Sistemul homeschooling nu trebuie să devină o modă. Cred că locul unui elev este la școală
Microfonul de serviciu, Subiectele săptămînii 10 octombrie 2016 Niciun comentariu la Sistemul homeschooling nu trebuie să devină o modă. Cred că locul unui elev este la școală 844Profesorul care știe să-și atragă studenții atît prin materiile pe care le predă, cît și prin postările de pe blog, prof. univ. dr. Constantin Cucoș, directorul Departamentului de Pregătire a Personalului Didactic de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, își adună energie de fiecare dată cînd privește fotografia de familie de pe biroul său – în ea stau nemișcate, pe cristale de nisip, trei chipuri: soția, fiica și el. De multe ori se ascunde în spatele unei pînze albe și își lasă imaginația să zboare și mereu se gîndește la zecile de generații de elevi și studenți pe care i-a învățat cum să-i învețe pe alții. Cu toate că face parte din Adunarea Națională Bisericească, spune că nu și-a dorit să fie preot și că meseria de dascăl este cea mai frumoasă întrucît are un scop lăudabil, la care nu ar renunța niciodată – acela de a preda continuu o lecție a iubirii față de cunoaștere.
Ați început ca profesor de filosofie, iar acum pregătiți cadrele didactice, ce amintiri aveți din prima experiență de la catedră?
Este foarte amuzant, pentru că prima oră am avut-o la o clasă de seral și, fiindcă nu erau făcute cataloagele, m-am dus cu un caiet, îmbrăcat ca orice tînăr – destul de lejer și îmi aduc aminte cu plăcere că acei elevi care erau mai mari, mai maturi, m-au luat drept un coleg de-al lor și m-au întrebat dacă sînt cu ei în clasă. Le-am spus că sînt profesorul și m-am dus la catedră. A fost un moment interesant și m-a afectat într-un mod pozitiv. Am învățat de atunci că noi, profesorii, trebuie să devenim, uneori, ca elevii noștri – să stăm cu ei, să stăm lîngă ei, să vorbim cu ei – nu să stăm doar în fața lor, la catedră.
Imediat după licență ați început să predați la Liceul nr. 3 din Vaslui. V-a speriat gîndul că trebuie să plecați din Iași?
Da, eu eram obișnuit cu Iașul. Mi-a părut tare rău că m-am îndepărtat, dar am vrut să încerc și altceva. Dar, cu toate acestea, am avut noroc, fiindcă erau profesori care prindeau un post la sute de kilometri depărtare, mulți erau repartizați prin Transilvania, însă eu am avut o medie mare și am reușit să obțin un loc într-un oraș din apropiere – la orașe erau foarte puține locuri. Am lucrat acolo patru ani și am primit o garsonieră în care să locuiesc, fiindcă profesorilor li se creau condiții, iar salariul era unul fix.
Și acum avem mulți profesori prin sate izolate și care fac naveta.
Sigur, sînt, nu pot nega. Dar se dă un examen de titularizare și în urma rezultatului obținut li se oferă locuri, ei pot accepta sau pot refuza.
În 1989 ați plecat din liceul din Vaslui. Ce v-a motivat să continuați?
În timp ce eram la Vaslui, eu am păstrat legătura cu universitatea, cu profesorii. Încă din anul patru de facultate, ei m-au îndemnat să mă gîndesc la o carieră în universitate, dar eu nici nu visam; cadrul universității era unul închis. De exemplu, ultimul venit la noi, la Facultatea de Filosofie, era un asistent deosebit de bine pregătit și trecuseră cam 12 ani de cînd venise ultima persoană. Era ca un deșert din acest punct de vedere, nimeni nu mai intra. Înainte de Revoluție am fost, timp de un an, și asistent universitar la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași și profesor la Vaslui. Făceam naveta, îmi pusesem toate orele de la Vaslui în primele zile din săptămînă, iar joia și vinerea stăteam la un cămin din Campusul Codrescu și predam la universitate. Nu primeam bani, dar pentru mine era o onoare. Tot în perioada aceasta, am publicat articole în revistele de specialitate.
