Meșterul Manole nu ne-a învățat greșit. Orice ai face, există o bucată din tine îngropată acolo
Microfonul de serviciu 6 noiembrie 2016 Niciun comentariu la Meșterul Manole nu ne-a învățat greșit. Orice ai face, există o bucată din tine îngropată acolo 538Ultimii șase ani l-au surprins pe Augustin Ioan creionînd necropola regală de la Curtea de Argeș, la fel cum îl surprinsese un profesor în copilărie desenînd case „cu turlă” pe gardul ce străjuia una dintre taberele de arhitectură din zona dobrogeană. Îmbrățișînd mai întîi în neștire și mai apoi calculat și cu maturitate, arhitectura și catedra, s-a lăsat ghidat spre o creație care se naște mereu din idee și pe care insistă să o dea moștenire mai departe. În drumul său n-a ezitat să așeze pe foile-i mari și albe un proiect ce a creat prin simpla-i complexitate o intrigă asemenea unei pînze de păianjen, Catedrala Mîntuirii Neamului.
Sînteți unul dintre cofondatorii Habitat și Artă din România. Cum a ajuns acest proiect să se materializeze și în mîinile dumneavoastră?
În 1996 l-am cunoscut pe Alexandru Nancu prin intermediul unei rubrici de televiziune pe care o aveam. Luiza Tarcan era redactor al acestei rubrici și a devenit ulterior soția lui Alexandru. Între diferite vizite la atelier împreună cu Luiza am tipărit această fundație, Habitat și Artă în România, cu gîndul de a folosi intervenții artistice în „acupunctura urbană”. Intervenții minimale în anumite locuri cu relicve arhitecturale, dar care puteau fi salvate, reactivate. Adică să redevină interesante după ce au fost uitate. Proiectul e mai degrabă unul de acțiune socială decît de artă. Ne foloseam de artă, de arhitectură, dar destinația nu era arta. Trei ani la rînd am făcut ediții ale proiectului, prima fiind la Constanța. Apoi am făcut ediții succesive. Primarul Florin Zamfirescu, pensionat acum, și dînsul ne-a chemat, l-a chemat pe Sandu și a zis „Hai să facem asta și la Vîlcea”. Asta se întîmpla în 1998-1999. În 2000 s-a schimbat primarul, a venit unul nou și a ras tot ce făcusem. Asta s-a întîmplat cu mai multe proiecte. Mai era un proiect interesant la Călărași, în care se foloseau de componente metalice, de tot felul de piese, fiind combinatul de oțel acolo, și le-au reasamblat ca obiecte urbane și le-au amplasat în orașe. Evident, s-a ales praful și de el. Așa m-am cunoscut cu Sandu și am rămas prieteni. Avea un mod foarte haios, de sculptor. Nu prea mă mai ocup de proiect de cînd a murit el. Nu mai e la fel pentru că Sandu ne electriza, exact ca pe broaște, cînd pui electrozi în apă. Acum nu prea mai are cine să ne scoată din amorțeală și e păcat pentru că era un proiect bun. Sînt totuși alții care fac lucrurile începute de noi.
Eu am făcut filosofie dintr-un motiv foarte egoist. Trebuia să fac efortul ăsta ca să răspund la întrebări ulterioare precum „tu de unde știi ce semnifică asta?
Spre arhitectură ce v-a adus?
A existat un declic, dar nu pentru că mi-am dat eu seama, ci pentru că mi s-a spus să fac asta. Eu am făcut și gimnaziu și școală de arte în Tulcea. Pe profesorul meu de la școala de arte, Adrian Pană, îl aud și acum, eram într-o tabără de artă, printr-a șasea, și eu stăteam pe gard și desenam case. Și mi-a zis „Tu cum desenezi numai case, ar trebui să te faci arhitect”. Asta a colaborat cu faptul că am vrut să mă duc la liceul de arte la București și ai mei s-au împotrivit pentru că părea să fie o meserie fără viitor. Eu voiam să fac arte plastice și ei nici n-au vrut să audă, așa că am ajuns să fac matematică – fizică la Tulcea. Totuși după aceea am intrat la arhitectură din prima. Nici în liceu nu m-am lăsat și timp de doi ani am făcut meditații pentru că voiam să intru și știam că doar ceea ce faci la cursuri nu e suficient. Nici acum nu e suficient ca să intri și acum spațiul academic e mai deschis. Atunci existau 50 – 60 de locuri pe an și cînd am dat eu am fost nouă și jumătate pe loc.
