Eu nu cad în genunchi în fața publicului. Nu îl idolatrizez, dar nici nu îmi bat joc de el
Microfonul de serviciu 29 mai 2017 Niciun comentariu la Eu nu cad în genunchi în fața publicului. Nu îl idolatrizez, dar nici nu îmi bat joc de el 111Tudor Gheorghe își face mîinile să se îmbrățișeze a tăcere, iar dacă se-ntîmplă să-i stai atunci alături, gîndurile încep să ți se legene încet, de parcă ar păși printre versuri, cu frică să nu le-ncalece și să le strivească din muzicalitate. „Îmi vine să cînt cum îi vine să dea din cioc și lui. Și n-avem nicio vină-naintea nimănui”, așa îl parafrazează Tudor Gheorghe pe Arghezi atunci cînd vrea să se asigure că ai înțeles cum i s-a legat viața de scenă. Cîntăreț, compozitor și actor de peste jumătate de secol, și-a făcut din promovarea foclorului și a limbii o menire și-a căutat o viață muzicalitatea născută din tîlcuirea cuvintelor.
De peste 50 de ani, de cînd ați urcat pe scenă, nimeni n-a reușit să vă încadreze în niciun gen. Dumneavoastră unde simțiți că vă încadrați?
Și acum se încearcă o încadrare, iar cea mai mare gafă care se face e că mă asociază lumii din showbiz, deși nu am nicio legătură cu asta. Eu trebuie să fiu asimilat în spațiul cultural-educativ, pentru că m-am pus în slujba poeziei și promovării acesteia, fie ea populară sau lirică. Lucrurile pe care le fac sînt profunde, gîndite. Dacă destinul meu artistic a început sub semnul hazardului, mînat de un instinct, el a devenit mai tîrziu programat, așezat, am știut tot timpul ce fac. Am pornit cu spectacolul din `69, „Menestrel la curțile dorului”, unde mi-am dat seama cam ce trebuie să fac. După spectacolul acela, în care am cîntat singur, cu chitara, toată lumea mă vedea pe scena festivalului de la Brașov, cîntînd ca Hugues Aufray, care era pe atunci un chitarist foarte cunoscut. A fost invers, de fapt. Cînd am cîntat în spectacolul „Riga Crypto și lapona Enigel”, de Ion Barbu, am constatat că am făcut un pas prea mare și că e cazul să mă întorc înapoi la baladă. Atunci am decis să fac, spre disperarea multora, un spectacol special, care nu se mai poate juca astăzi. Se chema „Șapte balade” și era o reprezentație în care eu cîntam șapte mituri esențiale ale românilor, pornind de la Voica în Nadolie, mitul întoarcerii fratelui mort, mitul șarpelui, ajungînd către meșterul Manole, către Miorița. Un spectacol care dura o oră jumătate în care erau spuse șapte povești. Astăzi nu s-ar mai putea ține pentru că ritmul interior al generației nu mai este același.
Spuneați într-un interviu „Pentru mine poezia s-a oprit la Păunescu”. Nu găsiți muzicalitatea și în versurile de astăzi?
