nu ai luat din experiența, din fantezia altora. O grămadă de lucruri pe care alții, înaintea ta, le-au făcut, le-au experimentat și lucrul ăsta se vede la ei. OK, Internetul e important, și eu sînt „addicted to Internet”, dar am avut prilejul să trec un pic de asta. Da, pe Internet poți să găsești orice fel de informație, ceea ce e foarte bine. Din păcate, nu o să stai niciodată pe Internet să citești o carte. Cel puțin deocamdată, pentru că pe viitor n-aș putea să teoretizez, că nu știm ce va fi. Ori, o informație o citești în trei minute, o carte o citești în cîteva zile. Sînt lucruri diferite.
E la fel ca la diferența dintre reportaj și documentar. Un reportaj îl faci într-o zi, pe loc, în timp ce un documentar îl faci în cîteva zile, luni sau chiar în cîțiva ani. Sînt oameni care fac documentare în ani de zile, urmăresc istoriile personajelor, pentru că vor să vadă cum evoluează, asta e diferența dintre Internet și carte, momentul și evoluția.
O.V.: Cît de mult te-ai implicat în jocurile din copilărie?
M.B.: Eu am copilărit în Ploiești, la marginea orașului și foarte aproape de noi era cîmpul. Practic, se întindea de la blocul nostru și eram mereu acolo, ne plimbam, ne făceam cort. Țin minte mergeam și la țară, la bunicii mei și stăteam la ei pe timpul verii și construiam căsuțe din plastic și stăteam acolo. Încercam să ne creăm universurile noastre. Asta a fost frumos, stăteam foarte mult afară.
Sînt jocuri ridicole acum, dar contează foarte mult, pentru că la televizor era doar enciclopedia din care nu mă interesau decît poveștile cu animale, ce erau zece minute din toată emisiunea, și desenele animate care erau sîmbăta, 20 de minute, din care zece minute vorbea Viorica Bucur. Deci asta era pentru mine televizorul. Internetul nu exista, eu muzică n-am avut decît tîrziu. La 18 ani mi-au cumpărat primul casetofon. Se deosebește foarte mult de copilăriile din prezent. Acum, copiii tind foarte mult să aibă un soi de profunzime de moment, o sclipire în care îți dai seama „mamă, ce-i merge mintea!”, dar atît, după aia s-a pierdut.
Cinematografie e o magie la care vrea să ia parte toată lumea
O.V.: Vorbești de o copilărie normală. Cum ai reușit atunci să surprinzi momentele astea sensibile și să îți dai seama că vor prinde la public?
M.B.: Documentarele se fac în stiluri diferite. Modul ăsta real în care aleg eu să îmi fac documentarele, pentru că surprind momentul, ține foarte mult de întîmplare și de șansă. Deci sînt lucruri pe care știi cum să le faci de cînd te pornești. Ai o idee, știi cum vrei să îl faci, dar nu știi că o să se întîmple acele lucruri. Nu le imaginezi, de aia viața bate filmul. Niciodată un film de ficțiune, mă rog, la nivelul de poveste, nu o să ajungă să egaleze, uneori absurditatea realității.
Lucrurile care se întîmplă în realitate, într-un film de ficțiune ar fi incredibile, pentru că nu poți să crezi că se întîmplă așa ceva. Îți trebuie răbdare. Trebuie să stai, să te apropii de oamenii din fața ta, în primul rînd trebuie să nu simtă camera, pentru că ea este inevitabil un intrus. Și nu numai camera. Mai sînt și trei oameni pe lîngă, care, la un moment dat nu se stăpînesc, sau fac gălăgie, și îi scot pe „actori” din povestea lor. Trebuie să fie așa, invizibili. Camera este acolo, dar trebuie să fie parte din povestea lor. Oamenii au fost foarte deschiși să vorbească, să participe, e absurd să îți imaginezi că vei face un documentar cu niște oameni care nu vor să facă.
Un alt risc este să ai subiectul și să nu îl poți filma. Apoi poți risca să se răzgîndească oamenii pe parcurs, să spună că nu mai vor, dar astea sînt excepții de la regulă. Cînd omul zice: „da, vrem să facem”, va merge pînă la final, pentru că cinematografia e o magie. Deci indiferent că e documentar sau ficțiune, ei joacă într-un film. Toată lumea, de la Vlădică pînă la Opincă, de la mic copil pînă la cel mai bătrîn, își dorește să se afle în această magie, care este ultima.
