Mie nu-mi place să-mi exhib sentimentele sau să mint, iar în teatru ai de mințit puternic
Microfonul de serviciu 3 mai 2017 Niciun comentariu la Mie nu-mi place să-mi exhib sentimentele sau să mint, iar în teatru ai de mințit puternic 28Biroul de la Teatrul „Luceafărul” în care Ioan Holban stă ore întregi arată mai degrabă ca o bibliotecă pentru că, oriunde te uiți, în fața ochilor îți apare un teanc de cărți. Undeva, în colțul drept, „Erika”, mașina de scris care de curînd a ieșit la pensie, urmărește în liniște fiecare gest pe care-l face directorul teatrului. Lîngă scaunul de la birou, o boxă mică, maro, venită din perioada comunismului îi dă de știre criticului de fiecare dată cînd se umple sala de la teatru, căci ea aduce aplauzele, țipetele și rîsetele din sală direct în biroul lui Ioan Holban. Fiecare oră este consumată cu decizii ce țin de coordonarea teatrului, cu cititul manuscriselor ce vin de la diverși autori și cu scrisul la mașina de scris – asta pentru că Ioan Holban nu a acceptat calculatorul în viața lui și a preferat să înlocuiască mereu tehnologia cu energia pe care jocul și tinerețea teatrului i-au tot oferit-o.
Care este locul dumneavoastră preferat din Fălticeni?
Prima amintire pe care o am nu e din Fălticeni. Eu sînt născut la Fălticeni și bunicul meu dinspre tată a fost la pușcărie pentru că a fost trecut la chiaburi și a fost membru al Partidului Țărănesc. Atunci, bunicul s-a gîndit că dacă pleacă din Fălticeni își va pierde urma și a făcut o gospodărie într-o comună la vreo 50 de kilometri de oraș. Copilăria mi-am petrecut-o acolo și tot din acel loc am prima amintire. Atunci eu aveam patru ani și o formă de hepatită ușoară. Eram supărat că trebuia să stau în casă, cînd eu pe geam vedeam derdelușul pe care se dădeau copiii cu sania. Bunica venea la mine, mă mîngîia pe cap și-mi spunea „puiul bunicii!”.
Apoi, bunicul meu, avînd ideea asta că dacă călătorește nu va mai ști nimeni de el, a plecat și de acolo după ce a vîndut casa unui sătean. Ulterior, omul ăla a dat divorț ca să poată împărți averea, și și-a pus pe casă steagul Americii; spunea că așteaptă să vină americanii la el. N-a trecut mult pînă l-a luat poliția bolșevică. Noi ne-am mutat în Botoșani, pe strada Viilor, care la vremea aceea era un fel de sat mai mare. Bunicii și-au făcut casă, cu animale și vie. La un moment dat, pe pămîntul respectiv trebuia să se construiască blocuri și bunicul s-a mutat la o nepoată. Bunicul întotdeauna ducea familia după el. Tata era în armată la Timișoara, iar din cauza faptului că l-au luat pe bunicul la canal, un an și două luni s-a transformat în doi ani, drept pedeapsă. Și în timpul ăsta noi făceam periplul ăsta. La Botoșani, eu am stat pînă în 1972. Cînd a murit bunicul, în 1976, eu eram student la Litere. M-am dus la spital și el i-a dat afară pe toți cei șapte frați care au venit să-l vadă. S-a uitat la mine lung și mi-a spus că îmi dă ceva, a scos de sub pernă un fel de plic din piele, iar înăuntrul era arborele genealogic al familie și cîteva scrisori. Pe una dintre ramuri era și familia Lovinescu, cu Eugenia Lovinescu care vorbea la Europa Liberă. Mi-a spus că sîntem rude cu ea, însă eu nu am spus nimic despre asta pentru că riscam să fiu dat afară de la facultate.
Cine spune că actorii sînt doar niște executanți se înșală amarnic
Spuneați într-un interviu că „am rămas studentul de la Litere care debuta, în urmă cu peste patruzeci de ani, cu două studii despre Ion Creangă și Nichita Stănescu, în revista «Dialog» a Universității «Alexandru Ioan Cuza» din Iași”. Cum arăta studenția dumneavoastră?
