Sandra Pralong: Am venit în România să apăr drepturile comuniștilor și ale securiștilor
Microfonul de serviciu 15 decembrie 2010 Niciun comentariu la Sandra Pralong: Am venit în România să apăr drepturile comuniștilor și ale securiștilor 111
Mă avertizează că o să gătească. Aștept. O să facă o salată. „Dar nu am unde să-ti pun paltonul”, îmi spune. „Vă deranjează dacă-l las pe spătar?” Se încruntă o secundă. „Din nici un alt motiv decît estetic. Nu-l pot suferi acolo” așa că îl ia și-l pune într-un dulap, la adăpost de ochii săi. Știu că a venit în România delegată de Soros, că a fost consiliera președintelui Emil Constantinescu, că cei la ONU au chemat-o să facă parte din echipa de aici pentru dezvoltarea societății civile și că a trăit un timp în Africa. Desigur, a trăit și-n Elveția, și-n Franța și-n Statele Unite ale Americii unde a fost directorul de marketing al revistei Newsweek. Acum drămuiește atentă proteinele, vitaminele și mai ales, glucidele și lipidele.
OPINIA VECHE: Mai pictați prințese?
SANDRA PRALONG: Nu. Nu mai pictez. E drept că în timpul școlii, cînd eram mică, înainte să mă ia mama în Elveția, umpleam paginile caietelor cu siluete din acestea. Culmea că m-am dus recent la un curs de pictură și m-a cuprins atunci o mare bucurie. Pictura e o mare evadare! Mi-am promis că o să-mi iau cît de curînd un șevalet și-o să mă apuc să pictez iar.
O.V.: Ați mîzgălit vreodată un zid de biserică?
S.P.: Am avut mereu un respect mult prea mare pentru așa ceva. Bunica mea era pictoriță de șevalet, dar au dat-o afară din Uniunea Scriitorilor fiindcă făcea parte dintr-o familie burgheză. Așa că s-a înscris la școala Patriarhiei și eu am cunoscut-o așa, pictînd biserici. Eu mergeam cu ea prin sate și mă uitam cum picta chipuri de îngeri. În fiecare vară, eram în alt sat. Mie îmi place și-acum să spun că așa am descoperit eu antropologia României, uitîndu-mă la firul ierbii și îndrăgostindu-mă de satul românesc. Pur și simplu, m-am îndrăgostit. Nu-i o vorbă mare. Eram mereu în altă regiune, vedeam alți oameni, cu alte obiceiuri, dar cu aceeași căldură și lumină sufletească.
O.V.: Pictorul de biserici, cît stă cu pensula pe zid, e „împăratul satului”…
S.P.: Exact! Doamne, îmi amintesc și acum felul în care veneau oamenii și ne aduceau un pui la ceaun cu mujdei de usturoi după care mă topeam. Și eram, într-adevăr, primiți mereu de parcă am fi fost oaspeți de sărbătoare. Stăteam mai mereu la preot sau la dascăl, așa ca eram în centrul atenției tuturor. Și după masă stăteam pe prispă, în pridvorul bisericii sau pe un scăunel micuț, tot în pridvor, și-l ascultam pe bunicul care fusese profesor în Academia Militară, un comandant extraordinar care trei ani, în timpul războiului fusese prizonier la ruși, după care a scris 23 de cărți. Era o lumină și-o somitate! Lîngă el te simțeai cel mai important om din lume!
La șapte ani am aflat toată istoria lumii ca pe-o poveste
O.V.: Ați avut parte și dumneavoastră de-un regim „milităresc” de educație?
