Tudorel Toader: „Universitatea trebuie să fie activă, să ia poziții în probleme de interes național”
Microfonul de serviciu 28 martie 2016 Niciun comentariu la Tudorel Toader: „Universitatea trebuie să fie activă, să ia poziții în probleme de interes național” 37Prof. univ. dr. Tudorel Toader a reușit să se împartă, în anii în care a fost decanul Facultății de Drept, între Curtea Constițională, unde a fost nouă ani judecător, mandatul expirîndu-i în această vară, și sălile universității, unde studenții s-au obișnuit să-l găsească și în weekend. De cînd a fost ales rector al Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași și-a propus să încerce să susțină instituția de învățămînt superior pe drumul pe care aceasta s-a înscris deja – cu profesori activi în domeniul cercetării, dar aplicați și către lucrul cu studenții, cu tineri preocupați de studiu, în special în domenii interdisciplinare, și cu un optimism general. Atît în ceea ce privește viitorul universității, cît și prezentul. Atît în ceea ce îi privește pe studenți, cît și pe profesori. În lupta de a atrage cît mai mulți tineri, atît la catedră, cît și la studiile de licență, noul rector crede că universitatea trebuie să aibă și o voce puternică, să fie implicată în societatea locală, cît și în problemele de interes din învățămînt la nivel național.
Universitatea trebuie condusă cu entuziasm sau cu precauție? Cum vedeți lucrurile?
O universitate trebuie condusă în mod eficient. Și cu entuziasm, și cu precauție. Pentru că precauția te ferește de încălcarea legii, de riscul nerealizării obiectivelor, iar entuziasmul constituie premisa deschiderii proiectelor, abordării unor direcții noi.
A fost de mai multe ori această discuție prezentă în spațiul public, argumentîndu-se că universitatea trebuie să își vadă de problemele ei, cercetare, de legătura cu piața muncii. Dumneavoastră cum vedeți rolul acesteia, ar trebui să fie mai implicată în societatea în care trăiește?
Pînă la urmă, societatea este parte a comunității ieșene. Dacă universitatea are ca platformă tot ce înseamnă Iașul cu istoria și cu prezentul ei, ea trebuie să fie ancorată, trebuie să participe la viața comunității, la cea socială. Să nu uităm un lucru – sînt atîtea acțiuni, atîtea programe, atîtea proiecte care pot fi realizate în comun, în beneficiul comunității și, în egală măsură, și a universității. Respectînd, e adevărat, interesele fiecăruia: comunitatea are nevoie de la universitate de anumite componente, universitatea are nevoie de comunitate prin toate ramurile sale de activitate.
De exemplu, Universitatea București este apreciată în societate fiindcă a luat poziții publice prin Consiliul de Administrație, prin rector, față de anumite decizii ale ministerului care n-au fost conforme cu legislația în vigoare sau în chestiunea plagiatului primului ministru. Ar trebui și Universitatea „Cuza” să ia poziții dacă situația o va cere?
Cred că universitatea trebuie să fie prezentă în comunitatea de aici, locală, dar să se manifeste și la nivel național. Ați dat exemplul Universității dn București. Ei au avut neșansa problemelor pe care le-ați menționat, chestiuni pe care noi nu ni le dorim. Mai trebuie să ținem cont și de următorul aspect – la nivel național, foarte mulți dintre decidenți provenind de la Universitatea din București sau sînt cadre didactice la acea universitate. Și, atunci, au această vocație universitară, pe de o parte, și vocația instituțională să-i spunem, de cealaltă parte. Nu știi cînd un ministru – care e și profesor – vorbește în calitate de ministru, dar se legitimează ca profesor. Acolo e o contopire. Prin urmare, da, cred că universitatea trebuie să fie prezentă, activă, să participe la viața comunității, să ia poziții la nivel național, în probleme de interes național, și în momentele în care voi considera necesar, în măsura în care va fi necesar, voi lua astfel de poziții. Chiar dacă uneori este mai comod să rămîi în matca universitară a activității didactice, de cercetare științifică și atît.
Universitatea ar trebui, deci, să se ferească de turnul de fildeș în care se retrage de multe ori, într-o izolare față de lumea înconjurătoare.