Nu am apelat niciodată la băț sau la ridicarea tonului
A fost vreun moment, în perioada comunismului, cînd nu v-ați mai putut stăpîni nervii și ați cedat în fața elevului?
Am predat la un liceul industrial, iar elevii nu erau doar din oraș, ci și din satele apropiate. Niciodată nu mi-am pierdut cumpătul, eram pregătit pentru astfel de situații mai dificile, dar aveam colegi care aveau chiar multe probleme. Eu am fost mai permisiv, mai ales că predam filosofia și a trebuit să cobor la nivelul elevului și să-l fac să înțeleagă. Acolo erau mulți profesori tineri, numai în anul în care m-am dus eu, au venit aproape 15 profesori tineri și ne ajutam unii pe alții. Cele mai mari probleme le aveam cu cei din clasa a X-a, fiindcă etapa de trecere spre adolescență este foarte dificilă, dar m-au ajutat foarte mult cunoștințele mele de psihologie. Nu am apelat niciodată la băț sau la ridicarea tonului și consider că orice ar face un elev, nu trebuie să ridici vocea sau să apelezi la violență.
Ați promovat elevi care nu aveau suficiente cunoștințe, dar care aveau o situația personală grea, dificilă?
Eram înțelegător, dar nu dădeam note pentru ținuta lor vestimentară sau pentru statutul lor social. Acestea sînt alte elemente, de care, în general, nu trebuie să ținem cont, dar în actul evaluării, profesorul devine mai indulgent, în sensul că amînă evaluarea. Eu îi spun: „bine, astăzi nu ai învățat, fiindcă nu ai putut, nu ai avut cu ce și unde să scrii, dar, data viitoare, te rog să te pregătești”. Apoi îl aduc la un nivel cît de cît bun și nu îl las în urmă. Eu nici nu am ținut cont de cît de mult sau puțin a învățat unul sau altul, ce m-a interesat a fost evaluarea în sine. Degeaba îmi spui că ai stat zile și nopți și ai citit, dacă tu nu știi. Rezultatul mă interesează. Erau mulți copii săraci, îmi era milă de ei și le mai cumpăram caiete sau alte lucruri, dar nu mă putem apropia prea mult de ei, fiindcă se putea înțelege greșit. Noi, profesorii, avem niște roluri prescrise, nu putem să trecem peste norme, pentru că după devenim culpabili. La vremea respectivă, era obligatorie școlarizarea de zece ani și toți elevii erau promovați, dar mai erau unii care pur și simplu nu veneau la școală. Nu erau cazuri multe. Mi s-a întîmplat și mie, am fost nevoit să merg într-un sat, de lîngă Vaslui, împreună cu milițianul pentru a-i determina pe părinți să-și trimită copiii la școală măcar cîteva zile. Elevul venea, îl ascultam și nu conta că îi puneam trei sau patru, dar, la final, îi puteam încheia situația și îl trimiteam în următorul semestru. Dacă raportam neșcolarizați, școala și profesorii de acolo aveau de suferit și eram dați drept un exemplu prost. Cu amărăciune îmi aduc aminte de aceste momente, dar așa ne impunea sistemul.
Ce școală au făcut părinții ca să predea limba română sau aritmetica?
Sînt peste 200 de familii, în România, care aleg să-și educe copiii prin programul de „homeschooling”. Este o alternativă potrivită pentru elevii din țara noastră?
Este o posibilitate și aceasta, dar trebuie legalizată și, din păcate, în România nu s-a stabilit o procedură. Personal, cred că locul unui elev este la școală, cu toate că are defectele ei. La școală se creează o comunitate, fiindcă elevul este inclus într-un grup și poate învăța lucruri și de la colegii lui. Dacă un copil este lipsit de un astfel de mediu, nu are șanse să își dezvolte anumite capacități sau aptitudini socio-emoționale. Noi trebuie să ne dezvoltăm și raportîndu-ne la cei de vîrsta noastră. Pe de altă parte, ne putem întreba în ce măsură părinții au aptitudini didactice, vedem că profesorii se chinuie atît de mult, dar părinții? Ce școală au făcut ei ca să predea limba română, aritmetica? Poate, din perspectiva conținutului lucrurile par simple, dar trebuie să ai și capacitatea de a preda acele cunoștințe. Un astfel de sistem este unul de nișă și se pretează în situații speciale, în cazul copiilor cu deficiențe fizice sau intelectuale sau a celor detașați de comunitate sau care nu sînt din țara respectivă. Validarea cunoștințelor nu se face de către părinți, ci de o instituție. Sistemul „homeschooling” nu trebuie să devină o modă.
