Andrei Corbea-Hoișie: Am luat mereu lumea așa cum era, încercînd să găsesc frumusețea din ea
Microfonul de serviciu 17 decembrie 2011 Niciun comentariu la Andrei Corbea-Hoișie: Am luat mereu lumea așa cum era, încercînd să găsesc frumusețea din ea 377Are o modestie care pare în lumea de azi greu de-nțeles. De ce omul care a pus bazele Școlii de Jurnalism de la Iași, același care a pus și bazele Editurii Universității, pe care-a condus-o dintotdeauna, omul care a convins Germania că România e pe potriva Uniunii Europene, cel care a profesat la Universitatea Paris VIII, precum și la altele două, din Germania, membru al Academiei din Erfurt și cel care a primit distincția de Doctor Honoris Causa la Universitatea Konstanz, fondatorul Școlii de Germanistică din Iași și al Societății de Germaniști ai Europei Centrale, s-ar ascunde în perdele de fum, fără să facă vreun caz din toate acestea? „Alții pot vorbi despre mine, nu eu”, îmi repetă Andrei Corbea-Hoișie. Poate că vremea cît a fost titular la Centrul Internațional de Cercetări „Blaise Pascal” al Școlii Normale Superioare, din Paris, ori anii în care a studiat filosofia și cultura germană l-au transparentizat, curățîndu-l prin spirit ordonat și abstract, pecetluindu-l cu o intimă recunoaștere a propriului firesc ce ține de-o universală „rațiune practică”. Împlinește acum 60 de ani, dorindu-și condiția „omului normal”. Ca orice cunoscător al porțelanului, știe că armonia normalității e o piatră filosofală mai prețioasă decît cea a oricărui eroism, fiindcă pretinde a ține în frîu însăși fragilitatea. L-a cunoscut prea bine pe Paul Celan, citindu-l, aflîndu-i biografia și înțelegîndu-i viața, ca să știe ce-nseamnă limanul liniștei și-al acceptării unei vieți, cu toate cîte o pot umple, iar uneori, împlini.
Se poate lucra cu porțelanul ca-n fier, cu ambiție?
Se poate, desigur, dacă și tehnicile folosite sînt suficient de delicate, pe măsura materiei. Fiindcă din forma pe care porțelanul o are datorită unei tradiții, poate să apară foarte ușor informul. În familia mea exista o afinitate față de porțelan, pentru că bunicul a avut un magazin de sticlărie. El era de profesie, fierar și sticlar. A învățat la Școala de Arte și Meserii din Viena, așa că practica sa era cît se poate de serioasă. Cînd s-a mai înstărit, a reușit să-și deschidă un magazin modest de obiecte din sticlă. Îmi povestea că avea și un mic raion unde vindea lucruri deosebite, precum porțelanuri Rosenthal.
Familia dumneavoastră a păstrat bucuria vieții, chiar dacă trecuse prin deportare?
E adevărat că în 1941, toată familia bunicilor mei, adică el, bunica, mătușa și mama fuseseră deportați în Transnistria. Dar nu mi-au vorbit aproape niciodată despre lucrurile acestea. Numai printr-o minune au scăpat. De fapt, cea mai neverosimilă minune a trăit-o bunicul. Într-o zi, a venit o unitate SS în lagărul administrat de jandarmeria română, iar bunicul a fost luat. De obicei, oamenii care plecau cu aceste unități, nu se mai întorceau. Lui i s-a întîmplat această minune, că s-a întors. Sigur, minunea i-a atins și pe ceilalți, și pe mama, pe mătușa și pe bunica mea, care și ele, au supraviețuit.
Ați știut din copilărie această istorie personală?
