Alexandru Tomescu: Împotriva voinței mele, am fost adus mai aproape de Paganini decît mi-aș fi dorit
Microfonul de serviciu 17 mai 2011 Niciun comentariu la Alexandru Tomescu: Împotriva voinței mele, am fost adus mai aproape de Paganini decît mi-aș fi dorit 73E calm și nonșalant, de parcă nu s-ar fi luptat tocmai cu cei 24 de draci. Coboară scările ușor, de pe scenă, și îmi face un semn cu mîna care încă mai are semnele coardelor imprimate pe degete. Putem începe interviul. Nu în zadar îl compară unii cu un înger, opus demonului Paganini. Dar între pereții înalți, a căror căptușeală încă mai păstrează ecoul valurilor de muzică, vocea lui Alexandru Tomescu este ba șoptită, ba ascuțită și vioaie, iar rîsul i se rostogolește zgomotos la începutul fiecărui răspuns. Degeaba se ascunde după cuvinte și după „o viață normală”, îngerii nu au privirea atît de scînteietoare.
Opinia Veche: Cum ați reușit să îmblînziți capriciile lui Paganini? Sînt cam cele mai grele probe pentru un violonist.
Alexandru Tomescu: Sînt cele mai grele și, ce să zic, a fost ceva de muncă. Am început să învăț capriciile, probabil, de la zece ani. În orice caz, primul meu concurs internațional l-am cîștigat la opt ani, cu o sonatină de Paganini, deci el a făcut parte din viața mea cam de cînd am început. Și, pe urmă, cînd eram elev prin clasa a IV-a, a cincea era compozitorul meu preferat. Ulterior, gusturile mele au evoluat și acum am avut surpriza să descopăr un alt Paganini decît cel pe care-l credeam eu. Pentru că toată lumea-și imaginează că el este, pur și simplu, un alt compozitor romantic, un alt interpret care a mai pus mîna și pe pană, să mai scrie cîte ceva. Și, la prima vedere, muzica lui nu merge foarte departe de latura aceasta a virtuozității, însă, în clipa în care ai această deschidere, această apetență către inegalitate, atunci ți se arată un altul, cu totul și cu totul alt Paganini.
Am ascultat și eu, de nenumărate ori capricii, cîntate la bis sau cîntate în concursuri și aveau rostul și șarmul lor, însă toate capriciile cîntate unul după altul sînt cu totul altceva, e o altă creștere, o altă gradație, este o altă devenire. Fiecare capriciu ne duce mai departe și mai departe. Este extrem de solicitant, îmi dau seama, nu doar pentru mine, ca interpret, ci și pentru ascultător, este mult, este multă muzică, dar cîteodată e nevoie de un anumit timp pentru o anumită stare. Profesorul meu spunea că ai nevoie de exact cinci minute ca să fierbi un ou, dacă îl pui la fiert 30 de secunde azi, două minute mîine și peste încă o săptămînă puțin, oul acela nu va fierbe niciodată. Deci trebuie să ajungem cu toții, cei de pe scenă și cei din sală, la aceeași temperatură de fierbere, la sincronizare. Ăsta este unul dintre idealurile finale, să ajungem să resimțim cu toții, să rezonăm, să intrăm pe aceeași lungime de undă. Să ne acordăm.
Dacă s-ar fi rupt și ultima coardă, Paganini ar fi continuat să cînte, iar oamenii ar fi simțit muzica
O.V.: Se spunea despre Paganini că avea o virtuozitate demonică. V-ați simțit vreodată posedat?
A.T.: E ceva neobișnuit în muzica lui. În sensul că, pe măsură ce le cînt, ar fi normal să obosesc, or, totul e exact contrar. Intru în altă stare energetică. Eu cred că un interpret trebuie să aibă un grad de nebunie în el ca să ajungă să se creadă altcineva. Și cînd ai de cîntat integrala Capriciilor de Paganini, măcar puțin, trebuie să te crezi Paganini, chiar puțin mai mult, exact pentru a avea această inconștiență. Dacă stai să fii foarte conștient de ceea ce cînți, nu le mai cînți, fiindcă sînt atît de grele, că ți se zburlește părul.
O.V.: Tot despre compozitor se spunea că, înainte să urce pe scenă, rivalii îi mai rupeau din coarde sau își rupea singur corzile, pentru a-și arăta măiestria. Dumneavoastră cîte coarde ați rupt?
