prof. univ. dr. Vasile Ișan: Nu îmi place cultul personalității, mă deranjează laudele în aceeași măsură în care o fac și criticile neîntemeiate
Eveniment 22 aprilie 2013 Niciun comentariu la prof. univ. dr. Vasile Ișan: Nu îmi place cultul personalității, mă deranjează laudele în aceeași măsură în care o fac și criticile neîntemeiate 47Începînd cu luna februarie, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași a început să simtă cu adevărat efectele subfinanțării cronice a educației. Iar dacă micșorarea cu 15% a sporului de performanță oferit din fonduri proprii i-a determinat pe unii dintre profesorii instituției de învățămînt superior să caute responsabili, prof. univ. dr. Vasile Ișan nu înțelege cum de toate degetele au ajuns îndreptate în direcția sa. „Eu nu sînt pus aici să mă lupt, ci să caut soluții și poate nu sînt, totuși, cel mai rău rector pe care l-a avut universitatea”. Prins între o relație „rezonabilă” dintre Consiliul de Administrație și Senat, între un organism care are experiență, dar nu are autoritate, și unul care are responsabilitate, dar încă îi lipsește maturitatea, rectorul se gîndește de două ori înainte să îmi răspundă dacă regretă că s-a angajat pentru un nou mandat la conducerea instituției. „Îmi reproșez că mă inflamez prea repede, dar consider că este încă un privilegiu pentru o persoană să se bucure că este rectorul Universității «Cuza» din Iași”.
Ne-am obișnuit să fim o universitate cu un nivel mai mult decît decent al veniturilor
Într-o situație de criză economică, într-o universitate, rectorul ar trebui să fie cel care caută oameni ce pot aduce soluții sau să fie cel care le propune?
Desigur că și o situație financiară mai dificilă poate fi gestionată și poate fi redresată. Aș vrea să adaug o nuanță. Eu cred însă că universitatea noastră nu este un caz, așa, prin excepție, unicat, cel mai grav, cel mai dificil din învățămîntul universitar românesc și nici din istoria recentă a ultimilor 23 de ani ai instituției noastre. Este o situație mai curînd… anormală. De ce? Pentru că cel puțin zece ani noi ne-am obișnuit să fim o universitate cu un nivel mai mult decît decent al veniturilor. Și nu mă refer doar la cele personale, ci și la fondurile pentru cercetare, la cele de investiții și, desigur că, în contextul actual am fost obligați, deodată, să realizăm care este starea de fapt și să luăm măsurile firești pentru a ajusta cheltuielile la nivelul veniturilor curente. Această situație nu este una care a apărut în ianuarie-februarie 2013. Pentru că factorii obiectivi care au determinat scăderea veniturilor universității acționează nu de două luni ci de vreo trei-patru ani. Erorile decizionale proprii sînt, sigur, și de dată mai recentă dar și anterioare acestor momente, însă factorii acționează de mai multă vreme. Și cel mai important dintre aceștia este scăderea numărului studenților. Să nu uităm că noi am avut un număr destul de mare, la un moment dat cred că universitatea era cam pe al treilea loc din țară din acest punct de vedere, avînd în jur de 45.000 de studenți. Cînd am preluat primul mandat de rector, universitatea avea peste 42.000 de tineri înscriși, dintre care aproape 52% dacă nu chiar 55% erau cu taxă.
În bună măsură, acum cinci-șase ani, veniturile proprii din taxe de studii și alte surse similare erau mai mari decît finanțarea instituțională de la bugetul public. Aceste venituri proprii au permis un anumit confort financiar al universității atît în materie de personal, cît și în privința proiectelor interne de cercetare și investiții. Pe parcurs, numărul studenților a scăzut, nu mai avem decît vreo 9.500 înscriși în regim de cu taxă, aproape în mod firesc dată fiind situarea noastră într-una dintre cele mai sărace regiuni geografice cît și luînd în considerare criza economică generală. Prin urmare, veniturile universității au scăzut dramatic. Finanțarea instituțională la rîndul ei a înregistrat o scădere, dar nu numai în universitatea noastră ci în general. Într-o anumită măsură, noi am continuat cu multiplicarea programelor de studiu, mai ales în ciclul al doilea universitar, de master, ceea ce a determinat o creștere a numărului de norme didactice și implicit a normelor de personal.
