Iurie Colesnic: Am stat peste 100 de ani sub Rusia, dar originea noastră este europeană
Microfonul de serviciu 17 mai 2015 Niciun comentariu la Iurie Colesnic: Am stat peste 100 de ani sub Rusia, dar originea noastră este europeană 79Iurie Colesnic a crescut în leagănul unei familii de învățători. De la ei a preluat dragostea față de lectură, dorința de a răsfoi toate bibliotecile și visul de a scrie. De mic îi plăcea să meargă pe stadionul de fotbal, ghidînd mingea în poarta adversarilor.Iurie se certa cu profesorii pentru că încerca să le explice că există și profesia de fotbalist și nu ironizează lipsa acesteia din Uniunea Sovietică. Din clasa a VII-a, istoricul colabora cu diverse ziare, dar soarta rudelor deportate în Siberia i-au închis ușa care ducea spre Facultatea de Ziaristică. După un an în care a fost profesor de sport s-a înscris la Facultatea de Mecanică la Institutul Politehnic „S. Lazo” din Chişinău, dar nu și-a uitat pasiunea pentru scris și a fost primul student al acestei universități care a debutat în 1977 în Revista „Nistru”.
Ce înseamnă pentru un copil să crească într-o familie de învățători?
În primul rînd, familia m-a influențat foarte mult. Am avut parte de niște părinți foarte atenți care au studiat cîțiva ani într-un liceu românesc și astfel aveau o altă abordare a pedagogiei. Pînă la șase ani am umblat în fiecare seară la club, la film, iar în clasa întîi mama a spus că „gata, am terminat cu filmul. Ne apucăm de învățătură”. Pînă în clasa a IV-a am făcut caligrafie pentru a avea un scris frumos. Și într-adevăr, am reușit să am un scris plăcut, însă acum l-am stricat cu cercetările mele. În al doilea rînd, am avut o bibliotecă bună. Cînd a fost posibil părinții mei se abonau la diverse ziare și reviste românești, iar cînd nu a fost posibil, unchiul și mătușa aduceau cărți din România. Începînd cu clasa a V-a tata, papa meu, a adus acasă toți cronicarii care erau în biblioteca din sat și am început să-i studiez. În familie se discuta foarte mult despre probleme politice, iar noi, copiii, aveam dreptul să ne expunem opinia. Părerea noastră era ascultată și mi se făceau observații cînd nu aveam dreptate. Atunci era un moment delicat pentru că ideologia sovietică presa foarte tare și era șansa de a intra într-o ideologie dogmatică. Părinții aveau grijă ca noi să nu cădem într-o astfel de teorie fiindcă bunicii mei și mătușa mea au fost ridicați și deportați în Siberia. Din această cauză, familia mea se afla la limita siguranței și oricînd putea fi învinuită de neloialitate față de statul sovietic. Eu colaboram cu ziarul raional din clasa a VII-a și primeam două ruble pentru articolele mele. Cînd am absolvit clasa a X-a, mama a spus că nu voi pleca la Universitate la jurnalism sau la istorie, cum voiam eu, pentru că admiterea se cenzurează, iar copiii din familii cu probleme nu vor fi admiși. Nu am crezut în acest lucru și m-am pornit cu capul sus, ridicat, dar am căzut. Peste un an am înțeles că lecția e dură. Am schimbat macazul, m-am dus la Politehnică, unde era o echipă bună de fotbal și am jucat fotbal timp de patru ani. Așa m-am răzbunat într-un fel pe regim.
După ce ați absolvit școala din satul natal ați devenit învățător de educație fizică în satul Buda. Au avut vreun rol părinții în această decizie?
Sportul a fost o mare pasiune a mea. În compunerile școlare scriam că după absolvire voi deveni fotbalist. Ceea ce o enerva pe profesoara de limbă și literatură pentru că, după cum spunea ea, așa profesie nu există. Îi răspundeam că toată lumea joacă fotbal și cîștigă bani din asta. Ea mă convingea că nu. Era o discuție mare în cancelarie că eu ironizez o profesie din Uniunea Sovietică. M-am convins că se poate juca fotbal profesionist în timpul sovietic pentru că aveam un salariu mai bun decît cînd eram inginer sau învățător. Am ajuns învățător de educație fizică foarte simplu. După ce nu am fost admis la universitate, în primul an căutam ceva de lucru și directorul școlii, un om foarte înțelept, m-a propus împreună cu învățătorul meu de sport la Secția Raională de Învățămînt și mi-au găsit un loc la o școală de opt ani. A fost un paradis pentru că în satul Buda m-am simțit absolut firesc într-o lume aparte.
