Vlad Iftinca: În America se cîntă un repertoriu mult mai larg; americanii sînt curioși, vor să învețe mereu
Microfonul de serviciu 3 aprilie 2018 Niciun comentariu la Vlad Iftinca: În America se cîntă un repertoriu mult mai larg; americanii sînt curioși, vor să învețe mereu 150Vlad Iftinca a plecat din România la 16 ani pentru a continua ceea ce făcea și acasă: să cînte la pian. Încurajat de doi părinți artiști, mama mezzo-soprană, iar tata prim-balerin, a dat audiție la Școala Superioară de Artă „Reina Sofia” de la Madrid, unde a fost acceptat să studieze. S-a despărțit de profesoara Adriana Berea, care l-a ajutat să-și perfecționeze talentul, și a început să studieze nu doar arta, ci și limba spaniolă. După absolvirea studiilor a ajuns peste ocean, în Statele Unite ale Americii. La început a studiat doi ani la Mannes School of Music, în Dallas, iar apoi s-a înscris la The Juilliard School. După ani de repetiții zilnice, în 2010, Vlad Iftinca a devenit primul român angajat al Operei METropolitane de la New York, pe un post de corepetitor sau „vocal coach” – cum îi spun americanii. Pregătește orchestrele și artiștii pentru spectacole în care în public sînt aproape 4.000 de oameni, știind că trebuie să-i impresioneze chiar și pe spectatorii din ultimele rînduri. Cînd stagiunea de la New York se încheie, pianistul și dirijorul călătorește prin toată lumea pentru a susține spectacole și pentru a învăța cît mai mult din repertoriul infinit al operei.
Călătoriți în întreaga lume și aveți ocazia să întîlniți o mulțime de artiști. Ați descoperit și acea persoană care ar putea deveni, poate, al doilea angajat român al Operei Metropolitane de la New York?
Nu am întîlnit foarte mulți tineri români, în general, dar talentul e foarte mare. Ca să ajungi la MET trebuie să ai o anumită experiență înainte și sper ca acești tineri, pe care eu îi întîlnesc și sînt talentați să reușească în România, în Europa. Întîi ar trebui să-și rodeze aceste roluri și să învețe cum să fie în fața publicului, înainte să ajungă să urce pe o scenă mare. Nu e ușor să urci pe scena unei săli de 3.800 de locuri. Nu e vorba doar despre voce, e vorba de o anumită rezistență a nervilor pentru a apărea în fața publicului și pentru asta îți trebuie experiență.
Dar dumneavoastră ați sărit etapa aceasta, a României și a Europei, și ați ajuns direct în Statele Unite ale Americii.
Prima dată am mers la Dallas, am studiat doi ani acolo la „Mannes School of Music”. După ce am absolvit am fost la „The Juilliard School”, în New York, unde am învăţat foarte mulți ani pentru această meserie. Abia apoi am intrat la MET, am stat un an la programul „lindemann young artist” (n.red. program al Operei Metropolitane de la New York care își propune identificare tinerilor artiști și pregătirea lor), după care am intrat ca pianist, am lucrat cu cîntăreții pe scenă. A fost un proces destul de lung. Eu am avut anumite cunoștințe înainte de a ajunge aici. Practic, pentru această meserie am făcut șase ani de studiu intens. Eu eram deja familiar cu opera, pentru că am avut acest noroc să cresc în teatru, dar a trebuit să învăț fonetica, stilul, cum se cîntă o partitură de operă. Am avut clase speciale pentru acest lucru.
În toată viața nu poți învăța tot repertoriul de operă
Înainte de a pleca din România ați făcut naveta între Iași și Cluj pentru că profesoara dumneavoastră de pian lucra acolo.
Luam „trenul groazei” – cum i se spunea. Traseul de la Iași la Cluj nu o să-l uit niciodată. Era un drum printre munți și sper ca atunci cînd mă voi întoarce, în mai, în România, să vizitez acea zonă. Era destul de greu pentru că Adriana Berea a fost unul din puținii oameni care m-au susținut de la început și îi datorez foarte mult. A meritat această navetă pe care am făcut-o pentru aproape trei ani.
Faceți parte dintr-o familie de artiști, cu o mamă fostă mezzo-soprană și un tată prim-balerin. Ați făcut sacrificii sau ați renunțat la copilărie pentru a studia mai mult?
Nu am început să studiez într-adevăr serios decît pe la 11-12 ani.
Dar ați început Școala Populară de Artă de la Iași încă de la vîrsta de patru ani.
