Radu Afrim: Eu pot să fug în toiul nopții dintr-un teatru, dacă spectacolul nu merge
Microfonul de serviciu 22 februarie 2011 Niciun comentariu la Radu Afrim: Eu pot să fug în toiul nopții dintr-un teatru, dacă spectacolul nu merge 401De obicei aici se auzea jazz sau pian. Acum se aude Gabi Luncă și alături, la altă masă, patru indivizi trîntesc sticla de Jack printre pahare. „Oare să plecăm?”, îmi spune fără măcar să-și micșoreze pupilele și fără să judece. Radu Afrim vorbește aproape în șoaptă, în așa fel încît vocea lui nici nu se împletește, nici nu se scufundă în zgomotul de fond țipător. A fost un copil teribil al teatrului, dar după ce a regizat peste 45 de spectacole nu-l mai ia nimeni la rost pentru „extravaganța” și „nebunia” cu care și-a pecetluit mereu arta. În Teatrul Cub, a scuipat pene și puf, în fiecare seară, alături de îngerii din „Down Way”, premiera de săptămîna trecută a Naționalului Ieșean. Timp de o lună, a respirat puf de aripi smotocite, tot închipuind povești de oameni slabi. De înger.
OPINIA VECHE: Cum ai devenit „omul mării”?
RADU AFRIM: Cred că e ceva care ține de nostalgie în asta. Mergeam prin ’74 – ’75 cu părinții la mare. Iar mie îmi plăcea enorm să mă pierd pe plajă. Ei mă căutau întotdeauna, dădeau anunț la Radio Vacanța și mă găseau doar cu greu, fiindcă plecam mereu foarte departe. Dar știi, eu nu pot înota. Deci îmi place marea la nebunie și eu tot nu știu să-not! Dar nu e nimic paradoxal în asta. Stau în apă ore întregi și merg pînă foarte departe. Nu e un paradox, ci doar plăcerea riscului extrem. Iar peste nostalgia asta s-au brodat toate referințele culturale ale spațiului deschis, întins și dezmărginit, din pictură și literatură. Poate și asta o fi tot o nostalgie. De fapt, știu clar cînd a început nostalgia spațiului nesfîrșit. Eram în armată – fiindcă am făcut armata un an și patru luni. Acolo mă trezeam în fiecare dimineață, foarte devreme, la patru, și porneam în Bărăgan la cules de ce era pe acolo – porumb sau orez. Niciodată nu mai văzusem orezării. Nici pînă atunci și nici de atunci încolo. Îmi amintesc foarte clar aerul acela de dimineață și cum culegeam orezul, eu care nu pusesem mîna pe-o seceră niciodată pînă atunci, iar cizmele erau găurite și ploua peste noi. Era ca la chinezi. Niciodată nu păreau să se termine bălțile și rîndurile acelea de orez.
O.V.: Ploaie, cizme găurite și rînduri nesfîrșite de orez. Fac parte dintr-o nostalgie sau dintr-o fobie?
R.A.: Păi nu era nimic chinuitor în asta. Eram tînăr în primul rînd. La 18 ani poți să faci multe lucruri. N-am luat-o niciodată ca pe o penitență. Erau momente în care puteam să mă gîndesc în voie, în care eram liber să fac planuri, să proiectez vise în viitor. Era, cumva, poetic. Eu cîntam, îi înveseleam pe ceilalți, făceam scenete de teatru. De atunci, nu-mi place să mai intru între actori. Dar pe vremea aceea interpretam roluri, dădeam mini-spectacole și chiar mă bucuram de ce mi se întîmplă. Îmi amintesc cum trebuia să mergem să împădurim niște dealuri de nisip în județul Ialomița. Erau niște dealuri seci și spiralate, iar noi săpam niște gropițe pînă în vîrf, ca să plantăm copacii în ele. Totul era plan, o întindere nesfîrșită din care apărea brusc o formă- spirala aceasta nisipoasă care se ridica deodată, cumva ca Babel-ul lui Bruegel. Eu am niște nostalgii din astea care poate par sămănătoriste, dar nu sînt. Eu zic că sînt metafizice.
Ilustratele din copilăria mea erau mai bune decît primul original de Magritte pe care l-am văzut
O.V.: Te-a speriat vreodată să fii la cheremul propriei imaginații?
