Trandafiri de la irlandezi
Ascultă de (la) noi 21 martie 2012 Niciun comentariu la Trandafiri de la irlandezi 2Ritmurile militare, tempo-urile alternate cu ciupituri de corzi și vocea cu cadențe galice a solistei Dolores O’Riordan aduce noul album al formației The Cranberries, „Roses”, în performanțele cu care trupa ne obișnuise pînă acum zece ani, cînd a scos pe piață ultima compilație.
Spre deosebire de materialele produse înainte de 2002, aceasta renunță la o parte din abordările sociale, precum militarea împotriva războiului, vociferate altădată în „Zombie” sau „Bosnia”.
Primele melodii ale albumului, precum „Conduct” și „Tomorrow” ating subtilități la care cealaltă jumătate nu reușește să ajungă, deși se apropie destul de mult prin abordarea temelor clasice ale formației – dragostea și moartea. Ritmul, la fel de puternic și ferm, alternează în melodii cu forța mesajului, care scade progresiv, prin versuri mai puțin ancorate în problemele sociale „Show me to the end of the night, / Show me to the end ot the day, Show me direction” (n.r.: „Arată-mi la sfîrșitul nopții, / Arată-mi la sfîrșitul zilei, / Arată-mi calea”).
Dar această tendință de variație a profunzimii mesajului nu este neapărat un defect al albumului, cît o trăsătură specifică a formației, care, pe lîngă hiturile foarte cunoscute, a avut cu fiecare apariție o parte mai puțin răsunătoare. The Cranberries au avut și compilații fără valențe istorice sau trimiteri la războaie, conflicte ori tendințe denaturate, precum violul. În albumul „Roses”, „Conduct” este o pledoarie pentru refacerea unei relații, cu mesaj contradictoriu de la un capăt la altul al melodiei. Piesa alternează de la sentimente de neputință, de goliciune „Now it’s too late, I can see that we can not be together” (n.r.: „Este prea tîrziu acum, / Pot vedea că nu putem fi împreună”) la stări pașnice „We can get along, We’re really strong” (n.r.: „Ne putem înțelege, sîntem foarte puternici”).
După albumul dezamăgitor din 2001, „Wake Up and Smell the Coffee”, Dolores O’Riordan a declarat că a fost încurajată să lanseze „Roses” de rezultatele foarte bune ale cîntăreței Adele. Vede în premiile obținute de franțuzoaică confirmarea că muzica încă se premiază după voce și nu după prestații mondene.
Livia RUSU
Adaugă un comentariu