Constantin Popa: „Eu am scris piese în care strig după ajutor. Vocile eroilor mei formează vocea mea”
Microfonul de serviciu 17 aprilie 2016 Niciun comentariu la Constantin Popa: „Eu am scris piese în care strig după ajutor. Vocile eroilor mei formează vocea mea” 646Actorul care a știut să își joace rolul de om și în alte cotloane ale vieții, înafara scenei, Constantin Popa privește astăzi în urmă cu nostalgie. Pe rafturile bibliotecii sale stau cărți pline de poezii sau piese de teatru pe care le-a scris, în suflet îi stau rolurile cele mai dragi pe care le-a dat publicului Teatrului Național din Iași o vreme îndelungată și, în gînduri, de douăzeci de ani și-au făcut loc generații de tineri actori, cărora le-a dat dragoste pentru autenticitate din fața catedrei. „Adevărul bebe”, așa cum e recunoscut profesorul printre studenții săi, vorbește astăzi apăsat și accentuează fiecare silabă cu putere atunci cînd spune că n-ar putea alege nici astăzi între catedră, teatru sau literatură, dorindu-și doar să le poată lua pe toate de la început, în același fel.
„Viața este un lung șir de uși închise / Pe care crezi că le deschizi / Sigur poate fi și un șir de uși închise / Pe care, însă, de obicei, nimeni nu știe să intre”, spuneți în poemul dedicat băiatului dumneavoastră, numit „Către Alexandru”. Ce v-a făcut să deschideți ușa teatrului?
Toată lumea care mă observa și îmi spunea că asta trebuie să fac – teatru. Îmi plăcea și mie ideea, dar eu n-am știut ce-nseamnă pînă cînd nu m-am dus la teatru.
Nu ați jucat deloc înainte?
Nu, n-am spus nici măcar o singură poezie în toată viața mea de pînă la examenul de la Institutul de Teatru și Film din București. Nici măcar o poezie n-am spus. Am cîntat, în schimb. Primul iepure după care am fugit aproape 50 de ani a fost iepurele actorie. Al doilea a fost iepurele poezie. Al treilea a fost iepurele dramaturgie, iar al patrulea a fost iepurele profesoratului. Mai este, însă un iepure care s-a oprit, care a venit către mine și-a vrut să mă prindă, dar căruia eu i-am dat peste mînă – cîntatul.
Nicio școală nu m-a învățat să fiu bun
De ce ați renunțat la el?
De prostie. Toată lumea îmi spunea că sînt excepțional, că am glas rar ca timbru, ca sensibilitate și ca muzicalitate; marile mele contacte cu lumea au fost prin muzică, prin cîntec. Adică așa mi i-am făcut prieteni pe Gheorghe Dinică, pe Constantin Diplan, pe Ileana Ciobanu, pe Florin Piersic, pe Stela Popescu sau Rodica Popescu Bitănescu – prin muzică am cucerit toți acești oameni. Stăteam la cămin în București și aveam colegi și de la Conservator care mă întrebau mereu „De ce nu vii să dai examen?”. Le răspundeam că eu nu știu note, dar mă încurajau să merg la un profesor să vadă ce glas am și să învăț note mai apoi. Nu m-am prezentat niciodată. Intrasem deja la Institut și eram mulțumit de performanța mea formidabilă. Acum mulți ani, am fost 805 candidați pe 22 de locuri și am intrat din prima în această lume pe care nu o cunoșteam deloc. Aveam colegi pe care nu-i pricepeam, nu-i înțelegeam. Cu profesorii mă împăcam oarecum bine și eram bun la materiile teoretice. Pe lîngă toată lumea asta în care intrasem, am mai întîlnit și altă categorie de oameni – pictori, poeți, mari boemi ai Bucureștiului. Dacă tot m-am dus la teatru, am zis să mă țin de treabă. Am terminat binișor facultatea, dar nicio școală nu m-a învățat să fiu bun.
