Scriu pentru mine, nu pentru că ignor publicul, ci pentru că scrisul îmi este vital
Microfonul de serviciu 22 mai 2017 Niciun comentariu la Scriu pentru mine, nu pentru că ignor publicul, ci pentru că scrisul îmi este vital 310După 27 de ani de carieră, jurnalistul Viorel Ilișoi spune că nu mai cunoaște un alt român „care să trăiască doar din scris”. Deși a scris și literatură,textele care l-au făcut cunoscut au fost cele jurnalistice – reportajele sale, pe care recunoaște că le scrie foarte greu și le citește de multe ori pînă obține sonoritatea perfectă. A debutat în presă în anul 1990 cu articolul „Ala-bala portocala”, în publicația „Atitudinea”, fără să știe că textul pe care îl va scrie va apărea într-un ziar. În 1992 a fost condamnat la trei luni de închisoare, după ce a publicat pamfletul „Saffam Hussein se ascunde la Botoșani”, devenind astfel primul jurnalist român de după Revoluție care ajunge după gratii, pentru delict în presă. După trei ani de colaborare, a fost dat afară fără explicații de la „Jurnalul Național”, dar Viorel Ilișoi a continuat să publice reportaje pe blogul său și s-a concentrat asupra proiectelor personale. În luna mai a acestui an, și-a lansat o nouă carte – „Cele mai frumoase reportaje”, pe care a prezentat-o la Iași, în cadrul Tîrgului de Carte „Librex”.
V-ați mai întors în Trușești, după ce ați plecat de la casa de copii?
Imediat după ’90 am fost de două-trei ori și am scris reportaje de acolo. Erau stîngace și părtinitoare, pentru că nu-mi trecuse năduful pe cei de la casa de copii și m-am dus să le dau două ca să mă răzbun. Nu a fost bine, dar nu știam asta. Acum am învățat că n-ar fi trebuit să fac așa. Nu erau foarte rele, dar încercau să fie obiective, să spună ce se întîmplă acolo. De fiecare dată a fost o mică ostilitate – „Nu ți-e rușine? Ai fost și-ai mîncat la noi, iar acum vii să scuipi?”. Dar eu am vrut să se știe lucrurile. După aceea, deși am mai trecut de cîteva ori pe acolo, nu m-am mai dus la casa de copii.
Cît de des vă întorceați acasă, în perioada în care ați stat la casa de copii?
Acolo erau copii abandonați – fie găsiți la coșul de gunoi, fie abandonați din prima zi în maternitate. Eu am ajuns acolo în clasa a II-a, cei șapte ani de-acasă eu îi am. Casa de copii era la 21 de kilometri de casă. Era autobuz direct, uneori mergeam chiar și de două ori pe săptămînă; mai fugeam seara și mă întorceam a doua zi dimineața; venea mama la mine săptămînal, mergeam în toate vacanțele acasă. Faptul că se știa că nu sîntem abandonați și că mereu eram vizitați ne-a ajutat. Eram bătuți mai puțin, eram mai puțin băgați în seamă, pentru că putea să vină să îi ia cineva la socoteală și să-i întrebe „ce faceți cu copilul meu?”. Am și fugit de cîteva ori. Pe mine m-a dus mama acolo de mînuță, nu m-a aruncat pe geam. M-a dus, m-a lăsat acolo cu acte, frumos, ne-am pupat la despărțire, iar imediat după ce a plecat mama am încercat să fug. După prima noapte, mi-am dat seama că nu rezist să stau acolo și am încercat în toate modurile să fug: să o iau pe jos, să mă urc în tren, să iau autobuzul, să ocolesc, dar tot timpul eram prins. Eram tuns zero, iar cu costumul acela de școală toată lumea te știa că ești de la cămin. Și cum te vedea cineva, te lua de ureche și te ducea înapoi.
Acolo eram ca puiul în coaja oului, nu vedeam nimic în jur și mi se părea că totul trebuie să fie cum era
Mai recitiți jurnalele pe care le țineați în copilărie?
Nu le mai am decît în cap. Am o memorie a copilăriei extraordinară. Uit ce am făcut ieri, dar din copilărie mai greu. Le uit mai greu pentru că le-am tot povestit de-a lungul timpului; chiar și în copilărie, cînd am ajuns la casa de copii povesteam ce am făcut acasă, poveștile mi se fixau în memorie. Apoi, cînd am ajuns la internat, toți mă întrebau cum era la casa de copii și le povesteam cum a fost. Erau curioși în special de bătăi, de mîncare, de stilul de viață.
