Lucian Boia: Încerc să fac o istorie care să pună în mișcare inteligențele și sentimentele
Microfonul de serviciu 11 aprilie 2012 Niciun comentariu la Lucian Boia: Încerc să fac o istorie care să pună în mișcare inteligențele și sentimentele 44Lucian Boia e istoricul care nu se îmbată cu apă rece. Respinge vehement clișeul „istoria se repetă” – „e o vorbă care s-a spus cîndva și se tot spune, dar evident că nu e așa. Nu se repetă fiindcă e mereu alta”, îmi spune – și nici nu crede că aceasta poate prezice viitorul. „Dovadă că cine spune ceva despre viitor, și nu numai despre cel îndepărtat, ci și despre cel de mîine și de poimîine, se înșală și se întîmplă alte lucruri la care nici nu te gîndești”, completează acesta. Dintre „Minunata lume nouă” a lui Aldous Huxley și „1984” a lui George Orwell, consideră că cea din urmă s-a apropiat mai mult de adevărul istoric, dar se bucură că nu a fost întocmai precisă, că nu s-a ajuns chiar la situația descrisă în carte. „Este interesant că noi totuși mai aveam ceva libertate, nu a fost chiar așa”, spune istoricul. Este genul de om care se dedică întru totul muncii, împărțindu-se între studenții Facultății de Istorie de la București și cărțile sale. Nu folosește telefon mobil și consideră că mulți intelectuali s-au pierdut după Revoluție, că nu le-a priit, din punct de vedere profesional, libertatea de după ’89.
Este adevărată deviza Partidului din „1984”: „Cel care controlează trecutul controlează viitorul iar cel care controlează prezentul controlează trecutul”?
Există tendința asta de manipulare prin istorie, cred că istoria întotdeauna a fost un instrument de manipulare, în sensul puternic al termenului sau într-un sens ceva mai vag, dar pînă la urmă modul cum reconstituim trecutul este în foarte mare măsură dependent de prezent, de ideologiile prezentului, de proiectele prezentului, inclusiv, sigur, de intențiile de manipulare și de dominare prin aceasta. Așa încît, da, răspunsul meu e că e adevărat, sigur că da.
Și ar trebui să ne temem de asta?
Ar trebui să devenim conștienți de faptul că prin istorie se poate manipula, că istoria pe care o știm sau credem că o știm este numai o anumită perspectivă asupra istoriei, că perspectiva ar putea să fie și alta. Deci istoria adevărată este cea care a fost, istoria pe care o reconstruim la nesfîrșit nu mai este în întregime adevărată, este viziunea prezentului asupra trecutului și o viziune care poate să fie ideologizată, politizată și care poate tinde spre influențarea oamenilor într-o direcție sau alta. Cum s-a folosit de istorie, ca să dau un exemplu mai concret, ideologia națională. Statele naționale s-au făcut prin istorie printr-o anume manipulare, în fond, a istoriei. Iar apoi, extremismul naționalist iarăși s-a folosit de istorie. Și așa mai departe. Da, trebuie să ne temem în măsura în care prin istorie, printr-o anume reconstituire, printr-o anume interpretare a ei, se caută să ni se inducă niște atitudini care pot să conducă într-o direcție care să nu fie cea bună.
Elita formată sub comunism a continuat
De ce nu și-au învățat românii lecția în ce privește oamenii care au luat puterea după Revoluție și prezența lor în viața publică și azi?
Asta-i clasa conducătoare care s-a format după Revoluție, în mare măsură cu origini în comunism. Deci dacă comunismul a distrus în cea mai mare parte vechea elită și în orice caz a distrus vechea elită politică a României, ieșirea din comunism nu s-a mai prezentat așa, elita formată sub comunism a continuat. Și elita, sigur cea intelectuală, dar mai ales elita economică, elita politică, a continuat să se afle în fruntea treburilor. Deci nu a fost o întrerupere din punctul ăsta de vedere, s-a schimbat orientarea, dar nu s-au schimbat și oamenii. Ce să învețe sau să nu învețe românii? Asta este clasa conducătoare pe care o avem și gata.
Sînteți mulțumit?