Lucrurile acestea le-am aflat mai curînd de la bunici, decît de la mama. Dar și ei au fost destul de discreți în această privință. Ulterior, prin ceea ce am citit în diverse memorii și cărți, am reconstituit un cotidian care ar fi putut foarte bine să facă în așa fel încît să nu exist. Dar pînă în adolescență, nu-mi amintesc să mă fi întrebat vreodată asupra insecurității lumii. Un element perturbator pentru copilăria mea a fost însă obsesia părinților și-a bunicilor, de-a mă face să învăț un instrument muzical. Am început de timpuriu să-mi petrec timpul chinuindu-mă să exersez la vioară. Mama luase un abonament la filarmonică și în fiecare vineri seara, mergea cu mine acolo. Era un ritual. În felul acesta, îmi exersam și memoria. Așa cum alții știau toți jucătorii unei echipe de fotbal, eu cunoșteam pe toți membrii Orchestrei.
N-am avut conștiința nefirescului
Intrarea în lume s-a făcut pe porțile Negruzzi-ului?
La Negruzzi am ajuns în ultimul ciclu. Iar pentru mine, a fost iarăși o mică traumă fiindcă veneam de la Liceul de Muzică și Arte Plastice „Octav Băncilă”, unde eram un elev bun, dar deprinsesem o teamă aproape patologică de matematică. Părinții mei avuseseră deodată revelația că n-am să ajung să fac o carieră cu vioara. Iar tata a decis că trebuie să-mi dea o educație care să mă pregătească pentru viață. Așa am ajuns la Negruzzi. Am avut noroc, fiindcă am întîlnit un profesor de română extraordinar, căruia îi datorez imens, profesorului Manolache. Am făcut împreună cu alți colegi, prima revistă a liceului. Se făcuse și o stație radio de emisie internă. Așa că realizam și-o emisiune pe care-o imprimam și care se difuza în pauza mare, în fiecare zi. Eram așa de absorbit, încît în clasa a XI-a am avut deodată, iarăși, revelația că dacă nu pun mîna să învăț la matematică, n-am nici o șansă să trec. Pînă la urmă, am făcut pregătire și am învățat atît de bine, încît am intrat la Bacalaureat cu fruntea sus și-am luat și zece. Dar n-a ajuns să-mi și placă. Faptul că aveam o anumită idiosincrazie și față de chimie, și față de fizică, m-a îndepărtat definitiv de perspectiva pe care mi-o pregăteau părinții mei, aceea de a mă face doctor.
I-ați dezamăgit?
Da, dar s-au împăcat cu ideea. Singurul lucru pe care l-au considerat esențial a fost acela de-a mă împiedica să dau la Istorie, fiindcă erau convinși că nu se putea face așa ceva într-un mediu atît de ideologizat. Așa că, dacă n-am vrut să mă fac artist, dacă n-am vrut să mă fac doctor, compromisul a fost să merg la Facultatea de Litere. Și, iarăși, pentru a fi mai siguri de viitor, nu la Română principal, ci la Română secundar. Dar pînă la urmă, în ’74, cînd am absolvit Filologia, tot m-am înscris la fără frecvență, la Istorie.
Ați crezut vreodată în instaurarea unei lumi noi, într-o istorie care-o poate lua pe scurtătură, înlocuind o lume cu o alta, eradicînd-o pe cea veche?
