Kenneth Arrow: Grupurile care resping liderii sînt prea slabe ca să schimbe ceva
Microfonul de serviciu 4 noiembrie 2013 Niciun comentariu la Kenneth Arrow: Grupurile care resping liderii sînt prea slabe ca să schimbe ceva 69În 1972 i s-a acordat premiul Nobel pentru Economie. Acum, are 92 de ani, iar viața sa a însemnat dezvoltarea unui întreg domeniu de cunoaștere. Cel pe care l-a „ctitorit” el. Nu știu dacă întrebarea mea îi va aminti de George Eastman. Fondatorul companiei Kodak fusese scurt și la obiect cînd, la 77 de ani, și-a încheiat socotelile cu lumea asta: „Prietenii mei, mi-am terminat treaba. De ce s-aștept?” Aș vrea ca Arrow să-mi răspundă cu banalitatea că mai are o mulțime de lucruri de priceput. În schimb, îmi dă de înțeles că spectacolul la care ar vrea să participe, nu-l va da el, ci viitorul. El și-a adus deja, contribuția.
V-ați trăit copilăria în timpul marii recesiuni din anii ’30. Împărtășiți cultul generației născute după
război, care valorizează capacitatea cuiva de a-și depăși condiția socială în care s-a născut?
O, da. Adică, hai s-o spunem în felul următor: generația mea a luat Economia foarte în serios. Criza economică a fost o problemă personală pentru noi. Știm foarte bine ce înseamnă decăderea economică. Așa că cei din generația mea sînt o mînă de oameni foarte precauți. Sîntem precauți în tot ce facem: precauți cu banii noștri, precauți cu riscurile pe care ni le asumăm. Acum, într-adevăr, Războiul a determinat, într-o anumită măsură, o ușoară schimbare. Cei din generația mea au trecut prin Criză, apoi prin Război și acum, că Războiul se încheia, apărea un nou suflu.
Războiul a produs, practic, un val de reîntinerire. Se termina potopul și oamenii își recîștigau pofta de viață.
Da, într-un anumit sens. Adică ne-am descurcat grozav și un obiectiv esențial uman era împlinit. Pentru că deși situațiile prin care trecuserăm nu fuseseră create de noi, iar vina era a sistemului, noi am luat totul foarte personal. În sfîrșit, reușiserăm. Desigur, Războiul fusese cîștigat de America, dar pentru noi, oamenii Crizei, era victorie personală. Noi, aceiași oameni ai Marii Crize, am cîștigat un Mare Război. Asta ne-a dat o anumită încredere în noi înșine, a îndepărtat o parte din pesimism și a redus conștiința neputinței. Am simțit că, de fapt, sîntem în stare.
Acum trăim mai bine, dar tot sîntem neliniștiți
S-a spus despre copiii crizei din anii ’30 că au crescut cu sentimentul că sînt o povară pentru familiile lor. Că au internalizat sentimentul urgenței de-a se descurca singuri, pentru a nu-și parazita familiile.
De fapt, noi nu am avut de ales, în această privință. Chiar eram obligați să ne căutăm de lucru cît mai repede fiindcă familiile noastre, într-adevăr, nu ne puteau susține. Să fii pe cont propriu era obligatoriu. Nu aveam o altă alternativă, fiindcă familia nu ne putea ajuta.
Eram obligați să ne căutăm de lucru cît mai repede fiindcă familiile noastre, într-adevăr, nu ne puteau susține. Să fii pe cont propriu era obligatoriu.
Ați conștientizat atunci fragilitatea vieții umane?
Ei bine, fragilitatea e o constantă a naturii umane, în definitiv. Pe vremea aceea, fragilitatea era o trăsătură firească a vieții. Speranța de viață era mai scăzută, vedeai peste tot oameni care se îmbolnăvesc și mor. Iar oamenii se îmbolnăveau și mureau mult mai devreme decît se întîmplă acum.
Asta v-a accentuat nevoia de control?
