Romanul cere foarte multă disciplină, dacă te lași purtat de inspirație se duce totul de rîpă
Microfonul de serviciu 18 octombrie 2015 Niciun comentariu la Romanul cere foarte multă disciplină, dacă te lași purtat de inspirație se duce totul de rîpă 156Pentru scriitoarea Doina Ruști, venirea la Iași pentru a-și lansa cel mai recent roman, „Manuscrisul fanariot”, și pentru a se întîlni cu cititorii la o lectură publică a fost doar una dintre întîlnirile cu orașul de care a rămas legată chiar dacă a trăit în el doar opt ani, în timpul studenției. De atunci a rămas atașată de el prin micile legături care i-au format viața, fie că este vorba de colaborarea cu editura Polirom în cadrul colecției „Ego. Proză” sau de amintirile zilelor cînd citea în cupola Bibliotecii Centrale Universitare cărți interzise, la care alții nu aveau acces. Deși este profesor universitar și specialist în simbolistică, spune că aceste lucruri nu se regăsesc în viața sa de scriitoare, deoarece, atunci cînd scrii un roman, totul devine, brusc, mai ordonat, și pentru a-l duce la bun sfîrșit trebuie să nu te lași nicio clipă dus de val sau de viața ta de zi cu zi. Devii un alt om, devii parte din ceea ce scrii, alături de personaje.
Ce reprezintă pentru un scriitor întîlnirile cu cititorii în cadrul lecturilor publice?
Sînt cireașa de pe tort, cum se spune, pentru că, după ce te spetești scriind doi ani cum a fost cazul acestui roman, „Manuscrisul fanariot”, ai în sfîrșit bucuria de a te întîlni cu oamenii care ți-au citit cartea sau care te cunosc din alte cărți pe care le-ai scris. Cu oameni vii. E o bucurie să vezi că cineva vrea să te citească, să știi că cineva te cunoaște deja. E o bucurie care te montează, care te zidește și te ajută să scrii următoarea carte. Pentru mine este un lucru necesar, nu știu dacă toți scriitorii au acest stil. Pentru mine e minunat să merg în toate orașele din țară unde sînt organizate astfel de evenimente, este o incomparabilă bucurie a sufletului meu.
Foarte multe dintre cărțile dumneavoastră s-au născut la Editura Polirom în colecția „Ego. Proză”, coordonată de Lucian Dan Teodorovici. Cum a început această legătură?
Este o legătură veche și absolut întîmplătoare. Lucian este nu doar un scriitor important al noului val, ci un om extraordinar de drept, de just. Sînt puțini cei care nu se lasă influențați, majoritatea au interese mărunte. Cum s-a născut legătura dintre noi? În 2005 i-am trimis manuscrisul romanului „Zogru” pe e-mail, cînd el era deja coordonator al acestei colecții. Visul oricărui scriitor român este să ajungă la Polirom pentru că este cea mai importantă editură care publică prozatori, mai ales romane și mă refer în principal la această colecție. Acum să te întreb eu pe tine: cîți oameni cunoscuți de tine s-ar uita și ar citi un e-mail de la un necunoscut care îi mai și cere să citească un manuscris cînd lumea e plină de nebuni care susțin că sînt scriitori? Lucian a citit acest roman și mi l-a publicat într-un timp record. De aici a început o colaborare frumoasă, una de suflet. Cu editura și, în special, cu scriitorul Teodorovici.
Literatura de consum deschide gustul pentru lectura și este un capitol din viața fiecăruia
Se spune despre literatura română că nu ar fi reușit să concureze cu cea occidentală pentru că dă senzația de marginalizare. Credeți că se resimte asta în ceea ce scriu scriitorii români, că sînt marginalizați sau că sîntem un popor marginalizat?
Adevărul e că în Occident lumea nu se omoară cu literatura română așa cum nici noi nu ne îngrămădim să cumpărăm romanele din est, pentru că există o tradiție în literatura occidentală și au atît de mulți scriitori buni care deja s-au afirmat. În cazul nostru, niciun scriitor român pînă în momentul de față nu s-a afirmat într-un mod decisiv, încît cărțile sale să fie vîndute, să fie bestsellere. Sîntem apreciați, dar nu avem nume acceptate ca scriitor mare, pentru că atunci ne-ar fi mult mai ușor. Cînd iese un scriitor, deja se creează interes pentru literatura acelei țări și cu siguranță oamenii vor vrea să citească și alți scriitori pe lîngă el. Asta este drama noastră și nu știu dacă merită să discutăm pe scurt despre ea pentru că are foarte multe și complexe fațete această problemă a literaturii mici cum se zice. Avem o istorie mică, o literatură mică și asta pentru că se zice că istoria noastră începe mai tîrziu decît cea a popoarelor occidentale.