Foarte frumoasă, dar dacă fac cîteva explorări găsesc și lucruri rele, deși prefer să păstrez în memorie doar întîmplările bune. Am fost un student bun, am avut un sigur nouă toată facultatea la Slavă veche, în anul I, și acum încă mai știu două-trei cuvinte care mai apoi m-au ajutat să învăț Greaca veche. Profesorul ăsta de slavă punea note într-un mod foarte original, se suia pe un scaun în sufrageria proprie și arunca tezele și care cădea pe masă primea o notă, care cădea pe pat o altă notă și tot așa. Eu atunci eram hotărît să merg la mărire, dar am aflat de asta și nu m-am mai dus – că cine știe unde cădea lucrarea mea.
Eram și nonconformist, aveam plete, cîntam la chitară și aveam și o trupă de folk. Seara ne adunam „La Balenă” și cîntam la chitară, iar fetele se adunau în jurul nostru. În perioada aceea, studenții care aveau note bune erau nevoiți să se înscrie în Partidul Comunist. Eu atunci lucram și la revista „Dialog” unde Alexandru Călinescu era redactor-șef. El mi-a spus că trebuie să mă înscriu și mi-au spus că trebuie să mă tund. M-am dus la adunarea aia, era într-o sală de seminar, și mi-am băgat părul sub gulerul de la cămașă ca să-l vadă. Cei de acolo erau profesori și mă știau; m-au întrebat doar despre revista „Dialog” și cam atît. Cînd să ies, strigă secretarul de partid – „Și să te mai tunzi, tinere, da?!”.
Dacă ar veni Dumnezeu și m-ar întreba unde aș vrea să mă nasc a doua oara, eu i-aș spune că tot aici
Spuneați, într-un interviu că aparțineți teatrului, fiindcă ați coordonat timp de 21 de ani activitatea Teatrului Național „Vasile Alecsandri” și a Teatrului „Luceafărul”, dar nu sînteți nici actor, nici regizor, nici dramaturg. Regretați că nu ați urcat pe scenă, în fața publicului?
Eu nu am o problemă să vin în fața publicului, chiar am fost pe scena Teatrului Național de cîteva ori, dar nu să joc teatru. Nu mi-am dorit să joc teatru, pentru că actorii și regizorii și toți cei care fac parte dintr-o echipă artistică de creare a unui spectacol sînt creatori, cine spune că ei sînt doar niște executanți se înșală amarnic. Actorul face ce-i spune regizorul, spre exemplu, el mută o tavă de aici pînă dincolo, însă într-un fel duce tava unu’ și în alt fel duce aceeași tavă altul. Specificul acestor creatori este acela că ei lucrează în echipă, iar eu asta nu pot să fac. E ca și cum l-ai luat pe Roger Federer și l-ai pune să joace în echipa de fotbal a Barcelonei. În plus, mie nu-mi place să-mi exhib sentimentele sau să mint, iar în teatru e de mințit puternic. Un actor poate să nu-l sufere pe altul, ca om, însă pe scenă trebuie să-l îmbrățișeze și să-i spună că e simpatic. Sigur că este convenție, dar trebuie să mimezi toate astea și eu nu sînt capabil.
Vă vedeți mai degrabă stînd singur într-un birou?
Da, sigur că da. Dacă vine Doamne-Doamne și mă întrebă unde aș vrea să mă nasc a doua oara, eu i-aș spune că tot aici. „Dar nu se mai poate în același loc”, mi-ar spune El. „Atunci, să mă nasc la Salonic”, i-ar răspunde eu. Dacă m-ar întreba ce aș vrea să fiu, i-aș spune că aș vrea să fac ceea ce am făcut și în viața anterioară. Dacă și aici mi-ar pune aceeași condiție, i-aș spune că nu aș mai vrea să mă nasc a doua oară.