Am început la patru ani Școala Populară de Artă, după care am făcut școala primară la „Vasile Alecsandri” și abia apoi am mers la Liceul de Artă „Octav Băncilă”. Dar numai atunci cînd am intrat la liceul, îmi amintesc, prin clasa a V-a, am început cu seriozitate și ceva s-a întîmplat.
Atunci ați înțeles cu adevărat că vă doriți să cîntați la pian, poate, toată viața?
Da și îmi aduc aminte acea zi în care m-am așezat la pian și am studiat patru ore. Atunci s-a schimbat ceva în mine. Cu toate că această meserie nu e una ușoară, nici măcar în ziua de azi. Dar, în meseria pe care o fac eu, ceea ce nu înțeleg tinerii pianiști este că nu faci acest lucru pentru că nu ai reușit să devii solist. Este o pasiune și include multe alte laturi ale artei și nu numai. Așa cum am mai spus, pentru a putea lucra cu un cîntăreț trebuie să știi psihologia lui, să fii un fel de psihoterapeut pentru că uităm, uneori, că ei duc instrumentul în corp și asta nu-i ușor.
Ați urcat pentru prima dată pe scenă alături de mama dumneavoastră. A reprezentat acest lucru o presiune mai mare decît cea venită din partea publicului?
Prima dată cînd am am urcat cu mama pe scenă a fost o producție de Gianni Schicchi la Opera din Iași, în regia regretatului Dimitrie Tăbăcaru. O producție superbă, îmi amintesc. Cred că era prin 1985-1986, a fost o producție superbă. A fost o bucurie pentru mine să urc pe scenă, eu colaborînd și cu teatrul foarte mult. Dar să fiu cu mama pe scenă, la acel moment, mi se părea firesc. Acum însă, cînd mă gîndesc, bineînțeles, nostalgia și emoțiile mă cuprind.
Ați spus că „în artă nu există perfecțiune” și totuși petreceți și cîte 17 ore pe zi în Metropolitan Opera de la New York pentru a repeta. Sînteți un critic exigent al actului artistic pe care îl realizați?
Poate chiar prea exigent cîteodată. Se spune despre artiști că nu sîntem niciodată mulțumiți de ceea ce facem, dar nu este neapărat adevărat. Este o artă care nu se termină niciodată, e un domeniu de cercetare, de fapt, pentru că în toată viața nu poți învăța tot repertoriul de operă. Este imens. Te poți specializa, într-adevăr, pe un tip de repertoriu, ca dirijor. Ca pianist trebuie totuși să le faci pe toate, mai ales cînd ești dintr-o țară care nu este Italia, Franța sau Germania. Italia, de exemplu, se axează foarte mult pe repertoriul italian. Eu încerc – ca dirijor – să acopăr repertoriul franțuzesc și italian (nu am făcut mult repertoriu german), dar ca pianist am cîntat tot, de la operă cehă pînă la operă rusă, germană, italiană, pentru că provin dintr-o țară care cuprinde cam toate culturile.
Într-un teatru, pentru ați găsi echilibrul emoțional, trebuie să lucrezi cu diverse personalități și diverse tipuri de oameni, iar asta nu e ușor. Atunci trebuie să-ți menții tu demnitatea, să-ți menții nivelul fără a te lăsa influențat de ceilalți.
Noi nu sîntem mașini, iar un spectacol poate să iasă prost, iar altul bine.
V-ați gîndit vreodată să vă faceți critic de operă?
Nu, deoarece eu cred că această meserie este foarte subiectivă și foarte mulți artiști nu citesc cronicile. De cele mai multe ori este doar opinia criticului, mai ales în zilele noastre. Eu am crescut în România , la Iași, în anii ʼ80, într-o epocă în care erau într-adevăr critici de operă, de muzică. Acum nu știu dacă mai sînt, dar acei oameni știau partitura foarte bine și încercau să fie cît se poate de obiectivi.
Dumneavoastră le citiți?
Doar din cînd în cînd, pentru că un critic vine la un sigur spectacol și scrie o cronică. Noi nu sîntem mașini, iar un spectacol poate să iasă prost, iar altul bine. Dacă ai avut norocul să ai criticul în sală la un spectacol bun, e bine. Dacă ai avut ghinion, asta este.
V-ați simțit în tot acest timp, poate, mai iubit în Statele Unite ale Americii?
Sufletul meu a rămas întotdeauna la Iași. Eu mereu vin cu toată plăcerea în România și lucrez aici și mă simt aici ca acasă. Oriunde ai fi în lume, chiar dacă te obișnuiești foarte mult și chiar dacă te apreciază lumea, un pic din inimă rămîne mereu acasă.
În România vi s-a spus că meseria de corepetitor e un moft. Ați simțit vreodată că aveți o responsabilitate față de țară?
