Florin Zamfirescu: Singurul lucru frumos din România este asteroidul care o să vină
Eveniment 22 aprilie 2011 Niciun comentariu la Florin Zamfirescu: Singurul lucru frumos din România este asteroidul care o să vină 26Lumina din privirea lui este vie și ageră chiar și atunci cînd spune că n-ar regreta dacă ar muri în clipa asta. Vorbește mult și rotunjește cuvintele de parcă ar fi pe scenă, chiar dacă ne aflăm într-un cămin studențesc din Agronomie, pe care l-a preferat hotelului Traian, „ca să fiu cu studenții mei”. Uneori, ai spune că stai de vorbă cu o mască de actor, fiindcă un ochi îi plînge și celălalt îi rîde la fiecare subiect apucat. Dar sub ea îl descoperi pe cel care a înființat o fundație pentru tinerii actori cu banii din telenovele. Însă, Florin Zamfirescu nu spune acest lucru cu reportofonul deschis.
Opinia VECHE: Faceți parte dintr-o familie în care mai multe generații au fost preoți. Ați ales actoria. Unde se află Dumnezeu în meseria asta?
Florin ZAMFIRESCU: Deasupra noastră, a tuturor. Peste tot. În meseria asta există. Știi că secole de-a rîndul actorii erau îngropați în afara cimitirului, fără preoți, fără slujbă, erau socotiți păcătoși. Vai de mine! În Evul Mediu actorii erau proscriși, pînă mai încoace, pînă acum o sută, două sute de ani. Cînd cineva se făcea actor era izgonit din familie. Așa socoteau. Să-ți spun așa, o glumiță. Cînd am devenit student la teatru, m-am dus la bunici, acolo, sub muntele Cozia, undeva, la țară și un bătrîn, de peste 80 de ani, mi-a zis: „bă, Florine, bă am auzit că te-ai făcut frate cu dracu’, joci pe pereți. Urcă-te și la mine pe perete, să vedem cum faci.” Asta era atitudinea și modul unora de a vedea, pe vremuri.
Acum actorii sînt niște oameni normali, care se pun în slujba unor idei, în general, generoase. Actoria este o oglindă, care reflectă societatea, în speranța că aceasta, privindu-se în oglindă, se mai corijează. Oricum, să nu ne facem iluzii, pentru că actoria și teatrul niciodată nu vor schimba lumea.
O.V.: Și dacă n-ai Dumnezeu, poți face meseria asta?
F.Z.: Da, o poți face. Sigur că poți face. A nu se amesteca. Dumnezeu este ceva care ne privește personal, fiecare simte cum simte. E ca și cînd spui că n-ai putea să mănînci, n-ai putea să faci copii, să faci o meserie, să fii inginer, fiindcă n-ai Dumnezeu. Intrăm în habotnicie și nu e bine.
Oricum, o instituție nu trebuie subordonată altei instituții. E o chestie de nuanță, dacă pot eu să mă fac înțeles și tu să mă înțelegi. De exemplu, mult timp în perioada comunistă se spunea că teatrul trebuie să fie o tribună de luptă pentru educarea și cultivarea maselor. Și atunci se făceau spectacole, de exemplu, pentru elevi. Și jucam teatru, puneam piesa cu gîndul că subordonam teatrul școlii. Și nu e bine, nu e normal, școala este o instituție, teatrul este altă instituție, nu poți să subordonezi o instituție alteia. Sau poți, dar e o greșeală mare. Teatrul are legile lui și nu faci o piesă cu ideea că te duci și o joci la un liceu, iar elevii nu mai citesc piesa originală, că au văzut spectacolul. Am făcut odată „O noapte frutunoasă” într-o regie care avea o concepție diferită, ne-au dus în licee și după aia au fost discuții. Copiii vorbeau despre momentul acela în care jupînul Mitrache se scaldă în cada de baie, că așa era la spectacol. Da’ în piesă nu se scălda în cada de baie, așa a vrut regizorul. Și atunci am discutat cu ei: „măi copii, asta e o viziune a unui regizor, dar voi citiți piesa, dacă vreți să faceți literatură. Dacă vă interesează teatrul, puteți vedea că-s multe variante ale aceleeași piese, în funcție de creator”.