S.P.: Nu! Eram fascinată de el. A fost bușit de comuniști, așa că atunci cînd s-a întors din război, a ieșit definitiv din cercul acesta, strict și auster al milităriei și politicii. Nu era oricum, un om politic, ci un înțelept! Noica a scris despre el că a fost cea mai strălucită minte din armata românească fiindcă înainte să fie la modă, acum, ideea asta, bunicul meu a susținut dintotdeauna că armata trebuie să aibă conducere civilă și politică. Fiindcă ea se află în slujba țării, dar a țării create de orientarea și alegerile politice care-o definesc. Iar eu am crescut la umbra lui. Stătea cu bunica și îi curăța pensulele sau frămînta cîlți pentru frescă și îmi povestea. Îmi spunea toată istoria lumii ca pe-o poveste. Aveam șapte ani, iar el îmi explica pe înțelesul meu de ce De Gaulle nu vrea ca Anglia să intre în Comunitatea Europeană care pe atunci se chema Piața Comună. Și acum îl aud explicîndu-mi cum francezii care au grîu se pot înțelege cu nemții care au fier. Dar dacă englezii, care au cărbune, s-ar alipi comunității, din cărbunele englez și fierul nemțesc s-ar construi o mașină de război care să treacă ca prin unt peste tot grîul francez. Cred că e prima dintre lecțiile de istorie pe care o țin minte. Îmi amintesc mereu candoarea și liniștea cu care vorbea și cît de înțelegător era, fără să rănească pe nimeni.
O.V.: Ați avut vreodată prieteni de aceeași vîrstă în copilărie?
S.P.: Eu am fost mereu înconjurată aproape numai de prietenii bunicilor, de oameni mari, cultivați și importanți. Am fost copil unic. Părinții mei au divorțat cînd aveam trei ani și după încă trei ani, tata a fugit în Statele Unite. Așa că eu am crescut mai curînd printre adulți și am învățat să apreciez. Eram ori între adulți, ori în lumea mea, în desen. Nu eram înconjurată de copii, ci de bunici și tot mediul lor. Fiindcă mama era arhitectă și era mai mult plecată, eu am cunoscut numai artiștii, generalii, comandanții și oamenii care se aflau în preajma bunicilor.
Dacă aș fi trăit în comunism, n-aș fi rezistat tentației de-a face compromisuri
O.V.: V-a intrat vreodată în cap că sînteți centrul universului?
S.P.: Păi cred că toți trecem prin faza asta în care ne credem fie foarte deștepți, fie foarte impostori și oscilăm între cele două. Îți trebuie ceva ani și niște distanță de tine ca să-ți dai seama că ego-ul e de cele mai multe ori o piedică. O prietenă mi-a spus foarte bine la un moment dat cînd eram foarte speriată fiindcă trebuia să țin un discurs și nu știam cum să-l fac – „Liniștește-te”, mi-a spus, „fiindcă inspirația nu vine de la tine, ci vine prin tine. Și cînd te dai la o parte din propria ta cale, cînd renunți la a mai vrea să fii deștept, lăudat sau să ajungi undeva, iese ceva mult mai profund și mai adevărat din tine, decît te așteptai”. Ea avea dreptate. Eu am descoperit asta treptat.
O.V.: Odată ce-ați ajuns în Elveția și n-o cunoștea nimeni pe „nepoata bunicului”.
S.P.: O, da! Acolo m-am simțit de-a dreptul aruncată și abandonată! Nu vorbea nimeni cu mine și mi se părea că mi s-a retras injust un fel de drept nobiliar. M-am apucat să-i reproșez mamei că nu m-a întrebat și pe mine dacă vreau să vin după ea.
O.V.: I-ați fi spus că „nu”?
S.P.: Între noi fie vorba, bine a făcut că nu m-a întrebat fiindcă eu n-aș fi vrut să plec de-aici. Mă simțeam prea bine în mijlocul oamenilor de-acolo și prea importantă. Dar dacă aș fi rămas, m-aș fi pierdut fiindcă eram prea sensibilă.
O.V.: V-ați fi pierdut traseul sau caracterul?
S.P.: Cum să spun, eram ca orice fetiță sensibilă din țara asta. Adică îmi doream foarte mult să fiu pe plac. Nu cred că aș fi avut curajul să rezist tentației de a face compromisuri. De asta nu judec pe nimeni că a supraviețuit timpului acela fiindcă nu știu ce aș fi făcut eu, dacă aș fi fost aici. Cred că în situația asta trebuie să iertăm.
Mamo, uită-te la CV-ul meu. Dacă tu nu m-ai cunoaște, ce-ai crede despre mine?
O.V.: De altfel, ați ajuns înapoi în țară ca să fortifiați bunul mers democratic al Fundației Soros. Ați început juștificînd bursele pe care le-a acordat după ’98 foștilor informatori.
S.P.: Da pentru că părerea mea e că România n-o să se vindece niciodată dacă n-o să învețe să ierte. Dacă nu ne iertăm pe noi înșine, nici n-o să ne conștientizăm slăbiciunile. O să rămînem mereu în negarea lor și n-o să progresăm deloc. N-o să le depășim.