Ba mai există muzicalitate în rîndurile celor de astăzi și sînt și poeți tineri buni, dar eu am fost contemporan cu altă generație. Eu veneam aici, la Iași, la începutul anilor ‘70, unde avea loc un festival de poezie, numit „Mihai Eminescu” și în Piața Unirii, în fața Hotelului Unirea, veneau două autocare cu scriitorii din București și coborau, fiind așteptați de domnul Lesnea, poet cunoscut al urbei, tovarăși precum Nichita Stănescu, Ion Alexandru, Marin Sorescu, Cezar Ionescu, Ana Blandiana, Mircea Micu, Păunescu. Te apuca spaima doar văzîndu-i. Aici se întîlneau cu Mihai Ursachi, cu Vulpescu. Eu am fost contemporan cu această generație. Eu le-am simțit ritmul lor interior. Pentru mine poezia s-a oprit la Păunescu pentru că e ultimul care a murit din generația mea. Pentru mine s-a închis cercul cu ei. Acum trebuie să vină un Tudor Gheorghe al acestor vremuri, care să descopere ritmul interior al poeziei de azi, al vîrstei celor de acum. Eu eram apropiat de anii lor și îi simțeam pur și simplu și, mai mult decît atît, ei m-au adoptat, au înțeles care-mi va fi destinul, au știut că voi fi individul care le va promova poezia. Criticii muzicali m-au desființat –„ Ce face ăsta? Nu e nimic!”. Ei nu știau că nu făcusem nimic altceva, și asta fac și acum, decît să readuc poezia la forma ei primară. Eu sînt ferm convins că în antichitate, marii poeți și marii povestitori ai poeziei antice, precum Eschil, Sofocle, Euripide, nu vorbeau pur și simplu cuvintele acelea. Nu cred că ei veneau și citeau pur și simplu.
Am început să cînt din nevoia de a demonstra că am har artistic, actoricesc
Muzicalitatea asta ați simțit-o dintotdeauna cînd citeați poezie sau a fost un moment cînd ați realizat că versurile au muzică în spate?
Nu mi-am pus problema asta niciodată. Vorba lui Arghezi, „îmi vine cum îi vine să dea din cioc și lui. Și n-avem nicio vină-naintea nimănui”. Am simțit asta, nu te învață nimeni cum s-o faci. Așa cum nu cred că te învață cineva să cînți. Există profesori de canto extraordinari, care pot să-ți cizeleze glasul sau să ți-l distrugă, însă marii cîntăreți de operă, cei mari, nu au avut treabă cu chestia asta. Credeți că Enrico Caruso sau Luciano Pavarotti au luat lecții de canto? Sigur că nu, au cîntat așa, dar ei au avut și acel ceva.
Dumneavoastră n-ați cîntat pînă după facultate.
Nu și nici nu mă gîndeam să o fac. Eu am terminat Institutul de Teatru cu 10. Eram văzut ca o mare perspectivă a teatrului românesc, căci se scria despre mine că voi fi o nouă stea. Eram și un gen interesant, care se caută și se va căuta întotdeauna – junii primi de comedie, adică ce fusese Beligan în tinerețe. Eu nu arătam atunci cum arăt acum. Aveam păr buclat, n-aveam mustață, eram înalt, deci eram ideal pentru rolurile de genul acesta. Am început să cînt din nevoia de a demonstra că am har artistic, actoricesc. Am ajuns la Craiova, șef de promoție, 21 de ani, cel mai tînăr absolvent al Institului de Teatru și acolo nu prea mă plăceau. Aveam două regizoare la teatru care nu știau ce puteam să joc. Aveam un 1,83 înălțime, 50 de kilograme, nici la armată nu mă primiseră. Nu știau unde să mă distribuie, eram ideal ca și conformație, de pildă, dar cine se gîndea să pună un spectacol special pentru mine. Și atunci, am încercat să le demonstrez că pot să joc și am făcut un prim spectacol despre poezie, fiind un mare iubitor al acesteia. Numai că n-aveam nici glasul lui Vraca, să zicem, și nici fizicul lui Septimiu Sever, care era etalonul frumuseții masculine al acestor perioade.
„Avea un firicel de voce”, spunea soția dumneavoastră la un moment dat. Ce-a trebuit să faceți ca să „căpătați glas”?
