Tot ce ştiu despre demnitate, onoare, supraviețuire sau moarte, ştiu de la oamenii cu care m-am întîlnit
Microfonul de serviciu 15 ianuarie 2018 Niciun comentariu la Tot ce ştiu despre demnitate, onoare, supraviețuire sau moarte, ştiu de la oamenii cu care m-am întîlnit 150Andrei Crăciun învață de la fiecare om cu care s-a întîlnit cîte ceva, spunînd că de fapt toate aceste persoane au fost de-a lungul vieții „universitățile și școlile sale înalte”. Cînd a văzut prima dată un ziar a știut că asta vrea să facă în fiecare zi. Să fie jurnalist, să afle ce se întîmplă în lume, să stea de vorbă cu oamenii, ca mai apoi să le povestească și altora. Nu are un singur univers, ci mai multe, pentru că, deși nu îi place să călătorească, pleacă în căutarea de noi povești cît de des are ocazia. Astfel, pentru că poveștile aveau nevoie de cineva care să scrie și să le ducă mai aproape de cititori a ajuns și scriitor, din această perspectivă fiind prezent și la Festivalul Internațional de Literatură și Traducere (FILIT) Iași în luna octombrie a anului trecut. Atunci cînd vine în discuție viitorul presei nu este pesimist. Crede că de fapt oamenii consumă mai multă presă și sînt cititori mai avizi decît în alți ani, important fiind ceea ce li se oferă, pentru că ei singuri vor reuși să selecteze binele de rău. De aceea a pus și bazele platformei Recored.ro, să contribuie la binele care încearcă să mai existe astăzi în presa din România.
Care este prima amintire de pe Aleea Zorilor?
Nu cred că ne amintim vreodată ceva. De fapt, ne amintim o singură dată și apoi, după cum am aflat de la alți oameni care se ocupă cu studierea amintirii la om, ne amintim ce ne-am adus aminte ultima dată cînd ne-am amintit. Așadar nu știu ce mi-am amintit prima oară, dar trecînd prin tot procesul acesta de nostalgizare, prima amintire puternică probabil este mulțimea de oameni care mergea la fabrică la serviciu. De unde locuiam eu puteam să văd asta destul de bine. Asta e, de fapt, prima amintire care contează.
Deși e strada copilăriei tale, în reportajul cu același nume zugrăvești un oraș pe care îl vezi după 20 de ani, în timp ce rememorezi cum femeile de acolo erau victime ale violenței domestice. Cum ți-a rămas totuși întipărit în minte acest loc?
Am vrut să scriu cartea asta de mult timp, de vreo zece ani, îi căutam o formă și nu i-o găseam, aveam nevoie de o structură și apoi am citit o carte, „Lecții de dans pentru vîrstnici și avansați” de Bohumil Hrabal și am văzut acolo structura aceasta într-o singură frază. Era o carte foarte impregnată de melancolie și mi s-a părut că aș putea să lucrez cu ritmul acesta din interiorul unei singure fraze, aveam dorința să fac asta, apoi am găsit și forma, însă lipsea ceva, nu știu exact ce. Am aplicat la o bursă pentru violența domestică și după ce am fost acolo, după mult timp, 20 de ani, am găsit ceea ce nu știam că mai căutam, iar după ce am scris acel reportaj am scris și cartea dintr-o singură suflare. Așadar a fost întîi dorința de a face cartea, reportajul, după care mi-a venit foarte ușor să scriu în sfîrșit cartea. Locul acela rămîne în amintirea mea ca locul în care am fost foarte fericit și acesta este și motivul pentru care nu m-am întors foarte des acolo, pentru că nu cred că e o idee bună în general să te întorci în locuri în care ai fost fericit, evit să fac asta.
De ce, crezi că ai putea să nu mai fii fericit?
Da, așa cred că e mai înțelept, pentru că oamenii trăiesc destul de mult în imaginar și realitatea ar putea să perturbe acea semi-perfecțiune.