Vorbeam de citit cărți, filmul, cinematograful este cea mai răspîndită „magie”, după părearea mea, în momentul acesta, și cea mai accesibilă, cea mai ușor de receptat. Nu toată lumea citește dar în mod sigur toată lumea merge la film, într-un moment al vieții lor, sau se uită la televizor la un film, deci e o artă mult mai accesibilă și tinde să devină de impact, tinde să folosească în a spune o idee. Uite, e un exemplu pe care îl folosesc de multe ori, dar e vorba de un om care mie mi-a marcat o parte din existență, Michael Moore (n.r.: regizor american). I-am urmărit documentarul „Bowling for columbines” și am zis uite cum un om, poate să facă un film, să transmită o idee într-o astfel de formă și tu să te uiți și să te întrebi cum poate cineva să facă un astfel de film? Dar răspunsul va veni repede. A putut să facă un astfel de film într-o democrație cum este America. Pentru că dacă ne-am imagina că eu aș fi acuma Michael Moore și aș vrea să fac un film despre politica din România, probabil că nu aș rezista foarte mult, pentru că sînt foarte multe interese.
O.V.: De cîte ori te-ai lovit de obstacole de acest fel?
M.B.: Întotdeauna apar obstacole. În primul rînd, vor fi obstacolele creative, în momentul în care te blochezi și nu știi ce să faci și am trăit experiența asta, evident. Poate la fiecare film, oricine a trecut prin asta, nu știe cum să facă o anumită secvență. Dar sînt mai multe lucruri, obstacole tehnice, nu poți să filmezi într-un anumit loc, nu poate să spună ceea ce ți-a spus înainte și nu vrea să repete pe cameră. Sînt tot felul de piedici, dar astea țin de regizorul care la un documentar nu este doar un regizor ci și un confident. E un om care trebuie să aibă o psihologie foarte fină, trebuie să știe să comunice, trebuie să își atragă personajele, Dar nici nu foarte mult, nu trebuie să devii un foarte bun prieten, că după aia se schimbă, nu mai e personajul ăla. Deci e o linie de demarcație foarte fină și pe care știi cum să o ocolești odată ce ai acumulat ceva experiență, de viață, personală, de toate felurile.
Documentarul nu e sută la sută sincer și nici nu e sută la sută adevărat
O.V.: Documentaristul trebuie să fie și un foarte bun spectator?
M.B.: Da, trebuie să fii un spectator, dar unul care înțelege, care are capacitatea de a analiza. Pentru că toți sîntem spectatori, mai mult sau mai puțin. Toți mergem la un film, și prima dată cînd îl vedem vom reține povestea. Un om de film va merge și a doua oară și a treia oară, poate, ca să îl înțeleagă, ca să surprindă și alte lucruri. Prima oară, invariabil te va fura povestea. Asta este și problema cinematografului românesc la momentul actual: lipsa de poveste. Ceea ce este atît de trist într-o literatură în care există mari povestitori, ca Sadoveanu sau Creangă sau Caragiale, care în primul rînd spuneau povestea. Ori filmul românesc spune povestea și în primul rînd îți arată forma
O.V.: Unde este efortul creativ mai mare, în ficțiune sau în documentar?
M.B.: Mi-e greu să fac această alegere. Sînt oameni care pot să facă documentar și nu pot să facă ficțiune și invers. Pe cît este de subiectivă arta, pe atît este de subiectivă și această alegere. N-aș putea spune că documentarul este mai important decît un film de ficțiune. Vrînd-nevrînd, nici nu o să ajungă acolo. Știm foarte bine că spectatorii de documentar sînt foarte puțini în comparație cu spectatorii de film de ficțiune, pentru că povestea fură. Documentarul are valoare socială, și eu pe asta aș vrea să merg, pe mesajul pe care îl poate transmite.
O.V.: Deci îl vezi ca o soluție la diverse probleme sociale?
M.B.: Da, da. Documentarul are mai multă forță de penetrație decît presa scrisă sau decît o carte. De asta am zis că eu cred în valoarea lui socială. E mult mai ușor să vezi decît să citești sau să auzi. Înțelegi, te bagi în poveste. Mai greu te minte o imagine decît te minte un articol, să zic.
O.V.: Cît dintr-un documentar este realitate și cît este ficțiune?