Ce v-a învățat să fiți bun, atunci?
Eu, de exemplu, spun sub jurămînt că dacă am devenit mai bun, mai inteligent și mai uman, în sensul profund al cuvîntului – datorită cîinilor am ajuns așa, datorită dragostei pentru cîini. Cîinii n-au nevoie de experiență, de instrucție – ei sînt buni din prima, de la naștere. Omul ca să fie bun, află mai tîrziu că trebuie să fie bun, iar cînd află, trebuie să se apuce de treabă – să citească mult, să asculte muzică, să studieze pictura.
Și ce face dacă află prea tîrziu?
De obicei e prea tîrziu. Dar cine află cu adevărat ce înseamnă evoluție, cîștigă; se corectează.
De unde pasiunea aceasta a dumneavoastră pentru cîini?
Ca să dobîndești această pasiune trebuie să ai cîinele în casă, lîngă tine. Pe fotoliu cu tine, în pat cu tine, mîncînd cu tine – atunci îl dibuiești pe cîine, îl înțelegi ca pe o ființă cel puțin egală cu tine – pentru că nu-i chiar egală, este mult mai bună. Lui nu-i trebuie nici bani, nici Schopenhauer, nici literatură de vreun fel – el e bun, pentru că așa e el. El e înaintea noastră.
Oricît de bine ar fi scrisă o piesă, dacă nu are conflict, degeaba ai scris-o
A fost drumul către literatură – dramaturgie și poezie – un drum firesc; ați deschis, practic, ușa, către „camera” cealaltă?
Eu întîi am scris poezie și mai apoi dramaturgie, dar un debut substanțial a fost în ordinea lor inversă. Sînt compatibile aceste două activități cerebrale care s-ar spune, totuși, că sînt diferite. La urma urmei, sigur că sînt diferențe. Și dramaturgia și poezia, cred eu, că au fost pentru mine căutarea unui alt mijloc de expresie, de comunicare, decît cel pe care-l foloseam ca actor. Actoria e frumoasă, e o meserie. E minunată. Ce este diferit la actorie este că te exprimi împreună cu dramaturgul, cu ceilalți actori din echipă, cu scenograful; te înscrii pe tine însuți într-o exprimare oarecum comună. Dramaturgia, pe de altă parte, este conflict. Pentru că dacă nu e conflict, oricît de bine ar fi scrisă o piesă, dacă nu are conflict, degeaba ai scris-o.
Poezia ce este?
Poezia este stare.
„În piesele mele cineva strigă după ajutor”, spuneați. Cine este acel „cineva”?
Eu. Eu am scris piese în care strig după ajutor. Toți eroii mei strigă, dar, de fapt, eu strig.
Și conflictul, aici, este interior?
Este interior, sigur că da, dar se exteriorizează prin ceea ce scrie. De exemplu, în 1981, cînd disciplina de Partid și Securitatea, care erau mînă în mînă, erau foarte acute și dure, eu am creat un personaj în piesele mele care spunea așa: „Și rușinea e tot teamă. Mai dă-o dracului de teamă. Nu vreau să îmi mai fie teamă. Teamă în pat, teamă la serviciu, teamă acasă, teamă în baie, teamă în metrou. M-am săturat. De-aia stăm cu ochii zgîiți în toate părțile, să nu ne vadă ăla așa, să nu ne audă ăla așa. Mai dă-o dracului de teamă!”. Ca să spui în 1981 replica asta pe o scenă a trebuit curaj. Eu susțin ideea că mie mi s-a dat drumul la piesa asta pentru că șeful Consiliului Culturii, care era domnul Ion Măciucă, atunci cînd a întrebat inspectorul Consiliului, care citise piesa, i-a spus acestuia că-n scenariul meu e vorba despre „o intrigă în cuplu”. Nici vorbă de-așa ceva. Există un conflict mare între bărbat și o femeie, dar care nu e unul domestic – de tipul „mă înșeli”, „nu am încredere în tine” – nu. Este cu totul altceva. A fost întîi la Radio Iași, de unde mi-l amintesc pe Vasile Filip, directorul instituției, și ea supusă unor reguli stricte de cenzură, dictate de ideologie. El a fost primul de acord cu piesa asta dură și, după aia, am publicat-o în revista „Teatrul”. Pe-atunci, Radu Popescu, un mare om de teatru căruia i se spunea „dracul” mi-a spus că vrea s-o publice, dar m-a-ntrebat „Nu vrei s-o joci înainte de asta?”. Zic „Ba da!”. Și-am jucat un spectacol-lectură, fără mișcare, cu Teatrul din Giulești, actualul Odeon, cu asistență foarte importantă la vremea aia – critici, actori, precum Dina Cocea, care au avut niște aprecieri teribile pentru un debutant în dramaturgie.
