Eu sînt un critic sever care practică o critică de atitudine și nu mă aștept să fiu simpatizată
Microfonul de serviciu 15 ianuarie 2017 1 comentariu la Eu sînt un critic sever care practică o critică de atitudine și nu mă aștept să fiu simpatizată 274Fără a dori să aibă vreun „fan club”, teatrologul Oltița Cîntec a ales să facă critică teatrală la Iași, unde este director artistic al Teatrului pentru Copii „Luceafărul”. Practicînd o „critică de atitudine”, aceasta s-a remarcat la nivel național în urma obiectivității sale, fiind în prezent președintele Asociației Internaționale a Criticilor de Teatru din România. Organizează anual Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tînăr și a ales să îi învețe și pe cei tineri despre arta teatrului, fiind profesor asociat la Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași.
Nu ați urcat niciodată pe scenă și ați spus că nici nu v-ar face plăcere să faceți acest lucru. Ce v-a adus spre critica teatrală?
Nu, nu mă simt bine în lumina reflectoarelor. Nu cred că a fost un eveniment în viața mea care să mă fi orientat – din copilărie era prea devreme, dar măcar din adolescență – spre zona asta. Cert este că am avut dintotdeauna un spirit critic foarte evident și, sigur, asta în viața obișnuită nu-i comod întotdeauna, pentru că riști să stîrnești antipatii multe. Dar știu că întotdeauna mi-a plăcut să citesc foarte mult, să scriu foarte mult și să fac comentarii în ceea ce privește literatura, spectacolele, concertele. Cînd simți că ești critic de teatru, observi așa la oamenii obișnuiți că au o mică nedumerire. Nu înțeleg cum poate fi o profesiune în care să urmărești spectacole și să scrii despre ele. Dar critica de teatru este foarte necesară pentru că ea este o parte a actului de creație a acestui circuit creativ, care începe cu artistul, fără îndoială, că este dramaturg, că este regizor, actor, scenograf, coregraf sau alte genuri, dar continuă cu publicul care este destinatarul mesajului artistic și din public se detașează acest spectator mai special care este criticul de teatru. Eu exact în postura asta mă duc la orice spectacol, mă duc ca orice spectator.
Vă mai amintiți cum arătau primele dumneavoastră critici de teatru?
Nu prea, dar asta chiar e o idee foarte bună, să mă uit, să recitesc un pic. Nici nu mai țin minte care a fost prima cronică teatrală pe care am scris-o. Chiar nu mai țin minte. Dar sînt convinsă și sper, și mă străduiesc, să evoluez. Eu dintr-un punct de vedere sînt propriul meu proiect profesional. Adică, așa cum mie îmi place în domeniul teatral – îmi plac mai ales formele noi de artă teatrală, lucrurile îndrăznețe, lucrurile care nu s-au mai făcut – la fel mă străduiesc și în ceea ce privește profesiunea mea de critic teatral, să schimb. Sînt o persoană căreia îi displace rutina. Mă obosește, mă îngrozește rutina. Adică îmi plac mereu lucrurile noi, lucrurile inedite, să descopăr. Eu le spun asta și studenților noi și chiar cred în chestiunea asta. Nu poți să spui, mai ales în profesiunile artistice, nu există niciun moment în viață, în carieră în care să spui: gata, știu tot, nu mai am nimic de învățat. Nu, dimpotrivă. Eu cred că mereu avem cîte ceva de învățat, mereu avem cîte ceva de descoperit. Eu încerc să fur, și eu recunosc asta, și de la studenții mei. Sînt foarte atentă la opiniile lor, la viziunile lor. Urmăresc cu foarte mare atenție artiștii care sînt la început de carieră, pentru că prin natura vîrstei vin cu lucruri noi și deși asta însemna un risc foarte mare, să urmărești noile forme de teatru, pentru că nu știi cum vor evalua ele peste ani, dacă vor avea continuitate, dacă se dezvoltă. Pe mine mă fascinează lucrurile noi.
Arta nu rezolvă problemele, dar dacă ea reușește să dea niște răspunsuri, e foarte important
Cum credeți că va arăta viitorul teatrului romînesc?