A, da, eu sînt mulțumit fiindcă după ’89 dispun de ceea ce mă interesa personal în cea mai mare măsură și anume de libertatea intelectuală. Deci din punctul ăsta de vedere sînt mulțumit. Scriu ceea ce cred cu adevărat, fără să mă feresc să spun lucrurilor pe nume, așa cum le văd eu, public tot ce am de spus, lucrările mele au totuși un anume impact, așa că din punctul de vedere al orizontului meu și al poziției mele intelectuale, sînt mulțumit în România. Îmi dau seama că foarte mulți oameni, poate cei mai mulți oameni, nu sînt mulțumiți fiindcă au alte proiecte și alte idealuri pe care nu și le pot manifesta sau împlini atît de bine în România. Mă refeream la mulțumirea mea, asta-i dorința mea, să-mi construiesc subiectele, să scot cărți din ele, să spun ce am de spus și lucrul ăsta pot să-l fac cu adevărat, fără nici o stînjeneală.
Sînteți mîndru de istoria României? Cea cunoscută de dumneavoastră.
De istoria așa cum au avut-o românii cu adevărat? Nu știu dacă putem să fim mîndri sau dimpotrivă să ne rușinăm de istorie. Adevărul e că, pînă la urmă, în comparație cu istoria altor națiuni europene, a fost multă vreme o istorie destul de mică cea a românilor și destul de marginală. Însă, începînd cu Unirea de la 1859, românii au realizat enorm. Sigur, a fost și meritul lor, sau meritul unei elite intelectuale și politice, a fost și conjunctura în mare măsură, dar totuși România într-un fel a avut noroc. De unde erau două principate relativ neînsemnate în colțul ăsta de Europă s-a creat în cîteva decenii o Românie, Vechiul Regat, după aceea România Mare și România care a devenit totuși o țară care nu e cea mai puțin însemnată din Europa, prin întindere, prin populație, rămîne ca românii într-adevăr să ducă mai departe acest proiect de afirmare în plan european. Deci nu pot să spun că sînt mîndru sau că nu, ce pot să spun este că românii au marcat multe puncte în ultimul secol și jumătate, pe lîngă eșecuri, sigur, și pe lîngă starea generală a României, care nu este prea bună astăzi. Dar, totuși, dacă ne uităm la situație cum se prezenta înainte de secolul al XIX-lea, e clar că România a înregistrat progrese.
Nu cred că există într-adevăr un sentiment acut al istoriei și al tradiției
Cu ce minciună istorică se amăgesc românii cel mai mult?
Poate cu ideea că au avut o istorie mai mare, mai importantă decît au avut-o în realitate, că, eu știu, au fost nedreptățiți de alții. Și bineînțeles că au fost și nedreptățiți de alții, dar totuși întîrzierea noastră istorică nu e în primul rînd din vina altora. Deci cred că e tentația asta de a căuta mereu responsabilități în altă parte, mai puțin propria răspundere decît vina celorlalți, că sînt turci, că sînt unguri, că sînt ruși. Și nu spun că nu-i nimic adevărat într-o asemenea interpretare, dar nu asta e interpretarea fundamentală a întîrzierilor românești.
Românii fug de propria istorie sau mai degrabă învață din ea?
Din istorie nu se învață niciodată. Nu cred că asta e problema, să înveți din istorie și n-ai cum să înveți fiindcă timpul prezent e mereu altul decît timpul trecut. Deci nu putem să aplicăm acum ceea ce s-a întîmplat într-o perioadă sau alta a istoriei. Nu știu dacă românii fug de propria istorie. Pînă la urmă sînt interesați mai mult declarativ, în sensul în care istoria sprijină identitatea românească și atunci cînd e vorba de identitatea românească și de raporturile cu ceilalți, atunci apelăm la istorie. Dar în rest nu cred că există într-adevăr un sentiment acut al istoriei și al tradiției. Dovadă că tradiția nu prea e respectată la noi, vezi ce se întîmplă și cu monumentele istorice, cu orașele României, se distrug foarte ușor mărturiile trecutului la noi, nu există un respect autentic pentru istorie.
Nu scriu cărți doar ca să mă aflu în treabă
Ați spus mai demult că vă plac mult enciclopediile, sînteți și dumneavoastră una?
Nu. M-am ocupat de multe lucruri, de multe subiecte și am ajuns să știu destule lucruri despre diverse probleme și etape ale istoriei dar sînt o grămadă de chestii pe care nu le știu și în orice caz nu mă consider o enciclopedie. Enciclopediile le folosesc ca să mă informez. Nu, eu nu sînt una și chiar că nici n-aș vrea să fiu. Cred că sînt un om care încearcă să gîndească, să explice lucrurile. Nu, o enciclopedie îți oferă materia primă, eu încerc să fac ceva cu materia asta primă, să merg mai departe în orice caz.
