David Lowen: E o greșeală teribilă a politicienilor să foțeze un canal public să se schimbe astfel încît să oglindească viziunile lor
Microfonul de serviciu 19 mai 2014 Niciun comentariu la David Lowen: E o greșeală teribilă a politicienilor să foțeze un canal public să se schimbe astfel încît să oglindească viziunile lor 93De fiecare dată cînd vorbește despre televiziune, David Lowen o face cu o mică rezervare. Știe că viitorul va fi al celor care se vor adapta la timp și îi compară pe producătorii de televiziune cu niște profesori ce trebuie să stăpînească o clasă plină de elevi zgomotoși. În prezent, el este „directorul școlii” și în fiecare an, în calitate de președinte Prix CIRCOM, oferă premii pentru cele mai bune producții realizate de către studiourile regionale ale televiziunilor publice. Aici, spune el, se află adevăratele povești și personaje, trecute cu privirea de multe ori de către televiziunile care respiră doar în capitală. Prezent la Iași cu Ocazia Seminarului Internațional de Jurnalism organizat de către TVR Iași, recunoaște că la fel de drag își amintește și de anii pe care i-a petrecut ca jurnalist, avînd la un moment dat prilejul să îmbine experiența de om al presei cu cea de om al televiziunii. A reușit să salveze de la scufundat cel mai urmărit post de știri din Europa, EuroNews, unde și acum își amintește că înainte să dea primele imagini cu războiul din Iraq, dilema cea mai mare a fost cum să-i numească pe soldați.
Cum arată portretul televiziunii publice de astăzi?
În acest moment, televiziunea publică trece printr-o criză. Nu mai este sigură de cîți bani mai poate obține pentru a rămîne în picioare. Deciziile privind finanțarea se iau mult mai tîrziu și te trezești deodată că nu ai banii pe care credeai că o să-i ai. Competiția de pe piață este și ea una mult mai aspră. Cu un buget mai restrîns, oamenii pot realiza conținut de calitate care să rivalizeze cu cel al televiziunilor private, iar oamenii care obișnuiau să stea în fotoliu privindu-te pe tine, fac în acest moment televiziune și o distribuie pe YouTube sau pe alte platforme.
Procesul acela unidirecțional, în care era un canal de televiziune public și domina piața, a dispărut pentru totdeauna. Iar acum, televiziunea publică trebuie să se așeze pe scaun și să se gîndească ce să facă, de ce să o facă, cît costă să o facă și cine reprezintă cu adevărat audiența.
După cum ați spus și dumneavoastră, una dintre cele mai mari probleme ale televiziunii publice din prezent o reprezintă bugetul. Există la nivel european soluții sau măcar discuții în acest sens?
În momentul de față, modelul economic este condus de convingerea asupra banilor care pot fi obținuți pe urma taxelor de licență sau granturi guvernamentale. Iar discutarea unui plan de afaceri se face între distribuitor și Guvern, iar aceste discuții au loc tot timpul. Un alt lucru pe care televiziunile publice îl discută foarte mult este legat de costuri. „De ce stăm în scaune și îi cerem Guvernului bani, atunci cînd, să zicem, 100 de oameni pot face treaba a 500 de oameni”. Iar Guvernul se întreabă „de ce să le dăm acestor oameni bani, cu care ei fac apoi locuri de muncă pentru oameni care stau în studiouri și nu muncesc?”. Televiziuni publice precum cele din Grecia sau cea din Valencia (Spania) au ieșit din mediul de afaceri, deoarece autoritățile nu sînt pregătite să păstreze finanțarea.
Există riscul ca guvernele să țină în viață serviciile de televiziune publică pentru a-și „cultiva” rădăcini către voturile populației?
Da, cred că există un adevărat pericol. Însă cred că a devenit din ce în ce mai greu de susținut acest efort, deoarece sînt atîtea canale și atîtea modalități prin care poți să ajungi la cei care votează, încît e scump să ții un astfel de canal doar ca să-ți faci campanie politică. Sînt alte modalități mult mai eficiente și sînt destul de sigur că politicienii sînt îndeajuns de șireți încît să le găsească.
E audiența mai deșteaptă decît o consideră unii producători de televiziune?