A.T.: S-au rupt mai multe corzi. De obicei, plesnește coarda Mi, fiindcă e cea mai întinsă a viorii. Au o viață a lor și corzile, plesnesc atunci cînd vor ele. Deși, se spune că una plesnește atunci cînd atinge gradul maxim de întindere. Se tot întinde, iar pe măsură ce se întinde din ce în ce mai mult, sună din ce în ce mai frumos, deci exact înainte de a se rupe, cînd e la tensiunea maximă, atunci sună cel mai frumos. Se poate întîmpla ca o coardă să plesnească atunci cînd nici nu o atingi, aproape paranormal. Paganini avea, pe lîngă prieteni, și prieteni între ghilimele și nu știu în ce măsură e adevărată această legendă cu corzile crestate înainte să se suie pe scenă, însă este un gram de adevăr în ea, fiindcă el a scris o piesă pentru vioară pentru o singură coardă. Toată piesa se cîntă doar pe coarda Sol și, probabil, e posibil ca el să fi ajuns într-un concert într-o astfel de situație ca acele corzi să fi plesnit una după cealaltă și el să continue să cînte, fiindcă era, în mod clar, un luptător. Și cred că dacă s-ar fi rupt și ultima coardă, ar fi continuat să cînte și oamenii ar fi simțit muzica. Eu nu sînt Paganini, cînd mi se rupe o coardă în concert, mă duc în culise să mi-o schimb.
Mă arătau educatoarele cu degetul: „dacă nu ești cuminte, ca el ajungi”
O.V.: În copilărie ați suferit o traumă, cînd v-ați rupt ambele mîini. Cum v-ați apucat de vioară după asta?
A.T.: La început, într-adevăr, cîntam la pian, eram menit să fiu pianist și cred că eram unul destul de cuminte. Cîntam piesa aceea „ceata lui Pițogoi, dai într-unul, țipă doi”. Am avut un accident în ultima zi de vacanță la țară, la bunicii mei. Un accident în urma căruia m-am trezit nu doar cu ambele mîini rupte, ci și cu capul spart în vreo cinci-șase locuri și o vreme după aceea am fost exemplul negativ printre colegii mei de la grădiniță. Mă arătau educatoarele cu degetul: „dacă nu ești cuminte, ca el ajungi”. Eram bandajat, cu mîna în ghips, atașată la gît.
După acest episod i-am convins pe părinții mei să-mi dea o vioară mică să cînt. Ar fi absurd să pretind că îmi imaginam că într-o bună zi voi ajunge să cînt pe Stradivariusul lui Ion Voicu. La vremea respectivă vioara era o jucărie minunată printre alte atîtea lucruri minunate și necunoscute din jurul meu. Dar am insistat foarte mult, i-am convins pe părinții mei și lucrurile au început de atunci, de la cinci-șase ani. Chiar discutam cu cineva astăzi că în domeniul muzicii alegerea definitivă o faci la o vîrstă în care ai cu totul alte criterii, mai degrabă alegi cu inima. Un copil întotdeauna alege cu inima, un adult pune în balanță și alte criterii. Și anii care au venit mi-au confirmat, în diverse feluri, justețea alegerii, fiindcă întotdeauna ai nevoie de o confirmare, reconfirmare și o răsconfirmare.
O.V.: N-ați fost un copil prea cuminte. Erați un copil chinuit de ore de muzică și repetiții?
A.T.: Chinuit? Nu, nu, nu. Tocmai, este foarte important ca un copil să facă ceea ce-i place, să facă un lucru care îl atrage. Eu asta am vrut să fac, am vrut să cînt la vioară de cînd eram mai mic și niciodată n-am fost forțat sau închis, sau bătut, sau mai știu eu ce scenete. Am studiat atît cît mi-a făcut plăcere. Niciodată n-am fost adeptul valorizării prin numărul de ore de studiu, fiindcă mi se pare mai degrabă o dovadă a eficienței sau a lipsei sale de eficiență. Pentru că pe nimeni nu interesează cîte ore a studiat un violonist în clipa în care ascultă un concert. Am încercat să fiu cît se poate de eficient.
În străinătate, cel mai mult mi-a fost dor de limba română
O.V.: În adolescență, v-a ajutat cumva muzica să treceți peste anumite faze nefaste?