Vi s-a reproșat tocmai faptul că în momentul în care universitatea se afla în acea zonă de „confort economic” nu s-au gestionat foarte bine investițiile și nici nu s-au creat rezerve, pentru că semne ale crizei financiare începuseră deja să apară. Un exemplu îl reprezintă chiar organizarea festivităților pentru împlinirea a 150 de ani de la înființarea UAIC, cînd, dincolo de manifestările aprobate, au existat și proiecte de mare anvergură, cum ar fi organizarea unui festival studențesc din fondurile universității care să rivalizeze cu Festudisul, care s-au anulat în ultimul moment.
Cred, și aici am avut susținerea multor colegi din universitate, că la împlinirea unui veac și jumătate de existență universitatea trebuia să celebreze cumva acest eveniment academic. Să nu uităm că sînt multe instituții în România care nu au nici durată în timp și nici performanțele academice ale UAIC. Nu au fost evenimente organizate pentru rector, pentru prorectori, cum am fost acuzați. A fost o manifestare a universității, a comunității academice. Eu am ținut în mod special să nu fac exces de zel, nu îmi place nici cultul personalității, mă deranjează laudele în general, dar în aceeași măsură mă deranjează și criticile neîntemeiate pe fapte și argumente. Aproape toate ceremoniile organizate în cadrul jubileului și toate evenimentele culturale au fost susținute din sponsorizări. Am spus acest lucru în ședințele Colegiului Academic de la vremea respectivă cît și în ședințele Senatului de atunci. Nu am folosit – nici nu aveam cum, legal! – sume de bani din alocația bugetară pentru a organiza unele evenimente. Problema este limpede. Știți vorba cronicarilor, după război mulți viteji se arată. Toate aceste critici care par să vină din partea unor persoane străluminate sau clarvăzătoare cred că sînt neavenite și nu au nici un temei. Am decis colegial și nu personal că universitatea trebuie să facă anumite investiții. Acelea care nu sînt legate de procesul didactic sau de serviciile sociale oferite studenților, cum ar fi muzeul sau clădirea pentru Departamentul managementului proiectelor din fonduri structurale (n.r.: clădirea Romtelecom din Fundație) erau strict necesare pentru universitatea noastră, iar costul lor total este mai mic decît costă, să spunem, reabilitarea, consolidarea și modernizarea unui etaj dintr-un tronson al Corpului A. Or acesta are patru tronsoane. Prin urmare nu mi se pare că s-au făcut cheltuieli excesive sau, să le spunem, nejustificate la vremea respectivă.
Trebuie însă să fi existat anumite decizii manageriale privind gestionarea fondurilor proprii care, cu timpul, să se fi dovedit neinspirate.
Din totalul cheltuielilor curente, aproape 80% le reprezintă cheltuielile de personal. Acesta a fost elementul principal al disputei din ultima perioadă pe care însă eu nu l-am adus niciodată în discuția publică pentru că nu e firesc și am considerat că este o chestiune internă a universității. Și că nu – vezi Doamne!, potrivit unei transparențe care este confundată cu exhibiționismul – ar trebui să expunem totul public și să punem pe afișe eventual pe gardul Parcului Copou. Toate aceste cheltuieli de personal s-au efectuat în același mod în care s-au format veniturile, pe departamente și facultăți, la nivelul universității și al rectoratului. În funcție de sursele de venituri s-au efectuat și cheltuielile de personal din finanțarea instituțională pe care o primim. Din veniturile proprii încasate pe seama taxelor de studii și a altor studii similare, 25% este cota reținută de rectorat, de universitate. Restul se alocă facultăților, pe baza finanțării aferente fiecărui domeniu de studii și a taxelor de studii încasate de fiecare facultate. Prin urmare, sînt unele care au reușit să se încadreze în această proporție de 75% din veniturile curente în anii anteriori și sînt altele care nu au reușit să se încadreze nici în 110% sau 120%. Iar astfel, o parte dintre veniturile de la nivelul rectoratului au fost repartizate către domeniile de studii care sînt foarte importante pentru reputația și prestigiul universității, dar nu sînt atît de atractive pentru studenți. În schimb într-o universitate funcționează principiul solidarității financiare. Și era corect și este, îmi mențin această opinie, corect în continuare, ca și personalul diadactic și de cercetare din acele domenii de studiu care nu mai sînt atît de atractive sau care nu au o cotă de piață atît de ridicată să-și încaseze salariile măcar la un nivel minimum din grilă. Pe cînd, la facultățile care au avut și încă au un număr mare de studenți, sigur că salariile sînt la un nivel mult mai ridicat decît cel din grilă. Pe de altă parte, în cazul acelor domenii de studiu mai puțin atractive, întreg personalul didactic și de cercetare reușește să dezvolte și să implementeze mai multe proiecte de cercetare, deci își mai completează veniturile personale și din indemnizațiile pe care le încasează pe seama proiectelor. Iar performanțele sînt mai mult decît proporționale cu veniturile respective și aici mă refer la lucrări publicate, proiecte de cercetare dezvoltate constant sau parteneriate internaționale.
