Mihail Voicu: Copiii noștri s-au născut fără să fie întrebați dacă vor să vină pe lumea asta, de aceea trebuie să aibă libertate maximă de alegere
Microfonul de serviciu 9 decembrie 2013 Niciun comentariu la Mihail Voicu: Copiii noștri s-au născut fără să fie întrebați dacă vor să vină pe lumea asta, de aceea trebuie să aibă libertate maximă de alegere 430Profesorul Mihail Voicu a fost cel care, în primul an după Revoluție, a pus bazele la Iași a uneia dintre cele mai căutate facultăți, nu doar de la Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi”, cea de Automatică și Calculatoare. Una dintre puținele care încă mai dau un examen de admitere, a cărei scoatere a fost „o mare greșeală”, în ochii profesorului. Acesta, care și-a trăit toată viață în strînsă legătură cu universitatea, nu regretă astăzi că nu a plecat din România, dar dacă vremurile ar fi fost altele, dacă granițele se puteau deschis și atunci așa cum se întîmplă acum, prof. univ. dr. Mihail Voicu nu ar fi stat pe gînduri și ar fi mers cu familia „măcar temporar” peste hotare. Poate în Germania. Însă atunci avea o datorie de respectat. Una morală față de familie și una materială față de stat „comunist sau nu”, dar datorii care l-au obligat să se întoarcă, fără resemnare. Sîmbătă, instituția de învățămînt superior ieșeană a cărui cadru didactic este a organizat o festivitate pentru a marca cei 70 de ani pe care profesorul i-a împlinit la sfîrșitul lunii mai.
A existat o presiune a studenților, a existat interesul acesta ca cele două catedre, de automatică și de calculatoare, care existau înainte, să se unească sub cupola unei facultăți?
Nu, studenții aveau atunci alte preocupări după decembrie ’89, în special cum să dea profesori afară, mai puțin cum să reorganizeze învățămîntul. Ideea de a se constitui facultatea, cum să spun, plutea în aer, pentru că nu cred că am fost eu singurul care m-am gîndit la chestia asta. Însă, e drept, eu am fost – și aici nu mă laud cu nimic pentru că e realitatea – motorul unirii celor două catedre. Care nu erau catedre la vremea aceea. Însă cele două specializări au trebuit să se despindă din catedrele care erau, chestiune care s-a făcut fără dureri. Întîi s-au constituit în două unități distincte, de automatică și de calculatoare, apoi s-au unit, chestiune acceptată și de universitate și de minister. În orice caz, la sfîrșitului anului ’90, în structura universității, a apărut această facultate. Pasul următor de care tot eu să zicem că m-am ocupat ca promotor a fost să construim sediul. Chestiune care a fost un pic mai dificilă, dar am avut de ce să ne agățăm. Înainte de ’89 existase un proiect aprobat și introdus pe listele de finanțare încă din ’87 pentru o unitate de cercetare-producție pe domeniul automatic. Nu a primit bani dar a rămas în listă ca investiție aprobată. Am mers la minister și am insistat să intre la finanțare. Și a intrat. A durat opt ani, putem zice, de la începerea proiectării.
Facultatea de Automatică și Calculatoare (AC) a fost dintotdeauna una dintre cele mai căutate de la Universitatea Tehnică. Cum vedeți dumnevoastră că s-au schimbat studenții care vin la AC de-a lungul anilor?
Cererea a fost mare, e adevărat, mereu a fost așa, și acum este una suficientă. Nu e foarte mare cum se întîmplă la Drept sau în alte părți fiindcă aici mai intervine și o autoselecție naturală. Nu oricine are aspirații pentru o direcție de tipul acesta care e mai dificil de urmat dar, oricum, sînt destui. După ’90 s-a întîmplat un fenomen foarte interesant. Aici trebuie luat în considerare faptul că numărul de locuri în învățămîntul superior a crescut masiv. L-a crescut și ministerul dar nu foarte mult, însă au apărut universitățile private care au absorbit foarte mulți studenți. De asemenea, facultățile mult mai interesante într-o lume liberă, cum sînt toate profesiile liberale, au devenit mai atractive, mai ales Dreptul, care înainte de ’90 avea foarte puține locuri la admitere. Și atunci, copiii cu dotare naturală ridicată, deși ar fi putut venit la o facultate din domeniul tehnic cum e AC, sau chiar către matematică, au renunțat și au mers către aceste pregătiri pentru care ar fi avut – gîndeau ei și, sigur, unii au chiar reușit – debușee mai bune în profesie, poziții mai bine plătite. Astfel încît, deși afluxul de candidați a rămas cam același în decursul timpului, structura candidaților nu a mai fost la fel de bună din punct de vedere al dotării native. Deci procentul celor bine dotați de mama natură a devenit ceva mai mic. Drept contra-exemplu pot să dau promoția noastră care a terminat în 1987, care a fost cea mai bună promoție. Pot spune că 85% erau super. Le mergea mintea brici, ca să folosesc expresia aceasta mai puțin academică. Ei bine, ăla a fost vîrful, din punctul de vedere al studenților strălucitori sau foarte buni. Era o plăcere să ții curs. Desigur, avem și acum studenți foarte buni, doar că nu mai sînt într-o proporție atît de mare. Cînd țineai un curs la un astfel de an de studii era o mare plăcere fiindcă vedeai că receptează tot ce spui; îți puneau întrebări, se isca un dialog natural neforțat. Lucrurile acestea sînt mai puțin prezente mai tîrziu.
