La marginea indecenței
Ascultă de (la) noi 22 noiembrie 2011 Niciun comentariu la La marginea indecenței 1Cu siguranță cea mai controversată figură muzicală a acestui secol e Lady Gaga, această inovatoare care, așa cum spun criticii, „a împins barierele muzicii la cel mai înalt grad”. Artista a scos anul acesta al doilea album de studio, „Born this way”, care a primit în general critici relativ bune.
Melodia „Marry the night” deschide albumul, în care domnișoara ne povestește despre cum are de gînd să se îmbrace vulgar, să iasă în oraș și să sărute primul barman care îi iese în cale. Pesemne o piesă despre emanciparea femeilor și libertate în general. Mai e „Judas”, care are și clip – aici aflăm ceva nou, că tipele sînt în general atrase de modelul băiatului rău, dur.
Altă melodie cu mesaj e „Government hooker”, ale cărei versuri rezumă în mare ideea „aș face orice, atîta timp cît sînt prostituata ta”. Vocea este, bineînțeles, atît de sintetizată, că-ți aduce aminte de Carmen, robotul prietenos de pe Internet care reproduce orice îi scrii. De fapt, Gaga se prezintă atît de ciudat că, scriind textul ăsta, în timp ce-i ascult muzica și mai arunc un ochi pe videoclipuri, mă tem să nu mă viziteze ielele la noapte. Să analizăm și videoclipul piesei care dă numele albumului. Acesta începe cu un „manifest al mamei-monstru”, cum îl numește ea, o poveste pseudo-profundă despre nașterea binelui și-a răului numai că, după două minute jumate de aberat, să apară artista în costum de baie, alături de alte manechine și metrosexuali și să se tîrască pe podea sau să-și împingă pieptul spre cameră. Totul însoțit de versuri cu mesaj precum „cînd eram mică, în budoarul ei, mama mi-a spus că toți ne naștem vedete, mi-a dat părul pe spate și m-a dat cu ruj”.
Cu toate astea, încă mai aud persoane care spun că de fapt muzica ei e plină de metafore, motive profunde și înțelesuri ascunse. Nu, nu e. E doar altă artistă (așa cum oricine e artist, mai nou) pentru puștoaice ușor de impresionat.
Ioan STOLERU
Adaugă un comentariu