Mihnea Costoiu: Nu se mai pune problema să facem ca în 2011, un clasament de azi pe mîine
Microfonul de serviciu 28 ianuarie 2013 Niciun comentariu la Mihnea Costoiu: Nu se mai pune problema să facem ca în 2011, un clasament de azi pe mîine 21După ce noul Minister al Educației Naționale s-a lepădat de Tineret și Sport, învățămîntul superior și cercetarea științifică au primit, pentru prima dată în istoria învățămîntului românesc modern, propriul ministru delegat. Iar Mihnea Costoiu, rector al Universității Politehnice din București, crede că e bine ca educația să fie lăsată pe mîna celor care au ieșit din sistem. Pe mîna celor care sînt conectați și la lumea academică și la viața studenților. De aceea, pe 24 ianuarie, cînd a venit la Iași pentru a sărbători, împreună cu delegația oficială a Guvernului, unirea Principatelor, a ținut să se-ntîlnească și cu profesorii, dar și cu studenții ieșeni. Mihnea Costoiu nu vede o universitate în care cursanții să nu-și poată evalua cadrele didactice și are încredere că Ordonanța de Urgență 92/1202 n-a făcut altceva decît să corecteze cîteva dintre nedreptățile Legii 1. O lege bună de altfel, dar aplicată prost. Care trebuie schimbată, dar nu de minister. De toți actorii de pe scena educației.
Considerați că prin prevederile Ordonanței 92/2012 sistemul de învățămînt se întoarce la prevederile existente înainte de Legea 1?
Nu se pune problema întoarcerii la prevederile de dinaintea Legii 1. Însă multe dintre acestea sînt prevederi la care am lucrat în calitatea mea de secretar de stat la vremea respectivă și multe dintre principiile acestea le-am susținut și le susțin în continuare. Între aceste principii este și acela de clasificare a universităților. Universitățile, ca orice organisme, ca orice entități, nu sînt identice pentru că sînt diferite la nivel de conținut și de menire; au specializări diferite. Sînt universități de artă, politehnice, comprehensive, de medicină, dar care nu sînt identice nici legat de felul în care sînt organizate, chiar dacă există o lege care le guvernează. Nu poți să nu vezi și să nu accepți această realitate. Ceea ce este important de înțeles este principiul, pe care îl susțin, că o clasificare este o necesitate și doresc să menținem acest principiu în prevederile legale. Momentan avem o lege a educației care este în vigoare, există dezbateri multiple în învățămîntul superior vizavi de felul în care a fost făcută și nu cred că trebuie abandonat principiul pentru mecanismul care a stat la baza vechii clasificări. Vechea clasificare a luat în calcul doar activitatea de cercetare, exclusiv aceasta și ea adunată discutabil pentru că nu au fost niște criterii anunțate din timp. Există anumite lacune pe care universitățile le-au semnalat și multe dintre care trebuie să recunosc că sînt de acord. Dar principiul trebuie să-l păstrăm.
Avînd în vedere că validitatea clasificării a fost pusă la îndoială inclusiv de fostul ministru Ecaterina Andronescu cît și de cele două procese care există în acest moment…
Există două procese, este adevărat. Unul pe care l-a deschis Universitatea din Suceava și un proces pe care l-a deschis Asociația Universităților Private din România, procese care sînt pe rolul instanțelor și asupra cărora n-aș vrea să mă pronunț pînă cînd instanțele nu-și spun punctele de vedere.
Și nu considerați că, pe lîngă problemele legate de clasificare, prin modificările aduse Legii Educației de Ordonanța 92/2012 dată în decembrie, există riscul să se remarce un regres?
De ce?
Fiindcă multe dintre prevederile Legii 1 au fost întoarse la forma de dinainte de 2011.
Care dintre ele au fost întoarse?
Păi spre exemplu Senatul poate stabili ca profesorii de peste 65 de ani să continue în universitate, rectorul poate rămîne în funcție – și candida ulterior la un nou mandat – inclusiv după vîrsta de pensionare, coordonatorii de doctorate pot îndruma mai mult de opt studenți, s-a scos abilitarea pentru obținerea titlului de profesor universitar. Se poate discuta pe articole, dar nu ar putea fi privită totuși ca un regres?