Ne punem de multe ori întrebarea în Consiliul de Administrație dacă are sens să ne consumăm timpul pe discuții care par inutile
Are, în acest moment, Senatul universității mai multă putere decizională decît poate face față?
Atît eu personal cît și prorectorii consider că avem o relație amiabilă cu Senatul universității. Haideți să îi spunem într-un termen oarecum mai generic, o relație rezonabilă. Nu este nici una nici prea armonioasă dar nici una de perpetuă fricțiune. În schimb, și o spun la modul principial, există un postulat în management care spune că toți cei care au autoritate trebuie să aibă și responsabilitate pentru autoritatea respectivă, după cum cei care au responsabilitate trebuie să aibă și autoritate. Autoritatea fiind capacitatea de a lua anumite decizii și de a întreprinde anumite măsuri. Însă modul în care legea a formulat atribuțiile și competențele pentru Consiliul de Administrație și pentru Senat, separînd aproape în totalitate cele două corpuri diriguitoare ale universității, poate da naștere la neînțelegeri și fricțiuni interne. Senatul se presupune că este legislativul sau organismul decizional suprem într-o instituție de învățămînt superior, după cum este și firesc. De cealaltă parte, CA este organismul executiv, care duce la îndeplinire deciziile aprobate sau adoptate de Senatul universității. Senatul se ocupă de partea academică și strategică, iar CA de partea cotidiană a activității. Deciziile de zi cu zi care sînt, uneori, chiar rutiniere. Un intelectual ar putea să fie critic și să le spună plicticoase. Însă atunci cînd separația este totală între cele două organisme, cum se întîmplă în universitatea noastră, pentru că nici un membru din CA nu face parte din Senat…
De altfel, cum scrie și în lege.
Exact. Vă rog să rețineți un lucru: sîntem una dintre puținele universități din România care au aplicat legea ad-literam. Să îmi permiteți să vă spun o butadă care circulă informal în mediul academic românesc. Se spune că legile se propun la Cluj, se adoptă la București și se aplică la Iași. Cel puțin cele relative la învățămîntul universitar. Iar cînd există această separație se pot produce anumite neînțelegeri și de aici apare un deficit, pentru că, mai nou, se tot invocă noțiunea de deficit de comunicare internă. Din moment ce membrii Senatului nu au nici o responsabilitate instituțională, financiară, materială, ci doar autoritate, ei pot controla CA, iar CA nu are nici o autoritate în ultimă instanță ci doar responsabilitate, vă dați seama că nu e doar o situație dintre cele mai rezonabile. Nici nu vorbesc de optimă, ci măcar rezonabilă sau eficientă. Personal nu am văzut-o ca pe o problemă, deși nu cred că ar fi fost greșit ca măcar unii dintre membrii CA, decanii, directorii de școli doctorale sau de departament să facă parte din Senatul universității. De aceea apar anumite probleme, iar la puține alte universități separația este atît de netă ca la universitatea noastră.
Apar neînțelegeri, suspiciuni, din partea Senatului că nu știu ce ar face CA, că nu sîntem suficient de transparenți, dar și suspiciuni din partea CA. Și joi am avut o ședință și sigur că ne punem de multe ori întrebarea, și decanii și noi, prorectorii și rectorul, dacă are sens să consumăm timpul în discuții care uneori nu duc la decizii și par, prin urmare, inutile.
