Ioan Doroftei: Eu n-aș privi robotul ca pe ceva sau cineva care vrea să ne ia locul
Microfonul de serviciu 27 martie 2018 Niciun comentariu la Ioan Doroftei: Eu n-aș privi robotul ca pe ceva sau cineva care vrea să ne ia locul 187
Prof. univ. dr. ing. Ioan Doroftei este specialist în robotică, iar primul robot pășitor l-a construit în 1995, în perioada în care se afla cu o bursă doctorală la Bruxelles. Revenit în țară, la Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași (TUIASI), și-a schimbat subiectul tezei de doctorat și a început să se reorienteze către acest domeniu. Și-a continuat cariera de cadru didactic – începută în anul 1986, fiind profesor asociat al Universității „Ștefan cel Mare” din Suceava – la TUIASI, iar în prezent îi învață pe studenți robotică în sălile Facultății de Mecanică a TUIASI, pe care și el a absolvit-o în anul 1987, ca șef de promoție. Prof. univ. dr. ing. Ioan Doroftei a copilărit la Bălușeni, un sat din județul Botoșani, și deși nu îndrăznea să gîndească că-și poate continua studiile și după liceu, a reușit să contribue la dezvoltarea roboticii la noi în țară, ocupînd, în prezent, și funcția de președinte al filialei din Iași a Societății de Robotică din România.
Primul robot pășitor l-ați creat în timpul doctoratului. Ce v-a oferit Belgia pentru a-l realiza și ce i-a lipsit României?
În primul rînd, vreau să menționez faptul că primul stagiu efectuat la Universitatea Liberă din Bruxelles, în anul 1995, a fost al doilea contact real cu robotica. Primul a avut loc în anul 1986, după finalizarea studiilor, ca inginer stagiar la Întreprinderea de Mașini-Unelte de la Suceava, unde, ca membru al echipei Atelierului de Proiectare Constructivă, am fost responsabil cu privire la execuția și punerea în funcțiune a unei linii flexibile de fabricație, concepută de un colectiv de la ICSIT TITAN București. Robotul pășitor, la care faceți referire, a fost a doua întîlnire concretă, de data aceasta fiind vorba de robotica mobilă. Se întîmpla în timpul unui stagiu la Bruxelles, pentru finanțarea căruia cîștigasem o bursă de mobilitate individuală TEMPUS. Contribuția mea a fost în sensul îmbunătățirii unui robot pășitor existent, deja, la Universitatea Liberă din Bruxelles – Serviciul de Construcții Mecanice și Robotică, robot căruia directorul serviciului, profesorul Andre Preumont, i-a și dat numele IOAN. Astăzi aș spune că este o jucărie, dar la momentul acela, constituia ceva în rîndul roboților pășitori creați pînă atunci. Îmi aduc și acuma aminte cît de entuziasmat fusese în momentul în care îi pusesem în față soluția tehnică la care ajunsesem. Dorea, de fapt, să construiască un robot pășitor cu corpul modular, care să se poată adapta cu ușurință la teren. Sarcina mea era de a găsi o soluție de articulație pentru cele trei module, care să permită rotații după două axe perpendiculare, dar și de a găsi soluția de acționare a acesteia. Trecînd prin cîteva încercări, în final i-am propus și am construit un robot cu corpul modular, astfel încît acesta să se poată adapta cu ușurință la forma terenului. De asemenea, dacă se răsturna, robotul era capabil să-și continue deplasarea în poziția pe spate sau, printr-un șir de mișcări suplimentare, să-și poată recăpăta poziția de mers obișnuită.
Ulterior, avînd acest mic rezultat, mi-am schimbat tema tezei de doctorat fiindcă șansele de obținere în timp util a unor rezultate experimentale erau acum mult mai mari, la Iași studiind cu totul altceva, dar tot cu aplicații în robotică, cea industrială. Întorcîndu-mă acasă după acele trei luni de la Bruxelles, mi-am convins conducătorul de doctorat că există suficiente rezultate astfel încît să putem acoperi teza cu ceea ce am lucrat și urma să continui – primisem, deja, o a doua invitație de la profesorul Preumont – acolo. Pînă la finalizarea tezei, în anul 1998, am revenit în fiecare an la universitatea respectivă, continuînd apoi și cu un stagiu post-doctorat, timp de trei ani, din 1999 pînă în 2001. În România, la acea vreme, îmi lipseau atît informațiile necesare, dar mai ales posibilitățile materiale de realizare a unui asemenea robot.