R.A.: Eram la cheremul minții mele și-al vinului pe care ni-l aduceau țărăncile și-l vindeau soldaților mai ieftin. După ce terminam treaba, ne adunam toți, beam vinul acela și priveam în jur. Eu eram foarte marcat de picturile lui De Chirico și un fan al suprarealismului. Toți suprarealiștii au asta: teren arid, spațiu întîns din care țîșnește cîte o formă și cer albastru.
O.V.: De ce te-ai „lepădat” de pictură și poezie?
R.A.: Eu nu mai pictez și nu mai scriu poezii poate fiindcă le-am integrat în teatru. Dar de suprarealism m-am despărțit în Bruxelles, cînd am văzut prima dată un original de Magritte. În liceu, cînd am ajuns la ceea ce se numea pe atunci „Sesiunea de comunicări științifice pentru elevi”, un soi de olimpiadă pe țară, știi cum se chema lucrarea mea? „Metafizica la Bacovia și De Chirico”. Ruxandra Cesereanu, căreia i-a plăcut, mi-a dat niște ilustrate pe care le-a adus ea din Spania, cu toate picturile suprarealiste. Eu am pătruns cu toată ființa mea în ele. Dar, cînd m-am apropiat de pînză, originalul lui Magritte mi s-a părut că are o pictură foarte prost executată. Și nu m-a mai interesat. Ilustratele din copilăria mea erau mai bune. Mie îmi păreau mai adevărate. Am început să simt în suprarealism puțină falsitate, puțină fabricație, puțină artificialitate și m-am desprins de el. Abia apoi am descoperit pictura adevărată. Atunci am descoperit prerafaeliții, tot în Belgia, unde ajunsesem cu o bursă de studiu, cînd eram student la Filologie.
O.V.: Și n-ai călcat la nici un curs…
R.A.: Nu, nu. N-am fost deloc la ore cînd am plecat cu bursa aceea. Nu-mi plăcea nimic. Toate obiectele erau legate de gramatică și de lingvistică. Eu cînd am ales Filologia, am făcut-o pentru partea literară. În Belgia, totul părea o matematică. Era prima mea ieșire în Europa și nu m-am dus la nici un curs. Mergeam la malul Mării Nordului și vizitam muzee, în schimb. Am avut noroc de colegul cu care plecasem. El mi-a făcut toate proiectele, în locul meu și am putut să mă întorc în țară, că altfel, n-aș fi putut să promovez. Mi-am dat seama atunci că n-o să apuc pe drumul ăsta. Firește, la Filologie erau oricum mai multe fete, decît băieți, dar erau totuși opt în grupă și toți au făcut carieră în domeniul ăsta. Eu mi-am dat seama că nu sînt la fel de bun ca ei și că trebuie să mă îndepărtez, să merg altfel. De asta am făcut și Facultatea de Teatru (regie), tot în Cluj, la Babeș – Bolyai.
Sînt bucolico-pășunist sau sămănătorist, dar mi-am format singur o mitologie a cîmpiei
O.V.: Spectacolele tale au tot primit etichete precum „oniric” sau „fantastic”. Te-ai apropiat vreodată de vise cu o curiozitate „științifică”?
R.A.: Nu. Niciodată. Cînd eram adolescent, nu mă apropiam de ele ca să le înțeleg, să le notez sau să le analizez din teamă și din grabă. Acum nu fac asta din lipsă de timp. Și din teamă. Teamă și atunci și acum, înțelegi ce vreau să spun? Acum s-au adunat și mai multe fobii care pe-atunci, în copilărie nu existau. În piesa de-acum, Down Way, sînt doi orbi care spun că visează. M-am întrebat, oare ce visează orbii din naștere? Ce figurație au, ce anume, cum anume visează? N-am un răspuns la asta. Eu visez, dar spectacolele mele nu sînt făcute din vise. Imaginile din spectacol le construiesc din priviri, împreună cu viața pe care-o am în față și care vine dinspre actori. Dacă în timp ce lucrez, se întîmplă să mai primesc unele mesaje de undeva, fiindcă lucrez cu astfel de mesaje și energii a căror sursă nu o știu și nu o găsesc și nu vreau să o știu, atunci sînt foarte fericit. Dar se întîmplă uneori să lucrez la unele proiecte și totuși să nu fiu în conexiune cu ceva… să-i spun un „ceva metafizic”.