Strămoșii dumneavoastră, și aici mă refer la partea italiană, au venit în România ca să construiască drumuri. Dumneavoastră ce construiți?
Eu îmi construiesc cărțile. Sînt un om care scrie cărți și scriu cărți în sensul că dezvolt niște idei, nu scriu cărți doar ca să mă aflu în treabă. Am de fiecare dată cîte un proiect, am o idee și încerc să lămuresc niște lucruri. Asta fac, asta construiesc, idei și cărți.
Sînteți un istoric cu priză la tineri. Cum vă explicați?
Istoria e plicticoasă fiindcă din păcate istoricii o fac să fie plicticoasă. Adică o înțeleg ca pe o adunare de fapte, ca pe o nesfîrșită memorare, rememorare și sigur că lucrurile astea devin plicticoase. Cred că trebuie făcută o istorie inteligentă, adică o istorie care să însemne de fiecare dată punerea unei probleme, încercarea de a rezolva problema respectivă. Dacă faci o asemenea istorie, asta poate într-adevăr să devină interesantă și să-i captiveze și pe tineri. Dar să înveți la nesfîrșit ce s-a întîmplat în diverse epoci cu diverse persoane cu diverse personalități, asta e neinteresant, cum să spun, o istorie care n-are suflet. Eu încerc să fac o istorie care să pună în mișcare inteligențele și sentimentele. O istorie la care să participăm reconstruind-o și reinterpretînd-o, nu rememorînd la nesfîrșit ceea ce alții au stabilit cu multă vreme în urmă.
Sînt intelectuali care s-au pierdut aproape după ’89
Ați spus că oamenii au din ce în ce mai puțin timp, pentru că se grăbesc să facă cît mai multe lucruri. Dumneavoastră cum vă găsiți timpul să scrieți?
Fiindcă eu nu fac atît de multe lucruri. Bine, sînt orele la facultate, doctoranzii, ce mai am la universitate, dar în rest asta fac. Citesc, cercetez, scriu. Am renunțat sau n-am fost tentat să fac o mulțime de lucruri. Sînt intelectuali care s-au pierdut aproape după ’89, fiindcă s-au ivit atîtea oportunități. Mereu să călătorești, mereu să ții conferințe, mereu să fii invitat într-un loc sau altul și pînă la urmă îți faci timpul praf și energia se risipește. Eu – și n-am făcut nici un sacrificiu pentru asta, ăsta e profilul meu intelectual – mi-am rezervat vremea și energia ca să mă gîndesc la subiectele mele și să fac cărțile pe care le-am scris. Că e mult sau că-i puțin nu eu o să decid, dar asta am știut eu să fac și asta am înțeles să fac.
S-a întîmplat vreodată, din punct de vedere profesional, să nu spuneți adevărul?
Eu cred, în ce mă privește, că nu am mințit niciodată. Dar poți să nu minți ca istoric și să nu spui chiar adevărul așa cum e fiindcă nimeni nu spune adevărul așa cum e. Aici e vorba de condiția istoriei. Una e istoria cea mare, care a fost și care a fost într-un anume fel și alta înseamnă reconstituirile pe care le propunem noi ale istoriei. Deci poți să fii foarte corect, să nu minți nici o iotă și totuși să nu ai dreptate sau să nu ai decît parțial dreptate în istoria pe care o propui. Însă eu, cu intenție, nu am mințit niciodată. Ce trebuie însă să spun este că în perioada comunismului, chiar dacă nu am mințit, nu am putut să spun o grămadă de lucruri care trebuiau spuse sau ar fi trebuit să fie spuse însă nu se puteau zice, asta era condiția oricui înainte de ’89. Dar nici înainte, nici după ’89 n-am spus altceva decît ce cred. Deci tot ce e în mine a ajuns să apară în cărțile pe care le-am publicat, n-am ținut ascunsă nici o idee pe care am considerat-o semnificativă și meritînd să fie comunicată celorlalți. Din punctul ăsta de vedere, pot să vă asigur că ce-am publicat e perfect sincer.
Cum vă raportați la putere?
Sînt cu totul în afara chestiunii legate de putere, (rîde) eu stau pe margine, cum să spun. Dar îmi îndeplinesc funcția de intelectual, de a comenta, de a-mi spune punctele de vedere. Dar nu particip în nici un fel la jocurile de putere la nici un nivel. N-am participat nici în Facultatea de Istorie, nu m-a interesat niciodată și chiar m-am ferit să conduc facultatea sau vreo catedră, n-am avut asemenea funcții că n-am vrut să le am. Deci nu îmi place. Urmăresc puterea, urmăresc ce face puterea, că de-aia sînt istoric, dar nu îmi place să particip la jocurile puterii.