Părinții vin cu argumentul că învățămîntul românesc vrea să „introducă” elevul în același tipar și nu se axează pe talentele și aptitudinile fiecăruia.
Au dreptate în această privință. Învățămîntul uniformizează elevii, dar acesta este riscul: orice includere într-un sistem duce la ocultarea anumitor valori. Profesorii sînt conștienți de acest lucru, dintotdeauna a fost așa, dar ei încearcă să controleze această situație, să creeze oportunități pentru ca fiecare să se dezvolte pe planul său. Noi ținem cont și de necesitățile societății, dacă avem nevoie de forță de muncă într-un anumit domeniu, formatăm sistemul în așa fel încît să acoperim acele zone. Eu nu aș spune că învățămîntul omoară individualitățile, le primește și le maximizează, atîta timp cît și elevii sau studenții și părinți își doresc acest lucru.
În învățămînt intră și profesori incompetenți, mai sînt filtre de care avem nevoie pentru a crește numărul de profesori dedicați?
Aceasta este o chestiune foarte importantă, noi stăm chiar prost la acest capitol. Totul începe de la admiterea la facultatea care te pregătește să devii profesor, practic, noi nu avem un test de aptitudini esențiale pentru această meserie, un test care să se refere la: sociabilitate, empatie, înțelegere. În alte țări există astfel de teste și au caracter eliminatoriu. Sistemul nostru de învățămînt este unul suferind, din acest punct de vedere. Apoi, după această primă etapă în care avem testele inițiale, urmează intrarea în sistem care, în acest moment, se face pe baza cunoștințelor teoretice și nu este inclusă și practica. Astfel, pentru a deveni un profesor, trebuie să dai un examen scris, nu există probă practică, iar acest lucru trebuie să ne dea de gîndit. Eu nu spun că trebuie să minimalizăm componenta teoretică, dar trebuie să o completăm cu cea practică, care trebuie și ea testată la rîndul ei. Așa se face că sînt profesori foarte bine pregătiți, cu note mari, dar atunci cînd sînt în situația să comunice cu elevii și să le transmită din cunoștințele lor, nu pot sau nu știu cum s-o facă.
Profesorii de religie sînt cei mai în măsură să predea la orele de religie, nu preoții
V-ați apropiat de religie printr-o revelație sau cu pași mici și siguri?
Nu a fost un moment anume, fiind copil de la țară, obișnuiam să merg la biserică cu bunicii mei. M-am apropiat de Biserică, mai intens, după ce am devenit lector și cînd am început să predau cursuri de pedagogie la Facultatea de Teologie. M-a interesat această direcție mai mult din punct de vedere pedagogic. S-a introdus religia în școală, atunci cînd nu existau experiențe în domeniu și era nevoie de o consiliere de ordin pedagogic a celor care predau religia. La început, știm cu toții, au predat preoții care nu aveau nicio pregătire pedagogică și apoi au apărut profesorii de religie. Am ales să mă implic în redactarea unor lucrări care pot fi de un real folos pentru viitorii profesori de religie.
Spuneți că preoții nu ar fi potriviți să predea religia?
Nu, cu siguranță, profesorii de religie sînt cei mai în măsură să predea la orele de religie, nu preoții. Doar în situații speciale, poate un sat izolat, un preot poate prelua orele de religie. Dascălul este special abilitat pentru a face acest lucru. Preotul are alte obligații și, cred eu, nu ar trebui să se suprapună lucrurile.
