Nu există nici o limită pentru banii care pot fi cheltuiți în folosul învățămîntului
Eveniment 16 iunie 2010 Niciun comentariu la Nu există nici o limită pentru banii care pot fi cheltuiți în folosul învățămîntului 2OPINIA VECHE: V-ați născut și ați crescut într-un mediu academic. Ați fost influențată de acesta?
ANNE LONSDALE: Am fost interesată mereu de tot ce se întîmplă în jurul meu. Am fost învățată de la început că există răspunsuri pentru toate întrebările, că este incitant să cauți răspunsuri, că există cărți și referințe în care poți să cauți răspunsurile. Am învățat că lumea e fascinantă și că nu ar trebui să ne plictisim niciodată.
O.V.: Tatăl Dumneavoastră a fost fizician. Ați reușit să îndrăgiți fizica vreodată?
A.L.: Mai curînd nu. Găseam fizica fascinantă și încă mai cred că e așa, însă nu am înțeles-o niciodată. Poate și pentru că n-am fost destul de pasionată de matematică. Am fost în schimb interesată de limbă și de cultură, de lucrurile care transformă individul din homo sapiens într-un om de cultură.
O.V.: Cum a fost experiența dumneavostră ca studentă?
A.L.: Am fost studentă la Oxford. Am studiat mai întîi limbile clasice, latina și greacă, filosofia și istoria antică, apoi mi-am luat și diploma în chineză.
O.V.: Ce ați învățat în universitate pe lîngă cursuri și materii?
A.L.: Am învățat că viața e foarte complicată, iar omul este complex și fascinant. În același timp am învățat despre ceea ce discutam azi dimineață la conferință, despre cooperare, care este calea cea mai bună spre a „ataca” lumea și a o cuceri, într-un final.
O.V.: De unde vă vine interesul pentru țările Europei de Est?
A.L.: În 1991 am avut șansa să lucrez cu George Soros în Budapesta, Praga și Varșovia. Cred că am avut norocul, atunci cînd țările din est „s-au deschis”, să mă aflu aici și să văd cum se mișcă lucrurile. Iar asta mi-a părut foarte interesant.
Impresia pe care o avem noi în vest este mult mai gri, pe cînd aici totul este plin de viață
O.V.: Aveți și vreo curiozitate legată de ecologie în aceste țări?
A.L.: În mare parte, pentru că am găsit un mediu ecologic foarte interesant în Europa Centrală și de Est. Dar interesul meu și mai mare s-a manifestat pentru China, pentru că o cunoșteam foarte bine, din 1964. Eram mai interesată să văd cum țările își „pierd” din comunism și cu ce probleme se confruntă în acest proces. Iar în Europa acest lucru s-a întmplat într-un mod foarte diferit de China.
O.V.: Care este diferența dintre un student de la Cambridge și unul de la „Alexandru Ioan Cuza”?
A.L.: Nici una. Doar că poate studentul de la Cambridge nu știe atîtea limbi.
O.V.: Pot fi eliminate diferențele culturale? Ar trebui să se întîmple acest lucru?
A.L.: Eu sper că nu vom elimina diferențele culturale, pentru că acestea sînt fascinante. Ele arată un alt mod de a examina și de a structura lumea, de a structura viața, moartea și toate lucrurile care ne fac umani. Iar această diversitate este una specială și foarte valoroasă.
Și sper că se vor crea oportunități egale pentru toate țările, cele din est și din vest, mai ales cele din est, care au avut de suferit atîta timp și nu au avut aceleași oportunități; dar sper că țările nu-și vor pierde din cultura lor.
O.V.: Cum poate o structură ca Uniunea Eurpoeană, bazată pe dezvoltare economică, să ajute la dezvoltarea mediului educațional?
A.L.: Cred că am primit șansa să ne cunoaștem și să ne înțelegem unii pe alții. Cînd am înființat grupul Coimbra a trebuit să ne sincronizăm toate detaliile legate de programul, de obiceiurile și de viața noastră academică, din toate țările, ca să înțelegem cînd studenții noștri vor fi într-adevăr pregătiți ca să facă schimburi culturale, să stabilim metodele prin care vor fi examinați. Nu știam foarte multe unul despre altul, mulți dintre noi aveau relații în Statele Unite ale Americii, relații bilaterale și foarte puțini aveau relații multilaterale cu universitățile europene. Așa că formarea acelor relații bazate pe înțelegere ne-a ajutat, cel puțin la nivel practic, legate de admitere, de examinare. Toate aceste lucruri au fost foarte necesare. Repet, nu era vorba despre pierderea diferențelor, ci despre posibilitatea să facem lucrurile mai ușoare și să ne bucurăm de aceste deosebiri.
O.V.: Care este problema prin care trece educația europeană acum?
A.L.: Cred că trecem printr-o criză la toate nivelurile, cauzată de cea financiară, evident. Dar un american a spus odată că nu există nici o limită pentru banii care pot fi cheltuiți bine și înțelept în folosul învățămîntului superior. Și cred că e adevărat, dacă ai mai multe resurse, poți face mult mai multe lucruri utile, poți să oferi oamenilor mai multe oportunități.
Pe lîngă problema financiară, mai cred că este o problemă faptul că universitățile s-au simțit destul de „dirijate” de guverne. Am impresia că universitățile au început să creadă și să spună: „împreună sîntem mai puternice, avem valori diferite pe care trebuie să le păstrăm, iar Europa ne va ajuta să le combinăm”.
O.V.: Cum vedeți viitorul Uniunii Europene? Există multe voci care susțin că este o structură care se clatină.
A.L.: Uniunea Europeană este foarte tînără, este o structură extrem de nouă în evoluția umanității. Chiar și constititurea Statelor Unite a luat ceva timp, pentru că părțile componente erau foarte diferite una față de cealaltă, dar în același timp erau și foarte puțin sofisticate, foarte noi, foarte simple. Pe cînd în Europa avem țări vechi de cîteva secole, cu mîndrie, istorie și complexitate și noi le cerem să lucreze împreună. Desigur că vor exista probleme și momente în care nu vom avea foarte mare încredere unul în celălalt, dar învățăm să înlăturăm aceste îndoieli. Asta cere timp și foarte multă interacțiune
Anastasia CONDRUC
Adaugă un comentariu