Întotdeauna am scris ce mi-a plăcut mie. Eu nu am scris la comandă
De ce ați hotărît să vă dedicați presei după ce ați absolvit Institutul Politehnic „S. Lazo” din Chişinău, Facultatea de Mecanică?
Nu mi-am imaginat că pot deveni altceva decît scriitor. Era în subconștientul meu, nu știu cine îmi dicta, cred că era de la sine. Mi-am spus că n-o să fac inginerie. Am scris prima carte în 1976 și am editat-o în 1980, era o carte pentru copii „Puiul îndrăzneț”. Mi-am propus să fac doar acele profesii care se apropie foarte mult de scris. De aceea am ajuns redactor-șef la revista „Scânteia Leninistă” și „Animafilm” și director la cea din urmă. Am avut tot timpul intenția de a fi cît mai aproape de lumea presei. Acum tot ce scrii poate fi publicat, însă atunci nu era la fel. Admiterea în presă se făcea foarte greu. Îmi amintesc cît de dificil mi-a fost să public primul meu material despre Mateevici din 1986 și la care am primit imediat o replică de la un istoric literar mai în vîrstă cu acuzații de tot felul pentru că am intrat într-un domeniu care se consideră protejat și unde toate ariile erau împărțite între cei mai mari. Lucrurile se schimbă, timpurile se schimbă, școala de redactor mi-a fost de un bun augur fiindcă am avut timp să mă ocup cu cercetarea.
Cînd ați simțit libertatea presei?
Eu tot timpul am simțit-o pentru că am scris ce mi-a plăcut mie, nu am scris la comandă. De aceea probabil nu am niciun ordin și nicio medalie fiindcă am scris tot ce mi-a fost drag. În anul 1988, cînd se împlineau 100 de ani de la nașterea scriitorului Alexei Mateevici, aveam prima carte gata, cartea „Doine dorurilor noastre”. Atunci nu o puteam edita pentru că nimeni nu voia să ia această carte întrucît acolo am semnalat poezia „Limba noastră” ca viitorul imn al Republicii Moldova. Era o intuiție, dar o intuiție bună. Am avut parte de un redactor extraordinar, Ion Gherman, care mi-a spus atunci cînd umblam pe la edituri și încercam să conving că manuscrisul e bun că „cartea e foarte bună, nu-i timpul, dar scrie acum cînd ai timp și nu te publică pentru că o să treacă cîțiva ani și o să-ți ceară materialul și n-o să-l ai”. Am ascultat lecția lui Gherman fiindcă era unul dintre oamenii care trecuseră prin „dezghețul” hrușciovist, care a încercat să publice materiale din istoria noastră interbelică și a fost decapitat. Atunci am ascultat sfatul lui, am așteptat un pic și în ’90 a apărut cartea. A fost prima carte despre Mateevici, o monografie făcută în altă cheie decît cele precedente apărute în perioada sovietică.
Ce presupune pentru un om al presei să devină director al Centrului de Muzeografie M. Kogălniceanu (n.red. Muzeul Literaturii)?
Aceasta a fost una dintre slăbiciunile mele. Am lucrat mulți ani în arhiva Muzeului Literaturii și tot timpul îmi imaginam că voi ajunge director, dar nu planificam așa ceva. Cînd muzeul a fost închis din cauza unui conflict în colectiv și pentru că un cutremur a deteriorat clădirea, mai multe persoane au încercat să redeschidă muzeul. Nu au reușit și atunci Mihai Cimpoi mi s-a adresat cu rugămintea dacă nu pot eu să încerc să îl deschid. Eram mai tînăr, mai ambițios, și în scurtă vreme am creat o nouă formulă, ceea ce se vede astăzi. Dar am plecat de la muzeu nu atît de fericit cum am venit fiindcă am fost înlocuit rapid printr-o simplă conversație. Acum îmi pare rău că am depus multă muncă care nu a fost apreciată.
Despre ce a fost prima dumneavoastră publicație din 1974 în revista „Scânteia leninistă“?
A fost o proză scurtă despre un cățel. „Scânteia leninistă” era o revistă care publica materialele debutanților. Am menționat înainte că pe acele timpuri era foarte greu să debutezi. Revista publica tinerii Moldovei, dar foarte selectiv. În „Scânteia leninistă” am ajuns prin intermediul lui Aurel Ciocanu, un poet foarte bun, care m-a susținut în debutul meu. Mai tîrziu am ajuns și redactor tehnic al acesteia. Acest debut era o mare bucurie pentru că mă afirmam eu pentru mine însumi. Îmi spuneam că se poate scrie cu toate că e foarte greu de răzbătut. Însă debutul meu adevărat l-am făcut la revista „Nistru” în 1977, în numărul patru. A fost un ciclu de versuri publicat de Nicolae Dabija. Eram primul student de la Politehnică care debuta în acea revistă.