Deci premisa era „intră cine vrea, rămîne cine poate”.
Da, exact așa era, dar mai ales cu intratul nu ne era ușor. Au fost și situații cînd erau și cîte 12 oameni pe loc, se mai eliberase puțin cînd am intrat eu. Atunci, în anul cînd am mers, și după probele eliminatorii, am rămas cîte trei pe loc. După probele de matematică am intrat al optulea.
N-a existat prima biserică, căci au fost de fapt trei. Trei biserici dintr-o lovitură
Vă mai amintiți cum arăta prima clădire pe care ați proiectat-o?
O, da! Eram student încă și am făcut vila unei verișoare de-a tatălui meu, la Smîrdan, lîngă Brăila. Am făcut o casă, nu e nimic special în ea, dar am simțit satisfacție pentru că lor le-a plăcut. Cel care a construit-o a fost unchiul meu și a ridicat-o consultîndu-se cu mine. Nu e satisfacție mai mare cînd ești arhitect, decît să-ți spună clientul că îi place să stea în casa pe care ai făcut-o. Am primit de două ori în viață astfel de telefoane, și a treia oară a venit o familie tînără, o pereche, potențiali clienți și mi-au spus că au fost trimiși de un proprietar al unei case pe care o făcusem. Dacă te recomandă clientul e garanția supremă. Nu trebuie să-ți mai faci reclamă.
O bună parte din viață v-ați dedicat-o construirii lăcașurilor de cult. Prima biserică o mai știți?
N-a existat prima biserică, căci au fost de fapt trei. Trei biserici dintr-o lovitură. De proiectat le-am proiectat odată, dar de construit le-am construit pe etape. Și toate trei la Slobozia. Două dintre ele sînt gata, iar a treia nu s-a mai ridicat. Una dintre ele este chiar reușită, mai ales la nivel de pictură, ceea ce în România este un lucru rar. E foarte greu și cel puțin la fel de important ca arhitectura.
Aveți multe proiecte de factură religioasă. Cum vă influențează asta relația cu divinitatea?
Asta e o întrebare prea grea. Eu mă bucur că s-a întîmplat așa. Nu e o alegere care îți vine în cap din prima. Acum, nu simt că m-am axat doar pe zona religioasă, căci am făcut și memoriale, am lucrat și altele decît ortodoxe. Cred că orientarea asta s-a construit din aproape în aproape. Am condus alegerea, nu s-a produs împotriva voinței mele, dar nu aș spune că a fost un plan. Singurul plan a fost cînd m-am întors din SUA în 1995, am primit această comandă de trei biserici, dar scrisesem deja o carte despre asta, împreună cu Radu Drăgan, numită „Ființa și spațiul”, în care eu citeam din perspectiva obiectului de arhitectură, al spațiului, Biblia. Deci, într-un fel, fără să știu, cu doi ani înainte, mă antrenasem la chestia asta. Azi o citesc cu o anumită indulgență, mi se pare puțin naivă. Nu am spus nicio prostie, dar e șocul unui neofit. Eu făceam lectura Bibliei ca pe o carte în care sînt scrise lucruri despre propria profesiune. La partea cu credința e ciudat să spui ceva, pentru că există unghiuri de plonjon în tema asta și raportarea la ea. Fiecare are ori un motiv bine întemeiat pentru orice stare. Nu e o formulă. N-aș putea să mă dau exemplu de ceva anume, poate doar uneori de exemplu negativ.
Pe lîngă doctoratul în arhitectură, ați terminat și unul în filosofie. Cum se îmbină cele două în meseria dumneavoastră?