În urma evaluării proiectelor de management din 2006, dumneavoastră ați obținut nota 7.08 cu proiectul „Specific național, vocație europeana”, o notă insuficientă pentru a rămîne în funcția de director al Teatrului Național. Spuneați că doriți să depuneți o contestație, deși „urma să vă loviți de același funcționar public care era împotriva dumneavoastră”. Ați mers mai departe cu această idee?
Nu, nu am mai făcut nicio contestație fiindcă mi-am dat seama că-mi pierd vremea de pomană. Colectivul de la teatru a rămas atunci, dar eu știam că nu mai are niciun rost. Teatrul Național a intrat într-un concurs, o licitație făcută de Uniunea Europeană, cu fonduri nerambursabile, pentru reparațiile necesare teatrului. Eu deja făcusem tot ce era nevoie, deja muncisem la repararea teatrului din 2007, dar erau bugete mici care veneau de la bugetul statului – 5 miliarde. Am lucrat totuși în perioada 2006-2007 cu 70 de miliarde de lei vechi cheltuiți pe diferite etape ale reparației. Cînd am plecat eu din teatru, fundația teatrului era în regulă, la fel și grădina. În 2005, spre toamnă, s-a ivit această oportunitate și atunci am făcut un proiect împreună cu cei de la Iasicon, care se ocupau de tot ce ținea de construire. Ne-am dus la București, ne-am calificat și am luat acești bani pentru a repara teatrul. Imediat s-a emis o hotărîre semnată de Băsescu, de ministrul de Finanțe de atunci, de ministrul Culturii, de cei care trebuia s-o facă prin care se acorda această sumă de bani – 6.300.000 de euro. Cînd am venit eu cu hîrtia aceea de la București, eram bine mersi că urma să repar teatrul, aveam și calendarul făcut pe următorii trei ani în care spunem clar ce făceam în fiecare lună. Dar eu n-am fost de acord cu tot ce voiau unii să cumpere, și după multe alte întîmplări a venit un funcționar public de la Ministerul Culturii, pe atunci directorul Direcției de Teatru, care de altfel nici nu știa românește prea bine, a făcut o evaluare și mi-a dat nota aceea. Era evident că acolo au pus umărul domnul Prisecaru, care era prefect, și domnul Fenechiu, care era ministru și deputat. Atunci, mi-am dat seama că nu mai are niciun rost să mă opun. Cu cine să mă lupt, cu morile de vînt? Mi-am spus că mai bine plec, ceea ce am și făcut.
Ați plecat gîndindu-vă doar la dumneavoastră?
În primăvara anului 2006 am primit nota respectivă, însă eu mi-am mai făcut treaba. Am dus trupa la Kiev la festival și apoi aveam o întîlnire cu Ambasada Norvegiei pentru a obține o sponsorizare pentru festivalul Ipson. Angajasem chiar o trupă de la Oslo pentru festival, dar nu au mai putut veni pentru nu mi-au mai dat bani și nu mai aveam dreptul să construiesc proiecte noi, dar, de obraz, am făcut festivalul Ipson. A fost doar un spectacol la Teatrul Național. Nu am putut să-l fac așa cum îl gîndisem eu.
După ce ați plecat de la un teatru, ați venit la altul.
Inițial, am vrut să merg înapoi la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, să predau la Facultatea de Litere. Era Dumitru Oprea rector atunci și el mi-a sugerat să vin la concurs, așa că eram liniștit știind că din septembrie urma să merg la universitate. Exact în acea perioadă, se dădea concurs la Teatrul „Luceafărul”. Eu mă duceam la deschiderea Tîrgului de carte „Librex”, unde m-am întîlnit cu patronul Teatrului, căruia i-am spus că am plecat de la Teatrul Național și că o să merg la universitate. Atunci, el mi-a spus să iau parte la concursul de la Teatrul Luceafărul, așa că m-am dus și l-am luat. Erau trei sau patru pe loc. Concura și doamna Oltița Cîntec, dar s-a retras cînd a auzit că vin eu. Cînd am venit aici și am văzut organigrama m-am speriat. Orga de lumini era stricată, orga de sunet o înnădeau cu niște fire, autobuzele erau de prin 1975 – veneau șoferii dimineața și le încălzeau dedesubt cu foc ca să pornească motorul. Ceva de speriat. Am luat-o ușor, ușor. Pînă de Crăciun, am obținut bani și deja aveam în curte un autobuz și un microbuz. La un moment dat, vine un actor la mine să-mi spună „la mulți ani” de Crăciun și mă întreabă: „Băi, Ioane, a venit o trupă la noi?”. I-am spus că e Crăciunul și nu vine nicio trupă de teatru. „Păi ale cui sînt autobuzele astea?!”. Am rîs și i-am explicat.