O.V.: Apropo de instituții, mai mergeți la biserică?
F.Z.: Raportul meu cu biserica e diferit, pentru că m-ai întrebat despre Dumnezeu, nu m-ai întrebat despre creștinism.
O.V.: Acum vă întreb.
F.Z.: E! Aici e aici. Eu cred că mă întrebi pentru că deja descoperi ce descopăr eu pe parcursul vieții, cam tîrziu, dar sînt lucruri care îi frămîntă și pe cei tineri. Cred că biserica noastră, creștin-ortodoxă sau creștin-catolică, devine o instituție care va avea de suferit în viitor. Pentru că actualii credincioși care merg la biserică și care țin slujbele sînt cei bătrîni. Iar cei tineri încep să vadă lucrurile puțin altfel. Nu vreau să intrăm în această zonă, pentru că sînt probleme personale, revelații personale și așa mai departe. Dar cred că așa cum Biserica Catolică este acuzată de aplecare spre materialism, încearcă să aibă hegemonia lumii – asta și din nume, „catolic” înseamnînd „universal” – cred că și Biserica Ortodoxă, în ultima perioadă, și nu în ultmii doi-cinci ani, ci demult, de la Cuza, încearcă să acapareze partea materială a lumii. Eu nu pot să fiu de acord cu construcția Catedralei Neamului așa cum e ea concepută, cu lifturi și cu locuri de parcare, și cu restaurante, ca să mă exprim biblic, cu „zarafi”. Eu am rămas adept al acelei mitropolii din cărămidă pe care o avem. Eu nu pot să fiu de acord sau pot să pun doar întrebări, cel mai nepericulos e să pui doar întrebări. Dacă Alexandru Ion Cuza a fost un domnitor căruia nu i s-a pus în istorie, pînă acum, nici o vină, de ce nimeni nu răspunde la întrebarea: „de ce a trebuit Cuza să plece?” De ce a trebuit Cuza să abdice?! Că a fost o înțelegere, că va fi numai pe patru ani și că el începuse să devină autoritar și nu știu ce. Autoritar împotriva cui?! Reformele lui Cuza au pornit modernizarea statului român. Întîmplarea fericită a făcut că regele Carol I a continuat reformele, n-a fost un rege scelerat, care să dea totul peste cap. A fost un rege înțelept, eu nu vorbesc contra lui Carol, dar pun întrebarea: „Cuza, de ce-a trebuit să plece?” Nimeni nu mi-a răspuns la întrebarea asta, decît Wikipedia. Te sfătuiesc să te uiți în Wikipedia, la Cuza, și să vezi acolo în 1863, Cuza a dat un decret. A dat multe, foarte multe, unul singur însă, de care nu se comentează sau care se trece cu vederea ușor: secularizarea averilor mănăstirești, mitropolit Miron Cristea.
Într-un an de zile, Cuza a trebuit să plece, Kogălniceanu să-și dea demisia. Și oare asta nu ne arată forța bisericii și aplecarea ei pentru partea materială? Pentru că bisericii i s-a luat ceea ce adunase de secole și au fost date averi enorme oamenilor, care aveau nevoie de ele. Țara asta are nevoie de oameni care să lucreze pămîntul, nu ca biserica să fie patron a milioane sau mii de hectare și de păduri. Ce facem cu ele? Despre ce vorbim? Una e să vorbim despre Dumnezeu și alta e să vorbim despre dogme. Despre dogme, mă opresc aici, nu vreau să mai vorbesc. Problemă personală sau atitudini tăcute. Cîteodată, uite, fac o declarație, dar nu vreau să iau inițiative, mă-nclin în fața Bisericii, în fața credinței, dar mă opresc aici.
De aia am scris scrisoarea către poporul român, din insomnii, din disperare
O.V.: Apropo de atitudini, ați redactat de curînd o scrisoare adresată poporului român.