Desenul tehnic este limbajul universal al inginerului
Sînteți cadru didactic de aproape 30 de ani. Ce e necesar să deprindă orice absolvent de mecanică pentru a fi un inginer bun?
În primul rînd, trebuie să dețină cunoștințele de bază în inginerie, plecînd de la matematică, mecanică aplicată, desen tehnic și geometrie descriptivă, desen pe care, din păcate, observ că studenții noștri nu prea îl mai iau în serios. Ori, desenul tehnic este limbajul universal al inginerului mecanic. Apoi, se adaugă noțiuni de mecanisme și organe de mașini etc., însă foarte important este ca aceștia să deprindă capacitatea de a ști unde să caute informația necesară, atunci cînd este nevoie de ea. Nu trebuie să memoreze neapărat ceea ce li se transmite la disciplinele de specialitate, ci să capete competențe de a concepe un sistem și de a ști unde să caute informația atunci cînd trebuie să efectueze niște calcule. Nu trebuie să memorăm relații, formule pe care poate nu le vor mai utiliza niciodată. De asemenea, trebuie să învețe să lucreze în echipă, iar eu le cer mereu aceasta, mai ales pentru că robotica este un domeniu multidisciplinar.
Ați fost plecat de nenumărate ori în alte țări pentru a vă perfecționa. Nu v-ați gîndit să vă stabiliți acolo?
De fiecare dată cînd plecam, plecam cu gîndul să mă întorc. În momentul în care trăiești într-o altă țară mai mult de trei ani, continuu, desigur că te adaptezi sistemului, începi să simți dedesubturile. Însă, nu, nu am plecat niciodată cu gîndul că vreau să mă stabilesc acolo. Dacă aș fi vrut, ar fi fost posibil, pentru că au fost cereri în acest sens de la colaboratorii din Bruxelles. Atunci nu am regretat, pentru că România era pe un trend ascendent și a fost – cred eu – pînă în 2007, dar acuma sînt momente cînd regret. Regretă și băiatul meu, care a urmat doi ani de școală acolo, însă atunci nu-și dorea să rămînă.
Cînd ați știut că vreți să faceți inginerie mecanică?
Întrebarea dumneavoastră mă duce cu gîndul la tatăl meu, care nu mai este printre noi încă de cînd eu eram la Bruxelles cu bursa post-doctorală, l-am pierdut atunci. Nu știu cîți ani aveam în perioada despre care vreau să vorbesc, dar cu siguranță eram elev în școala primară, iar el făcea un curs de calificare, cred că pentru meseria de lăcătuș-ajustor, pentru o întreprindere de la Botoșani. Avea de parcurs niște materiale, de dat niște examene, și venea cu acele documente acasă. Eu copiam și redesenam desenele tehnice care se regăseau în materialele respective. Nu cred că atunci am realizat că vreau să devin inginer, ci poate mai tîrziu, în timpul liceului. Visam, dar nu speram că voi ajunge inginer, pentru că atunci să devii student era cu mult mai dificil decît acum. Alegerea liceului s-a făcut dintr-un principiu ce nu avea neapărat legătură cu un clasament al liceelor din Botoșani, ci a unuia care să-mi ofere o meserie la finalizare. Nu visam atunci că voi putea continua cu studiile universitare. În felul acesta, am dat admitere și am ajuns elevul unui liceu industrial, care se numește astăzi Colegiul Național „Gheorghe Asachi”, însă pe atunci se numea Liceul Electrocontact. Personal, provin dintr-o zonă destul de dificilă, un sătuc aflat la marginea țării, iar orice cuvînt mai pompos pentru noi însemna ceva deosebit. Întreprinderea Electrocontact avea, printre produsele sale, electroaparataj de înaltă tehnicitate, această expresie – „înaltă tehnicitate” – atrăgîndu-mi atenția.