Religia apelează la bunătate, la morală, pe cînd educația este mai pragmatică. În ce mod pot ajuta aceste două domenii la dezvoltarea învățămîntului românesc?
Aici este vorba de complementaritate, elevul trebuie să învețe să se raporteze la cel de lîngă el, să apeleze la niște valori spirituale, dar trebuie să țină cont și de cunoștințele de matematică, geografie, istorie și celelalte. Religia trebuie să ocupe un loc important în școală, fiindcă așa cum prezentăm realizări ale științei, ale artei, așa trebuie să prezentăm și aceste valori ce țin de religie. Nu spun că ar trebui să avem mai multe ore de religie, pe aceea pe care o avem, dacă o facem așa cum trebuie, este suficient.
Oamenii care au murit în Clubul Colectiv au fost numiți sataniști, chiar și Patriarhul Daniel a avut o ieșire nervoasă în fața jurnaliștilor. Credeți că, printre noi, sînt îngeri și demoni?
În niciun caz, nu putem să catalogăm oamenii. Plecăm de la premisa că fiecare om este o valoare în sine. Sînt oamenii care o iau pe direcții mlăștinoase, dar trebuie să le arătăm un drum bun. Cazul „Colectiv” cred că a generat și unele reflecții care au condus la lucruri bune. Ne-a dat de gîndit în legătură cum ne raportăm la un astfel de eveniment și la persoana care preferă anumite genuri muzicale sau alte tipuri de artă. Acolo a fost un spectacol pe gustul tinerilor, pe mine nu mă obligă nimeni să merg acolo și nici nu e bine, dar dacă lor le place, nu trebuie să-i blamăm. Contează să ne raportăm la autentic. Noi nu putem iubi arta la nivel general, noi iubim anumite genuri, anumiți pictori, avem anumite gusturi. Eu cred că Patriarhul Daniel nu a știut ce s-a întîmplat acolo și de aceea a și revenit cu un alt discurs. Chiar și purtătorul de cuvînt a fost schimbat, pentru că Biserica Ortodoxă a avut, într-o anumită perioadă, un deficit de comunicare în legătură cu prezentarea a ceea ce se întîmplă în interior. Din comportamentul ulterior s-a putut constata că a realizat o astfel de nepotrivire și a revenit cu o altă raportare.
De discriminat discriminează și școala și poliția
Biserica nu este de acord cu căsătoriile între persoanele de același gen. Poate Biserica decide ce este bun și ce este rău pentru un om?
Biserica se poate amesteca și în aceste lucruri, pentru că ea apelează la anumite valori. Biserica arată ceea ce crede ea că este cel mai bine pentru individ. Individul oricum greșește, dar Biserica trebuie să tragă anumite linii. Ea condamnă păcatul și nu pe păcătos. Fenomenul ca atare nu este acceptat, persoana în cauză chiar este ajutată și consiliată.
Și vorbim aici de o discriminare din partea Bisericii?
Nu cred că realizează o discriminare, dar nu știu. Sau poate face o discriminare între oamenii buni și cei răi. Raportarea poate fi discriminatorie, de discriminat discriminează și școala și poliția. Se aleg cei bun și cei răi.
Ați fi vrut să dați sala de curs pe o biserică și meseria de dascăl pe cea de preot?
Nu cred, însă cele două meserii se aseamănă foarte mult. Ambele lucrează în numele unor valori, ești un delegat al comunității pentru a aduce valoare.
Efectuînd o paralelă cu țările pe care le-ați vizitat și dumneavoastră, precum Franța, Belgia sau Spania, ce considerați că-i lipsește României la capitolul educație?