A.T.: Cred că teribilismul pe mine m-a lovit mai tîrziu, cînd trecusem de adolescență. Mă rog, adolescența mea a fost în perioada aceea a anilor ’90, o perioadă extrem de ardentă, de romantică într-un fel, în care am călătorit foarte mult, am mers la o mulțime de concursuri. Cred că vine un moment în care termini ce ai de învățat, ajungi la concluzia că poate nu mai trebuie neapărat să demonstrezi ceva și atunci începi să îți permiți să experimentezi, să mergi acolo unde nu îndrăzneai. Asta a însemnat adolescența mea.
O.V.: Ați studiat și în străinătate. De ce vă era dor cel mai mult?
A.T.: Limba română cred că mi-a lipsit cel mai mult. Întotdeauna am trăit cu teama că atunci cînd mă voi întoarce după o perioadă mai îndelungată mă voi trezi în situația aceea neplăcută în care se trezeau alți cunoscuți de-ai mei întorși, la fel, de la studii, care nu-și mai găseau cuvintele sau vorbeau, Doamne ferește, cu accent! Nu, în nici un caz. Limba română a fost și este lucrul cel mai de preț pe care l-am luat cu mine și am avut rafturi întregi de cărți cărate după mine. Nu spun că le-am și citit pe toate, dar cel mai important era să le știu acolo, mă ajutau să-mi construiesc un loc familiar.
Plecatul în străinătate e o chestiune de vocație și de chemare. Pentru mine au fost niște ani foarte utili, fiindcă am înțeles mai bine în ce fel funcționează lucrurile în străinătate în ceea ce privește nu doar un fenomen muzical în sine, ci și care sînt valorile, felul cum reacționează oamenii. Întors în România, am văzut că la noi lucrurile erau destul de diferite și m-am gîndit că, poate, rolul meu va fi acela de a ajuta la o schimbare de mentalități. Noi de prea multe ori așteptăm să vină un salvator miraculos, oricine altcineva, numai noi să nu facem nimic.
O.V.: Cum vedeți România? Chiar vă propun un exercițiu, să vă imaginați că România ar fi o femeie, cum ar fi ea?
A.T.: Dacă România ar fi o femeie, probabil că este la o vîrstă adolescentă, cu anumite accente teribiliste. Încă nu este o femeie matură. Fiecare lucru vine la vremea lui. Nouă, trăind atîtea decenii sub comunism, ni s-a modificat pe termen foarte lung modul de a gîndi și lucrul ăsta nu se poate schimba peste noapte. Și în acești primi 20 de ani, am trecut de pubertate, nu mai sîntem neapărat răzvrătiți, dar ne căutăm niște modele încă.
O.V.: Și credeți că o vioară, fie ea și Stradivarius, poate schimba mentalități?
A.T.: Poate pune oamenii pe gînduri, îi poate face să vibreze la frumos, îi poate face să-și reevalueze sistemul de valori, fiindcă în clipa de față noi am îmbrățișat foarte ușor valorile societății de consum și arta. Muzica clasică nu se încadrează neapărat cu ușurință în aceste sene, fiindcă facem apel la o altfel de sensibilitate a oamenilor, o sensibilitate care dincolo de valorile materiale, de alergătura asta zilnică după mai mult, mai mult și mai mult, este una dintre portițele de salvare a sufletului.
O.V.: Cînd ați pornit în această „cruciadă” a muzicii clasice, vă așteptați să aveți atîta succes?
A.T.: Pentru mine, succesul de care se bucură turneul Stradivarius de anul acesta e un lucru fără precedent. Niciodată nu s-a mai întîmplat ca la un concert, mai ales la concerte din București, toate biletele să fie vîndute și nu cu o zi-două înainte, ci cu aproape o lună de zile. Aici, la Iași, se terminaseră biletele fără loc, în picioare, cu o săptămînă înainte. Deci, interesul extraordinar al oamenilor m-a impresionat, m-a copleșit.