Ruptura aceasta dintre Senat si Consiliul de Administrație a fost pusă și pe seama faptului că membrii Senatului nu au mai avut pînă în prezent atribuții administrative și nici responsabilitate decizională. Însă este nevoie ca fiecare membru din organismul legislativ al universității să fie un bun manager?
Nu. Să vă spun cum se întîmplă lucrurile. Eu cred că universitatea este o instituție academică înainte de toate, esențialmente colegială. Că altminteri ar fi o colecție de orgolii și una de indivizi. Nu aș vrea să folosim doar într-un mod prețios noțiunile astea. Prin urmare, nefiind o întreprindere sau o fabrică de producție în serie, se presupune că universitatea conține persoane responsabile. Libere să își exprime ideile, libere în predare, în publicații, în criticile pe care le adresează celor care le reprezintă temporar sau vremelnic universitatea, asupra rînduielilor sociale, asupra vieții culturale, științifice și așa mai departe. Dar, în același timp, conține și persoane responsabile. Care au responsabilitate personală și nu colectivă. Prin urmare, nu cred că e o problemă că cei care reprezintă diversele facultăți sau departamente în Senatul universității nu au funcții executive. Nici vorbă. Cred că fiecare persoană din universitatea noastră este la fel de responsabilă ca oricare alta, indiferent că se întîmplă să fie decan, prorector sau rector sau să nu aibă vreo funcție executivă. Eu nu pun la îndoială buna credință a persoanelor. Se întîmplă însă un fenomen absolut uluitor pentru mediul academic. Frecvent, o comunitate academică se poate fragmenta sau transforma într-o colecție de orgolii, de personalități accentuate care nu își mai găsesc locul. Care consideră că sînt singurele legatare ale adevărurilor academice, ca să nu spun și de altă natură, și care au soluții cu validitate universală pentru a redresa o situație sau alta. Care nu au răbdare cu ceilalți, care nu au un minimum respect pentru alții. Personal, respect toate persoanele din universitatea asta, de la portar și femeie de serviciu pînă la profesorii care s-au afirmat pe plan internațional din punct de vedere științific. Ca atare, nu se pune problema să pun la îndoială capacitatea, competențele sau buna credință a personalului universității. În schimb mă nedumerește și mă uimește atitudinea excesivă și radicală a unor colegi.
Pînă la urmă cît de importantă este experiența atunci cînd faci parte dintr-o astfel de structură decizională?
Este importantă, desigur, dar… Chiar discutam cu niște prieteni că, înainte de al Doilea Război Mondial, era o condiție pentru participare la alegerile pentru Parlament. Cei care voiau un loc în Camera Deputaților trebuiau să aibă minimum 35 de ani, iar pentru Senat minimum 40. Cu alte cuvinte, experiență profesională, civică, o anumită cumpătare, moderație, erau caracteristici esențiale pentru cineva care voia să facă parte din legislativul României monarhice. Ei bine, lucurile acestea s-au pierdut demult și poate n-ar fi rău ca și noi să îndeplinim anumite condiții. Însă nimeni nu se naște înțelept, învățat sau moderat, în pofida faptului că factorii genetici exercită o influență asupra comportamentului. Ca atare, trebuie să plecăm de la premiza că orice persoană din corpul academic al unei universități poate să fie reprezentant în Senatul universității. Dacă am pune doar condiții de experiență vă dați seama cîte corpuri legiuitoare din lumea de astăzi și cîte instituții academice și culturale ar fi lipsite de orice reprezentare. Pentru că nimeni nu s-ar mai angaja în așa ceva; or, să nu uităm că, totuși, cei care sînt membri în Senatul unei universități desfășoară o activitate pe bază de voluntariat. Nu primesc nici o îndemnizație pentru asta. Probabil că, în timp, se mai și pot cultiva anumite atitudini și maniere.
Pînă la urmă, educația este o opțiune personală, nu e nevoie să fie o prioritate națională
Cadrele didactice universitare împreună cu cercetătorii științifici din toată țara au declarat că această problemă a subfinanțării învățămîntului superior este cea mai neagră perioadă din istoria post-revoluționară a acestuia. De ce nu se investește în educație? Fiindcă promisiuni au fost în fiecare an că bugetul va ajunge la 6% din Produsul Intern Brut (PIB).