Așa era. La început a fost o muncă extraordinară ca să ajungi în doi-trei ani de zile să faci spectacolul „Menestrel la curțile dorului”, în săli fără microfoane. Am lucrat mult, dar nimic nu se face ușor. Talent poți să ai, dar exercițiul este esențial. Dacă nu ai chemare către un lucru degeaba muncești, ajungi să te întrebi pe parcurs „de ce nu-mi iese, dom`le, dacă eu muncesc și vreau?”. Nu ești menit pentru asta, tu ești pentru altceva făcut. Aveam un coleg mai tînăr cu un an sau doi, de la Institutul de Teatru, un eminent matematician în liceu, căci se făcea trimitere la el ca la o somitate în materie de matematică, numai că taică-su, George Calboreanu, un actor genial, i-a zis „ce fac eu, Gicule, cui las teatrul ăsta?” și așa l-a băgat pe Gicu la teatru. Nu avea ce căuta acolo, l-a nenorocit, a murit tînăr, crezînd că dacă taica-su bea trebuie s-o facă și el. Momentul de glorie al lui Calboreanu fusese înfăptuit însă înainte să moară, căci George l-a jucat pe Ștefan cel Mare, la Teatru Național, cînd s-a deschis Sala. În scena finală, Ștefan îl chema -„Bogdan, vino!” și îi dădea sabia. Era un simbol, tatăl îl înscăuna pe fiu. George se gîndea că pleacă din teatru și-l lasă locul lui Gicu, exact ca în piesă, dar n-a fost să fie așa.
Generația voastră nici n-a știut că exist. Pe mine m-au descoperit tinerii după 2000
Și apoi cînd ați început să cîntați ați făcut-o singur, cu chitara.
Am început să cînt doar cu chitara, apoi cu taraf, cu orchestră. Am și avut o perioadă de tăcere, începînd din ‘86. Am avut o tentativă de a relua spectacolele prin ‘90, dar mi-am dat seama că greșeam totalmente pentru că după ’90, în ideea de libertate a expresiei și anulare a cenzurii au apărut tot felul de spectacole imbecile. Eu mi-am imaginat că după ‘89, se va termina cu șușanalele, cu spectacolele astea minore și că se va face artă adevărată, dar m-am înșelat profund. Abia după ‘89 a început să scadă nivelul, total, pînă la subcultură. Eu am și făcut afirmații care mi-au atras antipatia multora, căci spuneau că noi am trăit pînă în ‘89 într-un deșert cultural. Nu, deșertul cultural a început din ‘89 și, din păcate, încă dăinuie. Înainte de ‘89 se făceau cozi la librării. Cînd apărea colecția secolului XX era coadă, cînd apăreau capodoperele literaturii universale dădeai șpagă ca să cumperi o carte. După au venit Coelho, Sandra Brown, alte vremuri.
Spectacolul de după revoluție l-ați numit „Cîntece cu gura închisă”. Nu-i dureros ales acest nume?
Chiar așa și era. Erau cîntece și poeme pe care n-am putut să le cînt și să le spun înainte de ‘89. Le-am adunat și le-am spus în spectacolul ăsta. Mi-am dat seama de toate astea cînd am văzut că pe afișul meu era titlul ăsta, „Cîntece cu gura închisă”, și lîngă multe, multe afișe cu titluri precum „Vin țiganii din Banat”, „Piranda”, „Școala de hoți”. Atunci mi-am spus: „hopa, dar ce caut eu în lumea asta?” Și m-am retras 10 ani. Generația voastră nici n-a știut că exist. Pe mine m-au descoperit tinerii după 2000. Cînd am decis eu să plec, un puști oarecare avea 10 ani, iar cînd am reapărut apărut eu, avea 20. El deja se murdărise interior cu tot ce i se inoculase pînă atunci. Astfel, în prima perioadă după revenire la spectacole au venit cei care mă știau dinainte. Spre marea mea bucurie, în ultimii ani de zile sălile sînt din ce în ce mai pline de tineri.
Cred că cel mai mare necaz al acestui popor este că începem să ne pierdem identitatea. Cîntecul popular nu mai există
Ce v-a făcut să reveniți după cei 10 ani, avînd în vedere că lumea muzicală nu s-a schimbat de atunci?
