Vasile Vîntu: Cred în menirea de dascăl, dar meseria nu este ușoară
Eveniment 28 februarie 2012 Niciun comentariu la Vasile Vîntu: Cred în menirea de dascăl, dar meseria nu este ușoară 42
Noua Lege a Educației specifică faptul că rectorul va prelua și responsabilitatea unui manager. S-ar putea, astfel, transforma universitatea într-o afacere?
După părerea mea, prin noua Lege a Educației, prin trendul care există în învățămîntul superior în toată lumea și în România trebuie să se întîmple ca universitățile să fie cu spirit antreprenorial. Prin urmare, cred că universitatea noastră trebuie să abordeze această soluție, de a fi o universitate de avangardă, una cu spirit antreprenorial, desigur, fără a neglija nici aspectul humboldtian.
Pentru a fi un manager eficient, rectorul va trebui să sacrifice pe durata mandatului său timpul din spatele catedrei și din laboratoare?
Orice activitate administrativă care este în plus față de activitatea proprie de la catedră înseamnă un efort suplimentar din partea celor care își asumă această responsabilitate. Atunci cînd am gîndit și am analizat posibilitatea de a candida la funcția de rector m-am gîndit și că trebuie să-mi sacrific din timpul meu, nu din cel pentru pregătirea profesională sau din cel alocat solicitărilor studenților, ci din cel liber, în așa fel încît și activitatea profesională și cea managerială să se desfășoare la parametri optimi. Recunosc că o funcție administrativă ia mult timp. Dar sper și cred că voi fi în stare ca, sprijinit de o echipă dinamică și eficientă, să optimizăm timpul în așa fel încît universitatea să poată să se dezvolte la parametrii la care noi ne gîndim, iar cei care sînt în echipa managerială să nu sufere din lipsă de timp pentru activitatea pur didactică și de cercetare pe care o au în mod obișnuit de rezolvat.
Sînt oameni foarte buni cercetători în domeniul lor dar care nu pot fi buni profesori
Conform noii Legi a Educației, accentul se pune din ce în ce mai mult pe cercetare. Nu se îndepărtează astfel profesorii de studenți?
Știm că în noile criterii pentru clasificări și ierarhizări accentul se pune pe cercetare. Și nu pe orice fel de cercetare, ci pe una de calitate, cu output (en: rezultat) științific de relevanță internațională. Eu consider că într-o instituție de învățămînt superior, cele două elemente cheie, cercetarea și educația, merg mînă în mînă, sînt indisolubile, o latură nu este mai importantă decît cealaltă. Avem vocație de dascăl, de aceea sîntem aici și slujim școala, dar trebuie să ne punem în valoare și potențialul de cercetare al fiecăruia în parte ca indivizi, al grupurilor din care facem parte, al laboratoarelor, al centrelor de cercetare, în așa fel încît, prin colaborare, să realizăm acele obiective spre care tindem: vizibilitatea externă prin cercetare. Activitatea didactică este una care uzează și știm bine că meseria de dascăl nu este una ușoară. Individul care desfășoară o activitate didactică trebuie să aibă și har, nu numai să aibă cunoștințe. Foarte mulți au cunoștințe, au informații, sînt foarte buni în domeniul lor dar nu toți pot fi sau sînt și foarte buni profesori. Cred în menirea de dascăl, cred că un profesor la catedră trebuie să fie un formator desăvîrșit, un modelator de caractere, dar în același timp, dacă e un cadru didactic de învățămînt superior, are și obligația de a face cercetare de vîrf.
Ar trebui ca studenții să fie atrași cît mai devreme către diferitele domenii ale cercetării?
Obligatoriu. În opinia mea, motorul în ceea ce privește dinamizarea activității de cercetare îl vom găsi la tineri. Ei sînt cu idei, sînt energici, sînt capabili și avem tineri foarte buni dintre cei care au terminat doctoratul, dintre cei care sînt la postdoctorat sau cei care au trecut de această fază și sînt asistenți sau șefi de lucrări. Au idei, sînt creativi și noi ne bazăm pe ei. Eu, dacă voi fi manager, voi căuta să îi stimulez pe ei dar și activitatea fiecărui membru din universitate, în general. Dacă nu-i stimulăm, dacă nu-i motivăm, în opinia mea nu putem să le cerem foarte mult. Activitatea de cercetare nu începe doar de la nivelul de asistent universitar, ea începe de la licență. Cred că toți tinerii din învățămîntul superior trebuie să fie antrenați în cercetare.