Aici, în România, nu există poate un respect atît de mare pentru meseria pe care eu o fac în America. Vreau însă să deschid puțin ochii pianiștilor români. Nu avem, din păcate, nici măcar un pianist înscris la acest curs (n.red. la Masterclassul pentru cîntăreți de operă și pianiști de acompaniament, pe care Vlad Iftinca îl susține la Iași între 27 martie-1 aprilie și 10-13 mai a.c.) și îmi pare foarte rău pentru că este o meserie foarte complexă și cred că lumea este dezinformată puțin despre scopul acesteia.
Ați spus că spectacolele de la MET trebuie să captiveze pînă și spectatorul din ultimul rînd. Vă este teamă de judecata publicului?
Publicul este foarte exigent și nu poți mulțumi pe toată lumea. Pînă la urmă, această artă oricum este subiectivă, iar părerea spectatorului va fi întotdeauna diferită. Dar asta este marca artistului adevărat. Există mereu acest conflict – va fi lume care te va plăcea și lume care nu te va plăcea. De exemplu, și în timpul Mariei Callas, care era o mare cîntăreață, au existat oameni care o plăceau și care nu.
Erați deja un pianist foarte bun. Ce v-a făcut să vă reorientați către meseria de dirijor?
Am crescut în teatru și foarte mulți pianiști care fac această meserie vor să se îndrepte spre dirijat. Meseria de corepetitor, de „vocal coach” – cum îi spunem noi în America, este nu doar despre a fi un bun pianist, ci trebuie să știi stil, istorie, psihologia personajelor, psihologia cîntăreților. Asta ne face pe noi, corepetitorii, să ne apropiem de partitură într-un mod complet. Apropierea de dirijat este mult mai firească.
Ați spus la un moment dat că „secretul de a merge mai departe este să nu te lași niciodată doborît”. În toți acești ani de muncă intensă, v-ați gîndit vreodată că, poate, pianul nu este pentru dumneavoastră?
Tot timpul. Artistul trăiește mereu cu această nesiguranță și această neîncredere. Eu cred că e normal. Pasiunea rămîne, dar sînt momente în viață în care e foarte greu, mai ales cînd competiția și presiunea sînt foarte mari. Eu am lucrat cu foarte mulți artiști care au o experiență și de 30 de ani pe scenă. Emoțiile nu se schimbă niciodată. Mereu aud „eu de ce fac asta?”, „eu de ce mi-am ales meseria asta?”. E normal să fie așa și nu trebuie să ne fie frică de acest lucru. Curajul rămîne, dar frica merge și ea pe același drum.
Acum avem Youtube, avem Facebook, iar arta a devenit foarte publică. În urmă cu mai mulți ani această artă era intimă
De care altă ramură a artei, în afară de muzică, vă simțiți cel mai apropiat?
Mă simt apropiat de teatru foarte mult pentru că eu am crescut în teatru și de fiecare dată cînd am ocazia le recomand și tinerilor cîntăreți să meargă la teatru pentru că se pot învăța foarte multe lucruri de acolo. Mă simt apropiat și de pictură.
Pictați?
Nu, nu am talent pentru pictură.
Ați plecat de acasă la 16 ani pentru a studia cu o bursă în Spania, la Școala Superioară de Muzică „Reina Sofia” din Madrid. Cum a fost prima experiență cînd ați dat „nas în nas” cu această țară?
Nu a fost ușor pentru că eram foarte tînăr și nu vorbeam deloc spaniolă. Îmi amintesc, în anul 1944, erau acele telefoane stradale în care băgai monede. Nu erau telefoane mobile, cel puțin eu nu aveam unul. Șocul a fost pentru primele trei luni, după care am început să mă obișnuiesc. Pentru mine Spania este a doua casă, după România, deși am stat mai mult timp în Statele Unite ale Americii. Dar de Spania m-am atașat fiind adolescent, învățînd limba – vorbesc limba spaniolă foarte, foarte bine. Chiar și după atîția ani mai am foarte mulți prieteni în Spania și totdeauna mă întorc cu mare plăcere.
Vă întoarceți acolo și pentru a cînta sau pentru a dirija?
N-am lucrat încă în Spania de cînd am plecat. Am lucrat în Germania, voi lucra luna aceasta în Italia, acum lucrez în România. Vreau să-mi deschid puțin orizontul și către Europa, pe lîngă America.
Cum ați defini meseria de dirijor?