Cele mai mari prostii pe lumea asta le scriu tot intelectualii
Se poate vorbi în mod real astăzi de o prigoană a intelectualilor?
Nu cred, e prea mult spus. Cred că în România există suficientă libertate intelectuală, totul e ca intelectualii să și-o asume și să acționeze în consecință. Dacă intelectualii nu au un rol mai mare și mai eficient este vina lor, dar nu cred că sînt supuși unei prigoane, nu gîndesc în felul ăsta. Eu, încă o dată, mă simt perfect liber ca intelectual. Sigur că pot să am alte nemulțumiri privind viața mea și a noastră în România, dar eu ca intelectual nu pot să reproșez nimic României, nu mi se pun piedici în nici un fel să-mi afirm ideile.
Privind în ansamblu, cum au făcut intelectualii români – nu doar cei din cartea dumneavoastră, ci de-a lungul timpului – față „capcanelor istoriei”?
Păi, în general prost, cum să faci față capcanelor? În capcane cazi și ieși destul de greu din ele. Încă o dată, să nu ne închipuim că intelectualii au nu știu ce calitate în plus față de restul muritorilor că judecă mai bine mersul istoriei. De multe ori îl judecă mai prost, fiindcă sînt tentați spre construcții abstracte, sînt tentați spre utopii, spre soluții paralele, de-aia sînt intelectuali, să se tot gîndească. Și se gîndesc cînd mai bine, cînd mai rău. Cele mai mari prostii pe lumea asta le scriu tot intelectualii, sau le afirmă, sau le fac, fiindcă intelectualii sînt cei care gîndesc uneori mai mult decît trebuie și își imaginează tot felul de soluții. Așa încît să nu ne închipuim că intelectualii sînt mai realiști sau mai apropiați de adevărurile mersului istoriei. Nu, s-au lăsat de multe ori înșelați, au rătăcit de multe ori, asta este. Să nu ne facem iluzii cu privire la capacitatea intelectualilor de a judeca lucrurile.
Ce considerați că ar fi putut aceștia face mai bine pentru România?
Ar fi putut să fie mai independenți decît sînt, să fie mai critici, inclusiv în sensul constructiv, nu destructiv neapărat. Să se manifeste cu adevărat ca niște oameni liberi, care să își afirme cu curaj ideile. În rest, pentru politica efectivă, ai o clasă politică, nu trebuie neapărat intelectualii să se bage în asta. Rolul lor este să fie atenți la ce se întîmplă și să fie cît mai independenți și cît mai pertinenți în judecățile lor.
Basarabia a fost întotdeauna în planul doi al preocupărilor românești
Au greșit de-a lungul istoriei intelectualii români față de Basarabia?
Da, cred că au greșit față de Basarabia, și nu numai intelectualii, ci și oamenii politici. Cînd s-a făcut România, și mă gîndesc la atitudinile din Primul Război Mondial, e clar că Transilvania a însemnat mult mai mult decît Basarabia și de-asta România s-a aliat în 1916 cu Antanta și a refuzat cealaltă soluție, care era și ea de luat în considerare și unii au luat-o în considerare – o alianță cu Puterile Centrale. Dacă România ar fi mers cu Puterile Centrale, mergea pentru Basarabia, mergînd cu Antanta a mers pentru Transilvania. Cred că Basarabia a fost întotdeauna în planul doi al preocupărilor românești și de aici și o anume frustrare a basarabenilor.
Ce rol ar trebui să joace intelectualii în societatea românească de astăzi?
Nu înseamnă că toată lumea trebuie să fie de acord, dar punctul meu de vedere este că intelectualii nu au ce căuta direct în politică. Nu știu dacă este rostul lor de a se lansa chiar în arena publică, în arena politică, în jocul ăsta pentru putere. Cred că de cîte ori au făcut-o, rezultatele au fost mediocre. Să ne gîndim la Nicolae Iorga și la atîți alții care au avut și ambiții politice și nu prea au reușit în ce și-au propus. Cred că rolul intelectualului este însă să observe îndeaproape ce se întîmplă în spațiul politic și în spațiul public în genere. Cred că este un rol critic, nu o critică cu orice preț, nu o critică acolo unde nu e cazul neapărat să critici, dar foarte multă atenție la ceea ce se întîmplă. Au rolul ăsta de a comenta, de a lansa idei, de a critica într-un fel sau altul. Deci cred că asta este funcția, una intelectuală și nu una politică directă. Au funcția de a supraveghea ceea ce se întîmplă, de a comenta, de a critica ceea ce se întîmplă în spațiul politic, ăsta e punctul meu de vedere.
