Am avut mai multe eșecuri decît reușite în legăturile mele cu România
Microfonul de serviciu 31 octombrie 2016 Niciun comentariu la Am avut mai multe eșecuri decît reușite în legăturile mele cu România 46Cînd vine vorba să se „povestească”, scriitorul Sorin Antohi recunoaște că pentru greșelile din trecut a plătit scump, dar tot el spune că prețul a meritat, deși acum, după zece ani, încă mai este bîntuit de acea perioadă din tinerețea lui. A plecat din România în anul 2006 și s-a stabilit în Budapesta unde a predat istoria la Central European University (CEU). Generații întregi au trecut prin mîna lui, iar cea mai mare dezamăgie pe care o are este că sînt în fiecare an tot mai superficiale. A luptat mereu împotriva sistemului socialist, în perioada liceului realizînd reviste satririce, dar și mai serioase prin care ironiza comunismul. În studenție a fost redactor la revista „Opinia studențească” și director la „Dialogul”, iar această perioadă el o descrie ca fiind cea care l-a format ca om.
Ați ieșit din viața publică și în perioada 2006-2010 v-ați „refugiat” în străinătate. Considerați că România v-a judecat prea aspru și a fost prea dură cu dumneavoastră pentru greșelile din trecut?
Nu. Cred că am avut „privilegiul” trist de a deveni un caz pentru discuțiile despre trecut în România. A fost un moment cu totul special care depășește circumstanțele personale. Pur și simplu era un moment în care societatea românească, brusc și pentru o perioadă scurtă de cîteva luni, a avut un fel de spasm moral retrospectiv, iar eu am avut „norocul” să nimeresc în această nișă. Acest spațiu de atenție s-a dovedit foarte limitat – unde un număr limitat de persoane, judecînd științific, alese arbitrar, aveau vizibilitate poate din anumite unghiuri. Am prilejuit o criză de conștiință retrospectivă pentru societatea românească. Din punctul ăsta de vedere cred că am servit un scop dacă românii au înțeles ceva din asta, și chiar dacă nu au înțeles, am fost, într-un limbaj direct, țapul ispășitor al unei campanii, dar atitudinea mea față de această campanie este una morală, indiferent care au fost mobilurile celor care m-au atacat, indiferent ce s-a spus. Dacă în acest proces societatea românească a cîștigat ceva, eu sînt bucuros.
Dar dumneavoastră ce ați cîștigat?
Eu am cîștigat ceva în sensul că lucrurile reprobabile pe care le-am făcut și au fost expuse public și discutate frenetic într-o perioadă i-a ajutat pe alții, dar pe mine m-a ajutat să mă înțeleg mai bine. A fost o înțelegere scump plătită, dar judecînd acum, după zece ani, cred că a fost un preț care merita plătit. Privind stoic, așa cum sînt eu, la toată această experiență, am încercat să învăț ceva din ea și să merg mai departe asumînd și învățînd, lucru pe care nu-l pot spune atît de sigur și despre societatea românească.
De ce spuneți asta?
Lucrurile s-au întîmplat prea repede, discuția a fost prea scurtă, prea circumstanțială, prea personală și cursul societății românești, după acele cazuri izolate care s-au discutat după cum am mai spus frenetic, mi se pare același. Nu înregistrez un foarte vizibil semn de transformare morală a societății noastre.
Mi-am asumat pînă la capăt o vinovăție care nu se șterge
Ați afirmat că ați fost o victimă a poliției politice și hărțuit de către Securitate. Mai sunteți bîntuit de acea perioadă?
Cu siguranță. În fiecare minut al vieții mele, pentru că în acele condiții speciale a trebuit să fac niște lucruri pe care nu le-aș fi făcut altminteri, de care nu sînt nici pe departe mîndru, dar de care sînt în fiecare secundă urmărit. În viața obișnuită nu trebuie să fii erou, în situații limită uneori ți-ai fi dorit să nu fii, iar faptul că nu am fost este o problemă insolubilă în viața mea, iar asta mă urmărește în permanență. Pe de altă parte mă urmărește împreună cu tot contextul și fiindcă sînt conștient de asta nici nu am o recriminare radicală care să mă autodistrugă. Aș spune că este un memento care m-a făcut poate mai înțelept și mai umil, dar nu m-a traumatizat pentru că eu știu exact ce am făcut, în ce condiții și cu ce efect. Aici găsesc puțină consolare și la nivelul moral, cel mai înalt, aproape transcendental, în această morală ultimă absolută mi-am asumat pînă la capăt o vinovăție care nu se șterge.