O.V.: Tot din teamă nu vrei să știi de unde vine „ceva-ul metafizic”?
R.A.: Tradiția spune că dacă ai afla, ai opri miracolul, că ai distruge minunile. Dar nu știu dacă e așa. N-am de unde să știu. Mi-ar plăcea să stau jumătate de an cu mine, să văd ce-i în mine. Dar asta e o formă de egoism, de narcisism în care te îndrepți asupra ta și descoperi cine ești, de unde vii, ce-i cu visele tale… Mi-ar fi puțin rușine de mine să fac lucrul ăsta, să fiu atît de egoist.
O.V.: Cum reușești să-ți temperezi curiozitatea de-a experimenta „lumea de dincolo”?
R.A.: De fapt, nu am întîlnit oamenii care să mă conducă, care să mă inițieze. În spectacolele mele eu sînt cel care conduce, care creează lumi imaginare, paradisuri artificiale, dar în altfel de experiențe am eu nevoie să fiu condus. Adevărul e că mi-am dorit foarte mult la un moment dat și chiar am căutat în București oameni care să știe să facă ședințe de spiritism. Singur, nu pot să mă arunc în astfel de forme de trăire. Și deocamdată, n-am întîlnit pe nimeni care să mă inițieze într-o experiență în care să nu fie prea multă impostură. Dar, pe de altă parte, nici un preot, de pildă, în care să cred, care să-mi fie „duhovnic”, n-am întîlnit.
O.V.: Magia locurilor cine te-a învățat să o simți?
R.A.: Singur mi-am dezvoltat sensibilitatea asta. Toți bunicii mei sînt de la țară. Dar ei îmi spuneau povești despre exodul evreilor, despre felul în care trăiau oamenii în timpul războiului. Unul dintre bunici, care ar fi trăit și acum dacă n-ar fi avut un accident cu propria vaca, ar fi avut 100 de ani. Dar, bunicii dinspre mamă, în anii ’40 au trăit foarte mult în București, fiindcă pe atunci țăranii din Ardeal se duceau acolo să facă bani. Iar bunicul a fost un fel de servitor la Iorga. Despre asta îmi povesteau ei, despre oameni, nu despre magie și creaturi mitice. Dar mi-am format eu singur mitologia și mi-am creat propriile mele năluci și ființe fantastice de cîmpie. Gîndește-te că eu mi-am petrecut copilăria în carul cu fîn, că pentru a ajunge în satul bunicilor trebuia să trec peste o cîmpie cu bivoli negri și mari, iar cîmpia era împînzită de bălți adînci! După ape și bivoli, ajungeam în pădure, iar dincolo de pădure se afla casa bunicilor! Iar sînt bucolico-pășunist sau sămănătorist, dacă vrei. Dar eu m-am sofisticat abia mai tîrziu. Am trăit locurile acelea cînd eram copil și le-am simțit cu toată ființa ca fiind magice în mine.
În armată am auzit prima dată o femeie înjurînd
O.V.: În unul dintre spectacolele, „omul-pernă” trezea copiii spre suicid. Crezi că un copil poate să-și dorească să moară?
R.A.: Acela era un spectacol social, despre copiii care se sinucid fiindcă părinții lor sînt plecați în Occident, la muncă, iar ei rămîn singuri acasă și se sinucid de dorul mamei sau al tatălui. Dar nu cred că moartea ține de vîrstă. Îmi amintesc și acum de o colegă de-a mea, era blonduță și cu părul scurt, care s-a sinucis în clasa a doua. S-a otrăvit. N-a fost un accident. Toată lumea așa știa, că s-a sinucis și bineînțeles că toată lumea acuza. În anii aceia, să te sinucizi era considerat un gest extravagant pe care toată lumea îl acuza. Firește, nu e un gest de lăudat, dar pe atunci, oamenii acuzau teribil și nu existau păreri împărțite ci numai incriminare. Eu eram emoționat și nu înțelegeam mare lucru din moartea aceea. Pur și simplu, într-o zi, cînd am intrat în clasă, pe locul unde ar fi trebuit să fie ea, se afla un buchet de flori. Apoi am aflat că s-a sinucis. Mai tîrziu, în adolescență, o altă prietenă s-a sinucis cu verde de Paris. Așa am aflat eu de verdele de Paris, că pînă atunci nici nu auzisem. Sînt cazuri reale, întîlnite de mine. Copiii se sinucid. Pe atunci presa nu vorbea despre așa ceva, fiindcă firește, „înainte de revoluție nu s-a sinucis nimeni”. Nu erau copii care să fi fost „contaminați” în vreun fel de gîndul acesta prin filme sau prin presă. E clar că sinuciderea n-are nici o legătură cu vîrsta! Copiii pot să-și dorească să moară și chiar să se omoare. Sinuciderea nu are limită de vîrstă.