Tragedii se întîmplă tot timpul. Oamenii îmbătrînesc, își pierd abilitățile mentale, își pierd abilitățile fizice. Ei bine, oamenii dispar. Copiii dispar. Poți pune toate astea pe seama fragilității. E lucru cert, însă, că acum oamenii sînt mult mai sănătoși. Dacă ne gîndim din punct de vedere economic, toată lumea o duce mai bine. Sigur e că trăiesc mai mult și mai bine. Dar tot își fac probleme. Tot sînt neliniștiți. Nevoia de control asupra vieții e aceeași. Și acum poți să te prăbușești, la fel de bine cum poți să te ridici. Tot apar aceste fluctuații care te țin în gardă.
Americanii bogați dăruiesc mai mult decît oamenii bogați din alte țări
Totuși, oamenii „mai noi” nu par a fi la fel de înspăimîntați de aceste fluctuații. Cel puțin, tot mai mulți oameni de afaceri declară că au pornit de jos și nu se tem să ajungă înapoi acolo.
Ei bine, impresia mea e că oamenii care au milioane de dolari încearcă să obțină și mai mulți bani. Nu ajung niciodată să fie satisfăcuți cu cît au. Le e frică nu că vor pierde ceea ce au, ci că nu vor putea să obțină și mai mulți bani, să împingă plafonul și mai mult. E o constantă a oamenilor de succes, să-și dorească tot mai mult. În nici un caz, nu cred că se simt confortabil cu gîndul că ar putea avea mai puțin. Nu sînt deloc sigur că oamenii de top de astăzi ar fi diferiți de oamenii de succes din toate timpurile.
Se articulează, totuși, din ce în ce mai multe inițiative bazate pe economia-darului, care modifică percepția asupra afacerilor. Experiențe de felul festivalului „Burning Man”, unde numai cafeaua și gheața sînt plătite, apar și în educație, de exemplu, în forma cursurilor de masă, gratuite, online. Platforme de felul Kickstarter se bazează pe oamenii simpli care, dacă simt că un anumit produs ar fi semnificativ pentru viața lor, sprijină inovatorii care pot realiza acel produs. Descentralizarea și independența față de instituții și mari corporații deschide o altă viziune față de economie, una centrată pe comunitate, și nu pe resurse.
Ce să spun, Statele Unite au fost întotdeauna deschise față de actul de-a dărui. În rîndul oamenilor bogați a existat întotdeauna ideea aceasta, că au o obligație de a dărui. Cînd cineva se gîndește la America, are tendința să considere că oamenii de acolo sînt extrem de individualiști. De fapt, americanii își doresc să formeze și să se integreze în grupuri sociale. E o tendință chiar mai puternică decît în alte țări. Iar o parte foarte importantă a acestei apartenențe la un grup, ține de actul de a dărui. Darul sau donația sînt importante în comunități. Într-adevăr, americanii bogați dăruiesc mai mult decît oamenii bogați din alte țări. Dar asta e o constantă dintotdeauna. Nu ține de o schimbare care ar fi apărut ieri.
Nu știm cum va arăta societatea fără conducători
Nu credeți că odată cu dezvoltarea culturii open-source, apare o nouă paradigmă, care valorizează mai mult inspirația și conexiunea, decît capitalul și puterea de-a conduce? Occupy Wall Street și revoluțiile egiptene au fost doar cele mai vizibile manifestări ale acestui curent social, care prețuiește comunitatea și autonomia, fără să dea doi bani pe lideri și puterea de-a controla sau de a conduce.
Ei bine, tendința aceasta de-a respinge cu totul liderii s-a manifestat și-n anii ’30. Nu doar în America, ci și-n Europa. Doar că grupurile care resping liderii sînt, de obicei, prea slabe ca să schimbe ceva. Vezi ce se întîmplă în Egipt. Se întorc la instituția leadership-ului. Odată ce revoluția s-a terminat, au fost prea slabi ca să reziste, iar ceea ce urmează după această testare a limitelor, este, la rîndul său, foarte limitativ.
Deci credeți că sînt condamnate încercările de-a acționa în virtutea puterii de inspirație, iar nu în virtutea puterii de control.