Care sînt șansele ca USAMV să devină o universitate de cercetare avansată și educație la următoarea evaluare, de peste patru ani?
Șansele sînt mari dar lucrul acesta nu se face decît printr-o activitate susținută pentru a urmări obiectivele strategice pe care universitatea și le fixează. Cred că este posibil, pentru că avem un potențial uman bun, cu oportunități multiple de afirmare. Avem o bază de cercetare și didactică de nivel superior pe care am acumulat-o în ultimii ani și dacă punem în valoare infrastructura corespunzătoare cu resursa umană care trebuie să fie motivată cred că nu există nici un impediment ca să ajungem universitate de cercetare avansată și educație.
Și care considerați că este rolul studenților în obținerea titulaturii de universitate de cercetare avansată și educație?
Fiecare salariat, fiecare membru al comunității academice are rolul său. Dacă nu creăm acea coeziune de grup, acea emulație de a lucra bine și spre un țel pe care ni-l dorim nu putem să ajungem departe. Dar fiecare dintre noi, student, masterand, doctorand, cadru didactic sau personal administrativ care sprijină procesul didactic și de cercetare, are rolul său pe care eu îl consider important. Nu cred că numai o anumită categorie trebuie să se gîndească și să acționeze spre un țel, toți trebuie să mergem spre un gînd pe care ni l-am format.
Locul de astăzi l-au cîștigat alții, noi trebuie să îl consolidăm
Începînd cu acest an universitar, instituțiile de învățămînt superior vor putea să înființeze societăți comerciale. Dacă veți fi ales în funcția de rector, cum veți valorifica această oportunitate?
Legea nouă este suficient de flexibilă din acest punct de vedere și oferă posibilități în acest domeniu. În primul rînd trebuie întărită legătura cu mediul de afaceri, determinat ceea ce se cere în societate, pentru ca universitatea să fie dinamică, să-și creeze acele structuri din care să rezulte un plus de valoare, imagine, dar și o expertiză prin care să oferim publicului larg servicii cît mai diverse din domeniul nostru de activitate. Avem și acum ateliere de micro-producție și realizăm produse care sînt foarte căutate, nu numai în Iași, ci și în regiunea de nord-est a țării. Spre exemplu, atelierul de micro-producție a domnului profesor Milică pe probleme de fitoterapie și plante medicinale.
Se încearcă prin această măsură creșterea autonomiei financiare a universităților?<
Este un punct prin care universitatea poate să realizeze resurse financiare și, de ce nu, să își poată valorifica potențialul. Dacă există în universitate potențial de a crea un asemenea mecanism, o structură de tip societate comercială, de ce să nu o creăm? Iar legea, dacă permite acest lucru, e foarte bine.
În 2012 se împlinesc 100 de ani de învățămînt superior agronomic ieșean. Unde se situează acesta astăzi?
Anul acesta avem un eveniment deosebit, vom aniversa 100 de ani de învățămînt agronomic superior. Un eveniment care ne face cinste și care va pune în evidență realizările pe care universitatea le-a avut în acest timp, va pune în evidență parcursul pe care l-am avut. Și eu cred, cu tărie, că învățămîntul agronomic în general are un loc foarte bine definit în spectrul învățămîntului superior din România și cred că este foarte bine definit și în lume prin ceea ce înseamnă importanța socială și economică. Avem un loc pe care l-au cîștigat alții, noi avem îndatorirea de a consolida universitatea, de a-i mări posibilitățile, de a o aduce pe culmile pe care cu toții le dorim, o instituție de prestigiu și de top.
Această tradiție aduce cu sine presiune sau motivează și mai mult pentru a obține performanță?
Și una și alta. Și motivația, pentru că trebuie să arătăm că și noi sîntem în stare să facem ce alții au făcut în alte conjuncturi și trebuie să facem bine și mult în această perioadă. Dar în același timp este și o obligație, de a ne concentra în a aduce și a canaliza învățămîntul agronomic spre menirea pe care o are în societate.