Copiii din Iași sînt un public foarte dur față de publicul adult
Și totuși, cînd ați venit aici, nu v-a fost teamă că veți păți ca la Teatrul Național?
Aveam pielea tăbăcită. Deja știu cum decurge tot fenomenul și nu-mi este teamă. Îți este teamă în momentul în care ai vrea, cum spune românul din cartier, „să pui botul”. Atunci da, e posibil să înceapă să zăngăne pe la ușă unii care vor să-ți ia declarații. Dar cînd tu știi precis că nu ai să vrei, atunci nu are de ce să-ți fie temă. Eu nu conduc mașina că nu am carnet și nu am nevoie de mașină Ferrari, nevasta nu o mai schimb că e tîrziu de acum, vilă la țară nu vreau și nici piscină pentru că mie îmi place apartamentul în care stau. Nevasta mea îmi spune de prin 1990 să ne mutăm la casă, dar i-am spus că nici nu vreau să aud. Nu am ambiții din astea.
Pentru bani, în instituții, trebuie să alergi, nu poți sta în birou și să dai doar telefoane. La Teatrul Național vorbeam la telefon cu miniștri, cu secretari de stat și îmi spuneau de fiecare dată că nu e nicio problemă și că totul se rezolvă. Mi-am dat seama tîrziu că ei puneau apoi telefonul jos și asta era. Am învățat că trebuie să umblu și mergeam cu trenul noaptea la București. Așa am făcut rost și de bani la Teatrul Național. La Teatrul „Luceafărul”, știam că nu trebuia să merg în capitală, că ministerul era aici, peste stradă. Cînd am avut nevoie de orga de lumini și de sunet, m-am dus să cer bani. Nu au vrut să-mi dea și le-am spus că o să cumpăr lumînări și că fac teatru la lumina lumînării. După aceea m-au sunat și au zis că primim ce ne trebuie.
Cum este publicul de aici față de cel de la Teatrul Național?
Pe copii acum nu mai poți să-i păcălești, mai ales că ei văd în fiecare zi pe la televizor fel de fel de nebunii. Nici să faci spectacol de lumini la teatru, dar nici să ai niște haine ponosite și atît. Mulți spun că nu vin la teatru de copii pentru că aici o să se plictisească ascultînd „Cățeluș cu părul creț”. S-o creadă ei. Copiii de aici sînt un public foarte dur față de adulți. Dacă cei mari stau, de rușine, în sală chiar dacă nu le place ce văd și, la final, mai și aplaudă, copiii încep să se foiască, să se ghiontească, merg la budă, caută prin genți să mănînce și fac gălăgie ori stau pe telefon. Dacă le place sînt atenți și participă la spectacol. Este un spectacol în care unii actori de scenă cereau să li se îndeplinească unele dorințe. Atunci, apare în scenă și o fetiță care spune că ea vrea să se închidă toate școlile, dorința îi este îndeplinită și imediat se aud pe fundal zgomote de copii fericiți. De cînd dăm spectacolul ăsta, avem aceeași reacție, toți copii se ridică în picioare și încep să strige, să se bucure.
Care este prima carte pe care ați citit-o cu ochi critic?