Și dacă ați da timpul înapoi, ce ați schimba?
Nu știu ce opțiuni aș avea. Dacă aș da timpul înapoi știind ce știu astăzi, dar dacă l-aș da înapoi fără să știu de consecințele faptelor mele sînt convins că aș lua-o de la capăt. Pentru că acum știm retrospectiv cum o parte din acea presiune era un fel de bluf (n.r. minciună făcută cu scopul de a speria) al regimului, dar nu aveai cum să știi în ce situație exactă te găsești. Dacă te găsești într-una din situațiile care fac parte din bluf sau ești într-o situație în care autoritățile te iau în serios. Deci cum puteai să discerni în momentul respectiv care era traumatic între unul și altul? Nu aveai criterii pentru asta și ca să le transporți de acum retrospectiv, cu unii o fac, e un abuz stupid. Lumea capătă inteligibilitate pe măsură ce ne distanțăm de un anumit trecut. În timp real nu știu cît va dura și ce va fi, care sînt consecințele, cît de serios se iau autoritățile pe ele însele. Eu atunci am avut sentimentul că sînt luat extrem de în serios și am avut toate semnele că ei chiar aveau o treabă importantă cu mine. Cred că reacția mea, dacă nu a fost eroică, în niciun caz nu a fost nici lașă, a fost o reacție de circumstanță care ține de evaluarea mea de atunci. Retrospectiv cred că nu am făcut o evaluare greșită.
„Am avut sentimentul că sînt luat în serios și am avut toate semnele că ei, securiștii, chiar aveau o treabă importantă cu mine”
Ce simțiți de fiecare dată cînd reveniți în Iași, locul despre care ați spus că v-a format în totalitate?
Ionel Teodoreanu, care plecase de la Iași la București, a spus la un moment dat ceva extraordinar de inteligent despre această experiență: „Iașul nu este acolo, ci atunci”, deci el plasa în timp, și nu în spațiu, orașul de care se despărțise. Într-un fel așa-i și pentru mine deoarece am venit în ultimii patru ani mai des, dar într-o perioadă de cel puțin 20 de ani am venit mai rar. Eu zic că vin într-un timp mai mult decît într-un spațiu. Evident că în spațiu găsesc reperele materiale: biserici, străzi, lucruri care nu s-au schimbat mult, dar ceea ce caut eu este timpul din care am plecat, în principal timpul anilor `70-`80, astăzi inteligibil pentru majoritatea celor care au supraviețuit și pentru cei care află acum despre acei ani din cărți.
O să vorbesc despre o carte la Tîrgul de Carte Gaudeamus, scoasă la editura Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, care se numește „Dor de Iași”. Titlul este un kitsch, dar el exprimă acest atașament pe care oamenii îl au cînd pleacă de aici, fiindcă atunci cînd stai, prima emoție este că ți-e lehamite de oraș. Aș spune că vin pentru a căuta un timp, și al doilea lucru pentru care vin este de a-mi modera dorul de Iași prin experiențe măcar scurte de lehamite.
Eram rebel pentru că era o lume în care nu mă simțeam bine
Ce a însemnat perioada comunistă pentru familia dumneavoastră?
Vin dintr-o familie care pe linie paternă și maternă au fost declasate de comunism. Au pierdut ce aveau și au trecut o perioadă traumatică, unii au trebuit să meargă în închisoare, alții au trebuit să fugă. Alții au fost condamnați la o viață foarte modestă sub radar, adică au trebuit să aleagă o situație de nevoie, o situație de anonimat, deși valoarea lor ca persoane era mai bună, mai mare, dar au trebuit din motive de siguranță personală să trăiască sub radar. Deci o experiență traumatică și eu într-un fel am prelungit-o. Începîndu-mi viața în asemenea mediu, în asemenea auspicii de declasare și represiune, mi-a fost destul de greu să-mi reconstruiesc o prezență socială altfel decît a unui rebel. Nu pot să schimb nimic în treaba asta, dar acesta a fost un rezultat al experienței generale a familiei și a mediului social în momentul venirii comunismului. Alții au profitat mai mult, veneau din familii care înainte de comunism erau sărace și fără educație și care, înțeleg foarte bine, au progresat în acel timp, iar pe aceștia îi detest. Mai sînt o parte care au beneficiat, nu progresat, și care s-au ridicat din sărăcie neagră, uneori multiseculară, dar cînd spun sărăcie, eu spun de fapt mizerie, cei care s-au ridicat din această mizerie grație proiectului de modernizare forțată, adus de comunism, pe aceia îi privesc cu simpatie.
