Atena Elena Simionescu: „Din anii ’90 încoace, schimbăm identitatea Universității”
Microfonul de serviciu 4 aprilie 2016 Niciun comentariu la Atena Elena Simionescu: „Din anii ’90 încoace, schimbăm identitatea Universității” 90
Prof. univ. dr. Atena Simionescu a preluat pentru a doua oară consecutiv conducerea Universității de Arte „George Enescu” din Iași, fiind singurul candidat care și-a depus candidatura pentru ocuparea celei mai înalte funcții universitare. Cu responsabilitate și cu încredere în sine și în echipa din care face parte, noul rector și-a propus să aducă, în decursul următorilor patru ani, unele plusuri sistemului din care face parte, începînd de la sprijinul economic pe care speră să-l poată acorda studenților, pînă la creșterea vizibilității pe plan național și internațional.
Ați început un al doilea mandat în funcția de rector. Ce v-a încurajat să vă depuneți candidatura pentru încă patru ani?
Colegii au fost cei care m-au încurajat. Am simțit susținere din partea lor, iar faptul că nu am avut un contracandidat m-a determinat să cred că, într-adevăr, le-am cîștigat încrederea prin eforturile pe care le-am depus în mandatul anterior.
Cum reușiți să păstrați apropierea cu studenții și, de asemenea, cu cadrele universitare, pentru o colaborare eficientă?
Nu fac ceva deosebit, sînt un om normal. Probabil că este vorba de felul meu de a fi și de comunicare. Vorbesc cu toată lumea în mod firesc și încerc să explic, cît mai bine argumentat, de ce într-un anumit moment trebuie luată o anumită decizie și aștept opiniile celuilalt, ca împreună să construim ceva cît mai trainic, cît mai eficient.
În planul de campanie spuneați că doriți să atrageți tineri doctoranzi către activitatea didactică. Ce anume i-ar motiva să își asume acest rol?
În domeniul nostru este foarte dificil să pornești pe drumul didactic pentru că salariul e mic. Acesta este un aspect cunoscut de toată lumea și, din păcate, nu avem posibilitatea de a-l majora pentru că de așa natură sînt legile. Spun că este dificil în Arte pentru că în profesia noastră, mai mult decît în alta, trebuie să investești din propriul buzunar ca să poți face o lucrare. Pentru a cumpăra materiale și instrumente de calitate, pînă și cele mai mici, precum coli de hîrtie sau pensoane, ai nevoie de bani. Investiția personală este mare și de cele mai multe ori, e de natură materială. Cum partea salarială este mică, presupun că cei care se angajează în această carieră universitară o fac de drag, din pasiune pentru profesie.
Avînd în vedere că există costuri atît de ridicate la Universitatea de Arte, cum reușiți să ajutați studenții în această privință?
Noi, din baza financiară de care dispunem, încercăm să asigurăm materialele greu accesibile. De exemplu, în domeniul graficii, asigurăm studenților plăcile de metal pentru gravură, care sînt foarte scumpe și care pot fi procurate cu greu. De asemenea, asigurăm substanțele pentru atacurile acestor plăci, care sînt la fel de costisitoare și vin în cantități mari. Este mai avantajos să achiziționăm mai mult dintr-un anumit produs și să-l folosească cît mai mulți studenți, decît o singură persoană. Încercăm să ne echilibrăm, să sprijinim și studenții, și instituția.
În ultimii ani s-a înregistrat o creștere a numărului de tineri înscriși la Universitatea de Arte. Ce credeți că a influențat acest fapt?
Vreau să cred că datorită eforturilor noastre didactice, a faptului că muncim de mulți ani. Din ’90 noi am schimbat identitatea Universității de Arte „George Enescu” din Iași, pentru că, în acei ani, în domeniul Artelor Vizuale exista o specializare de Sculptură într-un an, la care se dădea admitere, și în anul următor la Pictură, deci era un număr extraordinar de mic de studenți. De la acei cîțiva zeci de studenți acum avem zece specializări de licență, zece de master, la care se adaugă doctoratul. Asta doar la Arte Vizuale, căci dezvoltarea a continuat și la domeniul Muzică, iar de la începutul mandatului meu anterior în calitate de rector, avem și Facultate de Teatru. Înainte, teatrul era o specializare afiliată Facultății de Muzică, acum este de sine stătătoare.
Ați sesizat în ultimul timp și o dorință mai mare de implicare în rîndul acestora, în cadrul activităților universitare?
Din experiența mea de ani de zile, de la catedră, am constatat că în fiecare serie există studenți foarte buni, studenți medii și studenți mai puțin interesați. Și cînd eram eu studentă lucrurile erau la fel. Nu cred că acestea se schimbă în mod flagrant. Ar fi incorect să spun că toți studenții de acum sînt sută la sută implicați. Cred că asistăm la o evoluție firească, normală.