Cu un ochi semi-critic am citit „Florile Răului” de Charles Baudelaire, în liceu, în clasa a IX-a. Am citit mult în perioada aia, citeam literatura de aventură – Jules Verne și lecturile obligatorii de la școală. În casa mea era o blibliotecă, nu foarte mare, pentru că tatăl meu a fost învățător. Pe vremea aia, erau niște activități în liceu, în fiecare joi după-amiaza. Eu împreună cu un coleg am venit cu ideea să vorbim despre cărți. Eu am luat cartea „Florile Răului” și am dat-o la școală să o citească și ceilalți colegi. În timpul săptămînii aceleia, directorul m-a chemat la el, mi-a arătat cartea mea și mi-a spus: „Da tu ce faci aici? Cărți de astea citești tu?”. M-a exmatriculat și mi-a luat și cartea. Am plîns, dar nu pentru că m-a dat afară, fiindcă așa eram liber și mergeam la pescuit și-mi plăcea, ci pentru că mi-a luat cartea. L-am rugat pe tata să meargă să o recupeze și-a făcut-o.
În clasa a XI-a, profesoara mea de franceză a emigrat în Israel și la plecare avea voie să ia doar un bagaj de 60 de kg. Atunci, m-a chemat la ea acasă, mi-a ales cîteva cărți din biblioteca ei și mi le-a dat mie. S-au adunat vreo trei saci mari și mergeam seri la rîndul la ea acasă, cu un cărucior de butelie, și transportam cărțile. Cînd m-am mutat la Iași, am luat cărțile în franceză cu cele mai bune titluri cu mine.
După 1990, scriitorii nu mai sînt vedete ale societății și așa e și normal
V-ar fi plăcut să continuați activitatea de filolog la Institutul „Al. Philippide”?
De la institut am plecat cu inima îndoită pentru că acolo era viața mea – biblioteca. Însă, prin 1990, la tulburarea care era atunci, mi-am dat seama că nu mai pot sta în bibliotecă, că nu mai am răbdare. De aceea am și plecat.
Prin ochii dumneavoastră, cum arată relația dintre carte și cititorul român prezent?
Bibliotecile publice, precum Biblitoteca Centrală Universitară „Mihai Eminescu” și Biblioteca „Gheorghe Asachi”, sînt pline și nu doar în timpul sesiunii. La anticariate nu ai niciun control, ieri chiar am fost la anticariat și erau două persoane în fața mea, una a luat cinci cărți, alta patru, din ce motive nu știu, dar le-a luat. E adevărat că sînt puțini cumpărători. Dacă faci o statistică la cărți de poezie e și mai nasol, îți iese că sînt 500 de cititori în toată România și nu e chiar adevărat. Cartea, ce-i drept, este destul de scumpă. În SUA, 50% din populație citește cărți, dar nu se spune ce cărți. În Anglia, se comunică un trend în creștere, anul acesta cu 6%, în Germania la fel. Acestea este un semn. De ce? Nu știu să dau un răspuns. Mă uit la piața cărții de la noi care este foarte slabă; piața Ungariei este triplă, la un număr de populație mult mai mică.
Eu nu sînt genul care să plîngă pe umărul cuiva și să spună că lumea nu mai citește, că vine Internetul peste noi. Eu cred că cititorii pe care îi avem sînt cei normali, firești. Sînt colegi de-ai mei care au în minte cifrele de dinainte de 1990, care erau mult mai mari. După 1990, scriitorii nu mai sînt vedete ale societății și așa e și normal, scriitorul nu trebuie să fie vedetă. Pe lîngă asta, piața și-a revenit în cadrele ei normale, pentru că cifrele nu prea mai mint, cîți cititori de poezie sînt, atîția aveam. Mie, de exemplu, mi s-au retipărit unele cărți pentru că așa s-a cerut, nu pentru că am vrut eu.
Un critic literar riscă să vorbească despre tot și toate și, astfel, să nu mai fie credibil în fața cititorilor sau să excludă, din lista sa, opere fundamentale și, astfel, să mai fie luat în seamă. Dumneavoastră cum ați menținut echilibrul în opera „Istoria literaturii române. Portrete contemporane”?