Aveți și amintiri frumoase de acolo?
Noi eram copii, pentru noi viața era frumoasă în felul ei. Copiii au candoarea lor, pot să suporte și războiul și lagărele. Eram necăjiți, ne chinuiau, dar cred că de fapt lucrurile au început să arate mai rău pentru mine după ce am plecat de acolo. Abia văzîndu-le de la distanță, cu mintea coaptă, am început să înțeleg prin ce am trecut. Acolo eram ca puiul în coaja oului, nu vedeam nimic în jur și mi se părea că totul trebuie să fie cum era. Ulterior am găsit dimensiunea gravă a faptelor petrecute.
Mai țineți legătura cu cei care ați stat la casa de copii?
Aveam colegi cu care nu am vorbit niciodată chiar și acolo, fiind la doi-trei metri unul de altul și mîncînd cu aceeași lingură. Dintr-o clasă de 25-30 de inși, erau patru-cinci cu care vorbeam pentru că aceștia învățau bine, citeau. Primele patru bănci erau mai luminoase, dar în rest era beznă pînă în fundul clasei. Terminau opt clase și nu știau să scrie corect, să vorbească fluent. Iar asta nu se întîmplă doar cu copiii de la casa de copii. Și cu cei din sat tot așa era. Toată lumea se plînge că acum sînt generații proaste, dar tot timpul a fost așa. Cu cei din primele bănci țin legătura, iar unul este chiar contabilul „Grupului Reporterilor Independenți”; el este singurul „nereporter” din asociație, pentru că ne trebuia un contabil. Restul s-au pierdut, nici nu mai știu cum îi cheamă.
Care este „cel mai frumos reportaj” pe care l-ați scris?
Dacă aveam un „cel mai frumos reportaj”, atunci cartea s-ar fi numit Cel mai frumos reportaj, plus restul. Sînt cele mai frumoase din cîte am scris eu în ultimii ani. Mai sînt reportaje frumoase risipite în perioadele mai vechi, pe care eu nu le-am păstrat – nu le am în calculator, nu le am pe foi; or fi prin arhivele ziarelor, dar nu m-am obosit să merg să le recuperez. Probabil sînt și caduce, expirate, datate, au fost legate de un eveniment sau altul. Nu cred că am scris „cel mai frumos reportaj”. Asta este chiar ceea ce te face să scrii mai departe – pofta de a te duce mereu înainte, în speranța că într-o zi vei scrie cel mai frumos reportaj. Dacă aș spune că am scris deja cel mai frumos reportaj, închid tot și plec acasă. Ce aș mai avea de făcut dacă l-am scris pe cel mai frumos? Asta e o ușă pe care ți-o lași mereu deschisă ca te duci mai departe.
Cum ați selectat reportajele care au apărut în carte?
A fost o sită mai largă. Au fost 600 de pagini de carte, dar au mai rămas doar 400. Pe cele 200 le-am eliminat din motive aparent meschine, dar foarte practice. Cartea nu trebuia să depășească 499 de grame. Un editor se confruntă și cu astfel de probleme, pentru că s-ar fi dublat prețul la transportul în străinătate. Un autor nu se gîndește la asta, dar eu sînt și editorul cărții și a trebuit să mă gîndesc. Le-am ales strict subiectiv, pe cele pe care le iubesc eu cel mai mult, dar asta nu înseamnă că ele sînt cele mai bune. Un autor este ca un părinte pentru textele lui, nu poate fi foarte critic. Poți să iubești un text chiar dacă nu e bun, să ai o impresie proastă despre el. Și mi s-a întîmplat să scriu texte care să mi se pară grozave, iar în timp să se dovedească a fi texte eșuate. Sau se întîmplă să nu am încredere într-un text, iar reacția să fie una extraordinară. Îmi amintesc că odată eram prin Covasna și am scris un text de îmi era așa de rușine, încît l-am pus pe șofer să îl trimită la redacție, ca să nu mă confrunt eu cu „ce ne-ai trimis aici?”, în condițiile în care s-a stat cu ziarul deschis pînă la ora 7.00 seara și eu credeam că le-am trimis o prostie. Și am plecat să mă plimb. După ce a trimis textul, șoferul m-a căutat cu mașina prin satul acela; a fugit după mine. Mi-l dădea pe șefu’ să vorbesc la telefon și eu tot fugeam, că-mi era rușine. Și cînd am vorbit, mi-a spus că e genial, chiar dacă eu l-am simțit total diferit.