Ați spus că un mare noroc l-a reprezentat faptul că ați descoperit redacțiile revistelor studențești „Dialog” și „Opinia Studențească”, ce au format omul de astăzi. Ce amintiri aveți din acea perioadă?
Am publicat primul articol în „Opinia Studențească”, în anul 1978 – era un interviu cu Ștefan Augustin Doinaș. Atunci era un fel de interviu aranjat pentru că Doinaș voia să spună anumite lucruri și nu le putea spune chiar direct și le-am pus într-o formă de dialog, de-o parte în acest interviu, pe de altă parte la Teatrul Național „Vasile Alecsandri” din Iași într-o situație publică în care el voia să dea o replică destul de vehementă unor discuții ideologice ale perioadei care veneau de la presiunea partidului și a protocronismului (n.r. curent de idei, opus sincronismului). Eu m-am ridicat ca să-i pun acele întrebări, a fost un joc să zic așa. Am plecat, dar am reluat colaborarea în 1980, la început cu „Opinia Studențească”, prin Liviu Antonesei, dar în 1981 am avut ocazia să devin redactorul șef al revistei „Dialog”, rămînînd în relații cordiale cu cei de la Opinia și timp de doi ani de zile am condus această revistă pînă cînd istoria ei a fost întreruptă și schimbată. Am continuat să public la cele două reviste cînd mi s-a dat șansa și am rămas atașat de mediul care era de fapt comun. Dacă „Opinia Studențească” era revista centrului universitar, avea colaboratori de la toate universitățile și avea și o dimensiune mai puternic publicistică, „Dialog” se spune că era mai preocupată de cultura înaltă, de poezii, filosofii, idei. În principiu mulți dintre cei care au făcut jurnalismul de clasă, superior, după 1980, în presa românească nu numai la Iași ci și la București, provin din această școală de jurnalism.
Nu sînt prea multe modele vii și mi se pare trist că am ajuns să spun treaba asta
Ce părere aveți despre jurnalismul de acum?
Jurnalismul de acum e într-o criză finală, terminală și cred că treptat va fi înlocuit de rețele sociale și de alte forme de comunicare. Nu se simte foarte bine nici jurnalismul occidental, eu nu mai citesc acum de exemplu marele ziare germane cum ar fi „Süddeutsche Zeitung” sau „Nordische Zeitung”, care mă blocau un weekend întreg. Citeam cap-coadă secția de foileton cultural, literar. Era ceva fascinant, odată că era masivă și pe de altă parte colaboratorii care scriau acolo erau la vîrful culturii. Astăzi merge mai repede. Eu mă bucur că am mai mult timp, dar deplîng faptul că nivelul a scăzut, mai ales cel al publicului. Este un deficit de atenție pe care mai ales tinerii îl au, ei nu pot urmări mult timp un text pentru că mediile sociale reprezintă un timp extraordinar de fragmentar care nu te lasă să te concentrezi pe ceva prea mult timp. Este o formare care are loc prin mediul telefoanelor mobile care după părerea mea devin mai inteligente decît utilizatorii. La români, criza principală de după 1990 a fost absența unei direcții clare de jurnalism independent, de investigație care să îți vorbească despre fapte și puțin despre valori și interpretări. Aici este o mare problemă deoarece nu afli citind presa ce se întîmplă în România. De exemplu, cînd stăm mult timp în străinătate, bineînțeles după apariția internetului, este foarte tentant să te apuci să cauți în ziare ca să vezi ce se mai întîmplă – și nu afli. Poate în presa locală se găsește mai mult, dar e mare zgură de mici evenimente, de bîrfe, scandaluri, iar marile probleme nu apar, problemele structurii sociale, problemele declinului demografic, ale emigrației masive, de structură a instituților statului. Multe teme majore nu apar.
Aș putea însă să locuiesc într-o țară abastractă – o combinație dintre Germania, Italia, Franța și România. Dacă aș putea combina astea ar fi perfect!
Ce credeți că lipsește generației de azi?
Fiecare generație are și defecte și calități, timpul nu schimbă foarte mult, problema este însă că trebuie să aibă ocazia să își manifeste calitățile, să și le cultive și șansa de a-și ține cumva în frîu defectele. Asta ține de istorie, nu de generații. Nu subiecții umani care au 20-25 de ani, într-o epocă, decid, ci generațiile anterioare care i-au format.
