Pe urmele uriașului
Ascultă de (la) noi 12 noiembrie 2012 Niciun comentariu la Pe urmele uriașului 6Aproape 28 de minute, atît durează o întoarcere în anii ’60-’70. Atît ține, de fapt, prima piesă a celui mai nou album semnat de Neil Young în colaborare cu Crazy Horse, trupa care i-a însoțit vocea veteranului rocker vreme de cîteva decenii. Reuniți parcă întocmai ca să arate că „rock&roll can never die” („rock&roll-ul nu poate muri vreodată”), așa cum spunea Young în 1979 în piesa „Hey Hey, My My”, aceștia au legat pe albumul „Psychedelic Pill” cele mai apăsătoare experiențe de viață ale solistului și cele mai iubite acorduri care-au ieșit din cutiile chitarelor în cei 43 de ani de existență a trupei.
Halucinația corzilor e înțepată doar de vocea lui Neil Young.
Construit ca un jurnal neorînduit cronologic, albumul se desfășoară pe două părți, cu patru, respectiv cinci piese. Și fără ca vreuna din ele să fie o reinterpretare a melodiilor consacrate ale lui Young, ele respiră, inevitabil, același aer greu și emoționant al rockului vechi, fie el alternativ, acustic sau electric. „Driftin’ back”, prima și cea mai lungă alunecare înspre lecțiile de viață cusute în versuri, e o jumătate de ceas care trece în sens invers și-și lasă ascultătorul să viseze „la felul în care sună lucrurile acum”(„Dreaming about the way things sound now”). Halucinația corzilor e înțepată doar de vocea lui Neil Young, care protestează gutural împotriva „gigantului tehnic” („the big tech giant”) care a schimbat culorile lumii și-ale muzicii.
Albumul e nostalgic fără doar și poate. Young cîntă despre o întreagă viață, de la amintirile amestecate cu vis din leagăn („Born in Ontario”), pînă la poemul din „Ramada Inn”, hanul în care doarme povestea a doi îndrăgostiți ce poartă pe umeri o veche și nestinsă dragoste. Iar căutarea aceasta a inocenței continuă pînă la finalul materialului, în „Walk Like a Giant”, care atunci cînd nu e presărată cu ecoul fluierăturilor ușoare ale celor de la Crazy Horse sau de glasul ușor nazal al lui Young, amintește de riff-urile lungi și năucitoare ale celor de la Pink Floyd. Cînd cade cortina, maestrul își amintește de vremurile în care credea că muzica lui va naște o revoluție („We were gonna save the world/ We were trying to make it better” – „Aveam să salvăm lumea/ Să o facem mai bună”). Și chiar dacă „Psychedelic Pill” e, cumva, o doză amară de regret, piesele scriu mai departe istoria unui Neil Young care a pășit întotdeauna „ca un uriaș” pe inimile iubitorilor de rock.
Adaugă un comentariu