Dar primul text jurnalistic pe care l-ați scris cum îl simțiți astăzi?
Foarte prost. Prin februarie ’90 am scris primul text jurnalistic. Nici nu mă așteptam să-l scriu. Eram într-o vizită la Casa Tineretului din Botoșani, iar niște băieți tineri voiau să scoată un ziar. M-am băgat și eu printre ei, aveam amici pe acolo; nu știam că în camera aceea se discută despre ziar, noi ne-am dus doar să bem ceva că începea o nouă lume. Ei discutau despre presă și rămăsese un subiect pe care nu avea cine să-l facă, nu-l luase nimeni, iar pentru mine era ca o compunere. Le-am spus „dă-o-ncoace. Dacă-mi dai datele și-o poză, îl scriu eu!”. Eu știam de la clasa a IV-a să fac o compunere pe o imagine sau o temă dată. Mi-au dat o temă cu un camion de portocale venit la Botoșani, cu portocalele date apoi pe sub mînă. Acum găsești portocale pe toate drumurile, dar atunci era subiect de presă să fie portocale în Botoșani. Dacă ziceai că-s marțieni – „eh, marțieni!”, dar dacă ziceai că-s portocale… Am scris un fel de anchetă, „Ala bala portocala” se numea și a apărut pe prima pagină a gazetei „Atitudinea”. Un text stîngaci și ca scriitură și ca documentare, un text de începător. Nici măcar nu știam că scriu pentru un ziar, eu am vrut doar să-i ajut pe băieții aceia.
La doi ani de la debutul în presă ați fost condamnat la închisoare. Cum ați primit vestea?
Partea proastă e că n-am primit vestea. Dacă primeam vestea însemna să fiu înștiințat că s-a dat acea sentință. Ori eu n-am știut de ea. Am fost reținut, luat de acasă, pe 8 mai 1992, la aproape patru luni după ce s-a dat sentința, timp în care poliția m-a căutat. Am fost dat în urmărire generală pentru că nu mă găseau să mă ducă să ispășesc pedeapsa. A fost un joc foarte ciudat al poliției. Procesul s-a judecat în lipsa mea la Botoșani, iar eu habar nu aveam că s-a dat sentința, că aș fi putut să fac recurs. Eu mă mutasem deja în Iași, lucram la revista „Timpul”, iar poliția din Botoșani mă căuta în toată țara și nu mă găsea. Ei știau unde sînt, eu făceam o meserie publică, semnam la „Timpul”, era o revistă care la vremea aceea se distribuia în toată țara. Era un săptămînal social, politic și cultural care ajungea și la București, și la Timișoara. Eu însumi mă duceam prin toată țara și adunam materiale pentru a scrie în „Timpul”, dar poliția nu mă găsea. M-au luat de acasă, de unde stăteam atunci, de la socrii mei din satul Cozia, de aici din Iași. A fost ca-n filmele cu proști. Cumătrul meu, care era polițist acolo în sat și care îmi botezase fetița, m-a arestat.
V-ați gîndit să renunțați la jurnalism în perioada detenției?
În acea perioadă de 19 zile, da. Eu am stat doar 19 zile, nu trei luni, pentru că și-au dat seama că nu am fost înștiințat, am făcut recurs, a fost un scandal internațional, inclusiv un protest al Ambasadei Irakului. M-a bătut gîndul, pentru că am zis că dacă meseria asta este așa de periculoasă, încît să ajungi să faci închisoare, mai bine mă las. Am fost arestat la doi ani și patru luni de cînd am intrat în presă și m-am gîndit serios. Tot în închisoare, de exemplu, în timpul celor 19 zile, am zis că de fapt trebuie să rămîn în presă, să scriu despre asta pentru drepturile omului, ca să nu li se întîmple și altora ce mi s-a întîmplat mie. Era genul de întîmplare care te poate determina în egală măsură și să te retragi perfect motivat, și să rămîi perfect motivat. Eu am ales să rămîn.
Cum a reacționat presa din străinătate?