Toți au probleme cu educația, doar că unii au probleme mai mari și alții mai mici. Noi am pornit de la un sistem hipercentralizat, ideologizat și am încercat să trecem către un registru mai flexibil. În Occident, lucrurile s-au așezat mai de mult, au mai multă eficiență în ceea ce privește oferta pe care o oferă sistemul de învățămînt, la noi, însă, doar secvențial se aduce această ofertă ce ține de nevoi, interese. La nivelul învățămîntului preuniversitar, se pot scoate și se pot introduce anumite discipline, însă acest aspect nu este valorificat. Există mai multe piedici, profesorii, sau unii dintre ei, dau dovadă de lejeritate, fiindcă nu își construiesc ei o disciplină, ci iau una de minister, eventual două-trei manuale și apoi se apucă de predat. De asemenea, părinții manifestă o anumită rezistență, deoarece ei doresc ca elevii să lucreze mai mult la disciplinele importante și nu să descopere unele noi. În Occident sînt astfel de experiențe, le putem prelua și noi și să le adaptăm – nu preluăm identic un model, ci trebuie să-l configurăm. La noi sînt și multe lucruri impuse. Dacă în Occident un mentor are doi sau trei discipoli, la noi, un mentor are peste zece, fiindcă așa spune legea. Una este cînd lucrezi cu mai puțini studenți și alta este cînd îți vin pe cap zeci de studenți.
Sînt mulți elevi sau chiar profesori de nota 10 care aleg să plece din țară și să activeze în străinătate, fiindcă sînt mai apreciați. Și dumneavoastră ați predat pentru o perioadă în Franța, ce v-a determinat să nu rămîneți acolo?
Oh, nu! Niciodată, nici nu m-am gîndit să rămîn și să predau în străinătate. Profesorii universitari pleacă în alte țări, dar mereu se întorc să profeseze aici. Sînt colegi din partea profilului real care aleg să plece în alte părți, fiindcă găsesc mult mai multe oportunități și, cu siguranță, foarte bine au făcut. La noi, din păcate, nu există o bază de cercetare. În domeniul științelor umaniste este mai ușor și nu prea este nevoie să pleci. Și pe elevi îi înțeleg, este normal ca fiecare să meargă unde vrea, aceasta este lumea în care trăim, aceasta este Europa în care am intrat. Sigur, este o suferință, fiindcă cei mai buni pleacă de la noi, fac studii în alte țări și, de cele mai multe ori, rămîn acolo.
Profesorul, elevul și părintele ar trebui să formeze o echipă puternică, dar, de cele mai multe ori, elevul se pierde. Unde se greșește?
Mereu se invocă acest parteneriat. Aici este o realitate care trebuie schimbată, accentul trebuie să cadă, în primul și în primul rînd, pe elev. În jurul lui trebuie să roiască ceilalți membri. Un pas interesant spre această direcție a fost introducerea testelor prin care elevii acordă note profesorilor, dar aici trebuie să fim atenți. Elevul trebuie să acorde acea notă, nu pentru că profesorul este „băiat de gașcă” sau că nu își face orele, ci în funcție de modul în care predă.
Unde ați învățat să pictați?
Am început încă din perioada gimnaziului, am avut un profesor de desen care m-a ajutat, însă în timpul liceului am încercat să-mi îmbunătățesc tehnicile, întrucît am făcut Școală Populară de Artă de la Iași. În perioada studiilor liceale m-am pregătit să dau la Conservator la secțiunea Arte Plastice. Am și dat, dar am picat, mai ales că pe atunci erau două-trei locuri, iar bătălia era foarte mare și, în plus, era chiar complicat să intri mai ales dacă nu urmai Liceul de Arte. Imediat, mi-am dat seama că pot să fac și altceva – m-am apropiat de filosofie. Am fost dezamăgit, am avut colegi care au încercat și de zece ori, dar eu mi-am schimbat planurile. Acum, nu este exclus să mă înscriu la o facultate de arte și chiar dacă nu apuc să urmez o facultate, eu o să continui să pictez, mai ales la pensionare.
Ați spus că, de multe ori, folosiți în pictură culorile din grădina dumneavoastră. Cum arată, ce flori ați plantat?
Grădina mea de la Bârnova este atinsă de toamnă, deja pomii sînt descărcați de fructe, fiindcă am cules merele. Nucii încă sînt bogați. Sînt multe flori, am trandafiri în diverse culori. Mă întorc cu drag la ea, fiindcă îmi dă un aer aparte. Și totul este pregătit pentru iarnă!
Adaugă un comentariu