O.V.: Cît de devreme ai descoperit violența?
R.A.: Chiar a spus cineva, așa, răutăcios, că „tu sigur ai fost abuzat în copilărie”. E adevărat că eu n-am cunoscut violența decît tîrziu. Prima dată am descoperit-o în armată. Atunci am văzut pentru prima oară o femeie înjurînd. Nici nu credeam pînă atunci că o femeie poate să înjure. La televizor nu se dădea, iar la cinematograf nu mă duceam să văd filmele pe care le vizionau colegii mei. Eu eram altfel decît ei – îmi plăcea „Pas în doi”, de Pița, de pildă, care era cu cîteva niveluri de înțelegere mai sus. Și acum, cînd aduc violența în spectacolele mele, nu e una care crește în gangsteri, de exemplu, ci o violență a oamenilor slabi, care nu știu sau nu pot să trăiască altfel. Acum îmi amintesc însă că în Beclean stăteam la bloc; și la etajul de deasupra locuia o fetiță pe care zilnic o băteau părinții ei. Eu auzeam întotdeauna cum fuge dintr-o cameră în altă și o auzeam cînd cădea, îi auzeam traseul, cum încerca să scape. În felul acesta, am presimțit și eu violența. Spun presimțit, fiindcă n-am simțit-o direct, ci mereu actele violente se petreceau undeva, nu foarte aproape de mine.
O.V.: Ai fi vrut vreodată să fugi cu circul?
R.A.: Cu circul?! Nu! Dar nici n-am văzut decît o singură dată un spectacol de circ. Atunci a fost o experiență onirică pentru mine. Eram mic. Nici nu mai știu dacă ce-mi amintesc e fabulație sau amintire a unei realități. Am văzut-o atunci pe Tereza, femeia cu gîtul de șase metri. Amintirea ei am folosit-o într-un spectacol pe care l-am montat la Odeon, împreună cu Ada Milea – „De ce fierbe copilul în mămăligă”. E o amintire magică! Era și un iluzionist care folosea, desigur, un joc de oglinzi. Dar ce să știe copilul de mine despre jocurile de oglinzi?! Mă fascina orice vedeam! Dar nu voiam să fug cu circul. Eu îmi făceam propriul circ acasă: aveam animăluțele mele și oamenii în miniatură pe care-i puneam să intre în tot felul de povești. Chiar scriam reviste mici despre ele. Eram în I – IV cînd făceam cu pixul, carioca și creionul revistuțe cinema și scriam despre vedete care erau, firește, omuleții si animăluțele mele. Și desenam, desigur! Erau reviste ilustrate. Desenam foarte frumos. Am făcut după aceea, Liceul de Artă, dar mi-am spus: „Afrime, oprește-te că n-o să le poți face pe toate și-o să rîdă lumea de tine!” Eu și acum, cînd sînt nervos, la repetiții, mă apuc și desenez pe un colț de hîrtie ca să mă calmez.
Mă devorează actul de a lua decizii
O.V.: Îngeri ai salvat?