Cum arăta lumea unui copil născut înainte de Revoluție?
Cred că regimul, oricît de absurd şi oricît de totalitar ar fi, poate fi îndurat într-o copilărie. La copil lucrurile acestea ajung mai greu. În acest sens îmi amintesc de filmul „La vita e bella”, unde se arată că o copilărie într-un lagăr de exterminare poate fi frumoasă dacă ai în jur adulți, dar și alți copii care o fac să fie astfel. Nu pot să zic că am resimțit din plin neajunsurile acelei perioade. Țin minte lucruri care nu erau tocmai în regulă, dar imaginea negativă despre ultimii ani ai comunismului românesc mi-am construit-o ulterior, cînd am făcut și o licență despre ceaușism și practic am operat cu aceste realități de atunci mai degrabă la nivel conceptual. Nu am amintirea unei perioade pline de nefericire şi nici nu sînt de acord cu viziunea asupra acelei perioade. În definitiv, oamenii au trăit și atunci, chiar dacă mai rău, au fost oameni fericiți și atunci, s-au căsătorit, au făcut copii, au fost în concedii, exista viață și în comunism. Într-adevăr, trebuie subliniate toate greșelile și toate crimele acelui regim, dar nu sînt pentru demonizarea totală, nu a fost exclusiv rău, au fost și lucruri bune. Eu, fiind copil atunci, înclin să îmi amintesc partea luminoasă a vieții. Am avut o copilărie frumoasă, chiar dacă a fost în comunism, dar cred că mai degrabă are de-a face cu faptul că ești copil, nu cu regimul politic.
Dacă părinții tăi sînt profesori de matematică, pe tine ce te-a făcut să te îndrepți către literatură?
Pentru că nu-mi place să merg pe drumurile cele mai ușoare. Mi-ar fi fost destul de ușor să merg pe drumul acesta al matematicii, al științelor exacte, adică aș fi avut mai mult sprijin din partea familiei, dar nu-mi place să merg pe drumurile ușoare și atunci am vrut să merg pe un alt drum care să fie al meu și care să mă reprezinte pe mine. Poate la început a fost un spirit de frondă sau căutare a unui destin individual. În general, oamenii se așteaptă să faci ce fac părinții tăi, iar eu am vrut să merg pe alte drumuri. Evident, acum îmi pare rău, dar e prea tîrziu.
De ce îţi pare rău?
Pentru că matematica e un limbaj universal și mi-ar fi plăcut să știu mai multă decât știu acum. Oricum, păstrez o moștenire din familie, o înclinație către rațiune și logică și o minte structurată. Matematica îți dă o anumită disciplină, chiar dacă nu am fost foarte disciplinat în ale învățării matematicii.
Ca să fac jurnalism trebuie să călătoresc, chiar dacă nu sînt un om care să iubească să meargă de colo-acolo
Deși uneori te caracterizezi ca un om leneș, crezi în același timp că presa nu se face de pe scaun. Cum s-au împăcat cele două fețe ale tale?
Fericirea, așa cum o înțeleg eu la om, este să muncească cît mai puțin, așa se face că eu am ales să nu muncesc, ci să am o meserie care totodată este hobbyul meu și care îmi face mare plăcere. Astfel nu simt că aș munci, deși văzut din exterior pare că muncesc foarte mult. Din punctul meu de vedere nu muncesc foarte mult, ci îmi face plăcere. Continui să fiu leneș, doar că fac gazetărie și fac bine pentru că îmi e ușor să fac asta. Dacă aș simți că muncesc nu aș mai face asta. E frumos să mergi prin lume, să descoperi lucruri, să cunoști oameni interesanți.
Totuşi spuneai într-un interviu, în urmă cu mai mulți ani, că nu-ți place să călătorești, însă chiar şi aşa, călătorești mult în locuri care mai apoi te inspiră. Ai călătorit în Cuba, China, Peru, Chile, Franța, Italia etc. Cum ai prins gustul călătoriilor și mai apoi al scrisului în urma lor?