Eu am tăcut în raport cu publicul, dar am lucrat ceva totuși. În perioada aceea am făcut șapte spectacole care aveau să uimească Bucureștiul. O singură dată am făcut spectacolul „Tudore, deschide poarta!” și a durat o săptămînă, la Sala Palatului. Au făcut demersuri să mă bage în Cartea Recordurilor atunci, dar am refuzat pentru că nu mă interesa să intru acolo, alături de nu știu ce localitate care face cîrnatul cel mai lung sau alături de cineva care mănîncă două kilograme de rîme în nu știu ce perioadă de timp. Era un spectacol ce dura șapte zile, deci șapte concerte în care nu se repeta niciun vers de la unul la altul.
Ați cîntat acompaniat de o orchestră simfonică, de un cor de preoți, de un taraf. Cum vă adaptați unor specii atît de diferite fără să pierdeți autenticitatea?
După cum spuneam, la mine e totul foarte programat. Ca să nu mă risipesc am făcut spectacolul „Cinci anotimpuri”. Mie atîtea mi-au ieșit, cinci. Lumea mi-a zis „dom’le, îs patru”. Nu, al cincilea-i femeia. Poezia română e atît de frumoasă în splendoarea ei că n-are nevoie de artificii. Eu am hotărît în aceste spectacole cu orchestra simfonică să nu mă risipesc în toate zonele, ci să rămîn doar pe anotimpuri, și să le culeg din poezia română. Asta am și făcut. De ce orchestră simfonică? Merită din cînd în cînd, chiar dacă n-are nevoie de artificii, să îmbrac poezia asta într-o haină de gală, să o punem în valoare și mai puternic decît e. După ce am făcut „Anotimpurile”, am încercat să pun în valoare poeți. Am făcut poezia necunoscută a lui Caragiale, poeziile lui Macedonski, Marin Sorescu, Grigore Vieru, Adrian Păunescu. Acum mă gîndesc la un spectacol care va fi foarte frumos – poezia lui Arghezi. Eu consider că el este cel mai mare poet al nației. Eminescu este genial în totalitatea lui, în complexitatea abordărilor eminesciene, are ceva genial, dar poetic vorbind Arghezi este cel mai mare, din punctul meu de vedere. Iar o să mă contrazică unii. M-au certat că am făcut un spectacol care se chema „Nopțile poeților”, Eminescu-Macedonski. Recitam Eminescu, neștiind să-l cînt, și cîntam Macedonski. Și au sărit puriștii și mi-au zis că alătur titanul poeziei române, pe Eminescu, cu Macedonski. Atunci le-am zis, George Călinescu nu l-a iubit pe Macedonski și l-a urît pe Eminescu, căci a scris totuși cea mai frumoasă carte despre Eminescu, dar el spunea „Acolo unde Macedonski atinge sferele înalte ale poeziei nu e cu nimic mai prejos decît Eminescu” și eu am avut grijă să aleg exact poezia aia. Finalul spectacolului era absolut incendiar, foarte bine făcut, recitam „Scrisoarea a II-a”, de Eminescu, și cîntam Noapte de Mai, alternativ, 10 versuri de-ale unuia, 10 de-ale celuilalt. Nu realizai că sînt poeți diferiți, din punct de vedere al perfecțiunii versului. Erau puse împreună pesimismul eminescian și exuberanța macedonskiană. Am dus paralel chestia asta și apoi am încercat să promovez, în cinci spectacole, cîntecul popular românesc, făcut cu taraf tradițional. Cred că cea mai mare tragedie a acestui popor este că începem să ne pierdem identitatea. Cîntecul popular nu mai există. Tot ceea ce vedem noi acum la televizor e fals. Tot ce se cîntă astăzi la posturile de televiziuni nu mai este deloc adevărat, autentic, în frunte cu tot ceea ce face maestrul Botgros. Nu spun lucrurile acestea pentru că bîjbîi în ale foclorului, ci pentru că trei ani am petrecut la Institutul de Foclor, alături de Emilia Comișel și Tibi Alexandru.
Nu v-a fost frică de faptul că publicul n-o să înțeleagă și că n-o să agreeze aceste schimbări?