De altfel, cînd am dat admitere la facultate, tot un cuvînt mai pompos din broșura de descriere a specializărilor oferite m-a atras pe mine. Probabil aș fi putut să urmez o altă specializare, care să-mi ofere o perspectivă mai bună după finalizare, dar mi-am dat seama mai tîrziu. Am ales, atunci, să mă înscriu la o specializare numită Utilaj tehnologic – de înaltă tehnicitate, se specifica în broșura menționată. Însă, era vorba despre utilaj tehnologic pentru turnătorie sau pentru deformări plastice – niște domenii foarte dificile în industrie. În domeniul meu, nu am lucrat decît cîteva luni, la o întreprindere din Botoșani, pentru că m-am perindat prin aproape jumătate din județele Moldovei, pînă să ajung cadru didactic aici. Revenirea în Iași era imposibilă, deși eu am absolvit ca șef de promoție pe țară și am avut repartiție dublă – cea din cercetare, chiar la un institut din Iași. Însă, o anumită persoană din conducerea țării de la acea vreme hotărîse anularea repartițiilor duble, începînd chiar cu promoția mea. Din acest motiv, revenirea în institutele de cercetare sau în învățămîntul superior era imposibilă pentru cineva care nu lucra în centrul universitar respectiv. Evenimentele din decembrie 1989 au deschis oportunitatea de a mă întoarce în Iași.
Ce a schimbat anul 1989 în ingineria românească?
Anul 1989 a creat, în primul rînd, o deschidere către Occident, către documentația tehnică din acest spațiu, pentru că în momentul acela aveam acces doar la documentație în limba rusă. Întîmplător, am studiat zece ani de limba rusă și puteam să citesc documentație și în limba rusă. Însă, anul 1989 a creat o deschidere către Occident și posibilitatea de intra în contact cu o lume despre care noi auzeam doar întîmplător, ascultînd un anume post de radio, de exemplu.
În universități, a început să se pună mai mult accentul pe practică?
Eu nu am activat înainte de anul 1989 în învățămînt și nu aș putea să fac o observație pertinentă în acest sens. Pot doar să fac comparație cu perioada studențească de atunci. Acum, să fim sinceri, și astăzi studenții se plîng că nu fac suficiente aplicații practice la anumite discipline. Poate că anul 1989 a creat posibilitatea de a achiziționa echipamente noi și, iată, dacă discutăm de domeniul acesta al roboticii, a creat posibilitatea înființării specializării de mecatronică, iar mai tîrziu a celei de robotică. De asemenea, a creat posibilitatea de a accede la echipamente performante în domeniul acesta.
Unul dintre colegii mei spunea „Uite! Doroftei cară roboți cu geanta”
Cum a fost văzut de către mediul academic ieșean laboratorul de robotică al cărui baze le-ați pus în 2002?
În timpul stagiilor mele la Bruxelles, am călătorit cu mașina personală de foarte multe ori. Au fost aproximativ 15-20 de călătorii Iași-Bruxelles. Întorcîndu-mă acasă, în permanență căram materiale pe care colegii de acolo le aruncau pentru că era aparatură uzată sau erau materiale de care ei nu mai aveau nevoie și le aduceam aici, cu gîndul că voi reveni și voi putea să fac ceva cu ele. Prietenii de acolo îmi spuneau că fac o mare greșeală, întorcîndu-mă acasă, iar acuma tind să le dau dreptate, deși atunci nu voiam să îi cred. Făceam eforturi personale și achiziționam roboți educaționali, care astăzi sînt niște jucării, de fapt. Unul dintre colegii mei, mai în vîrstă, spunea „Uite! Doroftei cară roboți cu geanta”. Este adevărat că atunci căram roboți cu geanta, dar așa am pornit, cu roboți din materiale plastice. Apoi, în 2002, a fost primul robot pășitor creat în laboratorul nostru de aici, împreună cu studenții de la specializarea mecatronică. După părerea mea, atunci studenții erau mai entuziasmați decît acum. Nu am putut face față eu să-i accept pe toți cei care doreau să contribuie la acel proiect, unii chiar s-au și supărat. A fost un proiect pe care l-au prezentat la sesiunea cercurilor științifice studențești din luna mai. Începînd cu acela, în fiecare an a mai apărut cîte o jucărie, și încă o jucărie… În anul 2008, am reușit să facem și o achiziție mai importantă, cu ajutorul Ministerului Învățămîntului, avînd o valoare de circa 300.000 euro. Atunci, am achiziționat roboți profesionali. Dar al doilea laborator, cel de roboți mobili, este construit din forțe proprii.