Nu există o separație foarte rigidă între problematica universității și problematicile învățămîntului în general. Pentru că norma juridică, legea, trebuie să dea răspuns problemelor reale pe care le întîmpină activitatea pe care o desfășoară universitatea. Vorbind în general, dacă mediul academic nu ia poziție, nici legiuitorul nu are aceste opinii, aceste atitudini, cărora să caute să dea soluții. De aceea, universitatea trebuie să se implice. Și, din punctul meu de vedere, universitatea va participa destul de activ și eficient, sper, la activitățile comunității locale. Vă dau un exemplu. Vineri, primarul interimar a organizat o întîlnire cu rectorii din Iași cu privire la programul Festivalului Internațional al Educației. E un bun exemplu în care dorința și proiectele comunității sînt realizate de și împreună cu mediul academic.
Ca să triezi candidații, trebuie să îi ai
Facultatea de Drept este una dintre puținele din universitate care au ca prag al admiterii un examen scris. Ar trebui să existe un astfel de examen peste tot?
Ca să triezi candidații, trebuie să îi ai. Din păcate sînt specializări, facultăți, la care solicitările sînt mai reduse, la care numărul de candidați este mai mic. La alte facultăți, printre care și Dreptul, numărul candidaților este de cîteva ori mai mare decît numărul de locuri. Și atunci ai nevoie de un mecanism de filtrare, de selecție. Dacă mecanismul acela contribuie nu numai la simpla selecție, ci și la una calitativă, e cu atît mai bine.
S-a remarcat o schimbare la nivelul candidaților după introducerea examenului?
Categoric, da. După ce am introdus examenul de admitere, colegii mei îmi spuneau și am remarcat și eu o calitate mai bună a candidaților care sînt admiși la facultate. Dar sînt specializări la care nu testul scris îți permite o selecție calitativă. Să luăm exemplul facultăților de teologie. Acolo trebuie vocație, sînt necesare aptitudinile de a susține ritualul religios.
Dar o filtrare trebuie să existe, dincolo de concursul de dosare care se bazează pe rezultatele de la bacalaureat. Altfel, oricine se poate înscrie la o universitate.
Vedeți cum e, noi avem și un filtru pe parcursul studiilor universitare. Există o pondere a studenților care nu mai finalizează studiile. Fie că realizează că nu au vocație, chemare, aptitudine pentru profesie și se reorientează pe alte specializări, fie sînt filtrați de mecanismul de evaluare, al examenelor și seminariilor, unde nu ating standardele necesare promovării. Sînt facultăți în Europa unde admiterea este liberă, nu au nici măcar un număr standard de locuri. Își depun dosarele cei care vor, iar după primul an se filtrează și rămîn cei care au vocație în profesia respectivă. Și atunci îi deschizi calea pregătirii universitare, dar îl evaluezi corespunzător să vezi dacă are vocație și potențial, dar și capacitatea de a urma treptele profesiei respective. Este un alt sistem în care statul trebuie să își permită să susțină în anul I un număr nedeterminat de studenți. Iar lucrul acesta are efecte și asupra statelor de funcții, pentru că pot să îți vină, la o facultate, în anul întîi, 1.000 de oameni. Atunci vei avea nevoie de un anumit număr de norme, iar dacă îți rămîn în anul al II-lea numai 200, îți trebuie un alt număr și o altă structură a corpului universitar.
După incidentele de anul trecut din cămine, s-a adus în discuție oportunitatea susținerii unui examen psihologic la admitere sau poate în anul I pentru studenți. Ar fi fezabil sau ar fi prea invaziv?
Cred că e dificil să îi supui unei astfel de evaluări. Pentru că prezumția relativă este aceea a stării de sănătate a populației, a tineretului, a celor care vin să studieze la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”. Asta nu înseamnă că, pe parcurs, nu pot fi observate anumite comportamente care să nască semne de întrebare și care să necesite o astfel de evaluare. Aici cred că este rolul cabinetelor medicale, cred că este rolul profesorilor pînă la urmă, care, sesizînd astfel de abateri comportamentale, de natură să nască dubii, să poată fi luate măsuri.
Dar mai există apropierea aceasta dintre profesori și studenți încît să poată fi observată o modificare în comportament?
Da, apropierea există. Vă dau exemplu, Facultatea de Drept, unde avem seminariile obligatorii, unde, dacă un student nu vine la opt seminarii din totalul lor nu poate să intre în examen, unde se dau două-trei evaluări pe fiecare an și există un dialog permanent între titularii de seminarii și student. Există categoric această apropiere și răspunsul este cu atît mai valabil la facultățile cu un număr mai mic de studenți.
Credeți că putem să spunem astăzi că tinerilor le lipsește un simț al dreptății și al diferenței între bine și rău?