Poți să privești din orice unghi, însă trebuie să privești realist și ținînd cont de realitățile sistemului de învățămînt. Cel românesc a avut, odată cu legea 1/2011, imposibilitatea de a decide dacă anumiți oameni de valoare pot sau nu să rămînă în universități. Pe cale de consecință, cîteva mii de profesori universitari, conducători de doctorat în mare parte, au fost pensionați automat la 65 de ani, fără a exista posibilitatea din partea universităților de a interveni. Marile instituții de învățămînt, și ieșene, dar nu numai, și bucureștene sau din Cluj Napoca ori Timișoara, cele patru mari centre universitare din România, au semnalat acest aspect la vremea respectivă. Faptul că și-au dorit să mențină în activitate oameni de valoare. Sînt academicieni, membrii Academiei Române, oameni de foarte bună calitate din punct de vedere profesional, cu o recunoaștere internațională, care în acest moment sînt oameni care lucrează cu contract de muncă la universitățile din străinătate sau pentru institute private ale marilor companii și care ar fi putut continua activitatea. Însă ceea ce nu a modificat Ordonanța 92 este vîrsta de pensionare. Aceasta a rămas la 65 de ani și a rămas la dispoziția Senatului dacă prelungește sau nu activitatea unui cadru didactic. Pe criteriile pe care Senatul le stabilește și dacă Senatul consideră că mai are nevoie de omul respectiv. Nu uitați că este o criză majoră de conducători de doctorat în sistemul de învățămînt românesc și acestă modificare cred că va duce ca în multe universități un număr mare de cadre să-și activitatea măcar drept conducători de doctorat.
Mai multă autonomie vine obligatoriu însoțită de mai multă responsabilitate
Sînteți deci de acord că prin această Ordonanță s-a crescut puterea Senatului și, implicit, la un anumit nivel, autonomia universitară.
Eu sînt adeptul autonomiei universitare, am spus-o și o repet cu foarte multă tărie. Aseară (n.r. 23 ianuarie) chiar am avut întîlniri cu asociațiile studențești din centrul universitar din Iași, am stat pînă la 02.00 azi noapte de vorbă cu ei și pot spune că au fost discuții foarte frumoase de cinci-șase ore. Este foarte important, sînt un susținător al autonomiei, însă aceasta aduce responsabilitate, asta am solicitat și solicit cu toată forța mea explicînd conducerilor universităților, rectorilor, dar nu numai acestora ci și Senatelor universitare, această resposnabilitate care le revine din ce în ce mai mare. Mai multă autonomie vine obligatoriu însoțită de mai multă responsabilitate. Trebuie să facă foarte atent judecățile de valoare, trebuie să înțeleagă foarte bine sistemul, trebuie să își proiecteze într-un interval de timp destul de mare, dar și pe perioada scurtă activitățile și deciziile astfel încît, spre exemplu, menținerea calității de titular să fie o decizie care să aibă în vedere o evoluție a personalului universității pentru că nu poți să ții persoane la 65 de ani pînă la adînci bătrîneți în poziția de profesor fără să te gîndești la necesitatea aducerii în sistem a tinerilor. Pe de altă parte nici nu poți să arunci pe toată lumea pentru că legea te-a obligat.
Dar asta la universitățile care au în Senat oameni cu simțul răspunderii. Dar în cîte universități credeți că există o asemenea situație? Au fost mediatizate multe cazuri de instituții de învățămînt superior private în care fondatorii și oamenii cu care s-au încojurat au creat o adevărată „hegemonie”.