Trebuie să spun că interogația aceasta am avut-o destul de tîrziu. Am ajuns să meditez asupra fundamentelor lumii în care trăiam abia în perioada adolescenței. N-am primit din familie o ilustrație a refuzului lumii în care trăiam. N-am avut conștiința că ceea ce trăiesc este o negație a firescului. Sentimentul unei sufocări reale a apărut abia după ce am început să trăiesc pe picioarele mele. Bunicul murise, iar eu descopeream că pe baza unui decret venit de azi pe mîine, angajarea mea la Universitate, devenea o utopie. Ar fi trebuit să rămîn în Universitate, în mod normal, dar decretul prevedea că aceasta nu mai este posibil fără un stagiu în învățămîntul preuniversitar. Pentru că eram șef de promoție, puteam teoretic, să-mi aleg postul, dar îl primisem pe acela de profesor de germană la Școala Nr. 13. Începutul acesta a fost atît de bulversant pentru mine, încît chemarea în armată, care a venit imediat după absolvire, m-a bucurat. Am plecat pentru a mai atenua șocul impactului direct cu realitatea. Iar senzația aceasta a imposibilității de a ajunge la destinație s-a amplificat tot mai mult, pînă la sufocare. Viitorul meu era, pur și simplu, suspendat. Faptul că dintr-o dată, o anumită ofertă de carieră a dispărut așa, ca un fum, m-a determinat să caut diverse refugii. Așa că în ’78 m-am înscris la doctorat. Am zis că prin asta, îmi voi găsi o preocupare care să funcționeze ca o amortizare în fața prezentului. Am avut un mare noroc, nu atît prin doctoratul în sine, cît prin faptul că în 1975, prietenul meu, Alexandru Călinescu, m-a recomandat lui Adrian Marino. El scotea atunci o revistă relativ celebră și a început să mă publice. Marino a avut o încredere imensă în mine și asta mi-a dat mie însumi, încredere, speranță și curaj. Am căutat mereu insule de refugiu, sau de acomodare.
Ar fi fost, poate mai înțelept să nu am nici o legătură cu această istorie
Redacția revistei „Dialog” a constituit o astfel de insulă?
Da. Activitatea din presa studențească a fost o relativă oază de libertate. Ulterior, după 1980, am devenit cercetător la Institutul Philippide, care pe atunci se chema Centrul de Istorie Literară și Folclor al Universității, fiindcă Academia nu mai avea un institut de cercetare. Atunci am revenit iar și la revistă, unde scrisesem în timpul facultății și unde găsisem o nișă a mea. Trăiam într-un soi de mulțumire, dar una în sensul celei de azi, pe mîine. Am început să-mi petrec zilele și week-end-urile la redacție. Cu cei de acolo, împărtășeam același destin. Față de ei, poate că eram avantajat, totuși, fiindcă, dacă într-o zi aș fi decis să plec, aș fi putut-o face mai lesne. Toți prietenii mei plecaseră deja, iar această dilemă, de a merge și eu după ei, sau nu, era corozivă. Mă vedeam rămas singur și fără viitor. Dar n-am plecat. Iar în 1990, cînd foarte mulți au părăsit România, de la Cluj, de exemplu, profesorul Moțan, de la Germanistică, iarăși am spus că să plec acum, mi se pare absurd, că doar aveam atîtea de făcut.
Cum îi priviți pe partizanii non-implicării, cei care devin, îndeobște, și judecători înfocați?
Ce să spun? Judecățile ulterioare sînt simple, mai ales la cei care nu au trăit aceleași experiențe și nu au marca, pe propriul suflet, a ce a însemnat un mod de viață obstrucționat în felul acela. În general, viața capătă complexitate atunci cînd există și o conștiință a ei. Cei care aleg non-implicarea, trăind, pînă la urmă, fără conștiința a ceea ce se petrece de fapt, inconștienți, ca să mă exprim în termenii schopenhauerieni, după principiul că viața este doar voință, iar nu și reprezentare, intră în existența unui firesc cît se poate de fără problematizare. În clipa în care apare și reprezentarea, atunci idealurile sînt multe, consecințele se arată și ele diverse și acaparatoare, iar deciziile sînt greu de luat. Ce să spun? Eu am încetat demult să mai caut prin ziare și să mai urmăresc albiile și torentele acestor judecăți. Sînt cu totul și cu totul alături de ceea ce fiecare a trăit în felul lui, în anii respectivi. Așa a fost să fie. În momentul de față, singurul lucru despre care se poate vorbi este despre cum ceea ce va urma, să nu fie mai rău decît ceea ce-a fost. De aceea, continui să cred că ar fi fost poate mult mai înțelept să nu am nici un fel de legătură cu această istorie. Dar s-a întîmplat să am și chiar dac-ar fi fost mai comod, nu am fugit, nu m-am retras în indiferență sau pasivitate, iar acum, în nici un caz, nu voi fi eu cel care să mă dezic de ea.