Eu cred că e un lucru foarte util acest feedback pe care îl primesc de la public, fiindcă anul acesta e un turneu cumva mai altfel, decît cele pe care le-am făcut pînă acum. Turneele Stradivarius le-am făcut cu un program de muzică de cameră, vioară și pian, o abordare mai cuminte, mai clasică. Ei, anul acesta am pornit singur la drum, încă de la bun început, deci tot turneul a fost organizat, în linii mari, de mine. Sigur că am avut o întreagă echipă și au muncit foarte mulți oameni pentru ca rezultatul pe care-l vedeți în seara asta să fie vizibil. Dar eu mă simt foarte implicat în tot proiectul acesta, pentru că, practic, de la 1 ianuarie, zi de zi, am lucrat la el și mă bucur că mi-a ieșit atît de bine.
De la înlocuirea lumînărilor cu becurile electrice, pe scena de concert lucrurile nu prea au evoluat
O.V.: Unii vă aplică eticheta de „geniu”, cum vă raportați la acest termen?
A.T.: Geniu? Nu cred că sînt geniu, că dacă aș fi geniu, ar fi trebuit să fiu mort demult, pentru că geniile mor tinere. La 34 de ani sînt un geniu foarte în vîrstă. Genialitatea ține de altceva, nu știu, o chemare, o ardere. Eu sînt un interpret și încerc să-mi fac meseria cît pot de bine.
O.V.: Dar un „iluminist” sînteți cu siguranță. Ce vă împinge să mergeți la Focșani, la Onești și, mai ales, să dați concerte cu intrare gratuită?
A.T.: Dacă ar fi după mine, intrarea la toate concertele ar trebui să fie liberă, pentru că de muzica clasică ar trebui să se bucure toată lumea, indiferent de pregătire, indiferent de biletul pe care și-l permite sau nu. Și deja mai multe dintre concertele turneului beneficiază de intrare gratuită, cum a fost acest concert de la Iași, la Onești e intrarea liberă, Târgu-Mureș, Baia-Mare, Dumbrăveni, Mediaș – sînt concerte care vor fi deschise în totalitate publicului și m-a bucurat foarte mult interesul pe care l-am văzut, în special pe Facebook, acolo primesc direct feedback-ul. Și văd deja oameni dispuși să călătorească zeci sau sute de kilometri ca să prindă un bilet.
O.V.: Ca să vă asculte.
A.T.: La acest turneu nu este doar de ascultat, este și de văzut, aceasta este una dintre inovații, venită din constatarea că, practic, de la înlocuirea lumînărilor cu becurile electrice, pe scena de concert lucrurile nu prea au evoluat, s-au oprit acolo. Și în ziua în care există nenumărate cinematografe nu în 3D, ci în 5D, 7D, m-am gîndint că poate și publicul unui concert de muzică clasică ar merita ceva în plus. Să fim clari, nu este vorba despre un film mut cu o bandă sonoră interpretată live și nici despre un film documentar, pur și simplu seriile acestea de imagini sînt menite să materializeze ideile pe care le-am avut cu privire la muzica lui Paganini. Nu neapărat să ofere o imagine finită, ci mai degrabă să-i pună pe gînduri pe oameni. Eu cred că întotdeauna muzica este un lucru deschis, care lasă loc la nenumărat interpretări.
O.V.: N-ar putea să distragă atenția?
A.T.: După părerea mea, nu. Muzica are în ea o forță de captare a atenției mult mai mare decît imaginea. Muzica are în ea forța de a seta starea de spirit, gîndiți-vă la un film de groază pe care l-ați urmări cu un fundal sonor de la o comedie. Muzica face toată diferența. Împotriva voinței mele am fost adus mai aproape de Paganini decît mi-aș fi dorit.
O.V.: Dumneavoastră ați ales să veniți aici în România, să mergeți prin orășele mici în loc să stați în America unde-i bine și frumos. Ați primit vreun feedback în așa fel încît să vă convingeți că sînteți pe calea cea dreaptă?
A.T.: Feedback-uri primesc în fiecare zi. Sigur că majoritatea sînt negative, adică mai degrabă îți vine să pleci. Dar eu sînt aici ca să le cînt celor care vor să asculte muzică. Bucuria și energia pe care o simt în sală este unică și mă energizează și pe mine. Mă rog, zilele astea s-a mai adăugat o provocare la cele puse de programul concertului și programul de turneu și așa mai departe. Într-un fel, chiar mă gîndeam că împotriva voinței mele am fost adus mai aproape de Paganini decît mi-aș fi dorit. În sensul că, cu o zi înainte de a pleca în turneu au început niște colici renale, niște crize de rinichi fantastice și niște dureri incredibile care m-au dat jos, mă vedeam redus în cîteva minute, la o persoană incapabilă să se mai miște. Și, normal, spre deosebire de vremea lui Paganini avem tot felul de injecții, medicamente, ecografii. Deocamdată, sînt în continuare pe frontul de luptă și media este cam de trei injecții pe zi ca să mă pot menține peste pragul de durere și să pot să continui să fac ce am de făcut.