Acum sînt tot felul de noutăți. În Sala Sfîntului Sinod sînt pereți dubli și între pereți sînt tot felul de juncțiuni. E foarte straniu ce se întîmplă acolo.
Mai am și un titlu de licențiat Honoris Causa în Teologie Ortodoxă, primit din partea Centrului de Studii Ortodoxe Tradiționaliste din Etna, California. Arhiepiscopul ortodox de acolo a fost directorul unei fundații din București. Am lucrat cu el din 2001 – 2002, cît am fost plecat și am rămas prieteni și acum. Îmi e aproape ca o figură paternă, mai ales din punct de vedere spiritual. Eu am făcut filosofie dintr-un motiv foarte egoist. Teoria arhitecturii are atingeri superioare cu filosofia. Trebuia să fac efortul ăsta ca să răspund la întrebările ulterioare. Ce puteam să spun dacă eram întrebat „tu de unde știi ce semnifică asta?”. După ce am făcut filosofie contemporană cred că am putut să am o viziune mai complexă asupra propriei profesiuni și a spațiului. Trecusem deja la preocuparea asta cu spațiul sacru și pentru asta îți trebuie și idei introspective. Asta nu e același lucru cu faptul că trebuie să știi foarte multe biserici, tot felul de tanii sau metrice. Trebuie să știi să intri și-n adîncime. Sînt lucruri care se văd sau nu. La asta se adaugă bătrînețea care îți aduce înțelepciune. Eu cred că mi-a fost de folos facultatea asta.
Am zis că aici după mîna mea trebuie să cîștig sau să pierd și am făcut singur design-ul catedralei
În 2002 vă înscriați în competiție pentru construcția Catedralei Mîntuirii Neamului și ulterior o și cîștigați. Ce v-a determinat să faceți asta?
Discuția despre cîștig e una secundară în sensul în care s-a schimbat locul de amplasare al catedralei și cum s-a mutat amplasamentul nu se putea plasa exact clădirea. În apărarea mea aș spune că în astfel de situație, la o asemenea scară a obiectelor, nu e un proiect pentru un om, e un proiect pentru o echipă de arhitecți, care ulterior, lucrează, schimbă, negociază. Asta ar fi trebuit să se întîmple cu noi după aceea, dar s-a schimbat amplasamentul și evident clădirea nu mai era aceeași. Toată lumea a răsuflat ușurată că a scăpat de noi. La capitolul determinare n-a fost prea greu atunci. Era o temă la care noi ne-am gîndit și am venit cu un răspuns. Am vrut să fie cruce greacă, am vrut să recapituleze cumva bisericile importante din toate colțurile țării. Am strîns mai multe teme în același timp. Am fost mai mulți cei care am lucrat pentru asta. E adevărat că ultima față am dat-o eu personal. Au fost și întîmplări personale. Mi-am rupt mîna stîngă și piciorul stîng, chiar în ziua cînd s-au anunțat rezultatele. A fost un moment foarte straniu.
Credeți în coincidențe?
A fost ca o tură la institutul de aranjare al coincidențelor, vorba lui Radu Cosașu. Sînt fenomene, nu știu exact dacă să le numesc coincidențe. Poate a fost un semnal, căci în ziua cînd s-au anunțat rezultatele eu eram în munți, la Zărnești, pe șantierul unei alte mănăstiri pe care o făceam acolo și coborînd de pe munte, am căzut și mi-am rupt mîna și piciorul. M-am dus la poze, la prima etapă, la premiere, în cîrjă. După a mai durat două luni pînă am cîștigat noi fără drept de apel și mi-a dispărut orice gînd.
Cît timp a luat de la idee pînă la finisare?