Însă literatură de consum există în România?
O, da. Chiar acum cînd am intrat în librărie am văzut un titlu foarte apetisant. Literatura de consum apare indiferent de cît de mare este țara și bineînțeles că România nu se diferențiază la acest capitol.
Putem să îl vedem ca pe un lucru negativ?
Nu, ea deschide gustul pentru lectură și îi face pe oameni să-și dorească să citească și altceva. Literatura de consum este un capitol din viața fiecăruia, fie că recunoaștem sau nu. Cu toții am citit cîte o prostioară. Acestea sînt cărțile de citit în tren, cărțile pe care le luăm pe plajă, cele pe care le citim cînd sîntem supărați pur și simplu.
Citesc trei luni pe an tot ce apare și apoi trebuie să mă eliberez de șabloane ca să pot scrie
Se spune că înainte de a fi scriitor este necesar să fii și un mare cititor. Însă mai are timp un scriitor să citească?
Da, asta e o întrebare grea. Eu fac parte dintre cititorii asidui, înainte de a mă apuca de scris am citit foarte mult. Am făcut parte din cititorii nebuni și apoi cînd am început să scriu continuam să citesc, chiar cantitatea de lectură era mai mare decît cea de scris. La un moment dat cînd am ajuns la al treilea roman scris, am început să dedic mai puțin timp cititului. Citesc trei luni pe an intens cam toate noutățile dintre romane, în special cele străine, ca mai apoi să nu mai fac nimic. Trebuie să mă eliberez de șabloanele de scris ale altora, de stilul altora și abia apoi mă încarc de subiect, încep să mă gîndesc la el, să mă îndrăgostesc de el și pe perioada cît scriu îmi este imposibil să citesc ceva din același gen. Adică nu citesc romane sub nicio formă pentru că mă disturbă. În schimb, mă opresc la o săptămînă după ce încep să scriu și citesc memorii, manuscrise, scriituri vii pentru că asta mă întreține. Am alte preocupări, dar nu fac parte din lecturile de suflet, sînt lecturile de întreținere care trebuie să existe.
Foarte mulți scriitori au găsit o gură de oxigen și și-au lansat operele după căderea regimului comunist. Credeți că acesta este motivul pentru care comunismul apare foarte mult în scrieri?
Clar că da, pentru că în timpul dictaturii scriitorii mergeau la absolut toate editurile din țară și nu puteau să intre în niciuna. Pentru că ăsta era sistemul. Practic, ca om obișnuit nu puteai să publici sub comunism, eu însămi am această experiență. Chiar am încercat de foarte multe ori și răspunsul era de fiecare dată același. Îmi amintesc că era mereu un portar care mă întreba: „ai o recomandare? Dacă nu, ce cauți aici?” Am depus manuscrise la toate editurile, am spus că am recomandare, că mă așteaptă cineva, însă nu am putut să depășesc niciodată poarta. Toate cărțile care apăreau erau recomandate printr-un sistem foarte complicat, care era sistemul de atunci, al dictaturii. Îți dai seama că o mînă de oameni tineri, odată ce au scăpat și au ieșit de sub comunism, și-au scris această durere și această experiență frustrantă.
Mai exact cu ce manuscris ați mers?
Era „Fantoma din moară”, romanul meu și cel mai ghinionist, la care am tot scris și rescriu părți din el, apoi renunțam de tot, a fost o nebunie. După Revoluție eu însămi m-am angajat la Humanitas, care nu voiau romane românești, ci romane vandabile. Și așa am început să scriu non-ficțiune. Și prin anii 2000 am scos din „Fantoma din moară” un capitol și l-am dezvoltat făcînd din el alt roman, „Omulețul roșu”, și acesta a fost primul meu roman care este născut dintr-un capitol care s-a dezvoltat în altă direcție. Iar „Fantoma din moară” am putut să o public la Polirom abia în 2008. A stat mult de tot pînă să apară și chiar și acum are o sumă de ghinioane. Este cartea mea ghinionistă. Anul trecut mi-a cerut o editură din Berlin să o scoatem și deja eram obsedată de gîndul că o să se întîmple ceva cu ea și nu voi reuși și s-a produs o încurcătură și n-am reușit să mai ies cu ea la timp. Este însă și romanul care m-a făcut cunoscută în lumea literară, în sensul că aduce mai multe cronici pozitive și pentru că a primit premiul Uniunii Scriitorilor, ceea ce a plătit într-un fel toată așteptarea mea. Dar nu l-am mai reeditat, nu este foarte cunoscut, are zona lui de întuneric. Fiecare carte își are norocul sau ghinionul pe lumea asta.