Dacă vreți să privesc lucrurile foarte tranșant, această hegemonie, ca să vă citez, nu pentru că aș folosi eu termenul, era și în Legea 1. De ce? Pentru că aceasta prevedea posibilitatea ca în Consiliul de Adminsitrație să intre și oamenii de peste 65 de ani, iar reprezentanții fondatorilor conduceau de fapt și prin Legea 1 universitatea. Deci nu s-au modifcat lucruri de fond. Și, pînă la Legea 1, exista posibilitatea continuării activității, dar cu contract de muncă pe perioadă determinată, posibilitate care a fost menținută și în ordonanța 92/2012. Deci nu li se dă profesorilor peste 65 de ani dreptul de a li se aproba continuarea activității pe viață ci, în fiecare an, vin în Senat să facă această analiză. Deci Senatul are în fiecare an posibilitatea să dea sau să nu dea aprobare. Vizavi de universitățile private, ele își guvernează – și e normal să se întîmple așa – singure activitatea. Și pînă acum aveau mecanisme care să facă ceea ce face Legea 1 însă sub o formă mai ascunsă.
Trebuie să gîndim o soluție de apropiere a universităților de institutele de cercetare
Sînteți într-o poziție istorică. Este pentru prima oară cînd ministerul educației are o componentă individuală delegată învățămîntului superior și cercetării. Cum credeți că va afecta acest lucru cercetarea? În ultimii ani, universitățile și institutele de profil s-au plîns că aceasta ar fi prost organizată și subfinanțată?
Nu sînt chiar primul. În mandatul 2001-2004 a mai existat un ministru delegat exclusiv pentru cercetare dar acum, pe lîngă aceasta, mai subordonez și învățămîntul superior, după un model european. Deci nu e un model românesc inventiv, nu se poate spune că am inventat ceva, deși poate că eram mîndri să se fi întîmplat lucrul acesta. Este un model valabil în Franța, Austria, Germania sau Marea Britanie, unde există ministere separate pentru învățămîntul superior și cercetare. Sper să fie un lucru favorabil sistemului de învățămînt. În primul rînd pentru că sînt degrevat în calitate de ministru de calitatea curentă și de deciziile importante și arzătoare ale învățămîntului preuniversitar, vedeți ce se întîmplă și se discută zilele acestea, de la clasa pregătitoare la bacalaureat și la toate situațiile complicate cu învățătorii. Nu spun că nu particip, dar nu este exclusiv în sarcina mea, ci a domnului ministru, colegul meu, Remus Pricopie, și atunci sînt explicit focusat pe universități și instituții de cercetare. Sînt în acest moment într-un proces de preluare a tuturor institutelor de cercetare din alte ministere, conform ordonanței de reorganizare a Guvernului, acestea intrînd în subordinea Ministerului Educației Naționale, a departamentului de cercetare. Astfel încercăm să regîndim împreună cu universitățile, cu Academia Română, ca aceste institute să devină viabile și să poată oferi societății române mecanisme și soluții pentru ca societatea să meargă mai departe. Sînt foarte multe institute foarte bune în România, dar sînt și institute cu probleme serioase și încercăm să găsim cea mai bună formulă de guvernare a lor. Unele pot să supraviețuiască în formula aceasta, unele nu vor putea și trebuie să gîndim o soluție de apropiere a universităților de institute.
Atît institutele de cercetare cît și universitățile au suferit din toamna anului trecut din cauza suspendării plăților proiectelor finanțate prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane (POSDRU). Iar acum multe dintre acestea au problemele financiare foarte grave din acest motiv. Cum vedeți soluționarea acestora?
Din nefericire, situația este una complicată și trebuie să recunoaștem acest lucru. În mandatele anterioare, fără să dau numele miniștrilor, problema a fost tratată extrem de superficial. La sfîrșitul lunii iunie-iulie cînd s-a început reevaluarea pe fond a programului POSDRU în organismul intermediar de la Ministerul Educației erau peste 1.000 de cereri de rambursare neprelucrate. În mandatul doamnei ministru Ecaterina Andronescu, de cinci luni de zile, au fost prelucrate circa 25% dintre cereri, majoritatea venind din 2011. În acel an, practic, organismul intermediar nu a reușit să prelucreze nimic din cererile de rambursare ale universităților, iar în acest moment avem circa 700 de cereri și facem eforturi extraordinare să încercăm să le rezolvăm pentru a putea pune la dispoziția Autorității de Mangement de la Ministerul Muncii toate instrumentele pentru a face plățile către universități. Banii au fost alocați de Guvern în bugetele Ministerelor Educației și ale Muncii pentru a putea face plățile, numai că operațiunea de verificare este una foarte complicată. Aseară (n.r. 23 ianuarie), cînd m-am întîlnit cu rectorii universităților ieșene, le-am cerut sprijin astfel încît și din instituțiile de învățămînt superior să putem detașa oameni care să poată să facă verificări, fără să intrăm în conflicte de interese. Nu se pune problema ca cineva care vine din Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași sau de la Politehnică să evalueze propriile cereri de rambursare. Dar să se poată evalua cererile din celelate universități credem că este posibil și sperăm ca în perioada următoare, cu ajutorul sistemului și al colegilor din sistem, să deblocăm finanțarea. Este prioritatea mea numărul unu alături de laserul de la Măgurele.