Oameni din televiziune cred că publicul este prost. Însă oamenii profesioniști din televiziune știu că trebuie să lucreze din greu pentru a obține o audiență, deoarece respectiva audiență știe foarte rapid dacă vrea să privească programul pe care tu îl livrezi. Și dacă decid că nu vor să mai urmărească, acel public dispare rapid. Dacă există profesioniști în televiziune care să creadă că propriul public este prost, atunci cred că și ei sînt destul de proști. Asta e puțin diferit față de argumentul care spune că televiziunea prostește. Cu alte cuvinte, în loc să existe niște programe minunate despre mitologia grecească, sau ecologia mondială, sînt game shows. Iar aici e altceva și aș spune chiar că producătorii sînt foarte isteți, pentru că-și dau seama că asta e ceea ce audiența își dorește. Totodată, aș argumenta împotriva convingerii că televiziunea prostește. Iar posturi precum Discovery, National Geographic, sau History Channel o duc destul de bine. Nu poți să spui că prostesc, ci împart multe cunoștințe și informații într-o manieră distractivă, exact așa cum i-a fost stabilit și televiziunii publice să o facă.
România are una dintre cele mai mici taxe publice pentru televiziune din Europa, adică 11 euro pe an. La polul opus se află Elveția, a cărei taxă e de 35 de ori mai mare, 385 de euro. Chiar și așa, la noi, acesta este un subiect controversat, iar o parte din opinia publică susține că TVR-ul nu face îndeajuns nici măcar pentru acești bani. Este nevoie ca publicul să fie educat astfel încît să înțeleagă că calitatea înseamnă bani?
Sînt foarte multe dovezi care arată că, cu cît investești mai mult în programele unei televiziunii publice, cu atît crește nivelul de audiență precum și credibilitatea postului, iar guvernele devin din ce în ce mai fericite. Însă, tu ca Guvern, dacă oferi o finanțare foarte mică, era o vorbă „hrănește cu alune și obții maimuțe”, adică primești ceea ce plătești. Însă un alt factor nu-i doar prețul acestei taxe, ci și cît anume a colectat respectiva taxă. De exemplu, în Olanda rata de colectare este de doar două taxe la fiecare trei case și nu există niciun mecanism să-i urmărești pe cei care nu au plătit. În Irlanda, la fel de mulți nu plătesc, însă e o infracțiune să privești televiziunea publică fără să fi plătit licența. Iar anul trecut, 400 de oameni au intrat la închisoare pentru asta.
Odată ce ai pierdut politicienii, ai pierdut lupta
Ați spus în timpul seminarului că o problemă și mai mare pentru televiziunile publice o reprezintă incertitudinea. De ce?
Atunci cînd îți planifici cum o să-ți dezvolți programele sau conținutul video ai nevoie de timp. Timp în care să dobîndești aptitudinile de a livra respectivele programe pe ecran. În cazul unei drame, de exemplu, ai nevoie de timp în care să scrii scenariul, să-l adaptezi pentru televiziune și să-l filmezi. Și dacă ești nesigur pentru următorii cinci ani, nu-ți poți permite să cheltui bani, pentru că poți să-i pierzi. Trebuie să fii sigur că peste cinci ani încă o să mai fii în business și că poți să-ți plătești la timp toate taxele.
De asemenea, în zona știrilor, ai nevoie de un anumit grad de certitudine în caz că guvernul urmează să se schimbe la fiecare șase luni. Iar fiecare guvern nou o să spună că „ei bine, vreau să schimb conducerea televiziunii publice pentru că nu face ce i-am spus eu să facă”, iar tu rămîi fără pic de consistență. E o greșeală teribilă a politicienilor să forțeze canalul public să se schimbe astfel încît să oglindească viziunile guvernului. Cred că-i mai bine pentru toată lumea, chiar și pentru politicieni, să aibă un post corect, imparțial, și să-i lase pe toți să-și susțină argumentele într-o atmosferă deschisă, să-i lase pe telespectatori să decidă singuri pe cine să voteze, bazat pe seama a ceea ce aud.
Și care ar fi cea mai bună modalitate de a te descurca cu incertitudinea? Să aștepți liniștit, sau să calculezi atent, după care îți asumi anumite riscuri?
Nu cîștigi războaie fiind curajos și mort. Ține de judecată. Sînt momente cînd știi ce ai vrea să faci, însă trebuie să evaluezi în ce riscuri te bagi. Iar dacă riscul e atît de mare încît te poate distruge, atunci cred că te joci cu forțe pe care nu le poți controla. Într-o televiziune privată este aproape la fel și ai o responsabilitate în plus față de acționari. Pe de altă parte, dacă compania e a ta, poți face ce vrei. De exemplu, o companie de producție numită Selador din Marea Britanie a dezvoltat un format de televiziune în care a crezut cu adevărat. Iar directorul companiei și-a pus în joc propria casă, care în Londra fiind, costa în jur de 1 milion de lire sterline. Iar la micul dejun, acesta i-a spus soției sale că „dacă afacerea n-o să meargă, o să ne pierdem casa”. Și a mers mai departe pînă ce ideea sa a devenit un format de televiziune. Asta a fost „Vrei să fii milionar” și a devenit cel mai de succes format în lumea întreagă. Acum, tipul respectiv deține mai mulți bani decît putem visa noi doi la un loc. Dar a început riscîndu-și casa. Dacă compari cu situația unei televiziuni publice, aceasta n-ar trebui să riște totul pe o aruncătură de zar.