Și credeți că generația actuală nu e capabilă să-și aleagă modele potrivite?
Nu sînt prea multe modele vii și mi se pare trist că am ajuns să spun treaba asta. Sînt în cărți multe, în viață puține. Reprezintă valori și calități întrupate, trebuie să ai un noroc chior să întîlnești un model în viață, iar eu l-am avut.
Ați spus într-un interviu că România a intrat într-o buclă din care sperați să iasă și să se îndrepte spre preocupările ei majore. Care sînt acestea?
O problemă majoră ar fi schimbarea demografică epocală. Odată avem declinul natalității care este absolut abrupt, cu niște consecințe deja vizibile. De pildă universitățile se depopulează, poate că asta este și o veste bună pentru că dispar universități care nu ar fi trebuit să existe de la început, dar această criză atinge deja universitățile mari care ar putea să facă o treabă relativ bună dacă ar avea ceva mai mulți studenți. Declinul a ajuns și la nivelul învățămîntului liceal și gimnazial, iar asta este o problemă majoră. Ea nu este nici discutată competent, nici nu este rezolvată de către instituțiile statului.
O altă problemă este criza majoră de forță de muncă din România care, în momentul de față împreună cu absența infrastructurii, este principalul obstacol în calea investițiilor străine. Din acest motiv acestea sînt localizate mai ales în Ardeal și Banat și aproape complet absente în Moldova, de unde s-a plecat mai mult și unde se ajunge mai greu. La asta văd guvernul, președintele că vorbesc despre repatrierea diasporei, ceea ce este o idee atît de stupidă încît nici măcar nu poți să rîzi. Ar putea fi comică, dar este atît de flagrant stupidă și contraproductivă încît nici nu merită luată în serios. Cum să se întoarcă patru sau cinci milioane de români care și-au făcut într-un fel sau altul un rost sau încearcă să și-l facă atunci cînd știu că aici nu au nicio șansă să ajungă într-un timp rezonabil la același nivel de subzistență pe care îl au acum deja în occident.
Vorbiți des depre transcedental și despre oamenii care cred că există o putere acolo sus, mai mare decît orice.
Dumneavoastră, ca om de știință, credeți în Dumnezeu?
Sînt, din motive de filosofie politică, împotriva manifestării publice a credințelor religioase. Eu sînt pentru un stat și o societate laică în care practica situației în instituțiile precizate a oricărei religii este tolerată, permisă și este chiar salutată pentru că are consecințe asupra moralei publice, asupra integrității persoanei. Deci sînt lucruri la care țin foarte mult, le respect, dar vreau să se mențină pe cît posibil, într-un spațiu privat sau special dedicat culturii. Poate se ghicește din ce spun că privesc cu multă simpatie și sînt de acord cu orice credință, oricare ar fi ea, numai că aș prefera să o separ destul de mult de sfera publică.
Credeți că religia și știința merg mînă în mînă sau sînt două entități diferite?
Asta este o problemă vastă. Eu deplîng din situația actuală a României faptul că știința nu mai reprezintă un factor important în conștiința publică. Deci declinul învățămîntului a dus la marginalizarea educației științifice și asta este o catastrofă. În schimb, este o ridicare tot mai spectaculoasă a religiozității publice vizibilă în comportamentul oamenilor pe stradă, toată lumea din autobuz își face cruce cînd trece pe lîngă biserică, în mediul televiziunii apar tot mai mulți oameni care fac profeții. Este un declin în care există o religiozitate care în mare măsură este legată de o situație de confuzie și bineînțeles de căutarea spirituală a unei populații dezorientate cu o educație proastă. Atunci, în loc ca religia și știința să poată conlucra, cum se întîmplă la cel mai înalt nivel, ele se resping.
Muzica pentru mine este o expresie a spiritului timpului și a societății
Ați spus că familiei datorați tot ce aveți mai bun pe plan uman și intelectual, iar ei v-au tolerat și iertat toate năzbîtiile primei tinereți. Ați fost un adolescent coleric?