O.V.: N-ați fost niciodată suspectată că ați fi avut legături cu vechiul regim?
S.P.: Pe față nu. Și nu știu ce cred oamenii, dar pot să spun ce crede mama, care nu e ca mine, și suspectează pe toată lumea de legături ilicite cu regimul de-atunci. E foarte cu bîta pe tot ce poate să arate a legătură cu vremurile alea. Vede Securitate și oameni ai trecutului peste tot. Răspunsul meu e: „Mamo, uită-te la CV-ul meu. Dacă tu nu m-ai cunoaște, ce-ai crede despre mine? Ieșită din țară la 15 ani datorită unei pile de la Patricia Nixon, soția președintelui american. Ajunsă să lucrez în Africa. Ajunsă la Paris. Ajunsă în America, printr-o bursă elvețiană să studiez diplomația și relațiile internaționale. Ajunsă la Newsweek. Pe urmă, înapoi, în România, pe o grămadă de bani ai lui Soros. Spune. Ce-ai crede? N-ai spune că sînt teleportată, teleghidată și controlată de ei?” Abia atunci recunoaște și ea că lucrurile sînt mult mai complexe și mai puțin teleghidate decît crede ea de obicei.
O.V.: Ce i-ați răspuns cînd v-a întrebat ce-i cu omul împreună cu care conduceați filiala națională a fundației Soros?
S.P.: A fost, într-adevăr un început tare confuz. Eu nu eram în țară cînd Alin Teodorescu a fost acuzat c-ar fi un pion al Securității și nu eram deloc la curent lucrurile astea. Nu știam mai nimic.
O.V.: Nu comunicați unul cu celălalt?
S.P.: Ba desigur că eram apropiați și ne cunoșteam, că doar lucram foarte mult împreună. În buna mea credință – și mă amuz și acum cînd îmi amintesc – m-am dus odată cu Alin, să conving S.R.I.-ul de atunci să-și retragă fitilele care apăreau în presă. Eu m-am gîndit că e cazul să afle totul despre fundație de la noi. Așa că m-am înființat în biroul lui Virgil Măgureanu, împreună cu Alin și cu toate dosarele fundației în brațe și i-am spus: „Domnul Măgureanu, uitați realitatea! Noi nu avem nimic de ascuns. Dar România are de pierdut din faptul că fundația nu este bine privită de români. Îi faceți un rău țării și-l faceți ca om care vreți s-o apărați! Dacă presa va tot spune că Soros-ul de la noi e un cuib de comuniști, atunci percepția înafară a țării va fi una profund negativă!” Și atunci mi-am dat seama, în biroul lui Măgureanu , că Alin de fapt se cunoștea de-o grămadă de vreme cu Virgil Măgureanu și se tot dădeau „domn’ profesor” pe-acolo și „domn’ profesor” pe dincolo și „vă mai aduceți aminte de nu știu cum” de la Pazvante și tot felul de lucruri din acestea.
Pe undeva, era evident că oamenii nu aveau de unde să iasă neîntinați și sistemul din România fusese de așa fel încît Securitatea îi selectase pe cei mai buni și îi promova, evident, în continuare. Noi nu cred că ne-am dezbărat de aceste filiere – filiere în sensul bun, acela de „rețeaua băieților buni”. În spațiul românesc există încă foarte mult suport pe care oamenii și-l acordă unii altora tocmai în virtutea legăturilor despre care n-ar vrea să se știe că le au.
Eu, de fapt, asta contest dacă am ceva de contestat- faptul că ascund legături, cunoștințe și informații care ar trebui date pe față fiindcă nu le fac nici un rău. E sănătos să arăți ceea ce știi.
O.V.: În ’90, după Mineriade, Vlad Păunescu, pe atunci operator, a susținut că a filmat la morga din București trupurile celor morți. Casetele le-ar fi dat lui Alin Teodorescu după care acesta le-ar fi „pierdut”. George Roncea susține într-un articol că Sorin Roșca Stănescu i-a povestit despre o întîlnire pe care a avut-o atunci și cu dumneavoastră, și cu Alin Teodorescu, în casa dumnealui pentru a stabili impactul difuzării acestor casete, care ar fi probat existența unor victime nedeclarate și îngropate la neidentificați în cimitirul Străulești. Sorin Roșca Stănescu nu a dezmințit articolul. Din el, se subînțelege că știați de la bun inceput istoricul oamenilor cu care lucrați.
