Tiberiu Soare: „Pe scenă poți să ai momente în care, pur și simplu, ești rece ca un asasin”
Microfonul de serviciu 16 noiembrie 2015 Niciun comentariu la Tiberiu Soare: „Pe scenă poți să ai momente în care, pur și simplu, ești rece ca un asasin” 85Cu spatele la public, dirijînd simfonie după simfonie, Tiberiu Soare a obținut, în slujba baghetei sale, numeroase distincții atît la nivel național, cît și internațional. Dependența de scenă și dorința de-a coordona publicul către un curs nealterat al muzicii și-a antrenat-o dirijînd orchestre precum Orchestra Operei Naționale din București sau cea a Corurilor Radio. Deși autodeclarat maniac al muzicii clasice, Tiberiu Soare este cel care-și îngrămădește pasiunea și în cealaltă extremă a muzicii, rock-ul, aflîndu-se într-o continuă căutare a elementelor care apropie cele două identități sonore și pe care, totodată, le transformă în muzica de pe fundalul vieții sale de zi cu zi. Săptămîna trecută, pasiunea și repertoriul său au făcut o scurtă oprire la Iași, dirijorul fiind invitat să suțină la Universitatea de Arte „George Enescu” o conferință cu tema „Creația enesciană – proiecție sonoră a spiritualității românești” și să se afle la pupitrul orchestrei simfonice a Filarmonicii Moldova, într-un concert susținut la Teatrul Luceafărul.
Cum v-aţi descoperit pasiunea pentru muzică și cine a susținut-o?
Nu am descoperit-o eu, ci bunicul din partea mamei. Eu eram foarte mic, aveam vreo cinci ani și ceva și bunicul m-a dus la o selecție de preșcolari. Pe vremea aia așa era, în vremea comunismului, începutul anilor ’80. M-a dus la o preselecție pentru preșcolari și așa am ajuns la liceul de muzică George Enescu. Evident, adevărata pasiune pentru muzică am făcut-o ceva mai tîrziu, cînd am putut să înțeleg ce făceam și totul a trecut de granițele unui simplu exercițiu impus de către niște adulți. Asta înseamnă că undeva prin adolescență, în orice caz, după 14 ani, pot spune că făceam cu adevărată pasiune ceea ce făceam.
Ați făcut sacrificii sau ați renunțat la copilărie pentru a studia mai mult?
Nu pot să spun că da, am făcut sacrificii. Am avut o copilărie destul de normală. Mă jucam cu copiii prin cartier. Niște sacrificii au urmat ceva mai tîrziu, în momentul în care am înțeles cu adevărat ce vreau eu să fac și m-am canalizat cu adevărat pe povestea asta cu dirijatul de orchestră. Atunci da, atunci am făcut niște sacrificii, dar le-am făcut conștient, adică știam foarte clar între ce și ce aleg.
Cînd ați înțeles cu adevărat ce vreți să faceți?
Mi s-a cristalizat cu adevărat pe la 16 ani. Dar, evident, aveam tot acest background muzical de la cinci ani jumătate, aveam deja terenul pe care să mă pot juca, nu m-am apucat de muzică la 16 ani. Am decis atunci că vreau să fac asta cu dirijatul de orchestră și asta am făcut-o aproape cu fanatism. Mi-am dedicat întreaga energie și în continuare sînt în același mod de funcționare, ca să zic așa. Îmi dedic întreaga energie acestui lucru.
A te gîndi la o orchestră ca la o echipă îmi repugnă
Ce simțiți atunci cînd sînteți pe scenă?
De multe ori, pe scenă s-ar putea să nu simți nimic. E foarte posibil și asta. Ești atît de concentrat pe lucrul pe care-l faci, încît nu prea mai ai timp să mai și simți ceva. A fi pe scenă e o stare foarte specială, pentru că noi oamenii, de obicei gîndim în următorul binom și spunem: e cineva care face ceva, eu X, fac cutare lucru. Ei bine, cînd ești pe scenă „a fi” și „a face” devin unul și același lucru, ca într-un fel de magmă care curge cu o foarte mare viteză. Ești ceea ce faci, în momentul în care ești pe scenă. Și atunci, de foarte multe ori, de fapt, nu mai ai timp să te întrebi tu cum te simți. Tot ceea ce poți face este să emiți niște impresii retrospective: cum m-am simțit în momentul X, cînd eram pe scenă. Și unele momente, într-adevăr, sînt de-a dreptul extatice, pot să zic. Dar nu întotdeauna. Niciun psihic normal nu ar rezista la o succesiune neîntreruptă de momente extatice. E vorba și de un control lucid, din cînd în cînd. Ceea ce vreau să spun e că pe scenă poți să ai momente în care ești rece ca un asasin, pur și simplu. Dar asta, totul, cu un singur scop, și anume muzica. Sîntem acolo să servim muzica. Nu sîntem acolo să servim o imagine publicului despre noi înșine, oricît ar fi ea de măgulitoare.