Eu sper să arate cît mai divers. Sper ca artiștii din zona independentă și freelancerii să aibă la dispoziție mai multe resurse financiare, materiale, care să-i ajute să se exprime. Sigur că la început, în primii pași în carieră, mai ales în România momentului este dificil. Însă, cei care cred în talentul lor trebuie să persevereze, trebuie să înțeleagă că nimic nu vine așa, nu cade din cer. Ar fi foarte simplu să avem niște formule magice și să le folosim ca să reușim, dar, pe lîngă talent, în orice profesiune, și în asta de critic teatral, este nevoie de o disciplină profesională de perseverență, de deschidere, de curiozitate, pentru că zona aceasta a artelor este o zonă a creativității și a înoirii continue. Și noi, criticii de teatru, trebuie să fim în aceeași măsură creativi și deschiși la inovație cum este teatrul, și sper ca teatrul româneasc să meargă, să fie mai activ pe direcția asta a înnoirilor, a teatrului laborator, al experimentelor.
În calitate de președinte al Asociației Internaționale a Criticilor de Teatru din România, simțiți presiune atunci cînd scrieți știind că sunteți urmărită la nivel național?
Presiune personal, nu. Am avut reacții de multe ori din partea regizorilor, din partea actorilor – unele mai diplomate, altele de-a dreptul foarte directe. Discuții uneori destul de vulcanice, dar asta face parte, din pachetul profesional.
Dar acest lucru nu v-a influențat în scrierea criticii.
Nu. Adică nici nu mi-am propus să am un club de fani. Cînd ești un critic sever, eu sînt un critic sever, un critic care practică o critică de atitudine, nu aștepți să fii simpatizat. Nu acesta este scopul meu. Nici printre artiști, nici printre spectatori. Ceea ce îmi dă așa o satisfacție personală este cînd cititorii, pe diverse canale, îmi transmit mesaje, „asta am simțit și eu cînd am fost la teatru, dar nu puteam să-mi explic de ce”, „mulțumesc că ați scris pentru că mă duc să văd spectacolul și deja am niște repere pe care să le folosesc în propria-mi receptare”. Sînt foarte mulți artiști care spun că pe ei nu îi interesează ce scrie critica sau că nu citesc. Nu cred asta. Citesc, poate mai pe fugă, poate numai paragrafele care se referă la ei, dar citesc. Și toți artiștii care au discernămînt artistic, și cei care își respectă profesiunea țin cont de ceea ce scriu criticii și bine fac.
Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tînăr are în fiecare an o temă. Este aceasta aleasă în funcție de piesele pe care le vedeți de la an la an?
Are legătură și cu ceea ce văd, dar nu numai cu asta. Are legătură și cu temele zilei, cu ceea ce consider că este important. Sigur, sînt multe teme interesante și teme care frămîntă comunitatea. Însă, sînt mult mai mulți factori care concură. Am grijă să atragă publicul, pentru că spuneam, publicul este un element foarte important în acest circ al creației artistice. Da, ce spectacole foarte bune am văzut, ce nu s-a mai făcut în țară pe această temă, adică să fie o chestiune inovativă și la nivel măcar național și să intereseze și pe specialiști pentru că și specialiștii sînt foarte importanți în orice eveniment. De asta, de exemplu, anul trecut a fost „neliniștile prezentului”. Aici m-am gîndit și am ezitat foarte mult, pentru că era foarte delicat. Era important cum o formulez ca să nu îndepărtez publicul, să nu-l împovărez mai mult decît este în viața de zi cu zi, dar pe de altă parte, să transmit faptul că teatrul trebuie să fie o artă care este ancorată în prezent, o artă care sigur că abordează marele teme ale umanității, teme universale, importante, grave, dar care are o ancoră importantă și în sfera asta imediată și în problemele prezentului. Arta este o formă de experiență a prezentului și ea poate ajuta, sigur, nu rezolvă nici autismul, nici alzheimerul, nici înstrăinarea, nici anxietățile, nici alte probleme. Din păcate, sînt foarte multe, dar dacă ea reușește să dea niște răspunsuri, măcar cîtorva celor care sînt în sala de spectacol, deja e un lucru foarte important.
Creativitatea de tip teatral se stimulează în timpul repetițiilor
În cadrul festivalului vin actori din toată lumea. V-ați gîndit vreodată să părăsiți țara pentru a scrie publicului străin?