Cred că nu ar trebui să fetișizăm 6% sau altă sumă. Poți să aloci și 10% dintr-un PIB de 100 de miliarde de euro pentru că va produce, categoric, tot subfinanțare, cu rezultate academice proporționale, adică modice. La fel cum, dacă aloci 3% dintr-un PIB de 400 de miliarde de euro, deja este altceva, ai un buget mult mai mare. Nici nu știu de unde a apărut această sumă de 6% însă cred că sînt două aspecte care nouă ne lipsesc și, din cauza acestui fapt, oricît de mult sau de puțin s-ar aloca din PIB, tot aceleași probleme structurale ale învățămîntului superior românesc vor trena ani și ani. Prima caracteristică este cea a respectului pentru educație și omul educat. Îmi amintesc din discuțiile cu bunicul meu, din ceea ce am mai citit despre universitatea noastră în perioada interbelică, din ceea ce am aflat din discuțiile cu alți oameni în vîrstă despre școala din perioada interbelică sau despre perioada de dinainte de Primul Război Mondial, că toți cei care slujeau școala, de la învățători, profesori de liceu sau universitari, se bucurau de un mare respect. La fel, toți cei care erau elevi în orice școală, primară, gimnazială sau liceu, cît și studenți, se bucurau de o atenție deosebită și omul obișnuit simțea nevoia să ridice pălăria în fața unui om educat. Educat, nu școlit. Pentru că ceea ce s-a petrecut în România postbelică a fost de fapt o școlarizare masivă a populației, în pofida faptului că se lăudau diriguitorii comuniști că au rezolvat problema analfabetismului. Și, în bună măsură, tarele pe care le avem astăzi în societatea românească se datorează acestei școlarizări. Cea de-a doua caracteristică pe care am remarcat-o în alte universități este contribuția personală pentru a dărui educației, școlii în general, ceea ce merită. Pentru că o societate nu poate să progreseze dacă este preponderent formată din oameni needucați. Degeaba înscriem noi această „măreață” atitudine politică, că educația este o prioritate națională, dacă nu ne și comportăm în spiritul ei. Pînă la urmă, ea rămîne o chestiune aproape demagogică, bună de scos de la naftalină cînd au loc anumite campanii electorale sau lupte de natură politică. În nici un caz nu va fi pusă în practică pentru că, pînă la urmă, educația este o opțiune personală, nu e nevoie să fie o prioritate națională. Sînt cuvinte fade care nu au semnificație, care nu au acoperire dacă doar le înscriem în niște legi și nu rezultă din comportamentul nostru cotidian.
Majorarea salarială ajunsese să reprezinte două treimi din veniturile proprii ale universității
În februarie ați tăiat cu 15% sporul de performanță de 30% pe care îl acordați angajaților din fondurile proprii ale universității. A reușit acest lucru să aducă mai multă stabilitate economică sau veți fi nevoiți să eliminați de tot acest spor?
Această majorare salarială a fost acordată de universitate cînd s-a adoptat legea salarizării unitare printr-o ordonanță de urgență în 2009 și au fost eliminate prevederile legale privind sporurile de fidelitate, mobilitate, confidențialitate, etc. La vremea respectivă, noi am considerat că trebuie să compensăm cumva o pierdere de venituri cu acordarea generală, la tot personalul didactic, auxiliar și nedidactic aceste majorări salariale de 30%. Majorări care, potrivit legii, ar fi trebuit acordate pentru sporuri de performanță, pentru realizări deosebite în activitate. Acum trei ani și jumătate aveam fonduri suficient de mari astfel încît majorarea salarială reprezenta cel mult 15-20% din veniturile proprii. Pe parcurs, aceste venituri s-au diminuat, ca atare am considerat, și nu am făcut-o în mod arbitrar, că trebuie să ajustăm majorarea salarială la nivelul veniturilor curente, pentru că această majorare ajunsese să reprezinte cam două treimi din veniturile proprii. Ceea ce este prea mult într-o asemenea perioadă. Eu nu o văd ca pe o sancțiune sau penalizare, de aceea am spus că o să ne străduim să o menținem, iar dacă reușim să recuperăm o parte dintre soldurile pozitive pe care universitatea le-a avut anterior, poate că vom reveni la nivelul de 30%.