Este nevoie de talent în inginerie?
Este nevoie de un pic de pasiune, ca în orice altă profesie. Dacă nu îți place ceea ce faci, nu poți să ai rezultate bune.
Ați avut momente în care ați clacat și ați spus că, poate, ingineria nu este pentru dumneavoastră?
Poate că au fost momente în care am spus că aș fi putut să fac și alte lucruri pentru a schimba ceva în societate, dar ingineria mi-a plăcut dintotdeauna. Poate că am avut șansa să aleg, fără să-mi dau seama, un domeniu în care poți să palpezi, să simți ceea ce construiești, spre deosebire de alte domenii, unde fenomenele respective nu pot fi palpate. Însă, în ingineria mecanică, poți să palpezi și să vezi îndată ceea ce concepi și realizezi.
Cu ce ați fi înlocuit ingineria?
Băiatul meu a urmat Arhitectura și probabil că mi-ar fi plăcut să studiez acest domeniu. Sau, poate, aș fi studiat avocatura, deși nu sînt un bun orator și nu știu cît m-ar fi ajutat acest aspect pentru a deveni un bun avocat. Pe lîngă aceasta, sînt o persoană destul de strictă, iar acolo trebuie să te adaptezi, să faci compromisuri, pentru a putea sa-l aperi și pe cel vinovat.
Eu aș avea teamă să mă las pe seama unei mașini autonome
În viziunea dumneavoastră, care sînt următoarele meserii sau domenii în care vom vedea cel mai rapid val de disponibilizări odată cu dezvoltarea roboților?
Nu cred că așa trebuie să privim aplicarea robotului în diverse domenii, pentru că acum robotul nu își găsește aplicare numai în industrie. Dacă e să ne referim doar la industrie, robotul, dimpotrivă, pentru cei ce se adaptează, nu face decît să le îmbunătățească nivelul de viață. Prin introducerea unui robot, angajatul respectiv, perfecționîndu-se, își poate îmbunătăți condițiile de muncă, continuînd ca o persoană care supraveghează sistemul de producție, nefiind nevoit să mai desfășoare o muncă manuală. Acesta se poate perfecționa și poate contribui la programarea acelor roboți. Pot fi disponibilizați cei care nu sînt capabili să se perfecționeze sau, pur și simplu, nu acceptă ideea aceasta, că pot exista roboți care să le ușureze munca. Dar momentan există, de exemplu, restaurante în care servirea se face doar de roboți, nemaifiind nevoie de chelneri.
Este adevărat, dar dacă e să privim o secție de producție din industria autoturismelor, de exemplu, da, vom vedea foarte puțini oameni în secția respectivă. Nu știu care va fi domeniul în care omul va dispărea prima dată din peisaj, dar trebuie să avem în vedere și faptul că ne lovim, din ce în ce mai mult, de lipsa forței de muncă. Poate nu credem, dar acest fenomen are loc, la nivel mondial. Noi vrem să producem cît mai mult sau să oferim cît mai multe servicii și atunci vrem să fie cineva care să ne suplinească lipsa respectivă. În fine, eu n-aș privi așa robotul, ca pe ceva, cineva, care vrea să ne ia locul.
Deja există primul exemplu de proces în care un motociclist din California a dat în judecată General Motors pentru că a fost lovit de o mașină autonomă. Cu toate astea, accidentele rutiere provocate de om sînt nenumărate. Vedeți un viitor în care o mașină autonomă va fi mai sigură decît una condusă de o persoană?
Doar în momentul în care infrastructura creată va oferi posibilitatea ca mașina autonomă să funcționeze ca un adevărat robot. În condițiile de astăzi, nu. Eu, spre exemplu, aș avea teamă să mă las pe seama unei mașini autonome. N-aș avea încredere deplină într-un astfel de sistem. Un vehicul autonom ar trebui să aibă mai multe sisteme de siguranță, așa cum se întîmplă în aplicația robotului în chirurgie. Acolo există astfel de sisteme, astfel încît, în momentul în care unul se defectează, intră în funcțiune celălalt, pentru că la roboții folosiți în chirurgie apare pericolul de a se produce un accident, în loc de a rezolva o problemă medicală.