Am spus că voi continua pînă cînd nu se va mai putea
Citind notele informative publicate de Luca Pițu, am văzut că și numele dumneavoastră era deseori „denunțat”, fiindcă facilitați publicarea unor articole care inspiră la disidență.
Mi s-a părut foarte important în perioada respectivă să încerc să obțin ceea ce mi se părea că este maximum în condițiile date. Despre negocierile cu cenzorii, sau cu cei care, inoficial erau cenzori, pot povesti foarte multe. Întrebarea era, desigur, să accepți raderea unui poet, să zicem a lui Nichita Danilov, sau să-l întrebi pe el dacă este de acord să modifice două versuri, dar totuși poemul să apară și numele să intre în circuit. Asta era întrebarea. Dacă nu mi-ar fi păsat, mă retrăgeam cu totul. Dar mi-a păsat de lucrurile astea! Eu nu știu să fi devenit nici un mare poet și nici să mă fi făcut remarcat în profesia mea, prin revista „Dialog”. Tot ce-am făcut acolo, era fiindcă am crezut în alții și-n felul acesta de expresie. Am înlesnit publicarea a foarte multe lucruri fiindcă așa prindeam încredere în noi, că ceva, ceva, poate fi totuși exprimat. Odată, una dintre negocieri a fost chiar surprinzător de ușoară, cu toate că numărul avea să trezească o furie imensă. Am publicat pe prima pagină, o imagine cu Ceaușescu care părea să dea noroc cu Ștefan cel Mare. Cel care a semnat atunci, pentru ultima oară, de altfel, că apoi a fost schimbat, era tovarășul Corcaci, corespondentul „Scînteii” la Iași. Lui i s-a părut chiar interesantă alipirea a două tablouri în felul acesta. Dar alte negocieri au fost mult mai grele, cu precădere după 1985, cînd mizele deveneau din ce în ce mai dificile. Nu numai că trebuia mereu să justific de ce semnează Liiceanu, sau Ornea, sau de ce apare numele lui Steinhardt. Dar am publicat în 1986, sau 1987, pe prima pagină, ruina în curs de demolare a ceea ce fusese casa lui Kogălniceanu. Era ca și cum, în vremea respectivă, o revistă ar fi dat pe prima pagina: „Mănăstirea Văcărești – în curs de demolare”. Se puteau face unele lucruri, fiindcă avantajul nostru era că nu treceam printr-un sistem de cenzură performant, cu oameni foarte instruiți. Chiar am ținut, aici la Universitate, în plină perioadă comunisță, un curs despre literatura germană din timpul celui de-al treilea Reich. Explicam deseori, toate mecanismele cenzurii, dar cu exemple din istoria Germaniei. Așa că putea oricine să înțeleagă foarte bine, dacă voia.
Erați conștient în perioada aceea că mesagerilor li se taie capul?
Am spus că voi continua pînă cînd nu se va mai putea. Iar în primăvara lui ’89 mi s-a spus că nu se mai poate. Și nu s-a mai putut. Numărul a dispărut. Am făcut-o atît cît am putut. Revista avea o reputație foarte bună, de altfel. Circula în mediile scriitoricești, mergeam la București, aveam colaboratori. Apăreau articole foarte serioase. Din punctul acesta de vedere, revista era cunoscută și avea impact. Asta îmi dădea sentimentul unui lucru cît de cît bine făcut, în condițiile date. Nu fac din chestia asta vreun moment de eroism, de asumare a luptei cu puterea. Recunosc că revista aceea reprezenta ceva ce-mi plăcea enorm, iar activitatea de acolo o făceam cu obstinație, așa că nu pot poza în nici un fel de martir. Făceam revista aceea cu dobitoacă, cu idioată obstinație.