Am avut un moment imediat după anul ‘90, cînd am vrut să plec din țară, dar atunci soțul meu a avut o ezitare, deci eram deja căsătorită, și n-am plecat. Acum, nu m-am mai gîndit. Oricum, însă, conexiunile noastre prin Asociația Internațională a Criticilor de Teatru cu colegii din străinătate există. Eu am coordonat și două cărți, sînt volume colective, pe care le-am realizat împreună cu colegii mei din asociație, bilingve. Deci au două părți, una în română, una în engleză, una consacrată tînărului artist și cealaltă consacrată regiei românești. Sînt cărți pe care le-am trimis și colegilor din străinătate. Colaborez și cu revista Critical Stages, care este o revistă internațională online, și revista NCT International. Deci, în momentul ăsta nu mai este nevoie să emigrezi, ca să poți să scrii în publicații internaționale.
În prezent colaborați cu numeroase publicații culturale. V-a ajutat meseria de critic în scrisul articolelor?
Cronicile de teatru sau eseurile sau reportajele, că facem și reportaje uneori, sau interviurile pe care le facem, orice formă care implică o analiză teatrală snt forme de literatură. De fapt, profesiunea și exercitarea acestei profesiuni este o chestiune de natură creativă pentru că o cronică teatrală nu este o dare de seamă în legătură cu un spectacol. Întotdeauna înainte de a scrie te gîndești să fie o formă agreabilă, să fie o formă plăcută la citit, sigur că este creativă, dar un alt gen de creativitate decît cea artistică. Da, eu am o rubrică săptămînală în Suplimentul de cultură, care se numește „Datul în spectacol”. Eu am intitulat-o așa pentru că am vrut pe-o parte să acroșez cititorii, pe de altă parte să fie permisivă în sensul în care să pot să scriu lucruri foarte diverse. Și asta mă solicită, pentru că trebuie să fiu în fiecare săptămînă, să am un subiect interesant, să-l dezvolt, să surprind ceea ce se întîmplă, ceea ce este pe moment, dar să nu pierd din vedere nici lucrurile de generalitate. Da, colaborez și la Observatorul Cultural și la cele două reviste de specialitate teatrală la Teatrul azi și la scena.ro. Noi, criticii de teatru, așa ne exprimăm, în principal – prin scris.
Putem judeca un spectacol doar după actorii care urcă pe scenă?
Nu. Actorii sînt cei mai vizibili, dar pînă să-i vedem pe actori la premieră și după aceea la toate reprezentațiile, există dramaturgul, cel care scrie piesa de teatru, există regizorul, cel care vine cu viziunea asupra spectacolului, cel care lucrează cu actorii, care este ca un fel de antrenor al actorilor. Actorii sînt și ei, desigur, creativi și își construiesc personajul așa cum îl înțeleg, cum cred ei că este potrivit, dar într-un context unitar pe care îl creează regizorul. Este scenograful, cel care concepe decorul, costumele, este coregraful, cel care lucrează la partea de dans, de mișcare scenică, este cel de la lumini, sonorizare și așa mai departe. Sînt apoi tehnicienii de scenă, sînt cei de la ateliere care confecționează decorul și costumele. Artele spectacolului sînt arte colective, sînt arte de echipă și fiecare dintre aceste componente care lucrează la realizarea unui spectacol sînt pe secvența lui foarte importante. Creativitatea de tip teatral se stimulează în timpul repetițiilor. Regizorul vine cu o idee de spectacol, dar pe parcursul construirii spectacolului, scenograful poate să-i dea o idee și să-i schimbe puțin din ceea ce a gîndit inițial regizorul. Actorii vin cu foarte multe idei, unele sînt potrivite pentru viziunea regizorului, altele nu sînt potrivite și se renunță la ele. Deci, realizarea unui spectacol este o muncă creativă, comună și care amorsează toți participanții aceștia la creație, stimulează creativitatea celorlalți. De asta este foarte importantă echipa. Chimia asta, o chimie pe care nu o putem explica, nu o putem cuantifica, dar care există și trebuie să existe într-o echipă de spectacol, garantează succesul. Sau cînd se lucrează într-o formulă de asta contradictorie în care lumea nu se înțelege poți să ai niște actori străluciți, poți să ai regizorul, poți să-l aduci pe Peter Bruckner și să nu ai un spectacol interesant. Deci asta face frumusețea artelor teatrale, faptul că nu poți să cuantifici și nu poți să anticipezi. Deci poți să ai toate ingredientele; nu-i ca la un tort că poți să pui tot ce scrie acolo și o să ai un tort minunat. Aici poți să pui tot ce crezi tu că e necesar și totuși să nu fie un succes.