Considerați că luarea deciziilor ar trebui să fie în mîinile unui grup restrîns de oameni sau ar trebui să se facă prin consultarea tuturor celor implicați?
Niciodată nu am gîndit că un manager performant este unul de autoritate individuală. Un manager performant este cel care se bazează pe arta dialogului, un management participativ care să pună în valoare tot ceea ce este bun în universitate. Cred în această artă a dialogului și în consultarea celor cărora ne adresăm și pentru care fixăm repere și obiective. Nu le fixăm numai pentru echipa managerială, ci ele sînt ale comunității academice. Mă voi baza pe o consultare largă cu comunitatea academică în toate domeniile vieții universitare.
Un studiu realizat anul trecut a arătat ca rectorii ieșeni au un număr mic de articole ISI publicate. Cît de importantă este experiența științifică în exercitarea funcției de rector?
Aici lucrurile pot fi nuanțate. Sigur că este bine dacă un manager are și asemenea performanțe, însă trebuie să analizăm și domeniul fiecăruia de activitate. Este una să activăm într-un domeniu care se pretează cel mai bine la cercetarea fundamentală și care se soldează cu o publicație de foarte multe ori cu relevanță internațională și domenii care se pretează mai mult la cercetări aplicative și care sînt destinate celor mulți. În general, în învățămîntul agronomic, o mare parte dintre discipline se îndreaptă spre cercetarea aplicativă.
Cel mai bun cercetător nu este și cel mai bun manager
Și în lipsa acestei experiențe științifice, un profesor care este înclinat mai mult pe componenta didactică poate fi rector?
Poate. Pentru că un manager nu trebuie să aibă multe lucrări ISI, un factor mare și un scor relativ de influență de nu știu ce nivel, ci trebuie să fie un cadru didactic cu experiență managerială desăvîrșită. Să cunoască foarte bine mecanismele învățămîntului superior și să aibă abilități administrative în așa fel încît universitatea să facă pași în direcția pe care și-a propus-o. Managerul este cel care conduce și dacă are arta de a conduce foarte bine pusă la punct va suplini faptul că are mai multe sau mai puține lucrări ISI. Nu cred că un cercetător, cel mai bun din România, este și cel mai bun manager. Se întîmplă ca un bun cercetător să fie și un manager bun, dar există și manageri foarte buni de universități care nu au articole sau rezultate științifice cu asemenea cotații.
Cît de importantă este prezența studenților în structurile de conducere într-un procent de 25%?
Eu militez pentru prezența studenților în diferite organisme de conducere, comisii și alte consilii de acest gen pentru că în interiorul unei universități comunitatea academică are doi mari piloni. Nu poate exista universitate dacă nu sînt studenți și cadre didactice. Și dacă sînt și sînt partenerii noștri în acest demers atunci trebuie să îi luăm alături de noi, să ne aplicăm asupra doleanțelor lor și să ținem cont și de părerile lor. Și eu mi-am propus ca în cazul în care voi fi rector să am un dialog principial rațional, deschis și permanent cu reprezentanții studenților. Nu numai cu cei care sînt în consilii și Senat. Poate sînt puțini acolo, poate nu sînt din toți anii de studii încît eu mă bazez pe o consultare cu reprezentanți ai studenților de la toate nivelurile.
Care credeți că ar trebui să fie rolul organizațiilor studențești în raportul cu universitatea? Ar trebui să fie sub forma sindicatelor sau locuri în care tinerii să desfășoare activități extracuriculare?
Eu cred că organizațiile studențești nu sînt sindicate. Nu am gîndit niciodată că poate să se manifeste în acest fel o organizație studențească și nici nu am simțit că în universitatea noastră s-ar manifesta în acest fel. Eu le văd ca fiind entități care sprijină pregătirea și din ce în ce mai mult se pune accent pe educația non-formală iar pe aceasta o regăsim și în preocupările organizațiilor studențești și cred că rolul principal este acela de a valorifica viața studențească în mod activ.
Cătălin HOPULELE
Adaugă un comentariu