Nu, dar am fost un adolescent foarte rebel. Sînt o natură destul de calmă și echilibrată, mai curînd solară, cordială dar eram rebel pentru că era o lume în care nu mă simțeam bine. Voiam să fac anumite lucruri care nu se puteau face, iar la un moment dat am clacat în postura de elev model. Fusesem tot timpul un elev model, excelasem la toate materiile, mai puțin la muzică pe care o știam teoretic, dar nu practic și la sport unde am fost o nulitate, dar la lucru manual m-am redresat, iar la celelalte excelam la toate. Eu nu făceam asta pentru că eram cuminte, disciplinat, ascultător, că astea nu erau lucruri pe care familia mi le impuneau, eu eram lăsat liber cu totul, de la cea mai mică vîrstă am fost lăsat să fac ce vreau. Tatăl meu a ținut foarte mult la asta, dar la un moment dat, în adolescență, prin clasa a zecea, am vrut să o rup absolut complet cu disciplina, să fiu rebel într-adevăr. În bună măsură mi-a ieșit și pentru asta am plătit un preț, dar cred că a fost bine, am rămas liber.
Spuneați că nu excelați în muzică, dar am citit că aveți o pasiune în special pentru jazz și ați ținut și conferințe pe această temă. În jazz vă găsiți relaxarea?
Da, foarte mult, dar eu nu mă relaxez, eu ascult atent. De exemplu, nu pot să ascult muzică dacă fac ceva, nici măcar dacă tai ceapă – eu trebuie să mă concentrez. Ascult tot felul de muzică, muzica pentru mine este o expresie a spiritului timpului și a societății. Acult muzica culturală și istorică în timpul său, în locul său, dar o și studiez. Experiența directă, ca ascultător, te deconectează doar pentru a te conecta la ceva.
În adolescență, împreună cu Dan Merișca și Sorin Simion, luptați intens împotriva sistemului prin reviste precum „Major”. Ce reacții primeati din partea oamenilor care vă citeau?
Am făcut două reviste clandestine, una era de benzi desenate, se numea „Bulevardul”, aceea era satirică. Îi satirizam în general pe profesori, colegi, mediul social, nu era mare lucru. Era un amuzament în fond adolescentin, nevinovat, dar la un an după aceea am făcut planul unei reviste radicale care să fie tot adresată adolescenților inteligenți și era fără umor. Acea revistă mi-a schimbat viața, revista „Major” pe care am scos-o eu în 1974, mi-a schimbat total existența. Autoritățile au sesizat imediat că nu era vorba de nicio distracție și într-un fel, succesul pe care l-am avut s-a datorat faptului că era o revistă clandestină scrisă de mînă și desenată de mine, scoasă într-un singur exemplar și mai apoi a fost fotocopiată și difuzată așa. Toți cei care au văzut-o ne-au transmis numai laude pînă cînd lucrurile s-au schimbat, iar treaba aceasta a devenit ilegală și am intrat atunci într-o cu totul altă dimensiune a vieții mele.
Ce vă mai leagă de Cenaclul Quasar?
Mă leagă niște amintiri ale tinereții. Am fost unul dintre fondatori și mă leagă această memorie a unei tinereți în care căutam libertatea împreună cu prieteni apropiați, iar o parte din această libertate pe care noi o căutam era în acest imaginar al ficțiunii. Acolo era știință, ficțiune, era visare. Apoi am devenit interesat tehnic în chestiunea societăților alternative, proiecților raționale despre societate care înseamnă utopia, iar asta a devenit o temă a vieții mele și nu m-a lăsat pînă azi.
Deși ați fost plecat în mai multe țări, ați spus că nu v-ați detașat niciodată de România, iar asta a fost una dintre greșelile majore pe care le-ați făcut. De ce o considerați o greșeală?
Pentru că asta mi-a consumat dintr-o energie finită, un volum disproporționat de timp în raport cu efectele și rezultatele. Deci ecourile scriiturii mele, a intervențiilor publice nu justifică această suprainvestiție. Deci am avut mult mai multe eșecuri decît reușite printr-o suprainvestiție continuă în legăturile mele cu România. Ar fi fost o investiție mult mai rațională și mai inteligentă dacă investeam mai mult în eforturile mele occidentale, dar simțeam asta într-un fel ca o abdicare de la o datorie patriotică efectiv și personală de a mă dedica pe cît pot proiectelor din România.
Dacă ar fi să alegeți din nou și ați părăsi țara, unde ați alege să vă stabiliți și de ce?
Am fost în multe locuri, în peste 30 de țări și în poate cinci sau șase din ele aș putea să mă stabilesc oricînd, dar întotdeauna îmi vor lipsi celelalte cinci. Aș putea însă să locuiesc într-o țară abstractă care ar fi o combinație dintre Germania, Italia, Franța și România. Dacă aș putea combina astea ar fi perfect – dar cum nu pot, trebuie să îmi tot schimb locul ca să nu mi se facă prea dor de cîte una dintre ele.
Adaugă un comentariu