S.P.: Asta e o teorie a conspirației. Eu știam doar că sînt adusă aici fiindcă fundația Soros din România era pe cale să se închidă. Trebuia s-o resuscitez. Voia s-o închidă în primul rînd fiindcă Guvernul de-atunci punea bețe în roate, nu aveam sediu și nu aveam posibilitatea de-a face nimic, pe de o parte. Pe de altă parte, oamenii care lucrau la fundație în afară de Alin nu aveau obiceiul creării unui sistem transparent, al oferirii burselor în mod nepărtinitor, ci dădeau bursele între ei. Sau, în fine, asta era percepția la New York, că ce se întîmpla aici ținea de un club închis din care lipsea tocmai schimbarea democratică, sistemul transparent și nepărtinitor pe care Soros voia să-l implementeze prin propriul exemplu și, firește, prin banii lui. Și atunci m-a trimis pe mine ca să încerc să salvez efectiv fundația. Mandatul meu era de un an, după care ar fi trebuit să las fundația în mîini total românești fiindcă eu eram percepută ca fiind mai curînd străină, ca mentalitate și abordare, decît româncă. Treaba mea era efectiv s-o salvez, să fac posibil pentru tinerii de aici să meargă la conferințe în străinătate și să studieze înafară, ceea ce ar fi fost imposibil dacă s-ar fi închis biroul Soros.
Drama noastrsă e că ne lipsește curajul de-a spune celor puternici c-o iau razna
O.V.: Pe Soros l-ați cunoscut cînd lucrați la Helsinki Watch. El v-a propus acest proiect de resuscitare?
S.P.: L-am cunoscut absolut întîmplător fix de ziua revoluției cînd el venise la Helsinki Watch, un ONG american pentru susținerea drepturilor omului. El venise să propună o misiune în România prin care să determine noua putere să respecte drepturile inclusiv ale celor care fuseseră, să zicem, de partea proastă a baricadei, respectiv, a securiștilor și a comuniștilor.
În mod paradoxal, am venit în România să apăr drepturile comuniștilor și ale securiștilor. Asta pentru a împiedica noua putere să devină călăul foștilor călăi.
O.V.: Credeți că odată cu creșterea puterii, crește și nivelul de responsabilitate?
S.P.: Nu! Tocmai asta e ce ne lipsește în România. Puterea te crizează, ți se urcă la cap, te corupe! Îți ia mințile, îți zăpăceșțe creierii! Și asta ne lipsește, oameni care să aibă curajul să spună celor puternici c-o iau razna! E drama noastră! Nouă ne e frică! Noi nu îndrăznim să spunem: „Bă, o iei razna!”. Bine, poate, nu „bă”, dar oricum, e dramatic că nu știm să protestăm.
O.V.: Vă întrebasem fiindcă și Soros a fost perceput ca un rechin pe piața bursei, care după ce a coagulat și a acumulat un ridicat capital financiar și de influență, a început să pună bazele unor activități filantropice.
S.P.: Eu nu cred că trebuie să ne bazăm pe înțelepciunea oamenilor care au putere. Trebuie să mizezi pe intituțiile și oamenii care îi penalizează dacă o iau razna. Care îi taxează și-i dau jos. Pe oameni care să nu-și dorească să fie plăcuți și prin asta să le dea și mai multă putere celor deja înnebuniți de ea!
O.V.: Ați avut vreodată o reticiență în a lucra cu oameni al căror trecut nu îi recomandă ca fiind onești?
S.P.: Nu am avut niciodată astfel de reticențe. Prefer un comunist asumat care își asumă trecutul și tînguielile decît un om ascuns, căruia îi e rușine de el și se ascunde de ceilalți. Fiindcă alt nărav pe care-l avem, nu este doar lipsa de curaj, ci și tendința de a minți. De a ne minți pe noi înșine și de a ne ascunde și de a judeca pe ceilalți foarte drastic și foarte ușor. E un lucru pe care l-am învățat în străinătate cînd cineva mi-a zis: „cine ești tu să judeci? Ești Dumnezeu?”, cînd făceam nu știu ce judecată la adresa cuiva. Asta ar trebui să repetăm și noi celor care se grăbesc să judece. Fiindcă de asta nu avem curaj- ne e prea frică de judecata celuilalt fiindcă noi înșine judecăm prea repede și foarte ușor și de multe ori, urît.
