Dramă cu gust de spaghetti
Ascultă de (la) noi 5 mai 2012 Niciun comentariu la Dramă cu gust de spaghetti 3Cinci ani i-a luat Italiei să întîlnească America în albumul „Rome”, o colaborare pe cît de curioasă, pe atît de reușită între producătorul Danger Mouse și compozitorul italian Daniele Luppi. Cunoscut pentru abordările inedite asupra unor albume de succes precum „Demon Days” ai celor de la Gorillaz sau pentru proiectul Gnarls Barkley, Danger Mouse a creat un mix menit să amintească de un gen cinematografic cunoscut drept spaghetti western.
„Rome” se derulează ca o veritabilă coloană sonoră fără film, fiind construit după un astfel de concept, din îmbrățișări de corzi și percuție, voci de ansamblu coral și inserții delicate de pian. Prima piesă, „Theme of Rome”, este o temă instrumentală ce toropește ascultătorul cu un timbru șoptit, cu ecouri vocale ce aduc a bîntuiri fantomatice. Colaborarea cu Jack White începe cu „The Rose With The Broken Neck”, o melodie a singurătății cu fragile freamăte de harpă și chitară. Împreună cu Norah Jones, care împrumută cîtorva piese tonul senzual dar de o gravitate uneori exagerată, White devine un motiv vocal recurent.
Înregistrat într-un studio din Roma, cu echipament de tip analogic, cu influențe din muzicalitatea clasică a soundtrack-urilor italienești a anilor ’60, albumul păstrează o notă generală de suspans. „Two Against One”, spre exemplu, este, atît în versuri („I get the feeling that it’s two against one/ I’m already fighting me so what’s another one” –„Am sentimentul că sînt doi împotriva unuia/ Deja lupt cu mine, deci ce mai contează încă unul?”) cît și prin nuanța dată de chitara acustică, jurnalul unui suflet persecutat și paranoic. Poveștile pieselor sînt spuse poetic, conexiunea între ritmuri și mesaje fiind de cele mai multe ori surprinzătoare, așa cum se întîmplă pe „Problem Queen”, unde percuția sacadată, vioaie întîlnește versuri precum „We’re only alive when we can be/ Defectors from the clock” („Sîntem vii doar atunci cînd putem fi/ Trădători ai ceasului”).
„Rome” e o colecție de melodii care își creează singure, fără trucuri cinematografice, scene cînd dramatice cînd romantice, constant fiind doar ecoul tînguitor al corului italian Cantori Moderni și jocul de stări și motive cu care operează instrumentele.
Anca TOMA
Adaugă un comentariu