Ați spus într-un interviu că nu sînteți un om de echipă. Este acest lucru posibil, atunci cînd ești dirijor?
Da, nu prea sînt un om de echipă. Eu aș pune asta ca cerință de bază în descrierea jobului. Nu prea poți să fii om de echipă cînd ești dirijor. Poți să mobilizezi o echipă, asta e cu totul altceva, dar a te gîndi la o orchestră ca la o echipă mie unul îmi repugnă. O orchestră, din punctul meu de vedere, nu e o echipă. E o comunitate de oameni care cîntă la niște instrumente, dar nu e o echipă, e cu totul altceva. La echipă te gîndești la un joc sportiv, de exemplu, sau la o echipă de muncitori care ridică o casă. Spiritul ăsta de echipă ne vine, de fapt, printr-o traducere nefericită din mentalitatea de tip american corporatist care spune „sîntem o echipă”. Echipă-n sus, echipă-n jos. Nu, o orchestră nu e o echipă, asta e tot ce pot să spun. Fie și pentru faptul că nu se antrenează împreună. Membrii unei orchestre se antrenează întotdeauna separat; există acel studiu individual care stă la baza oricărui muzician sau solist de pe planeta asta. Ceea ce fac ei acolo pe scenă este să pună împreună niște tipuri de gîndire, niște mentalități muzicale, și să ajungă la un acord între ele; ceea ce face mai mult decît o echipă din ei, face o comunitate.
Eu polizez lentila asta reflectorizantă numită orchestră, în așa fel încît ideile mele să apară cît mai puțin alterate în fața celor care ar trebui să le judece, și anume publicul.
Face publicul parte din echipă, din comunitate?
Dacă mergem pe povestea asta, publicul este, ca în cazul marilor echipe, al 12-lea jucător, sau al 16-lea, dacă ne gîndim la rugby, pentru că mie-mi place foarte mult rugby-ul. Publicul face parte din comunitatea asta care înseamnă prezentarea muzicii. Tocmai de asta o orchestră va cînta cu totul altfel la o repetiție în fața unei săli goale, doar pentru ei, ca să știe ei că fac bine ceea ce fac, și altfel va cînta în momentul în care există public, fie el și într-un număr restrîns. Ceva în sunetul orchestrei și în determinarea celor care cîntă se schimbă în bine, mult în bine. Muzicienii sînt influențați în egală măsură de public, la fel cum publicul receptează muzica pe care ei o fac.
Ce se întîmplă dacă sînteți, așa cum ați spus, rece ca un asasin pe scenă și publicul receptează starea?
Depinde. Sînt unele momente muzicale în care chiar ai nevoie să fii extrem de lucid, tocmai ca să nu dărîmi toată barca, toată structura. Mă gîndesc acum la chestiuni extrem de complexe, cum ar fi opera. Ai momente într-o operă în care nu ai voie să-ți pierzi capul, sau, mai bine zis, dirijorul trebuie să fie singurul care n-are voie să-și piardă capul. Altfel, totul devine incontrolabil. Sînt momente în care trebuie să fii pur și simplu la control, trebuie să deții controlul.
Există o componentă marțială în abordarea actului de dirijat de orchestră
Ați găsit dirijatul ca fiind un amestec potrivit între muzică și militărie?
Da, cu siguranță. Dar militărie înțeleasă în sensul nobil, înalt al cuvîntului. Există o componentă marțială în abordarea actului de dirijat de orchestră. Da, există un act de comandă, oricît ne-ar plăcea nouă să facem pe democrații și pe rafinații. Există un act de comandă, un act de manifestare al exercițiului puterii, dar puterea aia este susținută de o autoritate. Autoritatea dirijorului emană dintr-un singur lucru și anume din nivelul său de pregătire și din capacitatea de a exprima ce vrea, în fața oamenilor din orchestră. De-acolo emani autoritatea; nu ți-o dă niciun director, nicio diplomă, nu ți-o dă nimeni. Cumva, dincolo de cuvinte, oamenii din orchestră simt dacă tu, cel de-acolo din față, știi ce vrei și știi ce ai de făcut.