Presa internațională a reacționat foarte bine. A fost stîrnită de Liviu Antonesei care a aflat că un jurnalist a fost închis în România – închis pentru delict în presă, pentru că după mine a mai fost unul închis, dar acela a furat niște rufe de pe sîrmă sau altceva. În cazul meu am fost închis pentru un articol. Liviu Antonesei, care era corespondent – nu-mi mai amintesc exact – la Europa Liberă sau la Vocea Americii, a dat prima știre acolo și după aia a început să scrie și să se discute. În România, însă, a fost o liniște totală. Abia cînd m-au eliberat, după 19 zile, au dat o știre cei de la Opinia Studențească. La vremea aceea, Judecătoria punea citația pe ușa Primăriei din Botoșani, iar acolo am fost citat și eu. În Opinia Studențească scria că asta ar mai trebui, ca jurnaliștii să umble pe la toate primăriile din țară să vadă pe unde au mai fost dați în judecată.
Eu nu mă duceam să iau șpagă, nu pentru că aș avea vreo conștiință, ci pentru că mi-e rușine – așa sînt eu
Ce îi lipsește presei românești de astăzi?
În primul rînd, îi lipsește independența, credibilitatea – ăsta e primul lucru pe care l-a pierdut presa. S-a ajuns aproape la contrariul care era prin ’90, cînd dacă scriai la ziar orice minune, oamenii credeau. Acum credibilitatea s-a prăbușit tocmai din lipsa asta a independenței. Presa nu e o marfă, precum castraveții; ea lucrează mai mult cu ceva vital din societate, cu informația, cu mintea și cu sufletul oamenilor – cum să te joci? Nu vinzi un ziar ca pe castraveți. Cum se duc preoții aceia și fac o misiune pe viață, așa ar trebui să fie și jurnaliștii. Nu simplul fapt că faci o facultate de jurnalism te face jurnalist. Conștiința asta se capătă mai tîrziu, nu te naști cu ea, dar trebuie să crezi, să înveți să-ți creezi conștiința aceasta pe lîngă niște oameni. Dacă tu stai pe lîngă niște oameni care scriu numai pe bani – ziare ale baronilor locali, ziare care sînt făcute doar pentru a servi intereselor politice sau economice, păi aceasta nu este o presă liberă în adevăratul sens al cuvîntului. Marile trusturi de presă de la București au fost conduse de ticăloși dovediți. Toți sînt la pușcărie – și Vîntu, și Voiculescu, și Adrian Sîrbu – pe el acum l-au eliberat.
Pînă aici am vorbit de independența ideologică, dar după intervine independența financiară. Jurnaliștii trebuie plătiți bine. Eu am avut în general salarii foarte proaste și știu cum e. Am suferit de foame la propriu în București. Nu aveam ce mînca, nu aveam nimic în casă și nici bani ca să cumpăr. Erau cîțiva în redacție care aveau salarii uriașe, primeau cîte două-trei case de la primărie, repartiție gratis. Chiar eu am stat cu chirie în casa unei colege care avea trei case. Iar ea începuse presa mai tîrziu decît mine, nici nu scria așa bine ca mine, dar scria numai articole despre primarul cutare și cutare. Aveam colegi cu mașini, eu muream de foame. Eu nu mă duceam să iau șpagă, nu pentru că aș avea vreo conștiință, ci pentru că mi-e rușine – așa sînt eu. Îmi era jenă să mă duc să mă milogesc sau să mă bag pe sub pielea unuia. Se făcea presă și în felul acesta.
Presei îi mai lipsesc și niște șefi deștepți. Au fost niște proști la conducerea ziarelor care nu au prevăzut direcția în care se îndreaptă presa influențată de tehnologie. Ei păstrează ce au învățat ei în ’90, cu tiparul înalt, cu plumb. Eu le-am spus -„nu mai dați știri în ziare, că se citesc pe Internet de o mie de ori pînă apare ziarul, hai să băgăm reportaje, documentare, analize”, pe care poți să le citești în tramvai, dacă nu ai terminat – poți să le citești a doua zi, dar n-au vrut. Ei, cu știruțe a trecut mîța strada – Mutu a zis, Piți a zis – toate lucruri care erau fumate pînă a doua zi, cînd apărea ziarul. Ei nu au prevăzut această modificare. Au migrat de la print cînd au văzut că arde, au fugit ca furnicile spre presa electronică, dar nici pe aia nu au știut să o facă bine pentru că s-au lăsat seduși de click-uri. Chiar am avut o polemică publică cu Miron Curea și cu Simona Ionescu de la Evenimentul Zilei, care au pus în deschidere marea știre că și-a ras Țiriac mustața. Era totuși Evenimentul Zilei, un ziar care demitea miniștri și acum vii cu Țiriac care și-a ras mustața. Chiar și la Jurnalul Național, care mult timp și-a păstrat un statut elitist printre celelalte ziare, pentru că era condus de Tucă, care își permitea: avea bani, plătea reportajul, ne dădea foarte mulți bani să plecăm în țară să scriem. Și ajunsese și el la acest ziar, în online, să publice știri de genul acesta care mă jenau. Publica un reportaj de-al meu și, pe aceeași pagină, după ce terminai reportajul, găseai femei goale și trebuia să faci click pe ele ca să te duci nu știu unde.