Iar prin această reducere s-a diminuat categoric și presiunea pe veniturile proprii. Fiindcă nu putem să le cheltuim pe acestea doar pentru personalul universității. Trebuie să mai și investim, să mai achiziționăm echipamente, să plătim utilități, să facem reparații și așa mai departe. Cumva, cred că li s-a dat mult prea mare importanță unor critici neavenite, astfel încît acum trebuie să dăm explicații detaliate pentru fiecare aspect. Repet, universitatea noastră nu este într-o situație unică în țară. De altminteri, în discuția cu rectorii unor universități din țară am fost acuzați de faptul că noi am mers prea mult cu venituri ale personalului mai mari decît se cuveneau pentru perioadele respective și că se exercitau presiuni asupra lor în universitățile respective, spunîndu-le „uite cum sînt la Iași, la noi de ce sîntem doar la nivelul minimum din grilă? De ce să nu avem și noi mai mult o normă în regim de plata cu ora?” Este o chestie firească, nu văd care e problema încît să ne lamentăm toată ziua și să spunem că vai, Doamne, universitatea a ajuns într-o situație limită. Este ca într-o pildă a broscuței care este scoasă din puț și spune lumea din afară că nu există pentru că nu a fost niciodată obișnuită cu altceva decît cu șederea în acel loc îngust și plin de apă.
Cunoscînd situația economică dificilă a universității, de ce ați ales să candidați pentru un al doilea mandat?
Într-un fel am considerat că sînt responsabil pentru situația mai delicată a universității și că trebuie să o aduc la situația pe care o avea în perioada 2005-2008 sau chiar 2009. Din punct de vedere financiar. Deși, eu fiind pe jumătate economist și pe jumătate contabil, nu îmi place să discut despre universitate numai în termeni financiari și e aproape un paradox că am ajuns la această discuție. Însă există aproape o cutumă în universitatea noastră. Toți rectorii, cu anumite excepții la Revoluție sau la războaie, au avut două mandate. În nici un caz nu sînt atît de dornic sau ahtiat de nu știu ce putere și influență. Nu am nici un grup al meu, nici de presiune și nici de influență. Consider că e nefiresc să fac un asemenea lucru, ca angajați din personalul administrativ să lucreze doar pentru mine sau să caute toată ziua pe site-uri să răspundă la mesaje și să reacționeze. Nu mi se pare că ar fi normal. E nefiresc ca cineva să ceară altcuiva să efectueze anumite servituți. Să creeze persoane obediente prin diverse favoruri personale sau privilegii. Nu cred că aceasta este viața universitară.
Și acum vă regretați decizia?
Și da și nu. Da, pentru că nu mă așteptam să fie reacții atît de agresive și fără argumente, fără o minimă moderație și fără o minimă răbdare, dar cu mari pretenții. Culmea este că sînt unele persoane care, în numele principialității, își pot permite să spună orice dar nu au o responsabilitate personală a lucrurilor spuse. Nu, pentru că încă mai cred cu tărie că universitatea noastră are un potențial intelectual formidabil, are unul dintre cele mai valoroase corpuri profesionale din România, o prezență internațională notabilă și o recunoaștere pe măsură. Că sînt atît de mulți oameni admirabili în universitate pe care îi întîlnesc zi de zi încît merită prețul unui cost de imagine personală, a unei defăimări aproape perpetue, a unor însăilări și a ascultării unor păreri himerice despre universitate. Încă mai cred că este un privilegiu ca o persoană să se bucure de a fi reprezentantul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași. Și cred că asemenea episoade de radicalisme nelalocul lor și de rebeliuni personaliste aproape că sînt de înțeles într-o universitate comprehensivă. Îmi reproșez faptul că uneori mă inflamez și eu și nu aștept să se domolească lucrurile și reacționez pe moment. Mai bine spus, faptul că nu am suficientă înțelepciune. Poate că nu am ajuns la acea vîrstă.
Fiindcă sînt atîtea lucruri pe care mi le reproșez încît uit și lucrurile pentru care ar trebui să fiu mulțumit. Legate de activitatea personală, inclusiv cea academică, de relația cu anumite persoane pe care le consideram apropiate și le purtam un anume respect, legate de o anumită delăsare, pentru că, în termeni de management, modelul acesta libertarian de a lăsa lucrurile să curgă de la sine nu este cel mai eficient. Și uneori îmi reproșez faptul că mă încred prea mult în cei care ar trebui să își facă datoria.
Cătălin HOPULELE
Adaugă un comentariu