Așa cînta și el, săracul, suferea de sindromul Marfan, suferea și cu plămînii, suferea de multe lucruri. Cred că era extrem de importantă scena, pentru că resursele pe care le găsești în tine, resursele cu care te încarci în timpul unui concert, nu le găsești nicăieri altundeva.
O.V.: Nu vă este frică de epuizare?
A.T.: Nu. Pentru că dacă mi-ar fi frică aș intra deja pe drumul epuizării. Mie îmi place foarte mult ceea ce fac și în clipa în care îți place, ești la locul potrivit. În clipa în care te simți obosit, în clipa în care ți-e dor să fii altundeva, atunci este altceva. Dar pentru mine scena este casa mea.
O.V.: Ce-ați învățat din experimentul de la metrou?
A.T.: Scopul experimentului de la metrou a fost poate prea abstract pentru a fi înțeles. Experimentul de la metrou a fost gîndit pentru a deschide campania socială pentru Asociația Nevăzătorilor din România, a fost anul în care am strîns, împreună cu Televiziunea Română peste 120 de mii de euro pentru construirea centrului social de reabilitare și primii bani i-am strîns acolo, eu, la metrou, în jumătate de oră. Oamenii mă vedeau, dar nu știau ce vedeau, a fost un îndemn la a reflecta asupra a ceea ce vezi, de a încerca să înțelegi ceea ce vezi.
O.V.: Și dumneavoastră ce-ați văzut, de partea cealaltă a viorii?
A.T.: Pentru mine a fost o mare lecție de scenă, fiindcă am cîntat, dintr-odată, în niște condiții total opuse celor din sala de concert, unde lumea stă cuminte pe scaune și se uită la tine, care ești pe scenă și beneficiezi de o sală, pereți, liniște. Ei, acolo lumea în primul rînd nu avea timp, se grăbea să prindă metroul, se grăbea să ajungă la serviciu. A trebuit să văd care este puterea de convingere a muzicii, care este forța asta, care stă în ea. Și am văzut-o în acțiune, a reușit să-i prindă pe acei oameni, care aveau în mod clar alte treburi. Ei nu veniseră la metrou pentru un concert și au stat să asculte; în mod intenționat am ales niște piese foarte ample, am cîntat Chacona de Bach, 15 minute de muzică fără oprire.
O.V.: Aici în Copou, sunetul de vioară se aude în fiecare zi de la un cerșetor, care stă tot timpul în fața Universității și zgîrîie corzile, scoțînd doar un scîrțîit insuportabil. Dumneavoastră ce i-ați spune, dacă l-ați întîlni?
A.T.: Cred că i-aș da și eu niște bani, mai ales după episodul cu metroul am devenit mult mai receptiv la cei care cîntă la metrou sau pe trotuare, sau altundeva. Fie că ei cîntă bine sau mai puțin bine, am trecut și eu printr-o situație similară și știu că nu este deloc ușor să fii acolo. Indiferent de locul în care ți-ai practica meseria, trebuie să o faci cu plăcere.
Poate este un geniu neînțeles. Primul semn al genialității este atunci cînd începi să devii din ce în ce mai puțin înțeles.
Nu prea au fost loterii în viața mea, să zic că m-am dus nepregătit la un concurs și am cîștigat premiul întîi
O.V.: La dumneavoastră care e raportul dintre perseverență și talent?
A.T.: Pentru programul cu Paganini am repetat zilnic, pentru că presupune o stare tehnică impecabilă. În clipa în care, fie și pentru o zi, lăsam exercițiile tehnice deoparte, se simțea. Este o muzică extrem de solicitantă, care nu iartă. Talent există în majoritatea dintre noi, Dumnezeu a pus semințe peste tot. Ține de noi să le identificăm, pe urmă – să le găsim la timp, pe urmă, după ce le-am găsit, să-i întîlnim și pe acei oameni care să ne ajute să cultivăm talentul respectiv. Și, pe urmă, trebuie și puțin noroc, pentru că fără un dram de noroc e greu să se întîmple minunea.