Ați scris peste 50 de cărți. Cînd ați simțit vocația de scriitor și cum ați scris prima carte?
Prima carte am scris-o pentru copii pentru că acolo era o anumită libertate și existau niște canoane pe care voiam să le sparg mai mult intuitiv. De aceea și titlul acesteia a fost foarte simplu pentru că fără să îmi dau seama m-am definit singur pe mine. Venind din lumea politehnicii nu aveam acces, nu eram acceptat ca scriitor, fiindcă se considera că trebuie să ai studii filologice. Eu mă ghidam după alte principii – în literatura mare se vine cu o experiență de viață cu o anumită vocație și nu se vine cu studii. Studiile sunt un accesoriu necesar, dar nu obligatoriu.
Ar fi binevenit ca rușii să recunoască aportul altor etnii la cultura lor
Ați afirmat: „cultura rusă ne datorează atît de mult, încît nu știu dacă s-ar găsi cîndva în Rusia o personalitate marcantă care să spună acest adevăr, răspicat și pe înțelesul tuturor”. Și totuși ce amprentă am lăsat noi, basarabenii, asupra culturii ruse?
Patru universități din Rusia au fost făcute de români. Ceea ce a făcut Antioh Cantemir pentru literatura rusă a însemnat o revoluție în poezia rusă și, în general, în limba literară a rușilor. Dimitrie Cantemir a venit cu o nouă concepție științifică. Pușkin de la care pornește literatura cultă rusă a trecut prin școala lui A. Cantemir. Sînt zeci de exemple. Am scris un articol care a stîrnit o mare supărare în presa rusă. Acesta se numea „Ce știu rușii despre Rusia” și prezenta argumente ce ne datorează nouă Rusia nu numai în literatură, dar și în medicină, în științele exacte. A fost o întreagă pleiadă de savanți care au lucrat pentru Rusia. Nu este o rușine, este foarte bine că ei au această contribuție. Ar fi binevenit ca rușii să recunoască acest lucru pentru că ceea ce au acumulat și au realizat ei nu este doar efortul rușilor etnici, ci și aportul unei comuniuni de alte etnii. Articolul a stîrnit nemulțumiri în presa rusă, au fost publicate trei sau patru materiale ample în ziare, printre care și în ziarul „Kommersant” în care se demonstra că rușii nu ne datorează nimic.
Care credeți că este viitorul Basarabiei atît timp cît privește cu un ochi spre Europa și cu celălalt spre Rusia?
Eu eram convins că Basarabia în 25 de ani o să decidă încotro merge, fiindcă această întrebare planează asupra noastră din ’90 încoace. Speram foarte mult că odată cu schimbarea generațiilor se va schimba mentalitatea și conștiința. Schimbarea conștiinței este o problemă foarte grea de aceea cred că noi încă mult timp o să ne zbatem în această dilemă. Evident că există o legătură cu Rusia, pentru că totuși am stat peste 100 de ani sub Imperiul Rus, s-au format niște tradiții, am preluat niște obiceiuri, niște reflecții, dar originea noastră este alta, este Europeană. Iar negarea acestei origini europene în favoarea unor reflexii temporare este absolut greșită. Cred că pînă la sfîrșit va învinge vectorul european și trebuie să o facă. Îi citez mereu pe Ștefan Ciobanu, care spunea că Europa se termină la Nistru și toate cetățile noastre sînt puse pe malul drept
al Nistrului.
Cît de mult s-a schimbat mentalitatea cetățenilor de la obținerea independenței?