M.B.: Hai să discutăm pe genuri acum. Genul documentarului are, la rîndul lui, mai multe subgenuri. Sînt documentare în care efectiv se urmărește ceea ce se întîmplă. Camera este un martor și nu intervine în nici un fel. Sînt foarte multe documentare în care se intervine, în care regizorul merge în prospecție, vede, notează, filmează pe o cameră mică, după care își regîndește povestea și, cînd se întoarce, le cere personajelor să mai facă încă o dată ce au făcut atunci. Eu nu aș face așa ceva, pentru că se vede. E fals, e urît, e mizerie. Există subgenul foarte important de docu-dramă, exact în stilul Discovery, în care este recreată istoria, în scopuri didactice, educative, pentru că, evident, nu ai cum să ai imagini cu Troia. Dar documentarul nu e sută la sută sincer și nici nu e sută la sută adevărat niciodată.
O.V.: Care nu contează deloc?
M.B.: Ba nu, contează forma, fiecare trece prin episoadele lui creative. La un moment dat va fi importantă forma, după care fondul, după care cine știe ce mai urmează, sînt etape.
O.V.: La care etapă ești tu acum?
M.B.: Eu sînt la etapa în care vreau să renunț în documentarele mele la muzică și la voice-over. Simt că nu este adevărat, simt că muzica este în plus. Și acum, cînd mi-am mai văzut filmul (n.r.: „Copiii Sfintei”), am zis că dacă aș avea ocazia de a-l reface, l-aș scurta, aș scoate niște secvențe și aș scoate muzica de tot. Acum, depinde și pentru cine faci. Depinde și de genul de film. Acum, eu am fost rău cu mine. „Copiii Sfintei” a fost un film făcut în puține zile, strict pentru televiziune. Eu am știut foarte clar pentru ce fac filmul. TVR Iași a fost pentru mine un comission editor și mi-a cerut să fac un film. A trebuit să arăt niște lucruri, într-o formă mai mult sau mai puțin artistică. În momentul de față nu mă plîng de publicul țină, dar pentru sufletul meu și pentru liniștea mea, l-aș schimba acel film.
În România, publicitatea este făcută într-un mod cretinoid
O.V.: Spre deosebire de documentare, în care primează socialul, în publicitate primează comercialul. Nu te deranjează faptul că pubicitatea are un singur scop, de a vinde
M.B.: Nu, de ce? Viața noastră e un comerț, ne vindem sufletele. Eu am lucrat în sistem foarte mult și am învățat foarte multe, pentru că e o școală foarte bună, și așa cum și serialul este una la fel de bună, după mine publicitatea tinde să devină o artă. De aia există și festivaluri în care sînt premiate cele mai bune reclame. Evident, nu pot fi toate la fel, cum nu toate filmele sînt bune
Depinde cu cine lucrezi, cui te adresezi și așa mai departe, dar publicitatea este o industrie scumpă și oamenii trebuie să fie, într-un fel sau altul, recompensați, pentru că eu am învățat de la un profesor de al meu cînd am fost respins de la facultate inițial, că vremea băieților inteligenți și săraci a trecut. Ceea ce e dureros, dar eu asta eram la momentul respectiv. OK, poți să fii creativ, poți să fii entuziast și așa mai departe, dar în momentul în care te întorci acasă și vezi cîte îți lipsesc și cîte n-ai îți cam piere pofta.
O.V.: Publicitatea e din ce în ce mai criticată. De ce te atrage?
M.B.: Ca tot ce se întîmplă în România, și publicitatea este făcută într-un mod cretinoid. Nu complet, nu toată, nu generalizez, dar deși publictatea în România este o industrie foarte bine dezvoltată comparativ cu țările din jur, și creativitatea în publicitate este foarte mare, totuși există această doză de cretinism total. Dar asta o vedem și în programele televiziunilor. Televiziunile, în loc să crească în calitate, scad. Sînt producții din ce în ce mai stupide, mai proaste, mai ieftine, pentru că bagă bani în producții ieftine, reality-show-uri, pentru niște oameni care nu sînt din filmul ăla. În reality-show-uri vei vedea ce înseamnă un documentar regizat. Aia e cea mai mare prostie posibilă. Așa arată un documentar regizat. Noi nu avem capacitatea de a comunica pentru că asta ne este formația istorică. Nu generalizez, mie îmi place publicitatea ca idee, îmi place pentru că lucrez, mie îmi place că pot să fiu pînă la un anumit moment creativ și eu nu-mi resping, doar trebuie să fie ceva absolut sinistru ca eu să refuz, pentru că eu nu refuz. Știu că întotdeauna va fi un moment din care voi putea să scot ceva interesant.
