Pierre Milli: Un documentar regional este slab finanțat

Eveniment Niciun comentariu la Pierre Milli: Un documentar regional este slab finanțat 2

OPINIA VECHE: Care sînt prin­ci­­palele diferențe între documen­ta­re­le re­gio­na­le și cele naționale?

Pierre Milli: Primele trebuie să ai­bă o apropiere regională, indiferent de te­ma pe care acestea o abordează. Chiar da­că această apropiere regională vor­beș­te despre un subiect din oarecare parte a lu­mii, trebuie să fie oarecum legat de acea regiune. O altă diferență, din ne­fe­ri­cire, este diferența de finanțare. Cel re­gional este mult mai puțin finanțat de­cît documentarul de la nivel național.

O.V.: Au acestea mai mulți teles­pec­­tatori la nivel național?

P.M.: Nu au toate succes. Atunci cînd acestea sînt difuzate la nivel național, sînt date mai departe cele care deja au fost lău­da­te pen­tru calitatea lor și, în al doilea rînd, cele care au avut o audiență mare cînd au fost difuzate la nivel regional. Pe de altă parte însă, cele na­țio­nale intră într-un plan de finanțare atunci cînd sînt în faza scenariului, înain­te de producția do­cumentarului. Așa că scenariul este foarte bun și in­te­re­sul pentru este foarte mare.

O.V.: Credeți că maniera de a face do­cumentar regional din Franța ar putea avea succes în România?

P.M.: Mi-e greu să răspund la această întrebare pentru că fiecare țară are specificul ei. Ar putea fi aspecte ca­re s-ar pu­tea împrumuta, adică realizatorii de do­cu­mentar românesc ar putea să preia de la noi.

O.V.: În România nu există no­țiu­nea de cinema – verité. Ați putea să-mi spuneți ce face legătura între acest aspect și documentar?

P.M.: Acestea sînt documentare care de fapt trec spre cinematografie. În mod teo­retic, cînd nu există actori, nu putem vorbi de cinematografie. Dar, unele do­cu­mentare pot fi văzute și în sălile de ci­ne­ma. Dacă e așa, înseamnă că au avut un mare succes. Și aici vorbim de documentare cum ar fi „Le monde du silence” din 1953 care a fost premiat la Cannes, a fost un documentar foarte bun. Nu trebuie să concluzionăm așa, se pot folosi amîndouă genuri, documentar sau film non-ficțional. În ceea ce pri­veș­te cinema-ul verité, este un foarte bun exemplu în Franța, o emisiune care se cheama „StripTease”, care face par­te într-adevăr din acest gen, unde rea­li­za­to­rii petrec mult timp cu protagoniș­tii și documentarele care rezultă sînt foarte bune.

O.V.: Și atunci care ar fi diferența între acest gen și un reality-show?

P.M.: Un reality-show nu are nimic de-a face. Un astfel de produs este un gen de platou, în general, sînt doar niște emisiuni. Nu putem spune că e o ase­mă­na­re pentru că termenul de cinema-verité ține strict de documentar.

O.V.: E un melanj între cinema­to­gra­fie și reportaj?

P.M.: Da, este un demers de autor.

O.V.: Dați-mi exemplu de-o tră­să­tură care se regăsește numai la documentare.

P.M.: Sînt multe, de exemplu pentru cele istorice, despre patrimoniu sînt foar­te diferite de reportaj sau de cine­ma­­tografie, sînt cele pure. De fapt, toate do­cumentarele au cîte ceva care să le di­ferențieze. Toate. Un documentar este foarte vast, asta îi dă și bogăția. Nu pu­tem însă spune că: asta ține de docu­men­tar, asta de reportaj.

O.V.: În România avem conturată  foarte bine cultura genurilor. Re­por­tajele sînt reportaje, documen­ta­re­le sînt documentare. Care este si­tua­ția în Franța?

P.M.: Asta ține de telespectatorul care privește. El poate ști dacă e un reportaj sau un documentar. Tot ce contează este ca el să fie interesat de toate materialele. Nu trebuie să se întrebe dacă ceea ce a avut este documentar sau reportaj. Acestea sînt lucruri care ar trebui să le știe un profesionist. Ceea ce di­fe­rențiază un documentar de un reportaj, foarte schematic, este obiectivitatea sau subiectivitatea autorului.

Alexandra ȘANDRU

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top