Nu știu de ce nouă, românilor, că altora nu le e așa greu cum ne e nouă, să renunțăm la dorința de-a avea mereu dreptate și de a-i considera pe ceilalți mai răi și mai urîți. Asta ne creează o viață foarte grea în comunitate fiindcă fiecare vrea să aibă mereu dreptate. Și firește că fiecare are dreptate din propria perspectivă, iar din perspectiva tuturor celorlalți, fiecare e total greșit. Nu putem trăi împreună dacă nu înțelegem că n-avem dreptul de a judeca.
Laxismul instituțional să se suprapună catastrofal peste un laxism individual
O.V.: Ați încălcat multe reguli pînă acum?
S.P.: Da. Și m-am căit. Am avut momente de rătăcire și m-am căit pentru ele. Am învățat ceva din ele. Greșind am căpătat o conștiința, fiindcă numai asta mă diferențiază de-o plantă sau o mîță, conștiința mea, că nu sînt numai instinct. Firește că mă lupt în fiecare zi cu instinctul de mînca dulciuri, ca să mă apropii mai mult de un principiu estetic, de pildă. Sînt obsedată că m-am îngrășat. Glumesc, dar cred că numai conștiința care se dezvoltă pe măsură ce învățăm din greșeli ne diferențiază de animale.
O.V.: Și animalele pot fi dresate. În articolele dumneavoastră de acum niște ani, vorbeați foarte des despre conștiința individuală. Apoi ați început să vorbiți despre respectul legii și importanța sancțiunii, adică despre dresaj.
S.P.: Așa e fiindcă am văzut că momentele de iluminare personală nu sînt așa dese cum credeam și nu ni se întîmplă tuturor în același timp. Așa că avem nevoie ca statul să-și arate statalitatea, care să mă oprească să te abuzez, să mă oprească să trec peste linia continuă. Noi avem o mare problemă fiindcă nu ne reprezentăm prin legile care sînt votate.
Nu respectăm reguli fiindcă nu ne dăm seama că ele provin din legi fiindcă nu avem conștiința unei legi care să ne reprezinte. Si așa, fără conștiință, avem impresia mereu că nu există consecințe. Dar tot ce facem contează și încălcarea regulii poate duce la încălcarea legii, ca atunci cînd fiindcă ai trecut pe roșu, la semafor, ai omorît pe cineva. La noi s-a ajuns ca laxismul instituțional să se suprapună catastrofal peste un laxism individual.
O.V.: Spuneți că sînteți îndrăgostită de țara asta. Dar tot ce se întîmplă aici vă revoltă.
S.P.: Da, pentru că avem un talent extraordinar și chiar ne merge mintea. Sîntem inteligenți și creativi si descurcăreți. Dar ne uităm mereu la partea goală a paharului și ne blazăm. De acolo nu vine nici o sursă de energie, nimic. Trebuie să înțelegem că viitorul e o profeție auto-realizată. Eu cred în dictonul: „Dacă îți închipui că vei reuși sau îți închipui că vei eșua, ai dreptate în ambele cazuri”. Afară te molipsești de optimism și de faptul că trebuie spus pe față tot ce nu-ți place fiindcă altfel nu se rezolvă nimic. De asta spun că a învăța în străinătate și a te întoarce în România e cea mai bună scoală, pentru deprinderea normalității și a învăța și pe alții că normalitatea înseamnă optimism, nu oboseală.
Am făcut un sacrificiu renunțînd la confortul din străinătate numai fiindcă am crezut că pot face ceva pentru țara mea.
O.V.: Tot în străinătate, sînt oameni care deși locuiesc în New York și sînt considerați realizați financiar si social, nu au apucat să vadă vreodată Neagara.