R.A.: Nu. Nu cred c-am salvat niciodată îngeri. Acum, în Iași, am dezvoltat o altă relație, un altfel de înțelegere a îngerului, care, de obicei, e un element dulceag și în literatură și în artă. Îmi place să cred că spectacolul ăsta, Down Way, a schimbat ceva în mine. Am fotografiat în Iași toți îngerii din cimitir. N-aveți prea mulți, dar știți că sînt printre cei mai frumoși din cimitirele Europei? Eu n-am salvat de la moarte, dar poate am ajutat să meargă mai departe, printre oameni un înger. Alții poate-au salvat. Eu s-ar putea să fi trecut pe lîngă ei, fără să-i văd, fiindcă îngerii nu strigă după ajutor. Nu strigă fiindcă n-au voință, știi? Asta scrie în toate tratatele. Sînt buni executanți, dar n-au voință. Sînt abulici. Oameni-îngeri, adică neîntinați, neînrăutățiți de lumea asta, am întîlnit, să știi. Poate am ajutat oameni, să se regăsească sau să se reinventeze. Dar n-am făcut niciodată sacrificii extreme. Nu am făcut acte de caritate, ci am ajutat altfel, ființial. Dar lucrul ăsta nu poate fi spus. E vulgar să spui tu însuți: „Am ajutat oameni”. Alții pot spune asta despre tine. Oricum, n-am zis nimănui „hai să te-ajut”, dar am oferit. Despre asta e vorba. Dar e, oricum, ceva egoist în fiecare dar. Eu am oferit ceva trupei din Iași, dar mi s-a întors afecțiunea. Întotdeauna primești în schimb, dacă oferi, așa că nu e un gest pur, altruist.
O.V.: Ai întîlnit oameni care să te dezlege, să te împingă să te desprinzi de ei, ca să-ți urmezi calea?
R.A.: Mircea Zaciu a făcut asta. El mi-a dat cel mai valoros sfat pe care l-am primit și chiar l-am urmat. Mi-a spus: „Fugi, Radule, din Cluj, fugi de aici și chiar mai departe, din țară, fugi cît mai departe!”, și chiar așa am făcut. Clujul devenise foarte conservator și foarte rigid. Oamenii deprinseseră mentalități foarte stricte iar el, deși avea prieteni printre academicieni și profesori, se simțea mereu restricționat și limitat. În lumea aceasta, academică, desigur că există și multă artificialitate, așa că el se simțea foarte singur. Nu avea cu cine să împărtășească unele emoții, unele idei sau concepții fiindcă prietenii lui erau foarte rigizi și conservatori. De altfel, eu mi-am dus mulți prieteni în casa lui, să-l viziteze. Nu știu dacă mi-a spus să plec din altruism, fiindcă, de pildă, se supăra dacă trecea o săptămînă fără să-i vorbesc sau fără să-l vizitez. Și nu mai vorbea cu mine. Era ca un copil. Dar înafară de el și de profesorii mei din liceu, care mi-au spus și ei, să plec din Beclean, ca să mă dezvolt, n-am întîlnit oameni care să mă elibereze așa, ne-egoist.
O.V.: Ai rezista să prinzi rădăcini?
R.A.: Bunicul meu îmi spune: „Radule, găsește-ți și tu o slujbă de birou, să mai stai și tu pe lîngă casă.” Eu îi răspund mereu că „bine, am să-mi caut”, dar nu cred că pot trăi „înrădăcinat”. Deși acum îmi fac o casă, acolo, în Beclean. Și asta înseamnă ceva. Mă tem să ma gîndesc ce înseamna. Dar e adevărat că nici nu grăbesc lucrările. Și asta înseamnă, iarăși, altceva. Probabil că nici nu trebuie să prind rădăcini. Eu fug ușor uneori, din mijlocul unui spectacol care nu iese, din mijlocul unei relații care nu merge. Simt o anumită dulceață eminesciană a renunțării, dar mă devorează actul acesta, de-a lua o decizie. Mulțumesc oricui care ia hotărîri în locul meu. Sînt un geamăn clasic. E cumplit să iau decizii – de la a alege un text, la a mă hotărî să plec cu trenul într-o anumită zi. Dacă îmi spune cineva: „Afrime ești obligat să faci un spectacol acum” eu sînt cel mai fericit. E foarte greu să spui „Nu!” și de multe ori am spus „Da” și am greșit fundamental și continui să spun „Da” greșind fundamental. Eu pot să fug noaptea dintr-un teatru dacă spectacolul nu merge, pot să nu lupt deloc pentru o relație și știu că asta aduce foarte multă suferință celor din jur, așa că nu o fac cu lejeritate. Eu sînt destul de stîngaci în a oferi afecțiune. Nu știu cum să ofer în viața civilă, și atunci dăruiesc exclusiv aproape prin actul artistic.
O.V.:Asta nu te face singur?