Cum vă propuneți, concret, să îi ajutați pe studenți să se angajeze în domeniul pregătirii lor?
Noi avem contracte de colaborare cu instituțiile culturale, Teatrul, Opera, Uniunea Artiștilor Plastici, dar și cu toate instituțiile de cultură și artă din zona Moldovei. Din păcate, asta nu asigură un loc de muncă absolvenților noștri, ci mai mult o șansă de practică, însă știu că mulți dintre ei au găsit o posibilitate de dezvoltare prin activitatea de freelancer, mai ales cei de la Arte Vizuale. Pentru cei de la Muzică cred că este mai dificil pentru că trebuie să își găsească un loc într-o orchestră sau într-un cadru organizat în care să poată face muzică la un anumit nivel. Mai simplu este în cazul designerilor, care nu au probleme în a fi absorbiți pe piața muncii, căci beneficiază de o specializare direct comercială, mai adînc implicată în economie. Totodată, sînt legături între profesorii noștri și mediul de afaceri sau absolvenți ai noștri deschid firme care au succes și se întorc la noi, în altă calitate, și caută să recruteze.
Pentru că timpul e limitat, atunci cînd am un weekend liber sau cîteva zile libere, muncesc la capacitate maximă și recuperez tot ceea ce nu am reușit să fac într-o lună sau două. Sau cel puțin asta este impresia pe care o am de fiecare dată.
Există acum cîteva specializări cu acord de funcționare provizorie, dar spuneați că este necesară înființarea unora noi. Care ar trebui să fie acestea?
Vrem să înființăm Scenografia la Arte Vizuale. A fost și încă este dificil din cauza costurilor, dar vom face un efort și vom duce ideea la realizare. La Muzică s-ar dori niște module speciale, mai atrăgătoare pentru aria aceasta. Încercăm să venim în întîmpinarea persoanelor interesate de domeniul artistic, să fim cît mai bine pregătiți pentru ei. La Teatru urmărim introducerea unui modul opțional, inițial, de Media – radio, televiziune. Deocamdată este doar o încercare de a vedea în ce măsură ar fi tinerii dispuși să vină la o astfel de specializare. Ne vom folosi de maestrul Alexa Visarion, cît mai este interesat să colaboreze cu noi, pentru că dumnealui și-a arătat mereu bunăvoița față de universitatea noastră.
Specializarea Sculptură ar putea contribui la promovarea culturii
Ați amintit de „crearea unui profil distinct care să consolideze legătura universității cu publicul”. Ce presupune acest profil?
M-am gîndit la o colaborare mai intensă între instituția noastră și Primăria orașului sau instituțiile de cultură care organizează diferite manifestări ce ajung la nivelul populației. De exemplu, acum am propus Primăriei o nouă siglă, un nou logo pentru Festivalul Internațional al Educației (FIE) și studenții au lucrat cu cea mai mare bucurie, am avut o sută de variante. Oricît de performante sau mai puțin performante ar fi, vin dintr-un mediu specializat, lucrarea în cauză fiind verificată în primă fază de profesor, discutată și refăcută de student. Este o onoare și pentru student că face un astfel de produs mediatic, cît și pentru Primărie, pentru că a apelat la un mediu educațional, de unde a obținut acest simbol. Datorită faptului că nu l-a comandat la o firmă, a încurajat artiștii tineri să lucreze. De asemenea, cred că și specializarea Sculptură ar putea contribui la promovarea culturii, cu atît mai mult cu cît Iașul este o urbe istorică, am putea plasa în unele locuri bustul unei personalități remarcante a vremurilor trecute și astfel, indirect, modest, într-o primă etapă, și omul care nu este interesat de aspectele acestea ar afla informații importante. Încet, încet, ne putem insera în toate straturile societății, de unde să transformăm cetățeanul de astăzi într-un alt tip de cetățean.
Cît timp vă mai rămîne dumneavoastră pentru a face munca de artist?
Puțin, destul de puțin, dar nu renunț. Pentru că timpul e limitat, atunci cînd am un weekend liber sau cîteva zile libere, muncesc la capacitate maximă și recuperez tot ceea ce nu am reușit să fac într-o lună sau două. Sau cel puțin asta este impresia pe care o am de fiecare dată.
Ce reușită v-a adus cea mai mare mulțumire în mandatul anterior?
Aniversarea noastră de 155 de ani, care mi-a creat o stare deosebită. O altă mulțumire mi-a adus și publicarea unei monografii a Universității, în două volume, de la 1830-1950 primul volum și de la 1950-2015 volumul al doilea. Am considerat că e foarte important să existe un astfel de instrument care relevă etapele de dezvoltare a acestei instituții, însumînd atît momentele de tristă amintire, cele intermediare, dar și cele demne de reținut. Este o punere în operă a istoricului universității.
de Andreea ANTON
Adaugă un comentariu