Nu, ar fi o crimă să spun asta. Dar cred că vor lua forme pe care nu le putem anticipa. Nu știm cum vor apărea, în ce formă se vor stabiliza sau cum se vor sfîrși. N-aș vrea să cred că vor fi mereu destinate eșecului. Pur și simplu nu știm cum se vor întîmpla lucrurile astea. Situația Chinei este foarte interesantă, din punctul ăsta de vedere. Mulți oameni au crezut că după prăbușirea lui Mao, organismul de conducere al țării va fi mai deschis, mai diversificat. Cu toate astea, țara a fost în continuare condusă de grupuri foarte mici de oameni. Desigur, nu de o singură persoană, dar de grupuri foarte mici, care s-au tot succedat. Iar după zece ani, dictatura n-a dispărut. Dacă ceva poate fi dedus din asta, e că oamenilor le e îngrozitor de greu să termine ce încep. Funcționează aici un sistem ereditar. Unele lucruri nu dispar decît odată cu schimbarea generațiilor, iar alte lucruri nu dispar nici atunci, fiindcă sînt transmise prin tradiție. Încotro se îndreaptă sistemul chinez, nu poate să spună nimeni. Poziția cea mai des întîlnită e că la un moment dat trebuie să apară o fisură în sistem și lucrurile să se îndrepte spre o direcție democratică. Asta susțin majoritatea teoreticienilor, că democrația e inevitabilă. Dar sistemul din China rezistă, de acum, de ceva vreme, și occidentalii încep să-l privească ca pe un bau-bau. Apare o reacție…
În țări precum Grecia apar grupuri de dreapta care se asociză cu simbolurile naziste. E complicat. Nu poți spune că există o tendință generală de a valorifica libertatea și autonomia în detrimentul puterii de a conduce.
Tot ce vreau să spun că în Europa de Vest oamenii sînt obișnuiți să trăiască într-o realitate socială unde există tot felul de partide care intră într-o sumedenie de relații unele cu altele. Aici, oamenii sînt obișnuiți cu varietatea. Mentalitățile lor, felul lor de-a gîndi pornește de la această premisă a varietății. Și cînd există o tradiție a varietății, poți ajunge, bineînțeles, să imaginezi tot felul de alte sisteme care să ducă varietatea la un alt nivel. Dar dacă privim spre situația Ungariei, de pildă, acolo există o orientare mult mai puternică spre instituția leadership-ului. În țări precum Grecia apar grupuri de dreapta care se asociză cu simbolurile naziste. E complicat. Nu poți spune că există o tendință generală de a valorifica libertatea și autonomia, în detrimentul puterii de a conduce. Încă mulți oameni își doresc să fie conduși. Deocamdată, diferența constă în tipul de conducător pe care și-l doresc.
Oamenii nu știu dacă-și doresc ceva, înainte să aibă acel ceva
Vă este greu să integrați noile tendințe din cercetare, mai umaniste, mai puternic influențate de științele psiho-sociale?
Nu. De altfel, cînd am intrat în cîmpul științelor economice, matematica nu era în largul ei, acolo. Cercetătorii nu priveau cu ochi buni folosirea matematicii în domeniul ăsta și nu li se părea potrivit s-o amestece cu statistica și economia. Făceam parte dintr-o minoritate care se încăpățîna să susțină că locul matematicii e exact în mijlocul științelor economice. Acolo eram eu și marea majoritate a lumii științifice era împotrivă. Desigur, eu știam mai bine! (rîde) A luat aproape 20-30 de ani să se schimbe viziunea asupra economiei, să dispară presiunile sociale, să se relaxeze preconcepțiile editorilor revistelor științifice. Dar ăsta e comportamentul de care au parte toți pionierii. Acum, viziunea noastră a fost acceptată, dar încă mai sînt o mulțime de întrebări la care nu putem găsi un răspuns. Mai sînt o mulțime de dileme de rezolvat.
Dumneavoastră ce ați ajuns să prețuiți mai mult: capacitatea de a controla evenimentele din viața dumneavoastră, prin măsuri de precauție, sau abilitatea de-a vă lăsa captivat de viață, descoperind regulile pe măsură ce jucați?