Ați declarat în repetate rînduri că promovați codul studenților. Care considerați că trebuie să fie rolul studenților în structura de conducere a unei unversități? Cîtă putere trebuie să aibă aceștia?
În primul rînd, studenții trebuie să fie ascultați și apoi să fie reprezentați. Studenții trebuie să aibă reprezentanți în toate structurile decizionale ale universității. Pe cotele de reprezentare poate fi discutat, cît și asupra rolului lor. Dar obligatorie este reprezentarea, o condiție instituțională fundamentală asupra căreia nu ar trebui să existe nici un fel de discuție. În al doilea rînd, studenții trebuie să fie consultați în mod special pentru acele probleme care îi privesc în mod direct. Însă, în plus, eu cred că studenții trebuie să fie la rîndul lor activi, să-și spună punctul lor de vedere. Pentru că o atitudine pasivă în Consiliul facultății sau în Senatul universității nu le poate aduce beneficii. Cu alte cuvinte, organizațiile studențești și reprezentanții trebuie să-și exprime punctul de vedere și legat de alte probleme care nu țin de activitatea studențească, care nu țin doar de cămine și regulamentul de burse, ci și gestiunea universității. Și nu numai, cred că ar fi util și trebuie să se întîmple să se poată ajunge, așa cum este și în străinătate, ca studenții să își exprime punctul de vedere la planurile de învățămînt și cu privire la evaluarea profesorilor. Este un lucru care nu place sistemului, recunosc, dar cred că este necesar.
Există și acum o formă evaluare.
Există nu una, ci mai multe, însă sînt soluții sporadice, nu este un lucru generalizat. Există platforme educaționale, eu ca rector la Universitatea Politehnică din București (UPB) am instituționalizat deja un mecanism de evaluare a profesorilor de către studenți. Este important să existe un feedback al studenților în toate activitățile instituției de învățămînt superior. Și vizavi de managementul universității, de activitatea profesorilor, de practică, de activitatea în complexele studențești și așa mai departe.
Și cît de decisiv să fie acest vot al studenților în ceea ce privește evaluarea cadrelor didactice?
Am pus evaluarea studenților în evaluarea generală a profesorilor cu o cotă de 25% ceea ce eu cred că este una destul de mare. Nu pot să decidă exclusiv studenții care este pregătirea și care este capacitatea profesională a unui cadru didactic. Dar au și ei un rol. Ceea ce am propus, 25%, este o cotă foarte mare la nivelul întregii Europe.
Statutul studentului se respectă în mai puțin de jumătate dintre universitățile din România, ceea ce este foarte grav
Conform Legii Educației rectorii erau incompatibili cu funcțiile politice. Or, ordonanța a schimbat acest lucru, aceștia fiind obligați acum să își suspende activitatea pe durata exercitării mandatului, urmînd să revină la încheierea acestuia în mediul academic. Schimbările repetate și înainte de termen în structura de conducere a unei universități nu vor cauza probleme de stabilitate?