Strict cît a durat concursul. În ultima clipă l-am predat. Toată nebunia asta a fost făcută foarte pe fugă, prima fază două luni, cea de-a doua alte două luni. Intri așa într-o stare de agitație, dar știi că trebuie să înceapă proiectarea și asta este. Sau cel puțin ar fi trebuit să înceapă și trebuia să luăm toate consecințele în calcul. Ca schiță de idee eu zic că am fost destul de bine pe temă. Am lucrat cu o echipă de tineri colegi, Tudor Rebeniuc, Andrei Nistor, Viorica Popescu, Irina Dragomir, încît era și o maree de idei care veneau, unele trăsnite, altele interesante, nu pot să-mi asum tot creditul. Decît la faza a doua, am zis că aici după mîna mea trebuie să cîștig sau să pierd și am făcut singur design-ul. Fiind și imobilizat la pat aprope, din cauza fracturilor. A fost un moment interesant din viața mea.
De ce are nevoie un lăcaș de cult, cel mai mare din țară, de un buncăr atomic?
Asta e o temă foarte lungă. În primul rînd că o asemenea clădire are inevitabil, din motive structurale, un subsol destul de important. Și ăsta este un spațiu cu care trebuie să faci ceva. În al doilea rînd, nu e o clădire într-un parc, e un loc cu multe camere. Ei voiau și atunci un muzeu al ortodoxiei, o zonă de înmormîntare a patriarhilor, o criptă. Pentru ce se întîmplă acum nu am nicio competență, dar tema a fost făcută de o echipă de arhitecți foarte pricepuți. Eu protestasem în 1991 în fața unei idei asemănătoare. Văzînd cum e tema și unde vor s-o amplasaze părea caraghioasă și am încercat să-i conving pe toți colegii mei să nu participe. De data asta i-am încurajat să participe pentru că oamenii propuneau o temă foarte profesionistă. Era plauzibilă, se putea face. Și locul ăla e potrivit, cu anumite servituți, cu modificări în subteran, pentru că avea și sens urban. Noi separasem clădirile pe bulevardul Unirii de acum. Acolo se putea rezolva lucrurile foarte curat separînd alte rosturi, decît cel din spațiul sacru. Acum sînt tot felul de noutăți. În Sala Sfîntului Sinod sînt pereți dubli și între pereți sînt tot felul de juncțiuni. E foarte straniu ce se întîmplă pe acolo.
Poate a fost un semnal – în ziua cînd s-au anunțat rezultatele proiectului Catedrala Mîntuirii Neamului eu eram în munți, la Zărnești și coborînd de pe munte, am căzut și mi-am rupt mîna și piciorul.
Din spațiul european, este vreun obiect care v-a impresionat prin arhitectură?
Sînt atît de multe, încît ar fi nevoie să rezum vreo 15 ani ca să pot alege. Prima mea vizită peste hotare a fost în nordul Italiei, la Veneția și pot să zic că am rămas și acum marcat de ea. Mă duc oricînd cu mare drag, aproape cu cadențe de metronom mă duc și continuă să mi se pară fabulos.
La un moment dat vezi o pereche de ochi și ceva se cuplează. Apare o scînteie de înțelegere reciprocă și un efect șoc
Care dintre reușitele dumneavoastră în arhitectură v-a adus totuși cea mai mare satisfacție?
E foarte dificil. Eu simt că mă implic aproape la fel de mult și-ntr-o casă obișnuită și într-un proiect de anvergură. Am lucrat foarte bine cu regretatul Alexandru Cornescu, de pildă de vreo două trei ori am reproiectat împreună expoziția tematică pentru Muzeul Literaturii din București. A fost o experiență foarte grea, pentru că avea și unghiul ăsta, să zicem de scriitor, de persoană interesată de text, și a fost un moment interesant. Catedrala pe care o fac la Curtea de Argeș a fost proiectul principal pe care l-am avut în ultimii șase ani și este în continuare. E oarecum pe partea asta de pietrărie, mozaic, pe amenajarea interioară a necropolei. Și între timp, primesc vestea nefericită a primei ieșiri în public, moartea reginei. Speram ca primul moment să fie unul fericit. După această ieșire vă dați seama că am obținut cumva satisfacția asta. M-a sunat pictorul Sorin Dumitrescu să-mi spună că-i place și c-ar vrea s-o picteze. Astfel de lucruri, aș fi necinstit să vă spun că nu sînt flatante, dar după opt ani. Căci în 2000 am început. Meșterul Manole nu ne-a învățat greșit. Orice ai face e o bucată din tine îngropată acolo. Sigur, am avut și mici porecle, cu Meșterul Manolache, studenți care m-au întrebat dacă mă arunc de pe acoperiș. E parte din socializarea student – profesor.