Și mai departe simte și publicul, nu?
Da. Relația asta orchestră-public e una foarte interesantă, pentru că orchestra poate fi privită ca un fel de mediu de transmitere a unei reflexii, adică e o oglindă. Eu, dirijorul, stau cu fața la orchestră, transmit niște idei către orchestră, orchestra reflectă ideile astea pe care eu le transmit prin intermediul gesturilor sau prin ceea ce eu le cer verbal la repetiții, prin indicații, și ei transmit către public, ceea ce face din munca dirijorului un fel de muncă de polizare, cam cum făcea Baruch Spinoza cu lentilele lui. Eu polizez lentila asta reflectorizantă numită orchestră, în așa fel încît ideile mele să apară cît mai puțin alterate în fața celor care ar trebui să le judece, și anume publicul.
Este dirijatul un sport extrem, așa cum ați afirmat în mai multe rînduri?
Este, cu siguranță. E suficient să dirijezi o simfonie de Gustav Mahler sau o operă de Puccini și să-ți dai seama că nu e pentru cineva normal, ca să zic așa. Da, chiar e un sport extrem, îți trebuie un dram de nebunie în toată povestea asta. Și ceea ce-i comun cu sporturile extreme e că există și aici un factor ridicat de risc. Se poate alege praful oricînd. Cînd dirijezi o operă sau chiar o simfonie, se poate întîmpla orice, de la un cutremur de pămînt și întreruperi de curent electric, pînă la un accident.
Orice se poate întîmpa oricînd, dar asta nu înseamnă că e vina dirijorului.
E adevărat, dar numai dintr-un punct de vedere fatalist. Dacă luăm însă ca reper simplu fapt pentru care sîntem noi acolo, acela de a face muzică cît mai bine posibil, realizăm că se poate întîmpla chiar orice. Dirijorul, dacă vreți, e cel care trebuie să stea acolo, e un fel de gardian care trebuie să aibă grijă, să vegheze ca nu cumva ceva să împieteze cursul normal al muzicii. Marea artă a unui dirijor, cred eu, nu e neapărat în ceea ce face, ci în ceea ce nu lasă să se întîmple. Există un fel de componentă a interdicției, de fapt. Trebuie să lași cumva să se dezvolte muzica aia, să-i creezi condiții să se dezvolte, să apară și să faci în așa fel încît s-o ferești de orice imixtiune care ar putea să o afecteze din exterior, sau din interior.
Sînt, într-adevăr, un maniac al scenei, trebuie să fiu acolo
De care altă ramură a artei, în afară de muzică, vă simțiți cel mai apropiat?
Cred că de literatură. Pentru că mi-am creat o dependență în raport cu cărțile, de cînd eram foarte mic, de cînd am învățat să citesc. De atunci cărțile au fost o prezență constantă în viața mea; cotidiană, zilnică. Nu cred că a existat vreo zi în care să nu fi citit ceva, de cînd am învățat să citesc. Chiar și după niște drumuri interminabile cu mașina; ajung frînt de oboseală la un hotel, e cinci dimineața, a doua zi urmează să fiu în fața orchestrei pentru o repetiție, iar eu nu pot adormi dacă nu citesc cel puțin două-trei pagini, astfel încît întotdeauna am grijă să am o carte cu mine. E somniferul meu. Evident, nu folosesc cărțile doar la asta, ele sînt o prezență absolut constantă. Oriunde am fost vreodată am avut întotdeauna o carte cu mine sau, dacă s-a întîmplat să uit, mi-am cumpărat din locurile în care mergeam.
În proiectul „Pentru ce mergem la Operă?” ați încercat să familiarizați tinerii și publicul larg cu muzica și altfel decît pe scenă. Care este calea mai ușoară de a apropia publicul? Cuvîntul sau muzica?
Cea mai facilă e cuvîntul, dar a vorbi încontinuu despre muzică înseamnă, de fapt, a nu face muzică. Gîndiți-vă că în fiecare minut pe care eu îl petrec vorbind despre muzică, îl sacrific, de fapt, în detrimentul minutelor pe care le-aș putea folosi făcînd muzică; și cînd spun făcînd muzică nu mă refer doar la a sta în fața unei orchestre și a face muzică împreună cu orchestra respectivă, ci la a sta în fața unei partituri și la a-mi face muzica mea proprie, mental, a-mi proiecta niște sonorități dintr-o partitură. Pentru mine partiturile sînt, de fapt, tot cărți. Mi se întîmplă, de multe ori, să iau pur și simplu seara o partitură și să o citesc, o partitură pe care nu o am neapărat de dirijat; o iau din bibliotecă și o citesc. Tot o carte e, tot un volum; doar că e-n alt limbaj.