Nu cred, pentru că universitățile s-au dovedit a fi în acești 20 de ani instituții extrem de stabile. Există mecanisme foarte bune de coordonare. Nu cred că se produce o perturbare a activităților universităților și cred că este un plus de valoare, scuzați-mi lipsa de modestie, dar nu mă refer doar la mine, ca un rector să ajungă ministru. Este foarte important să ajungă în sistemul de conducere la nivelul național oameni care vin din sistem, care știu problemele. Ai tendința să aplici modele care îți vin din străinătate, unele foarte bune principial. Însă nu se pot aplica într-o cultură diferită, într-un mecanism instituțional diferit și atunci trebuie să înțelegi care sînt problemele universităților și care sînt reacțiile lor la aceste probleme. Uitați-vă ce s-a întîmplat cu Legea 1. Sînt foarte multe dintre măsuri principial foarte bune sau responsabile, însă modelul în care au fost aplicate și reacția universităților la aceste măsuri a fost foarte dură pentru că oamenii nu au înțeles și au respins a priori. Mai mult, nici nu s-au găsit acele mecanisme care să-i ajute să implementeze legea, motiv pentru care statutul studentului, spre exemplu, este aplicat doar ici colo. Acesta se respectă în mai puțin de jumătate dintre universitățile de România, ceea ce este foarte grav.
Păi după același model am putea să spunem și că legea educației funcționează acum la jumătate din capacitate.
Da. Sînt 364 de acte subsecvente care trebuiau elaborate. Legea nu poate să ceară acest lucru, este aberant.
În acest caz, este adevărat că lucrați acum la un proiect pentru o nouă lege a educației?
Nu lucrăm la un proiect al legii pentru că și eu și domnul ministru Pricopie am susținut și susținem în continuare că legea educației se va elabora în Parlamentul României. Noi în acest moment lucrăm ca urmare a solicitărilor venite din țară. Toate aceste propuneri noi o să le centralizăm și credem că este nevoie de o dezbatere serioasă în Parlamentul României în care să fie implicate toate forțele politice, în care să fie implicat ministerul prin răspunderile pe care le are, în care să fie implicate organizațiile studențești, sindicatele, reprezentanții părinților și foarte important, reprezentanții angajatorilor. Aceștia au un rol important care a fost neglijat în legea educației și ei trebuie să își spună punctul de vedere inclusiv cu privire la legi.
Deci gîndiți o corelare mai bună cu piața muncii.
Obligatoriu. Eu vin dintr-o universitate tehnică care a făcut pași foarte puternici în dorința de a se apropia de mediul economic și înțeleg foarte foarte bine „de acasă” cum se spune această necesitate. Evident, nu doar în domeniul tehnic este nevoie de această să aducem operatorii economici cît mai aproape. Este însă extrem de important să vedem ce își doresc aceștia. Există o dilemă existențială între învțățămîntul superior și piața muncii, o dilemă de 100 de ani. Întotdeauna agenții economici, întreprinderile, și-au dorit oameni ieșiți din sistem care să lucreze pe tehnologiile pe care le au, la momentul respectiv, și ca, odată ieșiți din școală, aceștia să producă repede și bine. Școala și-a dorit să nu specializeze extrem de îngust oamenii astfel încît, la schimbarea tehnologiilor, aceștia să se poată adapta. Această dilemă de un secol este cu atît mai dureroasă în acești ani în care schimbările tehnologice sînt într-un ritm și o dinamică extraordinară. Și atunci trebuie să încercăm să răspundem din ce în ce mai mult prin deschiderea școlii către mediul economic, mai ales în România, unde mediul economic a suferit a trecut prin perioade mai complicate.
Și noua clasificare despre care vorbiți și în care veți integra și această legătură cu mediul academic o veți realiza după modelul U-Multirank, ierarhizarea pe care dorește Comisia Europeană dorește să o înceapă de la jumătatea lui 2013?