Anul ’89 a ridicat un val puternic, dar nu s-a lucrat asupra conștiinței oamenilor, ci s-a lucrat asupra emoțiilor. Asta a fost o mare greșeală fiindcă, dacă am fi schimbat conștiința, nu aveam problemele de astăzi. Dar aceasta se modifică foarte greu, sînt necesari ani și multe eforturi care trebuie asumate de către cineva. Statul nostru încă nu a făcut-o, a lăsat ca lucrurile să decurgă de la sine pentru că se cerea de creat un Minister al Educației care să se ocupe în mod special de aceste probleme. Acest fapt a fost ignorat de toate guvernările de la 1990 încoace. Cred că e necesar ca anul 1989 să fie studiat, înțeles și conștientizat ca o necesitate pentru consolidarea independenței noastre. Mulți oameni care în ’89 erau în prima linie au plecat peste hotare pentru că nu au avut cu ce întreține familia. Aceasta a fost o pierdere, o lovitură puternică pentru că un lucru a fost declarat la tribună și alta a fost realitatea. A fost o lecție dură pentru mulți care, după aceea, au rămas dezamăgiți fiindcă este ușor să pornești oamenii în luptă, dar este greu să menții acea poziție cînd lupta s-a terminat. Cred că problemele noastre vor fi foarte mari pentru că acestea persistă în sudul și nordul Basarabiei precum și în Transnistria. Sîntem înconjurați de probleme și dacă nu vom conștientiza cît de acute sînt acestea ele se vor agrava.
Vorbeați despre indiferența politicienilor. Credeți că aceasta va cauza îndepărtarea treptată de la originile noastre?
Nu. M-am întîlnit cu copiii din licee și vreau să vă spun că vine o generație care vorbește altfel, gîndește altfel și are alte valori care ne apropie de rădăcinile noastre și atunci, fără să vrea, clasa politică se va schimba, fiindcă schimbul de generații se produce în afara dorinței noastre. Politicienii nu sînt buni, nu sînt răi, sînt așa cum sînt. În toate țările, aceștia sînt la fel, ei exploatează sentimentul și votul omului, pe care le utilizează în anumite scopuri, pentru a menține puterea politică. Asta este misiunea lor, iar datoria noastră este să facem o bună selectare a acestor politicieni, să alegem ideile și mesajele care sînt mai aproape de noi și să solicităm ca aceste mesaje să nu fie doar declarate, dar și realizate. Atunci cînd mesajele electorale vor fi realizate, atunci vom avea o politică autentică.
Chișinăul a reprezentat întotdeauna un model pentru celelalte orășele din Moldova
În cadrul unei conferințe ați afirmat că „Chişinăul se află într-un punct de tranziţie foarte complicat, el este pe punctul de a dispărea ca oraş istoric sau a se regăsi ca oraş istoric”. Ce presupune în viziunea dumneavoastră această tranziție?
Chișinăul s-a apropiat de punctul mort. Sîntem în faza în care un Chișinău istoric care a existat pînă în 1940 poate să dispară sub presiunea clădirilor noi care nu poartă încărcătură estetică. Centrul Chișinăului, care era un centru istoric cu care se mîndrea Gubernia Basarabia, astăzi a ajuns un centru care nu are față. Avem clădiri care nu sînt legate între ele, nu avem niciun plan care ar scoate în evidență orașul. Se construiește haotic, arbitrar, după posibilitatea oamenilor cu bani. Această dispariție a Chișinăului istoric va duce la apariția unui nou oraș, un oraș fără față, iar dacă orașul nu are față nu are nici locuitori. Cei din urmă sînt educați de arhitectura pe care o are orașul. Aceasta este o lecție de estetică care îi înconjoară în fiecare zi. Dacă orașul nu are față estetică, evident că locuitorii vor fi niște barbari cu toate că și aceștia aveau cultură. Faptul că timp de 25 de ani nu se ia o decizie privind planul de dezvoltare a Chișinăului este o crimă, fiindcă orașele trebuie să se dezvolte conform unui plan exact, nu să construiască fiecare unde vrea, cum vrea și ce vrea. Autoritățile se bucură că vin niște investiții, dar aceste investiții sînt mortale pentru Chișinău. În 20 de ani au dispărut aproximativ 100 de clădiri istorice, chiar zone întregi în partea orașului vechi, în partea centrală. Am trecut marți pe str. Bernardazzi și am văzut că au apărut cartiere noi cu multe etaje. Cîndva era o stradă liniștită, poate cea mai liniștită stradă din Chișinău. Se lucrează cu buldozerul extraordinar de mult. Presa încearcă să apere anumite obiective, dar este neputincioasă pentru că dacă nu apără procuratura care este împuternicită de stat să apere averea statului, atunci presa nici atît nu va putea face. Chișinăul este un oraș foarte urît, cineva s-a supărat cînd în topul celor mai urîte orașe ale lumii ne-am situat pe locul șase. Nimeni nu trebuie să se supere pentru că acesta e adevărul. Am avut un arhitect, pe Bernardazzi, care a dat față Odessei și Chișinăului, am avut un Șciusev care a știut să proiecteze un Chișinău distrus de război și care a făcut o replică frumoasă a orașului lui Bernardazzi. A reconstruit actuala capitală cu posibilități limitate, pentru că era o arhitectură sovietică impusă, dar el a știut să păstreze Chișinăul, pe cînd noi astăzi l-am distrus. Chișinăul a reprezentat întotdeauna un model pentru celelalte orășele din Moldova. Era un model de conduită, de arhitectură, de urbanizare acum mi se pare că el nu mai este la fel. Acum acesta este un oraș în care se adună un consiliu ca să se certe.