Dacă aș fi pus în situația de a alege, aș sta ca Buddha în imobilitate măcar un deceniu. Însă lucrurile acestea sînt legate, ca să fac jurnalism trebuie să călătoresc, chiar dacă nu sînt un om care să iubească să meargă de colo-colo ajung să mă mișc încontinuu. E un alt paradox cu care trebuie să învăț să trăiesc, am mai multe. Oamenii cred că e mișto să nu stai niciodată acasă la tine, dar dacă faci doar asta, îți dorești altceva. Eu am vrut să fiu ziarist dintotdeauna, nu m-am imaginat că aș fi altceva, nu sînt în stare probabil să fac altceva, nici asta nu știu să fac foarte bine, dar cred că mă descurc onorabil. Meseria asta are partea frumoasă cu mersul în diferite locuri, adică să te duci acolo, să vezi și să povestești și altora. Am descoperit că am oarecare aplecare pentru a spune poveștile acestea, sînt oameni care agreează să le asculte. Am acest mic har al povestirii din diferite locuri, e și o formă de individualizare, e o dorință de a nu fi încadrat într-un sistem de turmă, cu concediu de vară și de iarnă, în așa fel încît am făcut toată viața mea să fie o vacanță și totodată o muncă continuă.
Dacă pui mîna la încheietura cărții vezi cum curge sînge prin ea
Ai regăsit în Cuba perioada încremenită a României din comunism?
Da, e adevărat, acolo seamănă destul de mult cu amintirile mele din copilărie. Asta m-a făcut poate să fiu mai îngăduitor cu regimul politic de acolo care este pînă la urmă unul greșit, dar reușește să scoată și ceva frumos din oameni, care nu mai există. Un fel de solidaritate și fraternitate a oamenilor care nu există în capitalism și care este foarte frumoasă; eu sînt pentru o cale de mijloc, resping și o variantă și pe cealaltă.
Ai putea să trăiești acolo?
Da, m-am gîndit la asta, dar pentru asta ar trebui să știu să fac ceva și iar revin la faptul că nu știu să fac mare lucru.
Mereu ai spus că idolul tău este Radu Cosașu. Cum a ajuns să fie el cel care a dat titlul celei mai recente cărți, „Îndurabile”?
Stăteam de vorbă la dumnealui acasă, aşa cum facem o dată pe săptămînă sau la două săptămîni cînd ne facem timp să stăm de vorbă, cred că așa e normal să îți faci timp pentru oamenii pe care îi prețuiești. Cartea asta se numea inițial „Povestiri din timpuri îndurabile”, iar el mi-a sugerat să las doar cuvîntul acesta „Îndurabile”, pentru că este puternic și frumos, iar eu bineînțeles i-am dat dreptate. Chiar cred că e un titlu frumos, are ceea ce se numește puls, dacă pui mîna la încheietura cărții vezi cum curge sînge prin ea, are multă viață, e foarte fluidă şi se trece de la o poveste în alta cu foarte mare uşurinţă şi cred că mă reprezintă foarte bine. Mare parte din ce cred eu despre lume e cuprins în cartea asta.
Cum a ajuns să se transforme dintr-un idol într-un prieten?
Cred că am avut noroc. Pur şi simplu m-a sunat într-o zi după ce am scris eu un articol şi a zis că ar vrea să ne întîlnim să ne cunoaştem, să stăm de vorbă. La prima întâlnire am stat de vorbă 12 ore şi ne-a prins miezul nopţii cînd doamna Cosaşu, soţia dumnealui, a insistat ca domnul Cosaşu, care urma să devină octogenar atunci, să meargă la culcare şi aşa s-a terminat prima şuetă. Dar au urmat din fericire multe altele.
Libertatea e foarte importantă şi cred că nu facem suficient de mult pentru a o păstra
Spuneai la o întîlnire cu liceenii ieșeni la FILIT că „un ziarist nu poate sau nu are voie să depășească granițele realității”. Totuși, există un moment cînd îi este permis unui ziarist să treacă de aceste granițe?