F.Z.: Da, pentru că trăiesc o perioadă a vieții mele, e o chestiune personală, de disperare. Probabil că se trage și din cauza vîrstei. Vorbesc cu studenții mei, care au alt tonus și alt curaj, pentru că sînt tineri. Știu că o dată am avut și eu acest tip de discuție inversă, cu Radu Penciulescu, care pleca din țară, disperat, că apăruseră tezele de la Mangalia, din 1971, Ceaușescu decapita cultura și am intrat într-un con de umbră enorm între ’71 și ’89 și Penciulescu a zis: „lăsați-vă de meserie, plecați din țara asta, că nu se mai poate face nimic.” Iar eu, tînăr de data aceea, am spus: „domnule Penciulescu, noi ne luptăm, avem curaj!” Nici nu-mi pare rău c-am făcut-o, îi înțeleg pe cei tineri de-acuma, dar eu am ajuns în starea pe care o avea Penciulescu atunci.
O.V.: Și ce v-a impulsionat exact în acel moment, cînd ați hotărît că aveți ceva de spus?
F.Z.: Păi, unui om îi apar și niște nopți albe, niște insomnii, începe să fie sensibilizat la informațiile pe care le primește de peste tot, la modificările, schimbările, hotărîrile care se iau în jurul nostru. Unele nici nu mă afectează pe mine, dar mă afectează sufletește, mă afectează cînd văd pe stradă ceea ce văd, cînd citesc în ziare, văd la televizor desfaceri de locuri de muncă. Simplu: nu mi se pare normal să ai un milion de angajați care plătesc taxe către stat, să reduci numărul de angajați la 500.000 și să dublezi taxele, ca ele să fie aceleași, care vin către stat. Pe de-o parte, pe de altă parte, iată, aberații: acuma se anunță că se plătește cîte 1500 de euro fiecărui cuplu infertil care vrea să facă copii in vitro. Statul susține facerea de copii! De ce?! Ca să-i dăm afară?! Adică, pe de-o parte ni se arată, prin reduceri de posturi, sîntem prea mulți, și, pe de altă parte, hai să ne-nmulțim. E o aberație. Cînd, de fapt, toate măsurile trebuiau luate pentru înmulțirea locurilor de muncă, asta-i tot.
Reducerile de personal se fac dintr-un aparat care cică este obez, posibil, undeva pe la primării și prin birouri, dar asta se face pas cu pas, cîte un om, văzînd fiecare șef unde e un surplus, nu o chestiune generală, un pat al lui Procust. Adică patul are o dimensiune și punem omul pe pat și-i tăiem din picioare, din cap, ca să ajungă forma patului. Mă bagi în zona asta, mă enervezi.
O.V.: Vă rog să nu vă enervați.
F.Z.: Că de aia am scris, din insomnii, din disperare, de aia am scris asta. La ora asta sînt trei partide mari și late, trei direcții, stînga, dreapta și nu știm ce. Și ce alegem peste un an? Varianta de acum patru ani și o să țipăm și din cauza aia, pentru că cei de la PSD și de la PNL acuma speră să vină la putere, dar se bucură că în momentul ăsta reducerile, decapitările le face PDL-ul. Că ar trebui să le facă ei. Cînd vor veni ei la putere, vor spune „nu le-am făcut noi”, dar nici nu le vor repara. Că le convin operațiunile, decapitările astea. Și atunci cred că singura soluție viabilă pentru România este monarhia. Eu așa cred. O monarhie în care un monarh, la figurat, e proprietarul țării și el nu poate suporta să plece în afară și să i se zică: „ce e , domnule, în țara ta?”, „păi, e dezastru”. Deci, o monarhie, cred eu că este deasupra parlamentului și deasupra tuturor și un rege sau o regină, se poate uita în țară, să-l cheme pe prim-ministru și să-l întrebe „ce faci, domnule, aici?” Acuma nu mi se pare normal să avem o conducere schizofrenizată. De fapt, președintele e contra parlamentului. Și atunci, cînd unul propune o chestiune, chiar dacă-i bună, celălalt zice „n-o fac pentru că ai propus-o tu!”, or, nimeni nu se gîndește decît la interesul lui, la conflictul lor, de vîrf, în loc să se gîndească să construiască ceva. Și mă întreb dacă voi, cei tineri, nu vedeți asta. Adică eu văd. De ce dracu’ eu văd și voi nu?
Dintre toți vecinii noștri, numai Marea Neagră ne iubește
O.V.: Monarhia ar putea fi o soluție și pentru că avem un exemplu cînd a funcționat.