Cum ar trebui să se împartă televiziunea publică între calitatea programelor și audiență dacă punem în calcul faptul că majoritatea publicului preferă emisiunile de tip tabloid?
La acest capitol nu o să se poată vorbi niciodată la general și să spui: uite, asta este linia de care poți sau nu să treci. Depinde de cine mai operează în mediul respectiv, depinde de audiență și cel mai mult depinde de înțelegerea la care ajungi cu guvernul sau instituția reglementată de guvern. Partea tristă e, că de cele mai multe ori, asta nu se întîmplă deloc. Guvernul spune „uite, ăștia sînt banii, mă aștept de la tine să fii sigur că oamenii ne votează”, iar televiziunile zic ok, „dacă asta-i tot ce trebuie să fac să obțin banii”. De asemenea, aș spune că sînt, de exemplu, unele game shows-uri bune, altele proaste sau care lărgesc cunoștințele spectatorilor, care sînt atît informative, cît și distractive. De exemplu, am menționat mai devreme „Vrei să fii milionar”. Urmărindu-l, eu am ajuns să cunosc acum răspunsurile la foarte multe întrebări. De cealaltă parte, poți să ai o emisiune foarte serioasă despre religie, însă care poate fi făcută într-un mod extrem de plictisitor și departe de a lărgi cunoștințele cuiva, făcîndu-l să vrea să închidă pur și simplu televizorul. Dacă nu privește nimeni o emisiune, atunci aceasta nu are valoare.
În televiziune, există un anume talent în alege talentul care să apară pe sticlă
Cum vedeți dumneavoastră Internetul? Poate fi el o sursă în plus de venit pentru televiziuni? Sau este încă o ancoră legată de picioare?
Reprezintă ambele. Dacă legea îți permite ca televiziune publică să faci bani de pe Internet permițîndu-ți să vinzi abonamente pentru informații sau reclame pe site, nu cred că există vreo problemă. Dacă distorsionează peisajul, în sensul că există o organizație care supraviețuiește doar din banii de pe Internet și tu oferi același conținut, există un conflict. E fascinant că în Suedia, Norvegia și Irlanda, televiziunea publică e conștientă că ziarele au site-uri și că pe acestea există materiale video pe care trebuie să le plătești pentru ca să le accesezi. Ei bine, televiziunile au început să-și împrumute propriile materiale video către acele site-uri gratuit. Într-un fel, le protejează spatele, pentru că într-o zi, politicienii vor spune „stai un pic, care-i diferența între ziarul acesta care-mi oferă știri video și televiziunea publică care-mi oferă știri video pe site?”. Odată ce ai pierdut politicienii, ai pierdut lupta.
Unul dintre secretele show-urilor precum Românii au talent sau Vocea României este acela că ele produc emoție. Totuși au mai fost în trecut formate asemănătoare ce foloseau aceleași arme, însă care nu s-au bucurat de același succes.
Aș fi surprins dacă ar fi un motiv anume. Să luăm, spre exemplu, unul dintre aceste show-uri de talente. Ritmul e diferit față de un alt show. Iar dacă programul nimerește ritmul potrivit pentru audiență, reușește și are succes. Personajele sînt de asemenea foarte importante. Poți de multe ori să alegi niște personalități proaste. Sau poți să alegi talentul greșit care să apară pe sticlă. În televiziune există un anume talent în a alege persoana cea mai bună care să apară pe sticlă. Deseori un talent poate fi foarte prost, însă are o poveste grozavă. Deci sînt multe aspecte și nu o să fie niciodată un răspuns simplu.
Războiul din Iraq a fost o provocare pentru o organizație ca EuroNews, pentru că la acea vreme aveam șapte limbi, deci șapte versiuni
Cît de important este pentru o televiziune departamentul de știri?