În 2000 ați editat Enciclopedia „Femei din Moldova”, care cuprinde peste 600 de personalități. În urma lucrării date cum vedeți potențialului feminin din Republica Moldova?
În anul 2000 eu consideram că femeile trebuie să se implice foarte mult în viața politică și, în general, în viața societății, fiindcă atunci cînd am terminat cartea mi-am dat seama ce potențial enorm au acestea. Dar am rămas absolut surprins cînd femeile au fost total dezinteresate de această carte, fiindcă acele file le oglindeau pe fiecare dintre ele. Sînt femei interesante, dar și altele care au o altă pondere în istorie și sînt anumite criterii după care se selectează materialul din enciclopedie. Pe mine, acest moment al egoismului feminin m-a îngrijorat, deoarece este bine cînd nu te pui pe tine în față, ci cînd cineva te promovează. Atunci am trăit o senzație dubioasă pînă nu demult, cînd am început să scriu a doua carte, „În lumea asta sînt femei”. Vreau să fac o trilogie, nu o enciclopedie, ci o antologie de portrete ale femeilor în speranța că acestea totuși vor reuși să se impună în societatea noastră. Am lucrat cu femei care sînt mai buni manageri decît bărbații, mai curajoase pentru că acceptau niște soluții pe care bărbații nici nu voiau să le audă și le realizau. Ele trebuie promovate pentru ca femeile să acceadă în ierarhia socială, să schimbe ceva în mersul vieții noastre.
Chișinăul s-a apropiat de punctul mort. Sîntem în faza în care un Chișinău istoric care a existat pînă în 1940 poate să dispară sub presiunea clădirilor noi care nu poartă încărcătură estetică. Centrul Chișinăului, care era un centru istoric cu care se mîndrea Gubernia Basarabia, astăzi a ajuns un centru care nu are față. Avem clădiri care nu sînt legate între ele, nu avem niciun plan.
Ați scris enciclopedii, volume de istorie, versuri, dar și scenarii pentru filme. Cine sau ce v-a inspirat?
Una dintre cele mai interesante etape ale vieții mele a fost cinematografia. Nicăieri nu am găsit o echipă mai consolidată, unită, inteligentă și mai prietenoasă decît la cineaști. Am avut parte să colaborez cu scriitori, artiștii de artă plastică, muzicieni și jurnaliști, dar nicio altă organizație de creație nu este atît de strîns legată. Cinematograful este o muncă comună, acolo un om singur nu face nimic și nici doi. Dacă nu ai o echipă, nu faci față. Și acest spirit trăiește în cinematografie. Am ajuns în studiou prin eforturile unui om extraordinar pe nume Boris Movilă, un intelectual de marcă care nu a fost apreciat nici pe timpul sovietic, nici acum. Evident că m-am molipsit de ideea de a face un film documentar. El se numea „Buburuza” și este primul documentar în care apare Pantelimon Halippa, Elena Alistar, Ion Inculeț. Asta era în anul 1989, cînd lucrurile încă nu erau clare și patru luni de zile filmul a stat pe raft fiindcă nu îl acceptau la Moscova. Filmul acesta a făcut foarte mulți deputați pentru primul Parlament, deoarece ei îl luau, îl prezentau în sate. Lumea se ridica în picioare cînd îl vedea pe Mateevici jucat de Ion Găină și cînd auzea limba noastră care răsuna în interpretarea corului radio-televiziunii. Deci sentimentele oamenilor se regăseau în acest film. De asemenea, am făcut și un film artistic despre un condamnat la moarte inspirat din nuvela lui Fănuș Neagu, am făcut și un film televizat despre un mare filosof al nostru Sergiu Grossu. În prezent lucrez la filmul „Copiii Gulagului”, dar bani nu-s, nu au fost și nu se știe cînd vor fi ca să îl putem termina împreună cu Petru Hadârcă care a inițiat acest proiect. Scenariul de film are o tehnică aparte și ceea ce este bun este verificarea unei proze. O proză oricît de interesantă ar fi, dacă o pui într-un scenariu poți vedea dacă are sau nu consistență. Noi avem mulți prozatori, dar foarte puțini scenariști.
Adaugă un comentariu