F.Z.: Acum, dacă istoric vorbind, s-a produs o decapitare, o fracturare prin tancurile rusești în ’47, normal era să se refacă lanțul rupt. E ca și cum, cu drujba, am tăia la bază un copac. Rădăcina e una și copacul, săracu’, e alta și e fractura acolo, e o ruptură și se simte. De aici vine lipsa, a populației noastre, de onoare. Nu pot să fiu de-acord. Eu n-am putut să fiu de-acord cu bombardarea Iugoslaviei, cei mai buni vecini ai noștri. Care-și apărau ce? Identitatea statală, nu națională. Acolo era un stat multinațional, cinci-șapte națiuni, care au fost unificate nu de Tito, nu de comuniști. Iugosavia exista în vremea monarhiei lor. Ei au ajuns, ca Cehoslovacia, să se unească din rațiuni nu imperialiste. Americanii s-au dus și au bombardat Belgradul.
Noi n-am ajuns, că nu sîntem o țară belicoasă, dar am fost de acord și am stricat singura relație și acum chiar am ajuns la ceea ce un actor bătrîn spunea cîndva, că dintre toți vecinii noștri, numai Marea Neagră ne iubește. Noi nu avem vecini cu care să fim în relații prietenești. Cu bulgarii niciodată n-am avut, probabil după Caliacra și după Cadrilater au fost tensiuni, cu ungurii avem niște tensiuni absurde, pe care populația de la bază nu le înțelege. Eu cunosc Transilvania și am lucrat în Târgu-Mureș, ungurii cu românii n-au nici o problemă, dar este băgată zîzanie, așa. Cu rușii ce să mai vorbim sau ucrainienii, care țin o parte a României, a Basarabiei, Cernăuțiul și sudul, la Marea Neagră. Și ne certarăm și cu sîrbii. De ce? Pentru că interesele țării noastre sînt să fim de-o parte sau de alta. Or, bunicul meu îmi spunea așa: „ferește-te de omul interesului, ăsta e un om de neam prost, care ține de interesul lui. Cuplează-te cu oameni care au cuvînt și onoare, nu interes sau interesul tău trebuie să fie respectarea cuvîntului dat, respectarea dreptății, chiar dacă respectînd asta, tu pierzi. Dacă ți-ai dat cuvîntul în fața unui coleg, în fața unui prieten, ține-ți cuvîntul. Altfel, ești neam prost!”. Și noi acuma ne-am transformat în neamul ăsta și de asta suferim și de asta sîntem batjocura tuturor. De asta ți-e rușine în afară să spui că ești român, pentru că sîntem cum bate vîntul, sîntem fără demnitate. Ungurii au demnitate, sîrbii au demnitate, polonezii – nu mai vorbesc, n-au pierit, deși toată Europa s-a pus pe ei să-i facă să dispară, rușii și nemții s-au pus pe ei și n-au dispărut, și au demnitate. Un creator, un regizor de film polonez, un actor, toți sînt de vîrf, iar noi sîntem fără demnitate. Noi ne temem că ne acaparează țiganii. Păi, de ce ți-e frică nu scapi. Pentru că noi sîntem un conglomerat, o adunătură de interese meschine și personale. Și asta e tristețea mea.
O.V.: Ce mă uimește pe mine este că dumneavoastră reușiți să vă păstrați acest nerv. Mulți sînt conștienți de realitate, dar nu reacționează în nici un fel. Dumneavoastră pentru ce luptați?
F.Z.: Nu, eu ce, lupt? Am luat o hotărîre la un moment dat, tot murim, măcar să nu mor taciturn. Eu nu fac ceva, nu mă zbat, nu propun sau spun pentru mine. Eu aș putea să mă culc, uite, stau liniștit, mă duc, mă plimb, am studenți, dar probabil că mă implic. Probabil că sînt nebun. Nu știu ce să zic.
Eu cred că nu există om rău la origine, ci doar proști și deștepți
O.V.: Cu studenții discutați teme din astea?