De fapt, majoritatea regulilor nu le putem ști, exact, de dinainte. Dar există, totuși, două tendințe opuse de a ne raporta la viață. Să luăm exemplul inovației economice. Există aici două modele de succes. Pe de o parte, e Microsoft Electronics, pe de altă parte, e Apple. Microsoft spune: „trebuie să le dăm oamenilor ceea ce vor. Scopul e să avem o mulțime de oameni care folosesc produsele noastre”. Apple spune, însă: „Nu putem controla totul!” De fapt, asta a fost poziția lui Jobs, care le-a replicat celorlalți că: „Voi nu încercați, de fapt, să aflați ce vor oamenii. Habar n-aveți ce vor oamenii, fiindcă oamenii înșiși nu știu dacă vor ceva, înainte să aibă acel ceva!” Cu alte cuvinte, ca să vezi dacă ceea ce ai de oferit e dorit sau nu, de oameni, trebuie, mai întîi, să oferi. Oamenii nu știu de dinainte ce-și doresc și ce nu. Îți pot arunca produsul la gunoi după ce-l au în mînă și constată că le este inutil. Sau se pot îndrăgosti de el. Ca să vezi dacă ceea ce ai de oferit e de folos cuiva, trebuie să oferi mai întîi. Uneori, regulile urmează, nu preced jocul.
Filosofia lui Steve Jobs se bazează pe cunoașterea auto-transcendentă, cea în care „presimți” realitatea care încă nu este, dar care se prefigurează. Într-o perioadă în care cunoașterea era înțeleasă exclusiv ca transmitere pasivă de informații, ați venit și-ați spus „Mai există o formă de cunoaștere, una activă: cunoașterea-prin-a-face!” Acum, alți cercetători, vin și spun „în afară de cunoașterea-prin-a-face, mai există o formă de cunoaștere, și mai profundă, cunoașterea auto-transcendentă, bazată pe reflectare, imaginație, inspirație și intuiție!” Ați întemeiat un sistem de gîndire. Vă este teamă că va fi depășit și înlocuit de alte sisteme de gîndire?
Știu că în istorie asta a fost soarta tuturor sistemelor de cunoaștere.
Bineînțeles că știți asta, rațional. Însă, nu vă înspăimîntă?
Nu neapărat. Adică asta e regula evoluției: ca o formă de cunoaștere medie să fie înlocuită de altă formă de cunoaștere, mai avansată decît precedenta.
Deci credeți că v-ați terminat treaba?
Dacă eu mi-am terminat treaba? Ei bine, mă mai interesează unele lucruri despre alegerea socială. Însă, dacă vorbim despre macro-economie, atunci multe lucruri încă trebuie așteptate să se întîmple. Abia în viitor se va vedea dacă lucrurile urmează sau nu, un anumit curs. Cel puțin întrebărilor pe care mi le-am pus eu, încă nu li s-a găsit un răspuns. Eu cred că în ceea ce privește macro-economia, trebuie să se acorde o importanță sporită problemelor de interacțiune socială. Noi nu le-am găsit răspunsul acestor probleme. Probabil că cineva, cîndva, o va face, totuși. Dar nu acum.
Cîte ceva despre Kenneth Arrow
Picioarele de lut ale incertitudinii
Al II-lea Război Mondial scrîșnea din dinți, iar Arrow lucra în departamentul Aviației. Își dăduse seama demult că gîndirea umană e impredictibilă. „Războiul mi-a adus știrea că și lumea naturală e, de asemenea, impredictibilă. (…) O parte dintre colegii mei aveau responsabilitatea de a pregăti niște previziuni meteo pentru luna următoare. Statisticienii au verificat previziunile și-au descoperit că nu diferă cu nimic de ceea ce ar fi putut ieși din pură întîmplare. (…) Au cerut să fie anulată sarcina asta și li s-a răspuns : «Comandantul General știe foarte bine că previziunile nu-s bune. Totuși, are nevoie de ele pentru a planifica următoarele operațiuni»”. Arrow avea să noteze episodul ăsta în paginile volumului Eminent Economists: Their Life Philosophies, la începutul anilor ’90. Primise deja Premiul Nobel și lumea cunoștea de-acum Teorema Arrow de Imposibilitate. Teoriile sale despre echilibrul general și alegerea socială se aflau la baza majorității cercetărilor din economie, psihologie și sociologie. Întemeiase un domeniu de cunoaștere și acum participa la dezvoltarea lui. Cinci dintre studenții săi doctoranzi aveau să fie, la rîndul lor, laureați Nobel.