Cum se reflectă în ceea ce scrieți faptul că sînteți specialist în simbolistică literară?
Nu prea cred că se reflectă, am încercat să mă eliberez de asta, pentru mine contează doar scrisul de romane. Dar ca să mă întrețin a trebuit să fac foarte multe, am vîndut ziare, am spălat vase, chiar dacă sînt profesor universitar, toate intră în aceeași categorie pentru mine și fac parte din experiența mea de scriitor. Printre altele, așa am scris și romane, așa am făcut și doctorat în simbologie, cu toate astea care intră acolo, la viața mea cotidiană. Cîtă vreme viața mea adevărată este cea a scrisului de ficțiune, faptul că sînt specialist în simboluri, că scriu scenarii, că am numeroase colaborări, astea țin doar de viața mea de om normal. Viața cea strălucitoare, adevărată, care contează, este cea de la masa de scris cînd uit cu totul ce fac zi de zi. Lucruri pe care le topesc sau nu în scrisul meu.
Am făcut parte dintre cititorii nebuni. Cînd am început să scriu continuam să citesc, cantitatea de lectură era mai mare decît cea de scris.
Și cum reușiți să îmbinați lucrurile pămîntești cu momentul în care trebuie să scrieți, să intrați cu totul în carte?
Sînt legate de mine. Faptul că merg la cumpărături, cu scrisul. În timpul acela eu sînt cu personajul și deja mă gîndesc, pentru că eu mă gîndesc cîteva luni la roman, mă îndrăgostesc de el, merg la cumpărături, dar deja eu sînt cu personajul pe o corabie și cînd se consumă toată această energie a fanteziei abia atunci încep să scriu și scriu ordonat. Scriu pe un subiect pe care îl am deja în suflet, ca atunci cînd te duci cu coșul la cumpărături și ai o listă pe care trebuie să o străbați. Așa scriu și eu. Romanul cere foarte multă disciplină, înseamnă construcție, înseamnă muncă și dacă te lași purtat de inspirație se duce totul de rîpă. Sînt mulți scriitori care scriu frumos și cărora le moare romanul la pagina 40. Pentru mine asta e cea mai mare frică, să nu cumva să-mi scape construcția din mînă.
Scrieți doar în anumite momente sau în anumite locuri, aveți astfel de tabieturi?
De obicei scriu dimineața, chiar dacă nu-mi place deloc prima parte a zilei. Mi-ar plăcea să scriu noaptea, dar asta e o hotărîre pragmatică pentru că dimineața mintea este foarte odihnită și atunci folosesc timpul în care creierul meu e la cotele cele mai înalte și scriu în fiecare zi o oră dimineața. E un obicei format, la care m-am obligat, care nu-mi place, dar știu că noaptea nu pot să scriu. Iar noaptea intru în ceea ce am scris, stilizez și mă bucur de acel joc.
Spuneați că „realitățile topite în literatură sînt lucruri neînsemnate” și că în scrierile dumneavoastră toate sînt ficțiune. Ați avut însă și influențe autobiografice?
Sigur, mereu este vorba despre mine în orice scriu, pentru că aceasta este natura umană. Toate personajele sînt creația mea, vin din mine și chiar dacă am prototipuri reale, personaje care au existat în realitate, eroii mei nu sînt decît imaginea mea despre acele personaje din istoria reală. Așa este mereu și ca să pot să descriu un portret, oricare ar fi el, oricît aș încerca să nu fac asta, mă descriu pe mine. La fel cum și o fotografie cînd o faci, o faci din punctul tău de vedere. Fiecare om fotografiază altfel lumea și fotografia se spune că e cea mai fidelă redare a realității. Gîndește-te ce se întîmplă cu acea imagine pînă ajunge ea în roman.
Vă inspirați de la micile detalii, cum ar fi cămașa cu carouri a bărbatului iubit, lucruri care vă dau idei pentru a scrie.