F.Z.: În școală nu facem politică. Dar despre onoare și despre cuvînt discutăm. E o vorbă la arta actorului pe care puțină lume o știe: caracterul strică talentul. Adică lipsa de caracter se vede și pe scenă, caracterul joacă feste și asta e o lecție de actorie. Asta nu înseamnă că-i putem schimba pe toți și nu înseamnă că toți sînt oameni perfecți și minunați. Unii sînt copii, infantili, adică nu înțeleg, dar mi-aduc aminte cînd eram eu student și erau mari probleme politice, și eu ziceam că eu fac teatru, nu mă interesează restul. Abia mai tîrziu te maturizezi și îți dai seama, de aia pledez eu pentru maturitate. În ’71, cînd Ceaușescu a dat dispoziție să nu se joace decît opere comuniste, eu, ca tînăr actor, nu m-am speriat, am zis „ei și ce? lasă, că vedem noi…” Ești imatur, e firesc, dar cineva mai bătrîn trebuie să vină să-ți spună, să te bată pe umăr, să-ți deschidă ochii, să te lămurească. Ăsta e rostul nostru. Și la rîndul nostru am fost treziți de cei mai maturi.
O.V.: Pe dumneavoastră cine v-a trezit?
F.Z.: M-a trezit viața și diferitele întîlniri pe care le-am avut. Am cunoscut diferiți oameni importanți. L-am cunoscut bine pe Noica, am fost prietenul de casă al lui Nichita Stănescu, ultimii patru ani de viață ai lui Nichita, ne vedeam săptămînal. Cu Noica la fel, mergeam la Păltiniș, stăteam de vorbă mult cu el. Deci, am avut de unde să închiriez imagini și a avut cine să mă declanșeze.
O.V.: Spuneați despre caracter. Puteți modela caracterul studenților dumneavostra?
F.Z.: Eu cred că nu există om rău la origine, ci doar proști și deștepți sau inteligenți. Nu, deștept, pentru că e o diferență mare, inteligentul este un individ care poate să aibă răspunsul cel bun a doua zi, după ce macerează, după ce cîntărește, deșteptul răspunde pe loc. De unde și formularea mai anostă, care zice că ești „dăștept”.
Cred că oamenii se împart în două, dar și cei proști, care, din cauza prostiei pot să fie răi, dacă le pică fisa și dacă sînt ajutați să perceapă realitatea cum e corectă, pe principiul „ce ție nu-ți place altuia nu face”, pot să înțeleagă că, de fapt, e mult mai obositor să fii rău și e mult mai greu să fii prost, suferi mult mai mult. E o poezie a lui Brecht, de-o strofă, care mi-a schimbat mie viața, care zice: „mă uit pe peretele casei mele, am masca unui demon japonez, mă uit la mușchii lui încordați, la venele umflate de pe fruntea lui și îmi dau seama cît de obositor trebuie să fie să fii rău.” Să stai așa toată viața, e groaznic, te chinui. Mai e vorba și de educație, de reflexe. Dar uscături sînt peste tot, nouă ne era rușine că, vezi doamne, în România se fură, că sînt hoți. Păi, du-te-n Germania și lasă-ți mașina unde nu trebuie, o găsești fără roți, fără nimic. Lor nu le e rușine, pentru că ei departajează, zic „dom’le, noi avem și hoți, ai grijă, noi avem și oameni de treabă”. Adică nu aici e problema, problema e la vîrf și la sistem. Iar eu m-am înspăimîntat, cînd, demult, am auzit o expresie: frumoasă țară, păcat că-i locuită. Îi interesează pe mulți acest spațiu și ne-ar arăta ei nouă și s-ar putea să ne și arate ce se poate face cu acest spațiu, pe care noi îl stăpînim și nu știm ce să facem cu el.
Aici e chinul, că îți iubești locul ăsta și ești împins în afara lui
O.V.: Dar iubiți România.
F.Z.: Pentru că n-am încotro, țin cu ai mei, sînt patriot. Dar am ajuns în situația de a ne fi rușine să ne iubim țara. Sîntem parcă conduși să plecăm dracului, să plecăm capul în pămînt. Am fost prin Portugalia, am fost prin toată Europa și ne întrebau „ce limbă vorbiți?” și nu aveam curajul să spunem că vorbim românește: „îîî… italiană.” Pentru că, atunci cînd spuneam „română”, se lăsa tăcere și plecau. Și atunci, cum te simți?