Nu mă interesează publicul. Dacă e după public ajungi „Vacanța mare”. Dacă te cobori la nivelul publicului ajungi să cînți manele. Fiul meu îmi spune tot timpul – „tu ești un artist de nișă”. Eu nu fac spectacole pentru toată lumea. Crezi că toată lumea dorește să mă asculte cîntînd „Seara pe deal”? Din punctul unora de vedere, asta e o tîmpenie. Numai că, se întîmplă un fenomen extraordinar, la toate spectacolele mele sălile sînt pline. Pentru acești oameni trebuie să faci mereu lucruri interesante. Misia mea a fost de a pune foclorul deoparte, pentru generația care urmează. Sînt editate toate melodiile, vor fi pe DVD-uri, pentru a le arăta copiilor care vin cum este de fapt folcorul. O să le spuneți „Folclorul nu-i ce vedeți voi acum, ci e așa cum l-a cîntat nenea ăsta”. Eu mi-am făcut datoria din punctul acesta de vedere, am lăsat o moștenire. M-a preocupat și muzica ușoară a perioadei interbelice și am făcut acele spectacole în care promovez atmosfera din Bucureștiul civilizat, lumea boierimii și a franțuziștilor. Am construit un spectacol care o să apară curînd. Sînt nouă compact diskuri de-ale mele care trebuie să iasă pe piață. Eu n-am căutat să mă promovez, altcineva ar trebui să se ocupe de asta, cum ar fi redactorii. Eu, de exemplu, nu exist pe posturile de radio. Muzica mea se mai aude din cînd în cînd, cînd poate le mai amintește și lor cineva, dar în rest ei promovează altceva. De asta îmi și diversific abordările. Acesta-i destinul deloc ușor de îndurat al unui alergător de cursă lungă.
Totuși, de ce ați ales să dați la Teatru, în loc să vă fi dus, cum erați iubitor de poezie, la Literatură, de exemplu?
Spre Literatură m-am dus. Eu am plecat să dau examen la Filologie, era tot lîngă Teatru, și se făceau niște cursuri de pregătire înainte. Eram vreo 30 candidați într-o sală de curs și un asistent, care ne preda și ne vorbea despre posibilele subiecte și despre cum trebuie abordate. Făceau niște lucruri destul de interesante la pregătirile acelea, însă asistentul, fiind un tip foarte plăcut, era tot timpul după fete, căci și ele erau frumoase. Uneori le mai recita, iar eu am apucat și l-am corectat de vreo două ori. Nu i-a picat bine, căci eu eram copil de la țară, venit pentru prima dată în București, îmbrăcat cu pantalonii de la uniforma de elev, că n-aveam blugi. După ce l-am oprit de cîteva ori, mi-a zis „băi, dacă ești așa deștept și știi atîtea, du-te la teatru”. Am zis „Bună idee”, mi-am luat dosarul și m-am dus la Teatru.
Și n-ați regretat niciodată plecarea aceea?
Nu, pentru că și acolo se făceau niște cursuri de pregătire, cu Constantin Moruzan. Eram tot vreo 20 într-o clasă și fiecare spuneam poezii, iar el ne comenta, ne indica cum să gîndim, cum să devenim profesioniști. Și un lucru interesant e că deși nu intrasem încă la Institut, fiind abia la cursurile acelea, mă împrietenisem cu Pitiș, cu Dan Nuțu, adică deja începusem să ne găsim unii pe alții. Și în toată perioada aceea de o lună și jumătate de pregătire, am învățat peste 20 de poezii, astfel că în fiecare zi spuneam altceva. Cînd am intrat la examen n-am zis niciun vers, am intrat spunînd un fragment de proză din Moromeții. Așa se întîmplă toate lucrurile.
Tragedia mea a început în adolescență, cînd a fost tata arestat, în ‘58
Tatăl dumneavoastră era cîntăreț de biserică, mama cînta de drag, cînd muncea. Deci dragostea asta pentru muzică ați moștenit-o?