Ce este greu la un dirijor – la cel de operă mă refer – este să știi cum să lucrezi cu cîntăreții, dar nu numai din punct de vedere muzical. Să știi să-i conduci, să știi să-i ajuți în timpul spectacolului – din punct de vedere psihologic, nu numai muzical – să lucrezi cu orchestra și să reușești să lași publicul și muzicienii să-ți vadă ideile. Nu vorbesc numai despre tehnică, e și o energie, nu trebuie să fii un despot. Trebuie să găsească un echilibru. Studiul unui dirijor nu se termină niciodată. Și acasă asculți, studiezi partitura, chiar dacă nu ești la pian sau în fața unei orchestre.
Cel mai greu moment din cariera mea de dirijor a fost la Düsseldorf, unde a trebuit să fac un spectacol fără repetiții. A ieșit bine, dar emoțiile au fost imense, pentru că nu știi niciodată la ce să te aștepți. Orchestra este nouă, nu ai mai văzut-o niciodată, artiștii poate i-ai mai văzut cu două zile înainte. Dar în Germania acest lucru este ceva obișnuit. Mulți dirijori își încep cariera astfel. Mai ales în ziua de astăzi, este și o chestiune de rezistență nervoasă.
Ce îi poate construi încrederea unui pianist aflat la început de drum?
Încrederea în propriile forțe și să-și accepte drumul așa cum este. E foarte greu în ziua de astăzi să nu te uiți în jurul tău la ce fac ceilalți. Avem Youtube, avem Facebook, iar arta a devenit foarte publică. În urmă cu mai mulți ani această artă era intimă. Într-un fel este bine, în alt fel creează o anumită ambiție pe care nu o recomand tinerilor artiști. Ei trebuie să se uite înăuntru și să-și găsească drumul lor și ceea ce pot ei face pentru că asta e cel mai important. Nu există „de ce eu nu fac asta și celălalt face?”, pentru că acest lucru îi oprește puțin din gîndirea pozitivă.
Credeți că le lipsește tinerilor din zilelor noastre o educație muzicală?
Da, pentru că există foarte multe lucruri precum Internetul, care oferă și informații care nu sînt necesare, iar creierul se ocupă astfel și de lucruri care nu au nicio tangență cu ceea ce facem noi. Nu că distracția ar fi un lucru rău, dar relaxarea se poate face și în alt fel. Putem citi o carte, de exemplu, în loc să stăm pe Facebook toată ziua. Cred că asta lipsește din educația la modul general al tinerilor.
În România, nu există un respect atît de mare pentru meseria pe care eu o fac în America
Cum percep românii opera față de americani?
În România există o tradiție care vine din toată Europa. Problema este că, în România, repertoriu este foarte restrîns încă, în timp ce în America se cîntă un repertoriu mult mai larg chiar și din secolul XX, sînt foarte multe opere din acea perioadă. Sper ca acest repertoriu să se extindă și în România. Diferența este că în America nu există această tradiție, iar americanii sînt foarte curioși, vor să învețe întotdeauna. De aceea vin foarte mulți artiști din Europa acolo, nu sînt numai artiști americani.
În America există o combinație între europeni și cei de acolo. Publicul, dacă este să vorbim și despre el, este foarte tradițional în Statele Unite ale Americii. Publicul nu acceptă producții moderne, în timp ce în Europa, pentru a atrage publicul foarte tînăr, acest lucru se întîmplă. Mai ales în Germania se fac producții moderne, producții care nu neapărat au de-a face cu subiectul, cu istoria sau locul în care se produce acțiunea. Se fac și în România producții moderne și mă bucur să văd că întotdeauna aici, la Iași, sălile sînt pline, ceea ce nu se întîmplă în America, chiar dacă sălile sînt mai mari.
Este mai firesc, mai natural, consumul de artă în afara țării?
Asta să știți că depinde și de buget, cum susține Guvernul, cum susține statul cultura. Nu știu cîți bani se dau pentru cultură la ora actuală în România, dar știu că, de exemplu, în Germania se investesc foarte mulți bani în acest domeniu. În America, însă, totul merge pe bani privați și asta, la un moment dat, devine o problemă pentru că cei care dau bani – din cauza evoluției economiei – sînt din ce în ce mai puțini. E o situația a banilor care intră în artă. Dar admir America pentru aspectul acesta pentru că sînt oameni binevoitori, care vor să susțină artele. Nu este foarte ușor, dar acolo funcționează.
Ați vorbit despre banii care sînt investiți, de către stat sau de către entități private, în prezent, în domeniul culturii. Se poate face artă de calitate și cu bani puțini?
Se poate, dar e foarte greu pentru că viața este din ce în ce mai scumpă. Nu spun că nu se poate, dar există această noțiune pe care unii o uită: și noi – artiștii – facem o meserie și trebuie să trăim. Nu este un hobby, o plăcere, ci este meseria noastră.
Adaugă un comentariu