O.V.: Norocul dumneavoastră care a fost?
A.T.: Încă nu știu, la sfîrșitul vieții… Dar, cam tot ce-am obținut, pe linie profesioanlă, am obținut după muncă, după foarte multă muncă. Nu prea au fost loterii în viața mea, să zic că m-am dus nepregătit la un concurs și am cîștigat premiul întîi.
Am ascultat de toate, mă rog, mai puțin manele. Dar într-o vreme eram fascinat de filmul Borat și aveam inclusiv soundtrack-ul
O.V.: Ce altă muzică ascultați, în afară de muzică clasică?
A.T.: De toate felurile. Cînd sînt în turneu îmi place să ascult Ada Milea, „Povestea lui Apolodor”. Cînd călătoream cu colegii mei de la Trio, știu că îi exasperasem, o ascultaseră de 20, de o sută de ori și nu mai suportau. Îmi place să ascult și muzică de jazz, dacă sînt singur în mașină ascult muzică mai înfiptă, mai tare. Muzica îmi place s-o ascult pentru ea însăși, nu sînt de acord cu muzica pe post de fundal, pe post de spoială. Indiferent de genul de muzică ales, trebuie s-o trăiești cu adevărat.
Dar am ascultat de toate, și metal, și heavy metal. La un moment dat aveam o serie întreagă de grupuri de hip-hop asiatice. Am ascultat de toate, mă rog, mai puțin manele. Dar într-o vreme eram fascinat de filmul Borat și aveam inclusiv soundtrack-ul.
O.V.: Țineți în mînă un obiect din patrimoniul național, nu simțiți că vă apasă uneori?
A.T.: Nu, tocmai că nu mă apasă, este o vioară foarte lejeră, are vreo 300 de grame, cea mai ușoară dintre viori și cea mai flexibilă, cea mai abordabilă vioară. Dincolo de glume, vioara este o vioară, este un instrument, este o cheie care poate deschide anumite uși, nu este un scop în sine.
O.V.: În 2012 expiră contractul care stipula că dumneavoastră sînteți „posesorul” viorii. Ce se întîmplă atunci cu ea?
A.T.: Din cîte știu eu, Ministerul Culturii urmează să organizeze un concurs pentru desemnarea celui care va cînta pe vioară pentru următorii cinci ani. Concurs la care intenționez să mă înscriu.
***
Moștenirea lui Antonio
„Este mult mai greu să concurezi de unul singur, decît să concurezi împreună cu alți candidați. Cum ar fi să pierzi cînd concurezi de unul singur?” Totuși, în 2007 a fost unicul violonist care s-a înscris la concursul pentru vioara Stradivarius Elder-Voicu, organizat de Ministerul Culturii. S-a înscris și în ultima zi, cu cîteva ore înainte de termenul limită. Și a cîștigat. De atunci, a devenit un fel de Sisif al viorii care e asigurată cu peste un milion și jumătate de euro, fiind și sigura persoană fizică ce are dreptul să atingă prețiosul instrument. „Nu vă faceți griji, n-o țin la mine acasa”, spune el. Iar atunci cînd privirile tuturor sînt îndreptate înspre corzile viorii și înspre lemnul său lucios, Alexandru Tomescu crede că e nevoie de mîinile unei persoane potrivite ca acea bucată de lemn să scoată sunetele potrivite. Zîmbește oarecum obosit cînd e întrebat despre vioară sau, mai ales, cînd este pus să-i definească valoarea. Pentru el zicala „fii atent la ce visezi, s-ar putea ca visul să devină realitate” s-a îndeplinit.
Cu sute de premii la nivel național și zeci de premii internaționale, violonistul preferă România străinătății, este angajat permanent al al Orchestrei Naționale de Radio și organizează concerte în toată România, iar argumentul lui e simplu: muzica clasică e pentru toată lumea. La Iași a concertat chiar de două ori în aceeași săptămînă, mai întîi la Filarmonică, iar o zi mai tîrziu, la Biblioteca Centrală Universitară, cu intrare liberă, pentru toți cei care n-au încăput la primul concert.
Anastasia CONDRUC
Adaugă un comentariu