Un spectacol de teatru în fața unei săli goale e o absurditate
Și țineți cont de munca de echipă atunci cînd realizați o cronică?
Într-o cronică teatrală, e bine să încerci să te referi la toate aceste componente. Sigur, uneori din lipsă de spațiu nu poți să te referi la toate departamentele acestea care contribuie. Uneori te axezi pe anumite lucruri care sînt mai evidente, o coregrafie mai specială, un actor care iese în evidență, dar e bine să nu pierzi din vedere aceste lucruri și pentru că, repet, succesul, reușita este rezultatul contribuției mai multor agenți artistici din echipa spectacolului.
La un spectacol, mai importanți sînt actorii sau publicul?
Publicul contează și el și întotdeauna. Cînd artiștii încep un nou proiect trebuie să aibă în vedere publicul. Adică, teatrul fiind o artă vie, nu poate exista în absența publicului. În literatură, de exemplu, scriitorul își scrie cartea, o tipărește, cartea stă într-un raft de librărie și-și așteaptă cumpărătorul liniștită acolo. La fel ca în pictură, pictorul pictează cînd are el chef o creație individuală. O ține acasă sau ajunge într-o colecție sau la muzeu sau unde ajunge ea, și-și așteaptă publicul. În artele spectacolului, artiștii au nevoie de public. Publicul este cel căruia i se adresează echipa de creație. Un spectacol de teatru în fața unei săi goale e o absurditate. Deci, publicul este un element foarte important și întotdeauna, în fiecare seară de spectacol se creează între scenă și sală niște conexiuni care sigur, sînt invizibile, și care sunt foarte diferite de la o seară la alta.
Ați spus că „Teatrul este o artă vie”. Ce îi lipsește teatrului românesc?
Cred că ceea ce îi lipsește în momentul ăsta este mai multă îndrăzneală artistică, mai multă deschidere spre formulele experimentale și, asta îi lipsește fundamental, o mai bună promovare în străinătate. Sigur că asta nu poate fi făcută de artiști. Sau artiștii o fac fiecare pentru ei înșiși, dar mă refer la autorități, la cei care trebuie să promoveze teatrul românesc în străinătate. Avem artiști, avem spectacole de foarte bună calitate, dar care sunt cunoscute doar în România. Ar trebui să privim și să urmăm modelele Poloniei, de exemplu, care își promovează foarte bine artiștii în străinătate, chiar Ungaria, pînă să zic acum vreo patru ani, că s-au petrecut și acolo niște schimbări politice care nu au făcut bine artelor în general, și a altor țări foste comuniste, care se preocupă și au mult mai multă grijă de promovarea artiștilor în străinătate. Asta ar trebui să facă și teatrul românesc, autoritățile române, care se ocupă de chestia asta.
Își imaginează deseori actorii că sînt mai buni decît sînt în realitate?
Da, asta ține de psihologia artistică. Actorii sînt niște ființe speciale. Sînt oameni cu o psihologie aparte, sînt oameni cu un talent, sînt oameni care nu se pot exprima. De aia artiștii se fac actori, pentru că nu se pot exprima decît jucînd niște personaje, prin intermediul unor personaje. Ei au o psihologie aparte și criticii de teatru au o psihologie a lor, care ține de natura profesiunii. Unii îi consideră persoane dificile. Unii uneori sînt, pot fi, dar, de asta oglinda pe care criticii de teatru o așază în fața artiștilor trebuie să fie o oglindă corectă, nu o oglindă deformantă. Și, pe de o parte, asta ține de obligația noastră profesională, deontologie profesională, să scriem fără părtinire, fără umor, fără simpatii, fără prietenii. Să scriem, să redăm lucrurile așa cum s-au petrecut ele și așa cum le evaluăm noi. Iar pe de altă parte, artiștilor le face bine măcar din cînd în cînd să citească ce scriu criticii de teatru. Și sigur, în măsura în care consideră necesar pentru cariera lor, să țină cont de ceea ce scriu criticii.
De critică de teatru va fi nevoie întotdeauna și pentru artiști, și pentru public
Este necesar ca publicul să își dea seama atunci cînd un spectacol este mai puțin bun?