Ca ambasador, am simțit că mă îndepărtez de mine însumi
Spuneați că bursa Humbold primită „în rate”, a fost un mare noroc, fiindcă vă permitea să ajungeți în străinătate și să spuneți despre ceea ce se întîmpla aici. Sperați că în felul acesta să se precipite ceva în schimbarea evenimentelor din țară, prin actul de a spune și de a se afla?
Mi s-a părut că e de datoria mea să fac asta, să le spun celor din afară se întîmplă în România. Și cred că era chiar în 1987, cînd m-am întîlnit cu Sandu Călinescu, înainte de o plecare a mea. El știa că mă văd cu Gelu Ionescu, de la „Europa Liberă”, așa că l-am întrebat: „Și ce să-i mai spun?” Și mi-a spus ce trebuia să-i mai spun. N-aș putea avea trufia de-a considera că am făcut cine știe ce. A fost un lucru pe care l-am considerat firesc, de vreme ce-am putut pleca datorită rectorului Barbu. Și datorită Fundației Humboldt și lui Hans Robert Jauss, care a fost de acord cu fragmentarea aceasta, am reușit să ajung în Occident. Această fragmentare mi-a prins foarte bine fiindcă știam clar că nu mi se va permite un an întreg în Germania. În ’83, cînd a fost Pleșu sau Liiceanu, asta poate mai era posibil, ei, fiind în București, au putut apăsa pe alte pedale. Dar aici, în Iași, nu se putea. Dacă n-ar fi fost Barbu care să înțeleagă, n-aș fi putut avea această bursă. A fost o perioadă foarte tulbure, de altfel, plină de presiuni și de evenimente nefericite.
Acum simțiți nevoia să uitați?
Bineînțeles. Vreau să vă spun că inserarea în cotidian, în ceea ce fac, mă lasă să mă desprind de istoria asta. Și, în mod voluntar, eu nu vreau să trăiesc acum, în aceleași coordonate ale trecutului. Sînt unii care n-au putut ieși de acolo. Repetă mereu ce li s-a întîmplat și numai despre asta pot vorbi. Stau în față cu propriul lor dosar. Îl recitesc de nu știu cîte ori. După ce am constatat că nu am dosar, eu am refuzat să mă mai întorc în trecut. Puteam și eu să încep să fac investigații și, în mod sigur, aș fi găsit foarte multe. Dar nu vreau să citesc ce note informative există despre mine. Nu vreau să aflu lucrurile astea.
Ați regretat viața de ambasador în Viena?
Într-un fel mi-a părut rău fiindcă știam că am început atîtea și nu le-am putut continua. Și aici sînt de povestit o mulțime de lucruri: cum am reușit să obținem un vot în Parlamentul Austriac, pe care nu-l visa nimeni, nici Băsescu, nici Tăriceanu, cu doar două voturi împotriva aderării României la Uniunea Europeană. Dar, sînt foarte mulți martori. De ce să povestesc eu, cînd m-au văzut atîția? În primul rînd, poate povesti Ungureanu, care era ministru. Dar poate c-a fost o eroare c-am acceptat să plec, de la bun început. Fiindcă demisia trebuia să mi-o dau! Bine, mi-au spus mulți atunci că n-ar trebui să părăsesc acel loc. Și președintele OMV-ului, la Viena, mi-a spus că ar trebui să rămîn. Dar nu puteam să las ca vulnerabilitatea mea să se răsfrîngă asupra instituției și, mai ales, nu voiam să las nicicum împresia la minister că poziția mea este mai importantă. Dacă am făcut ceva bine, s-o spună Ungureanu sau Cioroianu, nu eu. Cioroianu a fost, de altfel, mirat cînd i-am înmînat demisia. A zis „dar, dacă insistați…” Dar eroarea a fost că am acceptat propunerea lui Ungureanu, de-a mă duce acolo. Asta a fost eroarea. Fiindcă am renunțat la profesie timp de trei ani. Adică, timp de trei ani de zile, n-am făcut nimic, absolut nimic, în afara unui colocviu pe care l-am organizat aici, la Iași. C-am plecat, nu mi-a răpit numai timpul, dar mi-a răpit și liniștea! În ziua în care președintele vine bolnav și se internează acolo, credeți că ai o miime de secundă liberă ca să te gîndești la altceva? Cînd mîine are loc în Parlament nu știu ce vot, credeți că există timp de gîndit la altceva? Am simțit că mă îndepărtez de mine însumi. Și știți cînd resimțeam? Am fost invitat la o conferință și la două, trei colocvii de specialitate. Iar atunci vedeam ușoara ironie cu care se uitau colegii germani și austrieci la mine, de parcă mi-ar fi spus: „Uite ce-ai ajuns!”