Judecățile sînt preponderent subiective. Nu am putea bănui că tinerii care vin la studii la universitatea noastră și, în general, au cunoștințe măcar minimale, ca să nu zicem medii, despre mecanismele actului de justiție. Noi sîntem subiectivi, evaluăm comportamentele și atitudinile de multe ori prin prisma a ceea ce ne dorim sau a ceea ce vrem noi. Din păcate, unii dintre ei se conving de actul de justiție și de dreptatea socială cînd e prea tîrziu, cînd intră în contact cu legea. De aceea eu am salutat proiectul național de introducere în licee a unei educații juridice. Măcar ca disciplină opțională, dar elevul trebuie să vadă diferența dintre un comportament antisocial minimal, sancționat cu o contravenție, și un comportament grav, care, așa cum spune legea, e considerat infracțiune. Partea rea este că realizează această semnificație a justiției sociale și penale cînd e prea tîrziu, după ce au comis fapta.
Și resimțiți din felul în care studenții se raportează la societate și a felului în care se comportă în și în afara universității o diferență între cei de acum și cei de acum zece ani?
Nu cred, pentru că fiecare generație trebuie raportată la vremea ei. Fiecare generație trebuie raportată la standardele socio-culturale, dar și economice sau legale, specifice acelui moment. Studenții de acum 20 de ani se raportau la standardele de atunci. Cei de astăzi se raportează la standardele de astăzi. Iar dincolo de vocație, de așteptări, de dorințele lor, trebuie văzută și perspectiva care li se deschide. Studentul de acum 30 de ani nu avea gînduri și perspective de a pleca să profeseze în Germania sau în Franța. Studentul de astăzi vine uneori cu gîndul să se pregătească la informatică, la medicină, la agronomie, la fizică sau la chimie, ca apoi să plece să se realizeze în altă parte. De aceea proiecția și judecata lor trebuie raportată la vremurile lor, la perspectivele pe care le au ei. Eu eram student și atunci știai că dacă termini cu note bune, funcția de media pe care o obțineai erai repartizat în funcție, pe profesii: judecător, procuror, avocat, notar… Deci noi aveam o proiecție asupra celor patru ani știind că la final avem o profesie. Studentul care intră acum în anul I ce proiecție are? Că trebuie să termine, că trebuie să știe, că trebuie să o ia de la capăt, că trebuie să vadă ce profesie i se potrivește cel mai bine și să învețe pentru ea. Deci, temporal, așteptările și perspectivele sînt la fel, iar ei trebuiesc judecați în această cheie.
Dar să vorbim și despre calitatea studenților. Mulți profesori se plîng că aceasta descrește de-a lungul anilor și vedem diferențe semnificative între studenții care erau în urmă cu zece ani și cei de astăzi, mai ales din punctul de vedere al culturii generale. S-a schimbat cumva și paradigma universității? Prin faptul că aceasta nu mai modelează tineri, care ar trebui să vină cu o cultură generală bogată, dornici să se specializeze pe nișa facultății respective, ci trebuie să o ia cumva de capăt și să facă de o educație cu caracter mai general?
Există și această nostalgie a vremurilor noastre. Există această atitudine în care ați auzit, cu siguranță, sintagma „pe vremea noastră se învăța carte”. Cum spuneam mai înainte, fiecare e cu vremea lui. E adevărat că numărul de studenți este mai mare, că plaja de selecție e mai eterogenă, că studenții, fiind mai mulți, sînt și mai diferiți între ei. Dar nu înseamnă că nu avem studenți foarte buni. După părerea mea, un student, chiar dacă cineva l-ar judeca valoric, pe o treaptă a pregătirii de bază, e mult mai bun ca cetățean, decît o persoană care nu a făcut studii superioare. În ansamblu, societatea nu are decît de cîștigat, e și un indicator numărul de persoane cu studii superioare la numărul de locuitori. E un cîștig pentru societate această educație universitară superioară suplimentară pe care o au cetățenii comunității respective. Însă important este altceva – ca ulterior, după pregătirea universitară, să funcționeze riguros, corect, exact și legal filtrele de selecție în profesie. Să funcționeze filtrele de promovare în carieră, în profesia respectivă. Atunci vom vedea că dintr-o mie de studenți avem un eșantion foarte bun care-și doresc să activeze într-un anumit domeniu de activitate și care răspund standardelor respectivului domeniu. Unii se îndreaptă către zona publică, alții spre privat, iar alții migrează spre alte profesii, însă per total este cîștig.
Dar sînt și mulți absolvenți care vin la facultate și nu își găsesc loc pe piața muncii, fiindcă este și o ofertă disproporționată. Există mult mai mulți absolvenți pe unele domenii decît poate absorbi piața.
