După ce am fost eroi
Ascultă de (la) noi 20 martie 2013 Niciun comentariu la După ce am fost eroi 4Pe David Bowie n-aveam cum să-l pierdem chiar dacă nu s-ar mai fi întors. L-am fi căutat în cei aproape 50 de ani de psihedelism transformat în ritmuri și rituri rock și am fi avut, poate, destul pentru mai multe vieți. Dar el nu ne-a lăsat să trăim din amintiri și, după zece ani de absență, albumul „The Next Day” a scris din nou în topuri numele lui. Materialul muzical cu 14 piese, apărut săptămîna trecută, e o împletitură cînd mai dificil cînd mai ușor de deconstruit, din care se evaporă, fără a fi direct evocate, sclipirile de rock clasic, indie, pop sau glam rock ale gloriei lui Bowie.
Poate pentru că piesa „Heroes”, reperul său muzical din ’77, alături de care generația tînără de-atunci a crezut că „pot fi eroi, doar pentru o zi” („We can be heroes, just for one day”), își găsește ecoul în „The Next Day”. În această „a doua zi”, David Bowie recunoaște o oarecare sfîrșire în versuri („Not quite dying/ My body left to rot in a hollow tree” – „Nu tocmai mort/ Trupul meu e lăsat să putrezească într-un copac găunos”), dar tobele, vocile care-l acompaniază la refren și energia tempoului spun altceva. O întoarcere în timp e și „I’d Rather Be High”, o ciudățenie cu iz politic și-un straniu ritm milităresc, savuros și surprinzător la fiecare acord de chitară electrică. Piese ca „Valentine’s Day” sau „Boss of Me” murmură rockul clasic al unui Bowie îndrăgostit de cîte-o frumoasă „small town girl” (n.r. „fată dintr-un oraș mic”), din anii ’70 -’80.
„Dirty Boys”, în schimb, e languros, are ceva din senzualitatea și lentoarea obscenă a stilului lui Tom Waits, alăturate unui saxofon care pare să nu asculte de vreo partitură. La un alt nivel de „lectură”, albumul are și dimensiunea unei căutări, însă Bowie pare nehotărît, nu știm dacă s-a rătăcit în timp sau dacă știe exact cine e. Baladele „Where Are We Know” și „Heat” sînt ca începutul și sfîrșitul, cea din urmă punînd punct albumului în cheia sumbră a rătăcirii („I am a seer, but I am a liar” – „Sînt un profet, dar sînt mincinos”).
Poate că a trecut o decadă peste vocea lui Bowie, însă așa cum e acum, îngroșată, densă, rareori tînguitoare, e un soi de rădăcină în trecut. Iar „The Next Day” e un gest. Unul care spune, cu voce tare, că „stelele nu dorm niciodată.”
Adaugă un comentariu