Deci se simte o diferență după Revoluție.
Da, nu mai avem un număr atît de mare de studenți foarte buni, dar aș face o remarcă. După ce s-a schimbat sistemul de bacalaureat, structura studenților noștri a început să se îmbunătățească.
Avem ceva mai mulți studenți bine dotați de la natură, numărul de absolvenți de bacalaureat a scăzut și distribuția pe facultăți s-a schimbat.
Dar anul trecut rigoarea de la bacalaureat s-a mai subțiat puțin.
Bun-bun, dar faptul că există acel control și copiatul este mai puțin posibil deja este o mare realizare în sensul unei selecții mai bune. Este vizibil deja – fiindcă eu lucrez începînd cu anul al doilea – că studenții au crescut calitativ. Avem ceva mai mulți studenți bine dotați de la natură, numărul de absolvenți cu bacalaureat a scăzut și, sigur, distribuția după doleanțe pe facultăți de asemenea s-a schimbat. Pentri că, înainte, cînd erau așa de mulți candidați foarte mulți își puneau problema „domnule eu dau la calculatoare dar intru?” Chiar și acest concurs de dosar tot elimină ceva.
Spuneați că ați simți efectele înăspririi bacalaureatului. Dar absența admiterii se simte?
Sigur, a fost o mare greșeală că s-a renunțat, deși nu s-a renunțat peste tot, în toată țara, dar cei care au introdus acest sistem sînt univeritățile private. Este o vorbă veche între economiști că moneda calpă scoate de pe piață moneda bună. Dacă introduc o monedă proastă pe piață, toate cele bune fug. Dacă vin cu o metodă de admitere de o mai slabă exigență, toată lumea trebuie să coboare standardele ca să aibă candidați. Bacalaureatul, din păcate, nu realizează o selecție foarte bună, așa cum este în alte țări, dar și în unele dintre ele, unde există bacalaureat solid din punct de vedere al verificării cunoștințelor, există concurs de admitere în facultăți. Unde cererea este mai mare se face o selecție. Sau mai există profesii care sînt în continuare controlate prin numărul de locuri de la facultate. Cum e Medicina sau Dreptul și așa mai departe. Păi nu produc avocați la nesfîrșit, cum se întîmpla la noi, și după aceea nu au ce procesa, își caută alte slujbe. Oricum, e destul de neplăcut faptul că absolvenții români nu profesează decît în circa 40% dintre cazuri în domeniul în care s-au pregătit.
Unești universitățile, dar nu le diminuezi potențialul?
S-a dezbătut în ultimii ani în Iași despre posibilitatea ca două univeristăți cu profiluri diferite să se unifice și să creeze una singură. Dumnevoastră cum vedeți lucrurile, e o chestiune de orgolii sau de eficiență?