Tineretul de astăzi, absolvenții de astăzi, au mai multă mobilitate decît de acum zece ani. Avem însă și domeniile interdisciplinare, iar dacă un student merge și spre o specializare interdisciplinară, pe lîngă pregătirea de bază, va fi mai bun decît unul care are numai pregătirea de strictă specialitate.
În ultimii doi-trei ani de zile, au început să dispară instituții de învățămînt superior
Cum credeți că se poate rezolva situația cu atragerea tinerilor, celor mai buni, spre o carieră universitară? Decanul de la Informatică susține că scoate posturi de asistenți la concurs de patru ani și a reușit să angajeze doar trei tineri, fiindcă salariul din privat este mult mai mare.
Nu cunosc, concret, cauzele pentru care la Informatică nu există tineri motivați să intre în sistem. Sigur, în general știu și eu că informaticienii sînt bine plătiți. Dar legea le permite să cumuleze activitatea didactică cu cea practică. Voi încerca să identific și eu de ce, la informatică, nu este posibil ca un informatician foarte bun, pe care îl caută o firmă, îl plătește, să nu dezvolte și cariera academică universitară, fiincă, în domeniul juridic, spre exemplu, există o mare dorință de a realiza un cumul între teorie și practică.
Problema invocată n-ar putea fi la nivel de formare ci că, mergînd spre privat, tinerii nu rămîn să își facă formarea academică necesară și e dificil să se realizeze în paralel.
Am rezerve. Pentru că dacă el lucrează la o firmă identifică adevăratele probleme cu care se confruntă un informatician. Identificîndu-le acolo, depășindu-le acolo, poate să transfere această informație către viitorii informaticieni, către studenți. Iar studentul e dornic de astfel de dublă competență, de teorie și practică.
Dat fiind contextul actual cu subfinanțarea învățămîntului, aveți vreo temere cu privire la viitorul universității?
Eu cred că societatea în ansamblu și decidenții, în particular, vor reveni și vor adopta soluții mai favorabile mediului academic, cercetării științifice. Cred în același timp că va exista un proces de filtrare a instituțiilor de învățămînt superior, o filtrare realizată instituțional, de către decidenți și autorități, și una naturală, realizată de către comunitate, de către societate. Observați că, în ultimii doi-trei ani de zile, au început să dispară instituții de învățămînt superior. De ce? Fie pentru că nu îndeplinesc standardele de calitate ale ARACIS-ului (Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățămîntul Superior) și atunci nu le mai dă gradul de încredere, cifră de școlarizare și autorizare, fie pe cale naturală, pentru că nu mai au studenți. Că și studenții, cît sînt ei de doritori de a învăța, preferă instituțiile de prestigiu, care le dau cunoștințele necesare exercitării profesiei. Iată un mecanism care poate fi încurajator, care să dea optimism pentru instituțiile de învățămînt superior care respectă standardele de calitate.
Deci sînteți optimist.
Da, dacă nu eram optimist nu voiam să fiu rector.
Cum ar trebui să se dezvolte în perioda următoare? Mai ales la nivelul atragerii studenților. Granițele sînt deschise, studentul are libertate maximă, se poate duce oriunde să studieze. Cum poate universitatea să devină competitivă în a atrage studenți?
Universitatea nu trebuie să devină competitivă fiindcă este deja. Ce trebuie să facă, în competiție cu celelalte instituții de învățămînt superior, este să își mențină și eventual să își sporească standardele de calitate. Să își mențină atractivitatea față de studenți și pentru angajatorii care se raportează la absolvenții noștri. În mod concret, specializările sînt atît de diferite la nivel de universitate încît nu cred că există o formulă unică pentru ca toate specializările să devină atractive. Nici nu se poate. Depinde așadar de fiecare specialitate, care trebuie să își găsească formulele, elementele de atractivitate. Care ar fi acelea? Creșterea în continuare a calității în pregătire. Studenții, și aici nu putem nega, trebuie să depășească granița aceea dintre teorie și practică, să nu mai rămînă cu ideea că la facultate e teorie, iar practica e în perioada de practică și e altceva. Adică ei trebuie să primească în timpul studiilor pregătirea teoretică și practică de natură să le faciliteze angajarea și exercitarea profesiilor respective. O altă formulă va fi și a celor specializări de granițe, acea zonă de interdisciplinaritate. Probabil vor fi necesare și noi specializări, dar și de cursurile de formare profesională continuă pe care nu le mai pot organiza ONG-urile, ci doar instituțiilor de învățămînt superior, care sînt acreditate, dar și direcția de atragere a studenților străini.
Adaugă un comentariu