Obligatoriu. Și formarea aceasta începe de la vîrste fragede. Un spectator adult care și-a format obiceiul de a merge la teatru încă din copilărie va fi un spectator mult mai bun decît un alt spectator care merge accidental la teatru sau la un concert. De ce? Pentru că își formează o mică cultură de specialitate, o componentă a culturii generale, pe care trebuie să o aibă fiecare spectator. Cu cît mergi mai des la teatru, este vorba aia că pofta vine mîncînd și că devii gurmand după ce mănînci multe lucruri bune și știi să le apreciezi. Ei, așa este și cu bunătățile astea culturale. Experiența contează, se cultivă vizionînd mai multe spectacole ca spectator oarecare. Începi să faci mici comparații, să îți dai seama că un actor a jucat mai bine astăzi decît în spectacolul precedent, că personajul pe care l-a jucat a fost mai autentic și, în fond, fiecare spectator, fără să își dea seama că este un specialist, face niște evaluări ale spectacolului. În discuțiile cu prietenii cu care se duce la teatru, la ieșirea din sală toată lumea are această discuție post-spectacol, în care își spune impresiile „mi-a plăcut, nu mi-a plăcut, aș fi vrut să văd altceva sau mi-ar fi plăcut să revăd nu știu ce mare actor”. Apoi în spațiul online sînt blogurile, chiar postările de pe Facebook, care consemnează ieșitul într-o seară la un spectacol și în care cineva scrie „mi-a plăcut atît de mult ce am văzut” sau „m-am plictisit” sau diverse tipuri de aprecieri. Sigur că ele nu sînt forme de critică teatrală, dar sînt formule prin care fiecare spectator își exprimă impresiile, senzațiile, sentimentele, emoțiile pe care le-a trăit cînd a văzut un spectacol. Este o statistică foarte interesantă, apropo de această conexiune legată de democratizarea criticii teatrale. În Anglia de pildă, unul din cinci spectatori își scrie impresiile pe Twitter. Unii zic că nu e bine, dar eu zic că e bine pentru că chiar din discuțiile astea care se nasc pe rețelele de socializare, opinii diferite, lumea mai află alte lucruri, dialogul este foarte bun, pot interveni și specialiști în postările astea, deci eu cred că e foarte bine să ne exprimăm, indiferent că suntem spectatori obișnuiți sau specialiști cum sînt criticii teatrali.
Influențează criticile de teatru spectatorii?
Uneori este incomod să fii critic de teatru, dar ideea este că evaluările sînt foarte, foarte necesare și pentru artiști și pentru public pentru că prin ceea ce scrie criticul de teatru, el contribuie, trebuie să contribuie, la formarea gustului public, la specializarea celorlalți spectatori, care citesc cronicile teatrale, articolele de critică de teatru. La un moment dat se spunea că lumea nu mai citește ce scriu criticii de teatru și nu sînt de acord cu această opinie. Lumea citește, lumea care obișnuiește să meargă la teatru, care iubește artelele spectacolului, citește, se informează, sigur că și noi, criticii de teatru trebuie să ne adaptăm stilul, formele la spiritul timpului. De critică de teatru va fi nevoie întotdeauna și pentru artiști, și pentru public.
Ați spus la un moment dat că vă plac și filmele. Cum încearcă teatrul să facă față cinemtografului?
Nu-i vorba de o luptă. Este o concurență între ele, indiscutabil. În ultimele decenii, filmul a cîștigat mult teren în fața teatrului, din diverse motive obiective. Sînt foarte mulți artiști de teatru care fac și film și invers, artiști de film care fac și teatru. Deci, sînt zone artistice foarte apropiate. Dar teatrul da, trebuie să țină, să se străduiască să nu piardă teren într-o proporție mare în fața cinematografului. Din fericire, legătura asta directă, emoțională care se stabilește o oră-două, cît durează spectacolul între artiștii de pe scenă și spectatorii din sală este o chestiune minunată care aduce spectatorii la teatrul.
Cum reacționați atunci cînd dați peste un film mai puțin bun?
Schimb canalul. Dar înainte de a mă uita la un film mă și documentez puțin. Țin cont de regizorul care l-a făcut, de subiect, de actorii din distribuție, dacă au fost nominalizați, dacă au luat premii, mici chestiuni de genul ăsta. Și, în general, încerc să fiu la zi așa cu ce este.
V-ați gîndit vreodată să vă faceți și critic de film?
Critic de film, nu. Uneori scriu și despre filmele care îmi plac, dar nu cu pretenția unui critic de film. Scriu așa ca un critic de teatru, deci care vine dintr-o zonă conexă, căruia îi plac filme și le urmărește cu plăcere.
Un comentariu
Admitere, admitere, admitere!