Asta ține de voința oamenilor și de posibilități, dar așa cum stau lucrurile… Dacă ne uităm în alte părți, unde universitățile nu s-au divizat, s-a întîmplat fiindcă nu au avut motive, nici nu au apărut presiuni externe asupra lor să se împartă și mereu a existat o coerență internă foarte mare. Hai să ne uităm la universitățile germane sau cele italiene. Într-un oraș, este una singură, care poate să aibă și 60.000 de studenți și nu e nici o problemă. S-au dezvoltat natural, nu au crescut brusc, și-au creat structuri interne care să gestioneze fonduri și materiale și tot ce trebuie. La noi, au intervenit tot timpul acțiuni externe care au perturbat sistemul. Pot să dau o pildă din interbelic. Atunci, inginerii erau pregătiți în două politehnici: la București și Timișoara. După 1920, mai erau pregățiți și în trei universități de tip clasic: la Iași ieșeau ingineri eletricieni și chimiști, la Chișinău ieșeau ingineri agronomi, iar la București tot ingineri chimiști. Deci în capitală erau două școli care pregăteau ingineri. La un moment dat, cei care ieșeau din politehnici spuneau că absolvenții din domeniul tehnic universități nu sînt prea grozavi pregătiți, că nu sînt adevărații ingineri. Aici a existat un conflict care putea avea și alte motivații, fiindcă industria românească nu era teribil de dezvoltată, deci era o oarecare concurență pe locuri de muncă. Indiferent, s-a ajuns la mijlocul anilor ’30 la ideea că trebuie desființat învățămîntul ingineresc de tip universitar. Cei de la București se puteau transfera la politehnică, dar cei din Iași nu aveau nici o posibilitate. Erau pur și simplu scoși din sistem, trebuiau să deplaseze să se mute în altă parte. A fost o luptă teribilă în care s-au angrenat studenții din Iași, care au făcut și greva foamei să nu se desființeze acest învățămînt, ci dimpotrivă, să se înființeze și la Iași o școală politehnică. Au fost sensibilizați oamenii politici astfel încît, în 1937, s-a înființat politehnica din Iași. Apoi a venit reforma învățămîntului din 1948 și asta a divizat și mai tare lucrurile. Agronomia era cuprinsă în politehnica din Iași și s-a făcut institut distinct, medicina s-a separat și ea. Doar Conservatorul era deja desprins, după modelul francez, pentru că în alte părți artele erau deja în universitățile deja existente. Însă acum, să reîntorci lucrurile, după părerea mea, ar fi benefic, ar fi binevenit, super chiar, dar mă tem că lumea este deja într-o structură mentală bine formată, cu tradiții. Apoi, sistemul nostru oarecum centralist de conducere nu favorizează unificarea, pentru că dacă ar exista autonomie universitară reală și la nivel de facultăți, astfel încît accesul la fonduri să nu fie perturbat de diverse puncte de putere, lumea ar accede mai ușor la ideea acesta de unificare. Dar toți se tem că „domnule o să avem un alt șef, unul la un nivel foarte înalt, cum mai rezolvăm noi probleme curente?” Mai mult, nu știu cît de repede s-ar face în Iași unificarea la modul real, nu pe hîrtie, încît lucrurile să funcționeze și să dea randament mai bun decît îl dau acum cele două universități care, pe plan național, sînt universități de vîrf. Dacă le unești pe acestea, ce se întîmplă? Mai dau în primii ani același randamanent? Aceasta este o întrebare cu care trebuie să se meargă la unificare. Nu le diminuezi potențialul? Măcar în primii ani. Și ar fi păcat să se întîmple așa. Lucrurile trebuie făcute cu foarte mult discernămînt, eu nu cred că nu se poate, dar atît timp cît nu există voință din partea unei mase critice, lucrurile nu se pot schimba.
Aveam o datorie materială față de stat, nu are importanță că era comunist sau nu.
Sistemul nostru oarecum centralist de conducere nu favorizează unificarea. Toți se tem că „domnule, o să avem un alt șef, unul la nivel foarte înalt”.
Între activitatea didactică, cea de cercetare, chiar și anii pe care i-ați petrecut în management, ca decan al Facultății de AC, mai aveați timp liber pentru dumneavoastră?
Da, desigur, trebuie pînă la urmă să faci pauză și de la pregătirea didactică și de la cercetare ca să te regenerezi. Or asta se întîmplă rupînd un pic firul activității și dedicîndu-te altor preocupări mai îndepărtate decît cele ale profesiei. Asta e o chestiune naturală. Acuma, cît timp acorzi este o întrbare. Dar eu, de cînd m-am pensionat, deși mai am activitate didactică, fără îndoială am mai mult timp pentru mine și pentru familie.
Ați regretat vreodată că munca v-a ținut, poate, în birou mai mult decît acasă?
Nu. Mi-am ales în mod liber drumul acesta. În mod liber am ales, încă de la început, și nu îmi pare rău, nici pe departe. Zic că, în general, am ales bine la fiecare răspîntie la care am ajuns. Desigur, nu am cum să știu cum ar fi fost dacă mergeam pe alt drum. Dar pentru drumul ales nu am regrete, fără îndoială. Poate nu pot fi super mulțumit de anumite lucruri, dar astea sînt mai puțin importante față de principalele lucruri realizate.