V-ați recunoscut vreodată în destinul lui Paul Celan, ca erou aflat în căutarea eliberării sinelui de acea „falsă conștiință” a mediului?
Nu. Nu m-am eroizat niciodată. El a fost erou. Am toată convingerea că a fost. Dar nu aș putea niciodată să mă declin pe mine ca fiindu-i pe urme. El a avut o suferință legată de o vină imaginară, reproșîndu-și mereu că nu și-a urmat părinții în Transnistria, iar el a supraviețuit, în timp ce ei, nu. O vină despre care n-a putut vorbi multă vreme și care l-a confiscat. În ceea ce mă privește, eu am încercat să trăiesc ca un om normal, în acord cu mine și cu ceea ce mi-a plăcut să fac și am făcut: să citesc ceea ce mi-a plăcut să citesc, să studiez ceea ce mi-a plăcut să studiez, în discreția unei activități de cercetare și profesorat.
***
Lumi întemeiate pe spirit
Și-a pus pariul cu păpușarii tuturor timpurilor, fondînd lespezi temeinice pe care cei din urmă, să calce cu încredere. N-a știut niciodată ce-nseamnă dezechilibrul, furia ori disperarea de-a rade de pe fața pămîntului oameni, cu tot cu lumile lor, fiindcă știa că numai în paradis, sufletele fac ceea ce vor, dar lumea celor din carne și oase nu e a cerurilor. Știa pe ce lume trăiește, dar mai știa și că alta, oamenii nu au, așa că sînt datori și responsabili să descopere frumusețea printre perdelele de fum pe care le-ar putea, la o adică, transforma în curcubee, chiar dacă mai tulburi. N-a avut orgoliul celui căruia nimic nu-i este de preț, astfel încît totul să echivaleze cu nimic și să poată alege ori una, ori alta, cu seninătate.
S-a lăsat purtat de-un crez al curajului cu dublu tăiș, al unei morale private, care o poate, fără trîmbițe și fără cutremure, escamota pe aceea formală. Dar în asemenea fel, încît niciodată să nu pretindă laurii eroului orgolios, dar nici să nu expună vreo lume, la riscul de-a piere odată cu el, ori din pricina lui. La revista studențească „Dialog” a lucrat, cum spune, „cu dobitoacă obstinație”, îngrijindu-se de cele mai „instabile structuri”, negociind cu cenzura, formală și informală, astfel încît metafora adevărului să apară în locul spațiului alb, al cataractei. Își iubește victoriile, de pe vremea cînd prima pagină a revistei găzduia imagini neminciunoase și titluri care „făceau furori la Europa Liberă”.
Pietre de temelie
Cînd a primit bursa Humboldt, nu s-a speriat că i s-a răpit bucuria de-a respira un an întreg într-o limpede atmosferă, în străinătate. Știa că avea să primească o altă bucurie, aceea a unui scafandru care, din cînd în cînd, se ridică la suprafață și trage aer în piept. „Simțeam că e de datoria mea să spun în afară ceea ce se întîmpla în țară”, spune germanistul Andrei Hoișie, iar glasul îi e tulburat. Tulbure îi este, fiindcă nu și-ar permite să se creadă o ființă cu adevărat înaltă, iar modestia-l îndeamnă să considere idealul, firesc, iar datoria de dincolo de sine, de asemenea, naturală. Bursa aceea avea să-l trimită în Germania, nu pentru un an întreg, ci numai din cînd, în cînd, pe felii, pentru conferințe și colocvii.