Ați fost și arestat, chiar din fața Teatrului Bulandra, după cum ați spus într-un interviu, din cauză că ați afirmat că oamenii de acolo, adepți ai comunismului, ar fi bogați.
Aveam 25 de ani și eram student în anul al II-lea. Prima dată nu am fost arestat, am fost acostat de miliție. Mi-au luat datele de pe buletin și mi-au dat drumul. Eram cu nevasta lui Ilarion Ciobanu. Au găsit repede o justificare – mi-au cerut buletinul și au văzut că nu aveam mutația pe București. După ce mi-au dat drumul, a doua zi, noaptea, am plecat din București spre Iași. Știu că stăteam la taifas cu părinții mei, cu vin fiert și cu slăninuță făcută de mama mea, cînd a bătut cineva la ușă. A intrat, a spus cine e și m-au anunțat că au venit la mine pentru că n-aveam făcută mutația și că trebuie să merg cu ei să rezolvăm cît mai repede problema, la secția de poliție. M-au urcat în mașină, o mașină urîtă, neagră, ministerială, și am trecut de circa de poliție, ajungînd direct la Securitate. M-au anchetat cît m-au anchetat și seara m-au dus în tren și m-au trimis la București. Am ajuns apoi direct la pușcărie. Am stat 40 de zile. Am avut norocul că nu făcusem nimic rău – în seara aia, cînd ieșisem de la facultate și mă aștepta nevasta lui Ilarion, am spus „pentru că sînt prea multe mașini negre, înseamnă că sînt șefi în ele”.
Teatrul mă făcea să spun lucruri pe care nu le spuneam în realitate, le înghițeam cu amar
V-a îndemnat această nedreptate să vă descărcați, mai departe, prin scris? V-a făcut să fiți mai răzvrătit?
N-am înțeles mare lucru din pușcăria asta – decît că mi-a fost frică și că am adunat multe spaime. Stăteam în tensiune și eram obosit. M-a făcut să fiu mai răzvrătit pe dinăuntru, că pe dinafară, abia mai tîrziu, în 1981, am „explodat”. M-a făcut să înțeleg, încă o dată, că regimul era criminal – bazat pe securitate, pe frică, pe nemulțumire, pe neadevăr, pe mistificarea imediată a realității întregi și a omului. Trăiam într-un fals și într-o minciună pe care dacă te chinuiai să o înțelegi, îți venea greață – o greață existențială. Greață mi-a fost tot timpul. De aici a apărut teatrul. Am scris și poezie anticomunistă, dar teatrul a fost protestul meu față de realitatea de atunci; un fel de reabilitare a mea pentru frica și supunerea de care dădeam dovadă și pentru lipsa de curaj și de acțiunea împotriva unui rău atît de mare. Atunci, teatrul mă făcea să spun lucruri pe care nu le spuneam în realitate, le înghițeam cu amar. Era felul meu de a protesta. Și se găsea în toate piesele mele, chiar și în cele care s-au jucat, precum „Regulamentul de bloc”, „Mașina de vînt”, „Hora întreruptă” – după care un mare regizor a făcut și un film și, mai apoi, după un an, a plecat în America.