Dar ați regretat faptul că nu v-ați stabilit în străinătate, în anii „marilor evadări“?
Mi s-a și propus să rămîn în Germania încă din ’73. Am beneficiat de o bursă DAAD, pentru mai mult de un an de zile. Am vrut să obțin această bursă ca să îmi pot termina teza de doctorat, aveam nevoie de un calculator puternic și pe aici nu prea erau. În finalul acelei perioade de lucru mi s-a propus să rămîn să susțin teza de doctorat în Germania. În alte condiții politice în Europa, cum este acum, cînd te poți mișca oricum, cînd îți poți lua familia, cînd te poți muta din orice țară în orice țară, poate aș fi plecat, măcar temporar. Dar atunci nu era posibil pentru că eu plecasem ca bursier în cadrul unei legi românești conform căreia puteam să îmi păstrez, pe durata plecării, avînd familie și casă, salariul întreg. În afară de bursa pe care o primeam în Germania. Deci aveam o datorie față de statul român, nu are importanță dacă era comunist sau nu. Aveam o datorie față de stat. Familia primea în lipsa mea un salariu care nu era neglijbail în condițiile de atunci. Și eu aveam atunci doi copii aici, foarte mici. Nu îmi puteam pune problema să rămîn în Germania și să îi pun într-o postură cu totul inacceptabilă pe ei. Pentru că, în contul salariului primit, s-a procedat deja, în alte situații, la confiscarea unei jumătăți de apartament, pentru că pe cealaltă jumătate era proprietar soția. Ăsta era primul pas care se făcea, dar urmau alte comedii. Nu putea să accept o astfel de chestiune, fiindcă asta era politica statului. În condițiile de astăzi, sigur că aș fi avut libertate de alegere mult mai mare, nu? Așa cum au tinerii în ziua de astăzi care au împînzit lumea. Și eu am doi băieți care sînt plecați în străinătate de ani de zile.
Se mai întorc?
Ei și-au făcut o situație, deja au case, e puțin probabil ca în timpul activității lor sau al vieții active să se mai întoarcă. E puțin probabil.
Mulți dintre cei care nu au vrut sau nu au putut să plece din România, atît înainte de ’89 cît și după, invocă un patriotism din categoria „bine, rău, eu îmi fac treaba în țara mea”.
Nu-i împiedică pe nimeni să fie patrioți români în Patagonia. Eu nu văd nici o diferență. Trebuie să ținem seama că noi, dar mai ales copiii noștri s-au născut fără să fie întrebați dacă vor să vină pe lumea asta. Pe copiii mei nu i-a întrebat nimeni. Prin urmare, ei trebuie să aibă libertate maximă de alegere, nu trebuie să îi oprești. Și eu, în calitate de părinte, trebuie să îi sprijin în orice întreprind ei. E clar, nu pot să le fiu piedică. De altfel, nici nu mi-am pus problema să mă opun plecării lor, a fost o alegerea făcută liberă, iar, mai mult, cînd am văzut că sînt hotărîți, i-am sprijinit cît am putut, nu i-am împiedicat. Au plecat în condițiile sfîrșitului anilor ’90, cînd aici condițiile erau absolut de neacceptat pentru un tînăr absolvent de facultate de calculatoare. Nu îți puteai găsi o slujbă cît de cît bine plătită. Acum sînt, nu e problemă, dar atunci era greu și, în majoritatea lor, promoții întregi au plecat în străinătate. Asta e.
Și nu se resimte, la nivelul țării, plecarea lor?
Ba da, dar bun, ce face țara pentru a-i ține? Nu poți ține lumea cu forța.
Dar de plîns îi plînge toată lumea.
Acuma fenomenul nu e nou, și exemplul acesta l-a dat multă lume, Grecia a anilor ’70, a dictaturilor militare, din care foarte mulți au fugit din motive politice și s-au stabilit oriunde în lume. Dar după ce dictaturile militare au plecat și Grecia a devenit țară demoractică, o parte dintre ei s-au întors acasă. O parte dintre cei plecați e de așteptat să se întoarcă în momentul în care și aici condițiile de viață vor fi similare.