Am declarat la audierea la comisiile de învățămînt ale Camerei Deputaților și Senatului că acesta este modelul. Eu cred că doar cercetarea indusă în criteriile de clasificare a universităților este prea puțin și UE vorbește de cel puțin cinci criterii printre care cel mai important este rolul local sau regional al universității. În contextul regionalizării României este foarte important să putem aduce o plus valoare prin universități care să se adreseze acelor regiuni, acelor poli de dezvoltare. Motiv pentru care nu poți să iei în calcul exclusiv cercetarea. Eu vin din calitatea de ministru acum, din poziția de rector al UPB, care este, din punct de vedere al cercetării, prima universitate din România. Deci aș putea să spun, partizan fiind, că această clasificare este impecabilă, dar nu acesta este scopul meu. Trebuie să găsim acel model de clasificare care să se poată aplica tuturor și atunci noi gîndim în acord cu ceea ce se va întîmpla la Comisia Europeană. Nu este un proces care se va întîmpla mîine, nu se pune problema ca universitățile să mai primească ca în 2011 scrisoare și să se spună mîine dați nu știu cîte date că poimîine apare un clasament.
La ministerul educației exista la un moment o propunere pentru a se realiza o bază de date națională care să centralizeze toate lucrările de doctorat. Dumnevoastră ce măsuri gîndiți împotriva plagiatului?
Sînt unul dintre autorii conceptului acelui proiect. Este important însă să știți un lucru. Nu cred că este util a combate acest fenomen de la București de o echipă care să verifice într-o bază de date situația unui doctorand sau a altuia. Acest lucru trebuie făcut la nivelul fiecărei universități în parte. Responsabilitatea revine conducerilor facultăților, a școlilor doctorale, a conducătorilor de doctorat și ale comisiilor pentru că eu cred că acolo trebuie pusă problema. Și trebuie să găsim acele mecanisme prin care să corectăm și cine greșește să își poată asuma răspunderea. Pentru că este incorect ca un doctorand de bună credință, fără să aibă regulile de citare corectă, pentru că nimeni nu explică lucrul acesta în școală, să fie exclusiv vinovat. Cred că trebuie în primul rînd să fie explicat acest mecanism, de către conducătorul de doctorat, de către școala doctorală, puse mecanismele întîi în fața doctorandului. Și dacă doctorandul sau conducătorul se dovedesc a fi răuvoitori atunci trebuie luate măsurile intrasingente. Dar întîi trebuie să explicăm oamenilor. Sînt lucruri nescrise în universități. Trebuie să facem instituțional, lucruri scrise, clare, asupra cărora să ne uităm cu toții. Știu eu în acest moment 15 modele de citare uzuale care se folosesc în diferite locuri din Europa sau din America. Fiecare universitate poate să adopte propriul sistem sau dacă este capabilă să facă un sistem propriu de acest tip. Dar toată lumea de acolo trebuie să-l știe și să-l aplice. Trebuie să ducem mecanismul pînă la capăt. Nu doar o bază de date. Aceasta ar trebui să fie un filtru care prin selecție aleatorie punînd marje de risc, normale statistic, prin care să verifici o teză sau alta. Nu poți să faci altfel. Foarte multă lume spune că „dom’le dar sînt softuri”. Sînt chiar softuri foarte bune care fac acest lucru, dar nu uitați că acestea funcționează pe baza unei verificări plecînd de la o bază de date existentă. Nu poți să faci acest lucru pentru toate tezele de doctorat din România. De aceea insist că autonomia trebuie dublată de responsabilitate. Nu putem să fim autonomi doar cînd vrem noi să decidem, iar responsabilitatea să fie la x,y,z, fie el și ministrul educației. Asta nu se poate.
***
În umbra Ecaterinei Andronescu
Mihnea Costoiu este, la momentul numirii în funcția de ministru delegat pentru învățămînt superior, cercetare științifică și dezvoltare tehnologică, rectorul Universității Politehnica din București (UPB) și în același timp doctorand al instituției. Acesta a ocupat anterior funcția de director general administrativ la UPB din 2005, în aceeași perioadă în care rector al institușiei era Ecaterina Andronescu. De altfel, Mihnea Costoiu a colaborat cu aceasta și la mandatele anterioare pe care Ecaterina Andronescu le-a avut la conducerea ministerului Educației, atît în perioada 2001-2004, cînd a fost secretar general cît și în 2009 cînd a fost secretar de stat.
În prezent, acesta este profesor asociat atît la UPB cît și la Academia de Studii Economice din București și la Scoala Națională de Studii Politice și Administrative (SNSPA).
Adaugă un comentariu