Dar țara ți-o iubești, că n-ai încotro, cum îți iubești mama. Aici e chinul, că îți iubești locul ăsta și ești împins în afara lui.
O.V.: Ați învățat ceva, vreodată, de la studenții dumneavoastră?
F.Z.: Totdeauna. Și aici îl citez pe Penciulescu, care ne spunea și nu înțelegeam atunci: „ce credeți, că am venit să vă-nvăț eu ceva? Eu am venit să învăț de la voi”. Și noi rîdeam. Păi, relația cu studenții te menține într-o actualitate. Ei au alte concepții, știu altă lume. Eu nu-s de acord cu profesorii care spun că studenții de azi sînt inculți. Păi, eu nu mai știu ce știm noi, ei nu mai citesc ce citim noi, literatura pentru ei înseamnă altceva, dar ei știu foarte multe lucruri pe care noi nu le știm, noi – cei în vîrstă, profesorii. Și acum, cine cîntărește ce e mai important de știut? Poate că la un moment dat studiul despre Creangă și despre Eminescu se va reduce la cîțiva specialiști. Pentru că marile spirite crează tot timpul două lucruri, nu un lucru: creează o operă, dar creează și un curent, un mod de a gîndi, care se împarte în populație și schimbă mentalități fără ca respectivii să cunoască opera. Hai să spun altceva: nu trebuie să-l studiezi pe Eminescu pagină cu pagină ca să știi limba română, s-o vorbești corect. Totuși, limba română îi datorează foarte mult lui Eminescu, Eminescu s-a transformat în limbă. A lăsat o urmă adîncă în cultura și în viața noastră. El ne-a restructurat modul de exprimare, modul de gîndire, precum Caragiale. I.L.Caragiale a atacat limba română în punctele ei slabe atît de tare, încît nu poți să-i mai zici unei femei, acuma, „amorul meu”, că te faci de rîs.
O.V.: Că tot l-ați pomenit pe Caragiale, acesta l-a „rebotezat” pe bunicul dumneavoastră.
F.Z.: Bunicul meu era primar, avea 27 de ani. E născut în 1860, iar Caragiale în 1852, era mai mare și a fost o perioadă inspector al școalelor în județul Vîlcea. Îi găsise Duiliu Zamfirescu, Ministrul Culturii și Cultelor, un serviciu lui Caragiale, care era muritor de foame, ca toți oamenii mari. Și s-a dus într-o vară, cu documente, la Călimănești și a tras la primărie, care, normal, avea un han. Și a stat o perioadă, o vacanță. Și ce să faci serile? Hai la cîrciumă, tot timpul cu primarul după el. Două lucruri i-a făcut. La cîrciuma aia era o fată, fata cîrciumarului, care servea și i-a zis: „de ce n-o iei, mă, pe asta, că-i frumoasă?”. El l-a însurat pe bunică-miu și, pe de altă parte, i-a zis, „băi, termino cu Zamfirache, ce dracu’!” și l-a convins probabil, pentru că era ușor, te duceai la primărie, luai o hîrtie și scriai numele. În orașul ăsta mic, Călimănești, eu am foarte multe rude, o stradă întreagă, toți sînt Zamfirache, și mă întrebam ce rude sîntem și atunci mi s-a spus că tata mare și-a schimbat numele.
O.V.: Pomeniți foarte des despre acest bunic al dumneavoastra, ce legătură aveați?
F.Z.: A murit cînd eram eu clasa a patra, deci îl știu bine. Mama îmi spune că eu semăn foarte tare cu el, că eu sînt leit el.
O.V.: Spuneați într-un interviu vă fascinează „o lume într-o derută atît de mare” încît ajungeți să vă pierdeți pe dumneavoastră. Ce vă ajută să vă regăsiți?
F.Z.: Am pierdut foarte multe întîlniri cu mine însumi. M-am pierdut în foarte multe activități. Uite, mîine vine televiziunea să filmeze o piesă, că noi avem 14 titluri care se joacă. Tot timpul am prea multe activități și parcă aștept să mă mai potolesc un pic, să mă gîndesc și la ale mele.
Revoluția a început cu țipete de femei înțepate în fund cu ace
O.V.: Ce înseamnă să vă potoliți?