Am mai trecut şi eu, în limita bunului simţ, dar ideal ar fi să nu treacă. Cred că jurnalismul se ocupă cu faptele, nu cu ficţiunea, nu e nicio problemă să scrii ficţiune și să faci şi presă, atîta timp cît lucrurile nu sînt amestecate. Cred că e foarte uşor să le faci pe amîndouă. Jurnalismul trebuie să se ocupe cu faptele şi cu reflectarea realităţii pe cît posibil.
Ce rol au oamenii pe care îi întîlnim ca ziariști, ale căror povești le scriem? Ne ajută să facem în timp suma a tot ce am trăit?
Am citit asta într-o carte de Evgheni Vodolazkin: dacă te întîlneşti de-a lungul vieţii doar cu oameni bogaţi, nu înseamnă că la sfîrşitul vieţii vei fi şi tu bogat, adică nu se transmite aşa averea. La fel este şi cu oamenii interesanţi, deştepţi, speciali pe care-i întîlneşti, nu e obligatoriu ca şi tu să devii astfel, dar păstrezi o şansă să înveţi cîte ceva din aceste întîlniri. Am învăţat foarte multe din întîlnirile pe care le-am avut în calitate de ziarist cu oamenii. Mulţi mi-au devenit modele, prieteni, chiar fără să o ştie uneori, au fost universităţile mele, şcolile înalte pe care le-am urmat. Mi-au folosit într-un mod excepţional.
Şi îţi aminteşti ce personaje te-au marcat mai puternic?
Da, m-a marcat foarte mult întîlnirea cu Radu Marculescu, un veteran de război, de la care am învăţat că oamenii care dăruiesc şi care sînt generoşi cîştigă. Ştiu că pare imposibil, dar pe măsură ce dai, către tine se întoarce şi mai mult. Asta e valabil mai ales în lagărele din marginea Siberiei unde a fost el închis. Cei care se dăruiau altora şi se sacrificau, erau generoşi şi buni cu alţii, aceia au supravieţuit, astfel îşi căpătau o formă de energie care îi făcea mai puternici. Am învăţat că e foarte important să dăruieşti din ce ai şi din ce nu ai. De asemenea, am învățat de la un colonel din armata germană, colonelul Zank, care a murit şi el, dar şi de la oameni mai tineri. La fel am învăţat şi de la o tînără, Andreea Muşatescu, care a murit la 24 de ani, dar şi de la un copil de 2 ani care s-a stins. Pregăteam un articol despre copiii bolnavi de diferite maladii, iar el se născuse fără o parte din intestin şi plecase în Italia să se opereze, efectiv trăise toată viaţa în spital. Tot ce ştiu despre demnitate, onoare, blîndeţe, despre supravieţuire, despre moarte, ştiu de la oamenii cu care m-am întîlnit, de la cărţile pe care le-am citit, de la experienţele mele de viaţă şi nu neapărat din şcoli.
Despre moarte ce te-au învăţat?
Că nu contează cînd intervine moartea în viaţa unui om, ceea ce contează este să apuci să trăieşti înainte să mori şi să ţii la lucrurile care sînt importante, de exemplu la libertate, dacă e una dintre valorile tale e foarte important să fii liber, iar moartea să te prindă liber. Nu face până la urmă foarte mare rău, dacă tu ţi-ai trăit viaţa după cum ai considerat, moartea nu te poate răni. Libertatea e foarte importantă şi cred că nu facem suficient de mult pentru a o păstra. Renunţăm foarte uşor la diferite grade de libertate şi cred că asta e o greşeală care se tot repetă.
Protestele din toată țara au fost un semn de libertate, în special din partea tinerilor?