Dumneavoastră nu v-ați gîndit să plecați niciodată din țară?
Am plecat de multe ori în străinătate atunci, pe vremea comunismului. De fiecare dată cînd plecam, spuneam că nu mă mai întorc, orice-ar fi. Cînd ajungeam, apoi, acolo, mi se făcea dor și toți oamenii care mă întîlneau îmi spuneau: „Tu să nu rămîi aici, c-ai să mori de inimă rea!”. Și așa era. În afară de asta, eu aveam o slujbă care îmi convenea foarte mult. Eu iubeam meseria de actor și ea, la rîndul ei, îmi dădea un anumit confort. Lăsînd la o parte efortul extraordinar pe care îl face un actor – să intre pe scenă și să repete pînă intră pe scenă – mie îmi plăcea programul. Era simplu – la 9 dimineața începea repetiția și la 1 era gata. Seara, dacă aveam spectacol, jucam; dacă nu, nu. Dacă nu erai distribuit, nu veneai la teatru. Nu găsești nicăieri în lume acum un așa program. Aveam timp liber, fără să mă plîng, dar nu m-am distrat, ci am scris și, mai apoi, am făcut Facultatea de Filosofie.
Dacă nu știi să citești filozofie, e ca și cum ai citi cartea de telefoane
La Filosofie de ce ați mers?
Scrisesem vreo 12 poezii și m-am dus la un regretat critic literar, Virgil Cuțitaru, și i le-am citit. S-a uitat la mine și mi-a zis: „Tu trebuie să ieși din sertar, mă, trebuie să publici!”. Eu n-aveam poezii de pus într-o carte, dar am înțeles un lucru fundamental – mai mult decît ai înțelege că ai nevoie de respirație. Am înțeles că dacă am ceva talent, am, dar nu e destul. Nu aveam un orizont cultural larg deschis, și pe orizontală și pe verticală. Mi-am spus că asta este lipsa mea principală și m-am gîndit la cum se poate remedia. Așa m-am înscris la Facultatea de Filosofie. Asta a fost inteligența mea – faptul că am înțeles că doar filozofia poate să îmi deschidă mintea, orizontul și că doar ea mă poate ajuta ca scriitor. Am făcut șase ani de facultate, la fără frecvență. Asta înseamnă 60 de examene susținute. Mi-a fost foarte greu; repetam la teatru piese grele, eram utilizat de Radio Iași zilnic și mai aveam și de învățat. Nu am trecut ușurel prin facultate, nu m-a prea iertat nimeni. Devii filozof nu dacă faci Facultatea de Filosofie, ci dacă gîndești asupra vieții, asupra realității obiective, asupra omului. Filozofia îți este folositoare, din simplu fapt că, întîi și întîi, te învață să citești filozofie. Dacă nu știi să citești filozofie, e ca și cum ai citi cartea de telefoane, pentru că filozofia are un limbaj specific, pe care trebuie să-l cunoști. Învățînd să o citesc, am înțeles-o și mi-a deschis unghiul din care să mă privesc pe mine și viața. Numai așa am putut să devin scriitor. Restul e muncă multă și teatru. Am știut să privesc altfel lumea, iar filozofia mi-a deschis acest unghi din care să privesc, nu m-a lăsat să privesc ca un bezmetic, cu ochii încețoșați. De altfel, Aristotel spune că „cine nu studiază filozofia și studiază o altă știință particulară, e ca un amant care, neputînd să ajungă în patul reginei, se culcă cu servitoarele”. Așa și e – nu se poate face nimic fără filozofie, fără deschiderea ușii către ea – ea, cea care îți deschide celelalte uși.
V-a fost greu să vă jucați propriile personaje, cele din piesele dumneavoastră?
