Rețetă: o doză de disconfort psihic
Fă un stop cadru 2 aprilie 2017 Niciun comentariu la Rețetă: o doză de disconfort psihic 11
„Get out” te aruncă în mijlocul unor gînduri ce nu te bîntuie în mod obișnuit. Această peliculă sparge tiparul uzual al filmelor horror, unde în general există un răufăcător, iar finalul este tragic, prin abordarea unor subiecte de tip atât social, cât și economic. Regizorul și scriitorul Jordan Peele își propune să observe și să sublinieze tipuri de psihologii umane într-o manieră care te face să îți pui semne de întrebare asupra lumii și cum funcționează aceasta. Unul dintre aspectele savuroase ale acestui film este că, prin intermediul acțiunilor, suspansul și starea de anxietate sînt construite treptat, captivîndu-te fără să îți dai seama. Temele și ideile acestei creații sînt greu de explorat fără a da prea multe detalii și fără a strica imaginea pentru cei care doresc să îl urmărească. Un element captivant, încă din primele minute, este muzica – piesele au fost alese cu intenția de a trimite cu gîndul la cultura oamenilor de culoare, genurile precum jazz-ul sau hip-hop-ul fiind specifice comunităților afro-americane.
Prima parte a filmului prezintă un cuplu normal – Chris, un tînăr de culoare, și Rose, într-un apartament, pregătindu-se de o primă vizită împreună la părinții lui Rose. Dar lucrurile se schimbă gradual, Peele introduce cu rapiditate prima scenă în care este întîlnit rasismul, oferind prima doză de anxietate și disconfort privitorilor. După ce ajung la părinții lui Rose, lucrurile încep să devină din ce în ce mai ciudate pentru Chris. Prin detalii presărate pe alocuri, lucruri mici, subtile, este dezvăluită adevărata natură a familiei lui Rose și a prietenilor acesteia. Cu toții idolatrizează corpul lui Chris și, în general, prezintă un mare interes pentru talentele atletice ale oamenilor de culoare. Aceste aspecte duc la discuții neplăcute și îi dau lui Chris de gîndit. În una din plimbările sale prin oraș observă ceva ciudat; toți oamenii de culoare erau angajați ai celor albi și fie crăpau lemne, tundeau peluza sau se ocupau de menaj. Fără a se baza pe scenele care te fac să sari de pe scaun sau cele de natură grotească, violentă, pelicula reușește să îți inducă o stare de anxietate, un disconfort psihic. La fel cum obișnuia Hitchcock – și Peele aplică aceeași abordare. Cînd vine vorba de frică, ceea ce te înspăimîntă mereu stă undeva ascuns și așteaptă să fie încorporat în scenariu treptat, sentimentul de neliniște și curiozitate putînd fi menținut pe tot parcursul vizionării.
Povestea filmului aduce la cunoștință și subliniază faptul că bărbații de culoare sînt adesea exploatați în ariile sportive, muzicale și chiar și în zona modei. Regizorul folosește acest horror pentru a trage un semnal de alarmă către comunitatea oamenilor albi, care a preluat elementele culturii celor de culoare fără a oferi credit pentru acestea. De cele mai multe ori, apropierea culturilor a dus la exploatarea uneia dintre ele sau pur și simplu la dorința de a prelua ceva, de a schimba, asimila sau de a șterge cu totul ceva ce pare că nu își are rostul în cultura respectivă, iar această peliculă prezintă într-o manieră aparte toate aceste aspecte.
Un film despre un cuplu aparent normal, „Get out” reușește să aducă la suprafață problemele societății actuale.
Text de Elena TANASĂ
Adaugă un comentariu