Am protestat şi eu în calitate de cetăţean, însă nu mi se pare că am făcut suficient, că a fost o declaraţie de libertate şi de independenţă şi o linie roşie. Nu cred că am făcut suficient şi faptul că se coboară în stradă e un simptom al unei îndelungi perioade în care oamenii nu şi-au apărat libertatea. Se ajunge la aşa ceva doar în societăţile în care oamenii nu au cultura libertăţii zi de zi şi în faptele cele mai mărunte din viaţa lor, adică sînt destul de pasivi cu abuzurile şi cu un anumit fel al autorităţii de a se manifesta. Ideal ar fi să nu se ajungă la proteste. Dar cred că am făcut mult prea puţin, eu personal, dar şi noi ca grup. Sînt pentru o formă mai radicală de protest, care să nu includă violenţă, dar care să includă blocaje financiare, mai exact nu cred că ar trebui să mai plătim impozite către statul român pînă cînd nu îşi schimbă contractul social cu cetăţenii. Eu pot să-i înţeleg şi pe oamenii care au încercat să se pună şi în cealaltă tabără. Asta e o altă lecţie de la oamenii pe care i-am întîlnit, m-am văzut odată cu un domn alb care a făcut puşcărie în Africa de Sud în timpul apartheid-ului pentru că apăra drepturile cetăţenilor de culoare. Şi de la el am aflat că trebuie să te pui şi în locul călăilor ca să înţelegi întregul tablou. De aceea pot să-i înţeleg şi pe oamenii care aleg să nu protesteze, chiar şi pe cei care pactizează, asta nu înseamnă că le accept comportamentul, dar cred că trebuie să facem efortul de a vedea de ce alţii gîndesc diferit faţă de noi, e un lucru pe care îl facem tot mai rar. Cînd eram mai tînăr, oamenii cu păreri diferite vorbeau mai mult între ei, despre lume şi viaţă, acum trasează nişte graniţe, stau acolo înconjuraţi de oameni care au aceeaşi părere cu ei şi nu prea mai există dialog. E o formă de radicalizare care, în timp, nu poate să aducă nimic bun. Dimpotrivă, prevăd aici, în această lipsă de dialog şi a căutării unei linii de mijloc, semnele răului care va urma. Acolo unde nu există dialog nu poate să existe o înaintare, se merge în cerc, iar asta facem noi acum.
Spuneai într-un interviu că gazetăria a fost, este și va fi viața ta, pentru că ea te-a făcut liber și foarte fericit. Totuși, ce te-a făcut să renunți la ritmul vieții de ziarist de redacţie?
Erau foarte multe lucruri care nu erau în regulă la genul acela de redacţii clasice, nu erau în acord cu timpul pe care îl trăim, nu erau în acord cu noi, iar cînd este o astfel de situaţie, mai bine e să pleci şi să încerci să construieşti un alt loc care să te reprezinte. Asta facem acum la Recorder, construim în jurul nostru o redacţie şi sper să nu cădem în greşelile care ne-au împins pe noi să plecăm din redacţii. Nu sînt împotriva ideii de redacţie, dimpotrivă jurnalismul este foarte bine să fie făcut sub un fel de umbrelă care poate fi redacţia, chiar dacă nu e neapărat un loc fizic. E bine ca oamenii să se întîlnească, să vorbească între ei, să se confrunte, să fie în dezacord. Pentru un timp, viaţa în redacţie a fost foarte frumoasă, după care nu a mai fost.
Cînd a încetat să mai fie frumoasă?
Un motiv era faptul că mulţi cu putere de decizie şi autoritate nu înţelegeau esenţa acestei meserii şi o tratau ca şi cum voiau să facă din ziarist un fel de funcţionar, care să vină la birou, cu ore fixe de program. Dacă intri într-o redacţie la ora 1 şi în redacţia aia lucrează 50 de ziarişti, iar 45 sînt la calculatoare în acel moment, înseamnă că e o redacţie proastă – una bună e când găseşti doi oameni la calculator, iar restul sînt pe teren.