R.A.: Nu mi-e frică de singurătate. De altele, da. Acum zece ani aș fi spus că nu-mi este frică de nimic. Am întîlnit oameni cărora nu le era frică de nimic și erau foarte fericiți și confortabili cu societatea și cu ei înșiși fiind așa, suficineți prin ei înșiși. Nu mă îndoiesc că se poate. Deocamdată mă simt bine cu mine, pe fugă. N-am luat-o razna, nu m-a schimbat succesul. Adică deși sînt cumva, profesional, în top, am rămas neatins, așa cum eram și înainte. E drept că nici n-am întîlnit vreodată o conexiune din asta, de lungă durată, în care să simt o împletire metafizică, organică, fără de care să mă simt incomplet. N-am simțit niciodată că singur n-aș fi întreg. Dar nu m-am însingurat vreodată, nu de singurătate mi-e frică. Poate că m-am adaptat și-am dezvoltat o formă de comuniune în care pot să comunic foarte bine și foarte intens numai pe perioade scurte. Apoi am nevoie să fiu un pic singur și iar pot să comunic foarte bine și tot așa. Deja am o vîrstă și mă cunosc: știu că siguranța excesivă nu mi-ar face bine. Dar n-am nimic din personajul romantic prins într-un turn de fildeș și condamnat la singurătate. Poți să-i zici „surogat”, dacă vrei, dar eu ajung să am o relație din aceasta, de osmoză afectivă, cu trupa cu care fac un spectacol. Gîndește-te că viața mea se petrece între patru spectacole pe an. Uneori conexiunea e mai slabă, alteori mai puternică, dar în interiorul acelui laborator în care creăm lumi imaginare, fiindcă ne jucăm cu toții de-a micii dumnezei, se produce acestă formă de osmoză emoțională, afectivă. O fi un balon de săpun, o minciună care se sparge imediat dupa premieră. Fiindcă astea nu sînt „vorbe goale”, după premieră chiar se produce un gol teribil. De asta amîn plecarea dintr-un loc sau evit să merg uneori chiar la premieră, ca să nu trec prin experiența sfîrșitului. Sigur că dau telefon după aceea ca să aflu dacă spectacolul trăiește, dacă n-au murit personajele. Dar nu dacă trăiesc personajele e important atunci, ci tocmai prelungirea stării de întreg, a sfericității relației care s-a creat. Dacă vrei, trăiesc patru osmoze pe an și între ele, nu cred c-aș avea timp de alta, civilă. Fiindca eu sînt un artist care chiar crede în ceea ce face și care nu diferențiază între viața personală si trăirea prin artă. Îmi spun unii „hai, nu mai fi atît de perfecționist! Ocupă-te și de altele” fiindcă în țară nu sînt mulți artiști care să trăiască arta lor. Dar în lume există oameni care își duc arta la extrem.
E prea tîrziu să mai fiu vulnerabil
O.V.: Te-ai simțit vreodată prins în tine, ca într-un costum de cauciuc în care nu poți respira?
R.A.: Nu am vrut niciodată să fiu altcineva, să evadez din mine, să mă schimb radical. E o prostie care oricum n-ar fi reușit. Nu știu dacă a trebuit să lupt așa puternic pentru a mă elibera interior. Am crescut într-un orășel mic, în care mi-am făcut prieteni. Adolescența n-a fost roz, fiindca din orășelul acela am ajuns în Cluj, unde am dat peste oameni nu prea toleranți și nu prea deschiși. Dar de acolo am ajuns în Belgia, unde am întîlnit oameni toleranți și deschiși. Iar din Belgia m-am întors schimbat. Viața însă m-a tot aruncat în vîrtejuri în care n-a mai fost timp să mă întreb cît de liber sînt și nu știu cîtă libertate mai păstrez în mine. Îmi pare rău că nu mai sînt, ca artist, la fel de curajos cum aram acum zece ani. Dar viața mi-a dat ceva, mi-a luat altceva și tot așa. Acum e o luptă să mă păstrez liber ca artist. Ca om, e mai simplu să-mi păstrez o oarecare libertate. Nu sînt vulnerabil ca om. Poate și fiindcă n-am o viață socială foarte intensă și mă simt bine printre cărțile mele, nu trebuie să lupt pentru a-mi păstra individualitatea și personalitatea. Pot să-mi creez singur paradisurile mele artificiale – și nici măcar nu mă droghez. Pe bune! E tîrziu să mai fiu vulnerabil, să mă mai poată schimba ceilalți și să trebuiască să lupt pentru a mă păstra. Aș vrea chiar să fiu mai vulnerabil, să mă „pierd” uneori, fiindcă un artist ar trebui să trăiască cît mai multe stări de a fi, de la cele mai de jos, la cele mai înalte ale existenței. Dar e tîrziu să mai trebuiască să lupt pentru cine sînt.