Dar în ce măsură considerați că mai sînt credibili sau demni de urmat?
Am spus și în cartea „Capcanele istoriei”, nu înseamnă că intelectualii, fiindcă sînt intelectuali, gîndesc mai bine decît alții. Deci trebuie ca fiecare să gîndească cu mintea lui, nu înseamnă că dacă un intelectual are un punct de vedere, mai ales că nu au toți aceleași puncte de vedere, este cel mai bun. Nu știu dacă intelectualii trebuie neapărat să fie urmați. Fiecare român are de gîndit în mintea proprie și are de ales fără să cadă în capcana interpretărilor făcute de intelectuali.
Cît de independenți îi vedeți pe intelectualii români de azi în raport cu puterea?
Intelectualul n-a fost niciodată foarte independent în raport cu puterea și asta e păcat, fiindcă misiunea lui ar fi tocmai să fie independent, este funcția critică, care e cea mai prețioasă, dacă ne referim la el. Din păcate, într-un fel sau altul, intelectualii – nu toți, nu vreau să generalizez, dar gîndindu-mă la categoria intelectualilor în ansamblu – sînt destul de dependenți de putere. Prin pozițiile pe care le ocupă, mulți sînt funcționari ai statului, într-un fel, că sînt profesori sau ocupă alte funcții și printr-un anume respect pe care îl au față de putere, printr-un anume complex pe care îl au față de putere.
Este compromisul mai mare acum decît atunci?
Nu cred. Din exemplele pe care le-am dat (n.r.: în carte) rezultă că și atunci dependența de putere sau tentația de a fi în apropierea puterii, de a se afla în umbra puterii, sub umbrela protectoare a puterii, a fost întotdeauna destul de mare. Nu pot să măsor acum – nu există un aparat de măsurat în privința asta – dar nu cred că sînt mai dependenți astăzi decît atunci, cred că e o condiție a intelectualului pe care o întîlnim în diverse epoci.
Deci un intelectual ar trebui mai degrabă să critice politica decît să o laude?
Da, nu să o critice cu orice preț, dar să aibă o privire critică, o privire critică poate să însemne și o apreciere, cum să spun, dacă un lucru consideri că este bun, spui că este bun, dar nu să spui „bun” așa, automat, fără să faci o analiză. Cînd spun „privire critică” nu înseamnă critică sistematică, cu orice preț, dar o atitudine de judecată proprie.
Există vreun intelectual român care să se potrivească cu modelul acesta ideal?
A, nu-mi cereți asta. Nu m-am gîndit la treaba asta și nici n-aș vrea să dau exemple.
Capcanele timpului, în 300 de pagini
Lucian Boia, născut în februarie 1944, este un istoric român contemporan, cunoscut mai ales pentru lucrările dedicate comunismului și mitului în conștiința românească. În prezent este profesor la Facultatea de Istorie de la Universitatea din București și are, pe lîngă opere publicate în engleză, franceză și germană, 18 cărți în limba română. „Istorie și mit în conștiința românească” (Humanitas, 2003) a stîrnit controverse printre naționaliștii înflăcărați, datorită modului obiectiv și critic în care autorul analizează „obsesii istorice” românești și demistifică mituri „mioritice”. Cea mai recentă carte, „Capcanele istoriei. Elita intelectuală românească între 1930 și 1950” (Humanitas, 2011), tratează clasa intelectualilor în perioada pe care Lucian Boia o consideră cea mai grea în istoria noastră recentă, întrucît s-au succedat în ceva mai mult de zece ani șapte regimuri politice. Astfel, acești ani i-au pus la încercare pe intelectualii români, care de multe ori au căzut pradă capcanelor și ispitelor puterii. „M-au ajutat mult arhivele Securității, care avea niște dosare splendide despre intelectualii vremii”, spune acesta, amuzîndu-se.
Cartea aduce o perspectivă nouă și critică asupra intelectualilor acelei perioade, considerați mai mereu repere demne de urmat și fiind prezentați la un nivel la care societatea românească nici nu mai poate spera să ajungă. Autorul demonstrează că și ei aveau metehnele lor și că au făcut de multe ori compromisuri demne de criticat.
Adaugă un comentariu