Să pui cuiva eticheta de „profesor dinozaur” pur și simplu nu e corect
Una dintre problemele reclamate învățămîntului superior este dificultatea cu care tinerii reușesc să intre în sistem. E drept, au fost înghețate posturile foarte mulți ani, dar apoi mai există o luptă de orgolii în interiorul universităților între cei care au anumite poziții și vor să și le păstreze și cei care vin din spate.
Asta e firea lucrurilor în general, nu se întîlnesc lucruri de tipul ăsta doar în România. Sigur că sistemul stabilit deja nu este prea deschis la, mă rog, cei nou veniți, decît în situația în care o universitate are o lipsă evidentă de personal didactic și atunci cei nou veniți sînt și bineveniți. Dar, în general, o universitate veche, unde personalul didactic ocupă 80% dintre posturi, deși nu cred că mai există astăzi universități cu un așa grad de ocupare, sînt mai puțin deschise în a recepta personal nou. Asta este o chestiune oarecum naturală. Universitățile sau conducerilor lor ar trebui să acționeze în acest sens, nu prin măsuri administrative, ci prin crearea unor facilități pentru ca tinerii să se poată integra mai repede. Asta ține de management, clar.
Legea permite ca persoanele care au realizări de peste un animit nivel, care pot fi și ele probate, să rămînă cîțiva ani cu o prelungire și verificare anuală. Cînd se întîmplă așa și legea se respectă, nu văd nimic rău în asta.
Însă chestiunea s-a dus mai departe. S-a vorbit, în termeni oarecum peiorativi, de existența „profesorilor dinozauri” în universitățile de stat. Este o realitate sau o răutate? Sînt profesori care țin cu dinții de locul lor și nu permit promovarea tinerilor?
Să pui eticheta asta pur și simplu nu e corect. Sigur că oamenii au o perioadă de activitate limitată, pensionarea, nu întîmplător, apare la o anumită vîrstă cînd potențele fizice și intelectuale ale omului sînt în scădere. Asta e clar. Însă trebuie avut grijă ca, pe măsură ce o anumită persoană nu mai dă același randament, să poată ieși la pensie în condiții normale. Unii sînt conștienți de chestiunea asta și acceptă fără probleme să iasă din sistem. Alții se agață de ceea ce pot să se agațe dacă sistemul le permite. Cine poate hotărî cine poate rămîne? Legea actualmente permite ca anumite persoane care au realizări de peste un anumit nivel, care pot fi și ele probate, să rămînă cîțiva ani cu o prelungire și o verificare anuală. Cînd se întîmpă așa și legea se respectă, nu văd nimic rău în a menține o persoană, dacă are potențele necesare de activitate.
Am fost nemulțumit de multe lucruri, dar a te lupta cu sistemul de atunci nu era deloc simplu
Aveați ambiția, cînd erați tînăr, de a schimba lumea?
Sigur că eram nemulțumit de multe lucruri de atunci și au fost reguli pe care nu le-am respectat, asta e realitatea. Eu am avut dosar de urmărire, chiar am primit zilele trecute o adeverință. O doamnă care a fost aici în Iași a cerut să fie verificați toți membrii Academiei Române. Eu mi-am văzut dosarul demult, am avut curiozitatea asta, și am primit zilele trecute o adeverință precum că nu am avut activități de colaborator. Dar am avut două dosare, de urmărire și de supravecghere. Că așa era sistemul la ei, după ce te scoteau din urmărire te băgau în supraveghere. Asta e. Sigur că am fost nemulțumit de multe lucruri, dar a te lupta cu sistemul de atunci nu era deloc simplu. Mai ales că tatăl meu avusese unele antecedente similare. Și experiența asta din familie te cam frînează cînd vezi ce a pățit tatăl.
Erați îndeajuns de mare încît să conștientizați ce se întîmplase?
Tatăl meu a stat închis nouă luni de zile pe motive politice, în urma unui denunț care nu avea nici o bază. S-a întîmplat în ’58-’59, eram în liceu, în clasa a noua, am avut și eu de suferit din cauza asta. De exemplu, deși participam la olimpiadele locale ale școlii, deși eram la nivel de premiu, nu îl primeam și nici nu mergeam la etapa următoare. Ăsta era prețul pe care l-am plătit, dar asta e situația. Alte neplăceri în liceu nu am avut. Cînd știi că ai făcut ceva la un nivel foarte bun și nu ți se recunoaște, nu e plăcut, fără îndoială. Deci dorința mea de a schimba lumea nu a mers atît de eroic fiincă nu era cazul.
Cătălin HOPULELE
Adaugă un comentariu