Cum se formează legătura asta cu ei?
Cred că ei sînt mai în măsură să răspundă la asta. Eu tind să cred că sînt mai periculos uneori cu lucrurile care țin de disciplina mea. Și țin foarte tare la punctualitate. În rest, cred că intervin un soi de sentimente paterne, căci am trecut de perioada fratelui mai mare. Mă străduiesc pe cît posibil să fiu prietenos cu ei. Mă străduiesc să-i ajut și în circumstanțe care nu țin neapărat de cele profesionale. De cînd sînt și îndrumător de doctorat, sentimentul că lucrezi unu la unu e mult mai reconfortant. Nu e ca atunci cînd spui poezia la 300, nu-i vezi și clar nu-i identifici nici cînd te salută pe stradă. Pe cînd lucrul la doctorat e mai personal. Am avut 10 doctorate cu studenții și cu cîțiva dintre ei chiar continui să am relații foarte apropiate și acum.
Vă dați seama din prima cînd un student are cu adevărat înclinație spre arhitectură?
Da, cu siguranță. Nu e nimic de natură metafizică. Cînd predau la 200 – 300 de oameni și cînd predau unii sînt plictisiți, mulți ascultă, dar nu aud, însă la un moment dat vezi o pereche de ochi și ceva se cuplează. Apare o scînteie de înțelegere reciprocă și un efect șoc. Și nu se mai uită la fel la lucruri și dintr-o dată îl vezi cum se schimbă, cum lucrează. E un moment fabulos. Vezi cum materialul pe care l-ai adus tu ca produs l-a curentat pur și simplu. Am avut zilele trecute, pe cineva care a avut o reacție nervoasă, a început să rîdă brusc. Cînd i-am spus să împărtășească cu noi mi-a răspuns că în sfîrșit a înțeles cum se legau niște concepte pe care le explicam și a simțit pur și simplu cum este gîdilat pe dinăuntru. E un moment pentru care merită să mergi la școală în fiecare an să spui aproape același lucru.
Cît despre Catedrala Arhiepiscopală de la Curtea de Argeș, ați simțit asta ca pe o onoare sau mai degrabă ca pe o misiune dificilă?
În cazul speței a fost mai greu pentru că uneori au fost sincope, nu am putut să terminăm în ritmul în care ne doream, ne-am pus tot felul de întrebări. Dacă aș putea să o iau de la capăt aș ști cum să manageriez problema mai bine. Sînt și mai multe instituții implicate, nu e proiectul meu, nu depind de mine unele decizii și e greu, mai ales cu clienți atît de importanți, Casa Regală pe o parte și Arhiepiscopia pe cealaltă parte. La asta se adaugă totuși sentimentul acela că tu pornești de la o idee și nu știi exact cum o să fie și brusc vezi cum arată. E ca un copil pe care l-ai crescut și a plecat de acasă. Discuții cu oamenii despre proiectul ăsta, muncești și deodată nu mai e al tău. Ne obișnuim să fim acolo și dintr-o dată devenim intruși. Asta se simte de fiecare dată, la fiecare proiect. Obiectul arhitectural durează mult, te atașezi, ai povești. Am dezvoltat în timp o relație, pot să spun că de prietenie, cu constructorul de la Curtea de Argeș. Cred că meșterii lui Brîncoveanu tot așa lucrau, ca el. Știa să facă cărămida parentă, știu să se lege de orice idee și să facă acel ceva să zbîrnîie. Faptul că am reușit să negociem tragerea în realitate a obiectului din imaginație a fost incredibil, nu-i ușor deloc un lucru ca ăsta. Mai ales vorbind de o clădire cu o asemenea importanță și semnificație.Totul e un proces, dar cînd mă uit înapoi măcar pot să mă împiedic de cîteva lucruri pe care le-am făcut eu.
Adaugă un comentariu