Criticul literar nu este marele judecător. Vorbele acelea pe care le-a spus Eugen Lovinescu cu seninătatea criticului sînt doar atît, vorbe. Istoria literaturii este o carte de autor, nu cum e dicționarul, spre exemplu, care e o lucrare de colectiv și care trebuie să includă pe toată lumea. În cazul criticului este altfel, este și o chestie de gust. Sînt cărți pe care le recitesc la vîrsta asta, poate că nu am citit-o cum trebuie prima dată, poate nu am înțeles. Reiau. Se poate întîmpla să fie autori valoroși, dar care să nu figureze în lista mea, dar autorul acela dacă este într-adevăr valoros apare pe lista lui Manolescu sau pe lista lui Ștefănescu. El nu este pierdut. Sau se mai poate întîmpla ca un autor valoros, cum e Brumaru, să apară și pe lista mea, și pe lista lui Ștefănescu, atunci se face o constantă. Eu cred că vremea criticii de direcție a apus de mult, atunci cînd a apărut amestecul genurilor, după Primul Război Mondial. Acum prozatorul este și poet. Mircea Ciobanu, de exemplu, este și poet, și prozator.
Mai stă autorul acum cu sufletul la gură pentru a afla ce a spus criticul despre cartea sa?
Da, exact așa stau și acum autorii, însă nu recunosc asta sau puțini o fac. Scriitorul dacă nu reușește să pună mîna pe publicația în care știe că s-a scris despre el, umblă peste tot și o caută, iar dacă tot nu o găsește, își calcă pe inimă și-l sună pe critic. Acum, firește, ajută și Internetul, fiindcă multe lucrări se pun acolo.
Vi se întîmplă des să vă sune autorii?
Mulți vin și aici la birou. Sînt presiuni. Spun că au scris o carte extraordinară și mă roagă s-o citesc. Mulți insistă să scriu eu neapărat despre carte pentru că el știe că semnătura mea contează. Eu nu cedez la astea. Uneori mă pot înșela, fără discuții, dar să știu că este o carte tîmpită și eu să scriu de bine despre ea, nu o să se întîmple niciodată.
Cîțiva scriitori afirmă pe rețele de socializare că unii membrii din Uniunea Scriitorilor sînt dați afară pe nedrept. Cum se vede situația din interior?
Nu-i adevărat, sînt tot felul de discuții pe Internet; știu și eu despre ele. Li s-a pus pata la doi-trei. De exemplu, cu Florin Iaru m-am văzut de vreo două-trei ori prin Iași. În toată povestea asta, nu prea sînt oameni din provincie, sînt niște jocuri care se fac în capitală, niște certuri între ei pe care nu le înțeleg. Cum poți să faci o adunare generală la așa numita noua Uniune a Scriitorilor condusă de Ciparu cel care a și pierdut alegerile? Păi Ciparu nu o să fie niciodată șef la Uniune pentru că nu o să-l voteze breasla de 3.000 de membrii. Așa i-a amețit și pe Cristian Teodorescu și pe Florin Iaru și au făcut „Tinerii scriitori”. Florin Iaru este de o vîrsta cu mine, sîntem născuți în același an, în 1954, Cristian Teodorescu la fel. Am și rîs cînd am auzit. Apoi mai vine și Ioana Crăciunescu ca „tînără poetă” care are 66-67 de ani. Păi ce tînără poetă este ea? Este de rîs și de plîns.
S-a luat la un moment dat o hotărîre precum că cei care s-au înscris în noua uniune să fie dați afară din aceasta, pe care de fapt au părăsit-o eu pentru că s-au dus în altă parte. Apoi a mai fost Eugen Simion care a spus că a fost dat afară, dar care de fapt nu și-a plătit cotizația timp de trei ani și a fost suspendat. Cît era să meargă de la Academie pînă la sediul Uniunii? Sînt niște orgolii. Eu nu spun că totul este în regulă și că este roz, dar nici așa cum se aude nu este.
Adaugă un comentariu