Oamenii consumă mai multă presă ca oricînd și petrec foarte mult timp citind
Atunci cînd ai lansat platforma Recorder, alături de ceilalți trei jurnaliști, Cristian Delcea, Mihai Voinea și Răzvan Ionescu, v-ați dorit să fie un loc unde să se facă jurnalism de calitate, care să dea un alt suflu presei românești, fiind totodată un proiect ambițios. Poate fi salvat jurnalismul de astăzi printr-un astfel de stil?
Calitatea nu e acelaşi lucru pentru toţi, ceea ce percep eu a fi de calitate pentru altcineva e dimpotrivă superficial şi inutil. Nu-mi place eticheta de jurnalism de calitate, adică nu cred că există. Nu ştiu care este de calitate, ştiu însă ce nu e de calitate. Cumva gazetăria va supravieţui prin ziarişti şi nu neapărat prin instituţii de presă, prin diferite forme de organizare, prin reprezentanţii speciei, e ca la biologie. Atîta timp cît există ziarişti, va exista şi presă, chiar dacă ei nu sînt organizaţi în comun, chiar dacă funcţionează ca nişte insule care nu se unesc într-un arhipelag, atît timp cît există ziarişti, va exista şi meseria aceasta. Deşi presa moare, ziariştii vor trăi şi vor crea o nouă formă de presă. Nu sînt pesimist cu privire la viitorul jurnalismului, chiar deloc. Oamenii consumă mai multă presă ca oricînd înainte, petrec foarte mult timp citind, nu e adevărat că nu există preocuparea aceasta. Să ne gîndim cît timp petrecem numai pe reţelele de socializare, ore în şir. Dacă dai ceva bun, pînă la urmă se vede, oamenii simt dacă acolo e ceva bun, ceva cinstit, trebuie să se vadă că nu ai partizanat, e o foame enormă de cinste. În egală măsură, oamenii nu mai ştiu despre ce e vorba în meseria aceasta şi cred că jurnalismul bun e cel care le dă lor dreptate. Acela nu e jurnalism, e o formă de propagandă. Nu există propagandişti buni şi răi, pentru jurnalism ambele forme sînt rele.
Ar putea presa să supraviețuiască prin crowdfunding, prin donaţii?
Deocamdată nu. Începe să existe ideea aceasta, însă e un public foarte mărunt, puţin numeros în România. Sînt poate 20-30.000 de oameni care sînt deschişi şi au puterea de a susţine astfel de idei pe termen lung, care îşi dau seama de importanţa presei într-o democraţie, de altfel aceştia sînt şi cititorii din România, nu sînt mai mulţi. Aceştia sînt oamenii care donează, care se implică pentru cauze, care generează proteste sau apărări de drepturi şi de libertăţi, sînt oamenii de care trag toţi, în toate direcţiile. Această masă e inundată, ei trebuie să doneze şi pentru Rise Project, şi pentru Casa Jurnalistului, şi pentru Recorder, să cumpere şi ziare, să se uite şi la anumite emisiuni, să asculte un anumit fel de a face radio, să alerge la maratoane, să înoate pentru cauze umanitare, ei trebuie să facă tot. Şi nu e în regulă, masa aceasta trebuie să crească, nu mă preocupă să îmi dea dreptate mie 20.000 de oameni, mă preocupă să ajung la un milion de oameni care deocamdată nu îşi dau seama de ceea ce pierd neavînd o presă liberă. Mă preocupă situaţia presei publice care cheltuie milioane de euro pe zi. Noi la Recorder, cu 2.000 de euro pe lună, facem ce face televiziunea publică cu cîteva milioane de euro. Această risipă de resurse e scandaloasă, oamenii au nevoie de presă de fapt şi toţi tragem de acelaşi public. Ideea nu e să îi încarci pe aceştia cît mai mult, ci să creşti numărul, asta e soluţia, să îl cîştigăm. Copiii trebuie să afle ce înseamnă un ziarist de exemplu, pentru că ei cred că e Mircea Badea. Ziariştii trebuie să facă mai multe pentru a-şi apropia publicul, iar eu cred că fac destul de puţin în momentul acesta.
Adaugă un comentariu