Din țară n-a plecat înainte de ’89, iar după aceea, cînd „erau atîtea de făcut”, după cum spune, a rămas să pună umărul sub democrația născută tîrziu și prin cezariană, a țării. Exercițiul presei „furate” de sub ochii inchizitori l-a făcut să pună bazele Școlii de Jurnalism de la Iași, una care, într-o lume de-acum limpede și pe față negociată, să poată să nu-și înfofolească adevărul sub foi de cepe, care-nroșesc limpedea privire. Fără nici o schimbare la față, „fiindcă am luat mereu lumea așa cum era”, după ’90 a continuat, ca și pînă atunci, să facă „tot ceea ce era posibil, cu mijloacele existente”.
O singură dată a fost, cum s-ar zice, „neamțul francez” și s-a aventurat în afara siguranței echilibrului, într-un „fie, ce-o fi”, și-a publicat în „Dilema” un articol cumpătat, dar aprins, militînd pentru nevoia de-a avea legi, fie și importate. „A fost singura dată cînd m-am aventurat în afara lumii pre-date, nemaicăutînd să obțin maximum de libertate într-un cadru dat”. Atunci, Educația avea nevoie de Legi. Dacă ele ar fi traduse și adaptate, cu timpul, legile însele s-ar fi putut îmbunătăți și adapta.
Lumile începute
Dar fără de ele, pustiul de pînă la vremea cînd ele fi-vor gîndite și născute din mame neaoșe, iar nu doar purtătoare, ar fi putut însemna o sterilizare. De-atunci, unii dintre ochii care-l vor privi, nu vor vedea în el doar pe acela care a dansat cu cenzorii, sau pe germanistul care fusese deja distins cu premiile „Johann Gottfried Herder” și „Jakob und Wilhelm Grimm”, ci și pe cel care poartă în sine avatarul dreptului pedagog. Membru fondator al Asociației de Formatori de specialiști în presă și comunicare, precum și vice-președinte al Asociației Române de Literatură Comparată, a înțeles mereu poveștile din spatele evenimentelor.
Timp de un an, între ’98 și ’99, a fost titular în cadrul Centrului Internațional de Cercetări „Blaise Pascal” al Școlii Superioare Normale Franceze. Tot atunci i s-a propus prima dată, de către Andrei Pleșu, să fie ambasador în Viena. Studiind sub patronajul celui care stabilea că la picioarele oricărui om singur, așezat în fotoliu, se deschide infernul, a refuzat. Era profesor asociat la Université de Paris VIII, Universität Seigen și Universität Freiburg (Schweiz), urmîndu-și chemarea de suflet, aceea de-a afla și de-a înțelege prin cărți. Numai în 2005 a ajuns să reprezinte România la Viena, atunci cînd avea să se îngrijească de buna primire a țării sale în spațiul german, demonstrînd nemțește caracterul european al românismului. A obținut votul Germaniei cînd nimeni nu se aștepta la asta, participînd activ la integrarea României în Uniunea Europeană.
Dar a devenit obosit. Paul Celan, cel căruia el singur, dintre toți literații români, i-a dăruit studii aprofundate de înțelegere și analiză, i-a rămas în audiența privată ca „semnificativă alteritate”, acel altul pe care, în afară de sine, îl cunoaște ca pe sine însuși. Celan căuta eliberarea conștiinței, mereu în răspăr cu lumea, pe care nevoind s-o distrugă, încerca s-o înțeleagă fără a se distruge, totuși, pe sine. Andrei Corbea-Hoișie știe că studiul și discreția actului de-a afla secretul închis în cerneală și celuloză poate umple un om mai abitir decît toate călatoriile și experiențele pămîntului, lăsîndu-i deopotrivă, și trupul, și sufletul, neîngreunate de pămînt scorojit.
Adaugă un comentariu