Nu mi-a fost greu. Le știam foarte bine și nici nu am avut foarte multă nevoie de regizor. Am jucat în „Calul verde”, în „Regulamentul de bloc”, în „Gheorghe Popescu” și nu mi-a fost greu. Nu înseamnă că mi-a fost ușor, totuși, pentru că nu a fost. Una e să descrii piesele și alta e să le joci. Sînt niște abilități separate. Eu scriu monolog, replici și apoi vine actorul să le joace, care nu are nicio legătură cu el. Dacă în teatru nu a fost atît de greu să spun ce scriam, în poezie a fost diferit. Aici e foarte important să știi să-ți reciți poeziile. Pe un actor îl avantajează teribil asta.
În actorie poți fi oricum, numai nu complexat. Dacă ești complexat, ți-e jenă să stai pe scenă
Ați putea alege, dacă ați fi nevoit, între literatură și teatru?
Nu, nu pot. Dacă vrei să-mi spui să nu mai scriu și să mă țin de actorie, nu pot. N-aș putea să las deoparte nici cariera de profesor universitar, un alt capitol important pentru mine. Cînd am ajuns profesor, era înființată de un an Facultatea de Teatru la Iași. În 1991 m-a văzut decanul și s-a mirat că nu mă invitase deja în comisie. „Vrei să vii?”, m-a întrebat. Am vrut. După ce am dat probele, mi s-a dat șansa să iau o clasă de actorie. Eu am refuzat. S-au mirat toți, nu înțelegeau de ce am spus nu. Eram superficial – un om profund, dacă nu este și superficial, nu își pune în valoare profunzimea; e ca legea contrastelor. Le-am spus atunci că eu am alt regim de viață, că sînt învățat să mă plimb. Dar am luat-o, m-au convins; deși nu aveam nicio pregătire în prealabil. Pregătirea mea de profesor o făcusem pe scenă, de fapt. Am intrat într-o zonă artistică, într-un spațiu uman cu totul special. Am muncit enorm de mult ca profesor – ca regizor, de fapt. Diferența e că regizorul obișnuit nu se îngrijește de evoluția actorului, el îl folosește pe rolul lui și gata. Ca profesor, însă, te îngrijești de evoluția lui. El trebuie să plece din facultate cu o meserie, cu un bagaj de cunoștințe, cu mijloace tehnice, spirituale, care să-l facă bun ca actor în teatru. Nu am chiulit deloc în meseria de profesor. Îmi era drag. După a cincea promoție, începea să-mi fie lehamite să mai merg la facultate, pentru că înaintam în vîrstă și oboseam. Mergeam cu lehamite, dar numai pînă cînd intram în clasă. Dar cînd intram în clasă mă emoționam și lucram cu răbdare. Norma mea era de nouă ore pe săptămînă, dar eu făceam opt ore pe zi. M-am simțit mai în largul meu decît în celelalte meserii, nu aveam niciun complex la ore, pentru că în actorie poți fi oricum, numai nu complexat. Dacă ești complexat, ți-e jenă să stai pe scenă.
Mie la școală mi se spunea „Adevărul, bebe”, pentru că spuneam tuturor, de un milion de ori: „Adevărul, bebe, adevărul unde-i?”
Cum vă dădeați seama că un student era talentat, care erau caracteristicile lui?
Sînt relative lucrurile; dar deobicei îți dai seama dacă are glas, dacă are autenticitate – adevăr, în ceea ce spune și dacă e convingător și îți transmite prin adevăr, adevărul lui de a fi și de a nu fi mistificat. Mie la școală mi se spunea „Adevărul, bebe”, pentru că spuneam tuturor, de un milion de ori: „Adevărul, bebe, adevărul unde-i?”.
Acest adevăr nu putea fi învățat?
Ba da, poate fi învățat. Aș putea spune că meseria în care eu am strălucit cel mai larg a fost cea de profesor, nu de actor.