Desigur, toate romanele au legătură directă cu mine. Pentru că altfel nu poți să scrii, sînt părți din mine, personajele mele fac ce aș fi făcut eu în situațiile respective sau ce eu mi-am imaginat despre ele. Nu sînt personajele luate de-a gata din istorie de exemplu.
De aceea spuneați că aveți 150 de ani trăiți cu cei din cărți cu tot?
Am avut mereu impresia că sînt bătrînă că nu mai există nimic nou sub soare. Lucru care vine dintr-o atitudine existențială, dintr-un mod de a privi lumea și nu neapărat din cunoașterea acelei lumi. Faptul că la 15 ani traduceam deja din Iulius Caesar mi-a dat impresia asta. La 14 ani, am început să traduc, să învăț latina, greaca veche și era o atmosferă extremă pentru mine, pentru că eram pe cont propriu, fără părinți. Aveam acces la lumea periculoasă, la lumea adevărată, și nu aveam stăpîn, ceea ce e important la acea vîrstă și acela a fost momentul cînd am luat contact cu oameni dintr-o societate care a murit demult, cea interbelică, cu profesori de modă veche. Trăiam între aceste două lumi, cea a libertății totale și cea a cărților vechi, a limbilor moarte și a unor evenimente care nu mai existau și în care eu deja mă învîrteam cu familiaritate. Această inadvertență dintre două lumi total opuse favorizează scrisul și viața de scriitor.
Deci se poate spune că ați ales scrisul în detrimentul libertății.
Da, pentru că pentru mine asta era suprema liberate. Pe de altă parte, era nebunia de a intra într-o zonă, de a ajunge ca să mă conving că acolo există acele lucruri pe care le aflam doar din cărți și la care îmi place să ajung singură, fără ajutor. Îmi amintesc în timpul studenției cît timp am pierdut încercînd să obțin aprobări pentru a intra în cupola Bibliotecii Centrale Universitare din Iași pentru a citi cărți interzise. Cărți la care deși erau interzise puteau să ajungă studenții făcînd o mulțime de cereri, răspunzînd la un interogatoriu lung. Un an din viață l-am pierdut încercînd să obțin aprobări și pînă la urmă am intrat și știam cum să fac, să-mi forțez creierul să citească cît mai mult și mai repede. Cu o mînă scriam, copiam efectiv pentru că îmi era teamă că nu voi mai putea ajunge a doua oară acolo.
Aveți așadar o legătură strînsă și cu Iașul.
Da, am o legătură sentimentală, am trăit opt ani aici, cei mai frumoși ani ai tinereții mele. Am și multe amintiri, fiecare stradă, fiecare colțișor are rădăcini în sufletul meu chiar dacă multe s-au modificat enorm de atunci. Pentru mine, de exemplu, Rîpa Galbenă arată exact ca atunci cînd eram aici studentă. Deși în realitate nu mai e chiar așa.
Lucrurile aparent nesemnificative pot declanșa un adevărat univers
Este valabil pentru cititori că trebuie să se regăsească în ceea ce citesc ca să poată duce la final un roman?
Da, orice carte, chiar și una genială, poate fi aruncată la gunoi de cititori, pentru că fiecare își are propriul stil, timpul lui de citit, experiențele lui care se completează sau nu cu ceea ce citește. Depinde de mulți factori, de aceea fiecare scriitor își are cititorii lui. Sînt scriitori mari la care am vibrat și pe care i-am abandonat pe parcurs sau scriitori mari cu care nu am vibrat. De exemplu, îmi place să scriu mult la persoana a III-a pentru că Balzac a fost primul meu maestru, am avut perioada mea plină de Dostoievski care m-a înnebunit și mai curînd cea a lui Michael Foucault.
Credeți în întîmplările mici care nasc evenimente majore?
Da, fiecare trăiește așa ceva, întîmplări nesemnificative, dar care îl marchează. N-aș ști la care să mă opresc, pentru că sînt lucruri care au declanșat un adevărat univers. Chiar la ultimul roman, „Manuscrisul Fanariot”, a fost un astfel de moment. Cînd am găsit acest manuscris de la care a pornit tot, era într-o zi în care eram obosită și nu aveam chef de nimic, și tocmai treceam printr-un catastif cu mai multe manuscrise și mi-a căzut sub ochi numele personajului. Ca să se dovedească apoi că avea să fie ceva fabulos, o poveste nepublicată și toate au pornit de la faptul că am reusit să citesc cu litere chirilice.
Adaugă un comentariu