Da, am vrut s-o fac. De la tata am luat aplecarea către muzică și către poezie și de la mama am luat tenacitatea și putere de muncă. La mine s-au împletit extraordinar moștenirile de la părinți. Sînt un om fericit.
Cînd vă gîndiți la copilăria din Podari, de ce vă este dor?
De tot. Am avut o copilărie fericită. Tragedia mea a început în adolescență, cînd a fost tata arestat, în ’58. Am trăit ca un copil de la țară, tipic lui Creangă – „copil fiind păduri cutreieram”. Mă duceam cu vacile, cu copii din sat, toamna mă urcam după struguri prin vie. Cu tot cu necazurile și neajunsurile perioadei, copilăria mea a fost minunată. Noi nu ne dădeam seama atunci, după am realizat. De pildă, de primăvara, cînd se făcea potecă pe lîngă gard, și pînă toamna, cînd dădea bruma groasă, umblam doar desculț. Și acum îmi place să merg așa. Apoi am avut o perioadă, în care alergam foarte mult. Am făcut sport și încă fac. Nu poți să stai pe scenă două ore, într-un spectacol, dar tu să fi ieșit din cîrciumă. Publicul trebuie respectat. Raportul dintre mine și public nu presupune idolatrizare. Nu cad în genunchi în fața publicului, ci îl respect și publicul realizează asta. Nu îmi bat joc niciodată de el. La mine lumea nu vine să vadă lucruri facile. Unele dintre spectacolele mele sînt pline de umor, dar nu umor mitocănesc, ci care se adresează minții.
Erați adolescent cînd tatăl dumneavoastră a intrat la pușcărie. Cum ați primit vestea asta?
În clipa în care tata a fost arestat eu a trebuit să plec din Craiova. Am trăit pe la Arad la o mătușă, la două surori ale mamei, iar apoi, pînă în `64, am stat cu spaima că oricînd pot să fiu dat afară și din școală și din facultate. Tata era dușman al poporului, fusese condamnat 22 de ani politic. În facultate, dacă luam bursă trebuia să aduc acte care să arate unde lucrează tata, așa că m-am ferit la început să iau note mari. Am întîlnit totuși oameni cu suflet. Crezi că ăia de la cadre nu știau că tata e închis? Au văzut că am talent și m-au lăsat așa. Puteau să mă dea afară fără niciun fel de probleme. Uite că Dumnezeu a zis nu și după ce s-a întors n-am mai luat niciodată sub nouă, la nicio materie. Cînd am plecat la București, mama știa doar că plec la oraș, atît, iar după ce am aflat că am intrat și m-am întors am găsit-o la vie. Culegea via singură, parc-o văd și acum. M-am dus și am început să car coșurile cu struguri și i-am zis „Am intrat. Am intrat la Teatru!” și atunci ea mi-a dat cel mai fantastic răspuns „Bine, mumă”. Ea probabil săraca se gîndea cu ce-o să mă țină acolo.
Cum v-ați căpătat porecla de „Prințul blatiștilor”?
Rectoratul îmi plătea căminul. Costache Androniu era rector și m-a plăcut foarte mult într-un examen în anul I. Și apoi, cînd și-a dat seama că eram copil sărac, mi-a dat o bursă din partea rectoratului – să stau gratis la cămin. Dar cartelă de masă n-aveam, trebuia s-o cumpăr și-atunci falsificam bonuri ca să pot mînca și așa m-am ales cu porecla asta. Eram un copil și deși eram plin de voioșie, în spatele ei se ascundea o tristețe care m-a urmat multă vreme după aceea. Eu fiind un tip expansiv, ceilalți se și întrebau de unde tristețea asta, căci spectacolele mele aveau o anumită tristețe în ele. Era de la anii aceia trăiți cu spaimă și lipsuri. Odată cu timpul s-a dus și ea – acum sînt liniștit.
Adaugă un comentariu