O.V.: În ce zonă te simți mai bine, în cea a publicității sau a documentarului?
M.B.: E greu să faci o distincție. E ca și cum te-ar întreba cineva pe cine iubești mai mult, pe mama sau pe tata. Documentarul l-am învățat la școală, publicitatea am învățat-o lucrînd. Eu aș face multă publicitate, ca după aia să fac documentar așa cum îmi place mie.
Regizorul își arde miliarde de neuroni
O.V.: Vorbeai mai devreme de blocaje. Cum treci peste ele?
M.B.: Filmul, pe lîngă faptul că este o artă sincretică, este și operă de artă de echipă. Și dacă lîngă regizor sînt și cei mai importanți colaboratori ai lui, directorul de imagine și producătorul, cei trei oameni grei dintr-un film, atunci vor ști, sînt oameni care vin cu idei. Asta e o cale, să te ajute ceilalți, să le simți spirjinul. O echipă, în principiu, ar trebui să gîndească și să simtă la fel acolo. Cînd lucrezi, intri într-o anumită stare care ține pînă la final. E un consum psihic, fizic, teribil în asemenea momente. OK, nu faci nimic într-un an de zile, dar cînd faci, pînă la urmă, este ca și cum ai fi muncit o viață întreagă. Poate e greu de înțeles, dar cînd face un film, regizorul trăiește și își arde miliarde de neuroni și își consumă energia oribil de mult. Trebuie să aibă o foarte mare tărie de caracter. De aia vezi că majoritatea creatorilor de genul ăsta, nu doar regizorii, au cîte o păsărică ce le cîntă într-un fel sau altul, pentru că ei se consumă. Nu mai sînt ei acolo, trebuie să se dubleze, să intre în pielea fiecărui personaj, trebuie să dea indicații, trebuie să fie în toate felurile. Iar în acele momente, devii altcineva.
O.V.: Nu ți-e frică să ai și tu, la un anumit moment, o „păsărică” de asta?
M.B.: Eu nu sînt un creator genial. Eu sînt un om obișnuit, un om muncitor, un om care are o doză de talent, nu foarte mare dar nici foarte mică. Pînă una alta eu sînt un om onest. Poate pe mine m-a stricat faptul că am studiat economie, mi-a dezvoltat și un stil de gîndire pragmatic, am o doză de autoconservare destul de puternică, sînt un om foarte lucid, prea lucid, și asta e bine sau e rău. Depinde cum o privești.
O.V.: Dar, crezi că această luciditate ar putea înpinge un om să-și dea foc la casă?
M.B.:(rîde) În filmul meu, „Nepoții lui Adam” era vorba de niște experimente arheologice, în care se emite această ipoteză. În săpătura de la Cucuteni se văd treisprezece niveluri de locuire, unul peste altul, în care casele sînt arse. Ei le ardeau, construiau peste, ardeau, construiau peste, la fiecare douăzeci de ani, pentru că trăiau foarte puțin. În afară de asta, ei lăsau tot ce era prețios în casă, toate vasele, toate uneltele de cupru, le lăsau acolo. Deci ei își lăsau întreaga viața acolo, ardeau, băgau la capac și construiau peste. Asta e România, cred, sau așa ar trebui să fie istoria noastră. La un moment dat să ardă totul și să o luăm de la capăt, că poate o luăm mai bine.
***
Vedem urîtul zi de zi
O.V.: De care dintre filmele tale te simți cel mai atașat?
M.B.: De ultimul. Se numește „Rebel rebel” și l-am făcut la Sibiu, în cadrul unui workshop unde am învățat foarte multe. Sînt foarte atașat de el, pentru că e foarte diferit față de tot ce am făcut eu pînă acum. Este social, dar nu social în măsura în care era „Groapa”. Este un social modern.
O.V.: Cît de aproape i-ai simțit pe oamenii din „Groapa”?