O.V.: Spuneai undeva că împărtășești cu Alice, Lumea Minunilor și perversitatea ei.
R.A.: Cred că m-am simțit ca Pinochio, mai degrabă, fiindcă mereu întîlneam vulpoiul după o răscruce, care mă tot purta în altă parte și mă ducea unde nu trebuia să ajung. Era o perversiune de a vrea să știu totul, să pătrund peste tot, să am totul. Fugeam în pădure și fumam grisine. Furam carțile poștale pe care le primeau oamenii de sărbători. Din tot orașul! Nu mai rămînea nici o felicitare în căsuțele lor poștale. Cînd m-a prins mama, m-a pus să le duc înapoi și în mijlocul verii, eu duceam oamenilor înapoi felicitările pe care le primiseră de Crăciun. Se demola masiv, pe atunci și stăteam numai prin poduri de case. Mereu descopeream ceva, o lume nouă și le povesteam celorlalti copii ce-am văzut și ce-am auzit. De altfel, eram mic, slab, roșcat și pistruiat și îmi amintesc cum de fiecare dată, fugeam să ocup ultima bancă. De acolo făceam un tărăboi teribil pînă ce eram mutat disciplinar în prima bancă. Eu continuam tărăboiul pînă ce ajungeam să fiu dat afară. Mi-am petrecut liceul pe coridoare. Odată i-am convins pe toți să chiulească și a doua zi, ne-au scos în careu. Pe fiecare i-a întrebat cine i-a îndemnat și nimeni nu m-a pîrît. Numai pe mine nu m-au întrebat nimic. Era o perversiune a copilăriei, de a face totul altfel, de a pătrunde peste tot, de a-i conduce pe ceilalți în alte spații decît cele în care trebuiau să fie. Îmi amintesc cum pe atunci, oamenii aveau w.c.-urile în curte și lipeau pe pereții lor imagini din ziare sau fotografii cu actori. Pe toate le furam! Nici una nu rămînea. Nu făceam nimic cu ele, dar voiam să le am.
O.V.: Mai mergi să duci țigări la gardul ospiciului din Beclean?
R.A.: Da, sigur că da. Am un prieten pe care mi l-am făcut acolo. Tibi îl cheamă. Mă duc la sărbători să-i duc cîte ceva. Eram tînăr pe atunci, cînd am început să merg la ospiciu și să duc țigări celor de-acolo. Țigări și nes le plăcea să primească. Eu stăteam ore întregi ascultîndu-i și rîzînd. Îmi amintesc cum, odată, Tibi era chiar shakesperian vorbind despre nori. Dar nu erau nebunii lui Dostoievski. Era o nebunie domestică, cumva dadaistă. Eu am înregistrat discursurile lor. În Kinky Zone am și folosit unele dintre monoloage. Nu aveau povești în spate. Erau doar colaje de impresii și gînduri. și se bucurau cînd rîdeam de ceea ce spuneau ei. Era ca în absurdul lui Ionesco. Fără nici o logică. Am continuat să merg la ei fiindcă am încercat să repar o greșeală care s-a făcut imediat după revoluție. Veniseră atunci ajutoare umanitare și niște foto-reporteri francezi. Dar aveau o atitudine sfidătoare, care pînă și mie mi s-a parut obraznică. Unul dintre nebuni, știi ce le-a spus? „Fotografiați conștiința mea de om, dacă puteți!” Jur că asta a spus. Pe mine – eram în primul an de facultate – m-a marcat. Continui să merg la ei – sigur, eu mă duc la Tibi, dar imediat se adună toți în jurul meu. Așa că trebuie să mă înarmez cu multe pachete de Carpați și cu nes cînd vreau să-i văd.
Adaugă un comentariu