F.Z.: Să renunț la activități exterioare. Aș vrea să scriu. Am scos două cărți și a treia e gata și aș vrea să mă așez, să scriu. Am ce face, dar să fiu eu cu mine, să încerc să mă ocup de mine puțin, pentru că m-am împrăștiat așa…
O.V.: Dar credeți că veți reuși să vă liniștiți?
F.Z.: Mă tem că nu.
O.V.: Vă reproșează unii că ați jucat în telenovele.
F.Z.: Treaba lor. Eu îmi fac meseria, trebuie să joc. Dacă ești actor și iubești meseria asta, trebuie să apari pe ecran, la televizor, pe scenă. Și te duci unde ești chemat, ești, într-un fel, angajat. Bun, am jucat în telenovelă: poate să-mi fie rușine mie cu personajele făcute, cu Gigi Dumbravă? Ăla e un personaj extraordinar, pe 160 de episoade plus în Regina 160 de episoade. 320 de episoade ce-i, de colea? Îmi reproșează, probabil, cei invidioși, dar nu merită comentat.
O.V.: Cum ați trăit momentul ’89?
F.Z.: Extrem de implicat. Eram în televiziune, cine s-a uitat atent mă și vede pe lîngă Sergiu Nicolaescu, prin echipele alea care urlau la televizor. Eu n-am vorbit, pentru că stînd și văzînd ce se întîmplă am înțeles că, de fapt, totul e aranjat, n-a fost nici o revoluție, fiți liniștiți. Mă lua valul, dar eram manipulat, fără să-mi dau seama. Masele au fost scoase în stradă în mod organizat, s-a făcut în așa fel să se ridice odată poporul ăsta, care, ca și mămăliga, explodează greu. Iar vizavi de ce se întîmplă acuma, nimeni nu iese pentru că e greu, ar trebui niște organizații din afară. Atunci, revoluția a început cu țipete de femei înțepate în fund cu ace. Ceaușescu vorbea și erau infiltrați oameni care înțepau femei în fund: uaaaa! Asta a fost, n-a fost nici o revoluție. A fost un paravan, populația scoasă în stradă și în spate s-a făcut ce trebuie. Și se vede. Și-au dat seama că „dă-o dracului de putere politică, hai să luăm puterea economică”. Pe un prim-secretar puteai să-l dai afară, pe Patriciu nu-l dă nimeni afară de nicăieri.
O.V.: Nu vedeți chiar nimic frumos în România prezentului?
F.Z.: Ba da. Asteroidul care o să vină și o să ne liniștească pe toți. Dacă mai apucăm, dacă nu, scăpăm prin deces.
O.V.: Și n-o să vă pară rău de nimic?
F.Z.: Păi, am trăit. Mie îmi pare rău că am nepoți, unul de doi, unul de trei și unul de patru ani. Ăștia n-au nici o vină. Acuma dacă mi s-ar întîmpla să mor, la revedere!
O.V.: Nu vă cred.
F.Z.: N-ai cum să mă crezi, că îți iubești viața și o ai în față, mie mi se pare că am trăit destul. Nu știu ce rost are să trăiești pînă la 90 de ani, în casă, să te uiți pe geam că plouă, că ninge și să vezi ce fular să-ți iei. Ce rost are?
Mai e o problemă, nu mai cred în viitor. În „Actorie sau magie” am spus, spre final, că scriu această carte din dorința de a conserva informația și oricine scrie o carte, prin asta își manifestă o mare încredere în viitor. Speră că cineva o va citi, cineva se va bucura de informația oferită. Or, acuma mi se pare că nu mai avem viitor. Și atunci, ajungem la singura salvare, și aici spun că salvarea e individuală, la raportul cu Dumnezeu, la raportul cu divinitatea care te-a creat. Eu nu cred în nici un caz în darwinism. Noi avem o matrice și ne naștem conform unui plan și dacă sesizăm că noi sîntem un plan, există plan fără planificator?
Nu există evoluție, există revelație. Singura evoluție e mentală, cînd înțelegem din minunile care ne compun pe noi și le descoperim cîte un pic.
Anastasia CONDRUC
Adaugă un comentariu