Eu am un site cu mulți cititori, mulți sau puțini, depinde cine îi numără și cum îi calculează, dar eu nu pun femei acolo. Oamenii vin – e un public educat, rafinat, care asta vrea să citească. E o polemică veche – cine s-a schimbat? Publicul care cere prostii sau presa care de-a lungul și-a format un public imbecil?
Sînt făcut pentru asta, cum alții sînt făcuți să alerge
E o vină reciprocă?
E reciprocă, dar eu aș da vina mai mult pe presă. Ar fi trebuit să fi fost cîteva nuclee în țară care să se fi pus de acord: hai să facem o asociație, o uniune, o chestiune de conștiință. Este greu să educi 22.000 de cititori, dar pe cei care fac presă îi puteai aduna. Bineînțeles, eu sînt idealist, acest lucru nu s-ar fi putut întîmpla. Din această cauză presa a decăzut, iar publicul a fost încet-încet învățat. Toți cei care au început să citească presă în ultimii 15 ani dau de femei dezbrăcate, de știri de cancan, că aia și-a cumpărat nu știu ce geantă, dar astea nu sînt știri. Dă-le acolo undeva – eu nu zic să faci știri doar din evenimente naționale sau globale – sînt și acestea, dar nu-s pe prima pagină. Pune-le la fapte diverse, la bîrfe.
Ce v-a determinat să rămîneți în presă chiar și după ce ați plecat de la Jurnalul Național?
Am rămas, dar oarecum lateral, stau deoparte și mai bag piciorul în teren așa, din cînd în cînd. Cred că lumea mă apreciază mai multe pentru asta, pentru constanță. Sînt jurnaliști, mult mai buni decît mine, care au abandonat presa, au mers în alte domenii. Remus Radu, de exemplu, face o mică afacere cu turismul. Era un jurnalist excepțional, scria mult mai bine ca mine, dar a renunțat acum mulți ani. Cred că el avea realmente cel mai bun condei. El a abandonat, eu am rămas – lumea mă apreciază cred că tocmai pentru fidelitatea asta față de presă.
Ați spus că în primul rînd scrieți pentru dumneavoastră. Vă e frică de judecata publicului?
Scriu în primul rînd pentru mine, nu pentru că ignor publicul, ci pentru că scrisul este pentru mine vital. Scriu de cînd eram copil. Eu am început cu compuneri, cu soarele care nu știu ce făcea, cu veverița care sare din creangă în creangă, cu floricica luată de vînt. Sînt făcut pentru asta, cum alții sînt făcuți să alerge. Cînd spun că scriu pentru mine nu e un act egoist sau că ignor publicul. Mă interesează reacția publicului. Nu mă interesa înainte, cînd scriam în presa tipărită – cînd vedeam reacțiile foarte greu, prin poștă, dar acum ai reacții imediate. Este un pericol acolo, că poți să te lași sedus de reacția favorabilă și începi să faci concesii pentru public, începi să scrii pentru ei, eu nu fac asta. Eu sînt suveran pe textul meu. Dacă eu scriu și ție îți place, e ok. Dacă eu scriu și ție nu-ți place, eu voi scrie în continuare cum cred eu.
V-ați gîndit vreodată să renunțați la presă?
Nu, pentru că nu cred că aș mai ști să fac altceva. Și, judecînd situația la rece, de ce să abandonezi o meserie la care ai început să te pricepi și să o iei din nou de la zero? Asta nu ar avea nicio justificare, nicio noimă. O să trag cu dinții cît pot să rămîn în presă, să scriu. Nu știu dacă mai e cineva din România care să trăiască exclusiv din scris. Nici Cărtărescu, e mare profesor la universitate. Boia, la fel. Într-un fel sau altul, cred că voi rămîne în acest domeniu, dar știu sigur că nu o să mă mai întorc niciodată într-o redacție ca un ziarist cu carte de muncă, cu normă, unde șefii impun subiecte și felul în care să se scrie.
Foto: Adrian Aurel Oprița
Adaugă un comentariu