În timp ce Kenneth Arrow explică cum funcționează inegalitatea cunoașterii, mă întreb dacă nu cumva și-a dorit să fie mentor, mai mult decît „somitate”. Tocmai a primit titlul de Doctor Honoris Causa din partea Universității „Alexandru Ioan Cuza”, din Iași și e electrizant. Mîine va vizita orașul bunicilor săi, care au plecat spre America, de la Podul Iloaiei. Ce-am face dacă ar apărea un anunț, cum că s-ar da o bere din partea casei, celor care vor vota pentru cîștigătoarea unui concurs de miss? N-are nici un rost să votezi cu cea care îți place. Nu-ți iese nimic. Ideea e să votezi cu cea pentru care crezi că va vota majoritatea. Și fiecare poate să creadă altceva despre ceea ce cred alții. E o buclă infinită. Previziunile nu sînt niciodată exacte. De fapt, Arrow a fost, toată viața, preocupat de incertitudine.
Uriașii dn morile de vînt
Ar fi putut fi profesor de matematică, statistician, sau grefier. Așa își propusese după ce absolvise College of the City of New York. Toată familia trăia din plin criza economică din anii ’30, așa că era absolut necesar să cîștige o pîine. La facultate a ajuns fiindcă n-a găsit nici un loc de muncă. La Columbia University, nu în altă parte, fiindcă nu-și permitea o chirie în alt oraș. Numai că la Columbia nu exista un departament de statistică. S-a înscris la Matematică, în schimb, imaginîndu-și că cele două se-apropie destul de mult. Se înșelase. Matematicienii nu se luau de mînă cu statisticienii. Nu exista nici măcar un curs despre teoria prețurilor. Așa ceva se studia la Harvard și în Chicago, unde toți cercetătorii excelau în doctrina laissez-fair-ului. Cum științele economice nu erau încă bine osificate, puteai alege în care școala „să te-nrolezi”.
A venit însă Războiul și Arrow a avut ocazia să-și perfecționeze tehnicile de calcul statistic. A absolvit și-a devenit interesat de planificare. De socialism. Și, iarăși, de incertitudine. Sau, mai exact, de control. De mecanismele de diminuare ale incertitudinii. Din lupta cu morile de vînt izbucnesc, desigur, revelații. Asta trebuie să-i fi spus și Selma, soția lui, care lucrează în psihiatrie și care nu-i împărtășește, ci completează, convingerile.
Arrow a știut dintotdeaua că lucrurile nu pot fi decît aproximate, dar a încercat să-i facă-n ciudă imposibilului. Nu poți controla, dar dacă ești suficient de aproape, dacă te implici suficient de mult, atunci, ceva, ceva, tot vei afla, fiindcă te-apropii de miez, de ochiul vîrtejului. Așa că Arrow se păstrează aproape de tot ce-i intră în viață. Se implică în tot felul de cauze sociale, ori academice, e directorul unor corporații și se întîlnește regulat cu toate grupurile de conducere. Se menține în mijlocul oamenilor. Cel puțin șase dineuri pe lună se petrec în casa lui. Ai spune că nu vrea să piardă nimic. Nu știu dacă ați avut vreodată o obsesie, dar dac-ați avut, știți că memoria vi se dilată și percepeți o grămadă de informații pe care vă străduiți să le uitați, ca să nu vă mai hăituiască. Ei bine, așa e Arrow, doar că nu suferă de obsesie și nici nu încearcă să uite. Îi e bine cu memoria sa „de elefant”. Sau, cel puțin, așa spune prietenul său, Robert Aumann, matematician și teoretician al Talmudului. Că Arrow știe invariabil mai mult decît oricine și despre orice. Și nu uită, niciodată, nimic.
Adaugă un comentariu