M.B.: „Groapa” a fost primul meu documentar pe care l-am făcut cînd eram student și a fost subiectul cel mai dramatic pentru mine, pentru că am stat cu oamenii ăia aproape o lună întreagă. Zi de zi mă duceam să îi văd acolo. Ce m-a determinat să fac acel film era că am încercat să mi-i imaginz pe părinții mei ajungînd în acea situație. Să nu aibă casă, să nu aibă unde să stea, să nu aibă unde să se ducă și să ajungă să trăiască într-un lac uriaș gol. Deci, asta e ceea ce m-a mînat. Eu am încercat să proiectez experiența mea personală sau experiența lor să o proiectez asupra mea. Și de aia am încercat să fac un film frumos despre o situație urîtă. Vedem urîtul zi de zi, important e să știi cum să îl arăți.
O.V.: Și ce presupune asta?
M.B.: Înseamnă și talent, dar și acesta este interpretabil. Dacă nu ești aproape de subiect, poți să fii foarte talentat și să nu îți iasă. Filmul e o artă sincretică, trebuie să se întîlnească talentul cu un subiect bine scris și o poveste tare și apropierea de subiect, „being present”, să fii acolo, să fii în el, pentru că dacă nu îl înțelegi și nu ești acolo, talentul nu te salvează.
O.V.: Cum ai găsit personajele din „Groapa”?
M.B.: Eram student pe vremea aia. Tocmai ce terminasem ASE-ul și, mă rog, în anul trei am realizat că nu vreau să fiu contabil și că vreau să fac altceva. Aveam o foarte bună prietenă, terminase și ea ASE-ul și îi plăcea foarte mult să se plimbe cu tramvaiul. Și am zis că hai să vedem Bucureștiul prin tramvai. Am ajuns în zona Văcărești, pe unde nu mai fusesem, unde am văzut acel mare dig și nu știam ce este. Eu stăteam acolo de trei ani, dar nu știam foarte bine toate zonele Bucureștiului. Am zis să coborîm și să vedem ce e acolo. Așa am descoperit lacul Văcărești, care este un lac uriaș, construit pe vremea lui Ceaușescu. Atunci s-au construit două lacuri artificiale în București, lacul Morii, care e vestit prin sinuciderile ce au loc acolo, și lacul Văcărești, care n-a fost niciodată umplut cu apă.
De fapt, a fost umplut cu apă, dar pentru că a fost construit prost, toată apa s-a revărsat și l-au lăsat gol. Deci este un lac uriaș gol, construit pe un fost cartier demolat. Și acolo i-am văzut pe acești oameni care stăteau în niște cocioabe. Mi-a fost frică să cobor prima dată la ei, dar mi-am luat inima în dinți și am descoperit niște oameni minunați, care locuiau într-un lac gol, într-o cocioabă contruită din te miri ce, care aveau niște obiceiuri absolut normale. Ei își beau cafeaua de dimineață, participau la concursuri din reviste, deci aveau un simulacru de viață reală, deși sună urît, în concepția noastră aia era, și cu niște copii superbi și cu niște povești, chiar și alea tăiate din film, extraordinare. E foarte important într-un film, și mai ales într-un documentar, să știi să mergi pe o idee, să nu te abați de la ea, pentru că altfel se pierde, se diluează, mergi pe o idee chiar dacă mai găsești lucruri interesante, uite o poantă, o glumă, se întîmplă ceva senzațional, dacă ești în subiectul pe care l-ai hotărît de la început, de pe acea cale, filmul se duce și el pe alte căi și îl pierzi din mînă.
***
Povestitorul nepoților lui Adam
Cel mai scurt film l-a facut în opt ore și a fost despre îngeri. Cea mai lungă producție e telenovela „Fetele Marinarului”. Dar lui Mihai Bauman îi place cel mai mult să vorbească despre documentar, o „magie” cu valoare socială imensă. „Groapa” este prima producție de acest gen, cu care a și fost premiat, în 2001, în cadrul Festivalului Internațional al Filmului Studențesc „CineMAiubit” din București. Născut la 5 decembrie 1976, regizorului îi place cel mai mult să surprindă realitatea, pentru ca astfel să își construiască povestea lui, despre civilizații dispărute („Construite pentru a fi arse” și „Nepoții lui Adam”), despre oameni ce-și mută destinul dintr-un loc în altul, în fara legii ( „Lumi paralele”), despre sufletele ce viețuiesc într-un lac gol ( „ Groapa”). Fanul „Puișorului Moțat” nu poate alege între documentar și publicitate. Poate doar dacă s-ar muta într-o altă țară.
Lina VDOVÎI
Adaugă un comentariu