S.P.: O, da, sînt oameni care locuiesc în Brooklyn și n-au ajuns niciodată în Manhattan. E adevărat că acolo înveți să nu obosești, dar în egală măsură și să-ți vezi doar de treburile tale, ceea ce te închide. Mie mi-a lipsit mult în străinătate căldura oamenilor de aici, familiaritatea lor cu care se apropie unii de alții. Acolo n-ai să vezi un om deschizîndu-ți ușa și sufletul și cămara și tot fără să te cunoască, așa cum se întîmplă la noi la țară. Am tînjit mult după deschiderea aceasta, a noastră. Dar acolo am învățat să respect regulile fiindcă societatea mă presa să fac asta. Acolo am învățat să protestez.
O.V.: V-ar fi plăcut să fiți rebelă?
S.P.: Mi-ar fi plăcut să am mai mult tupeu. Să desconsider obstacolele si să mă supra-apreciez. În România, a avea tupeu a devenit o valoare fiindcă altfel, nu ești văzut. Mi-ar fi plăcut să fiu un reformator. Eu mi-am găsit cauza cînd m-am întors în țară și m-am simtit de parcă aș fi asistat la un accident. Am simțit imediat nevoia de a da o mînă de ajutor. A face o alegere înseamnă să ai o cauză. și pentru cauză trebuie să lupți, s-o aperi! Am ales să rămîn în România și lupt pentru asta în fiecare zi.
O.V.: V-ați acomodat repede cu roul eroului civilizator?
S.P.: Da. Am simțit imediat nevoia de-a face ceva, de a oferi ceva în schimb societății, de a participa la formarea ei, la a-i pune bazele. Deși, acum, cînd stau și mă gîndesc, e o graniță foarte fină între a ajuta pe cineva să se descopere și a fi „albul civilizator”.
Eu cred că fac asta din dragoste fiindcă am făcut un sacrificiu renunțînd la confortul din străinătate numai fiindcă am crezut că pot face ceva pentru țara mea. Aș fi putut fi și-o mistică. De altfel, refuz și acum să citesc romane rusești. Sînt prea aproape de sufletul meu, cu toate dramele și căințele și neputința eroilor rusi. Mă țin departe de ele tocmai fiindcă întotdeauna respingem ceea ce ne apropie mai mult de noi înșine.Nu știu de ce e așa greu în România să înțelegem că poți trăi mult mai bine dîndu-ți viața pentru ceilalți.
***
Toate drumurile care-au cotit spre România
Era anul 1972 cînd Sanda Budiș, a fugit în Elveția. De acolo i-a scris soției președintelui Nixon, ca s-o aducă pe Sandra la ea și să-i scoată roșul comunist din fața ochilor. După ce se pregătise să intre la un liceu de artă din capitală, Sandra a aterizat direct pe băncile unuia economic. Asta după ce ajunsese mai întîi în New York, unde tatăl său fugise cu cîțiva ani în urmă. De ziua ei, Sandra îl aștepta în aeroport cu un păr vîlvoi, o palărie de blugi și o grămadă de mărgele la gît, în-cadrate de-o geacă lățoasă, portocalie. A doua zi i-au fost cumpărate o fustă bleumarin, plisată și-o pereche de ciorapi albi.
După șase luni a abandonat „țara tuturor posibilităților” și s-a întors în Elveția, la mama sa. Aici s-a îndrăgostit de un coleg care studia Economia Politică. Avea 23 de ani cînd s-a măritat și a plecat în Niger, unde el avea o misiune diplomatică. Acolo a ea predat economie la o universitate pînă cînd l-a pierdut într-un accident de mașină. Din Africa, se mută-n Paris ca să aprofundeze științele politice, apoi, printr-o bursă Rotary, se înscrie la un master în Statele Unite, la Fletcher School din Boston. Așa a început. S-a angajat la NewsWeek și-a ajuns cel mai tînăr director de marketing al publicației în numai un an. Pe Soros îl cunoaște în ziua revoluției noastre și se întoarce în sfîrșit în România, să înzdrăvenească filiala de aici. Devine consilierul președintelui Emil Constantinescu iar cei de la ONU o cheamă să facă parte din „Fondul Națiunilor Unite pentru Populație”, fiind și consultant pentru relația ONU cu organizațiile nonguvernamentale de la noi. De mai bine de un an a încercat să pună la cale proiecte de trezire a spiritului civic în români prin Synergetica, organizația pe care-a creat-o special pentru așa ceva.
De atunci, își petrece timpul citind și amintindu-și ca de-o datorie că „trebuie să fiu mîndră că sînt româncă”.
Adaugă un comentariu