Este miezul principal pentru un post public generalist. Este pîinea zilnică. Nu e condimentul, nu e desertul, nu e sosul, ci este pîinea și nu poți să scapi de ea. Dar apoi stai să te întrebi cum trebuie să-ți faci știrile. Să comparăm BBC2 din Marea Britanie, care are un program ce se numește „News Night”, unde durata medie a știrilor este de 12 minute și astfel ele sînt expuse foarte detaliat. Poate că nu sînt știrile mainstream, dar au fost selectate pentru că sînt puțin diferite și se adresează unei audiențe mai modeste și mai mature, seara tîrziu. Comparăm cu Canalul 5, post public de știri ce încearcă să atragă un public țintă mai tînăr. Știrile sînt mult mai scurte, mai tabloidizate, sînt vioaie, au multe elemente vizuale. În mod egal, sînt foarte multe canale pentru care jurnalele de știri nu s-ar potrivi. Dau iar exemplul lui History Channel. De ce ai vrea știri pe History Channel?
Ați fost numit director general la EuroNews, cel mai urmărit canal de știri din Europa. Acolo, știu că ați fost primul care a transmis imagini de la războiul din Iraq. Ce impact au avut respectivele imagini în perioada respectivă?
E de menționat mai întîi că am fost numit director la EuroNews pentru un scop foarte precis. Era pe cale să se prăbușească, iar bugetul era pe terminate. Cineva trebuia să meargă acolo și să încerce să-l salveze. Iar în aceeași perioadă, războiul din Iraq era pe cale să izbucnească, deci era nevoie de cineva care să se descurce cu partea de business, dar și cu partea de jurnalism, așa că au luat legătura cu mine.
Războiul din Iraq a fost o provocare pentru o organizație ca EuroNews, pentru că la acea vreme aveam șapte limbi, deci șapte versiuni. Totodată, șapte țări cu jurnaliști împlicați în această organizație și nu toate țările avea aceeași viziune asupra a ceea ce trebuia să se întîmple în Iraq.
Războiul din Iraq a fost o provocare pentru o organizație ca EuroNews, pentru că la acea vreme aveam șapte limbi, deci șapte versiuni. Totodată, șapte țări cu jurnaliști împlicați în această organizație și nu toate țările avea aceeași viziune asupra a ceea ce trebuia să se întîmple în Iraq. Plus, în Franța, e o cerință pentru organizațiile de știri de a discuta politica editorială împreună cu personalul. Acum, dacă vă puteți imagina, acea discuție avea șapte puncte de vedere diferite. Totodată, nu știam cum să le spunem oamenilor care mergeau și luptau în Iraq împotriva lui Saddam Hussein. Ce erau ei ? Poți să le spui americani? Normal că nu, pentru că sînt și alte naționalități care luptă acolo. Poți să le spui Aliați, care are acest subtext emoționant de eroi care luptă împotriva naziștilor? Nu, nu poți să le spui Aliați, pentru că francezii nu erau în ecuație. Francezii vroiau să-i numim pe soldați „bușiști”, adică adepții lui Bush, care ar fi sunat apoi ca o sectă politică. Așa că discuțiile au continuat cu o foarte mare grijă.
În schimb, ce cred eu că a fost cea mai mare victorie a EuroNews-ului, pentru care mai tîrziu a fost și lăudat pentru cum a tratat subiectul războiului din Iraq, este o scenă pe care o rulezi vreo cinci minute, un material video cu sunet natural, care se numește „no comment”. Aveam îndoieli legate de această scenă. Pînă într-o zi, cînd am urmărit un material din războiul din Iraq și era o scenă cu niște soldați care stăteau într-un buncăr. Încercau să mănînce prînzul, în timp ce pe lîngă ei se auzeau focuri de arme sau bombe. Iar din cînd în cînd, o bombă sau un obuz ateriza lîngă ei. Soldații dispăreau de pe ecran, iar nisipul umplea tot ecranul. Gradual, nisipul se cufunda și se ridicau niște căpățîne mici cu căști pe ele, își ștergeau fața și continuau să-și dea din mînă în mînă pîinea și mîncarea ca să poată continua cu micul dejun. Scena asta continua vreo patru minute, iar tu împărtășeai cu aceștia groaza că următorul obuz o să aterizeze peste ei și nimeni nu o să se mai ridice înapoi în picioare. În acel moment, realizai că acei soldați erau irakieni. Nu erau Aliați, nu erau bușiști, erau irakieni. Iar tu erai într-un buncăr cu irakienii, sperînd că aceștia o să supraviețuiască bombardamentului.
În prezent, în România există vreo șase canale de știri, fiind una dintre puținele țări europene cu atît de multe posturi. Cum vi se par că arată?