Autoritatea dirijorului emană dintr-un singur lucru și anume din nivelul său de pregătire și din capacitatea de a exprima ce vrea, în fața oamenilor din orchestră. De-acolo emani autoritatea; nu ți-o dă niciun director, nicio diplomă, nu ți-o dă nimeni. Cumva, dincolo de cuvinte, oamenii din orchestră simt dacă tu, cel de-acolo din față, știi ce vrei și știi ce ai de făcut.
Cît de des mergeați la Operă în copilărie?
Destul de des. Mă duceau ai mei. Țin minte că ne hîrjoneam pe-acolo, eram mai mulți copii. Mergeam și cu clasa, că eram la liceul de muzică; alergam pe holurile mari de la etajul doi, țin minte că adormeam prin loji cînd erau titluri mai lungi. Am amintiri de la o vîrstă destul de fragedă. Opera a fost, cumva, o prezență constantă și discretă în viața mea, pînă cînd am ajuns dirijor de operă la începutul anului 2005. A fost întotdeauna o prezență, era acolo o radiație de fond pe care o exercita asupra mea opera și pe care încă o exercită. Sînt, într-adevăr, un maniac al operei. De fapt al scenei. Mi-am creat o dependeță față de scenă. Trebuie să fiu acolo.
În ce stadiu se află opera românească astăzi?
Asta e o întrebare foarte grea. Se fac încercări de menținere a unui nivel, de multe ori lăudabile. Vorbesc acum de opera românească în general, nu vorbesc de creația de operă românească, pentru că este cvasi-inexistentă, dar fenomenul de operă în centrele românești care au așa ceva, care au teatre de operă, hai să spunem că e o combinație între o încercare de revenire la un nivel normal de a face operă și evident confruntată cu tot felul de dificultăți de ordin material. Trebuie să spun că opera este unul dintre cele mai scumpe genuri, cele mai costisitoare și, evident că aproape toți cei care au pe mînă destinele unor teatre de operă se confruntă cu niște dificultăți materiale greu de imaginat. Numai a susține o activitate normală a unei opere costă o mulțime de bani; dar să te mai gîndești să faci și premiere, campanii pentru atragerea publicului și așa mai departe, asta, de multe ori, din păcate, depășește posibilitățile bugetului și-așa infim care-i alocat unui teatru de operă, în mod normal, în România. Așa că hai să spunem că se fac eforturi uriașe pentru menținerea măcar a unor standarde decente. E un adevăr trist.
Poate fi comparată cu cea din străinătate?
S-a vorbit de multe ori de o criză a operei la nivel mondial. Acum nu știu ce să spun. Dacă poate fi comparată? Da. Dacă ne gîndim la evoluția unor anumiți soliști, dacă ne gîndim la nivelul unor anumite orchestre și dirijori din România, da, în anumite seri. Trebuie să știți că în operă ești condamnat în a nu avea o evoluție liniară; e cu suișuri și coborîșuri, dar da, există anumite seri fericite în care poți să fii mai împlinit că te afli într-un centru de operă românesc decît într-unul din afară. Există seri foarte reușite. Se pot face comparații dar, în primul rînd, decalajul din punct de vedere financiar este atît de mare încît, de multe ori, partida e pierdută înainte de-a ridica cortina.
Credeți că le lipsește tinerilor o educație muzicală în zilele noastre?
Nu. Nu într-o măsură accentuată față de alte perioade, pe care le-am prins și eu. Muzica are o putere de infuzare. Nu știu ce se întîmplă cu orele de muzică din învățămîntul românesc, dar din cîte îmi dau eu seama nivelul e cam același; ba chiar se întrevede o oarecare ameliorare, dacă mă gîndesc la segmentele de public care încep să populeze sălile de concert sau de operă din România. Există o anumită deschidere către informație și către receptarea de frumos, care s-ar putea să aducă chiar un surplus, și asta datorită mediilor de comunicare virtuale, facilității accesului la informație. Microbul ăsta al operei, al muzicii de calitate, în general, ajunge acum în mult mai multe medii și atunci are mult mai multe șanse să penetreze, statistic vorbind. Dai de oameni care au această înclinație naturală către muzica de calitate și care altfel, probabil, în lipsa acestor medii de comunicare, ar fi ratat întîlnirea respectivă cu microbul acesta. Eu cred că sîntem, deci, într-o ușoară ameliorare, în niciun caz declin. Contează doar că un anumit segment de vîrstă continuă să vină în sălile de spectacole, ceea ce-i un lucru bun. Și eu chiar cred că tendința asta va continua, cel puțin cîțiva ani de-acum încolo. Așa se creează, de fapt, un public; un public de simfonic sau de operă e un public durabil, nu-i un public schimbător. De fapt, ăsta-i genul de muzică ce nu se demodează; odată ce-ai înțeles cam ce se întîmplă acolo, rămîi frecventator, mai mult sau mai puțin asiduu.