Ați jucat cu studenții dumneavoastră pe scenă? Cum v-ați simțit alături de ei?
Da, am jucat și m-am simțit puțin deconcentrat în ceea ce mă privește, pentru că eram concentrat pe ei. Era o bucurie mare să joc cu ei.
Eu cînd ajung în teatru și trec pe lîngă cabina în care mă îmbrăcam, mă dezbrăcam și mă machiam – efectiv îmi vine să plîng. Nu-i ușor să spui că asta n-o să mai fie a ta niciodată. Nu-i ușor. E un fel de renunțare forțată la tine.
Cum mai este publicul teatrului astăzi?
S-a schimbat odată cu vremea; s-a schimbat în rău. S-a schimbat concepția despre teatru, s-au schimbat modalitățile de punere în scenă a pieselor, s-au schimbat piesele în mod substanțial. Se fac sacrificii mari, se sacrifică opere, nu mai știe nimeni ce să taie, cum să taie și cît să taie dintr-o operă mai lungă, nu mai funcționează niciun criteriu, se taie prost. Calitatea dramaturgiei astăzi este foarte proastă, cu subiecte aproape particulare, care nu interesează. Limbajul este mizerabil, sub cotidian, implică vulgarități inadmisibile în teatru.
Dar criticii de teatru își mai fac datoria?
Mulți păcătuiesc scriind despre piese, nu despre actori. Actorii joacă pe scenă și transmit conținutul unei piese, de ei trebuie să se ocupe, nu de scriitor.
Într-un scurt-metraj realizat la 116 ani de la inaugurarea clădirii Teatrului Național, ați definit arta spectacolului pe scenă, prin joc.
Da, am îngenuncheat pe scenă, am atins un reflector și am plecat. S-au făcut, trebuie știut, în numele legii, dar și pe lîngă lege, niște abuzuri. Ei nu știu să ne folosească acum, cît sîntem încă vii, stîlpii teatrului, cît mai putem – ei nu știu chestia asta, nu au avut grijă de ea. Cu mine nu au avut grijă, în mod special.
Cum v-a neglijat teatrul?
Eu eram profesor la bază și aveam jumătate de normă la teatru. Eram utilizabil și viabil, dar mi-au luat jumătatea de normă și m-au scos de tot din teatru. Sînt suferințe mari pentru chestia asta. Eu cînd ajung în teatru și trec pe lîngă cabina în care mă îmbrăcam, mă dezbrăcam și mă machiam – efectiv îmi vine să plîng. Nu-i ușor să spui că asta n-o să mai fie a ta niciodată. Nu-i ușor. E un fel de renunțare forțată la tine.
Dumneavoastră ce temeri aveți?
Voiam să spun că de moarte, dar am impresia că mă tem din ce în ce mai puțin de ea, pentru că ce rost are să te temi de ceva care vine, implacabil? Vine oricum. De ce să te temi că mori acum, mîine sau peste alte cîteva zile în plus care sînt cîteva firmituri de eternitate? Pe lîngă marea eternitate, ce-i dacă mai trăiești tu doi ani?
Ar putea, mai curînd, să vă fie frică de viață, decît de moarte?
Sigur. Cînd te apropii, totuși, de un soroc din ăsta, trebuie să-l accepți și, dacă e posibil, cu ajutorul credinței și cu ajutorul lucidității, în același timp, să spui – asta va fi. Nu e ușor să spui asta și nimeni nu a spus-o, vreodată, pe pămînt. De aia s-au inventat religiile – să-ți ușureze clipa plecării; să nu mai fii atît de speriat, atît de singur și-atît de deznădăjduit. Să ai o speranță. Eu nu cred, totuși, în speranța aia cu lumea cealaltă. Trebuie doar să spui „N-am ce face – sînt om sortit aceleiași soarte ca tot restul”.
Adaugă un comentariu