Dacă țin eu bine minte, toate canalele principale, Antena, Pro TV, Prima, TVR, în termeni de atracție vizuală, toate arată la fel. Practic ai aceleași știri ca și pe agențiile de presă pe toate canalele. Iar dacă tot ai o redacție de știri, de ce nu o lași în funcțiune 24 din 24, astfel încît să fii mereu acoperit. Iar împotriva lor, cu toate informațiile și relatările de presă de pe Internet, te întrebi de ce mai ai nevoie de astfel de posturi de știri. Acum dacă sînt alertat pe Twitter, aflu imediat ce se întîmplă, sau primesc feed-uri direct de pe site-uri. Deci care-i rostul să deții posturi de știri 24/24 unde mulți așteaptă sperînd să se întîmple cîte ceva. În curînd nu o să mai fie eficiente din punctul de vedere al costurilor și vor avea o moarte naturală.
Cînd aceștia se vor trezi și își vor da seama că tinerii între 8 și 24 de ani urmăresc de trei ori mai multe știri de pe smartphone decît o fac de la televizor și vor înțelege că pot să creeze materiale video pe care să le dea drumul pe streaming, atunci se vor opri din a le asigura spatele posturilor de știri.
Nu neapărat dacă ai și un partid politic în spate.
Așa este. Dar acestea vor fi susținute de către politicieni doar atît timp cît vor livra ceea ce au nevoie politicienii. Cînd aceștia se vor trezi și își vor da seama că tinerii între 8 și 24 de ani urmăresc de trei ori mai multe știri de pe smartphone decît o fac de la televizor și vor înțelege că pot să creeze materiale video pe care să le dea drumul pe streaming, atunci se vor opri din a le asigura spatele posturilor de știri.
Însă ce spune asta despre credibilitatea presei?
Peste tot în lume sînt companii de televiziune care se asociază cu diferite partide politice. Ceea ce spun este impractic, nu o să se întîmple niciodată, dar cred că asta-i direcția care ar trebui să se impună. Există un argument cum că dacă poți avea 50 de canale de știri și poți alege între ele, de ce trebuie acestea să rămînă imparțiale? De exemplu, cînd cumperi un ziar, știi că-i ziarul tău de dreapta și ești mulțumit că punctele de vedere sînt aceleași cu ale tale. De ce nu ar fi la fel și în televiziune? De ce nu poți avea canale de stînga și de dreapta? Iar într-un fel ai, pentru că există Fox News, pe de o parte, și Russia Today de cealaltă. Acum, cu o pluralitate uriașă în ceea ce privește știrile internaționale, există un argument care spune că imparțialitatea riscă să moară.
BBC-ul a fost criticat de multe ori că a deschis cu știri despre vedete, pe cînd au lăsat alte știri în care erau implicați politicieni mai la sfîrșit.
La un moment dat, cel mai urmărit post TV din România, Pro TV, și-a deschis principalul jurnal de știri de la 19.00 cu un divorț între două vedete mondene oferindu-i șapte minute de emisie. Asta, în contextul în care un fost prim-ministru român intra după gratii pentru corupție, TVR fiind singurul post care deschidea cu această știre. Astfel de situații se întîmplă din ce în ce mai des. Ce credeți că a condus spre o astfel de agendă publică?
Aceste lucruri se întîmplă foarte des în toate țările. BBC-ul a fost criticat de multe ori că a deschis cu știri despre vedete, pe cînd au lăsat alte știri în care erau implicați politicieni mai la sfîrșit. Nici nu sînt sigur dacă aceste lucruri mă îngrijorează, pentru că sînt știri foarte liniare. Prima știre, da, are o importanță. Dar ce-a de-a doua știre e mai importantă decît a treia? A treia e mai importantă decît a patra? Și tot așa pînă la finalul buletinului. Jurnalul de știri este foarte asemănător cu modul în care sînt așezate știrile dintr-un ziar. Mai întîi capturează interesul, îl dezvoltă și îl menține pe pagină pînă ce îți servește totul.
Între „asta cere publicul” și „asta ne dă presa”, cine credeți că are dreptate?
Este un echilibru. Dar aș spune că în televiziune, un producător n-ar trebui să facă niciodată un program în izolare față de public. Deseori, descopăr că totul pare să fie aranjat după modul în care producătorii și creatorii vor să facă o anumită chestie. Se felicită între ei pentru cît de deștept e celălalt, fără ca de fapt să existe o referință pentru spectator. Iar eu cred cu putere că poți să faci programe prin care să transformi un subiect plictisitor în ceva urmărit de foarte multă lume. Cred că-i la fel de fantastic precum un profesor într-o sală de clasă care reușește să le capteze atenția, îi face să se concentreze, comunică, și îi lasă să se antreneze singuri în procesul de învățare. Dacă televiziunea poate face asta, fie că e vorba de un canal generalist, unul public sau unul de teleshopping, atunci eu cred că acela este un canal bun de televiziune.
Adaugă un comentariu