Oamenii care gustă cu adevărat muzica rock au capacitatea de a se concentra pe spații sonore mai lungi
Sînteți un fan declarat al muzicii rock. Care sînt asemănările între rock și muzica clasică?
Energiile pe care le degajă; sînt niște energii extraordinare, care se degajă în ambele tipuri de muzică, plus că rock-ul, spre deosebire de pop, are un anumit tip de directețe, de sinceritate, în exprimarea unui sentiment, și asta-i la fel valabilă în cazul muzicii de calitate, muzicii culte. Știu că nu pare, vă întrebați oare de ce avem nevoie la Schubert de toate volutele alea sonore pînă să ajungă să ne facă să înțelegem de ce atît de mult mediu pentru un nucleu de informație destul de restrîns; eu v-aș spune că în cazul lucrărilor de tipul ăsta, informația e tot, mediul e informația. Nucleul ăla de informație pe care-l caută toată lumea într-o muzică de genul ăsta nu există de fapt; e disipat în tot mediul. Asta se întîmplă și în rock; în rock-ul de calitate, normal. Mai ales că eu m-am dus în ultima vreme mai spre metale grele, așa. Am început cu Pink Floyd, Metallica, dar am ajuns și dincolo de Rammstein.
Cum ați convinge un rocker să dea o șansă dirijorului și orchestrei?
Păi să încerce. Nu poți decît să-i spui: domnule, eu îți spun că merită să vii, măcar o dată. Dacă nu-ți place, asta e, e în regulă; dar orice lucru trebuie încercat, măcar o dată. Eu cred că oamenii care gustă cu adevărat muzica rock și care nu fac din asta doar un exercițiu de etalare a ținutelor, pletelor sau gecilor lor interesante au cumva dezvoltată în ei capacitatea asta de a se concentra pe spații sonore ceva mai lungi. Mă gîndesc acum la o piesă cum e Echoes, a celor de la Pink Floyd. Aia-i o piesă cu adevărat simfonică din punct de vedere al structurii; zici c-asculți o parte de simfonie. Are tot ce-i trebuie și nu-i decît un rock psihedelic de la sfîrșitul anilor ’70. Deci, dacă ai tipul de atenție obișnuit pe durate ceva mai lungi de trei minute, cît durează o melodie obișnuită pe MTV, atunci e imposibil să nu fii capabil să te concentrezi și să recepționezi cumva ce se întîmplă acolo în cadrul unei muzici scrise de Mozart sau Beethoven. De-aia cred eu că există o afinitate. Și sînt mai multe. Mesajul, într-o muzică rock, este asemănător. Chiar și capacitatea de parodiere este comună celor două stiluri. Rock-ul poate parodia extraordinar, pop-ul nu are această capacitate.
Dar de ce credeți că ascultăm muzică în general?
În primul rînd trebuie să ne întrebăm dacă ascultăm muzică, pentru că cei mai mulți dintre noi nu ascultă muzică, doar o aud. A asculta muzică presupune îndreptarea atenției către obiectul respectiv muzical. Este aceeași diferență în artele plastice, dacă vreți, între a te uita și a privi. Presupunînd că ascultăm muzică, și nu că doar o auzim, că nu e doar ceva ambiental; ascultăm muzică pentru a ne aminti că cel puțin o parte din noi e nemuritoare. Știu, sună pompos. Dar există o părticică din noi care nu va dispărea în momentul în care atomii se vor duce fiecare în treaba lui cînd se va termina totul pentru noi ca individualitate. Există o părticică din noi acolo, probabil imaterială, care are nevoie de hrana asta, numită muzică, sau dacă vreți, are nevoie de felul ăsta de mîncare, care face parte din meniu.
Alături de ce?
Alături de picturile unui Modigliani, de exemplu. Sau alături de o carte scrisă de Bukowski. Sau alături pur și simplu de a te plimba într-o după-amiază de toamnă la marginea unei păduri, complet lipsit de utilitate.
Adaugă un comentariu