Sărbători feministe!
Ascultă de (la) noi 16 decembrie 2013 Niciun comentariu la Sărbători feministe! 13„Probably won’t make no money off this” (n.r.: „Probabil n-o să fac nici un ban din asta”) spune Beyoncé, cu o modestie vicleană, în piesa „Haunted” de pe albumul pe care nimeni nu l-a așteptat anul acesta. A apărut vinerea trecută la miezul nopții, îi poartă numele și nu a avut parte de nici un fel de promovare. Nu înainte de lansare, cel puțin, pentru că în primele 12 ore a generat peste 1.2 milioane de tweet-uri. La mai puțin de patru zile după apariția pachetului de 14 piese și 17 videoclipuri pe iTunes, albumul „Beyoncé” s-a vîndut deja în aproape jumătate de milion de exemplare, iar cei de la billboard.com au anunțat că materialul promite să urce în topuri îndeajuns de repede încît să ocupe primul loc înainte de finalul anului.
La patru zile după apariție, albumul s-a vîndut în jumătate de milion de copii.
Dincolo de surpriza lansării în sine, întregul material se încadrează cu greu într-un singur gen. Melodiile sînt departe de ceea ce Beyoncé a mai creat pînă acum, însă trăsăturile vocale și spiritul feminist pe care l-a promovat în ultimii ani prin muzică, dar și prin campanii sociale acoperă uneori originalitatea. „Pretty Hurts” e cel mai bun exemplu în acest sens. Piesa deschide albumul ca un imn motivațional despre stereotipizarea frumuseții în concursuri care vînd minciuni construite pe chipul femeilor. Majoritatea melodiilor, în special „Blow” și „Rocket” împrumută senzualitatea și versurile vîndute în primele albume ale trupei Destiny’s Child, în anii ’90. Însă albumul vine și cu un puls hip-hop pe care artista îl stăpînește și-l îmbracă cu influențe gospel pe care i le trădează vocea, cum se întîmplă în „***Flawless”, singurul single în care Beyoncé și modestia nu se mai întîlnesc, iar mesajul versurilor e însoțit de un monolog feminist al scriitoarei nigeriene Chimamanda Ngozi Adichie.
Piesele sînt însoțite de videoclipuri pe care Beyoncé le definește mai curînd drept reprezentații ale poveștilor din versuri. Probabil cel mai puternic mesaj vizual este cel din „Superpower”, o revoltă împotriva dezordinii pe care regulile o desenează pe hartă („The laws of the world tell us what goes sky/ And what falls”– „Legile lumii ne spun ce zboară și ce cade”) în care vocea artistei și cea a lui Frank Ocean stîrnesc un protest calm, pe ritm retro-soul. „I never broke one promise” (n.r.: „N-am încălcat niciodată o promisiune”), ne spune Beyoncé la sfîrșit de an, în timp ce rupe regulile industriei muzicale.
Anca TOMA
Adaugă un comentariu