Nu mă consider un profesionist în robotica mobilă, ci vorbesc ca o persoană ce cochetează cu aceasta din perspectiva ingineriei mecanice, nu ca automatist, dar, în momentul de față, luînd în considerare infrastructura existentă, n-aș avea încredere deplină într-un autovehicul autonom. Personal, am avut acces la produse realizate în laboratoare academice, însă cercetările de vîrf, din punctul meu de vedere, au loc la nivelul unor companii care au aplicații spațiale, aplicații militare, unde se investesc mulți bani și, într-adevăr, acolo cred că se poate vorbi și despre așa ceva.
Ați menționat importanța sistemelor autonome în domeniul chirurgiei. Ce alte domenii credeți că ar avea cel mult de cîștigat de pe urma robotizării?
Robotica o găsim momentan în cam toate domeniile, începînd de la jucării pentru copii și pînă la roboți pentru curățenie în casă. În sfera serviciilor, cred, are loc o dezvoltare mai amplă decît în zona industrială.
Ar trebui să fin atenți la ceea ce producem
Mulți oameni de știință, printre care Elon Musk sau chiar Stephen Hawking, au vorbit despre potențialul pericol al inteligenței artificiale. În ce măsură considerați avertismentele lor întemeiate, avînd în vedere avansul galopant în domeniile inteligenței artificiale și al roboților?
A fost o vreme în care eu spuneam că nu se va ajunge la situația în care va trebui să ne temem de roboți. Luînd în considerare însă ceea ce spuneți acum cu privire la inteligența artificială, în momentul în care vom crea un robot capabil să se autoperfecționeze, s-ar putea să ne gîndim foarte serios dacă nu cumva, într-o zi, ar trebui să fim atenți la ceea ce producem și, dacă nu cumva, ar trebui să ne fie teamă de aceste sisteme tehnice. Dar, în prezent, nu cred că sîntem capabili să creăm asemenea sisteme, cu informațiile pe care le am eu și la care am acces.
Faceți parte din Consiliul Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare (CNATDCU), dar această instituție are acum mai mult o funcție simbolică. Ce se plagiază în domeniul ingineriei?
Am făcut parte din acest consiliu și în anul 2011, dizolvat în anul 2012, tocmai din cauza unor acuzații cu privire la plagiatul teze unei persoane aflate atunci în vîrful ierarhiei. Atunci am dispărut din consiliu, iar ulterior, în 2016, cînd s-a format noul consiliu, aplicîndu-se aceleași principii ca în anul 2011, avîndu-se în vedere criterii pur profesionale, am fost inclus din nou.
Spuneați că are o funcție mai mult onorifică, dar noi ne facem treaba atît cît trebuie și la nivelul comisiei noastre nu există probleme în acest sens. Într-adevăr, acuma nu mai ajung în comisiile CNATDCU, și este păcat, dosarele de concurs pentru conferențiar și profesor, ci doar tezele de doctorat. În domeniul ingineriei, plagiatul este mult mai scăzut decît în științele umaniste, spre exemplu. Unde, poate, e mai greu să vii cu ceva inovator, pentru că teza de doctorat asta înseamnă, să vii cu ceva în plus față de ceilalți, nu neapărat să faci o gaură undeva, în cer. Au fost și la comisia noastră unele dosare privind suspiciunea de plagiat, dar acuzațiile respective nu au fost confirmate. În inginerie, se poate plagia o soluție tehnică, un model matematic ori rezultate experimentale, dar toate acestea pot fi plagiate cu mare dificultate, astfel încît să nu fie descoperite.
Ce v-a dezamăgit la ingineria românească?
Îmi este greu să spun, pentru că, în general, încerc să-mi fac treaba și eu cred că am reușit să o fac cum trebuie pînă în momentul de față. Depun eforturi să o fac la fel și în continuare. Eu privesc ingineria ca pe ceva care mi-a oferit plăcere, în sensul că îmi place să găsesc soluții tehnice noi, să inovez – și am cîteva brevete în acest sens. Din punctul meu de vedere, a inova nu este ceva dificil dacă ai ceva imaginație, cunoștințe tehnice și timpul necesar.
Adaugă un comentariu